HEAVY AS A BIRD” IN GALERIE LÓA A. D. Hildebrand overleden goede nasmaak achter Marmeren vloer voor museum in Amersfoort ■r a •en it MUZIEK Alléén bij uw Melk Unie leverancier iü voordeel 1 Orgelmaand .Monteverdi Choir .Wim Daim Genesis laat wederom I Vers is eerlijk. Vers is heerlijk. ALLERHANDE wwijzefe J Schrijver Bolke de Beer Sef Peeters Symfonische rock niet voortdurend boeiend 30 JUNI 1977 DONDERDAG YC KUNST 15 I s den dingen n melkunie 99 K bij Melk Unie halfvolle melk Melk Unie vanillevla geldig t/m zaterdag 2 juli Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfllllllllllil lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllll ju c 'co, F r Zoltin Peeter realiseert (Van onze kunstredactie? de schaduw in de Vishal ke kunstenaars. Een taak ook die jammer het totale beeld van wat het museum te CEES STRAUS snd uur JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) cmc MeUt Unie maakt 't teven goedkoper! KOLLUM. De bekende kinder- en jongensboekenschrijver A. D. Hildebrand is gisteravond in het Friese plaatsje Kol- lum overleden. Hildebrand, die onlangs zijn 70-ste verjaardag vierde, schreef meer dan 250 jeugdboeken. Grote bekend heid kreeg hij door zijn boeken over Bolke de Beer, waarvan er meer dan 20 uit kwamen. Genesis behoort ondanks de doorgesta ne kritieke periode rond het uittreden van Voor het overige kan er niet duidelijk genoeg gezegd worden dat de toverballen- muziek van Genesis wederom een prettige en goede nasmaak achterlaat. Dat op zich is een prestatie, want de symfonische rock is behoudens een enkele uitzondering zo goed als achterhaald. We moeten de ver klaring daarvoor zoeken in de sterke com positorische begaafdheden van de ver schillende groepsleden en in de manier waarop organist Tony Banks en gitarist Steve Hackett zich aan elkaar aanpassen. Dat de klankkleur van Banks mooi is beseffen ongetwijfeld velen, maar het ver dient ook aanbeveling eens te letten op het symfonie-orkest dat Hackett uit zijn gitaar tovert. Tot slot een woord van waardering voor de wijze waarop Collins zich sinds zijn vorige optreden hier verder heeft ontwik keld. Zijn humoristische, gekscherende gedrag voegt een aangename dimensie toe aan Gehesis. Zijn zang is zeer verzorgd, of je nu de Carpet Crawlers van The Lamb lies down on Broadway of Inside and Out van de nieuwe elpee Spot the Pigeon als maatstaf neemt. De beste nummers gister avond waren Firth of fifth en I know what I like van Selling England by te Pound. Dat kan haast geen toeval zijn, want in die tijd stond de groep op zijn artistieke hoog tepunt. bieden had, een provinciaal luchtje mee kreeg. Verantwoordelijk voor de huidige expositie is de nieuwe conservatrice Ma bel Hoogendonk wier specialisatie op het terrein van de architectuur hier onmis kenbaar is terug te vinden. Haarlemse Orgelmaand. De Internationale Improvisatiewedstrijd is de kern van de Haarlemse Orgelmaand. Ditmaal zullen Holger Hantke uit Lübeck, Martin Haselböck uit Wenen en Kees van lersel uit Goes het volgende week woensdag- en donderdagavond (20 uur) in Kunstmarkt. De zevende Spaarndamse Kunstmarkt wordt zaterdagmorgen om 11 uur officieel geopend door de Haarlemse wethouder van stads- en wijkvernieuwing, ruimtelijke ordening en cultuur, de heer M. van de Water. Dat zal met feestelijkheden en muziek gepaard gaan want ook deze zomer zal de kunstmarkt weer zeven zaterdagen achtereen van 10-17 uur het mekka zijn voor liefhebbers van kunstzinnigheden en oude ambachten Tientallen kunstenaars, ambachtslieden en straatmuzikanten zullen onder vrijwel alle weersomstandigheden in staat zijn voor een gemoedelijke sfeer te zorgen. Elke zaterdag kan men bovendien terecht in het kerkje aan de Westkolk, waar om 15 uur driekwartierconcertjes beginnen. Park Scheybeeek. Onder auspiciën van de Stichting Tentoonstellingen Beverwijk en in het kader van de Toer-In, de cultureel-toeristische manifestatie in Noord-Holland, heeft er in Park Scheybeeek in Beverwijk van 1 tot en met opgeheven en daarmee een nieuw gegeven geintroduceerd dat in wezen niets meer heeft te maken met de oorspronkelijke situatie. Zoltin Peeter gaat dus terug naar de originele situatie, hij „authenticeert” als het ware. Waar deze ruimte steeds wordt gebruikt als een uitstalkast van ob jecten die in aanvang vreemd zijn aan het oorspronkelijke doel van de hal, grijpt Peeter in en herstelt de oude situatie. Het effect van de dubbele bodem komt soms ook in de reliëfs en de etsen naar voren (bewust wordt niet voor hard-edge oplossingen met zeefdrukken gekozen als zijnde te weinig ambachtelijk). Zo dienen verschillende materialen in het een- en Behalve de marmeren vloer krijgt Amersfoort nog een stuk marmer met een gewicht van tien ton dat een plaats krijgt op de stadsring. Daar bevinden zich behalve de bekende Amersfoortse kei nog zeven andere keien. Ze zijn gegeven door de landen die de afgelo pen jaren in Amersfoort in de belang stelling stonden. In 1971 werd voor het eerst een derge lijke feestweek gehouden. Er zal in Amersfoort onder meer een tentoon stelling komen over genoemde streken, alsmede een expositie van keramiek, waardoor Ravenna onder meer be roemd is. Verder treden er folkloristi sche groepen op, alsmede gondeliers uit Venetië. Voorafgaande aan dit alles hebben vertegenwoordigers van Umbrië en Ra venna burgemeester drs. A. R. Vermeer een mozaïek uit Ravenna en een an tieke tegel uit Umbrië aangeboden, die een plaatsje in het stadhuis zullen krijgen. 31 juli een tentoonstelling plaats van plastieken onder de titel „Speel-ruimte”. Kunstenaars uit onze provincie en daarbuiten hebben hun werk in de vijver, in een boom, in een tent en op het grasveld geëxposeerd. De deelnemers zijn: O. Docters van Leeuwen, H. de Haas, Kollektief Kukeleku, P. Knaup, T. Dobbelman, E. de Vries, M. Zanstra, A. Rietbroek, H. v.d. Idsert, G. Knies, P. v.d. Klundert, S. Gentenaar, J. v.d. Maas, E. de Groot, H. Bruining, J. Hollenbach, H. Karssen en P. Muller. In de hal van Huize Scheybeeek zijn documentatiemateriaal en dia’s (maandag tot en met vrijdag van 14-17 uur) te zien. Nog tot en met zondag 3 juli is in Galerie Eijlders (Verlengde Haltestraat in Zandvoort) een interessante expositie te zien van recent werk van de jonge Amsterdamse kunstschilder Hans Deuss. Hij werkt in een stijl die grote verwantschap toont met het magisch-realisme en verwerkt ook symboliek in meer realistisch werk. Deze olieverfschilde- ring, „Nieuwe koloniste” geheten, is een van zijn beste doeken die bij Eijlders is te zien. HAARLEM. Galerie Lóa in de Lange Raamstraat 6 in Haarlem sluit een succes vol eerste jaar af. In de kleine ruimte zijn verschillende exposities geweest die het puikje van de environmentkunst te zien gaven, vaak op zeer verrassende wijze. Zo ook het werk van Sef Peeters uit Breda dat nog morgen en zaterdag is te zien (van 14- 18 uur) voordat Galerie Lóa op zomerre ces gaat. Sef Peeters heeft sterke raakvlakken met het environment in zoverre dat hij gebonden aan de ruimte is. Toch gaat hij een stap verder dan de meesten door zich niet neutraal op te stellen maar het begrip emotie in te voeren. De tentoonstelling van Peeters heet „Heavy as a bird”, zwaar als een vogel, waarmee hij het gevoel wil weergeven van een jonge vogel die nog net niet kan vliegen maar wel allerlei pogin gen daartoe doet. Het gevoel van een zeke re hulpeloosheid, de vraag om geborgen heid en bescherming maar ook de wil om zich los te maken van het veilige bestaan. Hij heeft de kleine ruimte daartoe drie middelen meegegeven: een spiegel met de reflecterende zijde tegen de muur ge plaatst, een stoel, van de kijker afgewend en met uitzicht op een ander deel van de muur en een foto met een poëtisch beeld van half vage wolken. Het geheel wekt een behoorlijke introverte, zelfs soms geïso leerde indruk. Een expositie dus van een gevoel, gebonden aan de stemming die de galerie ruimte creëert. ity k Hildebrand begon zijn schrijversloop baan, toen hij voor een bevriende kunst schilder kinderverhaaltjes schreef. De schilder had het op zich genomen om iede re week twee jeugdpagina’s aan een Am sterdamse krant te leveren, maar kwam er al gauw zonder de hulp van Hildebrand niet meer uit. Het zag er aanvankelijk helemaal niet naar uit, dat in Hildebrand een schrijver stak. Zijn vader had voor hem een bank- carrière in Nederlands-Indië in het hoofd, maar dat werd geen succes. Na twee we ken had de jonge Hildebrand er al genoeg van. Hij ging Duits studeren, haalde ook zijn bevoegdheid, maar gaf nooit les. Re den: na het behalen van zijn akte kon hij als omroeper bij de AVRO komen. Hildebrand bleek zich bij de radio bij zonder goed thuis te voelen. Vrijwel alle omroepen hebben wel eens met hem te maken gehad, al was het alleen door de meer dan 1500 hoorspelen, die hij schreef. „Ik ben altijd radioman geweest. De kin- derschrijverij was eigenlijk maar bij zaak”, zei hij hierover. Niettemin werd hij juist als jeugdboekenschrijver meer dan populair. Bolke de Beer werd meer dan 45 jaar geleden in het hoofd van Hildebrand gebo ren. Uit nood, want zijn toen 2-jarige zoon tje eiste verhaaltjes voor het slapen gaan. „Ik bedacht toen maar wat, en zo ontstond Bolke”, aldus Hildebrand. Later ging hij de belevenissen van Bolke te boek stellen. Hoe ongelooflijk het nu ook moge klinken, feit is, dat hij 13 uitgeverijen af moest, voor het beertje in druk verscheen. Veel heeft Hildebrand in het buitenland gewoond. Na enkele jaren Frankrijk, vier jaar Zwitserland en acht jaar België, ves tigden hij en zijn vrouw zich in 1975 in Kollum. Tot het laatst toe is hij doorge gaan met zijn werk. In een interview dat hij enkele weken voor zijn dood gaf, zei hij: „Ik zou me geen raad weten, als ik vandaag of morgen met werken zou moe ten stoppen”. Zoltin Peeter de schaduwval in drie di mensies in de Haarlemse Vishal. Horizontaal-verticaal-diagonaal, met de ze drie gegevens creëert en concretiseert Zoltin Peeter’s werk onttrekt zich sinds enige tijd aan de gangbare benadering van de esthetiek in de kunst. Ooit een zuivere graficus met een romantische uitwerking van abstracte vormtheorieën, ging hij zich steeds meer op de „omgeving” oriënteren. tweedimensionale vlak om de schaduwen aan te geven. De aard van het gebruikte materiaal bepaalt de omvang (en de kleur) zoals die visueel op ons overkomt. (Tot en met 24 juli, dagelijks van 10-17 uur, op zondag vanaf 13 uur). de Grote of St. Bavokerk te Haarlem opnemen tegen de Amsterdammer Jan Raas. Als deze laatstgenoemde 35-jarige organist, die al twee keer als winnaar uit de orgelwedstrijd gekomen is, opnieuw als eerste eindigt, komt hij definitief in het bezit van de wisselprijs: een orgel-positief gebouwd en geschonken door de firma Flentrop. Het verschil tussen de situatie in de rockmuziek nu en die in 1970 is opvallend. Niet dat de ontwikkeling sindsdien zo stormachtig is geweest of dat er zulke vernieuwende ontwikkelingen zijn voorge komen, dat er sprake is van een hoopvolle evolutie, integendeel. Steeds duidelijker al wil ik er voor waken te generaliseren tekent zich een tweedeling af tussen de have’s en de have-nots in de rock. Aan de ene kant zien we enige tientallen groepen die hun populariteit vaak dankzij grote investeringen op peil weten te houden, niet dikwijls gedurende meer dan tien jaar. Aan de andere kant het uitblijven van nieuwe aanwas om commerciële redenen. Anders gezegd, het wordt steeds moeilij- ker en duurder voor beginnende groepjes om door te breken. In Nederland is deze problematiek de werkelijke oorzaak ach ter het slecht functioneren of uiteenvallen van onze voormalige topgroepen en heden daagse talenten. AMERSFOORT (ANP). Het Fle- hite-museum in het historische cen trum van Amersfoort krijgt een 250 vierkante meter grote vloer die geheel uit marmer zal bestaan. Het is een geschenk van de Italiaanse overheid die wordt aangeboden ter gelegenheid van de jaarlijkse keistadfeesten die van 2 tot en met 10 september in Amersfoort worden gehouden. Elk jaar geeft een bepaald land hier acte de présence. Italië zet dit jaar in het bijzonder het gewest Umbrië en de stad Ravenna in het zoeklicht. De Vishal heeft hij gekozen als uitgangs punt voor zijn ideeën over het weergeven van de schaduw die zou binnenkomen wanneer het gebouw in zijn oorspronkelij ke staat zou zijn, dat wil dus zeggen zonder het centraal geplaatste dak. Die schaduw is uiteraard onlosmakelijk verbonden aan de lichtval in de hal. Peeter gaat er vanuit dat de schaduw drie-dimensionaal is aan te geven. Hij trekt daartoe als het ware lijnen (ijzeren balken) die in de vorm van ongelijkzijdige driehoeken de schaduw concretiseren. Waar de schaduwlijnen over elkaar heen gaan is een TL-buis aan gebracht. Primair heeft deze lichtstreep het aange ven van een accent als doel, maar de functie van het licht heeft ook een dubbele bodem: licht in de schaduw heft die scha duw automatisch op. Het Frans Halsmuseum heeft dit project in samenwerking met het Coopmanshüs in Franeker opgezet. Daar bepaalde Peeter zich tot de aanwezigheid van de zes deuren in de expositieruimte. Net als hier in Haar lem treedt dan een gewaarwordingsproces op. Het zo concreet bezig zijn met een ruimte vestigt de aandacht op vaak onver moede aspecten daarvan. In de Vishal valt heel sterk de nadruk op de aanwezigheid van de twee maal twaalf zuilen in een relatief smalle en langwerpige ruimte. Het tot nu toe gebruikte kunstlicht heeft de functie van het oorspronkelijke daglicht jActie Zeehond. Vanavond (20.30 uur) vraagt de Werkgroep Zeehond van de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee in Zero Bakenessergracht 8-10 Haarlem, de aandacht voor de slechte leefomstandigheden van het sterk in aantal teruglopende zeehondenbestand in de Waddenzee. Aan de hand van dia’s en informatie zal de ernst van de situatie worden duidelijk gemaakt. Slechts een forse verbetering van de kwaliteit van het zeewater zou voorkomen dat de zeehonden over enkele jaren geheel uit de Waddenzee verdwenen zullen zijn. HAARLEM. Met het tonen van de Shadow-Case Productions van Zoltin Peeter in de Vishal brengt het Frans Halsmuseum voor het eerst sinds enige tijd weer avant garde kunst. Het is een Peter Gabriel tot de eerste groep. De ma nier waarop hun live-show is verbeterd, wijst daar ook op. Kosten noch moeiten (lasers!) zijn gespaard om er iets aantrek kelijks van te maken. Aan het visuele aspect ligt het dan ook niet dat je je zo nu en dan erop betrapt dat je je zit te vervelen of nog erger tijdens de finale het nieuwe repertoire te opvallend bombastisch is op gekalefaterd. Overdaad schaadt zelfs in de symfonische rock. Zo doet het erg goed koop aan als slide-licks van gitarist Steve Hackett afwisselend door het linker of rechter geluidskanaal worden uitge stuurd. zonen op een Mozartvleugel uitvoeren. Het betreft composities van Wilhelm Friedeman Bach (1710-1784), Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) en Johann Christoph Friedrich Bach (1735-1782); deze voortreffelijke achttiende eeuwse componisten staan vaak ten onrechte in de schaduw van Haydn en Mozart. Hun werken zullen rekening houdend met de prille klank van de Mozartvleugel en de bescheiden ruimte van de kerk optimaal authentiek uitkomen. Piet van der Steen. De Orgelkring Bollenstreek verzorgt zaterdagavond (20.15 uur) in de St. Agathakerk te Lisse wederom een orgelbespeling. Ditmaal zal de Utrechtse organist Piet van der Steen, die vorig jaar winnaar werd van het Nationaal César Franck-Concours in Haarlem en wiens voorkeur uitgaat naar de Franse orgelmuziek uit de Romantische periode en wat daar op volgde, werken vertolken van Bach, Franck, Boëllmann, Messiaen en Camille Saint-Saëns. Reeds tweemaal verzorgde Piet van der Steen een radioprogramma vanuit de Agatha-kerk, zodat hij de grote kwaliteiten van het orgel daar volledig onderkent. Slotprogramma Zero. Vanavond treedt de Nederlandse folkgroep Crackerhash op in Zero (Bakenessergracht 8-10 in Haarlem) in het kader van seizoenafsluiting. Vrolijke, mooie muziek en a cappella zang in de traditie van de Engelse en Ierse muziek staan de bezoekers te wachten. De Salsa, pittige en swingende Latijnsgeoriënteerde muziek vindt zijn thuishaven in New York, maar inmiddels genieten velen van de aanstekelijke klanken van Ray Barretto of Tito Puente. Vrijdagavond speelt een negenmans formatie in een bezetting a la de Fania All-Stars deze muziek in Zero. In de bezetting vallen de namen van Pieter Voogd (Ekseption) en de oud-Cryptoleden Wim Dijkgraaf en Peter Schön, percussionist Neppie Noya en saxofonist Fred Leeflang het meeste op. Aanvang in beide gevallen 20.30 uur. Zero blijft tijdens de zomermaanden iets langer geopend dan in vorige maanden; zo is het restaurant tot en met 16 juli open en gaan het theehuis en het biologisch-dynamische winkeltje alleen van 15 tot en met 20 augustus dicht. Zo rond half september starten de activiteiten van het nieuwe seizoen. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIO De muzikale improvisatie - het gelijktijdig ontwerpen en uitvoeren van een muziekstuk - is een speciale tak van de muziekbeoefening die in het verleden een grote bloei heeft gekend. Toen in 1951 de Stichting Internationaal Orgelconcours werd opgericht, nam de improvisatiekunst inmiddels een veel minder belangrijke plaats in het muziekleven in dan voorheen. Doel van de stichting was en is dan ook om deze kunstvorm op haar manier nieuw leven in te blazen en naar buiten toe te stimuleren. Dat is gezien de nog steeds toenemende interesse - tot in Amerika toe - zeker gelukt. Openingsconcert. Het karakter van het gebruikelijke openingsconcert waarmee de Orgelmaand op volgende week dinsdagavond, de vijfde juli (20 uur), van start gaat, is een veranderlijke factor in het, voor het overige, tamelijk patroongebonden gebeuren. Vorig jaar werd door een op authentieke uitvoering gericht vocaal- en instrumentaal ensemble met begrafenismuziek (een Anthem van Handel) geopend. Ditmaal komt het 32 leden tellende Engelse Monteverdi Choir begeleid door de Equale Brass Ensemble onder leiding van John Eliot Gardiner en organist Malcolm Hicks de openingsmanifestatie opluisteren. Op het programma staan werken van Gabriëli, Schütz, Gesualdo, Purcell, Brückner en Monteverdi. Het is een programma dat men zelden te horen krijgt. De trotse Engelse Kathedraalzang die gebracht wordt op een manier die past in de eeuwenoude traditie. De begeleiding door historische blaasinstrumenten (bazuinen, trompetten en zinken) maakt het tot een waardevolle gebeurtenis. Teylers Museum. In de aula van het Teylers Museum (Spaarne, Haarlem) verzorgt Wim Daim zondagmiddag (15 uur) een programma van oude en nieuwe muziek op het Fokker-orgel. Hij begint met oude muziek van Sweelinck, Frescobaldi, Scheidemann, Cabanilles en Buxtehude op het standaard klavier, om daarna op het 31-toons klavier te vervolgen met werken van Jan van Dijk, Henk Badings en Alan Ridout en improvisaties. RK Basiliek. De vaste bespeler van het Willebrord-orgel in de RK Kathedrale Basiliek St. Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem, Bernard Bartelink, verzorgt er evenals vorige week de orgelbespeling. Hij is als orgeldocent verbonden aan het Sweelinck-conservatorium te Amsterdam en gaf tot dusverre concerten in de Notre Dame in Parijs, de Royal Festival Hall in Londen en de National Cathedral in Washington D.C. in de Verenigde Staten. Zijn programma zal deze keer gewijd zijn aan orgelwerken van Hendrik Andrlessen, de nestor van onze hedendaagse Nederlandse orgelcomponisten, die dit jaar (in september) zijn 85ste verjaardag hoopt te vieren. De te spelen werken zijn: Sinfonia, Passacaglia en Toccata. Kees Rosenhart. De cantor-organist van de Waalse Kerk, Begijnhof 30 te Haarlem, Kees Rosenhart, zal er zaterdagavond (20 uur) werken van Bachs taak die het museum heeft naast het con serveren van oude kunst, het tonen van historische ontwikkelingen (zoals dat vaak uitstekend gebeurt) en het fungeren als doorgeefluik voor werk van plaatselij ke kunstenaars. Een taak ook die jammer genoeg lang is verwaarloosd waardoor J X X_X_ 1 11 -SX X-_X -- ROTTERDAM. De viermans Engelse groep Genesis gaf gisteravond in het Ahoy-Sportpaleis het tweede optreden in Nederland sinds het uiterlijk van de groep ingrijpend veranderde met de vervanging van voorzanger en entertainer Peter Ga- i briel twee jaar geleden. Drummer Phil Collins ontpopte zich als een verrassend goede vervanger en op tournee werd het gebrek aan zware artillerie telkens opge vangen door het aantrekken van een ses- siemusicus. Vorig jaar drumde Bill Bru- ford mee, dit jaar was de Amerikaanse jazzpercussionist Chester Thompson de uitverkorene. Uiteindelijk heeft de groep niet zo geleden van de wissel als werd gevreesd. Vorig jaar was het Haagse Con gresgebouw nauwelijks uitverkocht, nu genoten naar schatting zes a zevenduizend bezoekers van zeven kwartier symfoni sche rock, waarin een goede doorsnee van het materiaal geboden werd. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15