1 Programma van middeleeuwse en moderne muziek Mao en opvolger verbeeld Schola Cantorum Stuttgart Nieuwe theorie over dood Duitse prijs voor auteur Jaap ter Haar WIM OMMEZWAAI BIJ WIM HOFMAN VAN FANTASIE NAAR WERKELIJKHEID Muzikale projectieshow huisbakken amateurisme Vrouw in het werk van Rubens I Kille sfeer begeleidt fluit- en orgelspel I I Lawrence of Arabia blameert zich met humbug een aanstekelijk ^Firi idee! hensen T-shirts f 7,50 12,50 ƒ20,- Werktheater de straat op j: W' n TAGflOTA vurig aanbevolen Ito Ki-no van Dieter Schnebel in Amsterdam Boek over legendarische figuur 99 MARTIN BAUMGRATZ HOORBAAR ZWOEGEND Grote verschillen tussen „De mist in” en „Wim” fa i Jongensleven of” elektronische batterij-aanstekers 2 c 14 19 7 7 DONDERDAG 1 6 JUNI 15 KUNST w vanaf nu 2 stuks 0O (aanbieding) een kollektie die gezien mag worden natuurlijk bij - „JACK-JONES” I UIT ZIJN EERSTE KINDER BOEK „Welwel, de zeer grote tovenaar, uit 1969, bleek al dat Wim Hofman (36 jaar) moeilijk in een bepaald genre onder te brengen zou zijn. De manier waarop hij fantasie-elementen hanteerde, had niet het innige van een Paul Biegeln niet het kolderieke van een Hans Wer- nem niet het vaak bits-abrupte van een Annie M. G. Schmidt. Zijn fantasie had iets defini tief sn in die zin: voor hem is het de werkelijkheid omdat hij er niet anders tegenaan kan kijken. Het absurde en ongerijmde wordt vertrouwd en je hoeft er verder niet meer over te dubben of het nu een spelletje met je, gedachten is of met. De volgende boeken bevestigen dit nog eens: „Het 0134eiland Lapje Loem” (1972) en „Komng Wikkepokluk de merkwaardige zoekt een rijk (1973; in 1974 bekroond met het Gouden 0153Penseel voor de il lustraties van de auteur zelf). DEN HAAG. „.’Madrasha” is een lofzang, een stuk voor stem men die schitteren en fonkelen en die zich onafhankelijk bewegen. Stemmen van mensen en dierlijke wezens. Alles wat adem heeft looft en prijst de Heer”. Alweer zo’n verzinsel van dezelfde Dieter Schnebel die met zijn „Ki-no” ’s middags in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertge bouw het Holland Festival-peil had verlaagd. I:’ V „11 A17J KORTE MOUW EFFEN- STREPEN DESSINS f Üfl Een feilloos kado dat het altijd doet. Unieke kwaliteit en styling. Diverse modellen en uitvoeringen vanaf 39.50. paarlaarsteeg 1 - haarlem j A 'WS-: ’WBjT' f 4 I k w ÉJSg Nu was de Nieuwe Kerk in Den Haag de 'f Ernstige problemen ondervond de orga- ADVERTENTIE) JAAP STORK bibliotheek 4 f Wolfgang Baumgratz was echter met handen en voeten gebonden aan dit pneu matische en daardoor uiterst loom reage- In die toelichting bij dit „Ki-no” theater (streepje tussen „Ki” en „no” omdat er verwantschap met het Japanse Nö-spel zou bestaan) stelt samensteller Schnebel namelijk dat „wanneer de bereidwillig heid ontbreekt om zich in bepaalde mate over te geven aan een Oosters georiënteer de meditatieve instelling, „Ki-no” nauwe lijks weerklank zal kunnen vinden en het ook niet een soort Nö-spel zal kunnen worden.” Dat zal het overigens wel voor niemand geworden zijn. Want wat Schnebel in dit Holland Festival zijn publiek durft voor schotelen is onbeholpen gedoe en eigenlijk in dit kader ook ontoelaatbaar. Wat als „beeldpolvfonie” wordt aangekondigd is HAMBURG (DPA). De Nederlandse schrijver Jaap ter Haar heeft een West duitse prijs voor het beste jeugdboek van het jaar, de zogenoemde „Stier van Buxte hude”, gekregen voor zijn boek „Het we reldje van beer Ligthart”. De „Stier van Buxtehude” wordt jaar lijks toegekend door een jury van elf kin deren en elf volwassenen. De prijs werd zes jaar geleden ingesteld door de boek handelaar Winfried Ziemann, als tegen hanger van de Westduitse staatsprijs voor het kinderboek. Dit jaar moest worden gekozen uit circa 80 kinderboeken. Jaap ter Haar zei bijzonder verheugd over de prijs te zijn, vooral omdat deze wordt toegekend door „volkomen normale men sen en vooral ook door kinderen”. Stewart heeft in een vraaggesprek ge zegd dat een zekere korporaal Catchpole heeft gezien dat vlak voor het ongeluk een zwarte auto de motorfiets van Lawrence tegemoet was gereden. Volgens de schrijver werd Lawrence door de toenmalige regering beschouwd als 'n „seksuele masochist” en ’n vreemd soort man die allerlei onverwachte dingen uithaalde. Zij was dan ook, aldus Stewart, tevreden toen Lawrence na zijn gevecht tegen de Turken aan de zijde der Arabie ren zich aansloot bij de Britse luchtmacht en zich „Shaw” ging noemen. Na in Engeland te zijn teruggekeerd werden de politieke opvattingen van Law rence rechtser. Kort voor zijn dood, op 46- jarige leeftijd, verliet hij de RAF. Lawrence, aldus Stewart, was benaderd door de „British Union of fascists” van Sir Oswald Mosley die wilde dat hij naar Ber lijn ging om daar met Hitler te praten in een poging het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog te verhinderen. De regering zou de invloed vrezen van Lawrence, de gebeurt waar schilders uit de stad Kwangsi bezig zijn om uit te beelden dat de vorig jaar overleden partijvoorzitter Mao Tse Toeng hoogstpersoonlijk zijn opvolger Hoea Kuo-Feng heeft uitgezocht. Ze doen dat in de sterk naturalistische stijl die geen enkele andere interpretatie toestaat dan bedoeld is. Dit verhaal zou Lawrence alleen maar hebben verzonnen omdat hij zich schuldig voelde niet te kunnen hebben voldaan aan een bevel van generaal Edmund Allenby een brug op te blazen hetgeen de Turkse bevoorradingsroute zou stremmen. „Dat was de enige concrete militaire opdracht die Lawrence ooit had ontvangen.” De auteur die voor zijn boek veel nieuwe bronnen had aangeboord zei: „Ik ben geen man die met alle geweld onthullingen wil doordrijven of reputaties onttakelen. Op veel manieren was ik een bewonderaar van Lawrence, maar hij was een patholo gische romanticus en een man die het fantaseren niet kon laten”. populaire oorlogsheld, als deze zich aan sloot bij de beweging van Mosley LONDEN (AP). Op 30 juni komt in Londen een nieuw boek uit over de legen darische „Lawrence of Arabia”, die in 1935 op een Engelse plattelandsweg stierf na een motorongeluk. De schrijver van „D. H. Lawrence”, de deskundige inzake de Arabische wereld en historicus Des mond Stewart, heeft een nieuwe theorie voor de dood van Lawrence die al zoveel schrijvers en speurders heeft bezigge houden. Behalve om als esthetisch genoegen te kunnen fungeren kan kunst natuurlijk ook in dienst van de politiek worden gesteld, zoals hier in de Volksrepubliek China L. - - 1. 1 .J ...'1 -J n a J MUZIEK AMSTERDAM. De Brakke Grond (20.30 uur): „De Knop” van Willem Breuker (muziek) en Harry Mulisch (tekst) door Het Nederlands Blazers Ensemble in een regie van Lodewijk de Boer. Waalse Kerk (20.15 uur) Schola Can torum Stuttgart met werken van Du fay, Holliger, Zender, Ligety, Bussotti, Boulez/ Gottwald, Lachenmann en Ra vel onder leiding van Clytus Gottwald. DEN HAAG. Diligentia (20.15 uur): „Humdrum and Hullabaloo” van en door Chaim Levano. SCHEVENINGEN. Hoe hoog de kwaliteit van dit 18 leden tellende kamerkoor is, hoorde je behalve in het werk van Ockeghem en het eerste gedeelte van Marco’s „Transfiguration”, ook in het geraffineerde „O sacrum convi vium” van Messiaen. Prachtig van klank, met alle aandacht voor een vloeien en afgewogen stemmenverloop. Zo kwamen zowel aantrekkelijke als onaantrekkelijke aspecten van het collectief gebruik van de stem op expressieve wijze tot klinken. JOHAN VAN KEMPEN Het omslag dat Hofman voor zijn boek „Wim” (uitg. Unieboek 14,90) maakte, is als het ware een schilderij van de sleutel- gebeurtenissen. Er zijn in de origineel Nederlandse jeugdliteratuur bedroevend weinig boeken over het gedachte- en ge- >derne i omg Zand- IW DONDERDAG 16 JUNI TONEEL AMSTERDAM. Mickery (20.30 uur): „Vox Populi, Vox Dei” van Ritsaert ten Cate. i'-U (ADVERTENTIE) TAGMTA Open Maandags Wim Hofman was en bleef een eenling. Met zijn bizarre, naar binnen gerichte, puntige, flitsende humor hadden volwas senen het moeilijker dan kinderen Wie een boek van Hofman gelezen heeft, raakt nooit meer los van de sfeer Die is net niet somber te noemen, door de rijke visie van Hofman, maar heeft wel iets noodlottigs in zich. Net of hij over een toekomstig ras schrijft, waarvan hij de Jeroen Bosch is. Want zo fantastisch kan het niet zijn, of je denkt: zo is het echt. Het blijft gissen of zijn eigen achter grond daarin heeft meegespeeld. Na zijn studie werkte hij in België en Engeland. Was vrijwilliger in Tanzania; van ’69-71 in Nederland bemiddelaar voor buiten landse werknemers en daarna werkzaam bij de Zeeuwse Culturele Raad. Opvallend is wel dat zijn twee laatste boeken „De mist in” (1975) en „Wim” (1976) uitgaan van een duidelijk herken bare werkelijkheid. Ze spelen beide in een badplaats (Vlissingen? - Hofmans woonplaats?), maar hebben verder wei nig met elkaar gemeen. Tussen deze twee boeken heeft de complete ommezwaai in Hofman plaats gevonden. De fantasti sche figuren van de vroegere boeken hebben plaats gemaakt voor karikaturen in „De mist in”, (Uitg. Unieboek 14,90) waar heel wat opener en ontspannender om te lachen valt. Voor de oppervlakkige lexers van 10-14 jaar een volkomen losge slagen avonturenverhaal over drie mis dadige schatzoekers; een vergeten zee held, die het museum van stal gehaald heeft om zijn bezoek te vergroten; en meer of minder culturele grootheden. Geheime kaarten en codes, ingewikkelde machinaties, een hoog tempo in de ge beurtenissen en geen overbodig gezwam - allemaal elementen om het lekker lees baar te maken, ook al doet het sombere omslag dat niet vermoeden goed kwam ook het Agnus Dei uit diezelf de mis, waarmee het concert van gister avond werd besloten, tot zijn recht. In die oude muziek was dit vocaal ensemble van de Süddeutsche Rundfunk vroeger ook gespecialiseerd. Met het negeren van alle tussenliggende periodes, wordt nu ook (en vooral) hedendaagse kunst uitgevoerd. Wat dat betreft was het, met een lang dradig „Hallelujah” van Mauricio Kagel overigens niet zoveel beter gesteld dan met Schnebel’s „JMadrasha”, al was hier ook het snurken en fluiten als uitdrukkings middel aan de muzikale „quasi-taal” toe gevoegd. Tomas Marco kiest in diens „Transfiguration” daarentegen een bij zonder aardig uitgangspunt. Een bepaalde toon, in dit geval de C, wordt beladen met omlaag getransponeerde tonen uit de bo ventoonreeks en daardoor steeds in een ander licht gesteld zonder de hoofdkleur te wijzigen. Jammer dat Marco toch nog zo aan de traditie gebonden blijkt in het aan plakken van een soort „doorwerking”, waarmee hij het oorspronkelijk effect bederft. AMSTERDAM (ANP). Het Werkthea ter uit Amsterdam gaat de komende maanden in een tent straattoneel brengen in zes steden. Voor de middagvoorstelling wordt „Doodgewoon” gespeeld voor kin deren vanaf zes jaar Dit stuk gaat over leuke, verdrietige en spannende avontu ren van een sterke jongen en zijn zieke broertje. 's Avonds wordt „Hallo medemens" uit gevoerd. Het straattheater, waarvan de voorstellingen gratis toegankelijk zijn, is achtereenvolgens te zien en te horen: op de Lammermarkt in Leiden, het Vrijthof in Maastricht, het Malieveld in Den Haag, in Arnhem, achter het casino in Den Bosch en op het Museumplein in Amsterdam. rend instrument uit 1930, dat gebouwd werd door de firma van Leeuwen en jaren lang dienst heeft gedaan in de inmiddels gesloten Jacobskerk bij de Raaks in Haar lem. De stemmenkwaliteit was ook al vrij minnetjes, zodat je eigenlijk meer meeleef de met de hoorbaar zwoegende organist, dan dat je je kon openstellen voor diens interpretaties. Voor zover dit laatste het geval was, beleefde ik nog de prettigste ogenblikken aan Antonie van Noordt’s beheerst ge speelde variaties over Psalm 116, meester schap der cantus-firmus-techniek. Ook de drie miniatuurtjes van Langlais (Prelude, Pastoral Song en Pasticcio) deden het vrij redelijk, vooral de eerste twee bezoeken delen. MUZIEK AMSTERDAM. De Brakke Grond (20.15 uur en 23.30 uur): „De Knop" van Willem Breuker (muziek) en Harry Mu lisch (tekst) door het Nederlands Bla zers Ensemble in een regie van Lode wijk de Boer. Sonesta Koepelzaal (20.15 uur): Radio Kamer Orkest onder leiding van Ernest Bour met werken van Vecchi, Osborne, De Ruiter, Van de Boogaard en Ligeti. DEN HAAG. Nederlands Congresge bouw (20.30 uur): Opening van het In ternationaal Koorfestival door het Re- sidentie-Orkest en het Hongaars Jeugd koor Ifyusagi Müvészegyüttes onder leiding van Janos Ferensic met werken van Liszt, Kodaly, Bardos en Bartók. Wolfgang Martin Baumgratz kweet zich hierbij met zorg van zijn begeleidende taak, door naast zijn sluitend spel bijna overal de dynamisch gunstigste grond stemmen van het orgel te kiezen; alleen het wat krachtig geregistreerde laatste deel uit ae Handelsonate vormde daarop een uit zondering. niet meer dan het rommelig en klungelig naast elkaar projekteren van zwartwit beelden waarop voornamelijk namaak- muzieknotaties staan afgebeeld. (De echte partituren van de mafste muziekstukken zijn grafisch beslist interessanter). Verder waren er onnozele tekeningetjes en dilet tanterig gecalligrafeerde uitroepen van quasi-filosofische strekking op het doek waar te nemen, ondersteund door wat on definieerbare hoorspelgeluiden. Er was, nog steeds volgens de program- ma-toelichting, „bij het componeren ge streefd naar het verwerken van onbeken de en verre atmosferen, waarin zich dan plotseling exotische elementen manifeste ren.” Wat een pretentie krijgen toch juist vaak de stumperigste uitingen van huis bakken amateurisme. JOHAN VAN KEMPEN v Asperen B V Valkenswaard 04902-6810 Het aandeel van fluititste Petra Blei be trof de met volle toon voorgedragen Sona te in G van Handel, waarin ze zich goed van een enkel onzeker moment herstelde en de lieflijk getroffen Kleine Suite van Hendrik Andriessen. DEN BOSCH (ANP). P. de Muelenae- re, raad voor culturele zaken aan de am bassade van België in ons land, opent 1 juli „De vrouw in het werk van Rubens”, een tentoonstelling van lichtpanelen die tot 1 augustus wordt gehouden in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. toilet, tge: 3 k.k, jctont- rveen -IYPO- inen 2 •lijveno i BV Rijks- n. Tel 8 uur „Er is geweldig veel moeite gedaan om dit te verdoezelen”, aldus Stewart. „Het onderzoek inzake de dood van Lawrence werd op een morgen gehouden en diezelf de middag werd hij al begraven. Wat Catchpole betreft, die pleegde in 1940 zelf moord.” Meteen na de dood van Lawrence werd, aldus Stewart, diens huis door agen ten van de Britse veiligheidsdienst onder zocht. I nist daarentegen, wanneer snellere noten waarden moesten worden gerealiseerd, zo als in enkele Flötenuhrstücke van Haydn en het staccato-middendeel van Cesar Franck's Pastorale. Haperingen in de mo toriek waren dan het onvermijdelijk ge volg van het feit dat de klank een eind achter de vingers aansukkelde; iets om knettergek van te worden. Circustheater (20.15 uur): „II Tabarro” en „Gianni Schicchi”, eenacters van Puccini door de Nederlandse Operastichting onder leiding van Edo de Waart in een regie van Lotfi Mansouri. BALLET AMSTERDAM. Stadsschouwburg (20.15 uur): Het Nationale Ballet onder artistieke leiding van Rudi van Dantzig met „Giselle”. VRIJDAG 17 JUNI toneel AMSTERDAM. Mickery (20.30 uur): „Vox Populi, Vox Dei” van Ritsaert ten Cate. Lawrence, aldus de schrijver, zou nooit de „homoseksuele aanval en de geseling” door de Turken hebben moeten ondergaan die hij zo nauwgezet beschreef in zijn vermaarde boek „The seven Pillars of Wisdom”. HAARLEM. Het zat de Duitse orga nist Wolfgang Martin Baumgratz en de f luitiste Petra Blei zeker niet mee op het concert dat zij gisteravond in de Ontmoe- tingskerk te Schalkwijk verzorgden. Een dorre akoestiek, een kil aandoend inte rieur waarin een schamel groepje mensen en dan ook nog een matig orgel, ziehier de omstandigheden waaronder artistiek ge werkt moest worden. Er is dan ook geen moment geweest dat deze steriele sfeer doorbroken kon worden, ook al hield het smaakvolle programma (dat met ontelbare fouten was afgedrukt) beslist de nodige beloften in. AMSTERDAM. Het viel eigenlijk nog mee dat zo’n 200 van de 350 bezoekers nog de moeite namen om het gisteren in het Amsterdamse Concertgebouw gegeven lunchconcert ten einde toe uit te zitten. Dat kwam misschien doordat zij hun brood nog niet op hadden of anders ook wel doordat het door Dieter Schnebel wiens „Nachtmusik für Projektoren und Hörer” werd uitgevoerd geuite dreige ment enige twijfels bij de toehoorder had gezaaid omtrent diens openheid ten op zichte van deze „kunstvorm”. sSlj Dit boek, dat in het Duits werd vertaald onder de titel „Behalt das Leben lieb", was in 1974 bekroond met de „Gouden Griffel”, de voornaamste Nederlandse prijs op het gebied van kinderboeken. De Westduitse prijs, bestaande uit 5.000 mark (ruim 5.000) en een metalen beeld van 11 kg van de vredelievende stier Ferdinand uit het bekende kinderboek van Munro Leaf, werd dinsdagavond te Buxtehude bij Hamburg aan de 55-jarige schrijver uit Hilversum overhandigd. Het Belgisch instituut voor voorlichting en documentatie in Brussel stelde de ten toonstelling samen, die bedoelt een intro ductie te zijn voor een van de Rubensten- toonstellingen die deze zomer in Antwer pen worden gehouden en waarmee her dacht wordt, dat vier eeuwen geleden Ru bens werd geboren. voelsleven van een jongen. De nadruk blijft meestal toch liggen op de daden en het naar buiten overkomen. Maar Wim, van elf jaar, is daar een grote uitzonde ring op. „In zijn hoofd zag hij scherper dan gewoon, want hij had een bril nodig”. Een joch, dat meer ziet en merkt dan zijn ouders vermoeden: hun ruzies, de slip pertjes van zijn vader met een jong meis je; de bezoeken van zijn moeders vriend. Hij is teveel en overbodig, de enige band is die met de sarkop van een oudere broer. Krabben, garnalen, wurmen, meelwormen en kikkers, dat is Wims leefwereld naast de angstdromen zoals over de tunnel, die geen echte dromen zijn, maar visioenen. Hij zoekt een aan sluiting, maar hoort nergens bij, vooral omdat niemand voor hem zorgt. Even is er hoop als hij het oudere meisje Liesje ontmoet, maar op haar tuttige familie knapt hij af. Hofman heeft voor zo’n scène niet meer nodig dan één hoofdstuk van 19 woor den. Het is verbluffend en beklemmend, net zoals het hoofdstuk van twee bladzij den een dialoog tussen moeder en zoon, waarin weinig overtrokken illusies over eind blijven. Als ook de vader, op wie Wim zijn laatste hoop gevestigd heeft, het beloofde ge sprek blijft uitstellen, pikt de jongen geld en loopt weg Het wordt zoals alles in zijn leven geen heldentocht, eerder een ver nedering, een zich steeds verbergen voor de mensen. Pas wanneer hij door het meisje Tootje van de boerderij ontdekt wordt en in de familie verzorgd, heeft hij voor het eerst het gevoel van „jullie” - van erbij horen Zijn visioen van de tun nels waar hij steeds door moest, wordt werkelijkheid wanneer zijn vader en diens vriendin hem komen ophalen en hij door de stationstunnel moet. Maar nu lijkt het erop of hij op weg is naar een echt huis en echte mensen. Opmerkelijk is in dit boek de korte noti- tiestijl, bijna geen aanloop, geen uitleg. De rangschikking van de feiten maakt het beklemmende van het verhaal uit. Het is zo eenvoudig gehouden dat tieners, die in soortgelijke situaties' leven (en dat zijn er meer dan we willen toegeven!) het gemakkelijk zullen herkennen. MIEP D1EKMANN I g met 74, tot hal, z- open half- sik., e tolt, er met c.v., :ht. en I mak 072- plaats van handeling. Niet het beloofde geschitter en gefonkel kwam in deze com positie uitgevoerd door de Schola Can torum Stuttgart tot uitdrukking, maar akelige geluiden; hysterisch gillen en hij gen, gesis, gespuug. Zo zie je dat volwas senheid bij de meeste mensen slechts een pose is. De onderdrukte kinderachtigheid komt, ingepast in de moderne toonkunst, dan toch weer gemakkelijk en nog wel op onsmakelijke wijze naar voren. Jammer dat de Schola Cantorum die onder leiding staat van Clytus Gottwald zich met die humbug blameert. Want hoe had, hieraan voorafgaand het Kyrië uit de Missa Prolationum van Ockeghem ver zorgd en fijn afgewerkt geklonken. Hoe 3 17.30 uur 13 17,30 uur I K x.-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15