r IL J J I F ra I joy TACHTIG VOLKEN STAAN ELKAAR NAAR HET LEVEN BI door Cees Keizer Communisme door A. Heidt Nieuwe leiders n «5 w Selfsupporting ,4 h* - V s 5®r« p’ B I 1 ElWiHii ftj V ETHIOPIË v- <5 F „Het probleem van Ethiopië is niet of het al dan niet marxistisch wordt geregeerd, maar het probleem is dat er in dat land 80 volken wonen, die elkaar allemaal naar het leven staan”. Dit is een van de visies van een kenner van het land bij uitstek, A.M. Heidt te Soest. Hij is van mening dat het land door de burgeroorlogen die daar thans worden gevoerd, langzaam afbrokkelt tot het gebied van de Amharen een streek ten noorden van Addis Abeba alleen nog maar zal overblijven. Op een paar grote steden na hoofdstad Asmara en de havenste den Masawa en Assab hebben de bevrijdingslegers praktisch geheel Eritrea in handen. Als dit gebied zich definitief van het huidige Ethiopië zal afscheiden, is het met de economie van Ethiopië vrijwel geheel gedaan. „De Eritreërs hebben wrijwel alles, de Amharen hebben niets”, aldus dr. Heidt. Daarmee heeft hij in één zin de toekomst van Ethiopië wel geschetst. De bevolking van Eritrea 2 miljoen is een van de hardst werkende en ontwikkeldste volken van geheel Oost-Afrika. Daar komt bij, dat deze bevolking woont in een gebied dat zich bij uitstek leent voor een goed industrieel klimaat, waar een bijzonder goede land- en tuinbouw is, doch waar ook mijnbouw wordt uitgeoefend. Geologen hebben vastgesteld dat zich onder Eritrea een gigantisch olieveld moet bevinden. Bovendien beheerst Eritrea, als het bevrijdingsleger de twee havensteden Masawa en Assab verovert, de levensaders van geheel Ethiopië. lAsmerfeS iw W: Zonder Eritrea is ij Ethiopië verloren V Ethiopië valt uiteen 63 7r AFRIKA DZJIBOETI: öese ADDIS ABEl KENIA Vooral toen de huidige machtheb- «V ETHIOPIË s. In 1909 wees keizer Menelik II, „de vader en moeder van zijn volk”, als opvolger Lidj Yasu, een buitenech telijke zoon van hem, aan. Daarbij zou Menelik II, zoals tijdgenoten verklaren, het volgende hebben ge zegd: „Hier is hij, die na mij de troon bestijgt. En wie hem gehoorzaam heid weigert, hij zij vervloekt. Hem zal als zoon een zwarte, schurftige hond geboren worden. Wanneer mijn opvolger zich onwaardig toont en verraad pleegt aan u, dan zal hijzelf vervloekt zijn en ook hem zal een zwarte hond geboren worden”. Ethiopië is de laatste jaren voort durend in het nieuws. Er is sprake van communistische infiltratie van de zijde van Rusland, China en Cu ba. Hieruit zou men kunnen opma ken dat de Ethiopische regering minstens communistisch of socialis tisch is en dat alleen een richtingen strijd binnen dit communisme-soci- alisme plaatsvindt. Dan weer is er sprake van een zekere buiging naar de Verenigde Staten met zijn rijke, kapitalistische traditie als de tegen- Ongetwijfeld zoeken de Ethiopi sche leiders naar een nieuwe ideolo gie, maar dit verklaart nog lang niet de bloedige spanningen die aan het licht treden. De sleutel van de pro blematiek ligt in het volkerenpa troon van het rijk dat keizer Menelik II in de tweede helft van de 19e eeuw na veel strijd grond vestte. Dit laatste wordt maar al te dikwijls over het hoofd gezien. Zeer jeugdige Ethiopiërs in het gelid met automatische Russische wapens, onlangs bij de presentatie van het 100 000 man sterke regeringsleger, De machthebbers na keizer Haile Selassie beseften allen maar al te goed dat met het wegvallen van het sacrale hoofd de wortel tot ontbin ding van het rijk was gelegd. Het is daarom begrijpelijk dat de nieuwe regering - gezien de talrijke volke ren die het land bewonen - de be langrijke verklaring van 20 decem ber 1974 begint met nadrukkelijk te stellen dat de vele volkeren van Ethiopië door een gezamenlijke, glo- rievolle geschiedenis zijn samenge bonden en gekenmerkt worden door moed, trots en vaderlandsliefde, waardoor zij hun onafhankelijkheid en eenheid hebben bewaard. De regering wil in de gegeven om standigheden een nieuwe natie creë ren en zoekt daarom met kracht naar een nieuwe politieke filosofie. Het nieuwe Ethiopië moet worden gegrondvest op basis van het motto: Ethiopia Tikdem, dit wil zeggen: Ethiopië Eerst. Eindelijk (in 1913), na een lang aftakelingsproces, stierf Menelik II, maar het rijk dat hij zijn opvolgers naliet, zou nog tot de tweede helft van de jaren zeventig blijven be staan. Niettemin hield men nog drie jaar het overlijden van de grote Me nelik II geheim, totdat de politieke situatie was gestabiliseerd en ook de politieke erfenis van Menelik was veiliggesteld. 1. Alle Ethiopiërs -ongeacht reli gie, taal, sekse en woonplaats- zullen samenleven in gelijkheid, broeder schap, harmonie en eenheid. 2. De grenzeloze zucht naar eigen gewin die het Ethiopische volk heeft gebracht tot armoede en het land zo heeft vernederd in de ogen van de wereld, zal worden uitgeroeid om plaats te maken voor een houding die de belangen van de gemeen schap voorop stelt. 5. Boven alles zal de eenheid van Ethiopië het „sacrale geloof” -de uit drukking is van de regering zelf- van alle volkeren van het land dienen te zijn. Kort samengevat: Ethiopia Tik dem wil zeggen Ethiopisch socialis me, en dit betekent: gelijkheid, zelf vertrouwen, waardigheid van de ar beid, voorrang voor het algemeen welzijn, ondeelbaarheid van de Ethi opische eenheid. De christelijke bevolking wenste voor een deel aansluiting bij Ethio pië, een ander deel wilde, evenals de islamieten, onafhankelijkheid. In 1952 werd het land onder auspiciën van de Verenigde Naties als autono me staat in federaal verband met Ethiopië verenigd. Buitenlandse po litiek, handel en financiën werden van Addis Abeba uit geregeld. In november 1962 haalde Haile Selas sie een streep door de federale ver houding en verklaarde Eritrea tot een provincie van Ethiopië. Deze verzetsbeweging heeft haar kracht inmiddels op allerlei terrei nen gedemonstreerd. Tot nu toe heeft het Ethiopische leger alleen maar terrein verloren en ondanks het zenden van enkele tienduizen den ongeschoolde boeren en het platbranden en bombarderen van 454 dorpen, heeft Addis Abeba geen enkele kans van slagen op de terug winning van Eritrea. Inmiddels leven ongeveer 500.000 Eritrese vluchtelingen in de Soedan. Deze vluchtelingen worden geheel selfsupporting gemaakt door het be vrijdingsleger, dat in enorme onder grondse complexen in de bergen in middels de voedselvoorziening, de ziekenverzorging en ook de indus trie weer op poten heeft gezet. Ter- wille van een betere communicatie heeft men vanaf de Soedanese grens in de richting van Asmara zonder hulp van machines reeds een ver keersweg aangelegd over een af stand van 1500 km. De Eritreërs hebben thans zelf alle troeven in handen om het land na de Hoewel de nu samengesmolten bevrijdingsbewegingen ’n democra- tisch-socialistische staat voorstaan, willen ze de beslissing aan de bevol king zelf overlaten. Tot nu toe heeft men bereikt dat de bevolking, onge acht ras of religie, steeds nauwer met elkaar samenwerkt. Politiek is de ontwikkeling in Eri trea vaif bijzonder groot belang. So malië en Ethiopië, twee landen mét marxistisch leninistische leiders, voeren hoewel niet openlijk oorlog met elkaar. Nog worden bei de landen gesteund door Rusland. Ten westen en ten noorden van Eri trea liggen Soedan en Egypte. De Soedan is nog steeds een steunpunt van de Verenigde Staten. Via de Soedan en de Arabische staten wordt het Eritrese bevrij dingsleger dan ook gesteund door de VS. Egypte heeft al jaren in het geheim militaire adviseurs bij het Eritrese bevrijdingsfront. De Soe dan steunt openlijk, laat activiteiten van het bevrijdingsfront op Soeda- nees grondgebied toe, heeft de in richting van enkele grote vluchtelin genkampen toegestaan. In ruil daar voor profiteert de Soedan van de kennis van Eritrese specialisten en geniet het de warme vriendschap van Amerika. Keizer Menelik F Deze voor de Ethiopiërs zo ver schrikkelijke vloek, werd nog her haald door de abuna, het geestelijke hoofd van de Ethiopisch-orthodoxe kerk, en de etchege, het hoofd van de monniken. Deze huiveringwek- 4. De mens is gehouden te werken om zichzelf en zijn gemeenschap te ondersteunen. Menselijke arbeid zal een gerespecteerde plaats in het so ciale systeem van Ethiopië innemen. Omgekeerd worden exploitatie en parasitisme beschouwd als een soci aal sterk af te keuren levenswijze. Eritrea, thans nog een provincie van Ethiopië, omvat het kustgebied aan de Rode Zee. Het bestaat uit de zeer hete en dorre kustvlakte en een koel, ruim 3000 m hoog plateau, waarop op grote schaal akkerbouw (graan,citrusvruchten, katoen, kof fie), ooft- en tuinbouw en veeteelt wordt toegepast. Het is dan ook een zeer welvarend gebied, vergeleken met het dorre zuiden van Ethiopië. /4l)i De Verenigde Staten liggen buiten het bevattingsvermogen van de Am- haren. Het individualisme van dit land zou ongetwijfeld wel een aan knopingspunt kunnen zijn, maar de moeilijkheid is dat men er niet aan toekomt. De Amerikaanse cultuur heeft de Amhaar slechts afkeer in- geboezemd door de velerlei verspil lingen en in hun ogen „poenerig gedoe”. Misschien dat de machtheb bers eens zullen besluiten zich te wenden tot de Amerikanen, maar van harte zal dit niet helemaal gaan. Na dit alles gezegd te hebben, is de vraag actueel: is Ethiopië op weg naar het communisme, of, zoals de regering zelf zegt: naar het socialis me? Deze vraag is moeilijk te beant woorden. De Amharen zijn sterk individualistisch en over het alge meen zeer godsdienstig (christelijk). Het communisme - zeker in zijn Sov- jet-Russische vorm - laat zich moei lijk verenigen met het Amhaarse volkskarakter. Alleen de regering, inclusief vele studenten die in het buitenland hebben gestudeerd en daardoor wat los zijn komen te staan van hun eigen cultuur, zien in het socialisme een bron van inspira tie, maar of dit de Amharen zal trekken naar het Russische, Cu baanse of Chinese communisme laat zich betwijfelen. Mijns inziens maakt de Sovjet unie - ondanks het nerveus, hyste risch gemanoeuvreer van de actuele leiders van Ethiopië - hier geen reële kans. Iets anders is het gesteld met het Chinese communisme. Tot op zekere hoogte voelt men wel voor een aantal elementen van het Chine se communisme: ook China is een land van boeren dat door het com munisme een zekere vooruitgang op technische wijze heeft gekregen. In elk geval spreekt China vele Amha ren aan, wat natuurlijk geenszins wil zeggen dat men slaafs het Chine se communisme wil volgen. Hooguit wil men van het Chinese communis me leren. Ethiopië, dat vroeger Abessinië werd genoemd, was het befaamde christelijke keizerrijk dat voorna melijk het volk van de Amharen omvatte. Dit volk vertoont de ken merken van een mengras, wonend tussen de Hamitische volkeren van Egypte en Soedan in het noorden van Afrika en de negroïde volkeren uit het zuiden van Afrika. Taalkun dig kunnen we het Amhaars thuis brengen bij de Semitische taal groep. Intussen leven wij in 1977. De po ging tot ethiopisatie blijkt steeds meer tot mislukking te zijn ge doemd. Vele volkeren zijn in op stand gekomen, en in feite ziet men het centrale bestuur steeds meer af brokkelen. In het noorden ziet men de hoger ontwikkelde Tigreeërs de opbrengsten van hun noeste arbeid steeds meer te eigen bate opeisen. In het oosten brokkelt de regering van de Amharen steeds meer af ten gun- De geschiedenis van Eritrea gaat terug tot aan de Egyptische ge schiedenis. De oude farao’s waren voor hun voedselvoorziening voor een groot deel afhankelijk van Eri trea. Het behoorde tot aan het Ro meinse keizerrijk dan ook aan Egyp te. Ten tijde van de Romeinen werd het een zelfstandig koninkrijk met in hoofdzaak een Griekse bescha ving. Sinds de middeleeuwen be hoorde het aan Abessinië. In 1865 begon de Italiaanse kolonisatie. Eri trea werd in 1941 door de Engelsen veroverd. De Engelse bezetting duurde tot 1947. Bij het vredesver drag met Italië werd in 1947 bepaald dat Eritrea voorlopig onder Engels gezag zou blijven. kende vloek, die door de Ethiopi sche edelen als onontkoombaar werd beschouwd, liet hun geen an dere mogelijkheid dan zich te onder werpen. De sterke man van Ethiopië: Menghistoe. Haile- Mariam A.M. Heidt, de schrijver van dit artikel waarin de achter gronden van de huidige strijd in Ethiopië worden geschilderd, is Ethiopië-kenner bij uitstek. Als antropoloog en publicist heeft hij inmiddels ruim twintig jaar door dit veelal onherbergzame land gezworven. Hij kent vrij wel alle volken die in dit gebied, dat zich van noord tot zuid uit strekt als van Oslo tot aan de Spaanse grens, wonen. Heidt is thans op verzoek van de univer- siteit van Utrecht bezig met het schrijven van een boek over Ethiopië. „Heidt weet meer over ons land dan wij zelf weten”, i vertelde een zeer hoge Ethiopi sche functionaris ons vorig jaar. Half juli is Heidt vanwege de troebelen uit het land gevlucht. u pool van het minder rijke, commu nistische collectivisme. De politieke filosofie van het nieuwe Ethiopië is het Ethiopisch socialisme. Het vloeit voort uit de grote religies van Ethiopië, die de gelijkwaardigheid van de mens le ren, uit de Ethiopische traditie van „samen leven en delen” en uit de Ethiopische geschiedenis zo vol of fers. In concreto omvat zij - volgens genoemde declaratie - vijf funda mentele principes: '!re Dawa\ jitna ®NazretHaref o w Tot voor een jaar hadden de VS bij Asmara een enorme luchtmacht basis, doch het militaire bewind in Addis Abeba heeft deze basis laten sluiten. Aan de overkant van de Ro de Zee liggen de Arabische staten, die niet graag zien dat de Russen het beheer over de Rode Zee en daar mee de toegang tot de Indische Oce aan krijgen. Het is dus voor het westen en voor de Arabische staten van eminent groot belang dat Eri trea uit de door Addis Abeba gedic teerde marxistisch-leninistische sfeer komt. 3. Het recht op zelfbestuur dat de Ethiopiërs in het verleden uitoe fenden op dorps-, districts- en regi onaal niveau zal worden hersteld. De centrale regering zal verant woordelijk zijn voor nationale en andere fundamentele staatszaken, maar zal steun geven aan gemeen schappen die zelfbestuur uitoe fenen. De Amharen zijn religieus volge- I lingen van de joods-christelijke tra- ditie. Lang - al in vóór-christelijke I tijden - had het jodendom zeer vele volgelingen. Nog altijd vindt men er de Falasha’s, die een oude vorm van jodendom praktizeren. Veel joodse sporen vindt men ook terug in het Ethiopische of eigenlijk Amhaarse christendom, dat in de vierde eeuw de godsdienst van de Amharen werd, in tegenstelling tot de - later i gestichte - islam van vele naburige volkeren. Door het hoge culturele peil van de Amhaarse beschaving wisten de Amharen, vooral onder keizer Menelik II, talrijke omliggen de volkeren te onderwerpen, zodat uiteindelijk 80 volkeren de christe lijke Amharen als meesters moesten aanvaarden met hun taal en cultuur. Op dat moment begon het verzet in het land. Kleine individuele groe pen van verzetsmensen verschan sten zich in de bergen en probeerden de Amharen afbreuk te doen waar ze konden. De bevolking was echter weinig solidair. Het ging econo misch immers goed. Doch toen gene raal Andom Haile Selassie via een staatsgreep aan de kant zette en het land liet besturen door een militaire raad, de derque, werd het verzet steeds heviger. -s Gonder ber, Menghistoe, ronduit verklaarde dat het land voortaan op marxis tisch-leninistische leest zou worden geschoeid en hij massaal Chinese en Cubaanse adviseurs het land bin nenhaalde, koos de gehele Eritrese bevolking de kant van de verzetsbe wegingen, die nu met elkaar de zelf standigheid bijna hebben be vochten. Vrouwelijke studenten die oorspronkelijk door de regering van Ethiopië naar Eritrea gestuurd waren om onderwijs te geven op het platteland zijn toegetreden tot het bevrijdingsfront en krijgen een militaire opleiding. totale onafhankelijkheid voor Afri kaanse begrippen op een hoog eco nomisch peil brengen. Deze troeven zijn: een hardwerkende bevolking, een zeer hoge scholingsgraad, maar bovendien het bezit van twee voor het achterland bijzonder vitale ha vens: Masawa en Assab. „Als we die havens kunnen uitbouwen tot goede havens en we de nodige verbindin gen met het achterland kunnen her stellen, zullen deze havens ook veel industrievestiging met zich mee brengen”, aldus een Eritrees econoom. Dictator Menghistoe heeft inmid dels al wel toegegeven dat hij zonder deze havens totaal verloren is. Bo vendien weet hij ook dat hij qua kennis en werkkracht afhankelijk is van de Eritreërs. Vandaar dat hij al heeft gesuggereerd met Eritrea te willen praten onder een aantal voor waarden. De Eritrese leiders zijn daarop om begrijpelijke redenen nog niet ingegaan. Zij willen nu eerst het volledige gebied in handen hebben. Dan hebben ze ook iets om Menghistoe op de knieën te dwingen. ste van de Afar en de Issas, die hun lot in eigen handen nemen. De So- malies, die voornamelijk de zuide lijk gelegen enorme, dun bevolkte woestijn van de Ogaden bevolken, streven met toenemend succes naar aansluiting bij hun verwante stammen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17