SCH
Vandernoot verrast
Bla-bla-verveling in Moordspel
met
Betere orkestpraktijk dankzij I
Gaudeamus muziekweek biedt
concerten met Engelse werken
Arie Schouten: gretige schilderdrift
SUPERSTAR
opzet Junioren Orkest Haarlem\
„Philharmonic
F
Chin
ROCKOPERA
hoog
techi
Pcmlqte evenementen
m A
10 september
fl
(BRINK Luchtverwarming
Belgische week in Amstelveen
NAUWELIJKS SPANNING IN THRILLER VAN ANTHONY SHAFFER
i
i
i
KREL
I
cv
OVERZICHTSEXPOSITIE IN NIEUWE SLOF IN BEVERWIJK
I
I
I
I
I
Koordirigent Nico
Verhoeff verongelukt
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
i
i
i
i
Samenwerking Jeugd en Muziek en Muziekschool^]
1
ai
..iJM
ZATERDAG
KUNST
IO
3
SEPTEMBER
I 9 7 7
1
J
Aanvang: 20.15 uur.
Haarlems Dagblad:
4?
IJmuider Courant:
Beverwijkse Courant:
Ged. Oude Gracht 82 (Haarlem-Centrum)
Soendaplein/Floresstraat (Haarlem-Noord)
Califomiëplein 17 (Haarlem-Schalkwijk)
Raadhuisstraat 60 (Heemstede)
Lange Nieuwstraat 427 (IJmuiden)
Zeestraat 18 (Beverwijk)
van Tim Rice en Andrew L. Webber,
uitgevoerd door het jongerenkoor
St. Stephanus” met orkest uit
Amsterdam.
L
DEN I
het mini
devalual
te halen,
beste wi
Oort in
van Zw<
AMS
beursle
het lijf
keling
band c
traal. I
nieuw
kwam,
onzeke
en het
ka bine
^ln het programma van Damiate Evenementen in het Openluchttheater te
Bloemendaal werd de uitvoering van de rockopera Jesus Christ Super
star” - onder voorbehoud - vermeld op zaterdag 27 augustus 1977. De
voorstelling zal echter plaatsvinden op zaterdag 10 september 1977.
LUCOTHERM B.V.-ALPHEN a/d RIJN
NOORDIMA B.V. - HEERHUGOWAARD
De gereduceerde plaatskaarten (kassa
openluchttheater 7,50 zijn verkrijgbaar A 6
bij onze kantoren: J J
Telefonisch kunnen geen plaatskaarten worden gereserveerd
HAARLEM. Het lijkt me
heerlijk om een acteur als Guus
Hermus weer eens in een rol te
zien die met zijn briljante talent in
goede relatie staat. Of dat nu een
klassiek toneelwerk zal zijn of een
stuk van schrijvers van onze tijd,
dat is me eigenlijk om het even.
Daarom verheugde ik me er een
beetje op Hermus vrijdagavond in
de Stadsschouwburg te zien in de
thriller Moordspel van de Engels
man Anthony Shaffer. Het stuk
kende ik niet. Informatie in het
programmaboekje dat overi
gens om voor deze gelegenheid
passende redenen niet geheel be
trouwbaar is geeft aan dat het
hier gaat om een „thriller van
formaat”, waarin het een genoe
gen is Guus Hermus te zien
spelen.
UNIEBOEK-TOP-TIEN
In samenwerking met het
Openluchttheater Bloemendaal
presenteren wij aldaar op
1
I
Moordspel
(ADVERTENTIE)
29,50
19,50
39,50
59,SO
49,50
95,-
15.90
('ADVERTENTIE)
55,—
f 5,50
15,90
J
(ADVERTENTIE)
Het eerste concert, op 9 september,
wordt in de VARA-studio in Hilversum
uitgevoerd door het Radio-Kamerorkést
onder leiding van Ernest Bour en het Ra-
dio-Kamerkoor met als dirigent Frans
Muller.
Op zaterdag 10 september zijn er drie
uitvoeringen, ’s Morgens om 11 uur in de
Utrechtse Geertekerk door de Slagwerk-
groep Den Haag en enige solisten onder
leiding van Arie van Beek. Om 15 uur in
het Amsterdamse Concertgebouw door
„The Park Lane Music Players” met diri
gent Michael Lancaster en de sopraan
Jane Manning, ’s Avonds om 10 uur heeft
in hetzelfde gebouw een uitvoering door
het ensemble „Pro Kontra”, het Gaudea
mus Kwartet, de sopraan Joke Winkler en
de mezzo-sopraaif Ileana Melita plaats.
In het gebouw „Kunsten en Wetenschap
pen” in Utrecht, waar het Utrechtse Con-
In de Geertekerk zullen zondag 11 sep
tember om 15 uur het ensemble „Pro Kon
tra”, de Slagwerkgroep Den Haag en enke
le solisten optreden.
Het laatste concert is weer in de VARA-
studio in Hilversum door het Radio-Phil-
harmonisch Orkest onder leiding van Da
vid Porcelijn.
In die sfeer moet Guus Hermus dan zijn
groot talent aanspreken. Wel, ik vind het
een gemiste kans een acteur van zijn for
maat werkelijk te laten schitteren. Natuur
lijk doet Hermus wat hij kan, maar een
dergelijke geforceerde intrige is ook door
hem niet te redden. Jeroen Krabbé staat
hem terzijde en doet dat eveneens prij-
zenswaardig binnen de beperkingen die
dit toneelmateriaal hem oplegt. Twee to
neelspelers die een betere zaak waard zijn
Arie Schouten blijft zoekende, als elke
kunstenaar met een hang naar het oor
spronkelijke. Maar je wordt nergens geat
tendeerd op de twijfel die daaraan ten
grondslag moet liggen. Wellicht komt dat
ook omdat Schouten een overwegend licht
kleurenpalet gebruikt. Vrolijke, optimisti
sche tinten in rood, oranje, lichtblauw en
groen zijn voor hem favoriet en waar een
kleur niet persé noodzakelijk is, daar laat
hij rustig het doek of het papier meespre
ken. Soms geeft dat een impressionistisch
wel eens in. Je ziet in bepaalde details dat
hij duidelijk met de materie heeft zitten
worstelen. Met het weergeven van handen
en armen die bij het figuurschilderen nu
eenmaal een belangrijke rol spelen, hééft
Schouten het vaak te kwaad. Waarschijn
lijk speelt het gebrek aan scholing hem
hier toch wel parten.
Toch heeft Schouten zich tegen de grote
monotonie en eenvormigheid kunnen wa
penen door met een zeker dynamisme te
werk te gaan. Elk doek biedt weer een
aspect van de kunstenaar dat elders niet is
terug te vinden. Vooral de tekeningen heb
ben een grote en charmante variatie. Met
houtskool en pastel is Schouten op zijn
best in portretten die met een sterk veran
kerde psyche krachtig worden neergezet.
Schouten’s beperktheid blijkt ook uit de
al te obligate en vaak stereotype blik waar
mee hij zijn modellen laat kijken. Hun
psyches zijn onderling te zeer verwissel
baar. Het is een gegeven dat bij zo’n groot
aantal portretten als in De Nieuwe Slof
bijeengebracht, natuurlijk nog sterker
gaat spreken.
Als een:
en prijspe
men volgt
wisselkoe:
dat het ni
niet in de
ianks het
joals Oor
zijn gelop
extra inv<
land zijn
Oort ge
mische c:
aannemei
rikaanse
Maar i
aandach
onverwa
vische rr
ver een
slang, ee
Belgisch
week de
gen ver
binnen
kwam v
vallen, 1
Zwitsers
de zogel
De aai
grote be
door eer
voor Ne
tebasis
siekoers
staan. 5
hiervoor
lande h
niet hog
verwact
ken tot E
wonder
langs tel
en dat
succes
Zoals
korte te
cent of r
worden,
snelle i
streert.
theekre:
procent
Want d<
van de 1
re ontw
de restr
want de
dit jaar
strekke:
bespari
doeleini
terecht
wel opg
ren hoo
dergelij
UTRECHT (ANP). Op 9, 10 en 11
september wordt de jaarlijkse Internatio
nale Gaudeamus Muziekweek gehouden.
Naast de premières van 23 composities,
zijn die geselecteerd door de jury van het
Gaudeamus Compositieconcours, worden
op een tweetal concerten uitsluitend wer
ken van Engelse toondichters gespeeld.
Voorts brengt het gezelschap Fusion Mo
dern een Nederlands programma.
DEN H
na voora
dernemin
nisch pre
research
Dit zegt i
Nederlan
dering (b
zoek, dat
havencor
gebracht.
dan naturalistische compositie van ge
maakt. Een Engels landhuis, jawel, maar
dan met zulke gigantische pilaren dat de
kathedraal van Canterbury vergeleken
daarbij slechts heipaaltjes bezit. Overdaad
aan realisme dat grotesk aandoet.
Arie Schouten zet zijn portretten, figu
ren en landschappen met een vlotte toets
neer; soms zelfs ogen zijn werken slordig
van opzet. Hij schildert graag en veel, dat
straalt er gewoon van af. Met die gretig
heid en het tempo dat hij zichzelf moeite
loos oplegt, haalt de techniek hem soms
AMSTELVEEN. Ter opening van een
door de Amstelveense Dienst voor Cul
tuur georganiseerde „Belgische week”,
werd gisteravond in het Cultureel Cen
trum aldaar een symfonisch concert gege
ven door „De Philharmonic" uit Antwer
pen. Tegelijkertijd opende het gemeente
lijk expositiecentrum „Aemstelle” zijn
deuren om het publiek een selectie uit de
hedendaagse uitingen op het gebied van
de beeldende kunst van onze Zuiderburen
te tonen.
servatorium onderdak heeft, is op zondag
11 september om 10.30 uur een concert van
Nederlandse werken door de basklarinet
tist Harry Sparnaay en de pianist Polo de
Haas te beluisteren.
Direct daaraansluitend spelen „The
Park Lane Music Players” werken van
jonge Engelse componisten. Opnieuw ver
leent Jane Manning hieraan haar mede
werking.
Mede ds
land volgt
1980 begi
dalen, ma
van het in
dig”, aldu
de Nederl
soelaas bi
saurier-ge
len op ko
paalde pe
De oliepri
de weg
doorwerk
een deval
Regisseur van deze Nederlandse pro-
duktie van Moordspel is Nicholas Renton,
een man met een indrukwekkende staat
van dienst, die onder meer ervaring op
deed bij de Royal Shakespeare Company.
Werkte samen met mensen als Terry
Hands en Harold Pinter ook al geen gerin
ge lieden. Onbegrijpelijk is daarom de
banale wijze waarop Renton dit Moord
spel invult. Is het een schnabbel die hij er
even tussendoor doet? Wat is dan de reden
dat deze vertoning op twee echte verras-
sinkjes na zo saai blijft?
Toch hééft de regie samen met de decor
ontwerpers ervoor gezorgd dat het er eng
kwam uit te zien. Chiel de Meij die een
decor timmerde naar het oorspronkelijke
ontwerp van Carl Toms, heeft er een meer
CHATSWORTH (UPI). De voormali
ge Amerikaanse blueszangeres Ethel Wa
ters is op 76-jarige leeftijd overleden.
Ethel Waters, die zeer godsdienstig was
en in de laatste vijftien jaar veel tijd gaf
aan de „kruistochten” van evangelist Bil
ly Graham in de Verenigde Staten, maak-
met
imssssssssssss^^ Uw installateur:
Kalkovenweg 58, Postbus 337, Telefoon (01720) 2 03 00
Pascalstraat 11, Postbus 157, Telefoon (02207) 1 27 18
dan deze bla-bla-verveling. Vanavond nog
een keer in de Stadsschouwburg.
KO VAN LEEUWEN
Zoals momenteel het geval is met Arie
Schouten wiens laatste grote tentoonstel
ling zeven jaar geleden in Heerhugowaard
plaatshad. Schouten, in het Duitse Es-
schendorff geboren en in IJmuiden geto
gen woonde en werkte jarenlang in Leiden
maar is nu alweer geruime tijd Velser
ingezetene. Half augustus werd hij 65 jaar,
reden voor de stichting om hem met een
breed opgezette expositie te fêteren. De
werken kwamen niet alleen uit eigen bezit,
ook particulieren, de BKR en andere be
trokkenen leenden doeken en bladen uit
zodat in De Nieuwe Slof aan de Kerkstraat
een voldoeninggevend overzicht tot stand
kon komen.
Na een aan het concert voorafgaande
welkomstwoord door de burgemeester
van Amstelveen, jhr. drs. P. A. C. Beel-
aerts van Blokland, getuigde aansluitend
de Belgische ambassadeur H. J. Lode-
wijck in een openingsrede van zijn vreug
de over het feit dat de culturele uitwisse
ling tussen België en Nederland thans tot
ver „boven de grote rivieren” gevorderd is.
„Een uitwisseling op een dergelijke schaal,
is een première,” aldus de ambassadeur.
Hierna was het de beurt aan André
Vandernoot sinds jaren een vertrouwd
figuur in het Haarlemse muziekleven als
dirigent van het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest om dan ditmaal de
scepter te zwaaien over deze Antwerpse
Philharmonic, waarvan hij eerste gastdiri-
gent is. (Vandernoot, die de Belgische na
tionaliteit heeft en vast verbonden is aan
de Brusselse Muntschouwburg, dirigeerde 1
(Tot en met 24 september, van maandag
tot en met vrijdag tussen 10-22 uur ge
opend, op zaterdag van 14-17 uur).
CEES STRAUS
de uit kinderen die bij
voorkeur enige ervaring
hebben (bijvoorbeeld 1
jaar) met samenspel. De
bedoeling met dit orkest
is om beter op de vraag
aan te sluiten. Leerlingen
die willen spelen, moeten
ook kunnen blijven spe
len. Het Junioren Orkest
heeft daarom ook precies
als het Haarlems Jeugd
Orkest een symfonische
bezetting, zodat vijftien
en zestienjarigen na en
kele jaren ervaring in
een Junioren Orkest te
hebben opgedaan over
kunnen stappen naar
Jeugd Orkest. De conti
nuïteit weegt dus zwaar.
voorheen ook het orkest van de Vlaamse
Opera in de Rubens-stad).
Het was nogal sneu, dat dit symfonieor-
kest, dat een uitstekende orkestdiscipline
en grote kwaliteiten bezit, zich moest laten
horen in een zeer ondankbaar klinkende
zaal. Meteen al in de allereerst gespeelde
nationale hymnes; de Braban<?onne en het
Wilhelmus werd je geconfronteerd met de
onmogelijkheid tot het bereiken van een
gewenst evenwicht tussen de diverse in
strumentale groepen, waarbij de (overi
gens prima) houtblazers het in deze niet-
dragende akoestiek het zwaarst te verdu
ren kregen.
Het was daarom des te verrassender hoe
André Vandernoot desondanks Brahms’
Vierde Symfonie in groots klankreliëf wist
op te bouwen. En wat een artistieke gela
denheid hij met het niet alleen accuraat,
maar ook zeer betrokken spelende orkest
wist te leggen in „Psyché” van (de in Luik
geboren componist) César Franck. Met,
ondanks de akoestische handicap, prachti
ge dynamische contrasten en nuance
ringen.
Een Belgische soliste ook in Rachmani
nov’s Variaties op een thema van Pagani
ni; de nog jeugdige pianiste Dominique
Cornil, opgeleid in Mons (Bergen) en win
nares van onder andere het Parijse Margu-
érite Long-concours. Perfecte pianistiek,
maar weinig romantiek bij deze, knap
door het orkest begeleide, talentvolle mu
sicienne. Typisch „Frans” spel, waarvan
het kristalheldere en enigszins pinnige tou
cher een wat ongelukkig verbond sloot
met de gortdroge akoestiek, zodat Rach-
maninov’s muziek soms tamelijk onder
koeld de ruimte in stroomde.
Niettemin werd het publiek geboeid
door alle prestaties die hier werden gele
verd en een zeer positieve indruk gaven
van het peil waarop in het België van
vandaag wordt gemusiceerd.
JAN VAN KEMPEN
Dat laten we dan maar voor rekening
van Joop van den Ende, die Moordspel met
Guus Hermus en Jeroen Krabbé dit sei
zoen vanuit zijn produktiestal de wei in
stuurt. Andere informatie uit het program
maboekje leert dat dit stuk van Shaffer
(Anthony en niet Peter, de schrijver van
Equis), dat oorspronkelijk Sleuth heet en
in 1971 de Best Play Tony Award ontving.
Dat klinkt dan veelbelovend, je krijgt het
allemaal extra en het moet de blijdschap
ernaar te mogen kijken verhogen.
En wat gebeurt? De blijdschap wordt
niet verhoogd. Moordspel is helemaal niet
zo’n geweldige thriller. Het stuk heeft twee
bedrijven en tot op de helft van het tweede
is er nog geen vleugje spanning. De auteur
wiegt zijn toeschouwers in slaap met ein
deloos theoretiseren. De beloofde griezel
en spanning blijven uit en wat we wel zien
is louter inhoudsloos gezeur en klopklop.
Handicap voor mij is dat het hier om een
toneelstuk gaat dat ook voor wie er nog
niet geweest is spannend moet blijven en
dat betekent dat ik niets van de inhoud
mag verklappen. Jammer, maar U mist er
nauwelijks iets aan.
een gezamenlijk
junioren-orkest te ko
men. De organisatorisch-
technische kant van de
zaak hebben we pas de
afgelopen maanden kun
nen regelen. De Mu
ziekschool kampte met
huisvestingsmoeilijkhe-
den en die zijn eigenlijk
nu eerst bevredigend op
gelost en bij Jeugd en
Muziek deed zich ook het
een en ander voor; het
vertrek van André Kaart
en de interne beleidsver-
schuiving”.
De beide instellingen
beogen met dit Junioren
Orkest Haarlem de conti
nuïteit van de orkest
praktijk te verbeteren.
Heeck: „Deze samenwer
king houdt weliswaar
een experiment in, van
uit het oogpunt van effi
ciency bekeken dan.
Want met iemand als Ma-
rinus Metz voor de muzi-
kaal-pedagogische kant
van het geheel zijn we
zeer in onze sas. Hij heeft
dit werk al langer ge
daan, heeft vorig jaar
een samenspelgroep in
dezelfde leeftijdscatego
rie geleid en gaat uit van
het materiaal dat hij
heeft. Hij schrijft zelf de
arrangementen, zoekt
het repertoire zorgvuldig
uit”.
De gedachten gaan uit
naar een orkest bestaan-
Heeck is optimistisch
gestemd over de samen
werking. „Dit is natuur
lijk enkel het begin, maar
als het bevredigend ver
loopt, heeft zowel de Mu
ziekschool als Jeugd en
Muziek baat bij een nog
uitgebreidere opzet van
de orkestpraktijk”.
1 te haar Broadwaydebuut in 1924,
haar creatie van „Dinah”.
DEN HAAG (ANP). Koordirigent Ni-
30 Verhoeff uit Voorburg is op weg naar
sen vakantiebestemming bij een
verkeers-ongeluk om het leven gekomen.
Hij werd 73 jaar. Het ongeluk gebeurde in
Wittlich in de Eifel.
Mevrouw Verhoeff werd bij het ongeval
ernstig gewond. Zij is ter plaatse in een
ziekenhuis opgenomen.
Nico Verhoeff werd op 4 mei 1904 in
Rotterdam geboren. Hij studeerde onder
meer in Parijs bij Robert Casadesus. Hij
richtte in Den Haag het Residentiekoor op,
was 40 jaar dirigent van het Koor van de
Hypolituskerk in Delft, verzorgde tot voor
twee jaar jaarlijks een uitvoering van de
Matthaus Passion met het toonkunstkoor
in Gouda, begon het groot Gemengd Koor
in Rotterdam, waar hij voorts aan het
Conservatorium doceerde, en was mede
oprichter van de Muziekschool in Gouda.
Hij leidde in Delft het Delfts Dameskoor
en de „Delftsche Sanghers”.
BEVERWIJK. De Stichting Tentoon
stellingen Beverwijk gaat in haar exposi-
tiebeleid bepaald niet over veelbetreden
paden. Wat elders in de mode is en „dus”
ook zou moeten worden gebracht, daarvan
trekt men zich weinig aan. De stichting
wil een eigen visie op het kunstgebeuren
geven en al hoeft men daarbij niet voorop
te lopen, een instelling als deze kan voor
een kunstarme gemeente als Beverwijk
wel degelijk een sturende functie hebben.
Originaliteit blijkt ook uit de keuze van
de kunstenaars van wie iedereen in de
gemeente weet dat ze er zijn maar die voor
het „thuispubliek” zelden een kans
krijgen.
Nadere informatie
kunnen belangstellenden
krijgen door contact te
zoeken met de Haarlem
se Muziekschool (tele
foon 023-319348) of met
Jeugd en Muziek Haar
lem (telefoon 023-
321826).
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. Over
leg tussen de Haarlemse
Muziekschool en de
Stichting Jeugd en Mu
ziek Haarlem heeft gere
sulteerd in de opzet van
een orkest speciaal voor
jongeren in de leeftijd
van ongeveer 10 tot 16
jaar. Het reeds bestaan
de Junioren Orkest
Haarlem van Jeugd en
Muziek wordt hiertoe
omgebouwd tot een Ju
nioren Orkest Haarlem
onder verantwoordelijk
heid van de beide, in de
Egelantier (Gasthuis-
vest 47, Haarlem) gehuis
veste, instellingen. De
muzikale en pedagogi
sche leiding is in handen
gegeven van Marinus
Metz, die als docent aan
de Muziekschool verbon
den is.
karakter aan zijn werk dat dan weer een
héél aparte bekoring geeft aan de expres
sionistische stijl die Schouten in zijn mees
te werken hanteert.
De tien meest gekochte boeken in augustus 1977
1. Cornelius Ryan
EEN BRUG TE VER
(Van Holkema Warendorf)
2 Auke A. Tadema/Bob Tadema Sporry
OPERATIE FARAO’S
(Fibula-Van1 Dishoeck)
3 Ed van der Elsken
EYE LOVE YOU
(Van Holkema Warendorf)
4 Tony Long
SPORTVISSEN
Het beste viswater in Europa
(Boekpost)
5 Rien Poortvliet en Wil Huygen
LEVEN EN WERKEN VAN DE KABOUTER
(Van Holkema Warendorf)
6 MARITIEME GESCHIEDENIS
DER NEDERLANDEN
(De Boer Maritiem) (deel 2)
7 Hubrecht Duijker
DE COMPLETE WUNLIEFHEBBER
(Van Dishoeck)
8 GROTE GODSDIENSTEN
(National Geographic Society-De Haan)
9 A Roland Holst
DE BELIJDENIS VAN DE STILTE
(Agathon)
10 Jaap Willems
GROOT RIJNBOEK (De Boer Maritiem) ƒ27,50
TOP-TIP VOOR SEPTEMBER
bekroond met de gouden griffel
Henk Barnard
KON HESIBAKA Kom gauw terug
(Van Holkema Warendorf)
(verkrijgbaar in elke boekhandel)
I
Guus Hermus en
Jeroen Krabbé in
UKÊ&Moordspel van
|g|gjgj| Arctho???/ Shaffer
Dat het al niet eerder
tot een samenwerking in
deze tussen de beide or
ganisaties gekomen is,
verklaart Rob Heeck,
staffunctionaris van
Jeugd en Muziek Haar
lem door te wijzen op de
moeilijkheden waarmee
ze te kampen hadden.
„Kijk, al een jaar of twee
geleden hadden we be
sprekingen met de Mu
ziekschool en werden we
het samen eens over de
noodzakelijkheid om tot
é- Dit „voorover
liggend model”
werd door Arie
Schouten in 1968
getekend. Het
wordt thans geëx
poseerd op zijn
grote overzichts
tentoonstelling in
De Nieuwe Slof in
Beverwijk.