Grote tentoonstelling hoogtepunt van herdenkingsjaar
Antwerpen geeft Rubens alle eer
Oude Ars Nova muziek
bedenkelijk gebracht
Poëzie-festival
in Rotterdam
Ter herinnering aan dirigent en toonkunstenaar Marinus Adam
Open atmosfeer
Droogkast voor antieke boeken
oor
I
jrs
S I
Studio der frühen Musik in Amsterdam
Kunstenaars willen
regelmatig overleg
met overheid
RELATIES MET
OEGANDA DOOR
ITI VERBROKEN
„Waterslachtoffers” geholpen met ruimtevaart-ervaring
11
19 7 7
JUNI
ZATERDAG
11
KUNST
10
rermist
ibur.
ir 1
oeken,
JOHAN VAN KEMPEN
Romantische voorkeur sprak jeugd aan
MARINUS ADAM
H
agblac
voor
Darcante zei dat het Internationaal The
ater Instituut onlangs op een conferentie
in Stockholm daartoe had besloten nadat
het een zestal weken geleden gehoord had
van de dood van Kawada.
PARIJS (Reuter). Het Internationaal
Theater Instituut (ITI), dat verbonden is
met de UNESCO, de VN-organisatie voor
onderwijs, wetenschap en cultuur, heeft
alle betrekkingen met de Oegandese auto
riteiten verbroken na de moord op Byron
Kawadwa, die directeur was van het Na
tionaal Theater in Kampala. Dit heeft de
voorzitter, Jean Darcante, meegedeeld.
AMSTERDAM. In de veertiende eeuw
wemelde het in de muziekwereld van de
experimenten. Na de tamelijk statische
vormen die de sterk aan de kerkelijke
liturgie gebonden muziek van de der
tiende eeuwse „Ars Antiqua” had gekend,
ontstond de meer wereldlijk gerichte „Ars
Nova” met haar bizarre combinaties en
gemengde vocaal-instrumentale bezettin
gen. Veel composities uit die vruchtbare
tijd waarin het intellect een grote rol
toebedeeld kreeg en die soms het karak
ter van een puzzel aannamen, werden de
bouwstenen van een spontaner schrijfwij
ze uit later tijd.
Ombuiging van het kunst- en mediabe
leid is nodig om de werkloosheid onder
kunstenaars te bestrijden, aldus de brief.
Dat zou kunnen met relatief weinig midde
len. Ook heeft de overheid tot nu toe te
weinig oog gehad voor nieuwe ontwikke
lingen. Alleen een duidelijk en materieel
goed onderbouwd beleid kan het bestaan
de wantrouwen bij kunstenaars en publiek
wegnemen, aldus de kunstenaarsorganisa
tie NW in haar brief aan de formateur.
De collectie die in Antwerpen is te zien
zal niet minder dan 90 schilderijen en 63
tekeningen van de meester omvatten. Ze
komen uit het bezit van musea en particu
lieren over de hele wereld. Zelden zal een
tentoonstelling van een dergelijke grootte
nog in de toekomst worden gehouden,
daarvoor zijn de transportkosten en de
verzekeringspremies te hoog. De Rubens-
collectie is voor 140 miljoen gulden verze
kerd.
Vorige maand arriveerden in het Ant
werpse Koninklijk Museum voor Schone
Kunsten (dat voor deze gelegenheid geres
taureerd werd) de eerste transporten. Eind
mei en begin deze maand kwamen er in het
der, zoals gisteren door de „Studio der
frühen Musik” in Amsterdam werd gege
ven, een volle Kleine Zaal in het Concert
gebouw trekt. Met een publiek dan, dat
afwijkt van het gangbare gemiddelde van
concertbezoekers en dat evenals de mo
dieuze Satie-adepten het geboden pro
gramma als een soort cultus schijnt te
ondergaan. Die indruk was des te sterker
doordat de ook van grammofoonplaten
beroemde „Studio der frühen Musik” hier
in samenwerking met het „Ensemble Vo
cale Guillaume Dufay” ditmaal een staal
tje van temperamentloosheid in de kunst
beoefening tentoonspreidde, dat door de
aanhankelijke toehoorders niet alleen als
zoete koek werd geslikt, maar blijkbaar
zelfs als het kostelijkste muzikaal menu
werd beschouwd.
museum dagelijks werken van Rubens
binnen. De schilderijen en tekeningen ko
men uit Nederland, Frankrijk, Duitsland,
de Sovjet-Unie, Canada, de Verenigde Sta
ten, de Duitse Democratische Republiek,
Denemarken, het Verenigd Koninkrijk,
Italië, Oostenrijk, Polen, Spanje, Zwitser
land, Zweden.
gens voldeed vooral ook de fantasie stimu
lerende ballet-muziek, die hij veelvuldig in
functionele zin heeft mogen uitvoeren en
die hij zelf ook componeerde.
Het romantische element was het medi
um, waardoor Marinus Adam op vele
schoolconcerten een ongedwongen con
tact kreeg met de jeugd van vele onder-
wijs-instituten.
Met overtuiging kon hij in eenvoudige
bewoordingen wijzen op de artistieke bete
kenis van de uit te voeren werken, ook op
de functie, die het orkest als geheel en de
insrumenten afzonderlijk met hun eigen,
karakteristieke klankkleur daarbij was
toebedeeld. Hij was de betrouwbare gids
van de jeugd op de weg door het gebied
van de orkestrale muziek en hielp haar zo
mee de schat aan schoonheid ontdekken,
die anders voor haar verborgen was geble
ven. Dit gold zowel voor de zogeheten
absolute muziek als voor de programma
muziek, die directer aansprak vanwege
haar bedoelde beeldend vermogen en rea
listische klankenschildering.
Adam slaagde er zo in de jeugdconcer-
BONN (ANP). Het gebeurt geregeld dat zeldzame oude
boeken, handschriften, grafische kunst en waardevolle docu
menten aangetast worden door een te hoge vochtigheid, door
gesprongen waterleidingen, door overstromingen of water
schade bij branden. De ontstane schade is dikwijls slechts
door duur restauratiewerk ongedaan te maken. In niet al te
ernstige gevallen is het weliswaar betrekkelijk eenvoudig om
afzonderlijke bladzijden of boeken te redden, maar het droog
maken van een hele doorweekte bibliotheek is zeer moeilijk.
Zowel de Amerikaanse firma General Electric, de Ameri
kaanse NASA als het Westduitse Institut für Raumsimulation
(instituut voor ruimte-simulatie) hebben nu aan de hand van
experimenten aangetoond dat ruimtesimulatiekamers, zoals
die gebruikt worden bij onderzoeken voor lucht- en ruimte
vaart, uitstekend geschikt zijn als installaties voor het wegha
len van vocht uit voorwerpen, zoals uit doorweekte boeken,
aldus de Deutsche Forschungsdienst. Daarbij wordt het princi
pe gebruikt dat water bij vermindering van luchtdruk gemak
kelijker verdampt.
Gebleken is dat natte boeken en documenten goed kunnen
worden behandeld in een kleine ruimtekamer en een constante
temperatuur van 50 graden en een druk die met vacuumpom-
pen op 5 10 torr (een druk-eenhejd) wordt gehouden, wat
ongeveer overeenkomst met een percent van de luchtdruk op
aarde.
Het weggezogen vocht wordt in een zogenaamde koudeval tot
18 graden bevroren. In een dergelijke installatie heeft het
„wasgoed” al naar gelang de hoeveelheid 20 tot 40 uur droogtijd
nodig.
Het Instituut voor ruimte-simulatie te Keulen-Porz heeft
Marinus Adam heeft veel betekend voor de jeugdconcerten. Hij
genoot grote erkenning als componist, onder meer voor zijn
variaties op „Merck toch hoe sterck” voor orkest.
Dit kinderportret
behoort tot
Rubens’meest
bekende werken,
al hangt het in een
door het grote
publiek minder
druk bezochte
galerie in de
Liechtensteinse
hoofdstad Vaduz.
tot 18 september gehouden wordt in het
Museum Sterckshof in Deurne. Met be
hulp van authentieke kledingstukken en
copieën daarvan wordt duidelijk gemaakt
hoe men zich in de tijd van Rubens
kleedde.
Ter gelegenheid van de 400ste geboorte-
proeven met verscheidene papiersoorten gedaan, die eerst
ingeweekt en daarna in de ruimtedroogkast gestopt werden.
Bij geen der gebruikte papiersoorten ontstond daarbij noe-
menswaardige schade. Het golven van de bladen kan vermeden
worden wanneer men de boeken in de ruimtekamer vastdrukt
of zoals in een boekenkast opstelt.
Ook met „waterslachtoffers” uit de verzameling van de
Keulse universiteitsbibliotheek is geëxperimenteerd. Een van
deze boeken, waarvan de bladzijden aan elkaar gekleefd wa
ren, werd eerst opnieuw grondig ingeweekt en daarna werden
de korsten vuil op de randen voorzichtig met borstel en penseel
verwijderd.
Na een droogtijd van 24 uur kon men de bladzijden weer
gemakkelijk van elkaar scheiden. Jaren oude watervlekken in
boeken die al lang niet meer nat zijn, zijn evenwel ook in de
ruimtekamer niet meer te verwijderen. Beschadigde stukken
dienen bijgevolg nog in vochtige toestand, dus zo vlug mogelijk,
behandeld te worden. Men kan ze ook, in afwachting van de
behandeling, invriezen.
De gebruikskosten van de in Porz gebruikte thermale ruimte
kamer, die een volume van ongeveer 3 kubieke meter heeft,
bedragen bij een bedrijfsduur van 24 uur circa duizend mark
per kubieke meter. Bij een kleinere kamer zijn de kosten 10 tot
50 percent van genoemd bedrag, eveneens per kubieke meter of
voor ongeveer 250 kilo boeken.
Een dergelijke installatie is tegelijk te gebruiken voor conser-
veringsdoeleinden. Aan de atmosfeer in de kamer kan men
namelijk zonder problemen stoffen als ethyleenoxide en thy
mol toevoegen, die de boeken gedurende lange tijd beschermen
tegen aantasting door bacteriën of andere micro-organismen.
en met
el? Bel
liaan 4,
bereik-
imh.
He tlm-
»l. 023-
z.k.m.
sje. Br.
)2510-
Telef.
ROTTERDAM (ANP). Het jaarlijkse
Poetry International festival heeft van
dinsdag 14 tot en met zaterdag 18 juni
plaats in Rotterdam. Op maandag 13 juni
wordt voorafgaand aan het festival een
dag gehouden, Poetry National, waarop
Nederlandse dichters uit hun werk zullen
voordragen. Elke dag wordt afgesloten
met muziek in de feestzaal van de Doelen.
alleen?
ISTAN-
/ij kun-
an heb-
tner bij
Haar-
9, tel.
aostuur
Et ken-
jt auto,
udt van
Br. nr.
MARINUS ADAM heeft bij de talrijke
muziekvrienden, die hij zich gedurende
een veeljarige loopbaan in dienst van de
toonkunst had verworven, veel herinne
ringen aan hem wakker geroepen uit de
tijd, waarin hij actief aan het muziekle
ven van Haarlem deelnam en velen, ook
zij, die ver buiten de Haarlemse regio
woonden, gelukkig heeft kunnen maken
met de talloze concerten, die hij heeft
gegeven.
In hoofdzaak leidde hij dan het Noord-
hollands Philharmonisch Orkest, vooral in
de jaren, dat dit de Haarlemse Orkestver
eniging genoemd werd als voortzetting
van het Haarlems Muziekkorps, waarvan
(Adams leraar aan het Haagse Conserva
torium) Ch. P. W. Kriens dirigent was tot
1919.
Kriens, die wist wat zijn leerling als
klarinettist, alt-violist en violist waard
was, nam hem in 1918 op in zijn orkest en
vanaf dit ogenblik begon Adams Haarlem
se muziek-praktijk, die pas beëindigd
werd met het afscheidsconcert, dat hij met
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest gaf op dinsdag 5 oktober 1965.
De uitvoering van de Afscheidssymfonie
van Joseph Haydn gaf toen een treffend
accent van weemoedig stemmende actuali
teit. De vertolking van het Pianoconcert in
C (KV 503) van Wolfgang Amadeus Mozart
met de befaamde pianist Hans Richter
Haaser als solist bracht weer de uitzonder
lijke capaciteiten onder de aandacht, die
Marinus Adam als begeleider van zowel
beroemde als van debuterende solisten
bezat.
De grote voorliefde, die de scheidende
dirigent had voor de muzikale romantiek
trad ook op dit concert aan de dag door de
opneming van de „Symphonic fantasti-
que” van Hector Berlioz in het program
ma. Deze romantische gezindheid was in
voorgaande jaren telkens weer gebleken
door de herhaalde keuze van onder andere
de Orgelsymfonie van Saint-Saëns „l’Ap-
prenti sorcier” van Dukas, „La mer” van
Debussy, „Ma mère l’oye” van Ravel, de
ouverture „Romeo en Juliette” en de sym
fonieën van Tsjaikofsky.
Aan zijn romantisch-muzikale verlan-
HET LEVEN van Marinus Adam, kan
als een voorbeeld van collegialiteit en be
reidwilligheid gelden. Ik weet waarover ik
spreek, want behalve dat ik dienaangaan
de de beschikking heb over volkomen be
trouwbare informatie via getuigenissen
van vakbroeders omtrent verderaf gele
gen tijden, kreeg ik in een recenter verle
den gedurende een bepaalde periode ruim
schoots de gelegenheid om alles van dicht
bij te mogen zien.
Jen tot
te (ca.
irvaren
kscon-
mjaar
Tralt-
52647.
OP 30 MEI OVERLEED toch nog onverwacht de Haarlemse
dirigent en componist Marinus Adam, die zeer geliefd was en
jarenlang een voorname plaats in het Haarlemse muziekle
ven innam. Gezien zijn grote betekenis, niet het minst voor
het Noordhollands Philharmonisch Orkest en de jeugdcon
certen, vertellen twee van onze muziekmedewerkers te zijner
nagedachtenis hun persoonlijke herinneringen.
AMSTERDAM (ANP). Er moet spoe
dig regelmatig overleg komen tussen de
regering en de Kunstenaarsorganisatie
NW over het arbeidsvoorwaardenbeleid
voor kunstenaars. Dat staat in een brief
van de vakbeweging aan formateur Den
Uyl. Ongeveer 4000 kunstenaars ruim
een kwart van de kunstenaars in Neder
land zijn bij de organisatie aangesloten.
dag van Rubens is ook een massief zilve
ren penning geslagen, die in een oplage
van 100.000 stuks verkocht zal worden aan
liefhebbers. De opbrengst van die pennin
gen dient om de grote kosten te helpen
bestrijden die gepaard gaan met het hou
den, van de-grote tentoonstelling.
Marinus Adam werd in 1900 in Den Haag geboren en ontving
zijn opleiding aan het Conservatorium ter plaatse. Hij was
vanaf 1927 als klarinettist, altviolist en dirigent verbonden
aan de Haarlemse Orkestvereniging, de voorloper van het
Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat hij eerst naast
Toon Verhey en later naast Henri Arends dirigeerde en met
raad en daad ter zijde stond. Daarnaast fungeerde hij als
dirigent van het HOV-koor en het Symfonie Orkest Haarlem
en was hij verbonden aan de Haarlemse Muziekschool voor
toonkunst.
De uitingen van de „Ars Nova” werden
met het opkomen van nieuwere stijlen
vergeten en bleven ontoegankelijk voor
het nageslacht eeuwenlang onder een
dikke stoflaag verborgen. Eerst in onze
tijd is de muziekwereld zich weer gaan
interesseren voor die primitievere, maar
evenzo juist ingewikkelde en vaak gekun
stelde manier van muziekmaken. Men ging
er zich ook steeds serieuzer in de praktijk
mee bezighouden en er ontstonden ensem
bles die zich in die richting specialiseer
den. Sindsdien is de ontwikkeling van een
met musicologisch onderzoek gecombi
neerde concertpraktijk in een stroomver
snelling geraakt en werd er, samen met het
verkennen van dit verlaten terrein, ook
een royale afzetmarkt voor geschapen.
Zo is het intussen ook niet verwonderlijk
dat een Holland Festivalconcert in dit ka-
43006
0 uur.
Het bedenkelijkste was dat hier met
uitzondering van een kleine opleving na de
pauze alsmaar gesuggereerd werd dat
het musiceren in die middeleeuwse jaren
een impotente aangelegenheid was.
Nederlandse dichters, die dit jaar aan
het festival deelnemen, zijn onder andere
Bert Schierbeek, Willem van Toorn, Dick
Hillenius, Gerrit Kouwenaar en J. Bernlef.
De buitenlandse dichters zijn afkomstig
uit België, Polen, Indonesië, de Verenigde
Staten, Turkije, Groot-Brittannië, Brazilië,
West-Duitsland, Ierland, Hongarije, Egyp
te, Joegoslavië, Italië, Frankrijk, de DDR,
Israel en Japan. Over de komst van dich
ters uit de Sovjet-Unie, Cuba, Spanje en
Oeganda bestaat nog onzekerheid.
In haar brief dringt de organisatie aan
op het snel inhalen van de achterstand in
overheidsuitgaven voor de kunst. De
rechtszekerheid voor kunstenaars moet
bij wet worden geregeld.
Bloe-
om).
i 1970
welljke
i meer
rootste
aagt u
Indruk
heden,
erkend
Eerste
■n. Tel.
jen op
unieke
mis te
ten interessant te laten zijn. Het wange
drag later door ongeïnteresseerde her
rieschoppers op jeugdconcerten vertoond,
nadat Adam zijn taak had beëindigd en
dat de voortzetting van de concerten onder
andere leiding onmogelijk deed worden,
kwam bij hem niet voor. Zo heeft hij veel
jongelui later de weg naar de concertzaal
doen vinden. Zij zijn hem daarvoor dank
baar.
Op het laatste jeugdconcert op vrijdag 1
oktober 1965 door hem in het Haarlemse
Concertgebouw gegeven, heeft de school
jeugd Marinus Adam geestdriftig gehul
digd, zeer tot zijn verrassing. Want, be
scheiden als hij was, had hij op een zo
spontane uiting van hartelijkheid en er
kenning van zijn verdiensten voor de mu
zikale ontwikkeling van de schooljeugd
niet gerekend. Die hulde van de jeugd
heeft hem na de vele teleurstellingen en de
miskenning, die hij heeft ondervonden,
toen ongetwijfeld goed gedaan.
Een vergoeding was het voor de onder
waardering van zijn werkelijke capacitei
ten, die hij nimmer ten bate van zichzelf of
In de schaduw van de grote tentoonstel
ling zijn er nog verschillende kleinere.
Sinds 30 april (tot 19 september) loopt in de
Antwerpse St. Jacobskerk al de tentoon
stelling „Kunstwerken uit de eeuw van
Rubens in Antwerpse kerken en kloos
ters”. In het museum Plantin-Moretus in
Antwerpen kan de expositie „Rubens als
boekillustrator” (tot 4 juli) bezichtigd wor
den. Vanaf 18 juni (tot 25 september) is in
het archief en museum voor het Vlaamse
cultuurleven in Antwerpen de tentoonstel
ling „De roem van Rubens”. Daar wordt
getoond welke invloed Rubens in zijn tijd
al had en welke invloed zijn werk had op
de generaties na hem. In het Rubenshuis in
Antwerpen is er dan nog de expositie
„Paradisus musicus” die (van 31 augustus
tot 16 oktober) een beeld geeft van muziek
en samenleving in Rubens’ tijd.
De provincie Antwerpen doet voorts een
duit in het zakje met de tentoonstelling
„De mode in Rubens’ tijd”, die van 25 juni
ten koste van anderen in welke zin ook
denkbaar, heeft laten gelden. Wel heeft hij
daarmee het Haarlemse Orkest uit vele
noodsituaties kunnen redden en mede
hierom zal men de herinnering aan Mari
nus Adam met dankbaarheid bewaren en
aan zijn bijzondere betekenis voor het
Haarlemse muziekleven blijven denken.
P. ZWAANSWIJK
n een
juli en
285,-
I. 023-
>or de
in kan
opspo-
e Mer-
iegwa-
gepar-
Taring-
de. Inl.
72,
(Van onze kunstredactie)
ANTWERPEN. De viering van het Rubensjaar dat zich met grote nadruk bij onze
zuiderburen afspeelt ter gelegenheid van het feit dat de beroemde schilder 400 jaar
geleden werd geboren, nadert haar hoogtepunt. Op dinsdag 28 juni zal in aanwezigheid
van het Belgische vorstenpaar de grote Rubenstentoonstelling worden geopend. Tot 30
september kan het publiek in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in
Antwerpen een indruk krijgen van het vele werk dat Rubens heeft nagelaten.
reden
at een
itekent
idellng
IgheicT
ien''
Er was voor deze avond een volkomen
onoverzichtelijk programma (geïnspireerd
op de laat 14de eeuwse compositie „La
Harpe de mélodie”) samengesteld dat even r
labyrinth-achtig uitpakte als sommige van
onduidelijke getallensymboliek aan elkaar
hangende composites uit die tijd. Dat past
dus precies zou je zeggen. Maar nee; een
dergelijke aaneenrijging van onsamen
hangende onderdelen doet het fijnproe-
vers-enthousiasme voor zo’n afgesplitste
muziekpraktijk bepaald niet toenemen.
Toen ik van 1961 tot 1965 de vakoplei
ding van Toonkunst volgde, was Adam
mijn hoofdleraar. En, alhoewel hij een
ingetogen persoonlijkheid was, groeide de
verhouding leraar-leerling in korte tijd uit
tot een heel open contact. Door het bezig
zijn met de muziek voor ons beiden de
mooiste uitdrukkingsvorm van de mense
lijke geest ontstond er, in een atmosfeer
van vreugde en blijheid, een relatie van
groot vertrouwen en van wederzijds (dat
weet ik zeker) stimulerende invloed.
Hij genoot duidelijk waarneembaar van
het jeugdig vuur waarmee ik steeds maar
weer nieuwe partituren produceerde. Ik
op mijn beurt was buitengewoon gelukkig
in hem een wijze vriend te hebben getrof
fen, voor wie de muziekpraktijk geen ge
heimen meer had en die me op een spor
tieve manier met raad en daad kon bij
staan. Of Adam nu wel zo’n geboren peda
goog was, weet ik niet eens zo zeker. Maar
hij verstond zijn vak voor de volle honderd
procent en aangezien ikzelf heel sterk ge
conditioneerd ben om de kunst van erva
ren mensen „af te kijken” in plaats van op
traditionele wijze „onderwezen” te wor
den, was ik bij Marinus Adam precies aan
het juiste adres. Tenslotte had hij zelf voor
een groot deel in gelijke geest zijn vakman
schap verworven.
Achter Adams masker, zo bleek mij al
heel gauw, stak een heel fijngevoelig mens.
In de loop van de tijd dat ik bij hem
studeerde kreeg ik, ook door onze vele
openhartige gesprekken, een duidelijker
beeld dan de meesten die met hem in
welke kwaliteit dan ook te maken hadden,
ooit mochten aanschouwen. Mede daar
door weet ik dat hem veel onrecht is aan
gedaan in woord en daad, en dat hij zich
vanuit zijn niet-agressief karakter, van al
le aanvallen van ondermijnende krachten
heeft gedistantieerd om zich als mens en
kunstenaar zuiver te kunnen blijven op
stellen. De trouw aan zijn artistieke begin
selen, maar bovenal zijn standvastigheid
ondanks alles, inzake een absolute integri
teit zullen als een lichtend voorbeeld üi
mijn herinnering voortleven.
JOHAN VAN KEMPEN
ZATERDAG 11 JUNI
TONEEL
AMSTERDAM. Mickery (20.30 uur): „Vox
Populi, Vox Dei” van Ritsaert ten Cate.
MUZIEK
AMSTERDAM. Stadsschouwburg (20.15
uur): „II Tabarro” en „Gianni Schicchi”,
eenacters van Puccini door de Ned. Ope
rastichting onder regie van Lofti Mansouri
en onder directie van Edo de Waart.
Engelse Kerk, Begijnhof (17 uur): Schola
Cantorum van het Wardinstituut uit Roer
mond met Gregoriaanse gezangen onder
leiding van Jos Lennards.
DEN HAAG. Ned. Congresgebouw (20.15
uur): „Die Hochzeit des Figaro” van W. A.
Mozart door koor en orkest van de Komi
sche Oper uit Berlijn (DDR) onder regie
van Walter Felsenstein en onder directie
van Géza Oberfrank.
Diligentia (20.15 uur): Tom Krause, bas
en Irwin Gage, piano met liederen van
Brahms, Moessorgsky, Ravel, Sibelius en
Schubert.
UTRECHT. Stadsschouwburg, Blauwe
Zaal (20.30 uur): „De Knop” op tekst van
Harry Mulisch en muziek van Willem
Breuker onder regie van Lodewijk de
Boer.
BALLET
SCHEVENINGEN. Circustheater (20.15
uur): „Giselle” door Het Nationale Ballet
onder artistieke leiding van Rudi van
Dantzig op muziek van Adolphe Adam.
Instudering Peter Wright.
ZONDAG 12 JUNI
TONEEL
AMSTERDAM. Mickery (20.30 uur): „Vox
Populi, Vox Dei” van Ritsaert ten Cate.
BALLET
SCHEVENINGEN. Circustheater (20.15
uur): „Giselle” door Het Nationale Ballet
onder leiding van Rudi van Dantzig.
MUZIEK
AMSTERDAM. Concertgebouw (11-13-
uur): „Für Elise”, rechtstreekse radio-uit-
zending van de NOS met medewerking
van diverse gasten in het Holland Festival.
Concertgebouw (20.15 uur): „Houdini”*,
try-out van Peter Schat, werken van Loe-
vendie en Escher door het
Concertgebouworkest, Nederlands Opera-
koor en het Danzi-kwintet onder Richard
Dufallo en Reinbert de Leeuw.
Concertgebouw (20.15 uur): Tom Krau
se, bas en Irwin Gage piano met liederen
van Brahms, Moessorgsky, Ravel, Sibelius
en Schubert. C
DEN HAAG. Zuiderparktheater (14 uur)
Het Residentie-orkest onder Charles B.
Axton met „Peter en de Wolf” van Pro-
kofjev.
Nieuwe kerk (20.15 uur): Ludi Sancti
Nicolai, drie Sint Nicolaasspelen door Stu
dio der Frühen Musik van de Schola Can
torum Basiliensis en het Ensemble Vocale
Guillaume Dufay met een mise-en-scène
van Melchior Stahli.
BALLET
SCHEVENINGEN. Circustheater (20.15
uur): „Giselle’ door Het Nationale Ballet
onder leiding van Rudi van Dantzig.