Alledaags leven onderwerp van nieuw genre in Franse cinema J Film haarlem cimsterdam In Rocky” speelt Sylvester Stallone zijn levensverhaal Holly wood Boulevard’ is goedkope parodie assendelft Generatieconflict ,,De Oorvijg" Geen oppervlakkigheid 19 7 7 JULI VRIJDAG 2 2 FILM In de laatste jaren heeft zich in de Franse film een genre ontwik keld waarin de helden niet meer zo jong en mooi zijn, laten we zeggen meer alledaags en ook hun belevenissen iedere filmglamour missen en tot bestaanbare verwik kelingen en kleine avonturen uit het gewone leven zijn terugge bracht. Begon die vernieuwende en verjongende tendens niet enige jaren geleden met „Pleure pas la Bouche pleine” (Huil niet met je mond vol), die aandoenlijke be schrijving van het „kleine” leven op het Franse platteland met An nie Colé als het opgroeiende meis je dat er op uit is de liefde te leren kennen? Of was het „Cousin, Cou- sine” van Jean-Charles Tachella over het gecompliceerde Franse familieleven vol ooms en tantes, neven en nichten, gecompleteerd met de aan elkaar klittende aan getrouwde familie? Industrieterrein.Tel. (075) 28 72 52*. Bij station Krommenie spoorlijn over, 1e weg links 6000 m2 loonruimte, alle dagen gl Sg s m geopend, zaterdag tot 4 uur AAM vrij entree prijzen incl. BT W. **”4 x UT - i i rl.h r i Claude Pinoteau’s „De Oorvijg is komedie vol vergissingen V Charles Boost i (ADVERTENTIE) Alle goede schrijversvondsten van deze 1 «,oo 6,55 en 92 09 03 73 23 26 05 Nieuw op het Haarlems filmprogramma is deze week „Rocky” in Palace. Bij de jaarlijkse Oscar-uitreiking kreeg „Roc- key” op 27 maart jongstleden maar liefst drie gouden beeldjes: voor de beste film van het afgelopen jaar, voor de beste regie en voor de beste ntage. De bekroonde regie was van John G. Alvildsen, maar de grote populariteit van de film met name in Amerika werd vooral veroorzaakt door de originele aanwezigheid van Sylvester Stallone. In de hoofdrol van de bokser Rocky Balbao Stallone’s levensgeschiedenis tot zijn succes als filmacteur aan wie ten onrechte een Oscar werd onthouden loopt zo’n beetje parallel met het verhaal in „Rocky”, het verhaal van de aanhouder die wint, een successtory waarnaar de Amerikanen nog altijd graag luisteren. Sylvester Stallone was de zoon van een Italiaanse immigrant die met veel persoon lijke moeilijkheden en ruzies de universi- teit van Miami afliep, zijn succes probeer de bij film maar na drie mislukkingen overstapte naar het toneel waar hem ook al geen lauweren wachtten. Stallone was zo verstandig aan het ac cepteren van zijn filmscript de voorwaar de te verbindlen dat hijzelf Rocky zou spelen en die handige zet heeft hem uitein- delijk de bekendheid bezorgd die hij als scriptwriter nooit zou hebben gekregen. De handeling begint als een mismaakte oude man een schaars geklede jongeling aantreft in een woestijn en hem begeleidt naar de bewoonde wereld die als een chaos van demonstraties, executies, rellen en Nieuw is ook „The Holy Mountain” die Roxy in de nachtvoorstellingen heeft ge plaatst. Een wat overladen symbolische film van de Mexicaan Alexandro Jodo- rowsky die ook „El Topo” maakte. Alexei Batalov en Tatiana spelen de hoofdrollen in de beroemde klassieke film „Als de Kraanvogels overvlieglen”. Een heel andere nachtvoorstellmg vin den we in Studio waar ook op maandag de beroemde Russische film „Als de Kraan vogels overvliegen” van Mikhail Kalato- zow (uit 1957) opnieuw in vertoning komt. 79 en 9 9 5 9 9 9 9 9 9 0 0 9e 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 9 9 9 9 0 0 0 0 9e 0 0 0 Of o o o o o o o o o o o o Od o o o o o o o o o o Oe 10 iO X» K) 10 !0 K> S X) >0 W WW irln- i de iedt i eu- Lklooster meubelen Grapjes met een robot in „Hollywood Bou levard”, een van de twee landelijke pre mières van de komende week. Toen begon Stallone te schrijven eerst voor de televisie, daarna voor de film en het lukte hem de strijd om het bestaan te winnen met een verhaal over een klein formaat (figuurlijk gesproken) bokser die op een bizarre manier de kans krijgt uit te komen tegen een zwaargewicht kampioen. De uitdaging dwingt hem zijn ambities als bokser serieus te nemen en na een periode van moordende training weet hij in een opwindende strijd de kampioenstitel en veel geld binnen te halen. charges wordt voorgesteld. De jongeman die met zijn baard enigzins op Jezus lijkt wordt daarna door geloofsfanaten als deegvorm gebruikt voor crucifixen uit brood. Daarna belandt hij bij een alche mist die met zijn negerassistente hem voorbereidt op een moeilijke tocht naar de Holy Mountain. Zo gaat het maar door. Regisseur Jodorowsky gelooft de grote levensvraagstukken en problemen in sym bolische voorstellingen te kunnen vatten, maar de film wordt een ratjetoe van half- verwerkte ideeën en onbegrijpelijke beeld spraak. Men kan er een tijdlang geïnteresseerd naar kijken maar dan komt onherroepe lijk de irritatie van het niet begrijpen, gevolgd door de verveling. De lichtere toon in verschillende Franse films van de laatste tijd, een lichtheid die geen oppervlakkigheid betekende, schijnt in eigen land maar ook daarbuiten (zie het succes van „Cousin, Cousine” niet alleen in ons land maar ook bijvoorbeeld in Ame rika) goed aangeslagen te zijn en steeds meer nieuwe namen dienen zich aan, zo wel bij het spelersmateriaal als in het regie-aanbod en op het vlak van de scena risten, die het genre, gemakshalve om schreven als familiecomedie, met verve weten te beoefenen. re d’Adèle H”), Annie Giradot en veel jonge acteurs maken „La Gifle” tot een boeiend en amusant geheel, dat om onbe grijpelijke redenen tot nu toe uit de biosco pen is gehouden. Voor de jeugd is in Lido „Peter en vliegende Autobus” geprolongeerd en is dagelijks in Palace „Tarzan in New York” met de enige echte, onvervangbare Tarzan in de gedaante van Johnny Weismuller te zien. Een komedie van vergissngen dus, van elkaar verkeerd begrijpen, van verzuimen de wederzijdse genegenheid te laten blij ken en zich verharden in opstandigheid en protest. Ook een beetje een generatiecon flict; dit keer met ouders als tegenpartij die weinig recht van spreken hebben, om dat ze zelf hun leven slordig beheerd hebben. Het grootste deel van „Rockey” verloopt wat traag met een nauwkeurige beschrij ving van de omgeving waarin de arme Italiaanse jongen opgroeit en van de ob scure baantjes die hij noodgedwongen moet accepteren om in leven te blijven. Er groeit een warme, maar aarzelende gene genheid tussen hem en een schuchter zusje van een van zijn vrienden. Daarna wordt uitvoerig ingegaan op de training die Roc ky van zijn oude leermeester Burgess Meredith krijgt nadat per advertentie be kend is geworden dat de kampioen zwaar gewicht het op wil nemen tegen iedereen die zich met hem wil meten. Het verhaaltje over een liefde tussen een Russisch meisje en een naar het front vertrekkende soldaat, een liefde die de dood van de soldaat overleeft, is sympa thiek naïef, maar de grote verdienste van de film is de lyrische vorm die Kalatozow heeft gevonden voor het in beeld brengen van een grote liefde en voor andere hoog tepunten uit deze opmerkelijke Russische oorlogsfilm, zoals het afscheid op het sta tion en de terugkeer van soldatentreinen na de oorlog die het meisje nieuwe hoop geven haar geliefde terug te zullen vinden. Dabadie is nu een scenarist die zijn eisen kan stellen als het gaat om het kiezen van een regisseur of van spelers. Hij heeft daar uitgesproken meningen over. „Ik ver wacht van een regisseur vakmanschap. Ik verdraag geen incompetente mensen”. En voorts: „Wat ik een regisseur noem, is iemand als Pinoteau, die alle onderdelen van de cinema kent èn beheerst”. Straks zal ook het Nederlandse bioscooppubliek kunnen vaststellen of die uitspraak houd baar is wanneer het sterk verlaat kennis zal kunnen maken met Pinoteau’s tweede film „La Gifle”. Daar kan men het wel mee eens zijn als men de lijst van zijn scenario-prestaties doorkijkt en daarin de titels van het werk van Claude Sautet tegenkomt (onder ande re „Les Choses de la Vie”, „César et Rosa lie”, „Vincent, Francois, Paul et les au- tres”) maar ook films van Phillipe de Bro ca, van Francois Truffaut („Une belle Fille comme Moi”), van Jean-Paül Rappeneau („Le Sauvage”) en van Claude Pinoteau voor wie Dabadie in 1972 „Le Silencieux” en in 1974 „La Gifle” schreef, beide met Lino Ventura in de hoofdrol. Uiteindelijk is Dabadie’s naam met de ook hier succes volle klucht „Un Elephant ga trompe énor- mément” van Yves Robert verbonden, waarmee de schrijver bewees-ook in het zeer luchtige genre op niveau., te kunnen blijven. Waarna een zeer bevredigende reportage volgt van de ogenschijnlijk ongelijke strijd die door de „underdog” Rocky gewonnen wordt. Een wat zoete voorspelbare intrige maar boeiend door het slome spel van Stajlone en door de sfeertekening van een arme buurt in Philadelphia waar de han deling zich voornamelijk afspeelt’ Voortreffelijk spel van Ventura, Isabelle jonge scenarist waarmee hij een uiteenlo- Adjani (ondermeer als Truffauts „l’Histoi- pend oeuvre heeft gevuld, kan men terug vinden in „La Gifle” (De Oorvijg), een titel die agressiever klinkt dan wat de film kan waarmaken. Want het hardhandig optre den van Lino Ventura als de vader tegen Ventura ditmaal dus in de eerzame rol van vader en leraar op een lyceum, een gesloten man, die zijn gevoelens achter een veelbetekenend zwijgen of licht-sarcasti- sche opmerkingen verbergt. Hij heeft het niet gemakkelijk in zijn overigens goed geordend leventje. Zijn vrouw Hélène (An nie Giradot) leeft van hem gescheiden en zijn vriendin Madeleine, mooi en zacht moedig, is hem net aan het verlaten als de film begint, terwijl hij juist een mooi huis voor haar heeft laten bouwen. Daarbij komen de moeilijkheden op school met de opstandige leerlingen en de ruzies met dochter Isabelle (Isabelle Adjani), die hem tijdelijk is toegewezen, maar die, nu ieder een het huis verlaat ook op eigen benen wil gaan staan en bij een vriendje wil gaan inwonen. Amsterdam geniet de twijfelachtige eer de beide landelijke premières die de geza menlijke verhuurkantoren deze week met moeite hebben weten af te scheiden, in zijn bioscopen te mogen opvangen. Het zijn respectiecelijk „Pikante avonturen van een taxichauffeur” waarvan Corso de eerste voorstellingen mag verzorgen en „Hollywood Boulevard” die merkwaar dig genoeg in Cinétol terecht is gekomen. woordspelingen en referenties naar be kende filmtitels, historische uitspraken van producers en slagzinnen zijn niet van de lucht. Alle filmgenres tot de „trailers” vooraankondigingen)'toe krijgen een beurt, er valt dus hier en daar bij een herkenning iets te lachen, maar het gaat allemaal te veel van dik hout zaagt men planken om lang geamuseerd te kunnen blijven. Dat de film door studenten van de filmacademie in Los Angeles voor minder dan 60 duizend dollar gemaakt is, kan nauwelijks als excuus gelden. Men kan dan maar beter naar een van de vele reprises van zeer oudé successen gaan als Billy Wilder’s „Some like it hot” in Kriterion, George Roy Hill's „The Sting” in Cineac Reg. Breestraat Howard Hawks’ „The big Sleep” in City 4, ,,’t Is een gekke, rare, dolle dwaze wereld” in Du Midi, „The Sound of Music” in Rialto, of nog beter naar Siodmak’s „De Wenteltrap” uit 1945 waarvan de alomtegenwoordige David O’ Selznick de produktie leidde. zijn recalcitrante dochter Isabelle is slechts een incident in de veelheid van gebeurtenissen en misverstanden, waar aan geen van de medespelenden een direc te verantwoording dragen. Wat die laatste categorie betreft, enkele maanden geleden heeft Ab van leperen in Skoop al gewezen op de schrijver Jean- Loup Dabadie, die voor talrijke filmsuc- cessen van de laatste jaren gezorgd heeft en door Truffaut „een waarachtige film- schrijver” is genoemd. Daar waren echter ook „Vincent, Fran cois, Paul en de anderen” van Claude Sautet, „Lily, aime-moi”, „Mes petites Amoureuses” en „Les Galettes de Pont- Aven”, liefdesproblemen bij opgroeiende kinderen en bij middelbare echtparen, maar in beide gevallen met milde humor en menselijk inzicht bekeken en ontdaan van de dramatische complicaties die in film en theater liefdesconflicten blijkbaar moeten begeleiden. Met deze, niet on-alledaagse situatie als basis bouwt scenarioschrijver Dabadie een reeks, deels vermakelijke, deels aan doenlijke verwikkelingen op die in ieder gezin met opgroeiende kinderen kunnen voorkomen. Leraar Jean vecht tijdens een straatrel met een paar agenten en wordt tijdelijk uit zijn ambt ontheven, dochter Isabelle verandert van vriend en ontvlucht na de „gifle” het ouderlijk huis om troost te zoeken bij haar moeder, die tijdelijk in Engeland met een Australische vriend woont en Jean, die toch niets om handen heeft, volgt haar spoor, zodat er een weinig vriendelijke familiereünie plaatsvindt in een vredig Engels landhuis, waar de ge moederen nochtans niet tot rust komen. Regisseur Claude Pinoteau, die samen met Dabadie het scenario schreef, heeft met veel gevoel voor humor, veel inzicht in moeilijke karakters en vooral met veel vaart deze komedie verfilmd tegen de ach tergrond van een onrustig Parijs. Daar mee een actueel element in zijn film be trekkend dat min of meer een verklaring geeft voor de gedragingen van de hoofd personen: de onrust van omgeving en mi lieu als oorzaak van onrustige verhoudin gen, het enerverende leven als reden om opgewonden langs elkaar heen leven. Over „Pikante avonturen” kan men kort zijn. Een zekere Stanley Long heeft alles wat in Engeland doorgaat voor pikante humor gestopt in zijn „Adventures of a taxidriver”, avonturen die zelfs zonder enige erotische fantasie erg voor de hand liggen. Ze zijn niet leuk, ze zijn niet pikant, alleen maar erg hypocriet. „Hollywood Boulevard” is een luidruch tige en erg voor de hand liggende parodie op de Hollywood B-film en in het algemeen op het snel en goedkoop maken van semi- pornofilms voor drive-in bioscopen. De Isabelle Adjani is voortdurend op de vlucht in „La Giffle”, oftewel „De Oor vijg". Sylvester Stallone als Balbao met zijn trainer Burgess Meredith.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15