|UIMM Humdrum and Hullabaloo in De Brakke Grond Klassiek evenwicht in spel Jaap van Zweden Sint Nicolaasspelen geestig en ontroerend Internationale bijeenkomst in Sofia door Bulgaren hermetisch afgeschermd Boekenprijs voor Julian Behrstock Vioolrecital in Haarlems Concertgebouw 11 19 7 7 14 JUNI DINSDAG KUNST 10 Daniël de Lange door Piek Verkijk F Jevgeni Jevtusjenko Pavel Kohout Z23 4 ft AMSTERDAM. Het is na tuurlijk riskant om dadelijk een bepaald onderdeel uit het mu ziektheaterstuk Humdrum and Hullabaloo van Chaim Levano die bekendheid geniet als pianist van het Resistentie Orkest, maar ook als virtuoos op het gebied van een ander en afwijkend stem-, klank- en taalgebruik te lichten. Per slot van rekening poogt hij in zijn slechts 65 minuten durende voorstelling, die gisteravond in De Brakke Grond in première ging, een rode draad aan te brengen. Alle werken van dichters en „ge- luidsfundamentalisten” die hij uitgevoerd heeft, pogen het func tioneren van de taal, de verstaan baarheid en de communicatie te ironiseren en Levano toont op een grappige, maar indringende wijze de beperktheid ervan. SOFIA. De internationale schrijversconferentie, „De schrijver en de vrede - de geest van Helsinki en de verplichting 'van de cultuurscheppers”, die in de Bulgaarse hoofdstad Sofia werd gehouden, is besloten zonder dat er een bepaalde resolutie is aangenomen. Dat is het enige resultaat, dat de westelijke schrijvers (samen met verte genwoordigers van de niet-gebonden landen ongeveer de helft van het totale aantal congressisten uitmakend) heb ben bereikt. Drie dagen hebben omstreeks 150 schrijvers uit 33 landen hier gediscussieerd over het thema van de conferentie. Wat er precies is gezegd, is de aanwezige journalisten niet duidelijk geworden. ■Ir O Levano’s grote kracht is ironisch taalgebruik atarie n (Foto Jaap Pieper) JOHAN VAN KEMPEN JOHN OOMKES i. NO ft» leer èm. tige den laar aning ip de dat iede- iruari an 4 i het ?dge- De ondertitel van het stuk luidt: „De Dada-beweging en de roerselen van het menselijk strottehoofd uit de nabije histo rie opgediept door Chaim Levano". Er zal binnen de programmering van het Hol land Festival moeilijk een andere produc tie aan te wijzen zijn, die in ieder geval wat de titel betreft zo aansluit bij het centrale thema de menselijke stem. Of die rode draad die Levano nastreeft voor iedereen even hoorbaar is geweest, waag ik te be twijfelen. Door wat stroefheden hij moet nog in het stuk „inslijten” en de techniek is nog niet helemaal feilloos overtuigt lang niet elk fragment en lijkt het zinvol teneinde te markeren waarmee Die omstandigheid daargelaten, werd door Jaap van Zweden meervoudig prijswinnaar op concoursen weer ver bluffend knap spel geleverd, waarbij allen ook in onze krant gelanceerde loftuitingen ten aanzien van zijn hoog ontwikkeld in strumentaal kunnen, opnieuw toepasbaar bleken. Jaap van Zwedens soepele manier van spelen gaat al in hoge mate samen met een opmerkelijk rijpe intelligentie. Zijn musi ceren getuigt van begrip voor de diverse stijlen en tevens van een vermogen tot kritisch luisteren; niet alleen naar grote voorbeelden, maar vooral naar zichzelf. Hij verstaat reeds zeer behoorlijk de kunst om hoogtepunten van hartstochtelijke ver voering of verstilde sereniteit op een van zelfsprekende manier te suggereren. De verheugende indrukken van dit reci- Levano bezig is de verschillende onderde len nader onder de loep te nemen. Tegen het einde van Humdrum and Hul labaloo het eerste staat voor alledaagse sleur, het tweede voor rumoer voert hij de Nederlandse versie van „Voices from daily life for 5 - 8 speakerboxes” uit. Op een met een rood kleed bedekte tafel en tussen twee kandelaars in zet Chaim met de nodige dramatiek telkens een nieuwe speakerbox. De geluiden die de boxen voortbrengen verschillen enorm. Eerst hoor je de opgewonden stem van Theo Koomen verslag doen van een voetbalwed strijd tussen Ajax en Roda JC, uit de tweede klinkt een religieus liedje, uit weer een ander een schlager uit de artiestenstal van Johnny Hoes; kortom, de verscheiden heid in geluiden die de „geluidsconsu- ment" wordt aangeboden is groot. Onzin? Welnee, maar we zijn tijdens de dagelijkse Chaim Levano in actie met een kunstmatig strottehoofd tijdens Otto Bierstekers klankgedicht. (Foto: Bob van Dantzig) tal combinerend met de herinneringen aan zijn geslaagde Mendelssohn-vertolking van vorig jaar, samen met het NPO, ma ken een spoedig weerzien op het Haarlems podium tot een wenselijke aangelegen heid. Het is de verdienste van de Tsje chische schrijver Pavel Kohout, ondertekenaar van Charta 77, een scheiding der geesten teweeg te hebben gebracht. Enige weken ge leden publiceerde de Frankfurter Algemeine Zeitung een open brief van Kohout aan de Zweeds-West- duitse schrijver Peter Weiss, een van de ondertekenaars van de op roep voor Sofia. Op typisch Tsje chisch ironische wijze wees Ko hout erop, dat ook hij voorstander van de vrede was en graag naar Sofia wilde komen. Aangezien hij nalistieke probleem aan de orde geweest, maar Zarev bleek niet van mening veranderd. De West- duitse televisieploeg, die zonder beelden nog minder kon beginnen dan schrijvende en sprekende journalisten, is toen uit protest naar huis gegaan. Overigens Wa ren vele Oosteuropese collega’s het binnenskamers met ons eens, maar op de persconferentie deden ze er uiteraard het zwijgen toe. Velen hier hebben een officiële mening en een onofficiële. Onder hands zeggen ze: natuurlijk, die mensenrechten zijn belangrijk, maar als ze hun verklaring voor het forum van hun collega’s afste ken, is het een en al voorzichtig heid. Wat dat betreft hadden de Bulgaarse autoriteiten hun scher pe voorzorgsmaatregelen tegeno ver journalisten kunnen nalaten. HAARLEM. Volkomen betrouwbaar begeleid door de pianiste Boukje Land, concerteerde de 16-jarige vioolvirtuoos Jaap van Zweden gisteravond in een zeer warme Tuinzaal van het Haarlemse Con certgebouw. De op zichzelf degelijk ge speelde pianobegeleidingen waren overi gens in de regel dynamisch te hoog gedo seerd ten opzichte van de vioolpartij, waardoor de solist niet ten volle in de gelegenheid was om zich van zijn meest genuanceerde kant te laten horen. BALLET AMSTERDAM. Stadsschouwburg (20.15 uur): Het Nationale Ballet met „Giselle” on der artistieke leiding van Rudi van Dantzig. WOENSDAG 15 JUNI TONEEL AMSTERDAM. Mickery (20.30 uur): „Vox Populi, Vox Dei” van Ritsaert ten Cate. MUZIEK AMSTERDAM. Stadsschouwburg (20.15 uur): „Axel”, opera van Reinbert de Leeuw en Jan van Vlijmen, libretto van Harry Mu- lisch, door de Nederlandse Operastichting onder leiding van Hans Vonk en onder regie van Georg Reinhardt. Concertgebouw (12.30 uur): „Kino” van Dieter Schnebel, „Nachtmusik für Projekto- ren und Hörer” door Johannes Goehl Concertgebouw (20.15 uur): Ton Koopman, klavecimbel, met werken van Bach, Balba- stre, Byrd, Cabanilles, Frescobaldi, Kuhnau, Picchi en Sweelinck. De Brakke Grond (20.30 uur): „De Knop” van Willem Breuker (muziek) en Harry Mu- lisch (tekst) door het Nederlands Blazersen semble onder directie van Lodewijk de Boer. DEN HAAG. Nieuwe Kerk (20.15 uur): Schola Cantorum Stuttgart onder leiding van Clytus Gottwald met werken van Ockeg- hem, Schnebel, Marco, Messiaen, Kagel. UTRECHT. Centrum ’t Hoogt (20.30 uur): „Humdrum and Hullabaloo” door Chaim Levano. gang van zaken ons niet meer bewust van de kakafonie van geluiden die op ons af komt. Sterker nog, we verdringen het. Ge zien het vroege tijdstip waarop de voor stelling afgelopen was, besloot ik na het Rokin en het damrak terug te lopen en plotseling hoorde ik die geluiden waar ik anders niet op let, c.q. niet wil letten: de gierende trams, de automaten van de speelhal, de vele talen, enzovoort. PARIJS (AFP) De internationale prijs van het boek is dit jaar toegekend aan de Amerikaan Julian Behrstock, voormalig directeur van de afdeling „de vrije circulatie van de informatie” van de UNESCO, de organisatie van de Verenig de Naties voor onderwijs, wetenschap en cultuur. Deze „Ludi Sancti Nicolai” zijn gewijd aan de weldaden van de Heiligman. Hoe wel hij in de vierde of vijfde eeuw heeft geleefd, gaat het hier om kerkelijk mu ziekdrama dat uit de middeleeuwen da teert, gebaseerd op een 12e eeuws manu script uit een Benedictijner klooster in Frankrijk. In Tres Clerici weet de Heilige Nicolaas drie studenten die zijn gedood door een op geld belust herbergierspaar, weer tot leven te wekken. Het tweede spel voert drie zusters ten tonele die afscheid nemen van hun arme, stervende vader en die door het venster een goedgevulde beurs krijgen toegegooid waarmee ze hun bruidsschat kunnen voldoen. Na de pauze het meest moralistische verhaal, Iconia Sancti Nicolai over een rijke Jood die van zijn christenvriend een Nicolaasbeeld krijgt dat zijn schat moet beschermen als de Jood op reis gaat. De Jood gelooft niet in het beeld, de schat wordt gestolen, de heilige krijgt de schuld. Als de rijkaard in slaap is gevallen zorgt de in levende lijve verschenen Nicolaas ervoor dat de dieven de gestolen waar weer terugbrengen. Het gezelschap speelt op een voor velen in de zaal te laag podium met de Nicolaas- figuur tijdens de gehele gebeurtenis steeds zichtbaar terzijde daarvan. Het spelge- deelte wordt geflankeerd door twee span doeken waarachter zich de wonderen kun- DEN HAAG. Op voortreffelijke wijze is zondagavond in de Nieuwe Kerk op het Haagse Spui recht gedaan aan het centra le thema van dit Holland Festival, de menselijke stem. De Studio der Frühen Musik der Schola Cantorum Basiliniensis bracht daar samen met het Ensemble Vo cale Guillaume Dufay een drietal Sint Nicolaasspelen. Deze boden een goed overzicht van wat dit gezelschap aan zo wel muzikale als theatrale kwaliteiten bezit in een beurtelings geestig en ontroe rend programma. In Mozarts Sonate in A, KV 526, kon je horen hoezeer ook het klassiek evenwicht al in Jaap van Zwedens spel zijn vorm heeft gevonden; in Van Deldens goed ge concipieerde opus 82 werd duidelijk dat hij ook raad weet met eigen uitbeelding van minder bekend werk; en in de Sonate van Debussy kwam ook zijn lyrische kant sterk naar voren. Gekleed gaand in een soort tandartskle- ding, wit en met een hoog gesloten boord, rijgt Levano in een tamelijk hoog tempo de onderdelen van zijn programma aaneen Belichting (Bruce Gray), geluidstechniek (Martijn Hasebos) en mimisch vermogen spelen een grote rol in Humdrum and Hullabaloo. Zo beogen de gedichten van Oostenrijkers als Ernst Jandl (Teufelsfal- le) en Gerhard Rühm (Flüstergedicht en Sinngedicht) heel duidelijk de clichébete- kenis van cliché’s radikaal te doorbreken. In het Flüstergedicht produceert Chaim op zachte toon telkens driemaal een veel vuldig voorkomend woord, zoals Gesicht, Grundsfitze of Fingernagel. Zo ontstaan woordkettingen die een stevige uitwerking hebben. BALLET DEN HAAG. Koninklijke Schouwburg (20.15 uur): Jennifer Muller and The Works met „Mondriaan”, „Speeds” en „Biography (of Younger Years)”. Het doel was, de aandacht af te leiden van de overal in Oost-Euro- pa opererende bewegingen voor de mensenrechten - in Polen, de Sow- jet-Unie, Roemenië, DDR en Tsje- choslowakije. Een uitsluitend door oostelijke schrijvers bezochte con ferentie zou als tegenwicht geen effect hebben gehad. Daarom moesten zoveel mogelijk westerse schrijvers aanwezig zijn. Natuur lijk werden uitnodigingen voorna melijk aan een aantal „progres sieve” schrijvers gestuurd - maar zelfs in dit progressieve kamp (denk maar aan de Italiaanse en de Franse communistische partijen) heeft men scherpe kritiek op het cultuurbeleid in Oost-Europa en met name op het optreden van de Tsjechoslowaakse autoriteiten te genover vooraanstaande Tsjechos lowaakse schrijvers. Er kon dus toch nog van alles gebeuren tijdens de conferentie. Geen journalist werd dan ook toe gelaten tot de zittingen. Zelfs ver voor de ingang van de conferen tiezaal in hotel Moskva werd ieder een teruggestuurd die geen specia De enige die rechtstreeks voor zijn collega’s in Oost-Europa is qp- gekomen, is de Nederlandse auteur Daniël de Lange geweest, de enige Nederlander trouwens die er was. Donderdagmiddag kon hij op de valreep zijn verklaring afleggen. „Er is een onverbrekelijke eenheid tussen vrede, gerechtigheid, vrij heid en solidariteit”, aldus De Lan ge. Schrijvers zijn, zo zei hij, onge makkelijke mensen, en dat beho ren zij ook te zijn. „De rijpheid van een natie kan worden afgemeten aan de wijze waarop hij zijn schrij vers en kunstenaars in het alge meen behandelt”. En hij vervolgde: „Er hebben ops oproepen bereikt van schrijvers uit West-Duitsland (met de Berufsver- bote), Oost-Duitsland (Ausbürge- ren - hiermee doelde De Lange op de kwestie-Biermann), Tsjechoslo- wakije, Polen en Rusland - mensen die zeiden wat zij meenden dat fout was in hun maatschappij. „Mijn geweten vraagt mij uw aandacht voor hun te vragen, ook als u het niet eens bent met wat ze zeggen. Het is een teken van rijp heid, ruimte te geven aan critici op hun eigen maatschappij, zondér dat ze in een dodelijke omarming terecht komen. We moeten onze speciale aandacht wijden aan schrijvers die tot zwijgen zijn ge bracht, in welk land, cultuur of samenleving zij ook leven. Dit is de beste, de wezenlijkste bijdrage tpt de vrede, want vrede heeft in de eer- te plaats landen nodig die uit gaan van hun eigen overgangska rakter en voorbijgaande waarder en daarom bereid zijn tot verande ring. Het is aan de schrijvers, deze bereidheid tot verandering gestalte te geven”, aldus de bijdrage van Daniël de Lange. Gezien het thema van de confe rentie, samenhangend met de Slo takte van Helsinki en met het zicht op de vervolgconferentie in Belgrado die morgen begint, mocht worden verwacht dat de dis cussies openbaar iouden zijn. De Bulgaarse autoriteiten hadden echter de meest stringente maatre gelen getroffen, opdat de discus sies niet openbaar zouden zijn. Zij hadden daar, van hun standpunt uit gezien, ook wel redenen voor. Wat was immers het doel van deze schrijversconferentie Woensdag werd onder journalisten de tekst bekend van 34 vooraan staande schrijvers die het opne men voor de Oekrainse schrijvers Mikola Rudenko en Ales Berdnyk. In een brief, gedateerd 2 juni en gericht aan de conferentie in Sofia, vragen zij de congresserende schrijvers de regering van de Sow- jet-Unie te verzoeken om de gear resteerde Rudenko vrij te laten en Berdnyk te laten emigreren naar het land van zijn keuze. De oproep was onder meer ondertekend door Artur Koestier, Friedrich Dürren matt, Edward Albee, prof. H. Brug mans, Alan Bullock, Jan H. de Groot, Marion Montgomery, Iris Murdoch en Pierre Seghers. Dat ook Seghers heeft getekend, moet voor de organisatoren van Sofia pijnlijk zijn, omdat hij óók de op roep voor hun Sofiase conferentie heeft getekend (Seghers is overi gens zelf niet naar Sofia gekomen). Op de persconferentie van woensdagavond heb ik de essentie van de oproep van Koestier en de zijnen voorgelezen en gevraagd of die ook op de conferentie was be handeld of besproken zou worden. Het antwoord was: Wij kennen de ze brief niet en hij zal dus geen punt van discussie zijn. Inderdaad is de brief niet aan de orde ge weest, en geen westelijke schrijver heeft het gewaagd er over te be ginnen. DINSDAG 14 JUNI TONEEL AMSTERDAM. Mickery (20.30 uur): „Vox Populi, Vox Dei” van Ritsaert ten Cate. MUZIEK AMSTERDAM. Concertgebouw (20.15 uur): Groot Omroepkoor en Omroeporkest onder Kenneth Montgomery met „Les Beati tudes d’après l’Evangile” van César Franck. De Brakke Grond (20.30 uur): „De Knop”, van Willem Breuker (muziek), en Harry Mu- lisch (tekst) door het Nederlands Blazers Ensemble onder regie van Lodewijk de Boer. GOUDA. Sint Janskerk (20 uur): Neder landse Bachvereniging met werken van Mo zart en Lully onder leiding van Charles de Wolff. UTRECHT. Geertekerk (20.15 uur): Ludi Sanctie Nicolai, drie Nicolaas’spelen door de Studio der frühen Musik der Schola Canto rum Basiliensis en het Ensemble Vocale Guillaume Dufay met een mise-en-scène van Heinz Spoerli. Ie toegangskaart had. De controle was zo zwaar, dat het leek of er een topconferentie van regeringslei ders werd gehouden. De voorlich ting werd beperkt tot een dagelijk se persconferentie van een half uur, waarin Bulgaarse woordvoer ders kwamen vertellen wat de ver schillende discussianten hadden gezegd. Op een persconferentie maan dagmiddag, toen ik nog de enige westelijke journalist in Sofia was, heb ik mijn verbazing over die ge slotenheid uitgesproken en ge vraagd dit probleem alsnog aan alle deelnemers van de conferentie voor te leggen. Men weigerde dit en merkte op dat het een zuiver pro fessionele bijeenkomst was en dat dit soort bijeenkomsten in de hele wereld een besloten karakter hadden. De dag na die eerste bijeenkomst herhaalde een van de andere wes telijke journalisten (hun aantal was inmiddels tot een half dozijn gestegen) de vraag - uiteraard met hetzelfde antwoord. Vijf journalis ten (Noorse, Nederlandse, Franse en Westduitse bladen en omroepen vertegenwoordigend) hebben toen een petitie opgesteld waarin zij verklaarden deze gang van zaken in strijd met de geest van Helsinki te achten, met het praktische ge volg dat werken feitelijk onmoge lijk werd gemaakt. Namens deze vijf heb ik de petitie overhandigd aan de voorzitter van de Bulgaarse schrijversbond, Pantelei Zarev, waarna zich tussen hem en mij een discussie (via een Frans sprekende tolk) ontspon. Aanvankelijk bleef hij bij de weigering, maar na lang aandringen wilde hij ons verzoek in overweging nemen. Inderdaad is de volgende mor gen overigens op initiatief van en kele Russische schrijvers dit jour- echter niet verwachtte een uitnodi ging te krijgen, vroeg hij Peter Weiss op zijn weg naar Sofia even via Praag te reizen om van hem, Kohout, te vernemen hoe het met schrijvers als hem in Tjechoslowa- kije gesteld is. Dan zou Weiss dat in Sofia te berde kunnen brengen. Weiss antwoordde, eveneens via de Frankfurter Algemeine, dat Ko hout naar zijn mening een uitnodi ging moest krijgen, zo hij die niet kreeg, dat dan in ieder geval zijn probleem en dat van zijn collega’s in Sofia aan de orde moest komen. Nader overleg met de Bulgaarse schrijversbond leerde Weiss ech ter, dat zulks helemaal niet de be doeling was van de Bulgaarse or ganisatoren - reden voor Peter Weiss om niet naar Sofia te gaan (alweer via een open brief bekend gemaakt in de Frankfurter Alge meine, van 4 juni, vlak voor de conferentie begon). Kenmerkend voor het persbeleid van de conferentie hier is, dat noch de conferentiegangers, noch de pers ook maar enige informatie over deze toch niet geringe zaak werd verstrekt. Maar de pech bleef de organisatoren achtervolgen. Het programma loog er niet om: hier wüde zich het virtuozendom manifesteren. Aan violistische hoogstandjes geen ge brek. Bij een grandioos goed gebrachte, duivels moeilijke en etude-achtige Ballade van Isaye en een gloedvolle en tempera mentrijke vertolking van Ravels Tzigane, had een door moeheid (of misschien ook door de warmte?) wat rommelig uitvallen de Polonaise van Wieniavski zelfs beter achterwege kunnen blijven. Temeer daar intussen op artistieke wijze alle technisch gemak al overtuigend gedemonstreerd was en niemand dan nog op zo’n hol salon stuk zit te wachten. Gespeend van humor is Humdrum and Hullabaloo bepaald niet. Sommige onder delen Otto Bierstekers Klankgedicht voor een kunstmatig strottehoofd in zes- kwartsmaat, Roger Bakes’ Just Listen en Jandis Visuelle Lippengedichte zijn op zich erg komisch bij andere gedichten ligt de humor in een kleinigheid besloten. Chaim Levano is nog woensdagavond in het Utrechtse Centrum ’t Hoogt en donder dagavond in het Haagse Diligentia te zien. Ga kijken naar deze knappe en bevreem dende wijze waarop hij ons met het ge bruik van klank en taal confronteert. Behrstock werd bekroond voor „de op vallende diensten die hij aan de zaak van het boek heeft bewezen”, met name op het gebied van het bevorderen van het uitge ven van boeken in de ontwikkelingslanden en de internationale samenwerking op het terrein van het boek. Schrijversconferentie in rookgordijn gehuld Ster van de conferentie is onge twijfeld de Sowjet-schrijver Jevge ni Jevtusjenko, die ooit de gram schap van de autoriteiten op zijn hals haalde met zijn gedicht „Babi Jar”, gewijd aan door de nazi’s vermoorde joden in Kiev, welke moordpartij naar het gevoel van Jevtusjenko uit onwelgevallige ge voelens tegenover joden in het Oe krainse vergeetboek was geraakt. Jevtusjenko loopt al lang weer in de pas, maar zijn verklaring was toch, naar in de wandelgangen werd vernomen, tamelijk genuan ceerd. En tussen de regels door veroordeelde hij opnieuw het anti semitisme, ook in zijn eigen samen leving. In de officiële samenvatting klinkt hiervan natuurlijk niets door. De Nederlander Daniël de Lange nam het in Sofia op voor de rebelleren de schrijvers in Oost-Europa. nen afspelen. Die spandoeken die de rol van zetstukken hebben, zijn blauw zoals de spelers, c.q. zangers en de musici in het blauw gekleed gaan. Ook het decor heeft die kleur. Deze uniformiteit symboliseert de samenhang tussen wat de zangers en de musici te vertellen hebben en bovendiéÜ brengt ze lijn in het gebeuren. Alleen als_gt_.’1 een onderscheid moet worden duidelijk gemaakt tussen de verschillende persona- ges wordt een andere kleur gebruikt. Bij de stervende vader en het dieventrio dat wit. Het geheel doet eenvoudig en rustig X de bewegingen worden enigszins ver- traagd uitgevoerd, het verhaal loopt beha£ ve door de aangegeven actie vooral doóf de recitatieven. Een zekere voorkeur voor een statisch toneelbeeld is Heinz Spoerji niet te ontzeggen, mede ook door het kla»- sieke gegeven van eenheid van tijd, plaötsfX' en handeling. -»«♦- Vergeleken met ensembles in ons land zoals we die kennen van Marijke Ferguson en Kees Otten (respectievelijk Studio La ren en Syntagma Musicum) die hun reper toire uit ongeveer dezelfde periode betrek- ken, klonk het Ensemble Vocale uitzonder- 3 lijk gepolijst. Hier wordt minder van een authentieke benadering uitgegaan - wqt, daar ook voor moge doorgaan - dan van - een welluidend geluid dat de stem doet inpassen als een instrument gelijkwaardig aan de andere instrumenten. Gebruikma kend van de uitstekende akoestiek die de Nieuwe Kerk te bieden heeft, hoefde het' volume niet overtrokken te worden. Hét versterkte het ingetogen karakter van deze Ludi Sancti Nicolai. CEES STRAUS Scène uit het tweede verhaal van de Ludi - Sancti Nicolai dat Tres Filiae heet (Drie Zusters). De heilige (Benjamin Bagby) be- X vindt zich voor het knielbankje, afzijdig van de handeling. 5 r»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11