Eva Ionesco superdiva van haarlem omsterdam J luier-erotiek” i Bi .-F 15 Gangsterfilm Tel. 023-320885 Peter Cuyper Taverne, Harde actiefilm c 14 VRIJDAG 8 JULI 19 7 7 door Fred Raadman 5/KJ 1 Kleine Houtstraat 70 Haarlem (dichtbij parkeergarage „De Kamp”) Gastheer: K. Zwemmer M.i.v. dinsdag 12 juli 1977 gewijzigde openingstijden: dinsdag t.m. zaterdag van 17.00-24.00 uur. Gesloten op zon- en maandag. Bij mooi weer specialiteiten van de houtskoolgrill op ons unieke terras. Op afspraak: lunches, diners, recepties, e.d. op alle dagen van de week (ook op zondag) voor gezelschappen vanaf 25 personen. AMSTERDAM. De jongste verleidster, ooit op het scherm verschenen, in een film zoals ook nog niet eerder in de bioscoop was te zien, maakt op het ogenblik sensatie in Italië en Duitsland. Bij ons zal „Maladolescenza” met de amper 12-jarige Eva Ionesco wan neer hij tegen het najaar in de Nederlandse theaters komt even eens veel stof opjagen; die zeker heid kon een voorbezichting daags na de import wel geven. „Spielen wir Liebe” heet de Duit- 'se versie van deze door de Itali aanse auteur Pier Giuseppe Mur gia geschreven en geregisseerde film en daarmee is echt niet het vertrouwde vadertje-en-moeder- tje-spel uit onze onschuldige kin dertijd bedoeld. De jongen en zijn twee kleine vriendinnen, die tij dens hun zomervakantie in het luisterrijke Böhmische Wald een met sadisme vermengde drie hoeksverhouding aangaan, weten al precies waar Abram de sterk gekruide mosterd haalt. En de ca mera zit hen daarbij dicht op de blote huid. 1 Pubers verkennen rijk der zinnen (ADVERTENTIE) Art Cartney en Lily Tomlin in The Late Show van Robert Benton. i CHARLES BOOST EWBMi A i i Op maandag en in de nachtvoorstellin- gen, heeft Studio als gebruikelijk en min of meer ongebruikelijke film op het pro gramma staan. Ditmaal is het de uit 1975 Voor de jeugd draait er ’s middags in Palace een heerlijke Disney-speelfilm, „De Appelbollenbende”, een echte wildwest- film maar dan komisch en zonder al dat bloedige geweld en toch niet kinderachtig. Norman Tokar heeft ’m geregisseerd en er spelen echte goede acteurs mee die het geheel een professioneel tintje geven. Zo dat de ouderen zich niet minder zullen amuseren dan de kinderen. CHARLES BOOST Chabrol heeft een perfecte gangsterfilm gemaakt volgens Amerikaans voorbeeld en tegelijk de kans gegrepen om zijn cyni sche maatschappijbeschouwing te luch ten. Een mooie parabel over het geweld. Maar wie dat niet wil zien, houdt aan „Nada” nog altijd een stevige en goedge maakte sensatiefilm over. Een film „a dou ble usage” dus om met de Fransen te spreken. In Lido tenslotte, een vierde pre mière, Budd Spencer en Terence Hill als twee politiemannen. „Twee door het dolle heen” is dan ook terecht de titel. Prolonga ties in Luxor („Een brug te ver”), in Roxy („Once upon a Time in the West”) met in de nachtvoorstelling „Turks Fruit”); en over dag in Studio („Donald Duck in het Wes ten”) en’s avonds („Reis naar het Middel punt der Aarde”). Robert Shaw speelt de Scharlaken Boe kanier. Deze week in Frans Hals. Gezegd moet worden, dat de kleine nimf met haar door een overdaad aan blonde lokken omlijst arrogant snoetje best pittig acteert. Maar als type past ze dan ook Het smeuïg geïllustreerd rumoer hier over in buitenlandse bladen, is vooral inge geven door het aandeel van Eva Ionesco, want haar reputatie als „mama’s eigen naaktmodel” was deze vroegwijze Kathe Kruse-pop allang vooruitgesneld. Moeder Irina, Roemeense fotografe in Parijs, die ooit nog eens met de Nederlandse schilder Corneille getrouwd is geweest, heeft inter nationaal naam gemaakt met haar bizarre, in een sfeer van decadentie en nostalgie gedrenkte opnamen, en voor veel van die overigens eerder macabere dan erotische foto’s staat dochtertje Eva met een geraffi neerde „aankleding” van haar bloot al jaar en dag model. Beiden hebben daar blij kens hun uitlatingen in reeksen interviews niet de minste moeite mee en beschuldigi- gen van kinderexploitatie zal platinablon de Irina dan ook met kracht van de hand wijzen. Zij beoefent met onbetwist ta lent een artistiek handwerk en is er vast van overtuigd, dat haar pril model aan foto- en filmarbeid in het kostuum, dat bij haar naam past, geen trauma zal over houden. precies in de rol van het boosaardige heks je Sylvia, dat een andere lolita veel zachter en gewilliger, maar niet minder sensueel haar vakantievriendje aftrog gelt. En daarna van harte meedoet aan de sadistische spelletjes, waarvan de door Martin Loeb (17) met iets feldwebelachtigs uitgebeelde knaap deze Lara de dupe maakt. Ei>a Ionesco doet veel stof opjagen met haar rol in „Madolescenza”. zullen ook bij ons straks de meningen daarover mét de maatstaven, die men voor zichzelf wil aanleggen, verschillen. weg via een knokploeg neemt op haar vriend Billy (David Carradine). Een goed script, een camera die dank baar gebruik maakt van het wisselende landschap waarin de actie zich afspeelt, goed spel van Carradine en Barbara Her sey als Boxcar Bertha maken van „Boxcar Bertha” een boeiende introductie tot de latere Scorsese van „Main Streets” en „Taxi Driver”. Romeinse Lara Wendel (12) kostte het, net als Eva, kennelijk geen moeite om in en uit de weinige kleren bij wijze van spreken de natuurlijkheid zelve te zijn en verleidelijkheid te spelen. Ook weet zij niet onaardig de warme gevoelens te suggere ren, die de gevarieerde amoureuze activi teiten haar heten te bezorgen. Maar zodra deze actrice in zakformaat weer tot ang sten en smarten is geroepen - en dat gebeurt nogal eens breedvoerig in dit traag verlopend filmverhaal is het arme kind hopeloos verloren. Art Carney, hier vooral bekend uit „Harry and Tonto”, heeft niet de minste moeite om bij zijn gevaarlijke naspeuringen het meeleven van het publiek aan zijn kant te krijgen. En voor de verstrooiing zorgt dan wel de geestige Lily Tomlin, wier weggelo pen kat de aanleiding tot deze spannende komedie is geweest. In Tuschinski kan men een misdaadfilm van heel andere allure tegenkomen, „Box- Van Murgia moeten we in „Maladole- scenza” een allegorie van de puberteit her kennen, vol symbolen en metaforen. In het persboek voegt hij er nog zoveel bla-bla aan toe, onder aanroeping van beroemde schrijvers, dat een mens er behoorlijk ach terdochtig van wordt. Want natuurlijk heeft hij óók, en wel in de eerste plaats een erotische film willen maken, die enerzijds de seksuele verkenningen door pubers van het rijk der zinnen realistisch tracht weer te geven, anderzijds vrijwel voortdurend het voyeurisme van dienst probeert te zijn. Dat had Murgia best ruiterlijk mogen toe geven, want zijn film is daarmee nog niet automatisch tot platte porno verklaard. Al daterende film „Nada” van Claude Cha brol. In het begin is er sprake van een keiharde thriller, als wilde Chabrol laten zien dat hij daar ook zijn hand niet voor omdraait. „Nada” is namelijk de naam van een terroristenbende die zich uiteraard keert tegen de bestaande orde. Besluit een daad te stellen door de Amerikaanse am bassadeur uit Parijs te ontvoeren. Van een bordeel waar hij overvallen wordt, ver huist deze naar een boerderij op het platte land. De aardigste aanwinst van het Amster damse filmprogramma deze week is te vinden in het Leidseplein Theater waar „Fun with Dick and Jane” vervangen is door een andere Amerikaanse comedie, ’’The late Show”. Onder toeziend oog van Robert Altman heeft regisseur Robert Benton (Die onder meer meegewerkt heeft aan het script van „Bonnie and Clyde”) zijn eigen scenario verfilmd waarin hij met veel succes het klassieke type van de „private eye” uit de boeken van Raymond Chandler doet herleven. Er is langzamerhand een hele reeks films te noemen (bijvoorbeeld „The long Goodbye”) waarin iets dergelijks met aan zienlijk minder scuces ondernomen is. Daarom is het verheugend in „The late Show” acteur Art Carney bezig te zien het type Philip Marlowe uit de jaren dertig te imiteren, ditmaal onder de naam Ira Wels. Wels heeft zijn vroegere roem als detective overleefd. Hij is over de middelbare leef tijd, woont in een droevige huurkamer en krijgt sociale bijstand. Er blijft hem niet veel meer over dan op de TV in de „late nightshow” naar oude films te kijken uit de gloriedagen en te beginnen met het schrijven van een autobiografie. Op een avond komt zijn oude collega (Howard Duff) stervend aan zijn deur. Hij was bezig aan een zaak die echter misliep en nu moet hij dit met zijn leven bekopen. Hij sterft in Ira Wells’ armen en deze voelt het oude vuur bovenkomen. Ira neemt van de stervende diens onderzoek in een mis daad over die er op het eerste gezicht nogal onschuldig uitziet. Duff heeft namelijk ge probeerd een geroofde kat van een zekere Lily Tomlin op te sporen maar is er achter gekomen dat er meer op het spel staat dan een vermist huisdier. De oude Ira Wells krijgt een uiterst ge compliceerde zaak op te knappen, waarbij veel mensen betrokken zijn en hij moet alle zeilen bijzetten om zijn vroegere vorm te herwinnen. De sympathieke grijsaard Intussen is „Maladolescenza” met de „superdiva van de luier-erotiek”, zoals een Franse journalist Eva Ionesco doopte, het zoveelste en meest extreme bewijs, dat bij het voortdurend verschuiven der grenzen weer een taboe voor de bioscoop sneuvel de. Het fenomeen van de kindersex is natuurlijk ook in het verleden uiterst delicaat wel in films aangeroerd, zoals in het Engelse „Melody” en het Zweedse „Karlekshistoria”. Maar sinds Linda Blair (12) door de duivel bezeten in „The Exor cist” een oneigenlijk gebruik van een cru cifix maakte en met Tatum O’Neal en het verbazingwekkend natuurtalent Jody Fos ter een nieuw type kinderster naar voren kwam, is duidelijk sprake van een trend, al zal die zoals elke trend in filmland vermoe delijk niet zo’n lang leven zijn beschoren. car Bertha”, een vroege film van Martin Scorsese (uit 1972) die van „Bonnie and Clyde” en vooral van „Bloody Mama” van Roger Corman voldoende geleerd heeft om zelfstandig met een harde actiefilm voor de dag te komen. Als haar vader bij een ongeluk om het leven is gekomen, begint Bertha Thompson te zwerven, komt in contact met allerlei mensen langs de weg de film speelt in 1930 gaat trei nen beroven en is getuige van de afschu welijke wraak die de leiding van de spoor- Waren in „The Bad News Bears” Ta tums vele zinspelingen op haar „groei naar groter” nog van een ontwapenende on schuld, Jody daarentegen speelde al een twaalfjarig hoertje uit de jungle van New York in „Taxi Driver”, ging in de door Een modem, maar eveneens spectacu lair avontuur, levert „The Big Bus”, een super autobus met atoom-aandrijving en zelfs voorzien van een zwembad, een bar en een biljartzaal. Wat er allemaal gebeurt als een dergelijk verkeersmonster op de weg komt en bovendien belaagd wordt door de concurrentie die het slagen van de proefrit wil voorkomen, dat laat James Frawley zien in een film die te kluchtig is gemaakt om nog echt boeiend te worden. De rampen en dreigende ongelukken zijn niet van de lucht maar alles is gericht op goedkope kluchteffecten en de film moet het tenslotte hebben van een oude dame met een hond vol krachttermen en van een afvallige priester. Maar bij dit weer hoe ven de eisen niet al te hoog gesteld te worden. Het gezag neemt tegenmaatregelen. Achter de schermen van de regeringsge bouwen wordt beslist dat de anarchisti sche bende moet worden opgeruimd. Dat de ambassadeur bij de overval ook zou kunnen sneuvelen vormt geen bezwaar. Een dergelijk zwaarwegend feit kan alleen maar dienen om de subversieve elementen ongeliefd bij het volk te maken. En zo gebeurt het. De boerderij wordt met veel geweld overvallen, allen op een na worden gedood. De bloedige gebeurtenis heeft rel letjes in Parijs tengevolge en om die te sussen wordt de commissaris van politie de laan uitgestuurd. Zo eenvoudig liggen die zaken. Eva was nog geen elf toen ze in „Sper- mula” van de filmende schilder Matton haar eerste rolletje mocht spelen en zij ging daarbij met zoveel overgave in zich zelf op, dat de geschrokken censor er ij lings de bewuste sexscène uit liet knippen. Voordat „Maladolescenza” werd gedraaid in Oostenrijk omdat je in Italië voor erotische rollen minstens vijftien moet zijn was het meisje al even in Polanski’s „De Huurder” te zien. En nu wil die andere in het westen werkende grote Pool Borowc- zyk haar in een film laten optreden. kinderen gespeelde musical „Bugsy Malo ne” zwoel rond als een van wanten wetend gangsterlitefje en had als dertienjarige vrij- buitster in „The little girl who lives down the lane” haar eerste naakt- en bedscène. Ook Klaus Kinski’s dochter Natasja (14), stond publiekelijk in haar blootje (in „To the devil a daughter”), terwijl Hem mingways kleindochter Mariel (13) in „Lip stick” door haar muziekleraar werd aan gerand. Nederland wierp zijn eigen lolita in de arena met de veertienjarige Carolien, die een volwassen en getrouwde vriend des huizes voor haar „Debuut” uitkiest. Zelfs de Spanjaarden hielden zich al en dat nog wel vóór Franco’s dood voor hun doen vrijmoedig met puberale perike len bezig in Manuel Sumners „Ik ben nu een vrouw”. En eind deze zomer wacht ons David Hamiltons lyrisch opus over de liefdesverkenningen van een veertienjari ge, „Bilitis”. De vermaarde Britse foto graaf, die met hyper-romantische en su- per-sensuele platen van prille meiskes meervoudig miljonair werd, recruteerde voor zijn eerste, en naar hij beweert ook laatste film, een compagnie bloedjonge Scandinavische schonen, bij wie na de filmopnamen in Saint Tropez echt niet meer was te zien, waar nu precies hun bikini had gezeten. Wanneer men dan nog weet, dat de echt niet van dubieuze bedoelingen te verden ken grote regisseur Louis Malle momen teel te New Orleans in zijn „Pretty Baby” de ginds van tv-spots voor toiletzeep be kende elfjarige Brooke Shields een aller minst passief bordeelkind laat spelen, is wel duidelijk, dat de jongen steeds harder piepen naarmate de ouden op het filmdoek wat uitgezongen raken. Shirley Temple is in elk geval nu wel helemaal prehistorie geworden. De dochter van een edelman die juist in een kerker is gegooid door de wispelturige en onbetrouwbare gouverneur (Peter Boy le) en dreigt gedood te worden, roept de hulp in van de losbandige zeerover die wel wat avontuur wil. De 'listige acties die uiteindelijk leiden tot de dood van de gou verneur en tot hereniging van Geneviève Bujold, de pittige dochter en haar onrecht vaardig behandelde vader, vullen een boeiende, soms zelfs wel spectaculaire avonturenfilm die handig gemaakt is. Al blijft het tenslotte bij „spieken” in het verleden toen al dit swashbucklen met een grotere natuurlijkheid en meer rechtlijnig heid gebeurde. In de „Scarlet Buccaneer”’ die deze week in Frans Hals is ingezet, probeert regisseur James Goldstone een oud genre te doen herleven dat vroeger met „swash buckling" werd aangeduid. Het genre draait om heldendaden, galant vechten en degenduellen in een milieu van edel lieden, piraten en eenzame ridders. De beide Douglas Fairbanksen, senior en ju nior wisten er weg mee en Roland Colman, en natuurlijk Errol Flynn. Met deze voor beelden voor ogen heeft regisseur Goldsto ne van de tegen middelbare leeftijd aan leunende Robert Shaw een Scarlet Bucca neer gemaakt die in het Caraïbische ge bied opereert, samen met zijn donkere handlanger James Earl Jones. «ar *3^ ..3S3F,4.,, W.:: xZ a S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15