VÜ D i J 'Help kernwapens de wereld uit9 GROOT VOORVECHTER VAN OECUMENE aandacht voor i In navolging van I I Franciscus J l aandacht voor l verschoppeling L door Wim Helversteijn Pluspunten Een pater vicaris! Discussie I I Hlanr Concrete beslissing Arbe B iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiii r £2 „W> gerer schic ring overii tamel Joc afreis vertei straa verte Onder het motto: „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland”, wil het Interkerkelijk Vredesberaad een nieuwe aktie op gang brengen om aan mensen die dat willen meer greep te geven op de problemen rond de kernbewapening en om te helpen de wereld te bevrijden van deze wapens. De reden voor deze aktie is gelegen in de constatering dat alles wat tot nu toe is gedaan om het probleem op te lossen slechts een te verwaarlozen resultaat heeft gehad. Over kernwapens en kernwapen- politiek wordt (ook) in Nederland uitsluitend gepraat. Er is in alle afgelopen jaren niet één opvallende beslissing genomen tegen de kernbewapening. Natuurlijk, Nederland heeft het verdrag tegen de verdere verspreiding van kernwapens getekend en maakt ook zelf geen atoomwapens. Maar dat alles gebeurt in overeenstemming met de lijn van het Navobondgenootschap. Een stap die daarvan en van de op steeds meer macht gerichte bewapeningspolitiek afwijkt is nooit gezet. Nederland doet in de praktijk mee aan de voorbereiding en uitvoering van de kernwapenstrategie. Ook de Nederlandse bijdragen aan het ontwapeningsoverleg en het streven van de regering om „de rol van de kernwapens terug te dringen" hebben niet tot echte resultaten geleid. Volstrekt onvoldoende in ieder geval in termen van de gevaren die ons bedreigen. Oo Joeg Per 1 september legt dr. Rigobert Koper, minderbroeder franciscaan, zijn functie neer als bisscoppelijk vicaris in het bisdom Haarlem. Verreweg de meeste van zijn zesentwintig priesterjaren is hij bezig geweest met organiseren, besturen, stimuleren, begeleiden, inspireren: een soort geestelijke bedrijfsleider dus, die nu een taak ambieert in de gewone, alledaagse zielzorg. Maar wat is gewoon en wat is alledaags? Als hij iets geleerd heeft van zijn jarenlange contacten met priesters en leken, dan wel, dat hun werk allesbehalve alledaags en gewoon is. Het is een boeiende, vaak avontuurlijke activiteit geworden. Dat nieuwe avontuur fascineert Rigobert Koper. Hij heeft er nu nog de leeftijd en energie voor om er met frisse moed aan te beginnen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiim 1‘- 5>ry- I i Rigobert Koper vertrekt als bisschoppelijk vicaris i bij en ik zou er niet uit willen”, RIGOBERT KOPER, vicaris en franciscaan er vi b. Een discussie voor deskundigen. Dat ie Joeg i dv „„it ^e< rationa dat Meestal zijn de deelnemers aan de discussie leden van een elite, men sen die zich op grond van hun be roep of funktie, of omdat zij daar voor vrijgesteld zijn, met dit soort zaken bezig houden: ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken, politici, journalisten, pole mologen, leiders van vredesbewe gingen. c. Een discussie waarin „feiten" de doorslag schijnen te geven en de uitkomst schijnen te bepalen. Het is belangrijk in te zien dat de discussie eigenlijk uit geheel ver schillende elementen bestaat: 1. In de eerste plaats gaat het om meer of minder controleerbare fei ten, waarover in principe overeen stemming bestaat of kan bestaan. Bijvoorbeeld: de uitwerking van een kernwapen van een bepaalde sterk te, of het aantal tanks in een bepaald leger. Onder de feiten vallen ook bepaal de historische gegevens (maar daar wordt het objectieve karakter van de „feiten” al dubieuzer). 2. Maar de discussie bestaat ook uit ingrediënten, die veel subjec tiever van aard zijn, ook al doen de deelnemers vaak alsof dat niet zo is. Het gaat dan bijvoorbeeld om schat tingen van feiten, zoals sterktever- houdingen tussen legers of bedoelin gen van bepaalde regeringen. Schattingen van bepaalde verban den, van waarschijnlijkheden van de toepasbaarheid van „lessen uit de geschiedenis”, bezitten vaak sterk subjectieve elementen. Achter het beeld dat mensen hebben van de werkelijkheid, zitten immers allerlei veronderstellingen verscholen van psychologische, culturele of filosofi sche aard. Die veronderstellingen worden zelden met zoveel woorden aan de orde gesteld, maar zij spelen wel degelijk een belangrijke rol. 3. Nog weer subjectiever maar in vrijwel alle discussies over poli tiek en maatschappelijke proble men erg belangrijk zijn de waar deoordelen. Het gaat er bijvoor beeld om of en hoe verwerpelijk men het communistische systeem vindt, onder welke omstandigheden men militair geweld al dan niet aan vaardbaar vindt, enzovoort. In de discussie spelen alle drie genoemde elementen mee en men Voor ingewijden was het daarom geen verrassing, dat bisschop Zwartkruis juist Rigobert Koper naar het bisschopshuis aan de Nieuwe Gracht in Haarlem haalde. Diens taak in het nieuwe vicariaat kwam in het vërlengde te liggen, maar dan in een breder vlak, van de activiteiten, die hem tot dan toe hadden bezig gehouden. Op die elf vicaris-jaren terugblikkend tipt hij en kele pluspunten aan, die hem voldoende optimisme voor de toekomst bezorgd hebben. MET NAME NOEMT hij de katechese op de basisscholen, die nu duidelijk rich ting heeft gekregen, dank zij de inzet van tal van leerkrachten, de begeleiding van de districtskatecheten en de onmisbare in breng van het Hoger Katechetische Insti tuut te Nijmegen. „Het is jammer”, zegt hij, „dat we destijds in een vacuum terecht gekomen zijn. Men dacht de oplossing ge vonden te hebben in een zogenaamd hu maniserende katechese (lief zijn voor el kaar), maar men heeft nu toch weer de Een discussie die geen enkele in vloed uitoefent op de ontwikke lingen. Helaas zijn zulke vragen in het gebruikelijke debat met een lan taarntje te zoeken. 'oeren. an nat: a. Een discussie van de elite. oei va: dijk w e land Nog 6 eur: erdien iovjet-i - ik m Dr. oegosl oor Pi ing vai oegosl lovjet-' i Het k ing va lerscor rovinc a Belg 'oor 19 iet dul vië do Wat v< i onz tiek d TOEN BISSCHOP ZWARTKRUIS in 1966 de toenmalige leider van het vor mingscentrum in Hoorn, dr. Rigobert Ko per, tot een van zijn vicarissen benoemde, betekende dat een noviteit in het bestuur van zijn bisdom: een regulier (orde- priester) op zo’n post in een hiërarchisch scherpzinnigheid in geïnvesteei wordt en die daarom maar het best aan de deskundigen kan worde overgelaten; het vergroot de mogelijkhede om ook buiten de kring van d va' deskundigen een zinvolle bijdraf Y." te leveren. Op het gebied van i waardeoordelen is niemand per d finitie deskundig dan een ander. t:ï Het IKV vindt het noodzakelijk dat deze discussie opnieuw gevoerd gaat worden, maar nu in veel brede re kring en vooral minder vrijblij vend en ook vanuit andere gezichts hoeken. Hierboven werd al gesuggereerd, dat het IKV er niets voor voelt alleen maar nieuw leven te blazen in het soort discussies, waarin alle argu menten versleten zijn. Het zal om méér dienen te gaan en dat meerde re zal vooral moeten liggen in de sfeer van het persoonlijk en zeer bewust stelling nemen: een keuze maken vóór of tegen de strategie die wordt voorgesteld om de kernwa pens uit de wereld te helpen, waar van verwijdering van kernwapens uit Nederland de eerste stap is. Bij het ontwikkelen van die strategie is kennis van de gangbare discussie nuttig en nodig, met name van de beste argumenten die in dat debat worden gehanteerd. Wat zijn de ken merken van het type discussie dat gewoonlijk over de kernwapens wordt gevoerd? werken te moeten veroveren. Maar het pakte anders uit. Hij is net te nuchter om te zeggen, dat het hem ontroerde, toen bleek, hoe groot de behoefte bij de priesters was (en niet alleen de jongere) om hun ervarin gen met elkaar uit te wisselen. „Ze wilden niet alleen met elkaar praten maar ook doen! Hoe moet het met de katechese, hoe begeleiden we de jongeren, hoe bemoedi gen we de bejaarden, hoe troosten we de zieken, hoe kunnen we een optimistisch antwoord geven op het conflict tussen ou ders en kinderen? Hoe kan ieder individu of iedere groep zichzelf terugvinden in die wirwar van schijnbare tegenstrijdighe den? En hoe kunnen we zelf de priesters nog optimaal functioneren?” Ik vond, zegt de vicaris, die samenwer king, dat inspelen op elkaar al heel belang rijk voor de priesters zelf: niet meer die op zichzelf teruggeworpen man, die van ho gerhand ergens is neergezet en die het maar moet zien te rooien, ongeacht of hij daartoe de aanleg en het karakter heeft. Bovendien kon toen ernst gemaakt wor den met de begeleiding van de leken. Want het was natuurlijk wel aardig, dat binnen het kader van de vernieuwingen de leek zijn persoonlijke verantwoordelijkheid en eigen geweten terugkreeg, maar als je ja- ren in een zekere kerkelijke slaafsheid geleefd hebt, begin daar dan maar ’ns aan. Aard en afkomst van de deelne mers maken dat de discussie gemak kelijk wordt gezien als een aangele genheid, waarvoor je erg deskundig moet zijn en waaraan de niet-des- kundige alleen kan deelnemen als toeschouwer, die op gezette tijden afkeuring of applaus mag laten ho ren. Het niveau waarop en de ab stracte vaktaal waarin de discussie meestal wordt gevoerd, dragen daartoe bij. Dat sfeertje is nu helemaal verleden tijd geworden. Regulieren van diverse pluima ge zijn de laatste vijftien jaar volledig geïntegreerd in de priesterlijke activiteiten binnen het Haarlemse bisdom. Rigobert Koper getuigt daarvan nadrukkelijk, als hij zegt: „Ik heb vrijwel niets gemerkt van dat soort tegenstellingen, de mensen heb ben me geaccepteerd zoals ik ben, een priester als ieder ander in het bisdom”. Waarmee hij meteen terugvalt op zijn bezigheden in Hoorn, die alles of bijna alles te maken hadden met pastorale struc turen. De jaren zestig kwamen in volle gang, de grote revolutie, ook binnen het kerkelijk denken en doen. Alle zekerheden leken onzekerheden te worden, niet het minst voor de priesters zelf. Daarom was het zo belangrijk, dat er mede op instigatie van Rigobert Koper, in het bisdom samen werkingsverbanden werden opgericht. Tot dan toe vormde iedere parochie een afgesloten eenheid, waar anderen niets mee te maken hadden. Wel waren er bij eenkomsten van priesters uit aan elkaar grenzende parochies, maar de discussies bleken vaak vrijblijvend en de agendapun ten raakten niet altijd de kern van de zaak. Het gezelligheidselement dreigde wel eens het belangrijkste agendapunt te worden. RIGOBERT KOPER, die de geldende structuren moest doorbreken, dacht bol- langs demokratische weg tot stan gebracht de gevoelens van macl teloosheid met betrekking tot he probleem van de kernwapens hie en elders te overwinnen. Het IKV wil voorts bevordere Het Interkerkelijk Vredesberaad organiseert dit jaar de V redesweek met als belangrijkste thema „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland”. De vre- desweek ’77 moet, aldus het IKV, de start zijn voor een langdurige cam pagne tegen de kernwapens. De vre- desweek wordt gehouden van 17 tot 25 september. Er worden diverse activiteiten ontwikkeld. Inlichtin gen: IKV, Parkweg 20A, Voorburg. Hierbij treft men een beschou wing aan van het IKV over het weren van kernbewapening, zoals die te vinden is in de Vredeskrant. Volgt Joegosl Iwee p geindu: t)ESO. ifvragt lijfers cijfers, werklo westen 655.000 In de inleiding werd reeds gezegd dat in de afgelopen jaren niet één opvallende beslissing tegen de kern wapens is genomen. Niet in Neder land en niet daarbuiten. Nederland speelt eenvoudig de rol die het op zich genomen heeft in het kader van de voorbereiding en uitvoering van de kernwapenstrategie van de NAVO. De discussie over kernwapens die in Nederland de afgelopen decennia meer en minder intensief is gevoerd heeft tot niets geleid. Dat is stellig een van de redenen waarom die discussie geleidelijk aan is weggeëbd en het vraagstuk van de kernwapens als geen ander mondiaal vraagstuk gevoelens van pure machteloosheid oproept. Het as ijfer te >0.000 Biljoen. X JL XU X-'XXXT lllgVMVlV IXWy VI XXXJ zijn boeiend zegje gedaan. Hij zou zij 1 naam geen eer aandoen, als hij geen binetde stuur slid was van de Katholieke Noordho enden t a: >em c al Tito t: ^leSovj 1 elijkhe nisch s d. Een discussie, waarin „over smaak niet getwist” wordt. opleveren als er maar voldoenii Princij •aan w nemid en kle bezit”. De r In de gebruikelijke discussies ko men, door het overwegend tech nisch en politiek-strategische karak ter dat veel deelnemers eraan willen geven, een aantal vragen en thema’s stelselmatig niet aan de orde, omdat zij niet in louter politiek-strategi sche termen kunnen worden behan deld. Een behandeling daarvan vereist een discussiekader dat ook overwe gingen toelaat en zelfs bevordert met een ethisch, antropologisch en sociaal-cultureel karakter. Een voorbeeld van zo’n thema is de vraag welke invloed kernwapens uitoefenen op het vermogen van de mensen zin te geven aan een be staan, dat in het teken staat van de mogelijkheid en de kans op totale vernietiging. Een ander voorbeeld is de uitwer king die het bestaan van kernwa pens heeft op het beeld dat we ons vormen van onze tegenstander. Moet hij niet volstrekt duivels en onmensehjk zijn, wil het verant woord zijn hem met zulke wapens te bedreigen? Ook kan men denken aan de betekenis die het afschrik- kingsdenken op internationale schaal heeft voor de menselijke ver houdingen op kleinere schaal en an dersom. moet erop bedacht zijn, dat iedereen geneigd is zijn waardeoordelen, zijn schattingen en zijn oordeel over wat de feiten zijn, zoveel mogelijk met elkaar in overeenstemming te houden. Zo zullen mensen, die erg tegen militair geweld zijn, geneigd zijn de bedoelingen van mogelijke tegen standers optimistisch te interprete ren of milder te oordelen ovc- ideo logieën, die door anderen als een grote bedreiging worden opgevat. Die anderen zullen op hun beurt geneigd zijn optimistischer te den ken over de kans dat kernwapens inderdaad oorlog-verhinderend werken en daarom dus nooit zullen worden gebruikt. Men kan evenwel niet zeggen dat de een meer gelijk heeft dan de ander, omdat beiden vanuit verschillende vooronderstel lingen denken. Hun beider inzichten zijn de resultaten van zaken van verschillende aard, van de vraag wat de feiten zijn, hoe waarschijn lijk bepaalde gebeurtenissen en ver banden zijn en welke waardeoorde len men daarover heeft. systeem, dat tot dan toe nadrukkelijk be heerst werd door saeculieren (wereld- priesters). Het gaat een beetje te ver om te zeggen, dat voordien en vooral in de voor oorlogse jaren de regulieren door de sae culieren geacht werden alleen in de marge van de zielzorg te werken, maar zij (de wereldpriesters) vormden toch een heel eigen club, die de reguliere cultuur al dan niet angstvallig buiten de pastoriedeur hield. De paters werden niettemin gewaar deerd als liefdadigheidspredikanten (hoge opbrengst van de collecte verzekerd!), boe tepredikers, en in de biechtstoel bleken zij een ware uitkomst voor de allergrootste zondaars. waardoor een mens erg gelukkig kan wor den, en soms ook wel verdrietig. Rigobert Koper kan urenlang vertellen over zijn ervaringen, heel zakelijk en prak tisch, dikwijls ook met een bewogen on dertoon, die hij niet altijd kan beheersen. De oecumene bijvoorbeeld, hij is een van de oprichters geweest van de Raad van Kerken in Haarlem. Onlangs heeft hij af scheid genomen, en hij is nog onder de indruk van de hartelijkheid die hem ten deel is gevallen. Een vriendenalbum, dat hem ten geschenke werd gegeven, staat naast zijn bureau voor het grijpen. Ja, zegt hij, oecumene betekent niet, dat je alles maar in een christelijk potje stopt. Het zo maar en zonder enige restrictie samengaan in de eucharistie, daartegen heb ik mijn theologische bezwaren. Maar wat niet gescheiden hoeft te gebeuren, moet ook niet gescheiden gedaan worden. Met name wat betreft het gebruik van kerkgebouwen, de katechese, de begelei ding van het gemengde huwelijk. Er zijn nog zoveel andere raakpunten, die veel De nieuwe discussie die het IKV wil bevorderen, moet in de eerste plaats gedragen worden door de in tentie om via een concrete beslis sing tegen de kernbewapening pelingen, die juist van Franciscus alle ai dacht en vriendschap zouden hebben kregen: de gastarbeiders. Tot vorig jaari Rigobert Koper de gedelegeerde van d Nederlandse bisschoppen geweest voor d Tr~ zielzorg onder de gastarbeiders. Hij ze; 'e®‘ daarover: „Ik vind het ronduit een schal de voor ons land, dat we die mensen a Uldelll1 paria’s behandelen. Voor de moslems 'en'tal het nu ramadan, een zware vastentiji 'laats8n Lichamelijk, maar ook geestelijk vraag 1 dat heel veel energie. Maar dacht je, da het bedrijfsleven zich daar iets van aai trok? We hebben daar niets mee te makel zeggen ze. Dat is hun zaak. Maar dat is ni waar: het is ook onze zaak! DAT IS DAN Rigobert Koper, hij hee^co'nP- naam geen eer aandoen, als hij geen b kJVWWi TT T 144 X XV*A T vw* landse Bond van fanfares en harmonie© 'aart zelschappen. Misschien klinkt het kope?yst®4' als hij op initiatief van zijn bisschop afwordt scheid neemt van vrienden en andere relr^P ties tijdens een instuif in het bisschop huis, zondag 18 september, ’s middi van vier tot zes uur. belangrijke rol spelen in de ken wapendiscussie, op tafel te krijgei r>:t IJ- 1X ^.1441. 2— rijke mate bepalen welk standpui een persoon inneemt, wat hij al feiten ziet en welke hij veronacb bl3yoo zaamt. Bewustwording van de gr» -c te invloed van persoonlijke inzie! bedrlJ' ten, schattingen en waarderingen meaw' van groot belang en heeft twee b onjdat langrijke gevolgen: het vermindert de kans dat d ^a^; discussie uitsluitend wordt gezie J-- als een intellectuele en rationa! dat Z11 aangelegenheid, die resultaat a Jerscr Intussen zal hij veel vertrouwd geworden werk moeten afstoten. De officiële be schrijving van zijn functie als bisschoppe lijk vicaris zegt al voldoende: „Pastorale structuren, katechese, onderwijs, school pastoraat, oecumene en begeleiding van het maatschappelijk-cultureel werk voor zover dit tot de zorg van de bisschop behoort”. Degenen, die met hem hebben samenge werkt of die hem waar of hoe dan ook ontmoet hebben, zullen hem missen: de altijd bezige franciscaan met een eigen soortige beminnelijkheid, dominant door zijn gestalte en kennis van zaken, een man, die wil (mee)denken en (mee)praten, die een hekel heeft aan geleuter (en dat ook laat blijken), een vicaris vooral, die theo rieën buitengemeen interessant vindt, maar graag tot zaken komt. Bij sommigen kan dat hard overkomen, anderen en zij vormen een zeer grote meerderheid noemen hem consequent. Hij zelf zegt er het volgende over: „Het is goed, dat je met elkaar praat. Als je een project opzet, moet dat eerst doordacht en doorgesproken worden. Maar je kunt niet aan het praten blijven. Kom je niet tot een bevredigend resultaat, kap er dan mee, stel het des noods uit en probeer het een paar jaar later weer. Want als praten geklets in de ruimte wordt, ga je er aan kapot”. dieper gaan dan de oppervlakte, en het zo: Die k een zonde voor God zijn, elkaar niet bij d hand te nemen. WIL JE RIGOBERT KOPER toch uit dl 'n plooien van zijn franciscaner pij krijgei bevo begin dan over Franciscus, de stichter va maal zijn orde, zeven eeuwen geleden. Wat zeg voor hem nog het franciscaans ideaal ii preSic deze tijd? In hoeverre voelt hij zich, al da niet emotioneel, verbonden met zijn orde Heeft hij zich binnen die kring van saeci liere priester niet (onbewust) gesaecular seerd? En dan komt niet de vicaris maar i franciscaan aan het woord. „Luister goi en vertel het maar aan iedereen: Francil scus is nog even actueel als eeuwen gel den. Zijn hele levensstijl, zijn soberheii zijn liefde voor mensen, dieren en de na tuur, zijn vreugde om kleine dingen eu vooral zijn praktische beleving van h® evangelie zijn juist voor de twintigste eeul een bron van inspiratie. Wist hij veel var theologie! Maar hij wist wel wat het evan gelie betekende en hoe je mensen gelukki kunt maken. Hij is voor mij ook een tj pisch oecumenische heilige, die wel van z’ sokkel gehaald is maar daardoor terecht! gekomen waar hij thuis hoort: midde tussen ons. En wat mijn orde betreft: i ben blij, dat ik nog helemaal lid ben va llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Loopt de discussie vast, omdat men buiten het terrein van de feiten terecht komt, dan wordt hij spoedig gestaakt, want „over smaak valt niet te twisten”. Die verschillen in smaak hebben vóór alles te maken met het mensbeeld dat men heeft en de waardeoordelen die men erop nahoudt grondslag gevonden voor een benadering vanuit de christelijke visie”. Datzelfde geldt de volwassenen. Binnen de gemeenschap der Kerk (en waarom ook niet daarbuiten?) zijn ze meer op zichzelf aangewezen, er wordt niet meer voor hen gedacht, ze mogen en moeten ook denken. Rigobert Koper herinnert aan zijn jongere jaren. „Ik was bezeten van filosofie, de theologie met haar dogmatische uitspra ken bekoorde me minder. Maar toen ik theologie studeerde, stelde ik ’ns een vraag en de prof reageerde met „ik weet geen antwoord, ik heb er nog niet over nage dacht”. Toen ging voor de student een nieuwe wereld open: theologie werd voor hem niet een louter geloven maar ook een eerlijk denken. Dat is nu ook het voorrecht van de leek. De mensen waren vergeten, zegt hij, dat niet alleen geloven maar ook denken een gave van God is. Proberen te begrijpen of aan te voelen. En dan hoeft dat niet eens een rationeel denken te zijn, maar een denken met het hart, het ervaren van God, dat er veel meer over „smaak” gt Plêi'' twist gaat worden. Het is zeer gi laoeibi wenst zoveel mogelijk van de schal {"an k tingen en waardeoordelen, die zo' bedrij' - - akkooi hebbei Zij zijn het namelijk, die in belani m°Pra - oneert Zij 1 die ordeloze orde, ik hoor er nog helemai bij en ik zou er niet uit willen”. Ineens legt hij een link naar de verschot landt :ai usche gf eze ciji c. Een discussie binnen een tech nisch en politiek-strategisch kader

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 18