tv-film vanavond
achteraf bekeken
’au/us en de vliegkip
KONING EN KEIZER
Fanda en de sportmeester
tv vanavond]
programma's van
radio en televisie
E
4^^.
Ferdinand
Mi*
RADIO ZATERDAG
TV ZATERDAG
7,
TV VRIJDAG
15
Conventioneel
Veel gemeen
s
3
„Geschiedenis”
I
RTV
19 7 7
AUGUSTUS
R I J D A G
1 9
ian-
118-1
door
Charles
Boost
Be-
iiet
-.4
t
■gr
NICO SCHEEPMAKER
|onJJolieó?7
HILVERSUM I
16.40
17.00
17.30
HILVERSUM III
(K)
Fabeltjes-
HILVERSUM II
19.20
20.15
in.
19.55
HILVERSUM IV
22.05
15 673
22.45
21.00
23.20
18 Pam klaagde over een opkomende
hoofdpijn - en daarom haastte Panda
zich om het wiel te verwisselen, zodat
zijn neef de auto niet langer op hoefde
houden. „Dat was geen manier van je,
Panda!” zei professor Putter intussen.
„Dat was een rijk iemand; de direkteur
van het Sportpaleis. En jij snauwt hem
klein eindje maar”. „Hm”, deed Salo
mo. Hij krabde zich uitvoerig op de
ravekop en informeerde toen zo achte
loos mogelijk: „Nog iets vernomen over
die vliegplannen van Eucalypta?”
„Daar is ze vast nog niet mee klaar”,
TV, een televisiefilm met een bioscoopbe-
zetting: Anthony Hopkins (Pierre Bezoe-
chov in „Oorlog en vrede”), Walter Pid-
gean (Mrs. Miniver), Joseph Gotten (Citi
zen Kane), Martin Balsam (Twelve Angry
Man), terwijl Buzz Kulik tot de effectiefste
tv-regisseurs wordt gerekend.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllilllllllllllllllll
zuchtende vertedering, aan het eind van de
film), maar dat er ook nog vakbekwame
jongens rondliepen die omgetoverd kon
den worden in die enge Deen en die enge
jongetjes die de kinderen Kempowski uit
beeldden, mogen we rustig een onbegrijpe
lijk wonder noemen.
gen prijzenswaardige documentaires te
zien, toegegeven, over Troelstra en Dome-
la Nieuwenhuis en de werkloosheid en de
opkomst van de NSB en noem maar op, je
zit er voor en je kijkt er naar, maar echt
„meebeleven”, ook iets proeven van de
sfeer en van de gedachtenwereld van de
betrokkenen, dat zit er bij die documentai
res toch niet in.
Want uiteindelijk is de „geschiedenis”
toch weinig meer dan een samenspel van
menselijke beweegredenen, en hoe kom je
die beter en nauwkeuriger te weten dan in
zo’n televisiefilm als „Tadellöser und
Wolff?” Je kan (om maar een voorbeeld te
noemen) wel het kenmerkende verhaal
vertellen van Troelstra die de uitdaging
van een van zijn kinderen aannam om het
woord „zwembroekje” in een politieke re
devoering te verwerken, en dat geeft dan
van buitenaf wel even een beeld van de
mens achter de politicus, maar dat haalt
natuurlijk niet bij het verstikkende effect
van zo’n vader Kempowski (die net zo
historisch was als Troelstra en Domela),
die bijna uitsluitend in stopwoorden sprak
in de trant van „Scheisse met Reise” (ver
taald als „Klote van de bok”) en „Graulich
und abscheulich”.
Dat licht-dekandente sfeertje van de
vooroorlogse jongens die zich niet tot de
Hitler Jugend aangetrokken voelden en
hun heil bij Louis Armstrong zochten kun
je ook alleen maar in „toneelvorm” duide
lijk maken, en dan moet je natuurlijk nog
de beschikking hebben over de juiste ty
pes. Wat dat betreft was „Tadellöser und
Wolff” een mirakel van typecasting. Je
had je eventueel nog kunnen voorstellen
dat ergens in West-Duitsland nog een man
rondliep die ook nog kon acteren en die
geknipt was voor het uitbeelden van vader
Kempowski („Waarom was hij toch altijd
zo’n rare”, verzuchtte moeder, niet zonder
Nora Swinburne en Laurence Naismith als respectievelijk
Katherina Schratt en Frans Jozel in de vanavond uitgezonden
aflevering van Koning en keizer. (Nederland 2, 22.30-23.20 uur).
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Reveille:
klassieke muziek. 9.00 Nieuws. 9.02
Alexandre Tansman tachtig jaar.
9.40 Stemmen van weleer. 10.00 Ra
dio Kamerorkest. 10.37 Don Carlos.
12.00 Pistache in de zomer. 14.30
„Quai des Brumes”, de film die de
VARA vanavond om 21.50 op het scherm
brengt de aan Jean Gabin gewijde serie is
de tweede speelfilm van Carné die lange
tijd als assistent bij Jacques Feyder had
gewerkt en in ’37 „Dröle de Drame” maak
te met dezelfde mensen die later zijn vaste
medewerkers zouden worden. Een burles
ke, enigszins surrealistische farce die niet
helemaal in de lijn van Carné lag en geen
publiek succes werd. Zijn eigenlijke naam
maakt de filmer pas het volgende jaar met
zijn klassiek geworden „Quai des Bru
mes”, een soort debuut dus dat dadelijk op
het Festival van Venetië (met „Pépé le
Moko”) in de hoge onderscheidingen viel.
Jacques Prévert had zijn scenario geba
seerd op een roman van Pierre Mac Orlan
die zijn verhaal op Montmarte gesitueerd
had, een plaats van handeling die door
Prévert veranderd werd in een mistige
havenplaats, eventueel Le Havre. Het ver
haal gaat over een deserteur uit het koloni
ale leger (Jean Gabin) die zich schuilhoudt
aan de zelfkant van de haven, daar een
meisje ontmoet (Michèle Morgan) verliefd
wordt en na enige tijd haar voogd (Michel
Simon) doodt omdat deze misbruik van
zijn pupil maakt. Gabin vlucht voor de
politie maar wordt op het ogenblik dat hij
zich zal inschepen door een vroegere min
naar van het meisje (Pierre Brasseur)
doodgeschoten. Een overeenkomstig einde
Muziek uit Hongarije. 16.00 ’t Is his
torisch. 16.20 Hoogtepunten uit het
Nederlands koorfestival 1977 16.45
AVRO’s Radiojournaal.
21.35
21.50
23.20
23.25
20.00
20.25
21.50
22.30
18.55
19.04
18.45
18.55
19.04
19.30
(Herhaling van het in onze vorige
editie gepubliceerde programma)
In de actualiteitenrubriek Aktua van
de TROS zal vanavond een interview
met de PLO-vertegenwoordiger in Eu
ropa, Daruk Barakat, over de situatie
in het Midden-Oosten worden uitgezon
den. Ook zal de TROS dan aandacht
besteden aan de film „Black Sunday”,
onder meer via gesprekken met de
hoofdrolvertolkers. Voorts worden bij
dragen uitgezonden over de kabinets
formatie en de „Baaldag” bij de post
cheque- en girodienst. Er zal een repor
tage worden gegeven van het internati
onaal concours hippique in Rotterdam.
(Nederland 2, 21.50).
16.00
16.15
21.35
21.50
22.20
22.40
18.45
18.55
19.04
19.39
20.00
20.25
23.10
23.50
23.35
18.55
19.04
r? V
In de korte glorietijd
van de Franse film, zo
tussen 1935 en 1940, werd
het niveau van de pro-
duktie bepaald door drie
mannen: Marcel Carné,
Jacques Prévert en Jean
Gabin. Met daaromheen
andere vakmensen van
de eerste orde als Eugène
Schufftan en Curt Cou
rant achter de camera,
Alexander Trauner voor
de decors en Maurice
Jaubert voor de muziek.
Zij waren verantwoorde
lijk voor de zogeheten
„films noirs”, de zwaar
moedige, uitzichtloze
films, gekenmerkt door een negatieve le
vensvisie en later verantwoordelijk ge
steld voor de Franse nederlaag in de twee
de wereldoorlog. Waarop Carné antwoord
de dat de cineast de barometer van zijn
tijd moet zijn en dat men de barometer
niet kan verwijten dat er onweer op komst
is.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) De film van
Ome Willem.
Taarten.
Pipo en de Waterlan
ders.
De koning en de nachte
gaal, poppenfilm.
(K) De zucht naar avon
tuur, documentaire
serie.
NOS: (K) Sport extra
met het CHIO in Rotter
dam en de E.K zwem
men in Zweden.
(K) De Fabeltjeskrant.
(K) Journaal.
TROS: (K) Switch, tv-se-
rie.
(K) De Lucille Ball Jubi
leum Show.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Wordt u al
geholpen?, tv-serie.
(K) Tros sport.
(K) Magna Carta en Ca
therine How.
NOS: (K) Journaal.
(K)
en
zie Paulus geheel naar waarheid. „En
het zal er vandaag ook wel niet van
komen”. „Da’s maargoed ook”, meende
Salomo. „Het zou er anders kwalijk
voor jullie uitzien”.
dus als de in het jaar tevoren door Duvier
gemaakte „Pépé le Moko”. De havenkroeg
waarin zich een groot deel van de hande
ling afspeelt had oorspronkelijk in de be
doelingen van de auteur de bekende artis-
tenkroeg op Montmartre, „Le Lapin Agi
le” moeten zijn. Opnieuw is het thema van
de film een mooie liefde die door de slechte
omringende wereld kapot gemaakt wordt.
Jean Gabin als opgejaagde man zou die rol
en dat thema voor het laatst onder Carné
spelen in 1939 in „Le Jour se léve”. Gabin
ging kort daarna in dienst en verliet zijn
bezet vaderland, Carné bleef thuis en zag
zijn kans schoon na de oorlog zijn lijn van
„zwarte” successen voort te zetten met
„Les Enfants du Paradis”.
hM TE BEGINNEN HEB IK NOOIT
loofd in die verhalen van mensen die
k Duitsland 1 en 2 konden ontvangen en
toen dat zij nauwelijks nog naar Neder-
ld keken, en bijna automatisch op een
r Duitslanden (niet West of Oost, maar 1
2) afstemden. Ik heb zelf jarenlang dank
een centrale antenne Duitsland 1 en 2
zelfs Duitsland 3 kunnen ontvangen,
iar veel meer dan zaterdagavond om-
eeks 6 uur naar de Sportschau keek ik
{enlijk niet. Want zo gemakkelijk te ver-
|an is Duits nu ook weer niet. Je verstaat
[ongeveer net zo goed als Nederlands in
Herlands gezongen opera’s.
Cliff de Young, die Charles Lindbergh
speelde, mag dan minder bekend zijn,
maar juist hij maakte vanuit zijn onder
koelde rol veel duidelijk van de emoties en
beweegredenen van een man die eerst in
zijn eentje de Atlantisch Oceaan overvloog
in een vliegtuigje dat nu niet eens meer een
politievergunning voor crash car-races
zou krijgen, en die later met zijn gezin de
publiciteit tot ver buiten Amerika ont
vluchtte. Toen zijn zoon Jon, die kort na de
kidnapping van Charles jr. geboren werd,
als jonge jongen de gewoonte ontwikkelde
om juist bij storm met de kreef'.enboot
erop uit te trekken, vroeg zijn vader hem
waarom hij dat deed. Jon antwoordde dat
er meer kreeften waren als het stormde, en
dat het vissen erop dan ook een grotere
uitdaging betekende. Charles Lindbergh
antwoordde toen: „Dat zijn goede redenen,
maar alleen een dwaas tart het noodlot
steeds maar weer. Eens krijgt het je toch te
pakken”.
Sportpaleis. „Ik moet mij reppem om
dat direkteurschap even te regelen.
prevelde hij. „Een kleine moeite die ik
er graag voor over heb. Want er zitten
grote mogelijkheden in de bionische
eigenschappen van Panda’s neefje - en
die moet ik uitbuiten. eh. nuttig
maken, bedoel ik.
af als hij aanbiedt om geld in mijn
bionische projekt te steken. Alsof ik
dat niet kan gebruiken! Al die appara
tuur en proefnemingen zijn heel duur.
Maar ik ga de heer Goedbloed achterna
- en jij houdt je stil. Dat was precies
wat Joris verwachtte. En daarom
haastte hij zich in de richting van het
Gaf „Tadellöser und Wolff” nu net zo’n
documentair beeld van een Duits burger-
mansgezin in het vooroorlogse Duitsland
als het drieluik van Louis van Gasteren
ons van het leven op Sardinië bood? Van
Gasteren bleek vrij conventioneel te werk
te zijn gegaan, met kenners die vertelden
over heden en verleden van Sardinië,
waardoor vooral het eerste luik van de
drie me niet méér boeide en frappeerde
dan de gemiddelde documentaire over pa-
poea’s en Braziliaanse indianen. Maar het
gaat er uiteindelijk natuurlijk om wat de
effectiefste methode is, en waarschijnlijk
was deze conventionele methode voor de
ordening van het geheel toch de beste.
Nummer twee en zeker nummer drie boei
den me sterk, en mocht je memorabele
documentaires noemen.
Ze waren echter niet te vergelijken met
„Tadellöser und Wolff”, omdat het fami
lieverhaal van de schrijver Walter Kem
powski, over zichzelf, zijn ouders, zijn
broer en zuster en over alle figuranten om
hen heen, meer als een parabel was ge
schreven, dan als een zo getrouw mogelij
ke weergave van de werkelijkheid. Hij
heeft ongetwijfeld gechargeerd, dingen
weggelaten, andere dingen aangedikt, „op
gehoogd”, waardoor hij bo-'en het fotogra
fische realisme uitsteeg en „de tweede
werkelijkheid zichtbaar maakte”. „De
Avond”, het debuut van Gerard Kornelis
van het Reve, maakte ook zo’n onvervalste
levensechte indruk, zeker wat het burger
lijke milieu betreft, hoewel vader Van het
Reve in werkelijkheid toch maar ten dele
op het portret van de oude heer Egters
leek. Het merkwaardige van kunst is nu
eenmaal, dat je de werkelijkheid vaak
moet abstraheren om de indruk van au
thenticiteit zo groot mogelijk te maken. In
zoverre was „Tadellöser und Wolff” in de
eerste plaats een kunstwerk, en pas in de
tweede plaats een „documentaire”. Kunst
is een verdraaiing terwille van de waar
heid, heeft William Moore eens gezegd.
„De kunst begint eerst daar, waar de na
bootsing eindigt”, zei Oscar Wilde. „Kunst
is geconcentreerde natuur”, zei Honoré de
Balzac. Al deze drie definities zijn van
toepassing op „Tadellöser und Wolff”.
Ieder heel uur nieuws. NCRV. 7.02
Pop station. 8.03 Happy Sound. 9.03
In. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.03
Los vast, gevarieerd muziekpro
gramma. 14.03 Bij Barend. 16.03
Sportshow. NOS: 18.03 De rock
and roll methode. NCRV: 19.02 Pers
vers. 20.02 After Eight. 22.02 Sport
show. 22.55 Mededelingen. 23.20
Nordring Radio Prize 1977. 1.02
Nachtexpress (1). 4.02 Nachtexpress
(2.) 6.50 Zondagmorgen.
NEDERLAND I
18.45
NEDERLAND I
15.30
15.32
23.10
NEDERLAND II
18.45
NOS: 7.00 Nieuws. 7.02 Z O. Zater-
dagochtendshow (1). 7.30 Nieuws.
7.53 Z O. Zaterdagochtendshow (2).
8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 8.45 Z O. Zaterdag
ochtendshow (3). 10.30 Nieuws. 10.33
Z.I. 12.26 Mededelingen. 12.30
Nieuws. 12.41 Wegens vakantie ge
sloten. 14.30 Nar. 15.30 Nieuws. 15.33
De rode loper. 17.30 Nieuws. 17.32
Dingen van de dag.. 18.30 Nieuws.
18.41 Proeflokaal. 19.30 Zing zo
maar simpel een melodie 20.00 De
VARA feliciteert, verzoekplaten
programma 21.00 Voor wie niet kij
ken wil muziek en informatie.
23.55 Nieuws
DUITSLAND I
18.10 (K) Licht muziekprogramma.
18.55 (K) Journaal. 19.00 (K) Regio
naal nieuws. 19.05 (K) Programma-
overzicht Aansl.: Tekenfilm. 19.15
(K) Hire Schwester, tv-film. 19.40 (K)
Showprogramma. 20.15 (K) Actuali
teiten. 20.45 (K) Lichte zang. 21.00
(K) Journaal en weerbericht. 21.15
(K) Rum aus Jamaika, klucht. 23.05
(K) Verkeerswenken. 23.10 (K) In
formatief programma. 23.35 (K)
Journaal en weerberichten. 24.00
(K) Sport. 0.25 (K) Zahnschremer-
zen, tv-spel. 2.00 (K) Journaal.
DUITSLAND II
18.00 (K) Journaal. 18.10 (K) Kin
derprogramma’s. 18.35 (K) Actuali
teiten en muziek. 19.20 (K) Laurel en
Hardy 19.55 (K) Mainzelmannchen.
20.00 (K) Journaal. 20.30 (K) Repor
tages van buitenlandse correspon
denten. 21.15 (K) Der Überlaufer, tv-
spel. 22.45 (K) Journaal. 23.00 <K)
Cultureel magazine. 23.30 (K) Der
Magiër, tv-film. 0.15 (K) Verrückte
Mama, speelfilm. 1.30 (K) Journaal.
DUITSLAND III
20.45 (K) Regionaal nieuws. 21.00 (K)
Journaal en weerbericht. 21.15 For
syte Saga, tv-serie. 22.05 (K) Docu
mentaire serie. 23.50 Klassieke ka
mermuziek 0.35 (K) Journaal.
BELGIE (NED.)
18.55 (K) Tekenfilmserie. 19.00 (K)
Gestrand, jeugdserie. 19.25 (K) Zo-
meragenda. 19.40 (K) Mededelingen
TROS: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Ontbijt-Soos. Lich
te en populair klassieke muziek.
(8.00 Nieuws. 8.11 Aktua-ochten-
deditie. 9.35 Waterstanden). 10.00 De
tien om kindershow op herhaling.
10.39 Aktua-Sport. (11.00 Nieuws)
11.30 Wegwezen. Gevarieerd pro
gramma. 12.49 Overheidsvoorlich
ting. Franco huis. 13.00 Nieuws.
13.11 Aktua. 13.30 Bing Crosby sto
ry. 14.30 Cabaretcetera. 15.00 Voor
zichtig. breekbaar. Oude gram
mofoonplaten. 15.40 Stef Meeder
speelt op verzoek. 16.00 Nieuws.
16.03 De Europarade. 17.55 Medede
lingen 18.00 Nieuws. 18.11 Aktua
18.30 Toeraktua. 19.00 Tross-coun-
DUITSLAND I
18.15 (K) Filmreportage. 18.45 (K)
Journaal. 18.48 (K) Sport. 19.30 (K)
Der Mann, der keinen Mord beging,
tv-serie. 20.15 (K) Actualiteiten.
20.50 (K) Amusement en informatie.
21.00 (K) Journaal en weerbericht.
21.15 (K) Spelprogramma. 22.45 (K)
Trekking lottogetallen, (K) Journaal
en weerbericht, (K) Het woord voor
de zondag. 23.05 (K) Point Blank,
speelfilm. 0.35 (K) Journaal.
DUITSLAND II
18.00 (K) Journaal. 18.05 (K) Infor
matief programma. Aansl.: (K) Con
sumentenrubriek. 18.50 (K) Mu
ziekprogramma. 19.00 (K) Verhaal
20.00 (K) Journaal. 20.30 (K) Lichte
muziek. 21.15 Arsen und Spitzen-
haubehen, oude speelfilm. 23.05 (K)
Journaal. 23.10 (K) Sport. 0.25 (K)
Die Superspinne, tv-film. 1.55 (K)
Journaal
DUITSLAND III
20.45 (K) Regionaal nieuws. 21.00 (K)
Journaal en weerbericht. 21.15 (K)
Ihr Auftritt, Al Mundy!, misdaadse
rie. 22.05 Mach’s Beste draus, tv-
spel. 23.15 (K) Documentair pro
gramma. 0.05 (K) Journaal.
BELGIE (NED.)
18.45 (K) Tekenfilmserie. 18.50 (K)
Disneyland, kinderprogramma.
19.40 (K) Mededelingen. 19.45 (K)
Journaal. 20.15 (K) Muziekprogram-
ma. 20.55 (K) De levende dode (The
screaming Woman), speelfilm. 22.05
(K) Muziekprogramma. 22.55 (K)
Journaal en sport.
Hoewel hun lengte verschilde („Tadellö-
r und Wolff’ nam in totaal 3 uur en 15
inuten in beslag, „The Lindbergh Kid-
ipping Case” 2 uur en 30 minuten) had-
>n ze veel met elkaar gemeen. De Duitse
jlevisiefilm van Eberhard Fechner (die de
rix Italia 1975 won) werd door de makers
>lf betiteld als „een burgelijke film” en
et was (even afgezien van dat „burgelij-
B”) ook minstens zozeer een film als een
f-spel, maar wel eentje die voor het tv-
jherm gemaakt was. Hetzelfde gold voor
e Lindbergh-film van Columbia Pictures
pok de officiële cijfers hebben de wild-
fstverhalen van de Duitslandkijker nooit
kggesteund, en dat doen ze nog steeds
kt, want terwijl nu 58 procent van de
kierlandse bevolking naar Duitsland 1’
p kijken, pleegt men deze ontucht voor
inelijk op de tijdstippen dat Nederland
K uitzendt. Tussen 18.45 en 24.00 uur
irdt door hen die over alle zenders be-
hikken toch nog altijd voor 86 procent
ar Nederland gekeken, voor 9 procent
ar Duitsland 1 of 2, en voor 5 procent
ar Duitsland 3 of de BRT.
k Z-.6Ö
NOS: (K) Reportage
van het concours hippi
que (CHIO) in Rot
terdam.
(K) De Fabeltjeskrant.
(K) Journaal.
TROS: (K) koning Bolo.
(K) Hunters goud, tv-se
rie.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Hit Boule
vard, muzikaal pro
gramma.
(K) De Verpleegsters, tv-
serie.
Aktua-TV.
(K) Koning en Keizer, tv-
serie.
NOS: (K) Journaal.
try. 20.00 Nieuws. 20.05 Concert a la
Carte. Klassiek wensprogramma.
21.30 Woorden in de avond EO:
22.00 Laat ons de rustdag wijden.
Meditatie en gewijde muziek. 22.45.
Reflector. Informatie met het oog
op de gemeente. 23.00 (S) Goed
nieuws. Programma in het Turks.
23.10 Postludlum rondom Jan
Zwart. Klassieke muziek en bijbel
lezing. NOS: 23.55 Nieuws
NOS: (K) De Fabeltjes
krant.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Black Beau
ty, tv-serie.
(K) Zo vader, zo zoon.
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) De stille ge
tuige, speelfilm.
(K) Hier en Nu - aktuali-
teiten.
(K) Hier en Nu - Studio
Sport.
(K) Muzikale meditatie.
NOS: (K) Journaal.
(K) E.K. zwemmen -
Zweden.
De televisie is ongetwijfeld onze beste
geschiedenisleraar, want is er een betere
methode denkbaar dan een zo verantwoor
de reconstructie van iets wat niet alleen
een incident was, maar alles bij elkaar ook
een kenmerkende gebeurtenis voor het
Amerikaanse leven in de jaren dertig, om
ons meer dan alleen de feiten en de namen
en de jaartallen te laten leren kennen?
Eerst vorige week al de reconstructie van
de paniek die Orson Welles’ hoorspel „War
of the Worlds” in het vooroorlogse Ameri
ka veroorzaakte, en nu weer de Lind-
bergh-zaak. Wat leren we intussen van
onze eigen nabije geschiedenis? We krij-
IIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllInlIllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH
Michel Morgan en Jean Gabin in „Quai
des Brumes”.
|k vind dat ook heel begrijpelijk, want
far vind je betere buitenlandse televi-
[programma’s dan op de Nederlandse
kders? Inclusief prettige ondertiteling??
jem me van deze week één Nederlands
pgramma dat in de schaduw kon staan
in de twee afleveringen van „Tadellöser
ld Wolff” (Duits), „De ontvoering van de
[by Charles Lindbergh” (Amerikaans),
Zondags met Cybèle” (Franse speel-
kn), i„Tijd van leven” (Herhaling van
Leedse tv-film) en „Quai des Brumes”
ranse speelfilm van Marcel Carné in de
km Gabin-cyclus). Ik zelf kan er wel
ntje noemen: „Corbeddu”, derde afleve-
ig van het drieluik dat Louis van Gaste-
n over Sardinië maakte.
|8. Paulus werd wel wat verlegen toen
ialomo hem dat zo op de man af vroeg.
lij gaf Pieter een stiekem zetje en
mtwoordde: „Wij hebben alleen maar
len eindje gewandeld, nietwaar
neter?” „Ja”, zie Pieter prompt. „Een
NOS:
krant.
(K) Journaal.
VARA: (K) Jason en bo
ze Agnes, tekenfilm.
(K) Grijze Uil, documen
taire.
(K) Uitblazen
Hoorn.
NOS: (K) Journaal.
VARA: Havenkwartier
(Quai des Brumes),
speelfilm.
NOS: (K) Journaal.
(K) E.K. zwemmen-Zwe
den.
NEDERLAND II
18.00
en weerbericht. 19.45 (K) Journaal.
20.15 (K) De onweerstaanbare (Le
magnifique), speelfilm. 21.45 (K)
Muziekprogramma. 22.30
K.T.R.C. 23.00 (K) Journaal
sport
W