Twee westerns opnieuw uitgebracht amsterdam 9 haarlem Veel prolongaties Sardijnse cultuur door technologie bedreigd Molly and John' bezit weinig originaliteit i NOS zendt drieluik van Louis van Gasteren uit Kleine schaal Charlie Chaplin Kwade geesten Keuring L FILM 13 VRIJDAG JULI 19 7 7 1 5 F ■i Charles Boost I 4 Wie zich nog iets herinnert van de Italiaanse speelfilm ’Banditi a Orgosolo’ die in 1961 door Vittorio de Seta gemaakt werd en destijds met allerlei prijzen op festivals onderscheiden werd, zal zich zonder veel moeite kunnen inleven in de sfeer van ’n drietal films die Louis van Gasteren in de afgelopen twee jaar gemaakt heeft over Sardinië. De Seta’s film ging over ’n jonge herder op dat eiland die ten onrechte verdacht wordt van diefstal en moord op een politieman en uiteinde lijk gedwongen wordt de bergen in te vluchten om aan de bevooroor deelde rechter te ontkomen. Door zijn isolement in het ontoegankelij ke bergland wordt hij de bandiet die hij nooit heeft willen worden. De film eindigt met de beroving en het doden van een eenzame schaap herder. ■kt **^w**»m •I Zomerslaap in bioscopen z '4- - <4/*. Molly (Vera Mileshoudt John onder schot in een dramatische scène. b gel< 1 In die tijd, zo omstreeks 1961, bezocht Louis van Gasteren (op huwelijksreis) voor het eerst dit oude eiland van de Middellandse Zee en hij raakte zo onder de indruk van de wilde natuur en de niet in ons beschavingspatroon passende bevol king dat hij er jaarlijks en dikwijls meer malen per jaar naar toe ging om er te filmen en achter de geheimen van dit ma gische eiland te komen. Niet in de laatste plaats achter de archeologische geheimen die pas vele jaren later de internationale beroepsarcheologen naar dit kleine para dijs voor bodemonderzoekers lokte. De documentaires van Louis van Gaste ren over Sardinië spelen zich vijftien jaar later af, maar allerlei factoren die in „Ban dieten van Orgosolo” een rol spelen, zijn nog altijd geldig, zoals de geslotenheid en fierheid van het volk, zijn afkeer van de politie die bij misdaden van enige omvang afkomstig is van het Italiaanse vasteland, zijn sterk ontwikkelde zelfstandigheidsge- voel. De bioscoop-agenda van deze week ver toont weer een vertrouwd beeld, praktisch alle films van vorige week zijn opnieuw present en alleen Studio durft wat'nieuws aan. Begonnen wordt met „Salude e Liberta- de”, een traditionele groet en heilwens op Sardinië waarin de vrijheidsdrang van dit vele malen overvallen volk tot uitdrukking komt. Gelegen op de vaarroute door de Middellandse Zee heeft het eiland in de loop van zijn geschiedenis invallen, roof en moord over zich heen moeten laten gaan van Moren, Phoeniciërs, Grieken en Ro meinen, ongewenste bezoeken die de be volking steeds weer opnieuw deed vluch ten naar het woeste, onherbergzame bin nenland waar een fantastisch net van ves tingwerken is ontstaan waarvan nu de ruïnes nog overeind staan. („Bericht uit Biafra”, „Omdat mijn fiets daar stond”, „Begrijpt u nu waarom ik huil”) zijn de dokumentaires over „Sar degna” geen geïllustreerde VVV-folders over het rotsachtige eiland in de Middel landse Zee geworden. Al knaagt het gewe ten van de filmer die vreest dat zelfs in deze vorm het eiland in de belangstelling van dagjesmensen en zonneaanbidders ge bracht zal worden en een stroom van toe risme zou kunnen veroorzaken. De eerste tekenen van een dergelijke oriëntatie bij blasé reizigers die al op alle stranden van Eurona gebruind zijn, doen zich al voor. Wat hem de onzekerheid geeft of er nog wel iets met goede bedoelingen te doen is dat niet in zijn tegendeel verandert. Maar goed, Van Gasteren was al begon nen aan zijn studie over een door technolo gie bedreigde cultuur en hij heeft haar in drie delen beëindigd van gemiddeld een uur en langer die op drie zondagen (31 juli, 7 en 14 augustus a.s.) door de NOS op het scherm gebracht zullen worden. Hier vinden op het ogenblik de belang rijkste bodemonderzoekingen plaats en het wemelt er van speleologen en fossiel- onderzoekers. En terwijl een groepje Ja panners toelicht hoe zij de welvaart op dit eiland willen brengen door het stichten van nieuwe industrieën praten de oude dorpsbewoners over de heldedaden van Giovanni Corbeddu en legt een in het vak vergrijsde advokaat uit, dat Sardinië naast het Italiaanse recht dat velen beschouwen als koloniaal onrecht, er een Sardijnse gewoonterecht bestaat dat de bevolking meer aanspreekt. Uit alles blijkt dat Louis van Gasteren kind aan huis is op Sardinië, met de men sen kan praten en een duidelijk inzicht heeft in de dramatische en onherroepelij ke ondergang van een zeer eigen cultuur. Wat dit drieluik ver verheft boven een gewone documentaire. In het tweede deel, „De Sardonische Glimlach” wordt gezocht naar een verkla ring van die algemeen gebruikte omschrij ving van een sarcastische grijns en op andere raadselachtige dingen op dit magi sche eiland met zijn „nuraghen”, de ves tingtorens die ook een andere ontstaans- hypothese kennen, en de jaarlijkse bezwe- ringsoptocht door het dorp Mamoiade waaraan zwarte maskers, huiden, koeie- bellen en lassowerpers bijhoren om de kwade geesten uit het dorp te helpen ver drijven. met hoornen heff uit het gewei van de „mufflone”, de steenbok, de kunstige ver sieringen gemaakt van de bast van de kurkboom. Carabinieri onderzoeken de Sardijnse moerassen naar gevluchte bandieten. „Duel in the Sun” werd een van die groots opgezette en doorwrochte werk stukken waarmee David O’Selznick in de filmwereld een unieke reputatie van onaf hankelijk filmproducent opbouwde. Hij was de grote man achter de schermen van succesvolle produkties als „Dinner at Eight” „David Copperfield” „Gone with the Wind”, „Rebecca”, „The third Man” en na „Duel in the Sun” van „A Farewell to Arms”. Toen hij in 1965 stierf, verloor Hollywood een van zijn kleurrijkste man nen over wie ontelbare anecdotes de ronde deden. Ook over „Duel in thè Sun” waarin Selz- nicks vrouw Jennifer Jones de hoofdrol speelde naast Joseph Cotton, Gregory Peck en Lionel Barrymore is veel van de koortsachtige uitwisseling van memo’s bewaard gebleven waaruit blijkt dat Selz- nick zich met alles bemoeide, zowel met de te lange werkdagen van zijn vrouw als met het budget dat voor reclame en adverteren van de film gereserveerd zou moeten wor den, als met de mogelijkheden onrzich te ontdoen van Josef von Sternberg toen assistent-cameraman. Veel van die verhalen vonden hun beves tiging in „Memo from David O’Selznick”, een kostelijke verzameling van memo’s die Selznick tijdens zijn produkties naar zijn naaste medewerkers en adviseurs stuurde om ze op fouten attent te maken, om ze te complimenteren met de „rushes” die hij de avond tevoren had gezien van de opnamen van die dag of om te reageren op opmer kingen en suggesties die hij per brief of telefoon ontvangen had. Gebundeld geven deze spontane reacties op de dingen die tijdens een produktie rondom Selznick aan de gang waren een verhelderend in zicht in de problemen bij het maken van de diverse films waaraan Selznick zijn naam als producent verbond. Een film die van het begin af aan zo overtuigend in de publieke smaak is geval len, kan het in de volgende weken moeilijk slecht gaan doen, zodat ook de vierde week die „Een Brug” nu in een kleine dertig bioscopen ingaat bijzonder succesvol zal zijn, ongeacht het weer. In Amsterdam zijn dat City, Cinerama en Saskia. Dat houdt in dat andere Amsterdamse biosco pen rustig blijven doorsudderen op films die het redelijk goed doen, of grijpen naar geijkte successen uit het verleden als een de Funèsfilm („Wie dan leeft, wie dan zorgt” in Alhambra, „Vakantieperikelen met funes-te Gevolgen” in City, „De Eend Evenals in Haarlem zal de titel van de best lopende film in Amsterdam wel „Een bmg te ver” zijn. Het epos van de strijd om Arnhem, geregisseerd door Richard Atten borough onder toezicht van de weinig zachtaardige Joseph E. Levine heeft, vol gens opgave van het verhuurkantoor in zijn eerste speelweek meer dan anderhalf miljoen bruto opgebracht. Het begin van de film waarin „Lawless John” een bankroof pleegt, in een vuurge vecht met de sheriff en zijn mannen ont snapt, onderweg zijn gewonde kameraad ondschadelijk maakt maar na enige moei te toch door de wet te grazen wordt geno men, is in zijn geheel in slow motion opge nomen wat niet pleit voor de originaliteit van de regisseur die zich ook verder langs veel betreden paden begeeft. John komt in de locale gevangenis met het vooruitzicht van dood via de strop, wekt echter de liefde op van de vrouw van de sheriff die in een triest huwelijk kinderloos is geble ven en weet met haar de galg te ont vluchten. Een eindeloze zwerftocht van de twee vogelvrijverklaarden volgt, Molly (Vera Miles) krijgt onderweg nog het lang ge wenste kind maar ontdekt tegelijkertijd de onbetrouwbaarheid van John. Ze heeft hem van de dood gered, aan haar de ge dwongen taak hem met eigen hand te doden. en de Cadillac” in Desmet), of als „De kleine Wereld van Don Camillo” met Fer- nandel (Tuschinski), „Muiterij op de Boun ty” (Rialto), „Een Handvol Dollars”(Calyp- so), „Mary Poppins” (Flora, Calypso Club) of „Irma la Douce” (Du Midi). Nouchka van Brakels „Het Debuut” gaat daarbij zijn negende week in en „Deep Throat” blijft Van Agt tarten met „Deep Throat” die ongehinderd dank zij een verbouwing tot 49 zitplaatsen in Cen traal zijn 22ste week ingaat. Zodat de enige première in Amsterdam en tegelijk voor het hele land te vinden is in Cinétol waar de bescheiden western „Molly and John” gaat van regisseur Gary Nelson. Yves Montand en Francois Perier in de Franse politiefilm „Python 357”, die dit weekend in Studio gaat. Over de derde, maar nu „echte" premiè re van deze week, vindt u meer onder het kopje films in Amsterdam. Wat hier gebeurt op kleine schaal staat volgens Van Gasteren model voor wat overal ter wereld in groter formaat ge beurt bij het opvoeren van de welvaart. Vestiging van industrieën, milieuvervui ling, het in bezit nemen van natuurgron den met als enige winst een kleine verho ging van het welvaartspeil. En waar wij, in West-Europa de onherroepelijke gang van zaken nog enigszins kunnen ophouden en vertragen door protestacties en inspraak procedures, daar werd de bevolking van Sardinië min of meer voor een voldongen feit geplaatst. Boeren en herders zijn van hun grond vervreemd, de verdiensten van de industrieën komen niet het eigen land ten goede, maar verdwijnen naar het bui tenland waaronder het vasteland van Ita lië. De Sardijnen zelf verlaten bij tiendui zenden hun grond om als gastarbeiders in Zwitserland, West-Duitsland en Neder land genoeg te verdienen om hun gezin in leven te houden. Hun heimwee, zegt Van Gasteren, is niet te stelpen. De intrige heeft zijn spannende momen ten en hier en daar is de wil bij scenario schrijver Terry Kingsley en regisseur Ga ry Nelson aanwezig niet in alle cliché’s van de geëikte western te vervallen, maar het verhaal neemt een richting waarbij alle mogelijke gebeurtenissen zich bij voor baat laten raden. Maar goed, het is tenslot te de enige première van deze week, enige clementie is dus op z’n plaats! Gebleven zijn „The Big Bus” in Palace met in de nachtvoorstellingen Bruce Lee in „The Way of the Dragon” en op de kindermatinees Walt Disney’s speelfilm- productie „De Appelbollenbende”. Verder „Once upon a Time in the West” in Roxy en ’s nachts „Turks Fruit”, „The Scarlet Buccaneer” in Frans Hals, „Twee door het dolle heen” (met Terence Hill en Bud Spencer) in Lido en natuurlijk „A Bridge too Far” in Luxor. Voor de middagvoorstelling heeft Roxy gekozen voor de Nederlandse jeugdfilm „Peter en de Vliegende Autobus” van Karst van der Meulen, waarin Lex Goud- smit als een verstrooide professor met zijn onhandige zoon (Martin Brozius) een uit vinding doet waardoor allerlei dingen gaan zweven. Ook de schoolbus waarmee Peter en zijn schoolvriendjes een tochtje naar de Efteling gaan maken. Er is een Uiteraard is het aantal doden in „Voor een handvol Dollars” te zien in het Amster dams Calypso groter, want Clint East wood die met deze uit 1966 daterende film internationale bekendheid kreeg, heeft nooit op een dode tegenstander meer of minder gekeken. Maar het publiek was inmiddels wat gewend en reageerde niet meer zo emotioneel. Het sluitstuk van dit drieluik over een weinig bekend eiland vormt „Corbeddu”, weliswaar de eerste film die Van Gasteren over Sardinië maakte en al in 1975 door de NOS vertoond, maar toch een duidelijke afronding van het tevoren geplande drieluik. Corbeddu is een bandiet uit de vorige eeuw, een historische figuur over wie nu nog door de oudere bewoners met eerbied en ontzag, maar ook met genegen heid gesproken wordt. Er is in de loop der jaren een legende Cordebbu ontstaan waarin de struikrover een verzetsheld en een Sardijnse Robin Hood is geworden die de rijken bestal om de armen te kunnen helpen. Corbeddu’s schuilplaats was een uitgebreid bergspelonk die nog bestaat en naar hem genoemd is. Overigens was „Duel in the Sun” een eerste wildwestfilm die grote moeilijkhe- Van de zijde van dat vasteland was men wederkerig ook niet erg over het Sardijnse volk te spreken. De Seto noteerde tijdens de verfilming uitlatingen van carabinieri, overgekomen voor een pas gepleegde moord. Generaliserend merkten ze toen op: „Het zijn allemaal schurken... Het dorp zou van de kaart weggeveegd moeten wor den, de bossen op de bergen platgebrand en de spelonken waar het geboefte zich schuilhoudt, zou door vlammenwerpers moeten worden uitgerookt. J Hoogtepunten van humor zijn de scènes aan de lopende band, Charlie als proefko nijn voor een eetmachine die de lunchtijd moet bekorten, het gevangenisoproer en Charlie op rolschaatsen in het lege waren huis. Nog altijd weigert hij een sprekende film te maken, men krijgt tegen het einde alleen zijn stemgeluid te horen als hij tekst improviseert bij een liedje dat hij als zin gende kelner verplicht is ten gehore te brengen. Vrijdag- en zaterdagavond 21 uur. In het Filmhuis Zandvoort in de biblio theek krijgen de bezoekers de zeldzame kans Charlie Chaplins „Modern Times” te zien, een van de mooiste persiflages op de moderne tijd die toen de film gemaakt werd in 1936 moest worden gesitueerd. Filmhuis Zandvoort biedt dit weekend Modern Times, een Chaplin-klassieker. In die zeventien jaar dat Van Gasteren met grote regelmaat Sardinië bezocht en vriendschap sloot met de weinig toeganke lijke bewoners, is er heel wat veranderd op het eiland. Uiteraard niet ten goede. Of wèl? De levensstandaard is er wat verbe terd maar dat is dan te danken aan de vestiging van enige petro-chemische in dustrieën die water en lucht vervuilen en kostbare kustgebieden bezet houden waarvoor de inwoners hun gering grond bezit hebben moeten af staan. Tegen beta ling natuurlijk, maar als straks een of meer bedrijven dicht gaan, en die bedrei ging hangt al enige tijd boven het eiland, dan komen de inheemse arbeiders op straat te staan, zonder geld en zonder het lapje grond waaruit ze eens een karig bestaan konden putten. en de door Jennifer Jones gespeelde zigeu nerachtige Pearl Chavez, waarbij driekwart der gegadigden sneuvelt. Zoals iedereen begrijpt die iets gezien heeft van het werk van Louis van Gasteren dief die het geheim van de professor wil .stelen en er is daarop aansluitend een massale klopjacht op de schurk in het pretpark. Een aardig, avontuurlijke kin derfilm met een goede oude en jonge be zetting. ’s Avonds gaat in dit theater „What’s up Doe?”, een dolle comedie die vol vergissin gen van Peter Bogdanovich die Barbra Streisand en Ryan O’Neal voor de hoofd rollen engageerden en zelf zorgde voor een arsenaal van misverstanden, achtervolgin gen en slapsticks. In de nachtvoorstellin gen en op maandag de uiterst boeiende Franse politiefilm „Python 357” met een voortreffelijke rolbezetting waarin de na men van Yves Montand, Simone Signoret, Francois Perier en Stefania Sandrelli voorkomen. Montand speelt een verbitter de 45-jarige vrijgezel die geheel opgaat in zijn beroep van politie-inspecteur. Als hij toevallig kennis maakt met een Siciliaans meisje dat het ouderlijk huis is ontvlucht wordt hij verliefd op deze capricieuze Syl via die meer vrienden heeft, onder meer Montands chef Francois Perier. Maar daar komt de eenzelvige Montand pas achter als hij op een avond Sylvia vermoord in haar flat vindt en ontdekt dat alle sporen die de dader heeft achtergelaten in zijn richting wijzen. Een grootse rol is weggelegd voor Simone Signoret, in het werkelijke leven de vrouw van Yves Montand die in „Py thon 357” de invalide vrouw van Perier speelt. Regisseur Alain Corneau weet de ingewikkelde misdaad-plot langzaam en perfect te ontwikkelen tot een onverwach te climax. den met de keuring kreeg door zijn ver toon van boosaardige karakters en van veel geweld. Lionel Barrymore’s zoon Jes se en Lewt (Joseph Cotton en Gregory Peck) worden beiden verliefd op Jennifer Jones en de film eindigt met een pistolen duel tussen de broers en later tussen Lewt Zo schrijft hij op 6 april 1945 aan zijn produktie-manager Johnston: „Ik zou ook graag willen dat je tegelijkertijd Joe (Josef von Sternberg) duidelijk maakt dat we tot nu toe niet die bijdragen op het gebied van camera-instellingen en belichting gekre gen hebben waarop ik had gehoopt; ik heb veel kritiek van hem gehoord wat er ge beurd is maar voor achter-af kritiek heb ik hem niet geëngageerd; ik had gehoopt dat de afwezigheid van een „production desig ner voor hem een geweldige kans zou hebben betekend deze functie tot zich te trekken, maar dat heeft hij niet ge daan Het is buitengewoon rustig in de bioscoopwereld waar de meeste theaters in een soort zomerslaap eindeloos door blijven gaan met prolongeren en het uitbrengen van reprises. Over het hele land gerekend worden er deze week drie premières uitgebracht, waarvan er twee de aanduiding „r.i.” meekregen, dat wil zeggen „re-issue”, dat wil zeggen opnieuw uitgebracht'’. Dat zijn Sergio Leone’s welhaast klassieke spaghetti-western „A Fistfull of Dollars” uit 1966 en een nog oudere, eveneens klassiek verklaarde film over het wilde westen, de uit 1946 daterende ,,Duel in the Sun” van King Vidor (deze week alleen in Utrecht te zien). Door het isolement waarin ze noodge dwongen kwamen te leven bleven gewoon tes en gebruiken, tien, soms twintig eeu wen voortbestaan. Van Gasteren speurt met zijn camera naar die overgeleverde bestaansvormen, de jaarlijkse rodeo in het plaatsje Sedilo, de onverslijtbare messen, wapen en onmisbaar gebruiksvoorwerp X -Ml

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13