I begeleid door APhO it teruggevonden in Amerika over Over Melodie: persoonlijke gedachte Rijk jubileumboek evangelische kerkmuziek Forum strijdt opnieuw voor subsidie van Han de Vries passend "i Pas op met muziek goed voor discussie Groningen ’Verloren opera’ van J. C. Bach JUISTE DOODSOORZAAK MOEILIJK VAST TE STELLEN Eduard Nieland belicht vele koor-facetten Eerste van reeks van vier zomeravondconcerten Hill-billy Cat Heupen 7 Biografie KUNST 9 19 7 7 AUGUSTUS WOENSDAG 1 7 8 i 1 jaren al vaker opgenomen in verband met ademhalingsstoornissen. I i 5 1 j X i Boeken over muziek door P. Zwaanswijk (Van onze correspondent) WASHINGTON. De Amerikaanse rock-’n-rollzanger Elvis Pres ley is gisteren in zijn woonplaats Memphis op 42-jarige leeftijd overleden aan ademhalingsmoeilijkheden. Elvis Presley, de meest prominente rockzanger van de laatste decennia, was de afgelopen I schokt velen I I Vanaf 1970 trad Elvis weer regelmatig voor grote horden geestdriftige fans op. Alle vijf werden daverende hits en van bibliotheek F ’O N I Op 8 januari 1935 liet in Tupelo in de Amerikaanse staat Mississippi een gezon- Wim Thijsse, bekend als directeur van de openbare Muziekbi bliotheek in Den Haag, als muziekredacteur van het dagblad „Het Vaderland” en als afdelingshoofd van de Haagse Stedelij ke Muziekschool, heeft een boek geschreven, dat hij betitelde met „Over Melodie”. De uitgeverij Harmonia-Boek te Hilversum heeft het werk korte tijd geleden in de handel gebracht. In de onbegrijpelijk korte tijd van vier maanden is men er in geslaagd een rijk voorzien, typografisch bijzonder goed verzorgd en in fraaie band gebonden jubileumboek tot stand te brengen, dat in alle opzichten uitdrukking geeft aan de grote waardering, die men in de eerste de baby zijn eerste kreten los op de wereld, toen nog niet beseffend dat voor datzelfde stemgeluid later miljoenen tieners in zwijm zouden raken. Elvis heette het kind, zoon van Vernon en Gladys Presley. De directeur van Sun, Sam Phillips, hoorde de plaat bij toeval en gaf Presley een contract en nam enkele nummers op plaats in Nederlandse evangelisch-lu- therse kringen voor dr. Mudde heeft en voor de indrukwekkend grote prestaties, die hij met zijn veelzijdige aktiyiteiten ter bevordering van de kerkmuziek als litur gisch bestanddeel van de eredienst heeft geleverd. Getuigenissen van Muddes eer ste kerk. Muziek-leraar prof. dr. Oskar Söhngen uit Berlijn en van andere bui tenlandse vrienden als interessante arti kelen mede opgenomen in het boek, spre ken eveneens van grote bewondering en erkenning van zijn talent, waarover de lezers van het boek zichzelf een indruk kunnen vormen door van de inhoud van Muddes eigen geschriften en voordrach ten kennis te nemen. Men zal hierin in hoofdzaak de gelovi ge, belijdende lutheraan ontmoeten, die het fenomeen muziek naar wezen met zijn geloof met alle dogmatiek confor meert en zo met het woord een manifes tatie van dit geloof wil laten zijn. door de familie Bach, ont dekte een verwijzing naar Johann Christians opera en vond toen dat de biblio theek van het Amerikaan se Congres het hele werk op microfilm had staan. Met behulp van technici werd de film vergroot en verwerkt tot 130 cliche’s aan de hand waarvan Jo nes de muziek tenslotte kon gaan overzetten in modern muziekschrift. geweest met de vermelding hiervan. Men zal bij lezing tot de ontdekking komen, dat verreweg de meeste van de denkers over melodievorming van oordeel zijn, dat het onmogelijk is om afdoende regels, zeker in artistieke zin daarvoor vast te stellen en voor te schrijven. Zo zijn er in de achttien hoofdstukken zeer vele, meest zeer persoonlijke gedachten over het verschijnsel melodie, die van verhelderende betekenis in velerlei zin kunnen zijn voor allen, die zich in de nu ook weer door Wim Thijsse met zijn boek gestelde problematiek willen verdiepen ter bepaling van een eigen standpunt. Ook manager Kolonel Thomas Parker hoorde van Presley en was onder de in druk van diens capaciteiten. Hij werd de manager van Elvis en ging onder de naam „The Hill-billy Cat” met hem op tournee door Tennessee. van de zanger zoals „That’s all right, Mama”. De grote klapper kwam in de lente van 1954, op de jaarlijkse bijeenkomst van de vereniging van platenpraters op het ge- Het standpunt van Mudde treed bij voorbeeld bijzonder duidelijk aan de dag in de opgenomen lezing over „Kerk, Mu ziek en Wereld” in 1956 te Utrecht gehou den. Ook op andere plaatsen wordt het belicht, onder andere met de door Mudde aangehaalde uitspraak van zijn leraar Söhngen, die heeft vastgesteld, dat de protestantse kerkmuziek geheel volgens haar eigen theologische principes het eeuwige Woord gediend heeft in de aan de tijd gebonden vormen (blz. 95). In andere artikelen wordt de betekenis van het kerkkoor en het orgel onder ogen gezien en wordt gesproken over het bedboek voor de kerken van 1973 en over „Stille Nacht”, het „onvolwassen kerst lied”. Het boek, dat „In de hof der evan gelische kerkmuziek” genoemd is en dat men kan bestellen bij ds. A.J. Allan te Heerlen (tel. 045-721068), zal zijn weg in kerkelijke kringen, waar interesse be staat voor kerkmuziek zeker vinden. voor een koersverandering op het gebied van de populaire muziek met hits als „Hound Dog”, „Don’t be cruel” en „It’s now or never”. ontkende altijd smerige bedoelingen te hebben met zijn acteren. De situatie van het muziekonderricht in ons land wordt in de hierbij op eniger lei wijze betrokken kringen lang niet altijd als optimaal gunstig beschouwd. Ter verbetering van de toestand worden er beraads-commissies gevormd, worden er rapporten samengesteld en verhande lingen geschreven, zoals het boek van Dick Zweers, dat onlangs door de uitge verij Harmonia-Boek te Hilversum werd gepubliceerd en de zinrijke titel kreeg „Pas op met muziek, beneden wonen ook mensen”. Als inspekteur van het Kunstonderwijs op het gebied van muziek en theater kan Dick Zweers nu wijzen op een ervaring van meer dan twintig jaar in functionele zin met het kunst-onderwijs en op een grondige kennis van de problemen, die zich op het gebied van de kunstzinnige vorming voordoen. In het „Woord vooraf” verzucht hij „honderden bladzijden ambtelijke rap porten zijn door mij geschreven en nooit heb ik kunnen zeggen wat ik precies dacht". In zijn boek heeft Zweers zich nu kun nen uitspreken, ongetwijfeld met instem ming van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, dat met een subsidie de uitgave van het boek mede mogelijk heeft gemaakt. Het zijn niet alleen „opvattingen”, waarvoor de schrijver aandacht vraagt. Hij heeft de verstrekking van informa ties over publicaties en overheidsnota’s op onderwijsgebied bedoeld, hetgeen voor velen, die zich op de hoogte willen stellen van de relatie van de overheid tot de kunstbeoefening en tot de haar advi serende instanties van verhelderende be tekenis zal blijken te zijn. In sterk persoonlijke betrokkenheid Vóór 15 augustus vorig jaar zou Forum een definitieve herstructurering van het bestuur hebben moeten doorvoeren. Bo vendien zou voor die datum een duidelijk inzicht moeten bestaan op de totstandko ming van een landelijke operastructuur „waarin aan de artistieke en financiële Als dirigent van verschillende koren is hij hiermede veelvuldig geconfronteerd. Dank zij een degelijke opleiding voor koordirectie en gevormd inzicht heeft Nieland daarvoor oplossingen gevonden, waarover hij in zijn boek uitvoerige in formaties verstrekt. Zij betreffen niet alleen de technische en artistieke aspec ten van de koorzangpraktijk, maar ook de organisatorische kant hiervan. Het boek heeft ze een belangrijke gebruiks waarde verkregen. Nieland heeft niet be doeld zijn verhandelingen de betekenis van een alleen-zaligmakende waarheid te geven. Hij wil hetgeen hij geschreven heeft slechts ter overweging aanbevelen bij ieder, die de kunst van het dirigeren beoefent, zowel de koordirigent als de orkestdirigent. Het aantrekken van de hoboïst Han de Vries voor de vertolking van Haydns hobo- concert in C leek enigszins op een revan che. Niet wat De Vries’ boven iedere kri tiek verheven spel betreft, maar wel ten aanzien van de orkestbegeleidingen daar bij. Want toen deze Hollandse blazer-van - internationale-klasse zich vorig jaar de cember in het zelfde concert liet horen, verblufte hij zeker niet minder dan dit maal met zijn uiterst subtiel geraffineerde en Het gezin Presley bezocht trouw de kerk van de Orthodoxe „Assembly of God”. Bij die gelegenheden zong Elvis in het koor. Ook öp kampeeruitstapjes en andere bij eenkomsten was zijn stem altijd welkom als er gezongen moest worden. Nog voor hij 12 jaar was kreeg hij van zijn vader een gitaar van 12.95 dollar. 1 f s- Plotselinge dood In mei van dit jaar was het vijftig jaar geleden, dat dr. Willem Mudde, de beken de, geestdriftige promotor van de evan- gelisch-lutherse kerkmuziek in Neder land, zijn loopbaan als kerkmusicus be gon. Ter gelegenheid van dit gouden jubileum heeft de als stichting werkza me Lutherse Werkgroep voor Kerkmu ziek Willem Mudde, die haar voorzitter is, willen huldigen met de uitgave van een boek, dat een bloemlezing zou bevat ten van artikelen, die in de loop der jaren door de jubilaris voor tijdschriften ge schreven werden, en van voordrachten, die door hem werden gehouden. Elvis groeide op in de staten Mississippi en Tennessee, in een diepreligieuze sfeer die zijn ouders hadden geërfd uit het land van herkomst van de familie, Ierland. Zijn grandioze carrière in de muziek begon volkomen onverwacht in de zomer van 1953 toen Elvis bij de platenmaat schappij Sun in Memphis voor 4 dollar een plaat opnam, een geschenk voor zijn moeder. Het ziet er naar uit dat het gehele arran gement een succesvol verloop zal krijgen. In ieder geval werd deze eerste avond een goed begin gemaakt, in een zeer redelijk bezette Grote Zaal. De leden van het Amsterdams Philhar- monisch orkest zetten daarmee op monte re wijze een nieuwe werkperiode in. Men hoorde Mozarts Parijse Symfonie KV 297, als eerste programmawerk, met frisheid en spitse verfijning in de uitvoering. En ook de weergave van de, het concert be sluitende, Negende Symfonie van Schu bert blonk uit door levendige betrokken heid en accuratesse in het orkestspel, An ton Kersjes leidde zijn ensemble met het van hem bekende elan in efficiënt gebaar, en bereikte in Schuberts omvangrijke, laatste symfonische meesterwerk, een ge laden en zeer plastisch eindresultaat. Een realisatie waarbij het evenwicht tussen romantische fantasie en klassieke opbouw werd benadrukt. De door Thijsse aangehaalde uitspraken van de Nederlandse componist Matthijs Vermeulen klinken als een soort heiligver klaring van de melodie als ondoorgrondelijk mysterie. Daar naast is het nuttig kennis te nemen van een eveneens vermelde bewering van Willem Pijper, dat er „in elke muziek slechts twee primaire elementen zijn: n.l. toonhoogte en toonduur" en dat „alle verdere verschijnselen bijkomstigheden zijn”. vormde gedachten en daaruit voortvloei ende voorstellen, die grondige beschou wingen, ook in critische zin, in alle op zichten rechtvaardigen en die gezien de huidige stand van zaken, ook van inven tariserende betekenis zullen blijken te zijn. Men zal dan moeten uitgaan van de belangrijke, sympatieke overweging, waarmede Zweers de inleiding van zijn boek besluit: „Dan moeten we ons reken schap geven van het feit, dat niet ieder een toegankelijk is voor onze muzikale belevingswereld. Dan moeten we als het ware in die andere belevingswereld wil len kruipen”. Mogen de discussies aan de hand van dit boek spoedig op gang komen! In 1967 was de zanger getrouwd met Priscilla Ann Beaulieu, die hem in 1968 toen af heeft de kassa voor Presley niet een dochter schonk. Helaas strandde het meer stilgestaan. De zanger zorgde tevens huwelijk in 1972. Belangrijk is ook het laatste hoofdstuk van dit boek. Het handelt over de vele facetten van de koorpraktijk in ons land. Ik hoop van harte, dat ieder, die op een of andere wijze betrokken is bij hetgeen zich hier op het gebied van de koorzang afspeelt, daarvan kennis zal nemen. Volgens Francisco zou Presley kunnen zijn overleden als gevolg van „een sterk onregelmatige hartslag”, die zou kunnen zijn veroorzaakt door de hoge bloeddruk die hij had en „enige aandoening van de kransslagaderen”. Ook maakte de superster een aantal films die alle kassuccessen waren maar het populairst waren toch zijn optredens in de zaal. Duizenden tieners zijn in de bied van country en western, in Nashville, loop der jaren flauwgevallen als hij weer eveneens in Tennessee. eens op zijn bekende manier met de heu pen zwaaide of anderzins zijn lichaam Daar was aanwezig Steve Sholes van de bewoog. Vaak werd in meer behoudende platenmaatschappij RCA. Hij hoorde een kringen afkeurend over de stijl van optre- plaat van Elvis en wist onmiddellijk dat den van Elvis gesproken maar „De Pelvis” het talent van Preslëy goud waard was. Hij bood de zanger de voor die tijd ongehoor de som van 35 duizend dollar in ruil voor een platencontract. AMSTERDAM. Om de culturele leegte van de „komkommertijd” die ook in Amsterdam in muzikaal opzicht ieder jaar moet worden doorgemaakt enigszins „in te vullen”, heeft het Amsterdams Philharmonisch Orkest weer een serie „Zomeravondcon certen” georganiseerd, die alle onder leiding van Anton Kersjes in het Concertgebouw worden gegeven. Gisteravond ging deze dinsdagavond-se- rie van start, met Han de Vries als solist. Dan volgen nog de concerten op 23 en 30 augustus, waarop dan respectievelijk de 17-jarige violist Jaap van Zweden en de pianiste Janine Dacosta solistisch te be luisteren zullen zijn, terwijl de serie op 6 september haar afsluiting vindt in een 1 concert dat louter en alleen uit orkestwer ken (d.w.z. zonder solist) bestaat. Enkele weken geleden heeft de in Go- rinchem woonachtige musicus Eduard Nieland, een telg van een bekende Ne derlandse toonkunstenaars-familie, een boek voltooid, dat hij „Koordirectie” heeft genoemd. In dit werk, dat ver- scheen bij de uitgeverij Harmonia-Boek te Hilversum, behandelt de schrijver de problemen, die in de praktijk van de koorzang-beoefening aan de orde kun nen komen. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG. Het Enschedese opera gezelschap Forum wil proberen via de Raad van State alsnog subsidie te verwer ven van de gemeente Groningen. Op 26 augustus zal de afdeling rechtspraak zich bezighouden met een verzoek van Forum om een raadsbesluit van Groningen te vernietigen. Dat raadsbesluit, vorig jaar november genomen, hield in, dat mits aan bepaalde voorwaarden was voldaan, de subsidiekraan met ingang van 15 augus tus dicht zou gaan. Forum beschouwt dit raadsbesluit als in strijd met beginselen van behoorlijk bestuur. voering die in 1778 in een Londense „music hall” zou worden gegeven maar dat was er nooit van geko men. Dit gebeurde vaak met opera’s uit die tijd. Zij werden voltooid, nooit op gevoerd en raakten in het vergeetboek. De Amerikaanse musi coloog Layton Jones die voor het kamerorkest van St. Paul een onderzoek vervulde over orkestratie gedistingeerd-muzikale benadering. Maar het orkestrale aandeel van het APhO, dat op het destijds gegeven concert - J onder leiding stond van gast-dirigent Law rence Foster, liet in een verregaande stroefheid van aanpak zo veel te wensen over, dat het een wonder was dat Han de Vries desondanks van zijn solopartij een artistieke belevenis van de eerste orde wist te maken. Gisteravond zorgde chef-dirigent van het APhO, Anton Kersjes, dat de expres sief spelende solist uitstekend werd bege leid. En daarmee werd dan een acht maan den oude APhO-schuld op bevredigende wijze vereffend. Han de Vries toonde, evenals vorig jaar, een opmerkelijk begrip voor het tegen elkaar uitspelen van muzi kale hoofd- en bijzinnen. Bij zijn gloedvol le vertolking, met dynamisch rijk gescha keerde toonvorming, wist het orkest dit maal goed aan te sluiten. JOHAN VAN KEMPEN Elvis Presley Thijsse heeft voor zijn boek de benaming „Over Melodie” gekozen om elke veronderstelling te voorkomen, dat hij het als een soort melodieleer zou hebben bedoeld. Het bestaan van een melodie-leer acht hij (en met hem zeer velen!) uitgesloten. „Wel kan de lectuur van mijn boek”, zo zegt hij in een woord vooraf, „de lezer helpen tot verdere zelfkennis te komen". Hiermede zal hij naar ik hoop bedoelen de lezer terwille van vermeerdering van kennis en voor de vorming van een eigen mening informatie te verstrekken omtrent de gedachten van de schrijver zelf en van anderen, die zich in de loop der eeuwen met het fenomeen melodie hebben bezig gehouden. Thijsse is niet spaarzaam De techniek van het dirigeren wordt toegelicht door gebaren-schema’s. Voorts geeft Nieland uitvoerings-voor- beelden van composities van Hassler, Bach, Ingegneri, Haydn en Schubert. Met een hoofdstuk over het zingen toont de schrijver aan, dat ook hij stemvor- ming voor koorzangers onmisbaar acht. Na het bekendworden van zijn overlij den zonden radiostations in de hele wereld urenlang zijn songs uit. Auto’s reden bum- 1 per aan bumper over de Elvis Presley Boulevard tegenover het grote huis Grace land waar hij woonde. Een steeds aan groeiende menigte verdrong zich voor de zware met muzieknoten versierde smeedij zeren hekken van dit verblijf. heeft Zweers eigen gedachten over de situatie van het muziekonderricht en van de hedendaagse muziekpraktijk in ons land in het algemeen vermeld en daar naast de mening van eveneens naar wer kelijke verbetering strevende lieden. Dick Zweers zou het liefst willen, dat zijn boek aanleiding zou worden tot een diepgaande discussie. Inderdaad geeft de inhoud een rijke verzameling van ge- ST. PAUL (Minneso- ta/AP). Later dit jaar zal er in St. Paul een eer ste opvoering worden ge geven van een 199 jaar ge leden door Johann Chris tian Bach gecomponeerde opera. Johann Christian, zoon van Johann Sebastian Bach en ook wel de „En gelse Bach”, genoemd, had „Cefalo e pocri” ge componeerd voor een uit- „De precieze doodsoorzaak wordt mis schien wel nooit vastgesteld”. Dit zei de officiële arts van het district Shelby Coun try, Jerry Francisco, na afloop van de schouwing van het lijk van de Amerikaan se zanger Elvis Presley. Maar zowel hij als de lijfarts van Presley zeiden dat geen sporen van verdovende middelen waren aangetroffen. Presley bleek alleen zijn me dicijnen tegen hoge bloeddruk en een darmaandoening te hebben gebruikt. Tegen het einde van de jaren zestig deed Presley het wat rustiger aan maar toen hij, De volgende stap van de maatschappij rond 1970 een come-back waagde als podi- was opnieuw buitengewoon want zij umartiest, bleek hij nog lang niet te zijn bracht vijf singles van „The King” in één vergeten en trok hij opnieuw volle zalen, keer uit. discriminatie van de regio ten opzichte van de Randstad een einde kan komen”. Volgens het Forum-bestuur brengt het stopzetten van de Groningse subsidiëring niet alleen de positie van het operagezel schap in gevaar, maar werkt het besluit ook door op de operavoorziening in Noord- en Oost-Nederland. Forum, vooral afhankelijk van subsidies, vindt in de stad- Groningen een van de belangrijkste subsi- diënten. Het operagezelschap stelt zich op het standpunt, dat men begrip kan opbren gen voor de inhoudelijke kanten van de Groningse voorwaarden, maar dat het uit oogpunt van behoorlijk bestuur onredelijk is dat het verlenen van subsidie aan deze voorwaarden wordt gekoppeld. In het beroep op de afdeling rechtspraak van de Raad van State wordt opgemerkt, dat men niet aan de eerste Groningse voorwaarde (reorganisatie van het be- stuur) kan voldoen omdat het „noch volle- dig mogelijk, noch wenselijk is”. Het be stuur meent, dat eerst inzicht moet be staan in de eisen, die naar aanleiding van mogelijke veranderingen in de positie van het gezelschap in een landelijke. opera&--^ voorziening in de toekomst aan de be-"” stuursvorm zullen moeten worden gesteld. Gewezen wordt op het feit, dat thans twee personeelsleden in het bestuur zijn opge nomen. Forum acht het verder niet redelijk een subsidieverlening afhankelijk te stellen van een voorwaarde waaraan een ander dan de subsidieaanvrager dient te voldoen. calando

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 9