GELOOF KAN DOODSANGST NIET VERDRIJVEN ME Bi Echte bijbel nu leesbaar voor jeugd Nieuw leven door Th. Koeckhoven d Samuel en Saul Humanisten Trouw aan geloof *3 Wereldraad w Doodsangst Graag of niet e EEfl Majei komt de se Diev theater seur, ni het alle sterven toe en de sch; gaan n wordt d niet zor de dokl nog om dokter I gend: moedig met Ee ren we terug naar een gelovige opvatting, dat het Ook daarin, juist daarin wordt de dood regisse volstrekt ernstig genomen. Als de mens komst i zo zijn stig ge; H P 1 S A N Er is geen leven zonder de dood E a Zuidafrikaanse christenen Een n verkeren in gewetensnood m j Van haar kant heeft de Anglicaanse kerk haar leden verzocht zich te verzetten tegen de apartheid en het op te nemen voor de slachtoffers van de rassendiscriminatie. Professor Tjaart van der Walt, hoogle raar in het nieuwe testament aan de uni- versiteit van Potchefstroom en voorzitter van de Afrikaanse calvinistische bewe ging, meent dat er weliswaar binnen de blanke Nederduits gereformeerde kerk spanningen bestaan tussen conservatieven en liberalen, maar dat die bij lange na niet zo fel en acuut zijn als die tussen de blanke NGK en de kerken van zwarten en kleur lingen; hoewel alle christenen gelijk voor god zijn, aldus Van der Walt, geloof ik'niet dat ze ooit tot eenheid zullen komen. Zelfs in de grootste kerk van Zuid-Afri- ka, de Nederduits gereformeerde kerk, die nauwe banden onderhoudt met de autori teiten, neemt de spanning toe. Sam Buti, secretaris-generaal van de synode van de zwarte Nederduits gereformeerde kerk (NGKA) die deel uitmaakt van de NGK, illustreerde dit met de opmerking dat al leen de blanke christenen samen met de Zuidafrikaanse staat kunnen optrekken en de apartheidspolitiek steunen. De kerken genieten volgens de wet volle dige vrijheid, maar die vrijheid kan een doorn in het oog van de regering zijn. De Anglicanen verwijten Vorster en de zijnen dat zij door middel van de apartheid een maatschappij creëren die „recht tegen de wil en gerechtigheid gods ingaat”. Volgens een parlementaire commissie tracht het christelijk instituut van ds. Beyers Naudé de bestaande orde in Zuid-Afrika te ver- Evangelieverkondiging en beleving in een land waar de grote meerderheid van de bevolking als tweede-rangs burgers wordt beschouwd, heeft vele Zuidafrikaanse geestelijken van alle kerken en kerkgenootschappen in gewetensnood gebracht. D. Scholten, secretaris-generaal van de r.k.-bisschoppenconferentie van Zuid-Af rika, merkte op dat de r.k.-kerk niet alleen De Afrikaner de blanke boer en zijn nakomelingen die na de overwinning van de Engelsen in de boerenoorlog (1902) zelfs een soort tweede-rangsburger was geworden en pas na de machtsovername door de Nasionale partij in 1948 de teu gels in Zuid-Afrika in handen kreeg, voelt zich nog steeds bedreigd en wordt dage lijks met zijn neus op de realiteit gedrukt door de berichtenstroom uit Rhodesië. Professor Van der Walt meent dat men zich in de Nederduits gereformeerde kerk, zij het traag, bewust wordt van de nood zaak de bijbelwoorden in praktijk te bren gen. Het tempo van de bewustwording, aldus prof. Van der Walt, is wel wat ver sneld door de rellen in de woongebieden voor negers. Maar hij beklemtoonde dat praten over gelijke rechten nog geen inte gratie betekent. Hij vond bezinning nood zakelijk om „goed en kwaad” in de apart heid te kunnen onderscheiden. Ds. Beyers Naudé, de directeur van het christelijk instituut, meent dat slechts een eerlijk en echt aanbod tot machtsdeling zijns inziens een ramp kan voorkomen. In dit verband richtte de wereldraad zich ook tot diverse grote bankinstellin gen, waaronder de AMRO-bank en de ABN in Nederland, met het verzoek geen leningen meer aan Zuid-Afrika te ver strekken. Toen na enige tijd bleek dat de ABN ondanks verzekeringen van het tegendeel dit verzoek niet had ingewil ligd, ging de raad over tot het stellen van een ultimatum. Vóór 1 mei 1977 moest de ABN de toezegging doen geen leningen meer aan de Zuidafrikaanse regering te verstrekken. Kreeg de raad deze belofte Niet weinigen van de eerste christenge neraties verlangden vurig naar de martel dood, om op deze manier des te sneller en met des te meer waarborgen te beginnen aan een nieuw leven, nu voor eeuwig en altijd gelukkig. Arme christenen van nog maar een paar generaties geleden verdroe gen hun armoede en hun aangedaan on recht met opmerkelijke verdraagzaam heid in de vaste overtuiging dat het lijden van deze tijd niet opweegt tegen de toe komstige heerlijkheid. Nog vandaag ver dragen miljoenen en miljoenen mensen (niet alleen paria’s) uit de boeddhistische wereld hun barre levensomstandigheden door het geloof in de reïncarnatie of de zielsverhuizing. Nog vandaag kan een geestelijk leidsman een christelijke wedu we troosten met het opwekkingsverhaal van Lazarus en met het woord van Jezus: Wie in mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven. Zo zijn er door heel de ge schiedenis van de mensheid tekenen van geloof en verwachting in een leven na de dood: van de Egyptische pyramiden, de Romeinse catacomben tot aan de kerkto rens in ons landschap en de zerken op onze graven. niet, dan zou hij zijn rekening bij de ABN opzeggen. De eis werd ingewilligd. Ook de AMRO-bank had de raad eerder laten we ten dat ze de regering van Zuid-Afrika of een officiële instantie aldaar niets meer zou lenen totdat zoals de commissie tot bestrijding van het racisme van de wereld raad het formuleerde „de met kracht van wet opgedrongen apartheid is afge schaft”. Dit zijn zo maar wat primitieve gedach ten naar aanleiding van een congres van het Humanistisch Verbond in Zwolle, er gens in mei. De humanisten waren daar twee dagen bij elkaar in de IJsselhal. Het ANP was er bij en zette een bericht op de telex dat meteen begint met een heel diepzinnige en ingewikkelde zin. „De wer- Ds. Beyers Naudé, gefeliciteerd door zijn vrouw, vanwege het eredoctoraat van de VU in Amsterdam Er kan geen leven zijn als niemand be reid is zijn leven te geven voor anderen. Nieuw leven ontspringt uitsluitend op een bodem die vruchtbaar is door een proces van sterven, verteren en vergaan. Nieuw leven ontstaat alleen uit de dood of uit het niets. Uit het niets schiep God hemel en aarde. Door de dood van zijn enige zoon is de dood overwonnen. Onvermijdelijk ke- In ieder geval is Samuel en Saul eel goed leesbaar boek, prettig geïllustreerd met tekeningen van Mirjam Kloeg en vri laag in prijs. Van harte aanbevolen. Allee: den. D alleen een m komen Volg Glim vrije n het du: Bouwen aan een eindig geluk heeft zin. Een liefde tussen twee mensen maakt elk moment van hun samenzijn kostbaar, juist doordat hun tijd beperkt is. Een uitzicht op een samenzijn zonder einde ontneemt de waarde aan zelfs de intiemste en mooiste relatie. Een leven zonder dood onthoudt de ruimte aan het nieuwe leven, maakt nieuw leven zelfs zinloos. Een leven zonder de mogelijkheid van nieuw leven is dood. Een leven zonder dood is dood. Dit is de para doxale conclusie die wij moeten trekken. En de eeuwigheid dan? Daar kent het leven geen einde. Daar zijn de mensen onvruchtbaar en geslachtsloos als engelen. Tenminste, zo fantaseren we maar. In de eerste plaats weten we helemaal niet of er een eeuwigheid is, tenzij door het geloof. Maar daar heeft de wetenschap niets mee te maken. In de tweede plaats weten we niet wat eeuwigheid is. Is het een klok die eindeloos doortikt? Een tijd die nooit voor bijgaat, waarin geen gisteren, vandaag en morgen is? Niemand weet het. Nergens staat het beschreven, ook in de bijbel niet. De vraag naar de zin van het leven, als wij toch moeten sterven, is zo oud als de mens zelf. In oude en jonge godsdiensten is deze vraag vaak sterk overschaduwd of althans naar een verre achtergrond gedrongen door het geloof in een leven na de dood. De een gelooft in een aards paradijs, een veredeld soort luilekkerland. De oude Germaan zag meer in zijn Walhalla waar hij gezellig dobbelend met zijn strijdmakkers bier kon drinken uit de schedels van zijn vijanden. Theologisch vraag je hierbij: leeft de vijand ook voort na de dood, en dan zonder schedel? De oude Grieken moesten het in meerderheid doen met een doelloos ronddwalen in het schimmenrijk van de Hades. Slechts een handjevol uitverkorenen bracht het tot de Elysische velden, een oord van gelukzaligheid voor de lievelingen van de góden, zelf voor eeuwig gelukkig op de Olympos. Islamitische strijders in de heilige oorlog tegen de christenhonden en Japanse kamikaze-piloten in de laatste wereldoorlog gingen met ware doodsverachting de vijand te lijf. Mochten zij sterven, geen nood, want onmiddellijk daarna stonden zij weer op. Maar zelfs het sterkste geloof kan niet verhinderen dat een mens, eenmaal gebo ren, gedoemd is om te sterven, gedwongen wordt door de poorten van de dood te gaan om een land te betreden dat onbekend is en vreemd, om binnen te gaan in een eeuwigheid, waar alle begrip van tijdelijk heid verloren moet gaan. Geloof kan doodsangst niet verdrijven, misschien al leen maar doen groeien. Menselijkerwijze gesproken lijkt het veiliger door de dood radicaal te verdwijnen in een toestand van De eerder genoemde Sam Buti, wiens kerk bijna 1 miljoen leden heeft, meent dat de blanke die het christendom naar Zuid- Afrika bracht en de neger daarmee be vrijdde uit de kluisters van magie en gees tenwereld, nu van de christelijke weg is afgedwaald en door de neger geholpen moet worden het rechte pad weer te vin den. Buti pleit voor een campagne voor burgerlijke ongehoorzaamheid om de ras barrières te slopën. Hij meent ook dat de r.k.-kerk het paard achter de wagen spant met haar streven naar een „open” school voor blank, zwart en kleurling. „Breek eerst de barrières tussen de diverse ge meenschappen af dan komt de rasintegra tie op de scholen vanzelf”, zo meent hij. de rasdiscriminatie op de scholen wil op heffen, maar ook in de zieken- en weeshui zen. „Mijn kerk”, aldus Scholten, „is voorts van plan 115 negerpriesters in blan ke parochies te benoemen”. De bisschop pen zelf hebben verklaard dat er geen weg terug meer is voor de negers en dat alleen het toekennen van gelijke rechten aan blank en zwart een burgeroorlog kan voor komen. De bevolking van Zuid-Afrika behoort tot de trouwste kerkgangers van de we reld. Al van het begin van de negentiende eeuw af, toen de voortrekkers afstam melingen van de oorspronkelijke Neder landse kolonisten van de Kaap wegtrok ken en het binnenland openlegden, heeft de Zuidafrikaan, ook de later gekomen Brit, steun in de bijbel en zijn kerk gezocht. Al in 1972 besloot de wereldraad van kerken, waarbij zo’n 280 niet r.k. christe lijke kerken zijn aangesloten, geen geld meer in beheer te geven bij banken die rechtstreekse bankrelaties onderhouden met blanke minderheidsregeringen in zuidelijk Afrika. we bet rDe o deze tijd niet opgelost. Het nieuw schitte heeft c we zor avond jaren me er ondoorzichtig zijn.' moeilij ■vangen door een door negers beheerst maatschappelijk stelKel. Het instituut, een bundeling van radicale geestelijken, heeft een campagne op touw gezet om de blan ken tot gewetensonderzoek te prikkelen. De blanken zijn geen godsgeschenk aan Afrika noch behoeders van de vrede of de voorhoede van de beschaving en welvaart, aldus het instituut. Ze zijn de vaak on christelijke onderdrukkers van de neger- bevolking, verstoorders van de vrede en de bouwmeesters van een „beschaving” die onwetendheid, lijden en armoe brengt en exploiteert”. Volgens de laatste officiële telling, in 1970 gehouden, zijn rond 21,5 miljoen in woners van Zuid-Afrika 90 percent van de bevolking lid van een kerk of kerkge nootschap. Van de blanken zegt 93,8 per cent (3,7 miljoen) trouw aan het christelijk geloof te zijn. Trouw aan geloof en kerk komt in even sterke mate voor onder de negers, kleurlingen en Aziaten. Elk mens die zichzelf en zijn bestaan hier ernstig neemt, zal al deze vragen ont kennend beantwoorden. Het leven heeft zin om de uitsluitende reden dat wij er zijn, graag of niet, omdat wij samen leven met andere mensen, voor wier geluk of onge luk wij samen verantwoordelijk zijn. Het leven heeft zin omdat wij mens kunnen zijn voor anderen, hoe gebrekkig en onvol maakt ook. Ieder mens heeft als mens de onverbiddelijke plicht goed en rechtvaar dig te zijn voor de medemens, zelfs al zou een of andere god bepalen dat hij daar door voor eeuwig ongelukkig zou zijn. Goed zijn voor een medemens, omdat God het wil, is geen enkel argument. Goed zijn voor een medemens om daardoor zelf voor alle eeuwigheid gelukkig te worden, is het slechts denkbare argument. kelijke bron van die overweldigende angst voor de dood is: de existentiële ontredde ring door de terugval in de overheersing door de natuur, de ware ontmenselijking.” Dit zou gezegd zijn door de heer P. Spigt, ondervoorzitter van het verbond. De titel van zijn inleiding was: Er is geen leven zonder dood. Ook hij komt tot de conclusie dat dood doet leven; dat elk moment pas zijn kolossale waarde krijgt door het se rieuze besef van de tijdelijkheid. Laten we ons echter beperken tot die moeilijke zin waarin sprake is van een existentiële ont reddering. Een mens leeft en wil blijven leven, mens blijven. Als hij sterft is hij geen mens meer. Alles waardoor hij mens was en wat hem een menselijk aanzien gaf is op slag niets meer dan een dode mense- lijke gestalte, overgeleverd aan de ver nietigende kracht van de natuur. Het is hetzelfde als de mens die stof is en tot stof zal wederkeren. Het is het verhaal van het brekende lichaam dat zichzelf prijsgeeft om nieuwe bouwstoffen te leveren voor het na hem volgende leven. Er kan geen leven zijn, als de graankorrel niet in de aarde valt en sterft. |t droom j de pre joj Diever ben ook een uitgebreide uitgave van Grod iederet Nieuws voor u’op de markt gebracht. All men zich nog herinnert: dit is de uitgavl Dr. A. de Kuiper heeft een heel goede toelichting op het boekje gegeven. Daarin schrijft hij onder meer: „Volgens sommige mensen moet je de bijbel helemaal niet aan kinderen in handen geven. Anderen menen dat er in de bijbel voorstellingen gegeven worden die het begrip van de kinderen te boven gaan. Ze noemen dan met name het Godsbeeld, de uitverkiezing; de wraak. Nu moeten we echt niet onder schatten wat kinderen tegenwoordig alle maal te verwerken krijgen via de televisie, de radio en bijvoorbeeld ook stripboeken. Bovendien hebben kinderen evenals trouwens ook volwassenende capaciteit over de dingen heen te lezen die voor hen te moeilijk zijn.” Zo is het ook. vroi nog oi lievenc achter •ij voor d ellende nog de vermelding dat het NBG de uitgavi ik niet heeft verzorgd in samenwerking met di Katholieke Bijbelstichting en de stichting Docete. Beide bijbelgenootschappen heb De r.k.-kerk ligt nu overhoop met de regering-Vorster in verband met haar besluit haar scholen ook voor niet-blanken open te stellen. Voorlopig is er een compromis uit de bus gekomen. De zwarten die op de r.k.-scholen zaten, mogen er blijven. Nieuwe zwarten worden niet toegelaten, hangende het nader overleg tussen kerk en regering. De r.k.-kerk schijnt niet bang te zijn voor een confrontatie met Vorster en de zijnen op een ander punt. Ze steunt namelijk de jongemannen die op grond van gewetensbezwa ren militaire dienst in het Zuidafrikaanse leger weigeren. En z Shake: van het nieuwe testament in gewone om sen- T< gangstaal. Opzet was de bijbel toeganke Shake: lijk te maken voor een zo groot mogelijl het dec publiek. Het mocht hun niet moeilijke' geen k worden gemaakt dan de eerste bijbellezeil ^e nat niet meer bestaan, dan voor eeuwig te zijn overgeleverd aan de grillen van de góden, het eeuwige vuur van de hel of de eeuwige verveling van de voortdurende aanschou wing Gods in de hemel. In theorie weten we dat de dood van de mens begint bij zijn geboorte. Menselijk leven op de manier waarop wij leven, is tijdelijkheid tussen de grenzen van verwekking en dood. Daar binnen moet alles gebeuren. Daarbinnen krijgt alle leven zijn zin en zijn betekenis. Laten we gemakshalve doen alsof niemand geloofde in een leven na de dood. Zouden de mensen slechter worden dan nu of beter? Ligt de enige grond voor goed gedrag in de vrees anders voor eeuwig te moeten branden? Zijn mensen alleen goed en rechtvaardig voor elkaar, omdat zij beducht zijn voor de wraak des Heren? Heeft dit leven alleen maar zin, omdat de dood niet ernstig wordt genomen door het geloof in een hiernamaals zonder einde? Vele kerkelijke leiders hebben ook grote bezwaren tegen de investeringspolitiek in Zuid-Afrika van diverse grote onderne mingen. Bij een gesprek tussen vertegen woordigers van de Hervormde raad voor overheid en samenleving (ROS) die han delde in opdracht van de Hervormde Sy node in Nederland, en Nederlandse onder nemers over de problematiek van de bui tenlandse investeringen in Zuid-Afrika, stelden de ondernemers zich op het stand punt dat desinvestering schadelijk voor de zwarten is omdat dit zou leiden tot vermin dering van de werkgelegenheid. Boven dien meenden zij dat juist in het bedrijfsle ven de integratie verder is voortgeschre den dan elders in de Zuidafrikaanse sa menleving. Hiermee zijn vele leiders van christelijke groeperingen in Zuid-Afrika en elders het niet eens, hoewel ook zij erkennen dat hier en daar in Zuid-Afrika pogingen worden gedaan om de lonen van de zwarte arbeiders op te trekken tot het niveau van hun blanke collega’s. Vertegen woordigers van de ROS wezen echter op het verschijnsel dat vermindering van de apartheid op sociaal-economisch terrein vaak gepaard gaat met verharding van de politieke repressie (ANP) Er is nog ruimte over voor Samuel en Saul. Dit is een uitgave van het Neder- landsch Bijbelgenootschap die bijzondere Dirk Br aandacht verdient. Voor 6,50 krijgt men zeif siec een fijn verzorgd boekje dat is bedoeld het lan voor kinderen en eigenlijk voor alle men- gemoed sen voor wie de gebruikelijke bijbelverta- toneel - lingen te moeilijk zijn en die over de perio- van eer de van kinderbijbels heen zijn. Samuel en heeft d< Saul is namelijk het eerste deel van een toneelsc serie bijbelgedeelten dat echte bijbelverta- eenvou: lingen levert, maar dan in de eigen woor- in zijn i denschat van kinderen en minder gevor- meter o derden ouderen. Kinderen van acht jaar af .lende ii kunnen al met vrucht aan dit boekje begin- kespeai nen. Onze zoon van zeven is er op dit „Shal moment ijverig en met plezier in het lezen, vooruit’ Natuurlijk zal hij niet alles begrijpen. Van- de tijd, zelfsprekend blijven er voor kinderen on- begin...' verteerbare gedeelten. Maar het verhaal van het als geheel komt er goed uit Het belangrijk- tot t ste is wel dat een stuk van de bijbel zelf „De 0 zonder aftreksels of verzinsels in handen arts we van de kinderen komt. Wat hulp van de voetbal ouders of van anderen kan een extra rug- uitvoeri gesteun betekenen. ze gezj geholpe wisten verzam stuk in dokter pauze 5 menser ik wild' toneelt; konden sterft, sterft hij radicaal. Het is al meer gezegd: een lichaam zonder ziel is een lijk en een ziel zonder lichaam is een spook. Geen mens in ieder geval. Een mens sterft na blijft en verdwijnt in het niets voor alle eeuwig- kespea heid, tenzij zijn naam geschreven staat in toneelv de palm van Gods hand; tenzij God hem succes opnieuw oproept uit het niets tot een nieuw leven. - - De nat of -hoorders. Maar, zo zegt Jan van Capei *n zjjn leveen terecht in een begeleidend berich( daarmee zijn alle problemen voor de lezen van testament ontstond immers in een ander cultuur. „Wat de oorspronkelijke lezers e hoorders om zich heen zagen, zien wij nie meer. Het gevolg is dat uitspraken e beelden die de lezers van toen direct begri pen voor ons soms c Vandaar dat deze voortreffelijke uitgaf inleidingen geeft op elk bijbelboek alsmi de toelichtingen en verklaringen. Er word informatie gegeven over de schrijver va het boek, over het doel dat hij met zij boek of brief beoogde en over de tij nen u waarin hij leefde. De uitgave bevat bovei gehooi dien een uitgebreide woordenlijst van pe tembe soons- en plaatsnamen. De prijs bedraai toneel' 18.50.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 18