Average White Band
eentonige perfectie
"3 dagen"
perzen
opruiming
Ik
3
Rotterdam moet
jazzbeleid
gaan voeren
Stanley Clarke: „Ik maak
muziek voor het moment
„Operatie Farao’s” deed Egypte 23 monumenten behouden
MS
n
Pianist Malcuzynski
op Mallorca overleden
Nubië
MEESTER-BASSIST SCHAAFT AAN EIGEN OKTET
Onverkwikkelijkheden bij Rai Congrescentrum
Profiteer deze zomer
u
3
3
dubbel. Kies nü uit de
mooiste, beste kollektie van
Noord-Holland, 180 stuks
19 7 7
2 O
JULI
WOENSDAG
KUNST
door Cees Straus
I
z
Bidjar, 200x310 cm, van 32.500,- voor
Kirman, 249x345 cm, van 19.500,- voor
Sarouk, 200x300 cm, van 19.000,- voor
Ghun 179x275 cm, van 16.500,- voor
Kaskai, 220x320, van 8.200,- voor
Shiraz, 200x300, van f 4.600,- voor
Herez, 200x300 cm, van f 4.200,- voor
Herez, 148x240 cm, van f 3.200,- voor
Serabend, 125x207 cm, van 3.200,- voor
Shiraz, 112x169 cm, van 1.475,- voor
Beloudch, 96x175 cm, van 1.175,— voor
Melez, 100x150 cm, van f 975,— voor
Anatol, 48x112 cm, van 325,- voor
40 kleine Beloudch om uit te zoeken, per stuk
koning der tapijten
Dorpstraat 10, Bergen, telefoon (02208) 3700.
f 14.700,-
4.900,-
4.750,-
4.500,-
2.375,-
1.175,-
1.475,-
1.175,-
960,-
595,-
375,-
275,-
98,-
50,-
HEEMSTEDE Over twee jaar kan een definitieve streep worden
getrokken onder de acties die de redding beoogden van de vele
monumenten in Egypte. Die monumenten, waarvan zoals bekend Aboe
Simbel de meest indrukwekkende is, kwamen in het gedrang toen de
Egyptische overheid overging tot het aanleggen van de grote Assoean-
dam en het daarachter gelegen Nassermeer. Dit meer is honderden
kilometers lang en vele tientallen kilometers breed. Nu al voorziet het
de landbouw in dit gebied van water en het zal het straks de welvaart
verzekeren waar het land al zo lang op heeft gewacht.
Redding Aboe Simbel bijna voltooid
i
Verkoop donderdag 21 juli van 9-22 uur, vrijdag 22 juli van 9-22 uur en zaterdag 23
juli van 9-17 uur.
JOHN OOMKES
DEN HAAG. In het kielzog van zijn
voortvarende vrouw Caroline beent de
ruim 1 meter 90 lange Stanley Clarke
’s nachts om half drie zijn hotel binnen.
Razendsnel neemt hij zijn tijdschema
door. Ruim vier uur later, om kwart voor
zeven 's morgens, dient zijn oktet af te
reizen naar Schiphol, maar noch hij noch
zijn medemusici zullen die nacht veel van
hun hotelbed zien. Clarke is ontevreden
over de geluidskwaliteit tijdens het con
cert dat het oktet kort tevoren in het kader
van het Northsea Festival heeft gegeven
en besluit onmiddellijk zijn mannen in
vergadering bijeen te roepen, diezelfde
nacht nog. Ook al lag de schuld van het
inderdaad matige geluid voornamelijk bij
een Amerikaanse firma, Clarke leidt voor
het eerst een eigen groep en is zich zijn
verantwoordelijkheden ten zeerste be
wust. Niets wordt aan het toeval overge
laten.
Geen moeite is Clarke te veel. Dat mag je
■wel stellen als hij eerst nog de tijd neemt
een gesprekje aan te gaan over het betref
fende concert. Hij hoort zwijgend de kri
tiek aan. Ik vertel hem van mening te zijn,
dat ik hem niet meer kan plaatsen in zijn
ontwikkeling als jazzmuzikant, omdat hij
argument nummer 1 in zijn program
ma klassiek getint materiaal (zoals een
picolosolo in een werkje van de barokcom-
ponist Marais, dat geblazen wordt door
trompettist James Tinsley of zijn eigen
solo op akoestische bas, die gebaseerd is
op een oude bourrée, waardoor heen pia
nist Peter Robinson bovendien ook nog
eens getuigt van zijn klassieke scholing)
mengt met hardrockachtig materiaal dat
door zijn symfonische opzet vaak niet
meer te herkennen als een voortborduren
op zijn vroegere werk bij Chick Corea.
Ten tweede verwijt ik hem vier blazers te
gebruiken op een manier, die niet in over
eenstemming is met zijn eigen muzikale
opvatting. Blazers dienen net zo min als
bassisten er bij te hangen.
Clarke geeft me wat het laatste betreft-
molmondig gelijk. „Kijk, daar kan ik na
tuurlijk weinig tegen inbrengen, maar dit
is pas het tweede, nee, derde concert dat de
kopersectie meedoet. Veel gaat nog gelijk
op met wat Robinson speelt, dat zal nog
wel veranderen, want ik denk er hard over
om de vier blazers in de groep te handha
ven. Ik denk vooruit, ik werk op termijn.
Ik weet nu al hoe deze groep over vier
weken zal klinken, dan zal het allemaal
wat nadrukkelijker uitgearrangeerd zijn”.
instrumenten gelijk waardige plaats heeft
geschonken. De bas is een belangrijk, ja
zelfs essentieel melodisch gegeven gewor
den; de emancipatie ervan is nu voltooid.
Clarke voltooide zijn vioolstudie niet die
hij op vijftienjarige leeftijd begonnen was,
omdat hij drie jaar later werd opgenomen
in het ensemble van jazzmusicus Horace
Silver, waarna hij zijn leerschool voortzet
te bij Pharaoh Sanders, de momenteel
eerst zeer populaire Argentijnse saxofo
nist Gato Barbieri en Stan Getz, voordat
hij samen met Chick Corea naam kreeg als
muziekvernieuwers met hun Return to Fo-
rever-kwartet.
Het Nassermeer heeft echter een einde
gemaakt aan Nubië, de streek op de grens
van Egypte en Soedan. Haar bevolking,
bestaande uit de donkere Nubiërs leeft
nu in de diaspora, elders in Egypte. In het
oude tijdperk waren zij veelal de huisbe-
Jammer, omdat ze het niet onaardige
voorprogamma van de Amerikaanse soul-
Een onduidelijke houding van de organi
satie bespoedigt daarna het ontstaan van
moeilijkheden met een groepje jongeren
dat persé binnen wil komen en niet ak
koord gaat met drogargumenten als zou op
dat zelfde moment binnen worden gevoch
ten. Het een lokt het ander uit en voor je
het beseft zeilen wat flessen door de lucht,
wordt de buitenkassa heen en weer ge
schud en groeit het machtsvertoon van de
hoofdstedelijke Hermandad. Tientallen
bezoekers in het bezit van toegangskaar
ten hebben daarna nog eindeloos moeten
wachten tot ze werden binnengelaten.
Uitschieter is Star of the Ghetto, dat vlijm
scherpe zang meekrijgt en daardoor uit
stijgt boven de eentonige perfectie van de
groep.
De een na de andere massaal klinkende
song wordt meedogenloos accuraat inge
zet, waarbij Gorry en gitarist Hamish Stu
art de wat simpele, maar directe teksten
haast met een zwart timbre de zaal inzet
ten. Toch kan de Average White Band niet
de volle anderhalf uur boeien, ook niet met
behulp van Ben E. King, die drie nummers
mee komt zingen ter promotie van hun
gezamenlijke album.
WARSCHAU (ANP). De Argentijnse
pianist van Poolse afkomst Witold Malcu
zynski is zondag in de leeftijd van 63 jaar
op het Spaanse eiland Mallorca overleden.
„Ik vind niet dat je met het verleden
moet vergelijken. Een heel wijs man heeft
eens gezegd dat je het vandaag moet ma
ken dat was L. Ron Hubbard, ja inder
daad (patroon van de Scientology-bewe-
ging, waartoe Clarke en Corea behoren -
J.O.) ik heb afgeleerd om om te kijken.
Er zijn veel te veel musici, die dat doen; die
nachten wakker liggen óver het simpele
feit dat ze de zeggingskracht van die en die
solo of die speciale sound van toen niet
meer kunnen reproduceren. Wat Corea en
ik toen deden, deden we toen. Ik zal het
nog sterker zeggen, ik maak muziek voor
het moment. Jij kunt het mooi vinden of
afkeuren, het doet er niet toe, want het is al
weer voorbij. Ik creëer, jij gooit het weg.
Ja, wegwerpmuziek”.
de|peuiiR
„Dit is een solo-tournee. Ik ben de leider,
ik ben een goedgenoeg leider voor deze
formatie. Ze doen wat ik ze vertel, ze
maken mijn muziek en ik weet zeker dat
we ermee zullen komen. De mensen noem
den Charlie Parker gek, John Coltrane,
Miles Davis, Chick Coreaze noemen
mij gek, maar we komen er. Waarom we
die klassieke stuff spelen? Vinden we leuk,
het contrast geeft spanning, maar even zo
goed spelen we morgen (maakt weids ge
baar) andere muziek. Zo is het best
mogelijk dat Chick en ik straks weer sa
men een plaat opnemen”.
JOHN OOMKES
zanger Ben E. King daardoor hebben moe
ten missen. De Schotse Average White
Band, die ontegenzeggelijk beschikt over
een aantrekkingskracht op het soulpu-
bliek en eerst in Amerika de erkenning
heeft gekregen die het thuis in Groot Brit-
tannië moest ontberen, heeft de oorspron
kelijke zesmans basis uitgebreid met een
percussionist, Sammy Pickeroy. Zijn con-
ga-„fills” hebben de ritmesectie, bestaan
de uit bassist Alan Gorrie en drummer
Steve Verrone meer kracht gegeven en
doet de stuwing achter de vokalen voller
klinken. Vanaf het begin verweeft het ge
heel zich aaneen tot een prachtig elastisch
spinneweb van klanken en ritmes, die het
publiek tot boven op de stoelen brengen
(daar zal de zakelijke leiding van het Rai
Congrescentrum wel niet zo gelukkig mee
zijn geweest).
Bob Tadema-Sporry en Auke Tadema:
„Er is winst, geen verlies”.
Stanley Clarke is een 26-jarige bassist-
componist, wiens fenomenale ontwikke
ling op het instrument de aandacht heeft
getrokken van jazzrock-fans en jazz
liefhebbers, omdat hij een van de weinigen
is die de bas definitief een aan andere
(ADVERTENTIE)
Een van de tientallen meters hoge kolos
beelden die ter weerszijden van de grote
tempel van Aboe Simbel staan. De beelden
werden gebouwd tijdens het leven van
Ramses de Tweede, ongeveer 1275 voor
Christus. Nog in het begin van de vorige
eeuw stond dit beeld, het meest linkse van
de groep van vier, nog tot aan de kin in het
zand.
De aanleg van het meer, waarvan ook
het zuidelijker gelegen Soedan de vruch
ten plukt, stelde de Egyptische staat voor
het onoplosbare probleem om de vele
kunstschatten die het land daar juist heeft
voor het nageslacht te bewaren. Sinds Na
poleon zijn veldtocht naar Egypte onder
nam, is dit land niet alleen „voer voor
archeologen”, maar heeft het ook veel in
komsten te danken aan het toerisme dat op
deze kunst afkomt
Een alles overkoepelende organisatie
moest inspringen en daarvoor was de
Unesco de aangewezen instelling. Binnen
dit lichaam van de Verenigde Naties wa
ren er vier landen die zich bijzonder veel
moeite hebben getroost om de acties te
doen slagen. Al moet hierbij dadelijk wor
den aangetekend dat ook landen vijandig
tegenover elkaar staan op het politieke
Hathor. De reconstruktie van Philae is al
even spectaculair als de meeste andere
projecten rond het Nassermeer. Philae,
waar volgens de overlevering de rivier de
Nijl haar bronnen had, was de laatste
jaren al gedeeltelijk en periodiek onder
water komen te staan. Het eiland moest
worden opgegeven, maar het wordt nu op
het nabijgelegen Agilkia perfect nage
bouwd. Zodat Agilkia een getrouwe kopie
van Philae zal worden, compleet met de
specifieke sfeer die kunstenaars al in de
vorige eeuw deed aantrekken.
Tot de Nederlandse werkzaamheden,
die onder leiding stonden en staan van
professor Klasens uit Leiden, behoorde
ook het betalen van de opgraving van het
fort Semma-west en het fort Abdallah-
Nirui. Naast het beschikbaar stellen van
deze fondsen werd twee seizoenen lang
•aan opgravingen meegeholpen en werd en
passant ook nog een stad opgegraven die
niet in de plannen vermeld stond. Ons land
deed overigens tegelijkertijd ook mee aan
een reddingsactie in een ander Arabisch
land, namelijk Syrië. Daar is in de Eufraat
boven Aleppo ook een dam aangelegd, met
een grootte direct na die van Assoean. Ook
daar moesten de nodige monumenten be
houden worden.
Over de activiteiten in Egypte is bij
uitgeverij Unieboek een goed gedocumen
teerd en populair geschreven boek ver
schenen. Het is van de hand van Bob
Tadema-Sporry die fotografische assisten
tie kreeg van haar man, de ook als kunst
schilder bekende Auke Tadema. Van het
Heemsteedse publicistenechtpaar is het
boek „Operatie Farao’s” met de juichende
ondertitel "Egypte’s tempels gered!”.
De Tadema’s kunnen zich met recht
Egypte-kennners noemen, want ze kwa
men onlangs terug van hun vijftigste reis
naar dit land sinds 1952. Ze zijn voortdu
rend bij de opgravingen aanwezig geweest
en hebben de meeste kennis ter plekke uit
de mond der archeologen kunnen opteke
nen. Dat heeft geleid tot een heel informa
tief boek dat veel kennis biedt over het
heden maar ook over het verleden van
Egypte.
Zonder uitzondering zwaaien Bob en
Auke Tadema de uitvoerders van het red-
dingsproject veel lof toe. „Wat belangrijk
is, dat is gered. Daarbij ging het om 23
monumenten waarvan sommige, afgezien
van de aanleg van het meer, al in gevaar
waren gekomen. De tempel van Aboe Sim
bel bijvoorbeeld zou binnen enkele tiental
len jaren door erosie volledig zijn inge
stort. Er is winst, geen verlies. Zo zijn er
veel monumenten gevonden, waarvan het
bestaan nog niet bekend was. Dat is zelfs
gebeurd met een tempel die binnenin een
ander, wel bekende tempel bleek te staan,”
aldus de Tadema’s.
Voor Egypte biedt het meer talloze mo
gelijkheden om zijn landbouw beter te
kunnen bedienen. Het meer zelf krijgt een
nieuwe functie. Er is een rijke visvangst en
het trekt tientallen vogelsoorten aan. Zelfs
de krokodillen die sind het begin van deze
eeuw waren verdwenen, zijn al gesigna
leerd. Toch zitten er aan de aanleg van het
meer ook minder prettige kanten. Wat de
oude cultuur betreft zijn er forten en graf
velden onder het water verdwenen dat
soms een diepte heeft van zo’n zeventig
meter. Deze monumenten zijn echter wel
gefotografeerd en in kaart gebracht voor
de komst van het water.
J
...f
ROTTERDAM (ANP). Rotterdam
moet een daadwerkelijk en samenhan
gend jazzbeleid gaan voeren. Tot deze
conclusie komt de gemeentelijke werk
groep „Jazznota” in een advies, opgesteld
op verzoek van wethouder Riezenkamp
van kunstzaken. De werkgroep meent dat
de grote steden een specifieke verant
woordelijkheid hebben waar het de jazz
en andere geïmproviseerde muziek be
treft. Waar de jazz in Rotterdam in een
ongunstige concurrentiepositie verkeert
met bijvoorbeeld de klassieke muziek en
de popmuziek, wordt het volgens de werk
groep hoog tijd dat de gemeente daarin
verandering brengt. Vooral omdat er een
groeiende vraag naar actieve en passieve
jazzmuziek beoefening zou zijn.
In de nota wordt de instelling van een
adviescommissie „Jazz” bepleit, die B. en
W. van dienst kan zijn bij beslissingen over
subsidies, de programmastructuur in de
diverse theaters, het organiseren van jazz
festivals en dergelijke. Vooruitlopend op
het werk van de commissie stelt de werk
groep voor alvast een subsidie te verlenen
van in totaal 170.000 gulden per jaar. Dit
bedrag is volgens de werkgroep een mini
mum om de jazz in Rotterdam enige leven
skansen te bieden. Men dient daarbij te
beseffen, zo wordt in het advies gesteld,
dat het gaat om het subsidiëren van vrij
wel alle activiteiten in een omvangrijke,
zeer vitale en weinig commerciële mu-
zieksector: ongeveer tweehonderd concer
ten, de exploitatie van twee permanente
jazzpodia, tenminste één festival, een zo-
merschool-jazzcursus van twee maanden
en met name ook de mogelijkheid van
actieve jazzbeoefening van Rotterdamse
musici.
dienden der koloniserende Europeanen,
maar de Nubiërs van tegenwoordig moe
ten het zonder land stellen.
Egypte heeft echter een nieuwe toe
komst gekregen met de preservatie van
zijn kunst. Er zijn drie openlucht musea
geschapen waarvan twee reeds door de
toeristen kunnen worden bezocht. Dat zijn
Assoean en Aboe Simbel. Seboe’a, een
groep van vier tempels kan door een mili
taire bepaling nog niet worden vrijgege
ven. Nu al is Aboe Simbel de voornaamste
toeristische trekpleister van Egypte ge
worden naast de koningsgraven en de py
ramided
En misschien heeft Egypte met de As-
soean-dam zelf een nieuw en modern mo
nument verworven. Sadd el Aali, dat de
Egyptische naam is voor Hoge Dam, meet
vier en een halve kilometer lang met een
hoogte van 72 meter, bijna veertig meter
hoger dan de eerste Assoean-dam die in
het begin van deze eeuw uit roze graniet
werd opgetrokken. De huidige dam zal
dan wellicht ook toerisme aantrekken, de
Russen zullen er hoogst waarschijnlijk
niet bij zijn. President Anwar Sadat smeet
hen er immers uit nadat de Sovjet-Unie het
karwei geklaard had.
Lex van
Rossen)
Het zal wel niet allemaal precies te re
construeren zijn, maar het is een feit dat
het gisteravond over en weer zodanig de
spuigaten uitliep dat de leiding van het
centrum de ban op rockconcerten voorlo
pig wel niet zal opheffen. De promotor zal
wel weer de schuld eenzijdig leggen bij een
forse groep opgeschoten Surinaamse en
Zuidmolukse jongeren, die op het concert
waren afgekomen en zich inderdaad af en
toe vervelend gedragen hebben. Daarmee
praat de organisator zich niet schoon,
want het Rai Congrescentrum is natuur
lijk niet de meest perfecte plaats om een
broeierige act als de Average White Band
te laten concerteren en zeker niet na de
niet mis verstane, maar kennelijk wel ge
negeerde vingerwijzing die het concert
van George Benson inhield.
AMSTERDAM. De zakelijke leiding van het Rai Congrescentrum heeft na
ongeregeldheden bij het concert van George Benson besloten om na 1 augustus
aanstaande alle rockconcerten te weren, zodat op 30 juli als de Amerikaanse blueszan-
geres Bonnie Raitt optreedt voor het laatst gebruik kan worden gemaakt van deze
prettige concertzaal met zo’n 1400 plaatsen. De gevolgen zijn vrij desastreus te noemen.
Alleen het concertgebouw (2200 plaatsen), Theater Carré (1700) en de Jaap Edenhal (4400
plaatsen) komen daarna nog in aanmerking voor rockconcerten als we even de kleinere
zalen als Paradiso, de Melkweg en de Sonesta Koepelzaal buiten beschouwing laten.
Gisteravond deden zich bij het Rai Congrescentrum opnieuw moeilijkheden voor
tijdens en voor het concert dat de Schotse funkgroep Average White Band daar
verzorgde.
Malcuzynski, die geboren werd in War
schau, studeerde in de Poolse hoofdstad
en in Zwitserland bij Paderewski. Tijdens
de Tweede Wereldoorlog speelde hij voor
al in Amerika. Na de oorlog vestigde hij
zich in het Zwitserse Montreux en maakte
concertreizen door heel de wereld. Hij
staat bekend als groot Chopinvertolker.
Stanley Clarke:
„Dit is een solo
tournee”
(Foto
vlak, in alle pais en vree gezamenlijk hun
steentje bijdroegen.
Bij het genoemde viertal stonden de Ver
enigde Staten voorop, maar een zeer grote
inbreng werd ook geleverd door Italië,
Spanje en Nederland. Met geld (waarbij
het bedrag van een miljoen dollar wordt
genoemd, ruim tweeëneenhalf miljoen gul
den) een veel technische hulp heeft ons
land een diepe indruk in Egypte nagelaten.
Dat heeft geleid tot de schenking van een
klein monument, de Taffah-tempel, die
nog staat ingepakt op de binnenplaats van
het Museum van Oudheden in Leiden.
Deze tempel wordt met een glazen koepel
overdekt en zal vervolgens worden open-’
gesteld voor het publiek. Het is een karwei
dat nog wel enige tijd zal vergen.
Momenteel werkt Nederland samen in
het laatste project dat de wederopbouw
Voorstaat van de monumenten die op het
eiland Philae stonden: de prachtige Isis-
tempel met de kolonnade daarvoor, de
kiosk van Trojanus en de kiene tempel