Christian Collum zorgde voor monumentale bekroning Prentenkabinet kan minder Blanke ambassadeur van zwarte Amerikaanse muziek in RAI Boz Scaggs: Energie en vitaliteit, maar veel gebrek aan zelfkritiek De mannen van Post maakten de Tour -en wij hun fietsen. werk aankopen Gloedvolle aanpak van kundige Gemma Coebergh Michael Asher in Van Abbemuseum Orgelbespelingen in Grote Kerk Orgelrecital in kathedrale basiliek St. Bavo Ramses in de Nes Controle Prijzen Filmfestival Taormina uitgereikt Prijzen filmfestival van Moskou toegekend <1 1 9 7 7 15 JULI 2 5 KUNST MAANDAG F ■■Cl 1»^ Zonder de TI-Raleighploeg had de Tour de France ’77 er heel anders uit gezien. Nu schitterde Didi Thurau dagen lang in de gele trui. Finishte Gerben Karstens niet als tweede in ’n etappe dank zij de vriendelijke aanwijzingen van een agent. Gooide Benny Kuiper het klassement op een daverende manier in de war door een schitterende overwinning op de Alpe d’Huez. Kortom de TI-ploeg zorgde voor spanning tot op het laatste moment. Daarom: Peter Post en je mannen, gefeliciteerd. Namens de 75.000 mensen die over de hele wereld werken bij TI (Tube Investments Ltd.). Maar vooral van de Nederlandse vestigingen van deze Britse groep metaalbedrijven.* 1 l ‘Informatie over deze bedrijven wordt u graag gegeven door TI Information Service, Nieuwe Park- laan 9, Den Haag, tel. 070-548100. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Met een orgel- en klavecimbelconcert door deel nemers aan de Internationale Zo meracademie voor Organisten, eindigde afgelopen zaterdag avond de Orgelmaand. Een vijftal cursisten verzorgde het eerste programmagedeelte van dit „wandelconcert”, dat in de Doopsgezinde Kerk van start ging. van dat in van BW® Zomer academie stijl vol afgesloten JOHAN VAN KEMPEN Ml Susan Tofte uit de Verenigde Staten, één der cursisten van de Zomeracademie, aan het klavecimbel in de Doopsgezinde kerk. Joem jeek- iséra- ADVERTENTIE) ‘Itjes- JOHN OOMKES c TAORMINA (AFP). Faye Dunaway, Dustin Hoffman en Sylvester Stallone hebben op het Filmfestival van Taormina op Sicilië de „Davide di Donatello”-prijs gekregen voor hun rollen in „Network”, „Marathon Man” en „Rocky". Het beeldje kregen ook regisseur Martin Scorsese, regisseur Akira Kurosawa en regisseur Stanley Kubrick, voor „Taxi Dri ver”, „Dersu Uzala” en „Barry Lyndon”. Meer prijzen gingen naar de actrices Shelley Winters, Jodie Foster, Annie Gi- rardot en acteur Sean Connery en de Ame- rikaanse producer Robert Evans. Voorts werden enkele Italiaanse acteurs en regis seurs onderscheiden. ig zur jvelle naai. Ge- issor. Veer- im. De mogelijkheden van het messcherp en brutaal klinkende orgel in deze (voormali ge) schuilkerk werden zo goed mogelijk benut door Ilse Schwartz, die Buxtehudes koraalvoorspel „Nun bitten wir den Heili gen Geist” ter opening speelde en later door Wolfgang Baumgratz, die de bijeen komst hier met een Fantaisie van Raquet besloot. Tussen de muzikale bijdragen van deze, beide uit West-Duitsland afkomstige musi ci, brachten drie deelnemers aan de klave- cimbelcursus eveneens composities uit de zeventiende eeuw ten gehore. De „Toccata decima” uit Libro II van Frescobaldi werd allereerst door Michelle Quintal uit Cana da voorgedragen, waarna Edith Kilbuck en Susan Tofte (beiden uit de Verenigde Staten) respectievelijk met de zevende Sui te in e van Froberger en een Prelude met Chaconne van Couperin de aandacht vroegen. Na de stijlvolle vertolkingen, die de sfeer op dit gedeelte van het concert hadden bepaald, verplaatste het in redelijk aantal opgekomen publiek zich naar de Grote of St. Bavokerk. Daar vond de voortzetting van deze cursistenuitvoering haar vervolg met negen voordrachten op het Müller- orgel; het onvolprezen instrument dat in deze Orgelmaand al steeds centraal had gestaan. Drie verschillende deelnemers aan de betreffende Zomeracademie namen ieder een gedeelte van de „Suite du troisième ton” van Guilain voor hun rekening. Hart mut Leuscher-Rostoski (West-Duitsland) speelde hieruit „Plein Jeu”; Michel Louet uit Frankrijk het „Quatuor” en Ilse Schwartz (die men ook al in de Doopsge zinde Kerk had kunnen beluisteren) vol tooide dit programma-onderdeel-in-team- verband met „Dialogue de voix humaine” en „Grand Jeu”. Regine Strasburger uit West-Duitsland sloot hierop aan met de uitvoering van Bachs koraalbewerking „O Mensch, bc wein dein Sünde grosz”, waarop Buxtehu des kunst zich andermaal op dit kerkcon- cert deed gelden, nu door middel van de grote Toccata in F, vertolkt door Aase Morling uit Denemarken. Onze landgenoot Henk G. van Putten verzorgde de overgang van Barok naar Romantiek in dit programma in de „Ba vo”, met een eigen, „vrije” improvisatie over een twaalftoonreeks. „Pièce héroi- que” van Franck luidde het besluitende, drie romantische composities bevattende, concertgedeelte in. Voor de uitvoering van Francks werk was de Canadese cursist Jean-Guy Proulx verantwoordelijk. Zijn Westduitse collega Hans-Joseph Knaust Ramses Shaffy ontvangt in dit program ma elke week andere gasten en wordt muzikaal begeleid door zijn vaste groep: de Shaffy’s. Aanvang 21 uur. vervolgde met „Communion” van Tourne- mire, terwijl Christian Collum uit Oost- Duitsland met Liszts „Preludium en fuga over de naam Bach”, voor een monumen- Een verklaring voor het niet geheel on verwachte, maar wel overdonderende suc ces van Silk Degrees moet gezocht worden in de breed-gearrangeerde orkestraties, die door Scaggs en producer Joe Wissert zijn toegepast. Die door hen gevolgde op zet vindt ook zijn weerslag op het concert podium, waar maar liefst drie vocalisten (waaronder de charmante Vanetta Fields), twee toetsenbespelers, een bassist, een drummer, een percussionist, een gitarist en twee blazers voor hetzelfde volle geluid zorgen. Het begin is perfect met een Scaggs die energie en vitaliteit uitstraalt en weet hoe hij zijn greep op het concert moet behou den. Hij pakt zelf ook een gitaar en What can I say brandt los, waarin de blazers de chorussen strak blazen. Dan wipt hij weg, zoekt een plek achter de toetsen en zingt daarvandaan over zin Georgia, de hoogste registers met moeite halend terwijl de sax er een prachtige tegenmelodie uitsleurt. Scaggs maakt op dat moment de fout om tale bekroning van deze laatste Orgel- maandmanifestatie zorgde. het geluid beduidend harder te laten zet ten, waardoor een oud B.B. Kingnummer, Running round, niet alleen een rustige opbouw naar een climax ontbeert, maar waarin ook alle eventuele subtiliteiten wegzinken in een big band-achtig vol ge luid, dat als een geluidsmuur op het pu bliek afkomt. Niettemin solieert Scaggs op gitaar aardig en verdoezelen krachtige soli van verschillende bandleden nog het ge- luidseuvel, dat Boz in het daaropvolgende rocknummer, Dinah Flow de das omdoet Vanaf dat moment krijgen we geen mo ment meer de indruk dat Scaggs het con stante niveau uit het begin van zijn show bewaakt of zoveel controle over zichzelf heeft dat hij zich niet mee laat sleuren. Hij is niet de leider, niet de entertainer ook die iemand van zijn kunnen zou moeten zijn. Ik heb ook het gevoel dat Scaggs (nog) niet voor honderd procent voor de positie van frontman en zanger heeft gekozen, hij komt nauwelijks los van zijn gitaar en verliest tijdens de finale van menig liedje te veel kracht als hij ook de backing vocals meezingt. Het publiek komt per slot van rekening voor zijn zeer aparte stemgeluid, dat via allerlei verdraaiingen en zangtech- nisch oneigenlijke technieken aan de eisen van de hoge registers poogt te voldoen. Slow Dancer kost hem veel moeite. It’s over handelend over een scheiding wordt koel afgedaan. Pas in We’re all alone heeft Scaggs de zaken weer in de hand op een manier die als dat voor het hele concert gegolden had, de show als een van de beste van het jaar bestempeld zou hebben. Nu levert het wisselende niveau teveel een teleurstellend beeld op. Gebrek aan zelfkritiek verleidt hem ook tot een gitaarsolo in Jump Street. Dat zou nog niet zo op opvallen als hij zich niet zo overdui delijk met de elf mans begeleidingsforma- tie zou identificeren en daardoor weinig charisma overhoudt om op terug te kun nen vallen. De eerlijkheid en het gevoel voor juiste verhoudingen gebiedt te benadrukken dat Geraffineerd van afwisseling in klank kleur, werd ook de Sonate in F van Bachs zoon Carl Philipp Emanuel levendig en elegant in de hoekdelen, met bezonken gratie in het tussenliggende Largo door Gemma Coebergh voorgedragen. Daarbij wist zij als in alle uitgevoerde werken op deze matinee in weloverwogen tempi, stijlvol en technisch gaaf, de juiste atmos feer te scheppen. Groots van opzet besloot Gemma Coe bergh haar recital met Preludium en fuga over B.A.C.H. van Franz Liszt. Met haar temperamentvolle aanpak van dit roman- HAARLEM. Onze stadgenote Gemma Coebergh, leerlinge van Albert de Klerk en organiste van de „Boom”-kerk (H. Fran- ciscus) te Amsterdam, bespeelde zaterdag middag het Adema-orgel in de kathedrale basiliek St. Bavo. Zij verving daarbij de Oostduitser Christian Collum, die oor spronkelijk deze (wekelijkse) orgelbespe ling voor zijn rekening zou npmen. (Van onze kunstredactie) HAARLEM.Twee buitenlandse orga nisten geven deze week acte de présence op het Müller-orgel van de Grote of Sint- Bavokerk te Haarlem tijdens de gemeente lijke orgelbespelingen. Op het programma van Rupert Gott fried Frieberger, een Oostenrijkse orga nist die donderdagmiddag (15 uur) het orgelrecital in de Grote Kerk verzorgt, staan de Toccata L uit „Apparatus musi- co-organisticus van Georg Muffat, Salve Regina van Paul Hofhaimer, de Partita „Ach wie flüchtig, ach wie nichtig” van Augustinus Kropfreiter, het Koraalvoor spel „Allein Gott in der Höh sei Ehr” en Preludium en fuga in c-moll (BWV 546) van Johann Sebastian Bach. Hij besluit zijn recital met een improvisatie. bovenstaande opmerkingen over het con cert van zaterdagavond uiteraard notities in de marge zijn. Even zo goed is het heerlijk om Scaggs aparte stemgeluid te horen schitteren en elf formidabele musici in actie te zien. Er is echter verschil tussen een zeveneneenhalf en een negen als rap portcijfer en ondanks een fantastische fi nale (Lido Shuffle, I got your Number en You’re mine) kwam Scaggs op het eerste uit. De uit Zwitserland afkomstige organiste Monika Henking concerteert dinsdag avond (20 uur). Zij speelt de Suite du troisième ton van Guillaume G. Ni vers, de Passacaille van Frank Martin, Tanz-Toc- cata van Anton Heiller en drie composities van Johann Sebastian Bach, te weten het Trio in d-moll (BWV 583), het Koraalvoor spel „An Wasserflüssen Babylon” (con pe dale doppio) (BWV 653b) en de Toccata en fuga in E-dur (BWV 566). tisch meesterwerk, bracht zij het, vanuit een grote virtuoze vrijheid, tot een zeer spanningsvolle vertolking vol contrasten, waarbij de karakteristieke mogelijkheden van het Adema-orgel volledig werden uit gebuit. In de grafiekzalen van het museum zijn vanaf dit weekeinde tot medio september de nieuwste tekeningen van het prenten kabinet te zien. Het zijn aanwinsten uit de afgelopen twee jaren. De „Luchino Visconti”-prijs was voor de Franse regisseur Robert Bresson, voor zijn toewijding aan de zuiverheid in de filmkunst. In hetzelfde museum is van 22 juli tot en met 28 augustus een tentoonstelling te zien van Nederlandse en Vlaamse fotogra fie uit de periode 1854-1922. Het grootste deel van het tentoongestelde bestaat uit familieportretten. Verder zijn er portret ten van verenigingen, schoolklassen en mensen in hun arbeidssituatie. Het Stede lijk Van Abbemuseum in Eindhoven is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur en op zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. MOSKOU (Reuter). Spaanse, Hon gaarse en Sovjetrussische films zijn op het 10-de filmfestival van Moskou met gouden medailles gaan strijken. rfestl- 25 (K) L00(K) 15 (zAv) K)Do- Impor- jgram- irnaal. AMSTERDAM (ANP). In Theater De Brakke Grond in Amsterdam wordt in augustus iedere donderdag, vrijdag en zaterdag een nieuw theaterspektakel ge presenteerd, getiteld „Ramses in de Nes”. rd ix r- IT- ti, te- ■rpro bune. lerbe .5 C” 15 (1 TlO’s rt de ie. Man. rie. vis. izine. 1. 21.05- geheim elfilm. AMSTERDAM (ANP). Het Rijkspren- tenkabinet in Amsterdam kampt met een „gevoelige” achteruitgang in het aantal nieuwe prenten en tekeningen. De sterk stijgende kunstprijzen zijn daarvan de oorzaak, aldus mededelingen van het Rijksmuseum, waarin het kabinet is on dergebracht. ri st -Doe. na. Jooc- ;s ‘1- SS ■n in ki ir >b m 2 ze n- De jury onder voorzitterschap van de Sovjetrussische regisseur Stanislav Ros- totsky, kende de hoofdprijzen toe aan „Het lange weekeinde” van Juan Antonio Bar- dem uit Spanje, „Het vijfde zegel” van de Hongaar Zoltan Fabri en „Mimino” van de Rus Georgy Danelia. „Het lange weekeinde”, „El puente” in het Spaans, was de eerste film die Spanje ooit naar het Moskouse filmfestival heeft ingezonden. De hoofdprijzen voor beste acteur en beste actrice waren voor de Joegoslaaf Radko Polic, Amza Pelea van Roemenië en Mercedes Carreras van Argentinië, voor haar rol in „Gekke vrouwen”. EINDHOVEN (ANP). In het Stede lijk Van Abbemuseum in Eindhoven wordt woensdag 3 augustus een tentoon stelling geopend van de Amerikaanse kunstenaar Michael Asher. Hoelang de tentoonstelling precies gaat duren is nog niet bekend. Dat hangt mede af van hel Project dat Asher denkt uit te voeren. Boz zat op vijftienjarige leeftijd in de zelfde klas van een junior high school in Dallas in Texas als Steve Miller, maar hij heeft zich heel wat meer moeite moeten getroosten dan de „space cowboy” om als volwaardig musicus erkenning te krijgen. Na zijn bemoeienissen met de Steve Miller Band en een mislukt bezoek met een eigen rhythm- en bluesformatie aan Europa ken de zijn solocarrière een moeizaam verloop, waarin het verschijnen van zijn Slowdan- cer-album een voorlopig lichtpuntje bete kende, maar waaraan de opvolger, Silk Degrees voorgoed een einde maakte. Scaggs was een van de eerste blanke ar tiesten die met behulp van zwarte musici zijn eigen muziek realiseerde, die soms zoals in het geval van Slowdancer erg dicht in de buurt van het Motown-geluid kwam. Silk Degrees, zijn recentste pro- dukt is wat ruimer van opzet, maar laat duidelijk zien dat Scaggs zijn inspiratie in zwarte muziek vindt: funk, disco, swamp en blues. 55 (K) L) Ein Ak- r pro- lal en rnents- L.eiden elfilm. rnnen- .00 (K) edelin- .5 (z/w) Docu- V-spel. (K)Het Jour- Film Bilder ralitei- infilm- s, pop- 20.30 Welt Yard), 1.00 (K) illerlei. 23.45 Hoofdthema van zijn werk is het veran deren van de ruimte door middel van ingrepen. Zo heeft hij vorig jaar alle deu ren en ramen van een drie verdiepingen tellend tentoonstellingsgebouw in New York verwijderd. In Eindhoven mag Asher beschikken over de helft van het Van Rooijmuseum. Tl (Tube Investments Ltd producenten o a van rijwielen, stalen buizen, aluminium, huis houdelijke apparaten en gereedschapswerktuigen Tijdens grote gedeelten van zijn concert komt Boz Scaggs nauwelijks los van zijn gitaar, hoe weinig functioneel hij die ook benut. (Foto Lex van Rossen) Een jaar of vijftien geleden verwierf het Rijksprentenkabinet nog vier a vijfhon derd aanwinsten per jaar; tegenwoordig moet het kabinet jaarlijks genoegen ne men met zo’n honderd nieuwe prenten. Het archief van het Rijksprentenkabinet omvat momenteel een miljoen stuks, waar van een kleine 40.000 tekeningen, de rest is prenten. De terugloop in het aantal aan winsten is voor de directie van het Rijks prentenkabinet geen aanleiding haar ver zamelbeleid te veranderei). De kwaliteits norm blijft gehandhaafd en het streven blijft erop gericht de Nederlandse scholen zo breed mogelijk te kunnen tonen, aldus het Rijksmuseum. Gemma Coebergh zorgde met haar ver tolking van Bachs Preludium en fuga in C, BWV 532, voor indrukken die onwillekeu rig associaties opriepen met het Bach-spel, zoals dat in de meeste Franse kathedralen tot klinken komt. Bachs muziek op een volgens Frans-romantische principes ge bouwd instrument wat het Adema-orgel in optima forma is klinkt ons Hollan ders (die in het algemeen meer gewend zijn aan de Noordduitse barokklank) mis schien wat wezensvreemd in de oren. Maar dank zij de uitstekend gekozen registra ties, die duidelijkheid van de polyfonie in tact lieten, schotelde de concertgeefster haar publiek op die manier niet alleen een volledig acceptabele, maar evenzeer smaakvolle realisatie van Bachs indrin gende compositie voor. AMSTERDAM. Het licht gaat langzaam uit, maar we blijven maar heel even in het ongewisse. Op het podium tekent zich een uitgebreide formatie af. Plotseling zet een heldere spot drummer Jeff Porcaro in het geel en hij brengt de ritmiek in beweging. Na twee, drie maten mengt bassist Scott Edwards zich in de strijd. Temidden van dat koortsachtige tumult stevent opeens Boz Scaggs naar de microfoon en nog voordat hij de eerste paar noten heeft gezongen, moet hij hebben beseft dat het voor hem al niet meer fout zou kunnen gaan. Nederland is in de ban van deze 33-jarige blanke ambassadeur van zwarte Amerikaanse muziek en daarom was de Nieuwe Rai Concertzaal, waar Scaggs zaterdag- en zondagavond, optrad, al weken van tevoren uitverkocht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15