Beeldenexpositie „Speel-ruimte Politiek beheerst filmfestival ABBA kritiekloos geportretteerd AVONTURENROMANS ALS PRIMA VAKANTIELEKTUUR i 4 TE ■De taal der bloemen jpb .1' Mogelijk uitwisseling Nederlandse en Russische filmweek Zwarte markt ANALYSE VAN POPULARITEIT BLIJFT ACHTERWEGE Heterogene verzameling I y Bij mooi weer Grill-gerechten van de houtskool-Grill, geserveerd op ons unieke terras. Kleine Houtstraat 70, Haarlem (vlakbij de parkeergarage „De Kamp”) 10 VRIJDAG 2 Geopend van: dinsdag t.m. zaterdag, van 17.00 tot 23.00 uur. ■a KUNST en sober Van Spronsen: degelijk Dit speelse object dat door de wind wordt (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) bibliotheek o o H.R. Het laatste boek van Hammond Innes, één van ’s werelds bekendere schrijvers van avonturenverhalen, heet „Sporen In Het Zand”. Het verhaal speelt zich af in Afrika waar jacht wordt gemaakt op een enorme schat aan ivoor en weerloze oli fanten. Een journalist ontdekt dat zelfs in het beschermde natuurreservaat een enorme slachting op olifanten plaats vindt. Dit met medeweten en toestem ming van de Kenyase regering. De jour nalist, Colin Tait, verzet zich tegen deze scrupuleuze gang van zaken en een con frontatie tussen hem en de jagers kan dan ook niet uitblijven. Erik van Spronsen is een beeldhouwer in abstract-geometrische stijl. Het is een richting die halverwege de jaren '60 werd ingeslagen door een kleine groep kunste naars die voortbouwden op een stijl die door Mondriaan en Van Doesburg was ontwikkeld. De abstracte geometrie wordt in de beeldende kunst nog steeds op brede schaal beoefend, ook al omdat de toepas sing ervan in de architectuur in veel geval len goed kan slagen. De abstracte geome trie kon daardoor op brede schaal geac cepteerd worden, hetgeen haar volwassen wording ongetwijfeld gestimuleerd zal hebben. VELSEN. De tot nog toe incidentele keren dat het werk van de jonge Haarlem mer Erik van Spronsen was te zien, lever den steeds de wens op om deze begaafde beeldhouwer beter te leren kennen. Die gelegenheid doet zich deze maand voor nu Van Spronsen een expositie heeft gekre gen in de tuin van het buiten Beeckestijn aan de Rijksstraatweg in Velsen. Deze tentoonstelling gecombineerd met een overzicht van het werk van Robert de Vries in het Noordelijke Koetshuis onder de titel „Twee keer Een” geeft een veel breder beeld dat naar verwachting rijk aan kwaliteiten is. aantal goede elementen van de beginjaren der abstracte geometrie heeft weten te handhaven. Van Spronsen werkt met drie primaire onderdelen: de horizontale lijn, de verticale en de diagonale lijn die hij middels kubussen een enkele keer volume geeft. Hij kiest voor een lichte mate van rit miek, soms wel speels en zeker in de mees te gevallen niet streng, maar toch is de In hoofdlijnen beschrijft hij namelijk ABBA chronologisch, om na zo’n kleine zestig bladzijden ertoe over te gaan apar te portretten van Agnetha, Björn, Benny, Frida en Stig te schetsen. Dat geeft nogal wat irritante overlappingen, maar wat hij met andere woorden nog een keer beschrijft, zal wel beter bij de fans blij ven hangen. Met veel omhaal vertelt Christer Borg telkens weer een hoofd stuk dat niet een analyse van een succes verhaal is, maar niet verder komt dan een overigens eenvoudig geschreven ge schiedenis over een telkens groeiende populariteit. Met andere woorden, door voortdu rend te zeggen dat iets goed is of telkens meer succes boekt, bereik je bij de lezer je doel. Dat zou al triest zijn als ABBA een popgroep van dertien in het dozijn was, maar het is teleurstellend te moeten vaststellen dat Christer Borg zelfs niet verder komt dan het nakauwen van wat anderen van ABBA vinden zonder hun argumentatie over te nemen. Waar gaat het eigenlijk om? (en Borg vergeet dat In enkele gevallen onderzoekt hij ook de grenzen van de illusie in de abstracte geo metrie zoals een groep van drie kubussen die voor een groot deel onder het zand steken of zo geplaatst zijn tegen de muur dat ze een ononderbroken lijn lijken te vormen. Onwillekeurig geeft het oog de informatie door dat de drie bijeengegroe- peerde kubussen een hechte eenheid vor- men, een wens die niet door de kunstenaar hoeft te worden gehonoreerd. Van Spron sen laat de kijker meedenken over zijn relatie tot een ruimtelijk gegeven waarin deze zoveel vrijheid meekrijgt dat hij on beperkt zijn eigen fantasie kan invullen. De beeldhouwer doet dat met zeer beperk te middelen op een degelijke en vertrouw de wijze. indruk van zijn plastiek een heel sobere. Sommige beelden kunnen worden vergele ken met het vroegere werk van Carel Vis ser voordat deze zijn verbindingen met leer ging maken. Bij Van Spronsen doet zich sterk de wil voor om zich uit te druk ken in het volmaakte evenwicht en even vaak is ook te zien hoe hem dat lukt. helemaal). ABBA’s muziek bevat een aantal verfrissende elementen, te weten het contrast tussen de hoge stemmen van Agnetha en Frida en de aangedikte per cussie, de glasheldere produktietechniek die een bepaalde helderheid blijft bieden binnen een overdaad aan begelei ding, ook wel de „wall of sound” geheten en het feit dat de melodie en de tekst zo eenvoudig mogelijk wordt gehouden. Zie daar de popsong in optima forma; ver- maaksmuziek zonder enige diepgang. Al leen bij ABBA van een dusdanige kwali teit dat elk singletje met kop en schou ders uitsteekt boven de huidige disco- liflafjes en de al dan niet Engelstalige .smartlappen. Het succes van ABBA is verder toe te schrijven aan hun aantrekkelijke visuali- teit die het op de beeldbuis veel beter doet dan op het podium en het zakelijk instinct van mensen als Anderson, die de afgelopen weken in het nieuws kwam doordat hij een plannetje ontwikkeld had om beter te kunnen profiteren van de platenomzet in Oost-Europa. Zowel bij zijn beschrijving over de noodzakelijkheid van tournees als bij het toekennen van de status van popland nummer één aan Engeland begaat Borg (Van onze correspondent, Coen Corver) Ook bij Robert de Vries is abstracte geometrie te vinden, maar in zijn werk is veel meer een vorm-fundamentalisme aan wezig dat hier en daar ook met minimal art en concept-elementen wordt aangevuld. Ook De Vries laat nadenken over wiskun dige verhoudingen, maar hij bekommert zich meer om' bijvoorbeeld de relatie tus sen het eendimensionale vlak en het twee dimensionale, dan om het geven van volu me aan vorm waarmee Van Spronsen be zig is. Is bij Erik van Spronsen een duidelijke en consequente lijn in de ontwikkeling van zijn werk aan te geven, in de tekeningen van De Vries ligt de toekomst nog veel meer open. Hij begeeft zich in zoveel rand gebieden van bovengenoemde stijlen dat onmogelijk gezegd kan worden waar hij tenslotte uit zal komen. Dat brengt ook met zich mee dat zijn huidige werk nogal een ambivalent karakter heeft: het is te weinig uitgesproken en maakt zelfs hier en daar een twijfelachtige indruk. (Tot 1 augustus. Het Noordelijke Koets huis is dagelijks behalve op maandag ge opend van 14-17 uur). Geen daad om trots op te zijn, want de beelden die teruggetrokken moesten wor den, waren zeker niet de slechtste. „Zoals Ik Het Zie”. Jean Paul Getty. Prijs ƒ24,50. M. S. BEVERWIJK. „Speel-ruimte” is de op vele manieren te verklaren titel van de inmiddels omstreden tentoonstelling van beelden in de tuin van Huize Scheybeeck aan de Velserweg in Beverwijk. Zo goed en zo kwaad als het ging zijn de beelden na de vernielingen van het eerste weekeinde weer opgelapt, maar voor enkele beteken de het toch de definitieve „doodsklap”. Het element speels komt in de de meeste gevallen wel duidelijk naar voren zoals in de tentconstructie, het houten veulen of een heel aardig drijvend object. Maar dat alles wordt dan weer gecombineerd met volstrekt abstracte plastieken die heel streng van opzet zijn of de ludieke happe- ning-achtige situaties die het Amsterdam se collectief Kukeleku voor de wijkbewo ners creëert. „Speel-ruimte” gaat mank aan een vaste opzet en lijn en doet erg willekeurig aan. Wie de namen der kunstenaars bekijkt ziet op het oog al een te grote verscheidenheid: een Van de Idsert naast De Groot, een Adinne Engelman naast H. de Haas. Een staalkaart van stijlen die onderling te wei nig samenhang bieden waardoor het alle maal als los zand aan elkaar hangt. Dat wil niet zeggen dat er geen aardige confronta ties tussen deze zo verschillend gevederde vogels zouden zijn. Elk beeld op zich heeft best wel een eigen verhaal te vertellen, maar de optelsom van het geheel valt negatief uit. Eveneens bij Elsevier zijn de memoires verschenen van de in 1976 overleden oliemiljardair Jean Paul Getty. In dit boek vertelt Getty hoe hij zijn formidabe le fortuin bijeensleepte in’de olie-indus- trie en hoe hij met successie strijd heeft aangebonden met de grote oliemaat schappijen. Getty heeft irfzijn leven veel beroemdheden ontmoetzakenlieden, politici, artiesten en filmsterren. Zo wordt ex-president Nixon van Amerika door hem een „zeer persoonlijke vriend genoemd”. Getty bagatelliseert daarbij vanzelf sprekend het Watergate-schandaal, ful mineert eveneens tegen de verregaande bemoeienis van regeringen met het be drijfsleven en toont zich in veel opzichten de aarts-reactionair, die veel zakenlieden van zijn kaliber zijn. Hoe hardnekkig ook hij met zijn anekdotes over jan en alle man dit beeld juist tracht om te draaien. Gezien de enorme inside-information van de politiek en het zakenleven, waaro ver Getty in zijn positie moet hebben beschikt, is het teleurstellend dat zijn kijk op de meeste zaken erg oppervlak kig is opgetekend. son draaide hier naast ver scheidene andere Amerikaan se produkties. Het betreft hier een science-fictionverhaal dat speelt in de 23e eeuw en de gevaren toont van een atoom oorlog. Een thema dat uitste kend past in het kader van recente Sovjet-commentaren die Washington onver ander lijk beschuldigen „aan een nieuwe ronde van de bewapenings wedloop begonnen te zijn”. Ondanks dit feit, kon de film in de ogen van de Russische criti ci weinig genade vinden. „Er blijkt alleen uit dat Hollywood Hollywood gebleven is”, aldus een recensie die door het Sov- jet-persbureau Tass werd ver spreid. Sedett 1849 Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel 023-312992 Gijzelingen en kapingen, het zijn twee onverbrekelijk met elkaar verbonden zaken, die in steeds groter en verscheidener hoeveelheid voorkomen. In dat verband is het natuurlijk ook begrijpelijk dat er steeds meer verhalen over worden geschreven. Bij Kluwer is nu weer Vlucht 773 uitgekomen, geschreven door de Duitser Rudolf Braunburg. Het komt er beknopt op neer dat een Boeing-707 met een Hollands-Duitse be manning op- weg van Australië naar Eu ropa, boven Zuidoost-Azië wordt ge kaapt en naar Afghanistan wordt gediri geerd. Braunburg is zelf gezagvoerder bij Lufthansa op intercontinentale vluch ten en weet dus wat er zich in de lucht vaartwereld afspeelt. Geen onbeduidend detail als het om een vliegtuigkaping gaat. Vlucht 773 is dan ook prima vakan- tielektuur, waarin Braunburg erg knap het gedrag van verschillende mensen schildert, die beheerst worden door angst en paniek. Vlucht 773 - Rudolf Braunburg. Prijs ƒ21,50. Frida (Anni-Frid Lyngstad) zong voor dat ABBA gevormd werd in een jazzor- kestje en later als folkzangeres. In 1967 (foto) veroverde de Zweedse zelfs lande lijke bekendheid. Moskovieten die een kaartje wisten te bemachtigen voor een van de voorstellingen, kre gen beslist geen representa tieve indruk van wat westerse producenten en de westerse fil mindustrie in het algemeen al lemaal te bieden heeft. Niette genstaande dat waren zij al zo nieuwsgierig naar datgene wat de strenge ideologische Sovjet- censuur was gepasseerd, dat er fantastische prijzen werden gemaakt op de zwarte merkt voor toegangskaarten. Voor zo’n toegangsbewijs kon men dan twee films zien, (Tot en met 31 juli. Het informatiecen trum in Huize Scheybeeck is van maandag tot en met vrijdag van 14-17 uur geopend). CEES STRAUS Als men deze taal wil gaan gebruiken moet men wel twee boekjes aanschaffen: één voor de spreker en één voor de aangesprokene. Anders sta je met een - handvol bloemen in je hand en weet je niet wat dat betekent. Tenzij je alleen het gebaar van die bloemengift al waar deert... fouten. Tournees worden niet „ondanks de lage opbrengsten gemaakt om de fans te belonen voor hun trouw”, maar er wordt getoerd omdat de platenverkoop daardoor met sprongen stijgt en de ver liezen die op tournees worden geleden daardoor gemakkelijk teniet gedaan worden. Engeland mag dan in Europa de meeste pop- en rockmuziek vóórtbren gen (laten we de twee zoveel mogelijk scheiden; popmuziek is toch al zo’n ver keerde term), qua smaak lopen de Engel- sen bepaald niet voorop. Dat ABBA daar eerst wat later doorbrak is louter een bewijs van het Engelse chauvinisme. Heeft Borg een waardevol boekje ge schreven? Ik dacht het niet, maar het is ongetwijfeld voor de jonge fans toerei kend om iets meer van ABBA te weten te komen in de vorm van een over het gehele boekje uitgesmeerde biografie. De zwart-wit foto’s zijn van een zeer matige kwaliteit en niet overal is even nauwgezet gewerkt. Zo staat Björn Ul- vaeus niet derde (volgens het onder schrift), maar tweede van links op de foto op bladzij 73. Engelstalige termen wor den soms zonder verdere verklaring ge bruikt package-show”) of bedenkelijk gespeld („rieleksruimte”). JOHN OOMKES wordt er altijd verkondigd, dat men in de communistische we reld minder geweld voorge schoteld krijgt op bioscoop- en tv-scherm dan dat in het ver guisde kapitalistische Westen het geval is. Oorlogsgeweld maakt hierop blijkbaar een uitzondering. Het aantal oor logsfilms dat binnen en buiten de officiële competitie werd vertoond, was opvallend groot. Het festival werd zelfs geo pend met een monsterproduk- tie, „Soldaten van de vrijheid”. Dit is een co-produktie over de Tweede Wereldoorlog van de Sovjet-Unie, Bulgarije, Honga rije, DDR, Polen, Roemenië en Tsjechoslowakije. Het gaat hierbij om vier op elkaar aan sluitende films waarvan de eerste twee als opening van het festival worden vertoond. „In deze film wilden we de rol van de internationale communis ten tonen die aan het hoofd stonden van het verzet in Euro pa”, aldus de Russische filmre gisseur Joeri Ozerov tegenover een verslaggever van het Rus sische persbureau Tass. Pro ducer René van Nie dacht daar iets anders over. „Er wordt hier geschiedsvervalsing be dreven met het gemak waar mee we bij ons een ijsje ko pen”, aldus Van Nie. De Amerikaanse film „Lo gans Run” van Michael Ander- Onder de Nederlandse film makers bevond zich onder an dere René van Nie, die hier succes oogstte met zijn „Stille liefde”. Verder was ook Fons Rademakers aanwezig. Hij heeft vorig jaar zijn „Max Ha- velaar” naar de Sovjet-Unie verkocht. Behalve het grote filmfestival, waar korte films werden vertoond naast norma le speelfilms, is er ook een kin derfilmfestival. Officieel waarbij vaak minder bekende films uit ontwikkelingslanden samen vertoond werden met aantrekkelijker produkties uit bijvoorbeeld het Westen. Zo bereikt men „uitverkochte za len” voor alle vertoonde films. Misschien doelde cameraman Maharavo uit Madagascar daarop, toen hij tegenover een verslaggever van het Sovjet- persbureau Tass verklaarde „dat het Moskouse filmfestival in z’-n soort het meest democra tische ter wereld is.” Naast filmproducenten zijn er ook kopers naar de Russi sche hoofdstad gekomen om te zien of er iets van hun gading is. Daarnaast zijn er ook be sprekingen gevoerd over uit breiding van filmcontacten en eventuele uitwisselingen. De leider van de officiële Neder landse delegatie, de heer Pe ters van het ministerie van CRM, heeft met zijn Sovjet- gastheren de mogelijkheid be sproken van het organiseren van een Nederlandse filmweek in de Sovjet-Unie waar tegeno ver dan een Russische film week in Nederland georgani seerd zou worden. Bij de ge sprekken over een dergelijk project dat eventueel vol gend jaar zou moeten plaats hebben bleek aan beide zij den grote belangstelling daar voor te bestaan. ABBA is een ongelooflijk begrip in de popmuziek. Dat is het intrappen van een open deur, want het hoeft geen betoog. Inderdaad, dat is dan ook niet de reden weest I waarom Christer Borg met goedkeuring van het illustere viertal en hun manager Stig I Anderson in Het Fenomeen ABBA (een uitgave van Strengholt Televideo, Naarden en Teleboek, Amsterdam; prijs f 9,90) voortdurend uitpakt met allerlei gegevens, die je maar beter voor kennisgeving kunt aannemen. Het zijn cijfers waarmee je niets aankunt. „ABBA", zo schrijft Borg, „is een groep die in het verre Australië méé" televisiekijkers trok dan dat historische maanlanding én ABBA is een groep waarvoor 3,5 miljoen mensen naar de Londense Royal A Ibert Hall wilden komen toen de groep daar in twee gigantische concerten optrad”. De Stichting Tentoonstellingen Bever wijk die verantwoordelijk is voor de sa menstelling van deze beeldenexpositie heeft voor een bijzonder heterogene verza meling van beeldhouwers gezorgd. En het moet gezegd worden dat de uiteindelijke kwaliteit door de overdaad van stijlen en stijltjes een flinke schipbreuk heeft geleden. popgroepen ter wereld in de jaren zeven tig is. Is het omdat de liedjes zo makke lijk in het gehoor liggen, zijn het de stemmetjes van Agnetha en Frida of is het het zakeninstinct van Stig Anderson of de technische hoogstaande kwaliteit van hun platen? Als we in Het Fenomeen ABBA nagaan of Borg erin geslaagd is het hoe en waarom van hun succes te verklaren, dan moet het antwoord ont kennend zijn. Dat is het gevolg van de toegepaste methode, ’s mans beperkte opvattingen over popmuziek en zijn kri tiekloos geanalyseer. voortgeduwd, drijft in de vijfer bij Huize Scheybeeck. De „dobber" is een inzending van P. Knaup op de tentoonstelling „Speel-ruimte” die door de Stichting Ten toonstellingen Beverwijk werd verzorgd. Sporen In Het Zand. Uitgeverij Else vier. Prijs 16,90. I r i Erik van Spronsen schept hier twee illusies: zijn drie kubussen lijken zowel bij elkaar horen als onder het zand door te lopen. Anders dan de concept art die vaak in en primair stadium is blijven steken en de fundamentele kunst die bezig is dood te bloeden wordt aan de abstracte geometrie in galerieën en andere tentoonstellingsza len een ruime plaats geboden. In Haarlem hoeft alleen maar verwezen te worden naar de recente expositie van Lixenberg in de Vishal. Het werk van Erik van Spronsen heeft een tijdloos karakter dat zich aan elke actualiteit wil onttrekken maar toch een MOSKOU. In de Russi sche hoofdstad eindigt zater dag het tiende internationale filmfestival waaraan dit jaar filmproducenten uit meer dan negentig landen hebben deel genomen. Deze Moskouse filmmanifestatie heeft elke twee jaar plaats en stond dit maal onder het motto „voor de menselijkheid van de film kunst en voor vrede en vriendschap tussen de volke ren”. Door het hele festival loopt een duidelijke politieke leidraad. Het kan dan ook nau welijks verwonderen dat men er vooral producenten en pro dukties aantreft uit de com munistische wereld en uit vele ontwikkelingslanden naast filmproducenten uit het Westen. j Nu is dat iets dat Borg ook inziet. In de inleiding vraagt hij zich daarom af hoe het komt dat ABBA een van de grootste Een aardig romantisch niemendalletje is het boekje „De taal der bloemen”, uitgegeven door Ploegsma (f 10). Vooral de illustraties van dit Engelse boekje zijn voor de liefhebbers van „plakplaat jes", van jugendstil-achtige medaillon- netjes, het einde. L Wat de tekst betreft: die beperkt zich tot de symbolische betekenis van bloe- men, knollen en planten. Een paar voor- beelden. Achter het kardinaalsmutsje vindt men: uw charmes staan in mijn hart gegrift. De rolklaver betekent wraak. En de wilde kamperfoelie staat voor edelmoedige en toegewijde gene genheid. Benny, nu een van de songschrijvers van ABBA, maakte voorheen deel uit van de Hep Stars. v uuu;-. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11