De conferentie Kleur en vorm in strijd tegen saaiheid If OOIT Verf kijken in Parijs Louis ■MM JLJJXvl. prf J door Hans Maarsen Agora Vuilnisbelt Centen tellen I Weerstand <1 W» MW WW 11 ih «k, rig Evry. Op de voorgrond zijn de piramide-achtige flatcomplexen zichtbaar bouts i Een spartelvijver, een kunstobject, kan toren en flats gaan in het hypermoderne Evry hand in hand. jk zal ramp paard >m te g zou pport ihzelf ar we n van >orge- iddel- delijk geef en en raken an de nder- n taal als het aur en en. Op ig zon- i presi- Parijs F’ranse angrij- thousi- lurven - zoals Frans elhard n. Het t daar- :entra- balans osheid elings- ikaan- rerbin- net de nodig de op- eit dat in het schrij- ■sident ie ook len af- i groot zuiver - ver schrik- ot-Brit b rege- eg om daar buiten eerder ije dan Zaïre, mach- huidi- ingra- •egime ischap ig een g bin- Istand r aan- irente- ch wel itie in Bouwend Nederland moet kleur bekennen. Flatbewoners schreeuwen erom. Ze grijpen zelf naar kwast en verfpot om het exterieur van hun appartement een eigen gezicht te geven. Met een rood geschilderd balkonnetje en een oranje vensterbank trekken ze hun flat uit de grauwe anonimiteit. De uniformiteit van de betonmassa is doorbroken met een lik verf. Toch is kleur het stiefkindje van de Nederlandse bouwwereld. Een zaal was gevuld met persvertegen woordigers uit alle delen des lands, gezeten aan lange tafels, gezellig met elkander bab belend en elkaar de loef afstekend in sterke verhalen over hun prestaties. Een achttal aanvallige jongedames trippelde af en aan met een keur van alcoholische dranken, die zij met grote liefdadigheid uitschonken. Het einde van de zaal was afgesloten met een geheimzinnig rood velours gordijn, waarachter ik de enigszins verlegen gebroe ders Philips vermoedde, die bezig waren moed te verzamelen om met hun bescheiden produkt te voorschijn te komen. Dat bleek later niet zo te zijn. Er gebeurde een uur lang niets. Of liever, niets anders dan het uitschenken van on voorstelbare hoeveelheden sterke dranken, waardoor de sterke verhalen van de vak broeders alsmaar sterker werden. Ik wilde mij niet laten kennen en dronk lustig mee, waardoor mijn voornemen om de gebroeders Philips eens flink op hun nummer te zetten aanmerkelijk groeide. De stemming werd uiterst gezellig. De acht jongedames nipten nu en dan een druppeltje mee en werden steeds toeschietelijker voor de avances van het gezelschap, maar juist toen het een dolle boel beloofde te worden ging plotse ling het rode tapijt open. Niet de gebroeders Philips, maar een zeer appetijtelijk uit ziend koud buffet ontvouwde zich aan onze benevelde blikken. En toen deed zich mijn gebrek aan ervaring gelden. Terwijl ik de ogenstrelende schotels met eerbiedwaardi ge verbazing bekeek, stortten mijn metge zellen zich als een horde sprinkhanen op al dat lekkers en ik had de grootste moeite om een kippeboutje en een asperge te bemachti gen, voordat het slagveld nog slechts lege schotels vertoonde. In de late, koude avondlucht kwam ik enigszins tot mijn positieven. Ofschoon vol gens geijkte opvattingen volslagen dronken merkte ik toch dat ik op weg was naar mijn krant met onder mijn arm een dik pak stencils en foto’s, die in woord en beeld, de weelderige kwaliteiten van de nieuwe serie radiotoestellen weergaven. En waarmee ik de volgende dag een volle pagina van de krant vulde, omdat ik tenslotte daarvoor ook was uitgestuurd. Later herinnerde ik mij vaagjes wie mij bij de uitgang dat pak gegevens in de hand had gedrukt: een rijzige, gebrilde figuur, van wie mijn collega’s op de krant mij verzekerden dat hij de perschef van het concern moest zijn geweest. :en in aken, en. In e din- m bij voert- ikkig- i van Is dat ikend rlijk). ingen geno- ■itste- een c. En ency- i. De re is 4 keerde voertuigen zijn uit den boze. Al het blik wordt ondergronds opgeborgen Sov- ■hand toom- s. Een m zal 0 mil- ndien an de :en”. Veel aandacht derhalve voor de werk gelegenheid. Op den duur hoopt men aan 60.000 inwoners van Evry in de directe woonomgeving werk te kunnen bieden. De nieuwe stad is in vijf wijken verdeeld, onderling gescheiden door parken. Alle wijken zijn in een cirkel gegroepeerd rondom het administratieve, commer ciële en culturele centrum. De kern hier van wordt gevormd door de Agora, een overdekt plein. Deze overdekte ontmoe tingsplaats, naar het voorbeeld van de oude Romeinse stedebouw, wordt om ringd door winkels, warenhuizen, restau rants, theaters en sportaccommodaties. Na voltooiing zal Evry 30.000 wooneenhe den omvatten. De hoofdmoot bestaat uit flats. Om gettovorming tegen te gaan, wordt een vermenging van verschillende woningtypen, te koop en te huur, nage streefd. zich en trekt een deel van het verftapijt eraf. Hij is er niet minder enthousiast over. „Zoiets hoeft echt niet te gebeuren. Als we onze techniek zouden combineren met hun fantasie, dan was het puntgaaf”. De voorzitter van de Haarlemse federa tie van woningbouwverenigingen, K. D. Henstra, heeft de Franse Slag zojuist in een modelflat ervaren. Het schilderwerk van de binnenwanden is slordig gedaan, heeft hij moeten constateren. In het voorlichtingscentrum van Evry krijgt het gezelschap te horen dat een driekamerflat toch nog altijd 450 per maand kost. En dat is met een totale ka- meroppervlakte van 65 m2 aan de pittige kant. Evry telt momenteel circa 26.000 inwoners. Over drie jaar moeten 50.000 mensen in de stad onderdak hebben ge vonden. De gemeentelijke autoriteiten benadrukken dat veel moeite wordt ge daan uit het niets een leef- en werkge meenschap te ontwikkelen die vanaf het begin zoveel mogelijke functies van een zich in de loop der tijd gevormde stad in zich bergt. Een voorlichtingsfunctionaris geeft toe dat de buitenissige bouwvormen en de bizarre kleurenwereld niet bevorderlijk hebben gewerkt voor de verhuur en ver koop van flats. Soms was het bonte kleu renscala zelfs de hinderpaal. Diegenen die noodgedwongen hun toevlucht zoch ten in Evry, hadden in de begintijd moei te met de aanpassing. Na verloop van tijd, zo verzekert de voorlichter, wil niemand meer weg. De reactie van een jong stelletje dat in een van de ruim opgezette parken flaneert, bevestigt de overtuiging van de ambtenaar. Het meis je vertelt dat het in de eerste weken wel even wennen was. De verscheidenheid aan kleuren deed haar vaak de ogen knipperen. Haar vriend is vrij snel aan de slag gekomen bij een bank, terwijl zij als secretaresse werk vond bij een han- delsfirma. Een moeder die met haar twee kinderen door het groen wandelt, heeft er ook geen spijt van dat zij het bomvolle Parijs ontvlucht is. De kinderen kunnen zich nu kostelijk amuseren zonder ge stoord te worden door het verkeersge weld. Want in deze stad van de toekomst is de voetganger heer en meester. Auto’s zijn in het straatbeeld taboe. Zelfs gepar- Tegenover het volkse Evry staat het meer deftige Créteil waar de fine fleur van Parijs een goed heenkomen zoekt. Créteil is gesitueerd op een voormalige vuilnisbelt, zeven kilometer ten oosten van de Franse hoofdstad. Op die plek verrijst een paradijselijk woonoord waaraan gesleuteld wordt door 120 ste- debouwers. Tot die groep behoren ook landschapsarchitecten en kleurspecialis- ten. De kleurkenners staan onder super visie van de beeldende kunstenaar Yva- ral, zoon van de befaamde Franse schil der Vasarely. Kleurgeving en kunst wor den volledig in de woonomgeving geïnte greerd. Vaak zijn het slechts kleurvlek ken die de monotonie van de betonmassa verstoren. Openbare gebouwen worden gemakkelijk herkend dankzij kleurwer- king. Een mooi voorbeeld is het zieken huis van Créteil. Op de voorgevel is over de gehele lengte en breedte een blauw kruis aangebracht. Evenals in Evry zijn pleinen, paden en daken van scholen en parkeergarages in het kleurenplan opge nomen. Niet elke schepping van de tekentafel wordt realiteit. Ontwerpers ervaren wel eens dat hun schetsen onder tafel ver dwijnen omdat te uitbundig in kleuren was voorzien. Het ging daarbij steeds om huurflats waarvan het onderhoud van de kleurdecoratie uiteraard voor rekening komt van de verhuurder. En om de on derhoudskosten niet uit de hand te laten lopen, werd het bezuinigingsmes in het dure kleurenplan gezet. Ook Créteil is niet ontaard in een slaapstad. Winkelcen tra, kantoorgebouwen en industrieterrei nen zijn in ontwikkeling. Het inwonertal ligt op circa 50.000 en moet tenslotte uitgroeien tot 120.000. Terwijl de Nederlandse delegatie zich vergaapt aan de roemruchte cilinder- flats, die in de volksmond al betiteld worden als maïskolven, verzucht schil der Van der Laan: „Het is zo jammer dat de nuchtere Hollander eerst zijn centen telt voor hij besluit iets te ondernemen. Daarom komen dergelijke projecten bij ons nauwelijks van de grond”. Inder daad is de Nederlander zakelijker. Hij kijkt verder dan zijn neus lang is. Steeds keren dezelfde vragen terug. Wat kost het allemaal? Wie moet het betalen en wie draait voor het onderhoud op? En hoe wordt de kleurkeuze bepaald? Vra gen die door de Fransen niet pasklaar beantwoord kunnen worden. Zij zijn la conieker. Ze zijn minder ambtelijk, to nen meer initiatief en durven risico te lopen. De Velsense architect prof. ir. F. Dicke, een van de deelnemers aan de oriënta tiereis, wijt de behoudende bouwstijl van de Nederlanders aan hun karakter. „Wij zijn niet zo spontaan ingesteld. Het tem perament en de allure van de zuiderling is ons vreemd. En dat is merkbaar in onze bouwuitingen”. Prof. Dicke beaamt dat grauwe ontsierende betonkolossen er heel wat frisser uit zouden zien als de verfkwast zijn werk had gedaan. Maar hij zou het de schilders niet vergeven als ze gemetseld baksteenwerk zouden be werken. Afgevaardigden van een grote verffabriek onderkennen eveneens de conservatieve houding van Nederlandse ontwerpers en bouwers. Verf, zo verkon digt de fabrikant, heeft behalve een be- Helaas waren er op de wereld nog meer mensen dan de gebroeders Philips op dat idee gekomen en het was dus de kunst om niet met de apparaatjes te blijven zitten, maar ze in grote hoeveelheden te verkopen. Adverteren deed verkopen, dat wel, maar er behoorde méér toe. Zo ontstond bij Philips de gewoonte waaraan zich tegenwoordig alleen nog maar autofabrikanten schuldig maken, namelijk om ieder jaar een nieuw model te lanceren. Men deed om de poespas en de gloeibuisjes ieder jaar een nieuw model kastje, of liever een hele serie nieuwe kastjes en spoot die op een bepaalde dag als een sensationeel nieuwtje op de markt. En daags tevoren was er dan die persconfe rentie. Met dè uitnodiging op zak ging ik erheen, mijzelf vertrouwd makende met de gedach te dat ik daar een hartige discussie met de gebroeders Philips zou voeren over de wijze waarop zij tot hun nieuwe creatie waren gekomen, en met het voornemen om hen terdege te doen merken dat zij met een deskundig criticus te doen hadden, 'die zij niet in het ootje konden nemen. ie be- 'evolg Bstra- •heen, an de iddel- in een ;evolg loven- lerika n een n tijd frond Als men bijvoorbeeld radiotoestellen fa briceert, kan men in kranten advertenties plaatsen die het publiek op dat feit attent maken. Maar het is veel effectiever om in het redactionele gedeelte van de krant een door journalisten zelf aangedragen artikel geplaatst te krijgen waarin de lezer wordt verteld dat die radiotoestellen veel beter, mooier en goedkoper zijn dan het prul dat de concurrent voortbrengt. Maar hoe krijgt men dat voor elkaar? Ik noem het voorbeeld van radiotoestellen omdat de eerste persconferentie die ik als jongmaatje in de journalistiek meemaakte, was opgezet door de N. V. Philips Gloeilam penfabriek te Eindhoven. De gebroeders Philips, die in de twintiger jaren met goed resultaat in hun dagelijks onderhoud voor zagen door gloeilampen te maken, waren op zeker moment op de niet onlogische gedach te gekomen dat het tot gloeien brengen van hele dunne draadjes niet uitsluitend nut had voor de verlichting, maar ook een be langrijke functie vervulde in een radio-ap- paraat. En toen zij eenmaal de lampjes fabriceerden die in het opvangen van ether- golfjes een rol speelden en die „buisjes” werden genoemd, was het een koud kunstje om ook de hele poespas eromheen, inclusief het kastje, te maken en daar een deel van de kostwinning uit te halen. Als jong journalist had ik indertijd een volkomen verkeerde opvatting over de bete kenis van het woord „persconferentie" tot het moment waarop ik er een mee maakte. De veronderstelling dat op een persconfe rentie datgene wordt gedaan wat het woord aangeeft, namelijk confereren, is een vol strekte misvatting. Het is zelfs zo, dat op geen enkele bijeenkomst van mensen onder welk voorwendsel ook zó weinig wordt ge confereerd als op een persconferentie. De bedoeling van degenen die persconfe renties organiseren is uitsluitend, de aan wezige journalisten met alle bruikbare mid delen ertoe te brengen dingen in hun krant te publiceren die er eigenlijk niet in thuis horen. De verfleveranciers zien de onder waardering van hun produkt met lede ogen aan. Ze weten de architecten, de woningbeheerders en de overheid er maar moeilijk van te overtuigen dat re gelmatig schilderwerk niet alleen dient voor het onderhoud, maar ook kan zor gen voor een verfraaiing van een huizen rij of een flatblok. Vandaar dat de voor lichting over kleurtoepassing in de bouw rigoureuzer is aangepakt. Onder het mot to „wat de boer niet kent, dat vreet ie niet” bracht onlangs een gezelschap van huisschilders, een paar architecten en een aantal vertegenwoordigers van wo ningbouwverenigingen een bezoek aan de Parijse voorsteden Créteil en Evry. Hypermoderne woonoorden waar kleur een belangrijk versieringselement is ge worden. De Nederlandse delegatie was vooral geïnteresseerd in de revolutionai re bouwprojecten in Evry, gericht op de sociale sector. Evry heeft met name bekendheid ver kregen door de pyramidevormige opeen hopingen van flatappartementen. Die grillige stapelingen vertonen een extra dimensie door de gewaagde verfkleuren die op de buitenwanden zijn gestreken. In elke wijk domineert een kleur, afge wisseld door nuances. De ontwerpen en kleurprogramma’s zijn het resultaat van een internationale prijsvraag voor stede bouw en architectuur. Zichtbaar onder de indruk wijst meesterschilder Bouke van der Laan uit IJmuiden op een traps gewijs gebouwde flat waarvan de blauw gekleurde top opgaat in de heldere lucht. Gedurfd is ook het gebruik van glansverf in plaats van matverf. Daardoor zijn oneffenheden veel beter zichtbaar.Overi gens toont Every overal de onvolkomen heden. Van een wandelpad dat zich tus sen de „piramides” omhoog slingert, bladdert de verf los. Van der Laan bukt r. schermende ook een versierende functie. Kleur moet een vormgevingsmiddel wor den van de architect. Voorlopig richt de verfproducent zijn kruistocht op de ver fraaiing van de bestaande bebouwing. Het beïnvloeden van de tekeningen van de architect vergt een veel langere adem. Maar ook bij de schildersbedrijven stuit de verfmaker op weerstand. De doorsnee Nederlandse huisschilder is in de eerste plaats een ambachtsman. Zijn zakeninstinct is slecht ontwikkeld. Hij wacht rustig af tot de klanten komen en timmert niet aan de weg. Hij voelt zich niet geroepen de klant te overtuigen van de kleurgedachte. „Toch”, zo meent de fabrikant, „komen de kleuren meer in beeld. De discussie spitst zich de laatste jaren toe op de omgeving waarin we wonen en werken. De woning is veelal geen punt van zorg meer. We kijken om ons heen en zien dat alles dezelfde troos teloze, doodse sfeer ademt. Eerst hebben we ons sterk gemaakt de ergste woning nood op te lossen; nu bevinden we ons in rustiger vaarwater en stellen hogere ei sen aan de ruimte in onze directe woon omgeving”. Die bewustwording komt wat laat. Te laat misschien. De compactheid die de naoorlogse bouwgolf typeert, bindt de „verfraaiers” aan handen en voeten. „Tot op zekere hoogte is kleurtoepassing een lapmiddel. Je zult echter moeten roeien met de riemen die je hebt. Het opblazen van de Bijlmer is een utopie”, zo stelt de vertegenwoordiger van de verffabriek. Voorzitter Henstra van de federatie van woningbouwverenigingen in Haar lem keert geestdriftig terug van de ex cursie. Op beperkte schaal ziet hij moge lijkheden voor invoering van kleurdeco ratie in ons land. Als voorzitter van de woningbouwvereniging Patrimonium wijst hij op de uitvoering van de renova tie van flatblokken aan de Rijksstraat- weg, nabij het Delftplein in Haarlem. Het herstelwerk kan worden aangegrepen om de buitenzijde van het langwerpige flatcomplex een vrolijker aanzien te ge ven. Gedacht wordt aan verticale kleur- banen om de lengte van het flatgebouw te doorbreken. Henstra piekert er nog over wie die extra kosten moet opbren gen. Het bedrag doorberekenen in de huur acht hij niet haalbaar. „De huurders beginnen al tegen te sputteren bij de minste of geringste verhoging”. Henstra verwacht niet dat pyramideflats zoals in Evry, ooit in Nederland van de grond zullen komen. „De Hollander roept al gauw: doe niet zo gek!. Bovendien zitten wij muurvast in een corset van regeltjes en bepalingen waarin voor zulke experi menten geen ruimte wordt gelaten”. Directeur H. Meulenbroek van woning bouwvereniging „Het Spaarne” heeft een lichtpuntje ontdekt. Hij vestigt zijn hoop op de invoering van artikel 14 van de nieuwe woningwet. Met die bepaling wordt de gemeente als intermediair tus sen woningbouwcoöperatie en rijksover heid uitgeschakeld. „Dat geeft ons meer armslag. Want de bevoogding van de gemeente Haarlem drukte zwaar op ons doen en laten. Voor elke activiteit had den we een apart geldpotje. Het gevolg was dat ideeën onuitgevoerd bleven om dat de benodigde gelden ontbraken. Straks krijgen we één grote pot waaruit alles wordt betaald. En dan zie ik wel mogelijkheden om experimenten met kleur uit te voeren”, zo verwacht Meulen broek. Een overzicht van een van de stadswijken van 1 - «T; te?- d

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 19