Zomeracademie ging op schoolreis
Toon Hermans droevig
over geringe opkomst
Anton Heiller Archie Shepp
MeiKume mage
Bulgaarse yogh
MUZIEK
Melk Unie halfvolle melk
Melk Unie magere
lurt
I
Alléén bij uw
Melk Unie leverancier
Vestdijks Pastorale verfilmd
nu
voordeel
^7 Cursisten wacht een uitputtend programma
Vers is eerlijk. Vers is heerlijk.
ALLERHANDE
Optreden in Scheveningen ingekort
MET SYLVIA KRISTEL IN BELANGRIJKE ROL
wijzen
geldig t/m zaterdag 16 juli
V bdVtM J
matrdh
in de
1 4
JULI
19 7 7
KUNST
melkunie
f.
*1
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. „Pfff!”, zegt de Australiër Steve Whately. „Ik geloof
niet dat dit toevallig is. Wat zeg jij Uit de luidsprekers van het
restaurant in Oosthuizen waar we de lunch gebruiken, klinkt een
jengelend orgeltje. Het elektronische achtergrondgeluid dat je tegen
woordig overal aantreft. Steve is een van de ongeveer 65, goeddeels
jonge cursisten die hebben ingeschreven op de ver buiten onze grenzen
vermaarde Haarlemse Zomeracademie, onderdeel van de Orgel-
maand. Heiller en Tagliavini zijn jaarlijks de magneten waar de pas
geslaagde conservatoriumstudenten graag op afkomen om bepaalde
specialistische kennis te vergaren. Of zoals een van de Duitse gasten
het uitdrukt „onder de indruk te raken van een Heiller. Spreek ’m niet
tegen, zijn visie telt. Je hebt best af en toe de neiging hem van repliek te
dienen, maar aan de andere kant.... de man is zo’n grootheid, zo’n
specialist”.
Bouwvakvakantie
4 t/m 23 juli 1977
L?25
DONDERDAG
B S? werk' ^gteverf ag ta"?
(Van onze kunstredactie)
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
■-
w
»n
in
KENNETH GILBERT
I
H
le.
rs
cmc
Mdkünie
maakt 't teven
goedkoper!
(Van onze correspondent)
UTRECHT. In de Betuwe worden op
het ogenblik opnamen gemaakt voor Pas
torale 1943, de film die Wim Verstappen
Klaas Bolt demonstreert het dubbelmanualig klavier van het orgel van de Waalse Kerk
in Amsterdam aan cursisten van de Zomeracademie.
De directie van het Cir
custheater is zeer karig met
het verschaffen van infor
matie over bezoekersaan
tallen. Aanvankelijk wordt
ook gezegd dat Toon Her-
Poppenspel.Op uitnodigingvan.de
Toer-In Velsen speelt het poppentejater
De Soereloer in de muziektent, geplaatst
naast het museum in het park
Beeckestijn te Velsen-Zuid „Avonturen
in Indianenland” volgende week
woensdagmiddag om half drie. Toegang
gratis. Bij slecht weer heeft deze
voorstelling plaats in het Noordelijk
Koetshuis te Beeckestijn.
Strand.Wij herinneren onze lezers
aan de expositie „Strand” die Edmond
von Sijben de Maroije heeft ingericht in
de Nederlandse Hervormde Kerk te Wijk
aan Zee, in het kader van de Toer-In.
Vanaf morgenavond is de tentoonstelling
tot 12 augustus ’s maandags tot en met
vrijdags ’s avonds van 19 tot 21 uur te
bezichtigen.
Rastrealist Van Jef Bosman,
rastrealist, hangt werk in de bibliotheek
aan de Prinsesseweg 34 te Zandvoort.
Openingstijden: maandags, dinsdags, en
vrijdags van 15-17 uur, woensdags van
14-17 uur, zaterdags van 10 tot 12 uur en
maandagsavonds, woensdagsavonds en
vrijdagsavonds van 19 tot 21 uur.
Eerdere shows van onder
meer André van Duin en
Bram en Freek bleken in
het Circustheater wel goed
voor propvolle zalen. Na
Toon Hermans zal Paul
van Vliet vanaf 26 juli een
maand lang in het Circus
theater optreden.
de 1000. De prijzen voor
Toon: ƒ11, ƒ21, ƒ16, ƒ26.
Ie
>9
u
85,00
45,10
73,50
140,00
1,75
153,00
43,10
6,80
115,80
40,90
70,30
152,00
61,00
74,90
60,501
52,60i
46,80
80,20
145,40
128,50
108,00
32,50
134,20
82,20d
164.00e
67,60
63,00
49,00
63,00
72,20
48,00
656,00
51,50
61,80
85,70
71,00
33,80
40,70
137,00
31,60
59,20
89,50
78,50
70,50
2,20
61,00
133,50
157,806
73,80
199,00
73,80
67,00
169,00
139,00
35,50
175,00
92,00
88,80
60,00
33,80
113,00
lll,00d
63,50
73,40d
220,50
38,50
120,00
133,50
141,806
70,00
51,00
52,80
229,00
144,00
94,50
440,00
nu10 c
voordeel
In Pastorale 1943 speelt Sylvia Kristel de
rol van onderwijzeres in een Betuws dorp.
Ze geniet daar een kwade faam omdat ze
het houdt met een Duitse officier, maar
niemand weet dat ze die relatie gebruikt
om informatie te vergaren, die dan naar
Engeland wordt doorgeseind. Pastorale
1943 is een studie van bezet Nederland, in
de schaalverkleining van een Betuwse ge
meenschap. Het wordt een film met een
speelduur van bijna twee uur en met een
cast dan maar liefst zeventig sprekende
rollen. Onder hen: Hein Boele, Jaap van
Niet alleen jongeren, ook ouderen ma
ken deel uit van de groep cursisten. Arnold
Corliss is een veertiger en als hoogleraar
orgel verbonden aan het Conservatorium
van East Lansing, Michigan in de Verenig
de Staten. „Je bent nooit te oud om te
leren”, vertelt hij in een zangerig zuidelijk
accent. „Je moet naar Haarlem toe om wat
meer te kunnen opsteken. Op mijn conser
vatorium specialiseren zich per jaar zo’n
25 van de 45 duizend studenten in orgel
spel. Holland, dat is het centrum”. Hij
vertelt hoe „jullie” Bernard Bartelink zijn
eerste concert in Amerika bij hem op het
conservatorium gaf.
nds«t bezig is te maken qp basis van de gel i jkna-
2,96
3,011
8,801
5,70
3.14
6,01
Sylvia is een filmster geworden van een
<m»« formaat dat Nederland nog nooit eerder
gehad heeft. Tegenwoordig toucheert ze
voor rollen in films van de befaamdste
regisseurs ter wereld gages die omvangrijk
ker zijn dan de budgetten waarmee Wim
Verstappen hele films te vervaardigen
weet. Maar ze wilde erg graag nu eens in
Nederland acteren en liever dan daarvoor
een symbolisch bedrag te accepteren,
komt ze nu onbezoldigd Pastorale status
verschaffen met haar wereldreputatie.
Tenslotte heeft ze aan Pim en Wim te
danken gehad dat ze ooit haar eerste stap
pen op weg naar de top als filmactrice
heeft kunnen zetten. In De la Parra’s
Frank en Eva speelde ze vier jaar geleden
een van haar eerste rolletjes, nadat ont-
mige roman van Simon Vestdijk. Produ
cent van Verstappens nieuwe film is voor
de afwisseling niet Pim de la Parra, maar
8,14 dit keer Frans Rasker. Voor het realiseren
van dit project hebben Rasker en Ver
stappen speciaal een besloten vennoot
schap in het leven geroepen: Spieghel-
films, die Pastorale 1943 een budget four
neert van 1,3 miljoen gulden. Meest op
zienbarende aan de film is vooralsnog het
feit dat Sylvia Kristel er een belangrijke
rol in zal komen spelen en dat ze dat voor
niets zal doen bovendien.
Showroom voor Keukens-
Sanitair, Tegels en Bouw
producten geopend van
dinsdag t/m vrijdag
9-17 uur, zaterdags
van 10-16 uur.
Voorts kunnen op de
normale werkdagen Hout-,
Plaat- en Bouwmaterialen
afgehaald worden van
8 tot 17 uur.
Gebruik een regenachtige
vakantiedag om BOUW-
MATRON te bezoeken.
Verrassend- gezellig en
leerzaam!
Waarderpolder-
Nijverheidsweg 27- Haarlem.
SCHEVENINGEN.
Toon Hermans blijkt het
bijzonder moeilijk te heb
ben met het vertonen van
zijn grappen en grollen
voor niet-uitverkochte za
len. Omdat het publiek
Toon niet iedere avond
meer een uitverkocht huis
levert, heeft de conferen
cier besloten zijn optre
dens in het Scheveningse
Circustheater in te korten.
Toon treedt niet langer op
de donderdagavond op.
Zijn show, nu nog vier da
gen per week, loopt 23 juli
af.
C
'C/5
Het programma is zwaar. Twee weken
lang zes dagen lang zes uur cursus per dag,
daarnaast repeteren en ’s avonds het bij
wonen van concerten. Voorheen was de
Zomeracademie uitgesmeerd over drie
weken. „Vond ik wel te prefereren boven
de huidige situatie. De enige manier om er
enigszins ongeschonden door te komen is
om het wat luchthartig op te nemen. An
ders zou ik niet weten of ik aan het eind
nog wat mans was”, zegt de uit Londen
afkomstige, maar in Parijs bij Marie Clai
re Alain studerende Peter Solomon ervan.
Nu dat zagen de organisatoren van deze
22ste academie ook wel in, vandaar dat
gekozen werd voor een opzet waarbij de
deelnemers eerst wat aan elkaar konden
wennen middels een orgeltocht dwars
door Noord-Holland, waarbij de leiding
afgelopen zaterdag berustte bij de beken
de Haarlemse organist Klaas Bolt.
R.-k. Basiliek. Jaap Stork, organist
van de radiokerk Bloemendaal en als
muziekrecensent aan onze bladen
verbonden, speelt zaterdagmiddag (15
uur) op het Willebrord-orgel van de R.-k.
Basiliek St. Bavo aan de Leidsevaart in
Haarlem naast werken van Vierne en
Reger composities van drie Haarlemse
componisten: Albert de Klerk, Hendrik
Andriessen en Jacob Bijster. Onlangs
behaalde Jaap Stork zijn diploma B als
leerling van Evaristos Glassner aan het
Sweelinck Conservatorium te
Amsterdam.
Toon was bijzonder ont
daan vanwege het feit dat
vorige week donderdag,
een dieptepunt voor wat de
opkomst betreft, slechts
850 mensen hem opzoch
ten. Het Circustheater
biedt plaats aan 1400 perso
nen. Óm de zaal niet al te
leeg te laten lijken, werd
het lege deel door een gor
dijn van het gevulde deel
afgescheiden. Omdat de
eerste week van Toon’s op
treden wel volle zalen trok,
ligt het gemiddelde bezoe
kersaantal toch nog tegen
mans de donderdagavond
heeft laten schieten omdat
hij last van zijn keel zou
hebben. Na enig aandrin
gen wil een woordvoerster
van het theater echter wel
loslaten dat Toon zichzelf
die extra vrije dag heeft
gegeven omdat hij zeer ver
drietig is over de publieke
belangstelling voor zijn
show.
Het programma van de Haarlemse
Orgelmaand vermeldt komende week
een aantal concerten, waarvan het
niveau zo appelleert aan de smaak van
menige orgelliefhebber dat hij of zij de
vakantie niet zelden uitstelt tot augustus.
Dat we dit jaar een bijzondere
orgelmaand beleven, daar zal weinig
verschil van mening over bestaan, als we
even terugdenken aan de op een zeer
hoog niveau staande jurywedstrijd en
een sfeervol juryconcert. Zo speelt
stadsorganist Piet Kee vanavond (20 uur)
onder auspiciën van de Stichting
Internationaal Orgelconcours op zowel
het grote orgel als het koororgel van de
Grote of St. Laurenskerk in Alkmaar een
programma van oud-Nederlandse
muziek en werken van Buxtehude, Bach,
Heron, Brahms, Robinson en Reger.
Anton Heiller. „Mit Fried und Freud
ich f ahr dahin” is een van de drie Kleine
Choralvorspiele van eigen hand, die
Anton Heiller naast werken van Bach
vrijdagavond (20 uur) speelt in de
Haarlemse Grote of Sint Bavokerk. De
titel zou kunnen slaan op zijn trouwe
bezoek aan Haarlem: hij is er niet alleen
al sinds jaren verbonden als docent en
grote Bach-specialist aan de
orgelacademie, maar won zelf in 1952 de
improvisatiewedstrijd. Hij is sinds 1945
als docent voor orgel aan de Akademie
für Musik te Wenen verbonden en geniet
internationale bekendheid als componist
en dirigent. Deze Oostenrijker speelt van
Bach onder meer de Passacaglia in
c-moll en de Canzone in d-moll (BWV
582 en 588).
Kenneth Gilbert. Zondagmiddag (15
uur) speelt de Canadese klavecinist
Kenneth Gilbert de Suite nr 7 in g-moll
van Handel, de Toccata in a-moll (BWV
910) van Bach en de Suite in a-moll van
Rameau op een recital in Teylers
Museum (Spaame, Haarlem). Sinds
1968, het jaar waarin hij Londen voor
het eerst aandeed, is Gilbert regelmatig
in ons land op bezoek. In 1973 was hij
zelfs docent aan de Zomeracademie. Hij
geniet reputatie voor door hem
geredigeerde nieuwe uitgave van alle
Scarlatti-sonates.
Ewald Kooiman. Dinsdagavond (20
uur) bespeelt de Hoofddorper Ewald
Kooiman bestuurslid van de Stichting
Aan het eind van de orgeltoer zitten
enkele deelnemers tevreden na te praten.
Zonder af te willen doen aan de prachtige
orgels die ze die dag hebben gezien en
gehoord, prijzen ze het initiatief, om de
academie met een orgeltoer annex kennis-
makingsdag te laten beginnen. „Als je dit
vergelijkt met de onderlinge onverschillig
heid bij ons op het conservatorium in
Keulen”, zegt een Duitse studente veelbe
tekenend.
Een uitgelezen mogelijkheid om eens
informeel kennis te maken met het type
orgelfanaticus dat zo gedreven wordt om
in zijn vakantie twee weken te besteden
aan het instrument waaraan hij of zij de
rest van het jaar al elke dag gekluisterd zit.
Of zoals Jan Raas vertelde: „Orgel is een
opslokkend instrument, het eist je vaak
helemaal op. Er zijn inderdaad nogal wat
organisten waarop de uitdrukking „met de
oogkleppen op lopen” van toepassing is”.
Gedachtig zijn woorden sloot ik me aan bij
de groep, die ’s morgens om acht uur met
twee bussen zou afreizen vanaf de Haar
lemse Grote Kerk richting Amsterdam,
waar allerlei mogelijke vertragingen be
werkstelligen dat pas tegen half negen het
vertrek werkelijk plaatsheeft. Waarbij de
Zwitserse organist Guy Bovet, die de
avond tevoor tijdens het juryconcert dei
ning veroorzaakte met zijn originele im-
In een dergelijke sfeer, niet al te ver
bezijden de stemming die er vroeger tij
dens de schoolreisjes al snel in zat, gaat het
af op de Waalse Kerk in Amsterdam, waar
een uit 1690 stammend en een in 1734 door
Christian Mulder aangepast barokorgel
staat, dat door Klaas Bolt na een korte,
verhelderende inleiding in alle schoonheid
tot klinken wordt gebracht. Öpvallend
daarbij is de manier waarop er naar het
orgel geluisterd wordt. Sommigen leunen
voor- of iets achterover, sluiten de ogen,
anderen kiezen bedachtzaam door de kerk
dreutelend telkens een andere positie, een
enkeling schiet foto’s, weer anderen wij
zen elkaar op kleine finesses; na afloop
van het korte concertje gaat het naar bo
ven, naar de speeltafel waar Klaas Bolt
ingaat op elke vraag die gesteld wordt.
Internationaal Orgelconcours het
Müller-orgel in de Grote Kerk. Hij voert
de Óffertoire sur les Grands Jeux van De
Grigny, Aria met Veranderungen van J.
C. Bach, Trio in e-moll van Krebs, de
Pastorale in c-dur van Lefébure-Wély en
een compositie van Reger uit.
Werner Jacob. Sinds 1972 doceert
Werner Jacob, hoofdleraar orgel aan de
Musikhochschule te Stuttgart, aan de
Haarlemse Zomeracademie. Hij
concerteert volgende week
woensdagavond in de Haarlemse Grote
Kerk. Aanvang eveneens 20 uur. Op zijn
programma staan drie nog niet eerder in
Nederland uitgevoerde composities,
waaronder de wereldpremière van
Adagio voor Hoorn en Orgel van de
Nederlandse componist Wim de Ruiter,
waarin Jacob bijgestaan wordt door de
Hongaarse hoornist Ferenc Tarjani. De
verdere werken die Jacob zal uitvoeren
beklemtonen het feit dat hij dit concert
aan hedendaagse componisten wil
wijden: Reger, Karolyi, Jacob en Lang.
DaniëlRoth.V olgende week
donderdagmiddag concerteert de Franse
organist Daniël Roth vanaf 15 uur in de
Haarlemse Grote Kerk. Hij speelt
composities van Boëly, Franck,
Saint-Saëns, Widor en Dupré.
Beiaardier. Gerard de Waardt uit
Maassluis bespeelt vrijdag- (12.30 uur) en
maandagmiddag (15 uur) het carillon van
de Haarlemse Grote Kerk,
morgenochtend (11.30 uur) is hij ook
vanaf de Bakenessertoren te horen.
Achttiende-eeuwse muziek. De
blokfluitiste Marijke Miessen en de uit
Amerika afkomstige klavecinist Glen
Wilson voeren zaterdagavond (20 uur)
tijdens een recital in de Waalse Kerk
achttiende-eeuwse werken uit. Het
programma wordt geopend met een
sonate van C. Ph. E. Bach, gevolgd door
twee composities van J. S. Bach, de
Preludium, Fuga en Allegro in Es en de
Sonate in g-moll. Na de pauze worden
Heemskerk is er namelijk in geslaagd de
hand te leggen op het kwartet van tenor
en sopraansaxofonist Archie Shepp, dat
in ons land is vanwege het zeer
uitgebreide North Sea Festival in Den
Haag. Voor Shepp en de zijnen pianist
Mal Waldron, bassist Cameron Brown en
slagwerker Charles Persip behoeft
men nu niet naar het Congresgebouw,
maar kan men terecht in De Jansheeren,
Kerkweg 47 in Heemkerk. Shepp, een
van de belangrijkste representanten van
de „New Thing”-stijl en beïnvloed door
de groten uit de bop, staat nog immer
bekend als een niet-conventionele blazer
en garant voor een swingende avond.
Free Concert. Evenals vorig jaar
geven de Haarlems-IJmondse Bintangs
een gratis openluchtconcert op het
parkeerterrein naast Hotel Westerduin in
Wijk aan Zee. Het is vastgesteld op
zaterdagavond 16 juli (aanvang 20 uur);
in het voorprogramma spelen de groepen
Dollar en Invasion. Het podium wordt
gevormd door vier vrachtwagens met
opleggers. Bij slecht weer gaat het
concert niet door, ook niet op een latere
datum. Vorig jaar was het wat frisjes,
maar erg sfeervol, omdat honderden de
moeite hadden genomen om langs te
komen.
Bornholm. Wij herinneren onze lezers
aan het optreden dat accordeonist Roelof
Kuipers, de balletgroep Paulina, de
pianiste Irma Lagerweij, het zangeresje
Trees Clay en sneltekenaar.Bram van
der Wal vanavond (20 uur) geven in
verpleeghuis Bornholm in Hoofddorp.
Het afvoeren van de don
derdagavond heeft overi
gens tot de nodige admini
stratieve problemen geleid.
Er was voor de komende
donderdag al een behoor
lijk aantal kaarten in de
voor-verkoop de deur uit
gegaan. In kringen van het
Circustheater wordt het
besluit van Toon om de
donderdag te laten vallen
fel bekritiseerd. Uit psy
chologisch oogpunt keuren
enkele medewerkers van
het Circustheater het be
sluit van Toon af.
Een procédé dat niet afwijkt van dat wat
tijdens orgeltochten gewoon is en dat zich
later op de dag herhaalt bij het gothische
orgel van het kerkje van Oosthuizen uit
1521, bij het klassieke orgel van de Neder
lands hervormde kerk te Venhuizen en in
de Zuiderkerk te Enkhuizen. Toch heeft
een aantal organisten elkaar andere zaken
te vertellen dan een wat volgzamer groepje
orgelliefhebbers dat aan een dergëlij'ke
orgeltoer deelneemt.
Frans Halsmuseum. In verschillende
zalen van het Frans Halsmuseum (Groot
Heiligland 62) zal de luitspeelster Martje
Horst leerlinge van Satop
zaterdagavond tijdens de
avondopenstelling (2040-22.30 uur) een
informeel optreden verzorgen, met het
karakter van een museumbezoek met
muziek. Zij zal een aantal composities
spelen die qua stemming en tijd
aansluiten bij de 16de- en 17de-eeuwse
schilderijen uit de collectie van het
museum. Op haar programma staan
werken van Capirola, Frescobaldi,
Dowland, d’Attaignant, Besard,
Newsidler en anderen.
Gemma Coebergh. Albert de Klerk
was Gemma Coeberghs leraar aan het
Amsterdams Conservatorium waar deze
Haarlemse organiste thans verbonden
aan „De Boom” aan de Admiraal De
Ruyterweg te Amsterdam in 1969 haar
.einddiploma solospel behaalde met een
aantekening voor improvisatie.
Zaterdagavond (20.15 uur) speelt zij
onder auspiciën van de Orgelkring
Bollenstreek in de St. Agathakerk te
Lisse Óffertoire sur les grands jeux van
Couperin, Sonate in g-moll van C. Ph. E.
Bach, Preludium en Fuga over B.A.C.H.
van Liszt, Francks Pastorale en Prelude
et Fuge sur le nom d’Alain van Maurice
Duruflé.
Monsieur Naudot. Tijdens elke
Spaarndamse kunst- en antiekmarkt
heeft er zaterdagmiddags (15 uur) een
driekwartiers concertje plaats in het
kerkje aan de Westkolk. Aanstaande
zaterdagmiddag speelt daar het nog
jonge ensemble Monsieur Naudot,
bestaande uit klavecinist Kees Huges, de
cellisten Els Nijman, en Tobias Prenen,
de blokfluitist Joost Jansen, de hoboïste
Silvia Maessen en Matthijs Hischemöller
(hobo en blokfluit) muziek uit vervlogen
eeuwen. Toegang gratis.
De Jansheeren. Jazzminnenden uit
Heemskerk en omgeving staat
vrijdagavond (21 uur) wat te wachten. De
immer actieve werkgroep Jazz
provisatie op een onmogelijk thema van
Bondeman, voor de tweede maal binnen
twaalf uur menigeen onbedaarlijk doet
lachen met de opmerking: „Nee, maar
hebben jullie op mij gewacht? Op mij?
Hoe onverstandig!”. Daarna verhalend
hoe hij halverwege Schiphol en Haarlem
zonder benzine was komen te zitten.
Daarbij valt op dat de gesprekken be
paald niet altijd gericht zijn op het orgel en
wat daarmee samenhangt. De al eerder
genoemde Steve Whately vertelt zijn bele
venissen op zoek naar een beter orgelon-
derricht in Europa in geuren en kleuren.
Hij beschrijft hoe weinig de cultuur in het
algemeen en het orgel in het bijzonder
binnen de Australische samenleving mee
telt. Hij uit zijn bezorgdheid voor het mi
lieu en weet iedereen aan onze tafel te
boeien met zijn verhaal over de stedelijke
situatie rond Melbourne. „Hé, eindelijk
niet eens over orgels gepraat”, verzucht hij
als we weer opstappen.
dekker Pim de toen zeer ambitieuze Sylvia
gecoacht had en haar voorzien van een
serie waardevolle contacten die haar ver
der konden helpen.
or
werken van Marcy, Scarlatti en Corelli
gespeeld.
Marijke Miessen maakt deel uit van het
ensemble La Follia, slaagde onlangs aan
het Sweelinck Conservatorium te
Amsterdam en ontving onderricht van
Frans Brüggen en Walter van Hauwe.
Glen Wilson studeerde in Amsterdam bij
Gustav Leonhardt.
van De la Parra en Verstappen, heeft
opgeleverd.
Maar hoe kwam de keuze voor een te
verfilmen Vestdijk-roman nu terecht op
uitgerekend de Pastorale? Met een inha
ken bij de huidige golf van oorlogsfilms,
schijnt het niets te maken te hebben,
Wim Verstappen: „Op een dag kwam
Frans Rasker naar mij toe. Hij had een
grandioos boek gelezen, zei hij, dat hij
dolgraag verfilmd zag. En dat was De
Ziener, van Vestdijk. Toen zei ik: nou als
we toch Vestdijk gaan verfilmen, dan weet
ik nog wel een ander boek voor je. En de
volgende dag bracht ik Pastorale 1943
mee, waarvan ik acht jaar geleden al eens
had gedacht, dat het zich voortreffelijk
SS Meïw 1X Jongeaaard &ar3 >“"de v"r “«rtUmlng. Waar een dag later
Droog, Pieter Lutz, Onno «tolenkamp.
Made en Sien Berghegge. Ziener. We hebben toen meteen de rechten
gekocht en zijn aan de financiering be-
Dat Verstappen nog een keer een roman gonnen”.
van Vestdijk zou verfilmen zat er dik in.
Hij staat tenslotte bekend als Vestdijk-
liefhebber („Ik heb al zijn boeken gelezen
op een stuk of tien na”) en heeft nog wel
wat aan hem te danken ook, want toen een
jaar geleden Blue Movie in eerste instantie
niet door de keuring kwam, heeft Verstap
pen de film er uiteindelijk door weten te
slepen na een gloedvol betoog, dat van
citaten uit essays van Vestdijk aan elkaar
hing. En na dat keuringsschandaal is Blue
Movie commercieel de succesvolste film
geworden die Scorpio, de onderneming
eerd
1764
ni
e storb
n in
ie bied
aan.
aim,