Kris-kras door de dierentuin GROTE KANS OP HEROPENING KLEINE KOMEDIE IN 1978 .s f- 1 NZH-koffiehuis'l ül Nageslacht M b.v, I .V. K Swep IEP Verlichting van theaternood Capaciteit Reparaties Historie 1 15 □□□□□□□□□□□□□nnnnnnnnnnonnnnrancc/^tjaLjnanuaaaaanoaaLiGauaDaaanqonnDLjnLjnanDaaDaDaaDaaannnnaaDDaDDaDnn u; Z 7 De Kleine Komedie, het Am- fsterdamse theater aan de Amstel, jdat al sinds vier jaar ondanks de grote zalennood in de hoofdstad gesloten is, maakt een zeer goede kans het volgend seizoen weer open te gaan. Dat zou dan moeten gebeuren na de (beperkte) ver- bouwingsplannen van Meerburg Theaterbeheer. Directeur Frits Brave rekent al half en half op 1 september 1978; volgens hem <-hangt de beslissing nog op forme- je kwesties. De gemeente - de huis- ^"seigenaar - deelde mee dat over circa vier weken een gezamenlij ke vergadering over de Kleine Ko medie wordt gehouden door de commissies publieke werken en kunstzaken. ONDER REDACTIE VAN INGE CRUL A WMB 7 iar. uropa 9J 28 27 3191 kwijk half geld N" September: Artis voor Potasch en Perlemoei- triomfen vierden maar ook een stuk als Virginia Woolf werd opgevoerd, verstomde het applaus in het voorjaar van 1973. De gemeente wilde de sluiting om de fundering te onderzoeken op zijn sterkte, en te zien of restauratie of totale verbouwing nodig zou zijn. Sinds dien passeerden de plannen de revue, elk met zijn eigen financiële konsekwenties. Het verst ging het idee van totale verbou wing, en uitbreiding van de capaciteit van de zaal. Er is onder andere ook door wisse ling van wethouders niets gebeurd. Ook de plannen rond het Muziektheater hadden daar natuurlijk mee te maken. Tot dit jaar het initiatief kwam van mr. Piet Meerburg (o.a. directeur van het Nieuwe de la Mar en gedelegeerd commissaris van de exploita tie NV de Kleine Komedie) en Frits Brave tot een vereenvoudigd restauratieplan. programmering. Hij heeft, het over „de leuke, oude sfeer van vroeger”, waarin allerlei soorten toneel kunnen passen. De beslissing zal snel moeten vallen want men maakt zich in de theaterwereld al weer op om de planning voor het volgende seizoen te gaan maken. Over de kosten van de verbouwing kon Brave ook niets zeggen. Hans Tobi onderschrijft de argumenten omtrent de capaciteit. Hij zegt over de programmering niet in een „gezicht” van een theater te geloven, of dat moet werke lijk tientallen jaren achtereen één genre gebracht hebben. „Als je iets goeds brengt komen de mensen wel". Kortom: echt niet alleen blijspelen en kluchten voor hem. De heer Thierens van John de Crane, zegt „zich nog af te vragen waarom het zo nodig dicht moest". Ruimten voor het spe- len van series, zonder dat je er ondanks je volle zalen na twee, drie weken weer uit moet voor een ander, ontbreken ten ene- male, beklemtoont hij. De Kleine Komedie is volgens hem ook een mooie „tussen ruimte” voor heel wat groepen, vooral cabaret, die nu in de kleine zalen blijven steken. Carl Tobi van de produkties van Joop van den Ende merkt op dat hij niks te zeggen heeft over de bestemming van het theater, maar er graag in wil met produk ties. Over de financiële problemen zegt hij dat het een afweging van prioriteiten is - de één begint met zeg maar miljoenen te steken in een verbouwing, de ander denkt aan een paar ton voor toneelvloer, brand- blusinstallatie e.d. voorlopig genoeg te hebben. Het apenhuis: Orang-oetanvrouw'Coco koestert er haar zoon Djumah, geboren op 1 april, en bij de slingerapen vind je Pim, van de affiche „Artis moet blijven". Op 8 augustus werd bij de capucijnerapen een jong geboren, het wordt op de rug meege sjouwd. In hun grote „terrarium" staren de krokodillen je grieze lig onbeweeglijk aan. Je vindt in hetzelfde gebouw de leguaan, en ook de beschermde landschildpad en zijn onbeschermde collega uit de moerassen, die met ladingen tegelijk uit Noord-Amerika komt en dus spoedig wel beschermd zal moeten worden. Kris-kras door Artis, door de augustusregen voor mij, hopelijk door de septemberzon voor u. Honderden dieren, in alle maten, op het droge en in het natte. Waarbij moet worden aangetekend dat de bezoeker het meest geïmponeerd schijnt te zijn door apen, wolven en krokodillen. Overal de bordjes met tekst en uitleg, een grage prooi voor souvcnirjagers. En natuurlijk de bordjes over het voeren, want er zijn nog altijd mensen die denken dat een jaguar ook wel 'ns een stukje sinaasappel lust en die dan verbaasd zijn als het dier de vinger lekkerder vindt. De olifanten hebben ontdekt dat de ondergrond van hun buitenverblijf uit rode baksteen bestaat en staan die smakelijk op te eten. Langs de waardig ogende giraffen en springbokken naar de gnoe die een jong verwacht, en de jonge zebra. De beren: zo gevaarlijk, maar zo scnatlig om te zien, met die Kieme Kinderlijke donzen oren Op één na: die kreeg bij de geboorte maar één zo'n teddybeeroortje mee. Het nieuwe kleine-zoogdierenverblijf herbergt vele dieren, waaronder meerkatten, ringstaartmaki's (gek op de zon), kantjils, marmotten en klimgrage luiaards. In het nijlpaardenhuis drijven de lobbesen loom in hun bad en de zeekoe die Artis de Europese primeur van een jong schonk begin augustus kan nu waarlijk tonen een „zoogdier" te zijn. Ook bij de zeerobben valt trouwens1 een jong te bewonderen. Verder zijn er allerlei mogelijkheden voor gereduceerde ta rieven. abonnementen e.d. Kinderen onder de drie mogen er gratis in, en voor invaliden zijn ook faciliteiten aanwezig. Laat uw huisdier thuis: honden komen er beslist niet in.’ Er is in Artis een surplus aan dieren, óók bedreigde, die niet op hun oude plek kunnen leven, niet keerd.. aan ons - het eerste ei is al weer gelegd). Bij de hyena’s werd geconstateerd dat ze eenmaal sa men in een groep het gedragspa troon gingen vertonen dat ze in het veld buiten ook hebben. 81 102 95 99 92 107 ....65 59 is 303. Praten we nog niet eens over de talloze vogels, vissen, reptielen en al die andere dieren die u in Artis vindt. U komt er met de auto (maar het is moeilijk parkeren een idee: neerzetten bij het Ajaxstadion en dan lijn 9 nemen), de trein plus bus (lijn 22 van het CS) of tram (lijn 9). Van negen tot zeven is de Artiskassa momenteel open en u mag dan blijven tot acht uur (dfe tijden wisselen in de seizoenen). Buiten september kan men altijd na vier uur ’s middags van het halve tarief profiteren. 9: 8! 9‘ 81 52 105 110 61 60 65 99 98 155 net B I 62 115 89 74 109 .82 ...69 50 .42 36 f'.. 92 97 staat er een stichting voor dit Artis, waar de grootste subsi diegever, de gemeente, een dikke vinger in de pap heeft. Grond en gebouwen gingen al eerder naar de gemeente. De dierentuin had altijd, vol gens de direkteur, de inrichting van een "postzegelverzameling”. Overal onderkomens met taart- puntachtigeterrasjes eromheen, veel kleine verblijven met zoveel mogelijk dieren. Dat is nu langza merhand aan het veranderen. Men wil de karakteristieke sfeer van het park behouden, met zijn kijkjes op groen en dierenverblij ven, maar de verblijven worden aangepast, en vervangen door grotere Het nieuwe gebouw voor kleine zoogdieren, schuilgaand in het groen is een goed voorbeeld. Tegelijk is de verzameling die ren in samenstelling veranderd: Niet langer van alle soorten iets, maar liever grotere groepen van soorten, met behoud van variatie in de tuin. Vroeger had men bij voorbeeld allerlei soorten pin- guins, nu nog maar één grote groep van één soort, met enkele variaties. Dat blijkt goede resul taten bij de voortplanting op te leveren. (Ze leven, komend van het zuidelijk halfrond, "omge- dat is er, behalve bij de vogels, eigenlijk het hele jaar door. Te veel zelfs, zodat men al geboorte beperking heeft moeten toepas sen. Apen, tijgers, olifanten, alles wat u wilt is er. Artis is géén pretpark, het is een dierentuin. Maar wel één die toch meer mo gelijkheden biedt. Waarom naar Artis? Om dieren te zien en wat te leren, om gek te doen tegen de apen en te wachten tot de olifan ten paren, om te zien welke diersoorten bedreigd worden, om alleen maar wat te lezen op een bankje in het groen, of om, zoals een oude mevrouw het eens te genover de afdeling voorlichting uitdrukte: ”te wandelen, want de paden zijn er zo schoon.” De diverse vrijé producenten die we opbelden gaven unaniem hun gramschap te kennen over het tekort aan zalen in Amsterdam, en waren even eensgezind in hun enthousiasme over een mogelijke her opening van de Kleine Komedie. Hans Sleeswijk (POC, Planning en Organisatie Centrum), zet wel vraagtekens bij de capa citeit en betreurt dat er geen nieuwe plaat sen bijkomen. Amsterdam geeft geen ga ranties voor vrije produkties, wat impli ceert dat men met de zaalbezetting uit de kosten moet komen. Met de 600 plaatsen van het de la Mar kan dat beter dan met de 490 die de Kleine Komedie heeft. Maar, zei hij. „beter dit dan niets", en „wij hebben geen enkele moeite om het gezamenlijk met de vrije produkties te program meren". Artis dateert van het begin van de vorige eeuw. Vóór 1800 waren er geen dierentuinen, of het moesten de sjieke parken van vorsten en adel zijn. Rond 1800 waren er rondreizende menage- riën, maar pas na de eeuwwisse ling ontstonden de dierenparken voor de gegoede burgerij, waarin Londen voorop liep maar Am sterdam de eerste op het vaste land kreeg dankzij een zoölogi sche vereniging. Sinds 1960 be- Op de foto’s ziet u: t!- Een jonge Bengaalse tijger, wiens vader en moeder zélf met defies werden grootge bracht; beren en ringstaartmaki’s met hun kinderen op de rug; ijsberen in hun rots- verblijf; een zeerob met jong in het bassin; een makako, met z’n grote nieuwsgierige ogen; het oerang-oetan-wijfje Coco met kroost. De maand september heeft altijd een bijzondere klank gehad in de Amsterdamse dierentuin Artis. De vakanties van de meesten voorbij, de zomer op z’n end, de dagen kortend naar de herfst, en dan: een dagje Artis, met het hele gezin, per tram, fiets, of benen wagen, en dat allemaal voor een kwartje de man, net als op He melvaartsdag eerder in het jaar. September - kwartjesmaand, maar de tijden zijn veranderd en soms denk je dat de zomers dat ook zijn. Artis heeft een wat an der gezicht gekregen waarover straks meer, de bezoekers komen bij voorkeur per auto in de eivol le buurt, de kwartjes noch toe gangsprijzen zijn die van vroe ger. Maar september (én Hemel vaartsdag) heeft zijn bijzondere tintje gehouden: de hele maand kunt u voor half geld ’’apies kij ken". Dus: f6,50 voor de volwas sene wordt f 3.25 en f 3,25 voor de kinders f 1,65. Wie Artisbezoek een dure liefhebberij vindt kan dus het beste nu gaan. In de dierentuin wordt op hem ge wacht, want het bezoekersaantal is afgenomen, en de financiën vertonen ook tekorten. Denkt u niet dat er nu geen "jong grut” bij de dieren is, want Voer voor biologen. Natuurlijk worden de aan de dierentuin ’’ge wende" dieren niet zoals de ’’wil de”. De eland die van 10 hectare Artis naar de 500 hectare van natuurpark Lelystad ging, stond drie maanden wazig te wennen aan die zee van ruimte, en de olifant die eens elders een te klei ne behuizing had hield er een merkwaardige tic aan over: ze ’’weeft”, wiebelt van links naar rechts in een soort cadans. Er zijn verhalen over tijgers, die, een maal vrij, naar dorpen toegingen omdat daar de mensen woonden - immers de voedselverschaffers in gevangenschap. Apen werden om te wennen aan hun jungle en om de "Roosvicee te ontwennen" in een kooi in het oerwoud temid den van soortgenoten gezet om het proces langzaam te vol trekken. Dat behelst de meest essentiële dingen, zoals bedrading, elektra, palen, de verwar ming, reparatie van het brandscherm, res tauratie van de Monumentenzorggevel in de Halvemaansteeg. Brave, die blij is met de med< werking van de gemeente in dit stadium, durft zolang de beslissing nog met is genomen weinig te zeggen over de beschermd zijn daar, en als het ware "ondergebracht” moeten worden in groepen. Dat kan in Lelystad, en waarschijnlijk straks op het Heinekerterreiri'in Zoeterwoude. Nog altijd is die vorm van dierenbescherming no dig, nog altijd worden bijvoor beeld dierenouderparen doodge schoten om het jong naar parti culiere tuinen te transporteren. Artis koopt per se niet van de handel, maar van andere ’’non profit” tuinen of via de natuurbe- heerkanalen. De bezoekers zijn zoals gezegd meer dan van harte welkom, want sinds ’74 dalen de cijfers. Oorzaken? De warmte zei men, nu de regen....De beste dagen voor bezoek schijnen te zijn als na een ochtend van regen de zon zo rond elf uur doorbreekt. Je kunt de oorzaak zoeken in de economische recessie, in de hoge entreegelden, de slechte parkeer- mogelijkheden, de ontbrekende bewegwijzering in Amsterdam. De direkteur vraagt zich daarbij af of we ons niet verkijken op de door de aktie ’’Artis moet blij ven” in ’74 zo gestegen bezoekcij fers - dat effect is uitgewerkt en een nieuw evenwicht moet ont staan. f In de nu zo leeg en doelloos „...i I Amstel treurende Kleine Komedie waar eens Toon Hermans bekendheid kreeg, Heropening zou een welkome aanvulling zijn voor het theater-arme Amsterdam. I Met name voor het lijsttoneel in de breed I ste zin des woords is weinig plaats. Er is de I schouwburg voor de grote gezelschappen Hv en t Nieuwe de la Mar en Carré voor vrije produkties, en dan houdt het op. Dat heeft F I al geleid tot een verschuiving naar het I Cultureel Centrum in Amstelveen We hebben weer een bericht voor1 u in het kader van de „NZH-koffiehuisfeuil- leton”. U weet wel, dat mooie kof fiehuis tegenover het Centraal Station dat eens voor de metrobouw moest wijken en nu uit elkaar gesloopt ligt opgeslagen. Althans: wat er nog van over is, want veel ging bij die sloop noodgedwongen al verloren. Er blijven mensen opstaan die zich met zekere nostalgie beijveren voor herbouw.De gemeente zei destijds het niet te kunnen doen en daarbij spelen de kosten en technische problemen een rol. Nu kan in deze continuing story wor den gemeld dat er een stichting is opge richt die de krachten van alle „her- bouwmensen” wil gaan bundelen. In het comité dat tot oprichting besloot zitten onder andere burgemeester Brautigam van Uithoorn die al eerder MM >n verband met deze kwestie van zich deed horen, twee Amsterdamse raads leden en twee architekten. Inmiddels heeft wethouder De Cloe van publieke werken en stadsontwikkeling de stich- ting alle medewerking en inzage van gegevens bij de gemeente toegezegd. - Het gemeentebestuur zal enkele voor waarden, onder meer ten aanzien van 'de financiering, opstellen waaraan de herbouw moet voldoen.De wethouder acht het niet onmogelijk, maar wijst jrop dat het metrocaisson ter plekke problemen kan opleveren. De stichting -P gaat nu technische studies verrichten om te zien of het koffiehuis op de oude plaats kan worden herbouwd. We blijven u op de hoogte houden in deze feuilleton. Ongeveer ter hoogte van het metrostation Ganzehoef in de Bijlmermeer zullen vrijdagmiddag zeventien stalen kisten de grond in gaan die pas over 500 jaar weer geo pend mogen worden. In die kisten een presentje voor een ver nageslacht, van Amsterdam en van de kunstenaar Pieter Engels die met het idee is geko men. Zo zal wellicht over vijfhonderd jaar een Amsterdammer van dan (zou die plaats tegen die tijd nog bestaan?) in de gelegenheid zijn de unieke adem van Engels te kunnen opsnuiven. Heeft hij daar niet genoeg aan dan zijn er ook 13‘ grond-, water- en luchtmonsters, films, qï kranten, weekbladen, een filmprojec- 85 tor, bandrecorder en een bankrekening van 100. Kortom een waardevol tijds document dat Amsterdam al in 1970 als zodanig onderkende en aankocht voor 750 Met de uitvoering van de werk groep kunstzaken Bijlmer is anderhal ve ton gemoeid. De kisten gaan in één grote stalenkist met betonnen omhulseKinhoud: acht kubieke meter) de grond in. De boven kant ervan zal vijf centimeter onder 171 1 maaiveld komen te liggen. Daarboven komen zeventien granieten blokken die elk naar de inhoud en vorm van één der kisten onder de grond verwijzen. Daar op komt te staan: „Engels en Amster dam 1977 groeten Amsterdam 2477”,opdat men beide grootheden niet 2< ^zal vergeten. j ■f F F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15