Vox Populi, Vox Dei: Vatikaanspektakel in Mickery Dries van Agt heilig verklaard II Complesso Barocco met Admeto in concertuitvoering Bijna vergeten Handel-opera door Curtis fris aangepakt Orkestleden spreken afkeuring uit over Zuidkoreaans regime Jennifer Muller presenteert eigen balletgroep Beach: ontspannend strandvermaak Ingetogen sfeer komt Schats werk ten goede William Castle overleden Kettings Rhinoceros kostelijke persiflage I I I I I I I I I I I Verrassend acteertalent bij Ensemble M 15 19 7 7 KUNST VRIJDAG JUNI 3 1 n li, Vox Dei (De stem van het volk is de stem van God), met als on dertitel De reconstructie van een heiligverklaring, zo luidt de titel van het eigen theaterwerkstuk van Mickery. Dat dient als af scheid van dit nog lopende sei zoen en tevens betekent het de enige Nederlandse toneelbijdrage binnen het Holland Festival. AMSTERDAM. Minister Van Agt, professor en aanvoerder van de ethische politiek op christelijke grondslag in ons land, is heilig Amsterdam. Daar was het Vati- kaan te zien dat zich kronkelend bezighield met het proces van hei- ligverklaring. Dat ging niet zon- verklaard. Het kon niet uitblijven der ongemakken, maar de Kerk en donderdagavond was het zo ver. Met eigen ogen en oren heb ik houdt van boete en zelfkastijding oals het er om gaat de litanie van het mogen beleven in Mickery in heiligen uit te breiden. Vox Popu- 1 1 l w A JOHN OOMKES JOHAN VAN KEMPEN Een scène uit het tweede gedeelte van Beach door Jennifer Muller and The Works P ZWAANSWIJK MN.» De musici hebben Minister Van der Stoel verzocht de Nederlandse zaakgelas tigde in Zuid-Korea op te dragen druk uit Ik schreef hierboven „een dagje aan het strand”, dat is niet juist, het zijn eigenlijk drie dagjes aan het strand, drie totaal verschillende dagen. De eerste dag lijkt het meeste op een ballet, een ballet met zeer ronde, bijna dierlijke bewegingen waarbij de meisjes vaak op één been ma noeuvreren zodat ze aan ooievaars of rei gers doen denken. De jongens kenmerken zich door grote sprongen en sportiviteit Als meest opvallende fragmenten noem ik een schitterend innig duet vol spankracht van Jennifer Muller met Christopher Pila- fian; een vijfstemmige kanon, dat wil zeg gen vijf dansers op een rij die steeds eikaars bewegingen overnemen en een se rie tableaux vivants van alle mogelijke standen waarin men kan zonnen. Dit ge heel op een serie swingende muzieknum mers van Burt Alcantara, steeds bestaan de uit een repeterend ritmisch motief met daar overheen gedrapeerd een lange melo die, die verder nog wordt omspeeld met het geluid van meeuwen en golven. In een ideaalbeeld van kitscherigheid met trappen van nepmarmer en een altaar In het tweede deel (de tweede dag) kwa men de meeuwen wel terug maar bestond het geluidsdecor hoofdzakelijk uit, op het toneel uitgesproken, teksten of gezang. Nog harder werd er gelachen in het derde deel (de derde dag) Wat we te horen René Jacobs, die in het vorige Holland Festival teleurstelde met zijn solistische Het volle, diepe geluid van Ulrik Cold voldeed in diens rol van de door hem met profiel geschetste figuur van Ercole, ter wijl de bariton Max van Egmond daaren tegen opviel door een gebrek aan betrok kenheid. In zijn duet met de geraffineerd uitdrukkingsvol, maar ook enigszins ge maniëreerd zingende sopraan Jill Gomez (resp. Meraspe en Antigona verbeeldend) trof zijn oppervlakkigheid in de beant woording van de wederpartij als een nega tief contrast. Rita Dams gaf haar wat onderkoelde visie op Orindo en Rachel Yahar, met prachtig mezzo-timbre, trok bijzonder de aandacht vanwege de natuur lijkheid van haar bewogen expressie als Alceste. Vox Populi, Vox Dei is een brok theater- s cherts dat ontsproten is aan het brein van Ritsaert ten Cate, die ook de regie voert. Met medewerking van heel veel mensen, onder wie veel spelers uit verschillende groepen die zich het afgelopen seizoen in Mickery lieten zien (La Mama, Illuminati on) is er een gewijde feestelijkheid binnen Mickery ontstaan. Als ik het theater bin nenkom, maak ik deel uit van een proces sie die geleid door een in een onmogelijk verstaanbare talenstroom voortbabbelen de priester-gids door het gebouw waart. voorstelling is nog tot en met 23 juni in Mickery te zien. Nooit op maandag, dan is het theater gesloten. KO VAN LEEUWEN Zij schrijven verder, dat de zogenaamde anti-communistenwet van 1969 wordt ge bruikt om iedereen die tegen het regime is, te onderdrukken en zwaar te straffen. „De gehele wereld kent en verafschuwt de me thoden waarmee U de politieke gevange nen in uw land behandelt”, aldus de onder tekenaars van de brief. Zij wijzen daarbij op schijnprocessen achter gesloten deu ren, bewerking en intimidatie van getui gen en folteren van gevangenen. AMSTERDAM. Niets is zo ontspannend als een dagje naar het strand met Jennifer Muller. Het is dans, het is cabaret en het is apies kijken. Alles wat er gebeurt is zon der meer herkenbaar, is belachelijk en op de keper beschouwd afschuwelijk maar het wordt op een zodanige manier ge bracht dat het een geintje lijkt. Jennifer Muller is hier bekend door de dingen die ze voor het Nederlands Danstheater maakte met als belangrijkste werk het avondvullende Strangers. Nu verscheen ze in het kader van het Holland Festival in de Amsterdamse Stadsschouwburg' met The Works, haar eigen groep, vier dansers en vier danseressen in .Reach”. Ze dansen modern op een enorm ontspannen manier, ze praten erbij, ze zingen erbij en het allerlaatste waar 'ze aan denken is: mooi zijn. kregen was het geluid van een groot aantal transistorradio’s die tegelijkertijd spelen maai op verschillende zenders staan afge steld Wat we zagen was precies hetzelfde als we Kunnen zien als we naai een wille Keurig strand gaan luentbedden, para sols, beddespreien, mandjes, noeden boe ken. babies, bodybuilders, dikke, dunne. grote en kleine mensen De inventiviteit en de technische uitvoe ring van dit spektakelstuk vol creatieve vondsten ten spijt wordt in Vox Populi teveel diepgang geofferd aan uiterlijk ver- toon. Een theaterkunst die erg beeldend is, ais rechtbank, laat Ten Cate diVaïles’rich maar die weinig heeft mee te delen. De afspelen in een basiliek-achtige sfeer met wat wulpse, maar toch zeer dienstbare nonnen en zalvend kijkende prelaten. Het is een prachtige compositie geworden, de- Scène uit Vox Popu li, Vox Dei, recon structie van een hei ligverklaring. (foto AMSTERDAM (ANP)Ruim veertig leden van het Concertgebouworkest heb ben in een open brief aan President Park Chung-Hee hun „volledige afkeuring” uit gesproken over zijn regime in Zuid-Ko rea. „Sinds l’ aan de macht kwam zijn de democratische vrijheden afgeschaft”, al dus de musici, die zondag na een concert reis door Japan en Zuid-Korea met het orkest in Nederland terugkeerden. Overal kaarsen en heiligenbeeldjes en brandende wierook roept nog eens de ou de geur van het godsvrezend christendom op. Er staan televisiecamera’s en monitors want Den Haag Vandaag volgt met repor ter Ton Planken nauwgezet de verheffing van Van Agt. te oefenen op de Zuidkoreaanse regering om alle politieke gevangenen in vrijheid te stellen, een eind te maken aan het wrede vervolgingsbeleid van het regime en de democratie in het land tot stand te brengen. tons Arthur Schildmeijer en Michael Halli- wel. Het zijn uitnemende kunstenaars, die niet alleen een voortreffelijke technische beheersing van hun glanzend-fraaie stein- men bleken te bezitten, maar ook bij de scenische „opvoering” van het met scher pe psychologische kijk gecomponeerd stuk van Samuel Barber „A hand of brid ge” geheten en van een kostelijk, spranke lend geestig, persiflerend werk „O gij Rhi noceros” van de Nederlandse componist Otto Ketting over verrassende acteursca- paciteiten konden beschikken. Daarbij be schikten ze over een bijzonder vermogen tot flitsende typering in vele varianten. Het spel van Barber gaat over twee bridgende echtparen, waarvan de vrou wen en de mannen ieder voor zich tijdens het kaarten tot overpeinzingen komen van gekoesterde wensdromen, onthullend voor de aangetaste relatie, die tussen de echte lieden bestaat. Gian-Carlo Menotti schreef de monologen en de daarvan losstaande tekst, welke op de voortgang van de brid- ge-partij betrekking heeft. Barbers muziek heeft voor de'monolo- gen een indrukwekkend grote functionali teit verkregen, hetgeen door de opvoering, uitnemend geleid door de dirigent David Porcelijn, overtuigend werd bewezen. Otto Ketting heeft, zo vertelt hij in de programma-toelichting, dit jaar tussen rommelige ’antiquarische muziek een bun del muziekstukjes uit de vorige eeuw ge vonden, toen geliefde populaire pummers, sentimenteel-romantisch of om hun „ge waagdheid” nauwelijks toelaatbaar ge acht. Ketting zag er wat in en zijn muzi- kanteske vindingrijkheid heeft hem een unieke reeks van de ontdekte nummers -doen vormen met de authentieke melo dieën, maar gekruid met harmonische en instrumentale vondsten van eigen hand. Met de uitbeelding door de solisten en de fantastische begeleiding van het orkest, waaraan Ton Hartsuiker als geroutineerd pianist medewerkte, heeft deze „Rhinoce ros” de toehoorders en toeschouwers uit bundig plezier geschonken. Ketting moet zijn stuk niet een „stoffige” antiquiteit laten worden! Na deze allereerste uitvoe ring moeten er meer volgen! Het orkest, dat met David Porcelijn zo’n groot aandeel in het succes van de twee voorstellingen had, heeft zich met de diri gent op deze avond nog bijzonder onder scheiden met een kernachtig-ritmische, virtuoze uitvoering van Choros VII, een werk van de Braziliaanse componist Hei- toi Villa Lobos, die hierin als in zoveel andere werken zijn voorliefde voor de muzikale- folklore van zijn land niet ver loochent Dan begint het proces, dat op gang geko men is door bemoeienis van een nacht- AMSTERDAM. Aan de concertuit voering van Hdndel’s vrijwel vergeten opera „Admeto”, (uit 1727) waren interes sante conclusies te verbinden. Want bij dit Holland Festival-gebeuren in het Amster damse Concertgebouw door het instru mentaal ensemble „II Complesso Baroc co” en vocale solisten, kon je zondermeer vaststellen dat in de praktijk intussen al zeer duidelijk de vruchten worden ge plukt van de in de laatste jaren door figuren als Harnoncourt gepleegde mu ziekhistorische research. Alan Curtis, die de algehele leiding van deze opmerkelijke onderneming had, wist met zijn voor dit soort werk uiterst capa- clubdanseres die mijnheer Van Agt boven mate vereert. Via de door het Internatio naal Theater Instituut beschikbaar gestel de ringleiding volgen we een interview met de danseres die Rome heeft ingeseind. De Eurovisie volgt het gebeuren. We zien kerkvorsten en -prinsen in geraffineerde fantasieuitmonsteringen, direct geïnspi reerd op de clericale realiteit. Alles sugge reert rijkdom en schijnheilig opportunis me. Er worden getuigen opgeroepen; ver geefs moeten de wonderen van Van Agt als bewijsvoering dienen: zijn politieke daden (denk aan abortus, grondpolitiek) die geen enkel werkelijk succes boekten. Alle misverstanden worden weggewuifd en voor iedereen er erg in heeft toont de telex het bericht dat Van Agt heilig is verklaard. De première van Schats opera Houdini zal eerst op 29 september van dit jaar plaatshebben in samenwerking met het Concertgebouworkest, maar een voor proef van dit werk zal volgende week zondagavond* in het Amsterdamse Con certgebouw te beluisteren zijn. Regelmatig neemt Schat de moeite om via theoretische muziekbeschouwingen (onder meer in Key Notes, het tweejaarlijkse blad van stich ting Donemus) duidelijk te maken dat hij stelling neemt tegen vastgeroeste muzikale opvattingen. Via een intervalanalyse van Bachs Wohltemperierte Klavier beweert hij een fundamentele toonwet te hebben ontdekt, die afrekent met de serialiteit en te komen tot een „nieuwe tonaliteit”. Al leen dit al, maar ook het sterke gegeven van de opera het verhaal van een boei- enkoning doet reikhalzend uitzien naar de uitvoering. Het concert van gisteravond droeg bijna het stempel van een vernieuwend kamer- muziekgebeuren, waarin Schat het ge bruik van visuele hulpmiddelen zoals hij dat wel eens in het Vondelpark heeft gedaan of bij de uitvoeringen yah zijn compositie To You in het verledèn nu bleek te schuwen. „Signalement”, een compositie voor zes slagwerkers (Fred Co hen, Frans van der Kraan, Frank van der LOS ANGELES (AP)— In Los Angeles is, naar nu pas bekend is geworden, de filmregisseur en producer William Castle, die grote bekendheid verwierf door zijn horrorfilms, op 63-jarige leeftijd over leden. Castle behaalde zijn grootste succes met de film „Rosemary’s Baby”. Hij maakte graag gebruik van trucjes om de bioscoop bezoekers de angst op het lijf te jagen. Zo verscheen in zijn debuut, de film „Maca bre”, de volgende mededeling op het scherm; „in geval van overlijden door schrik zullen in de foyer levensverzekerin gen van Lloyd’s te koop zijn Voor de film „The Tingler” liet Castle op de juiste ogenblikken een lichte electrische stroom door een aantal stoelen gaan en bij de film „House on haunted Hill” liet hij een geraamte vanachter het filmscherm op de bioscoopbezoekers afkomen AMSTERDAM. Het Holland Festival heeft door de jaren heen telkens gepoogd nieuwe creatieve uitingen, ondanks de be kende budgettaire beperkingen, te stimu leren. Ook deze editie bewijst dat men ernst maakt met die doelstelling. Zo heeft het Residentie-orkest zich ingespannen om een concert mogelijk te maken waarop gepoogd wordt te bewijzen dat de moeilij ke combinatie van symfonie-orkest en popgroep bestaansrecht heeft. Nederland se componisten, meestal van avant-gardis- tische signatuur, komen bovendien in rui me mate aan bod. Van Peter Schat, sinds jaar en dag bewonderd en verguisd, en vaak niet in het minst door zijn radikale maatschappijvisie, werden gisteravond in de Sonesta-koepelzaal drie composities .in een ingetogen entourage gepresenteerd. Starre, Fred Vogels, Wim Vos en Gerrie de Zeeuw) en drie contrabassisten (Ruud Cornelisse, Nico Ravensteijn en Wim van der Sluijs) sluit misschien het meeste aan bij Schats minder recente werk. Het is rusteloos, telkens spanning opbouwend en ontladend, maar duurt te lang om werke lijk van begin tot het einde te kunnen boeien. Aan „Kind en Kraai” heeft Schat het laatste half jaar met grote liefde gewerkt. Half april voltooide hij deze liederencyclus op tekst van Harry Mulisch een goede vriend met wiens intentie hij zonder meer veel affiniteit moet hebben gehad. Mulisch droeg „Kind en Kraai” op aan zijn vrouw Sjoerdje, Schat aan zijn zoontje Bastiaan. Het thema, bijvoorbeeld in „Aanzoek”, een Oedipus-gegeven, een ver menging van gedeeltelijk auto-biografisch en gedeeltelijk fictief materiaal over het gedrag van een opgroeiend kind en diens relatie met zijn ouders, is door beiden ontdaan van de directe emotionaliteit. Er is in plaats daarvan een kwetsbaar even wicht'bereikt tussen ironie en tederheid, die op zich zeer gevoelsmatig werkt. Reinbert de Leeuw geeft met een zeer punctuele pianistiek de humor van het stuk (bijvoorbeeld het motto: „hoor, wie klopt daar kinderen?” of de canonische grapjes), maar ook de moeilijke vereisten (de begeleiding is vaak heel vloeiend; maar aan de andere kant afwisselend) prachtig uitdrukking. De ijle, glazen stem van sop raan Marianne Kweksilber lijkt bovendien geschapen voor dit heldere werk, wat ik graag vaker zou willen horen. Deze pre mière was het hoogtepunt. Canto General (In Memoriam Salvador Allende) op tekst van Pablo Neruda doet het in de ingetogen sfeer van de koepelzaal goed. De Leeuw, violiste Vera Beths en mezzo-sopraan Lucia Kerstens weten, ge concentreerd spelend, de poëzie van No belprijswinnaar Neruda tot leven te bren gen op een manier die Schat voor ogen moet hebben gestaan en het publiek moet hebben herkend. DEN HAAG. De muziekavond, die donderdag door het „Ensemble M” in „Di- ligentia” in Den Haag als manifestatie in het Holland Festival gegeven werd, bracht de verkwikking van een verrukkelijke mu zikale ontspanning. Zij werd aan de toe hoorders geschonken door een kameror kest van bescheiden, minimale grootte, door de solo-saxofonist Ed Boogaard en voorts een vijftal zangsolisten. Met name waren dat de sopraan Anne Haenen, de mezzo-sopraan Inge Fröhlig, de tenor Rudolf Ruivenkamp en de bari- Bob van Dantzig). Het gaat om zeven mensen die zich alle maal ritmisch uitkleden, met zonneolie in smeren, een zonnebril opzetten, zich uit strekken op een handdoek, zich keren, gaan zwemmen, gaan wandelen en zich weer aankleden, wat enorm pijnlijk is, want iedereen is verbrand. Dit alles gaat met mimisch of luidop gesproken com mentaar gepaard Het insmeren van zon neolie van zichzelf en mekaar wordt bege leid door het zingen van. „You are my sunshine.. Op één of andere manier werkte dit geheel zo komiek, dat het pu bliek in de zaal regelmatig in wild gescha ter uitbarstte Leden van het Ensemble M brachten gisteravond in Den Haag het stuk „O, gij Rhinoceros" van Otto Ketting in première. Het mooiste fragment Jennifer Muller doet alle acrobatische toeren met een part nei, die ze voordien ook al deed maar draagt au eet positiejurk met daaronder een vattint oei denken dat ze in haar negende mo< is Ei wordt met ballen gegooid aan gymnastiek gedaan en er is ontstellend veel herrie CONRAD VAN DE WEETERING Vrijdag 3 juni Toneel Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): „Measure for Measure” door het Birming ham Repertory Theatre uit Birmingham on der regie van Stuart Burge Ballet Den Haag. Kon. Schouwburg (20.15 uur): „Beach door Jennifer Muller and The Work Muziek Amsterdam. concertgebouw (20.15 uur): Gisela May met Oostdultse chansons. Den Haat Ned Congresgebouw (20.30 uur): „Residentie-orkest met „Tubular Bells” en „Wings” resp. onder leiding van Charles B. Axton en Michel Colombier. Broek in Waterland. Ned. Herv. Kerk (20 uur): Nederlands Kamerorkest onder Chris topher Adey met J. C. Bach, W. A. Mozart, J. S Bach en Britten Utrecht. Stadsschouwburg, Blauwe Zaal (20.30 uur): King’s Singers met Tallis Berio, Poulenc. Engelse madrigalen. Zaterdag 4 juni Toneel Amsterdam. Mickery (20.30 uur): „Vox po puli Vox Dei” van Ritsaert Ten Cate. Tot en met 23 juni dagelijks behalve maandags. Centi-um Bellevue (20.30 uur): „Een traan voor elke roos” door het Vrouwencabaret van Natascha Emanuels onder regie van He- leen van Meurs. Stadsschouwburg (20.15 uur): „The Devil is an Ass" van Ben Jonson door het Birming ham Repertory Theatre uit Birmingham on der regie van Stuart Burge Muziek Amsterdam. Concertgebouw (20.15 uur): The King's Singers met Engelse en Spaanse madrigalen, Janacek, Berio, Patterson en close harmony. Amsterdam. Engelse Kerk, Begijnhof (17 uur): Vesperconcert door het Utrechts By zantijns Koor onder leiding van Myroslav Antonovyez. Den Haag. Diligentia (20.15 uur): Gisela May met Duitse chansons. Bergen (NH). Ned. Herv. Kerk (20 uur): Nederlands Kamerorkest met Haydn, Mozart en Britten onder leiding van Christopher Adey. Utrecht. Centrum 't Hoogt (20.30 uur): Pe ter Schat-concert met overzicht van zijn werk, „Canto General” „Kind en Kraai” en „Signalement1' ze heihgverklaringsreconstructie, maar naar mijn gevoel blijft het allemaal erg aan de buitenkant. Leuk om naar te kijken en nog juist aardig om naar te luisteren, maar als de eerste verrassing er af is, blijkt de tekst niet dwingend te boeien. Over de hele linie wordt redelijk tot goed en soms expres slecht geacteerd. Een ver makelijk spel, dat als terloops de onmacht van oprechtheid binnen de clan van kerke lijke machthebbers aantoont. Dat bete kent tegelijk een portret van de onzinnig heid van heiligverklaringen. Het Vatikaan als kermisattractie met Van Agt als een voudige Roomse jongen als lijdend voor werp. bele musici, een boeiend resultaat te be werkstelligen. Curtis’ stijve en wat onbe holpen slagtechniek riep weleens even wat aandeel in Bach-cantates, revancheerde minder exacte samenspel-reacties in het zich hier met een doorleefd-expressieve orkest op, maar verhinderde geenszins dat uitbeelding van Admento, in een ditmaal er goed van klank en vooral met aangena- bovendien veel gaver geïntoneerde realisa- me vaart werd gemusiceerd. tie van het notenbeeld. De tweede counter- tenorpartij in deze opera kwam voor reke- De belangrijkste ontdekking die je hier- ning van James Bowman, die een flink uit kon doen, was evenwel het feit dat stemvolume tentoonspreidde, van een Handel’s muziek inderdaad nergens de letwat loeiend karakter, dat merkwaardig loodzware image hoeft te krijgen die in de goecj |3jj de jn het orkest begeleidende afgelopen eeuw in de concertzalen werd hoorns paste, gesuggereerd. Dat de frisse aanpak als van gisteravond werkelijk meer naar de oor spronkelijke aard van dergelijke composi ties moet zijn, werd in deze onderhouden de uitvoering bewezen. En dat nog wel ondanks de wat statische kanten die er aan een opera zonder toneelhandeling - in „concertvorm”, zoals dat heet - onvermij delijk zitten. Voor de dramatische expressie van de tekst, waarvan Handel zich in deze van huwelijkszwendel en liefdesperikelen aan elkaar hangende opera bedient, zorgden drie vrouwelijke en vier mannelijke solis ten. Twee van de vier mannelijke vocalis ten klonken overigens niet „manlijk” om dat het hier om falset-zang gaat van „coun ters”. Een mode uit de betreffende tijd van de castraten, die met het opvatten van de strijd voor eerherstel van deze 18de eeuw- se kunst meekomt. ■«t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15