Dorestad al bewoond in ijzertijdperk WRIGHTS LANE i <3 4” AT*1 1O* ïr f 4 1 1 few’ VV 8 jn an •or Uk >n, la- jhe Koyil Nnrh I Btnsmgte and U'hrlsw s .m,. v ms Leiderschap door John Oomkes door Henk van Loopik - I u I I» Ruim tweeëneenhalf jaar heb ben we vrijwel niets meer van Steve Winwood vernomen. Af en toe lazen we een berichtje dat zijn langverwachte solo-elpee nu echt spoedig zou verschijnen en een enkele maal schreven Engelse re censenten de gebruikelijke jui chende kritieken in hun chauvi nistische muziekbladen als Win- woon de stilte rond zijn persoon doorbrak. Precies tweemaal ge beurde dat. Het ambitieuze Go- project van de Japanse musicus en componist Stomu Yamashta dreef op Winwoods deelname en tijdens een enkel concert van de Newyorkse Fania All-Stars bleek zijn liefde voor Latijns-geo- riënteerde muziek. Kortgeleden was Steve echter plotseling bereid enkele interviews te geven. De re den? Hij heeft zijn eigen wens vervuld en een solo-album ge maakt. Het isolement wordt opge heven. •i' WSB Mi - i '\S’ r 4 3 Steve Winwood iis. te 3 i ich len Een vergelijking met een andere groot heid uit de jaren zestig, een vocalist die over precies zo’n opzwepend stemgeluid beschikt, dringt zich op. Van Morrison deed enige maanden geleden ook het licht zien aan een album na zich een paar jaar rustig te hebben gehouden. Morrison gok te op een vruchtbare samenwerking met Mac Rebennack (Dr. John) maar dat had geen succes. Winwoond heeft veel meer op zeker gespeeld en een fijn, swingend al bum afgeleverd. Het bevat dezelfde mu ziek die hem een zodanige bewondering heeft opgeleverd, dat het succes van elke groep waarvan hij deel uitmaakte in hoge mate alleen aan hem werd toegeschreven. „Als je 29 bent, dan kom je niet zo gauw meer met nieuwe dingen aandragen”, zegt hij enigszins verontschuldigend op de vraag of hij denkt dat ook jeugdige mu ziekliefhebbers door zijn nieuwe werkstuk gegrepen zullen worden. „Ik weet het niet, afwachten maar. Ik ben in elk geval tevre den dat ik de zaak redelijk snel heb kun nen afronden. De opnamen zijn in augus tus van het vorig jaar begonnen en ik heb mijn ideeën wel ongeveer kunnen verwe zenlijken.” We zijn de rumoerigheid van een Am sterdamse hotellounge ontvlucht en neer gestreken in zijn kamer. Eerst daar neemt hij niet onvriendelijk, maar schuw notitie van de fotograaf en mij. Zijn leeftijd is hem niet aan te zien. Een kort Frans kap sel en een gebloemd zomers shirt geven hem hetzelfde jongensachtige uiterlijk als in 1964 of 1965, toen hij nog Stevie ge noemd werd. Birmingham is een grauwe miljoenenstad in de Midlands. De grootste grijze plek in het groene hart van Engeland. Als je vanuit London komt en op Manchester, Liverpool, het mooie Lake District of - nog verder naar het Noorden - Schotland aankoerst, rijd je er dwars door en overheen. Het oude centrum van de middeleeuwse stad is op enkele torenspitsen na opgeofferd aan een gigantisch kluwen van wegen die soms op drie niveaus samenkomen, elkaar snijden of omstrengelen. Op een willekeurige plaats in Spaghetti Junction, zoals de wirwar is gedoopt, kun je de vuile grootstad overzien. Puffend en dampend brengt zij haar productie voort, zover als het oog strekt. Alleen in de verte schemert het frisse groen. De band speelt voor het eerst in augustus 1964 in de Golden Eagle Pub in Birmingham, maar Stevie die zich in zijn ontplooiingsmoeilijkheden geremd voelt, verlaat zijn kornuiten tweeëneenhalf jaar later als de Spencer Davis Group op het hoogtepunt van zijn roem staat. De geruchten over nieuwe opzienbarende muzikale activiteiten van Winwood en drie anderen - Dave Mason, Chris Wood en Jim Capaldi - doen al snel de ronde. Na enkele maanden van repetities in een boerderij in Berkshire treedt Traffic tevoorschijn. Ondanks de chaotische wijze waarop bezettingen worden gewijzigd en de frustrerende omstandigheden waaronder albums tot stand komen, moet Traffic met Cream, Family, King Crimson en Jethro Tull gerekend worden tot de beste en meest vernieuwende Engelse groepen uit de tweede helft van de jaren zestig. Met wonderkind Winwood aan het hoofd. verkrampt om het lichaam geslagen. Hij draait zich langzaam wat van je af zodat hij je niet aldoor in de ogen hoeft te blikken. Zijn dromerige kijkers dwalen geregeld af naar het raam. Ik haal een foto tevoorschijn van een straathoek in Londen waar een fan met een verfspuitbus de leus „Stevie Winwood lives” heeft aangebracht. De reactie is opmerkelijk. „Ja, ik weet dat het daar stond geschre ven, het is twee maanden geleden verwij derd. Ik kan er niet tegen, het is net of die fan wilde zeggen dat ik dood was. Afschu welijk, nee haal weg, alsjeblieft. Ik heb wel een paar jaar weinig van me laten horen, maar ik was er wèl aldoor Nee, ik vind het niet zo complimenteus. Je kunt het hebben gehad, die van Nijmegen tot Katwijk een hechte verdedi gingsgordel vormde. In Valken burg, Zwammerdam, Utrecht en Vechten zijn de castella wel opge graven, van veertien andere is al leen de naam bekend. Het verrassende van de recente opgravingen is dan ook de ontdek king van een grote nederzetting, waarin veel inheems aardewerk (dik, grof gebakken) wordt aange troffen. Het is dus duidelijk een burgerlijke nederzetting met veel huisplattegronden, sporen van tal van greppels en paalgaten. Tevens echter wordt OOK zij het in mindere mate Romeins materi aal gevonden. Dat wijst op betrek king met de bezetters. Naast het aardewerk, scherven van het rode goed-doorbakken ter ra sigillata met versieringen, vor men de munten de spectaculaire vondsten. Er is den unieke zilveren munt, een zogenaamde Censor, ge vonden. Dat is een munt uit de tijd van de consuls (censors), geda teerd 80 jaar voor Christus, toen Italië nog niet het Romeinse kei zerrijk was. Naast andere zolveren zijn ook bronzen munten gevonden, waar bij de dateringen aangeven dat Dorestad moet zijn bewoond zowel vóór als na het begin van de jaar telling. Ook Romeinse mantelspel den (fibulae) behoren tot de vond sten. Voor archeoloog drs. W. J. H. Verwers en R. E. Lutter, die de leiding hebben van dit veldwerk, staat het vast dat zij in de komende maanden nog vele raadsels heb ben op te lossen. Zij hebben al een keten van rechthoekige vlakken li- >el nt ist zo at >e- •ts Tijdens de jaren zestig kwam de opvallend luidruchtige Engelse muziek niet uit Birmingham. De rhythm en blues wortelen in Londen en de „Brumbeat” heeft nooit dezelfde bekendheid genoten als de Merseybeat uit Liverpool. Toch gebeurt er wel het een en ander, maar als de muziek allengs bekend wordt, blijkt die niet op dezelfde leest geschoeid te zijn. We noemen: Led Zeppelin, The Moody Blues, Black Sabbath, Denny Laine, The Ivy League, Alvin Lee en The Move. De eerste ,,Brum”-groep die doorbreekt is de Spencer Davis Group. Ondanks de naam is het vanaf het eerste moment zonneklaar dat niet Spencer Davis, maar de zestien jaar oude gitarist-organist Stevie Winwood de dienst uitmaakt. Zijn nasale en negroïde stem bepaalt het enorme succes van de groep. Winwood is er vroeg bij: „I’m a man" schalt het uit duizend jukeboxen. ■kt eg or- •in en ijn igt bij •en ze er in ta len lar uit ale te is lar lat elt, an. ze te en tar Ier De iet de lie an dn zin •ei- LÜS ze tte te zet a’s len ad: I .en je. opgravingen die onder leiding van prof. dr. W. A. van Es van de ROB zijn verricht, werd duidelijk dat zijn voorganger, prof. Holwerde, een halve eeuw geleden verkeerde conclusies heeft getrokken. Het Dorestad uit de Karolingi sche tijd (8e-9e eeuw) kwam te voorschijn als de grootste handels- stad van West-Europa uit die tijd. De opgravingen vergden dan ook bijna tien jaar veldwerk. In die tijd stuitte men ook op sporen uit de Romeinse tijd. Getracht word te ontdekken waar het Romeinse castellun Leve- fanum heeft gestaan. Die speur tochten hebben nog geen resultaat opgeleverd. Prof. Van Es meent dat uit archeologische en schrifte lijke gegevens blijkt, dat de Ro meinen langs Oude en Kromme Rijn een fortenlinie (de Limes) Traffic sterft een voortijdige en diepbetreurde dood begin 1975. Afgezien van een korstondige deelname aan Blind Faith in 1969, de „supergroep” met Eric Clapton, Ginger Baker en Rick Grech in de gelederen, heeft Steve er dan bijna acht dienstjaren opzitten. op een meter onder het maaiveld naast het sportpark van de W Dorestad blootgelegd. Het eerste werk is het op kaart brengen van de overvloed van bodemsporen. Het zoeken naar het (stenen) cas tellun dat mogelijk in de buurt heeft gestaan, hoort daar ook bij. Bij het blootgelegde aardewerk is al wel een Romeinse dakpan te voorschijn gekomen, maar die heeft duidelijk dienst gedaan voor een „burgerwoning”, want de stempels van een legerkorps ont breken. Gezien de omvang van de neder zetting zal het onderzoek lange tijd vergen. En daarna wacht dan het nog dieper graven in de bodem om de resten van de erop aansluitende bewoningsfase(n) uit de ijzertijd (1000 tot 0 voor Christus) te kun nen bestuderen. der is dan bekend was. Er was al bewoning in het ijzertijdperk (van af 1000 v. Chr.). Recent is dan ook een grafveld blootgelegd waaruit urnen met crematieresten uit die periode te voorschijn komen. Dat veld ligt vlak onder de aardlagen waaruit de inheems-Romeinse vondsten worden gedaan en dat geeft de archeologen de zekerheid dat hier sprake is van een continue bewoning van dit strategisch zo belangrijke centrumgebied, waar de toen zo belangrije Kromme Rijn de verbindingsader naar zee was. Deze spectaculaire ontdekking is een voortzetting van de sensatio nele vondsten die al in 1967 zijn gedaan. Toen werd duidelijk dat Dorestad vele malen groter en be- langrijker moet zijn geweest dan sinds eeuwen bekend was. uit de merkt Winwoods leven dus evenzeer als de stad. Met Traffic spande hij zich in tegen het fluoriseren van het drinkwater. „Het komt er nu niet meer van”, verzucht hij, „het lijkt tegenwoordig wel alsof je alleen staat in dat soort dingen”. Gezamenlijk speuren we naar de oorzaken van tamelijk algemene lusteloosheid in Engeland, zowel op maatschappelijk gebied als op muzi kaal terrein. „In Engeland, overheerst de angst voor de werkgelegenheid. Aan iets anders denken de mensen niet meer; be grijpelijk natuurlijk. „Mass-medication" hè. De tv vertelt de mensen wat belangrijk is.” Winwood hecht er evenwel net zo’n grote waarde aan wat de mensen er zelf aan willen doen. Dat geldt ook voor de muziek, vindt hij. „Punckrock, new wave. Het is geen nieuwe golf. Het meeste is ontstaan in de hoofden van zakenmensen. De goede bands natuurlijk uitgezonderd. Het meeste drijft op de maniertjes, de wijze van aan kleding of podiumact.” Met klem en ironie waarschuwt hij er voor de jaren zestig niet teveel op te heme len. Winwood: „Wat noem jij ver nieuwend? Sergeant Pepper’s Lonely He arts Club Band? Ja? Vóór die tijd waren de Beatles anders ook erg commercieel. Net zo als McCartney en zijn Wings nu. Nee, als dat is wat de mensen willen, dan is dat een teken van de tijd waarin we leven. Willen ze lieve muziek, damnerken we dat op een gegeven moment. Niet dat het een ieder zal bevallen. Oh, neeone man’s peace love dove is another man’s poison. Steve is wat losgekomen, neemt nu bij tijd en wijle zelf het woord en wijt zo tussen neus en lippen door de smaakverschraling van het publiek aan het verdwijnen van de piraten-radiostations. Zijn vrij gesloten karakter brengt met zich mee dat hij het beste over zijn eigen gedrag kan praten als dat op een vrij abstracte manier gebeurt. „Kijk, ik ben muziek gaan maken omdat ik me daar het beste in kan uitdrukken. Niet alleen, na tuurlijk. Muziek is kunst, daarnaast heeft het voor anderen, voor het publiek bij voorbeeld, een lichamelijke betekenis. Voor de jockey is het paard waar hij op zit, iets anders dan voor het publiek dat bij de races komt kijken, snap je? Voor mij is het belangrijkste de muziek er uit te ha len.” Steve wijst op zichzelf en dan naar mij. absoluut niet vergelijken met die spreuken' die over Clapton verschenen (diens fans gingen zo ver dat ze overal „Clapton is God” opkladderden - JO). Het gespreksonderwerp verschuift, de achtergrond van zijn componeren komt ter sprake. Winwood: „Ik groeide op in een plaatsje aan de rand van Birmingham, een naargeestige, zwarte omgeving. Een stadje dat er trots op is onafhankelijk te zijn. De industrie overheerst er het leven van de mensen evenals in Birmingham-stad, hoe wel het groene platteland vlakbij is. Toen ik een jaar of tien was gingen we al naar het centrum, wat later zo met 13, 14 jaar regelmatig naar Londen. Later trok het platteland en het gezonde leven me meer. Ik was een jaar of zeventien, achttien toen ik buiten ging wonen. Het optrekken met de Spencer Davis Group ging zo zwaar, weet je.” „Inderdaad is het opvallend, ja. Aan de ene kant ben ik een „city kid”, een stads jongen, maar anderszins hou ik van het land. In mijn muziek, zeg je? Ja, in een elpee als „John Barleycorn must die” zit volksmuziek, folkelementen. Eigenlijk hadden we op die stijl moeten voortbordu ren. Er zijn allerlei muzikale invloeden in verwerkt, zonder datHet is harmi- nieus gedaan. Een plaat als „Low Spark of High Heeled Boys” bevat veel duidelijker stadsmuziek. weet je, als ik niet musicus zou zijn dan werd ik boer of autocou reur. Nee, dat is niet in tegenspraak. Ik zie het juist niet zo als een tegenstelling. Eh juist, allebei de elementen zitten in me. De liefde voor het gezonde leven ken- Al in de Romeinse tijd moet Wijk bij Duurstede (Dorestad) een han- delspllats van betekenis zijn ge weest. Dat blijkt uit opgravingen die de Rijksdienst voor Oudheid kundig Bodemonderzoek UIT Amersfoort onlangs in begonnen. Bodemsporen van een inheems- Romeinse nederzetting zijn al over een oppervlakte van 12 ha blootge legd. Dat grote dorp uit het begin van de jaartelling is gesitueerd in de wijk ’t Horde, die bestemd is als terrein voor woningbouw. Dat bouwen komt eerst over enige ja ren aan bod en de archeologen verwachten vóór die tijd spectacu laire vondsten te kunnen doen. Reeds nu blijkt dat Dorestad ou- Hij leunt even terug, peinst over de vraag die ik hem stel over zijn individualis me en het leiderschap dat hem altijd wordt toegeschreven. Onder bijval van Nicole, die er inmiddels is bijgekomen, zegt hij: „Iedereen heeft me altijd apart gezet. Ze vroegen me óf altijd om advies óf ze lieten alles aan me over. Jij kan het voor elkaar krijgen, Steve, zeiden ze dan. Ook de jon gens van de platenmaatschappij riepen dat als Traffic weer eens een tijdje niets had gedaan. In het begin was dat met Traffic niet zo. Iedereen was min of meer gelijkwaardig. Dat vond ik wel prettig, ja, maar bij de tweede elpee (Traffic geheten JO) had elk van ons al, een ietwat ander idee over wat goed was. Dan krijg je compromissen en een gespannen sfeer.” Traffic wilde volgens Winwood „bepaal de vormen van traditionele muziek ver mengen, het in een nieuw jasje steken en er iets van het stadsleven inleggen”. Hij verklaart waarom het fout liep. „Dave Mason voelde zich boven ons verheven. Hij zou wel eventjes vertellen hoe het moest Doe dit. Ik heb het in mijn hoofd, zei hij. „Onze tweede single. Hole in my Shoe, is helemaal door hem gemaakt. Toen dacht ik: één van ons moet eruit. This town ain’t big enough for you and me. Dave ging en Steve bleef. „Toch geloof ik dat je alleen met een groep iets kunt bereiken. Ik hou ervan om samen te spelen. Sessies te doen. Aan het eind van het jaar ga ik op tournee met een band. Ik heb deze elpee vrijwel in mijn eentje gemaakt. Mensen als Alan Spanner, Willy Weeks, Andy Newmark, Junior Mar vin en Jim Capaldi hebben een handje geholpen, maar volgens mijn ideeën is het allemaal opgenomen. Jim Capaldi wilde op een gegeven moment iets veranderen. Toen heb ik gezegd: dan ga je maar Jim, dit is mijn elpee.” Mg SSSS® Hij wil best alles vertellen over zijn el pee, maar zijn ogen priemen waarschu wend in je richting als je je meer geïnteres seerd toont in de mens Winwood dan in de wijze waarop de opnamen zijn verlopen. Zijn gedrag is dat van een enigszins bange introvert, waarvan je je eenvoudigweg niet kunt voorstellen dat hij de podia van ’s werelds grootste concertzalen beklommen heeft om het publiek te ontroeren met zijn vervoerende stemgeluid of zijn opzwepen de, haast uitbundige orgelspel. Steve is niet het voorbeeld van de grote showbizz- ster en zijn kinderlijk-vriendelijke vrouw tje Nicole is bepaald niet zo’n meid die verveeld tegen haar popster ophangt. Zij vertoont het enthousiasme, dat En- gelsen wel vaker ten toons preiden bij hun eerste bezoek aan Nederland. In snel tem po somt ze onze deugden op. Ze kan er maar niet over uit dat de meeste Hollan ders haar uitstekend weten te begrijpen en in haar eigen taal weten te antwoorden. Fris van de lever, kortgeknopt koppie, een meid naar je hart. Nicole vouwt een punt zak open, deelt speculaasjes uit en snuift diep de heerlijke geur van die „spiced cookies” op. Haar oma was een Hollandse, vertelt ze. Die bakte vroeger zelf zulke lekkernijen. Steve Winwood laat zich niet zo gemak kelijk gaan. Hij past onbewust en onbehol pen technieken toe om je dat duidelijk te maken. Hij zit wat in elkaar, zijn armen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23