Directeur Hans de Witte tevreden over resultaten van thematische programmering Oude koormuziek was waardevolle inbreng Mozarts Figaro hoefde niet uit Duitsland te komen Opera bleek het stiefkindje p F Nederlandse bijdrage was weinig interessant F Jennifer Muller bracht markant ballet Toneelgebeuren teleurstellend [T i I I Fonds ingesteld voor kamermuziek OT L, JUNI 19 7 7 ZATERDAG ACTUELE STROMINGEN WERD RECHT GEDAAN Mickery Joyce Trisler Onverbiddelijk ra Componistenproject Handel-opera Nabootsing KUNST 12 Z i I L2< (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. „Het is afgelopen met de vrij geijkte en verwachte programmering. Met al die onderwerpen die zo nauw verwant zijn, eigenlijk plakken van hetzelfde krentenbrood zijn, dezelfde sterren brengen”, zegt de 45-jarige Amsterdammer Hans de Witte. „Toen ik ’n jaar geleden directeur werd, achtte ik het klimaat rijp om met een alternatief te komen. Een themafestival in te voeren. Vorig jaar (1976) heb ik aangegrepen om in verband met de bicentennial een festival op op te zetten rond het thema Amerika. Dat is toen niet helemaal uit de verf gekomen. Ik was drie maanden ziek. Dit jaar heb ik samen met Frans de Ruiter, die de eindverantwoordelijkheid heeft over de mu ziekprogramma’s, rustig kunnen werken aan het thema de menselijke stem. Dit is het eerste festival waar ik mijn signatuur onder kan zetten, waar ik achter sta”. i rok „De leiding van het Holland Festival heeft zich ten doel gesteld weer op te komen voor de serieuze kunst. Het is niet zijn taak om te helpen voldoen aan de amusementsbehoefte, waarop met name de televisie in toenemende mate inspeelt.” Dit staat te lezen in het aan de Komische Oper was eigenlijk een klap in het gezicht van de uitstekend verzorgde programmaboek 1977, dat voor Nederlandse Operastichting. En daar moest het Nederlandse het eerst is uitgegeven met steun van enkele grote publiek dan nog 60 gulden per plaats voor betalen, terwijl de ii jn bedrijven. „Het lijkt veeleer noodzakelijk in deze tijd van omstreden kulturele waarden, de doelstellingen te bewaken, die opkomen voor de serieuze kunst, voor het ideaal van niveau, kwaliteit en oorspronke- lljkheid, al zal dit juet anders kunnen zijn dan met Spej omlijst door een fantastisch decor. Wat wij te horen kregen vallen en opstaan.” aan muziek was een slap aftreksel van Wagner en Satie. Slechts de i Het eerste festival waar ik achter sta (Foto Bob van Dantzig) I KO VAN LEEUWEN K De opera is er in dit festival bekaaid afgekomen. De Nederland- JOHAN VAN KEMPEN J.H. MOOLENIJZER IL3 I f CONRAD VAN DE WEETERING i I I I I I De choreograaf Jiri Kylian gaf in „Ariadne" een fascinerende ontwikkeling van zijn werkwijze te zien. (Foto Jaap Pieper) Ook in ’This - That - The Other’ van Carolyn Carlson en Le Groupe de Recherches Théêtrales de 1’Opera de Paris speelde er een zangeres/actrice mee, dus een menselijke stem. Ook dat was een avondvullende voorstelling en het procédé daarvan was wel nieuw, al lijkt het soms op wat Bob Wilson deed in ’Einstein on the beach’. Het zou natuurlijk onjuist zijn om de organisatoren van het Holland Festival te verwijten, dat Reinbert de Leeuw en Jan van Vlijmen zich vertild hebben aan hun opdracht, maar zij hadden I i DEN HAAG (ANP). Minister Van Doorn (Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk werk) heeft een werkgroep inge steld die gaat adviseren over oprichting, inrichting en werkwijze van een fonds voor de kamermuziek. De Raad voor de Kunst had de bewindsman aangeraden zo’n fonds in te stellen. Dan was er de eigen produktie van Mic kery, „Vox Populi, Vox Dei,, met als on dertitel De reconstructie van een heiligver klaring. Dat bleek een aantrekkelijk kijk spel, bezet door een internationale cast, waarvan vooral Ritsaert en Cate de geeste lijke vader is. Zout in de lauwe toneelpap van dit afgelopen festival is er ook gedaan door het Vrouwenkabaret. Als hij eenmaal op gang gekomen is, formuleert De Witte snel en met een men geling van een nieuwe zakelijkheid en hartstocht. Hij heeft er een hekel aan on derbroken te worden in zijn betoog. „Ei genlijk geef ik liever geen telefonische interviews. Met Het Parool heb ik een ver velende ervaring gehad. Ik ben uitvoerig aan het ingaan op opmerkingen over de toekomst van het festival, de situatie in de komende jaren, als ik plotseling in de reden wordt gevallen met een vraag over de publieke belangstelling. Dat zal me worst wezen, zei ik toen kwaad. Dat komt dan zo in de krant.” De Witte uit zijn ongenoegen daarover breedsprakig, maar komt dan ook met gegevens waaruit blijkt dat het met de publieke belangstelling niet zó tegenzat. ”We werken niet meer in de traditie van de laatste dertig jaar. We hebben doelbe wust gekozen voor kleine zalen, en dan nog waar mogelijk verspreid. Nu, de kleine zalen waren vaak vol tot overvol, zoals bij Dorothy Dorow en bij Paco Pena. We hebben zelfs mensen moeten teleurstellen. Iets anders is het met de grote zalen gedu rende deze periode. We wisten al jaren dat concerten na 1 juni matig worden bezocht. In Rotterdam trekt de bevolking dan wat naar de buitenoorden, laat de kunst liggen. Om zich enige voorstelling van dat procédé te kunnen maken kan men het best denken aan tot leven gekomen etalages van een groot warenhuis, waar men een poosje naar kijkt om dan door te lopen naar de volgende etalage, met dit verschil dat hier de etalages zelf veranderen. Ieder beeld blijft lang genoeg op het toneel om zich stevig in ons geheugen vast te zetten. De voorstelling is interessant om er uren over te praten, betekent een opvallende fase in de dansgeschiedenis en lijkt me veel toekomst te hebben. Ter kennisname was het een uitstekende festival-bijdrage. De enige groep die zich op dansgebied echt aan het thema van de „menselijke stem" hield was Jennifer Mul ler The Works. In 'Beach' kregen we menselijke dansers op het toneel, die hun eigen stem gebruikten. Beach was tevens één van de beste producties die er dit jaar te zien waren. Een avondvullend ballet, sportief, vitaal, geestig, maatschappijkritisch, afwisselend, mooi van kostuum, goed gedanst en onderhoudend. O ja, het procédé is niet nieuw, Jennifer Muller gebruikte het al eerder in 'Stran gers', maar wat wil je? Operastichting het voor twee tientjes moet doen.... De poging van Reinbert de Leeuw, Jan van Vlijmen en Harry Mulisch om het drama „Axel” van Francois Villiers de ,’Isle- d’Adam om te werken tot een opera, is op een mislukking uitgedraaid. Wat wij te zien kregen was een imponerend schouw- Dit Holland Festival stond in het teken van de menselijke stem en juist daarom had men de eis moeten stellen, dat het in de eerste plaats ging om de vocale expressie. Een opera is geen toneelstuk Minstens net zo uitstekend als festtvalbijdrage was de voorstelling die de Joyce Trisler Danscompany gaf onder de titel ’The Spirit of Denishawn’. Een unieke kans om kennis te maken met een stukje Amerikaanse moderne dansgeschiedenis van rond 1920. De andere voorstelling die deze groep gaf paste absoluut niet in een festival maar bood ons wel de gelegenheid eens een doodgewoon gemid deld Amerikaans groepje aan het werk te zien om onze bewondering voor Jennifer Muller nog wat op te krikken. En dan de Hollandse bijdragen. Het Nationale Ballet kunnen we rustig overslaan. ’Giselle’ kunnen we het hele jaar door nog zien, de gladgepoetste manier waarop het gebracht werd maakte het historisch absoluut niet interes sant en het heeft ook al niets met de menselijke stem te maken. Het Nederlandse Dans Theater kwam beter uit de bus. In twee van de gebrachte werken werd er tenminste nog gezongen. De ’Lobster Quadrille’ van Louis Falco was kort en best aardig en 'Ariadne’ van Jiri Kylian toonde een fascinerende ontwikkeling binnen het werk van deze cho reograaf, die in ’Stoolgame' gewelddadige menselijke bot singen in beweging op het toneel zette en in 'November- steps’ al veel kleinere spanningen van het menselijk li chaam en van mensen onder elkaar als krachtbron ge bruikte en nu alleen nog maar zulke kleine spanningen verwerkte, dat die spanningen zelf vrijwel niet meer DE OPZET VAN het deze week beëin digde Holland Festival, was om de diver se verkenningen naar de mogelijkheden van de menselijke stem te laten horen, zoals die in de verschillende periodes van de Westerse muziekgeschiedenis werden ondernomen. Wat dat betreft is de Ro mantiek, de culturele hoogtij van het lied, er in dit verband nogal karig afgekomen. De orkestconcerten buiten beschouwing gelaten (waarop men dan tenminste nog met Berlioz en Verdi geconfronteerd werd) waren er slechts twee zangrecitals te beluisteren die geheel aan de Roman tiek gewijd waren. Dat zal het publiek overigens moeilijk als een gemis hebben kunnen ervaren, aangezien er in de con- certpraktijk vrijwel het gehele seizoen door, gelegenheid te over is om zich in deze kunst te verdiepen. Specialiteiten waren er op dit gebied allereerst in een zogenaamde VocaLectu- Recital, waarin zangeres Cathy Berberian met de presentatie van haar muziekhisto risch overzicht van de vocaal-artistieke ontwikkelingen, wat beneden de verwach tingen bleef, terwijl de Spaanse sopraan Montserrat Figueras - met instrumentalis ten onder de naam „Hesperion XX” - daar entegen juist verraste door haar zeldzaam authentiek aandoende vertolkingen van Sefardische liederen uit de late Middeleeu wen en vroege Renaissance. zichtbaar zijn en uitsluitend de beweging overblijft die van een ongekende schoonheid is. Festival of niet, it is altijd belangwekkend. Het werk dat Hans van Manen, de enige Nederlandse choreograaf in dit festival, voor het Nederlands Dans Theater maakte, ’Lieder ohne Worte’, had het voordeel dat het opgezet is volgens de formule die Jerome Robbins ook gebruikte voor ’Dances at a gathering’, een meesterwerk dat in ons land helaas nog nooit is vertoond. Robbins gebruikte korte romantische stukjes voor piano van Cho pin om er menselijke verhoudingen mee te belichten, Van Manen koos soortgelijke stukjes van Mendelssohn. Mendelssohn bereikte niet het niveau van Chopin, Van Manen niet dat van Robbins, maar de formule blijft interessant. Het thema voor het Holland Festival van 1978 zal zijn: Volkskunst is populaire kunst’. De gedachte aan het nieuwste ballet van Pina Bausch in Wuppertal ’Volks- lieder’, dringt zich meteen aan me op, dit kan niet gemist worden in een festival met dat thema. Daarnaast is het volksthema vooral boeiend omdat de volksdans al vaak in de geschiedenis levenwekkende im pulsen heeft gegeven aan een tot academisme verworden danskunst, een academisme dat met name bij Het Nationa le Ballet ernstig op de loer ligt (zie Giselle). Als het effect van de hier bedoelde impuls in het volgende festival tevoorschijn komt, dan mogen we daar veel van ver wachten. fragmenten, zoals die door het Concertge bouworkest en het Nederlands Oparakoor met solisten ten gehore werden gebracht. Op een concert, waarop onder meer ook Rudolf Escher vertegenwoordigd was. I I I I I 8 I l I 3 I „Dit is in tegenstelling tot het Festival of Fools een onverbiddellijk serieus kunst- festival geweest. Vandaar ook dat de slota- vond zo sober is gehouden. „Coro” van Berio weet je wel? Ook als opmaat voor het komende festival, dat als thema „Volkskunstpopulaire kunst” zal dragen, was het natuurlijk bedoeld. Bij dit festival gaat het om veranderingsprocessen. Het is geen volkshogeschool. Je moet het zien als een laboratorium, het heeft een laboratori umfunctie. Een cultuurland als Nederland moet zich dat kunnen veroorloven. Die twee miljoen die we uit de gemeenschap- spot krijgen, is een drupje. Er worden immers ook enorme bedragen aan het on derzoek van het Sanskriet of Israëlische steenmassieven uitgegeven? Miljarden! „Dit festival kan komen met een Paco Pena, een weekend Extended Vocal Tech niques en een weekend over Minimal Mu sic. Dat kan in een zinvol verband. Zulke zaken zijn prima op hun plaats. Denk maar aan de bijlagen van een krant, daar wordt ook over onderwerpen geschreven die niet in de dagelijkse edities staan”. „Toen ik directeur werd, heb ik zo’n 20 onderwerpen voor een thema-festival op geschreven. Ik heb daar enkele jaren mee rondgelopen. Aan niemand verteld. Ge piekerd over een zinvolle realisering. Nu zijn we zo ver dat we tot 1982 zinvolle thema’s hebben; het bestuur heeft zich met de plannen tot en met 1980 accoord ver klaard. Een lange termijnplanning, daar gaat het om. Je moet het natuurlijk wel flexibel houden. De verhouding waarin programma’s passen in het thema moet kunnen wisselen. Ja, tussen 90 staat tot 10 of 60 staat tot 40”. Nederland een artikel met de kop: „Het Holland Festival bestaat niet meer”. Uit het verhaal blijkt dat hij volmaakt ongeïn formeerd is. Hij heeft een avondje met een tegenvallende Jennifer Muller gezien, dat is alles. De laatste alinea is de recensie”. 8 I I I 3 in ee be OT at P( „l be 9e Het fonds moet het beleid op het gebied van de kamermuziek uitvoeren. De werk groep moet bijzondere aandacht schenken aan de relatie tussen het toekomstige fonds en het Nederlands Impresariaat. Ook is bepaald, dat de werkgroep zodra mogelijk (kunstenaars-) organisaties die bij het onderwerp zijn betrokken bij het overleg zal betrekken. Een terugblik op het toneelgebeuren binnen het Holland Festival geeft weinig reden tot juichen. Op voorhand kon een produktie onder auspiciën van de Theaterunie niet doorgaan wegens gebrek aan geld en vlak voor de opening van het Festival kwam het bericht dat een der meestbelovende voorstellingen, For Co loured Girls, niet kon komen. Reden: het succes van de groep in New York gaf de doorslag dat de Europese tournee werd afgelast. Niet erg bemoedigend voor de programmasamenstellers van het Holland Festival, als een evenement niet kan door gaan omdat het zo succesvol is! Wat overbleef zijn twee voorstellingen van het Birmingham Repertory Theatre, eens een zeer vooraanstaand gezelschap in Engeland, waar veel belangrijke acteurs en actrices hebben gedebuteerd. Namen: Laurence Olivier, Paul Scofield en ook Albert Finney die nu een der meest talent volle acteurs is binnen de Londense thea terwereld. Ook Peggy Ashcroft speelde eens bij dit gezelschap uit Birmingham, dat tijdens het Holland Festival Shakespeare Measure For Measure speel de en The Devil is an Ass van Ben Jonson. Twee produkties die bij de toneelcritici moeizaam waardering konden losmaken. In hun programma Een traan voor elke roos hebben Natascha Emanuels, Cilly Dartell, Carla Deffos, Anne-Marie Hen- sing en Corrie van Kessel laten zien dat geëngageerd cabaret nog steeds een krachtige breekijzerfunctie kan vervullen. De menselijke stem van het Vrouwenka baret verheft zich tegen het onrecht en dat maakt dit groepje feministen zonder om wegen duidelijk. Götz Friedrich zorgde voor de ene verrassing na de andere en hij liet Cherubino gewoon in de orkestbak springen, waardoor het hele publiek verstijfde van schrik. De Duitse zangers kwamen niet boven de middelmaat uit, alleen het orkest was goed, maar zeker niet beter dan het Nederlands Kamerorkest Nee, die uitnodiging De heer Rocus van Yperen uit Wijk bij Duurstede is tot voorzitter van de werk groep benoemd. Leden zijn: Frans de Rui ter uit Utrecht, W. J. Sutherland uit Am sterdam, C. J. M. Versteegh uit Arnhem en C. Walraven uit Bilthoven. Denkend aan de bijzondere kwaliteit van Loevendie’s „Liederen op Turkse volksteksten”, zoals die door Dorothy Do row met een ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw in een „Nederlands componisten-project” overtuigend werden verdedigd, zijn we meteen aangekomen op het terrein van het tweede thema van dit Holland Festival: de Nederlandse compo nisten. Behalve de hedendaagse composities van buitenlanders, die op het concert „Hoogtepunten uit de Gaudeamus-week 1976” klonken, liet zich hier in mindere mate ook de toonkunst van Nederlandse nieuwlichters gelden. En van Peter Schat’s nieuwe opera „Houdini” kon men, met gemengde gevoelens ten aanzien van diens nieuwe „neo-germaanse” componeerstijl, reeds meer dan een glimp opvangen. Dat gebeurde in een uitvoering van - onder de noemer „Houdini Symfonie” - gebundelde 21. jij he „d pn rie tichting een tiental opvoeringen gespeeld van „Le Nozze di Figaro” in de oorspronkelijke Italiaanse versie. Waarom de volledige Komische Oper met orkest en koor naar Den Haag moest komen met een Duitse vertaling van Mozarts onvolprezen meesterwerk, is niet duidelijk. Het mag dan waar zijn, dat het in dit geval ging om de regie van waarin gezongen wordt. Er wordt gezongen omdat er geen ander de wereldberoemde Walter Felsenstein, maar die was echt niet zo middel is om uiting te geven aan de diepste gevoelens van de mens, opzienbarend. Götz Friedrich, die de Nederlandse voorstelling regisseerde, heeft laten zien dat de leerling de meester overtreffen kan. Hij heeft voor meer dubieuze situaties betere oplossingen se Operastichting heeft bewezen ten volle voor haar taak berekend gevonden dan Felsenstein, die met het laatste bedrijf geen raad te zijn, daarom is het beter om het volgend jaar een greep te doen wist en de nachtelijke tuinscène op een helverlicht toneel liet uit het eigen repertoire. spelen. Op hetzelfde podium in het Amsterdam se Concertgebouw werd kennis genomen van de waardevolle resultaten die de musi cologische research van de laatste jaren heeft opgeleverd, in een frisse weergave door „II Complesso Barocco” van Han del’s opera „Admeto”; weliswaar in con- certvorm, maar ontdaan van alle het beeld vertroebelende museumstof. Enige verba zing wekte daarentegen het optreden, in de Kleine Zaal, van de vermaarde „Studio der frühen Musik”, die met het brengen van een „muziekavond in de Middeleeu wen het betreden van de randgebieden van de kitsch niet bleek te schuwen. Dan waren de Engelse en Spaanse madrigalen van de „Kings Singers”, enkele dagen eer der, ondanks een zekere gepolijstheid in de aanpak toch heel wat puurder. En bo vendien weet deze groep zangers uit Cam bridge heel goed hoe je met weinig poes pas theater moet maken. Hun geraffineer de zang in het moderne genre, in „close harmony” en allerhande geestige imitaties varen daar wel bij. Werkelijk prachtige vertolkingen van oude koormuziek werden geleverd door de Schola Cantorum Stuttgart, die zich - wel iswaar met een wat te weinig kieskeurig uitgezeefd repertoire - ook met grote vak kundigheid en enthousiasme inzet voor de uitvoering van hedendaagse koorwerken. Een groots project als Franck’s „Zalig sprekingen” kon dank zij de Holland Festi val-subsidies haast optimaal worden gere aliseerd door de radio-orkesten en -koren met solisten, onder de succesvolle leiding van Kenneth Montgomery, terwijl als be kroning van dit vocaal georiënteerde mu ziekfestival Berio’s monumentale „Coro” voor koor en orkest kon worden gekozen. Zoals men, de heel oude tijd erend, op 1 juni begonnen was met een aan Gabrieli gewijd concert, zo actueel werd dit Hol land Festival gisteren dus besloten. Tus senliggende vergissingen, zoals het bene- dendemaatse „Ki-No”-project van Dieter Schnebel, moeten dan maai’ worden ver geten. AM len gewerkt moest worden, is het begrijpelijk dat men een slag om de arm houdt om eventuele kritiek bij voorbaat te pareren. Toch vraag ik mij af, of men bij de selectie van de opera’s wel de nodige strengheid heeft toegepast. Tegen de keuze van de opera’s „II Het is de vermoeidheid die ons alleen over valt.” „We beperken die concerten daarom tot een minimum. We hebben de inhoud niet al te moeilijk gemaakt. Desondanks was onze ervaring dat het bepaald niet zo opti maal is geweest. Tenzij je natuurlijk zo’n klein wondertje als Ana Maria Vera erbij haalt, zoals het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest in negatie van ons thema, maar achteraf zijn we er blij mee. Het was een waardevolle aanvulling heeft ge daan. Het zat afgeladen vol.” „Toch weet je het nooit. Bij Frederica von Stade, waar de vakkringen van zeggen dat ze de Callas van de komende tien jaar is, kwamen 800 mensen in de Doelen in Rotterdam kijken. Tijdens het seizoen is het zeker een uitverkocht huis. D’r kunnen er 2000 in”. Hans de Witte is over dit festival in zijn algemeenheid tevreden. „Uit de gaten die er desondanks in gezeten hebben en uit de teleurstellingen en de foufen die er zijn geweest, zullen wij lessen trekken. Een andere droefheid, die we hebben betreft het peil van de kunstkritiek. Weinig critici en journalisten hebben het programma getoetst aan de conceptie van het festival. We merken dat ze het programmaboek slecht gelezen hebben. Dat idee heb ik bij Anton Koolhaas ook. Hij schreef in Vrij I 2JIIIII h I' O m f b. m k ei d d li v 51IIII Een Weekend Minimal Music is een van die zaken die volgens De Witte „prima op hun plaats zijn in een zinvol verband." Op de foto Terry Riley, een van de kopstukken van het weekend. Er is niets op tegen om jonge Nederlandse componisten op- Tabarro”~en ~Gi»nnï Schicchi” kan moeilijk bezwaar" gemaakt dracht te verlenen tot het schrijven van een opera, maar dan moet worden - deze eenakters behoren niet tot de meest gangbare men die opdracht geven aan componisten, die de operawereld werken van Puccini, maar de artistieke waarde ervan is een kennen. Operacomponist ben je pas, als je het niet laten kan vaststaand feit. Het is juist goed, dat men deze gelegenheid heeft opera’s te schrijven, ook al krijg je geen opdracht. Het is niet aangegrepen om de aandacht van het publiek te vestigen op het voldoende om geïnspireerd te worden door de tekst van een ’kleinere’werk van de grote Giacomo, dat zeker niet hoeft onder te talentvolle schrijver. De muziek moet zo aangrijpend zijn, dat doen voor Tosca, Butterfly of La Bohème. diezelfde tekst eigenlijk overbodig wordt. Endie muziek moet uit je eigen hart en uit je eigen pen komen. Het nabootsen van Onduidelijke keus Wagner, met welke bedoeling dan ook, heeft geen enkele zin. Minder gelukkig was het besluit om de Komische Oper uit Oost- Berlijn uit te nodigen twee voorstellingen te geven van Mozart's Figaro. Nog geen half jaar geleden heeft de Nederlandse Operas- strenger moeten zijn hun oordeei en geen toestemming moeten TlnhrinrT non tlnntnl nmrnnrmrron rrzxcr\nnIH iron I o ixln-rta Hi k irtnrn verlenen voor de opvoering. tekst van Mulisch beantwoordde aan de misschien ten onrechte In aanmerking genomen, dat er er met karige financiële midde- hooggestemde verwachtingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 12