Bommel-feest met colleges Hans Kox legt eer in met fris ’Vangoghiana Jazzhuis Velsen brengt boeiende actuele muziek HERBIE WHITE COMBO FRIS EN ONGEDWONGEN Opknapbeurt voor Musis Sacrum Dag van beeldverhaal in teken van jubileum 3 Samenwerking tussen zes musea in Amsterdam, Haarlem en Den Haag STRIPSCHAP BESTAAT TIEN JAAR MATIGE PROGRAMMERING OP NOS-CONCERT NTB protesteert weer tegen werkvergunning Oosteuropese musici 10 BAANDAG Teylers Museum (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Rembrandt is bij het publiek de bekendste en meest gewaardeerde kunstenaar. In populariteit wordt hij op de voet gevolgd door respectievelijk Vincent van Gogh, Frans Hals en Piet Mondriaan. Karei Appel ge niet grote bekendheid, maar on dervindt daarentegen weinig waardering voor zijn werk. Naar verhouding bestaat voor oude kunst veel meer waardering dan voor hedendaagse uitingen. Bij de waardering van kunst wordt in overgrote mate het standpunt gehuldigd dat ze mooi en begrij pelijk moet zijn, „je moet kunnen zien wat het voorstelt”. Deze niet geheel onverwachte feiten ko men naar voren in een onderzoek dat is gehouden onder de ouders van vier openbare lagere scholen in Haarlem en Den Haag. KUNST (ADVERTENTIE) k ele- gde jes- Jty. TV- jes- Het concert begon met de eerste uitvoe- rar- lag twee jaar A I aal. AMSTERDAM. Een Buitengewoon Televisieconcert van de NOS op zaterdag avond in het Concertgebouw komt pre cies op hetzelfde neer als een doodgewoon concert midden in de week. Het enige verschil op deze zaterdagavond was, dat er televisiecamera’s in de zaal stonden, dat je je nek brak over de kabels in de gang en dat er een andere loper op de trap lag. Het Radio Filharmonisch Orkest speelde, onder leiding van Roberto Benzi, een symfonie van Schubert en er was een solist, die het pianoconcert van Schu mann uitvoerde gewoner kan het al niet. iop lale Het Plan-Hertzberger/Vom voorziet in de restauratie van het historische gebouw en zijn horeca-accommodatie (gebouw en restaurant zijn tot 1980 gepacht door Hei neken), de afbraak van de later gebouwde grote zaal achter Musis, de bouw van een bowling- en kegelcentrum, een nieuw café- restaurant, een openbare overdekte win kelpassage, 69 binnenstadswoningen voor onvolledige gezinnen en een ondergrondse parkeergarage. ring van een modern werk, maar dat heb ben wij ook wel vaker meegemaakt. Er was dus eigenlijk geen enkele aanleiding om dit een buitengewoon concert te noe men, maar misschien had de programma- samensteller een voorgevoel. De bijzon derheid van dit concert van „Vangoghia na”, een geheel nieuwe compositie van de Haarlemmer Hans Kox, zojuist voltooid en geschreven in opdracht van de NOS. Bij zonder vanwege de uitzonderlijke instru mentatie voor brassband, strijkers en slag werk en om de naam. Toen ik Hans Kox vroeg wat „Vangoghiana” betekent, zei hij „geen commentaar”. De instrumentatie van „Vangoghiana" heeft wel de nodige problemen met zich meegebracht. De NOS beschikt niet over een brassband. Bovendien heeft Kox bij het componeren gedacht aan een brass band met bombardons en helicons en een virtuoos op de althoorn en daar had de NOS aanvankelijk helemaal geen ant woord op. De bombardons en helicons werden met een „tot onze spijt” vervangen door bas-tuba’s in Es en in Bes. De virtuoos op de althoorn moest gevon den worden, want daar staat of valt het hele stuk mee. „Vangoghiana” begint met een uitgebreid signaalachtig recitatief, dat „contutta forze” gespeeld moet worden. Waar haal je zo’n meesterblazer vandaan? Het eigen cultuurpatroon weegt min stens zo zwaar, als het al niet doorslagge vend is bij de actuele geïmproviseerde muziek. Verder is het maatschappelijk en gagement en het feit dat de musici zelf het beheer en de promotie (platenproducties, management) voeren karakteristiek. Ver der trekken de parodistische trekjes in de muziek en de wil tot communiceren met het publiek veel sterker de aandacht dan bij bijvoorbeeld recente Amerikaanse (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De Nederlandse Toon- kunstenaarsbond (NTB) heeft opnieuw bij het ministerie van sociale zaken ge protesteerd tegen het verlenen van werk vergunningen aan Oosteuropese musici. Het gaat ditmaal met name om Poolse musici die een engagement hebben gekre gen bij hotel Bouwes in Zandvoort en volgens de NTB ver onder wettelijk mini mumloon werken. De secretaris van het hoofdbestuur van de NTB, de heer M. Feraris, zegt: „Op 25 augustus hebben werkloze Nederlandse musici in Bouwes proefgespeeld. Ze wer den geschikt bevonden. Maar later werd ontdekt dat in Den Bosch een groepje Polen speelde. Voor 300 gulden in de week (zes werkdagen) wilden deze mensen wel een contract hebben. Duidelijk blijkt weer dat de openbare arbeidsbemiddeling op een verschrikkelijke manier heeft gefaald. Het wordt hoog tijd dat hier nu eindelijk eens iets aan gedaan wordt”. Kort geleden waren er ook problemen rond de medewerking van Oosteuropese musici aan voorstellingen van circus-Bolti- ni en circus-Althoff. In de grote hal van de Koopmansbeurs aan het Damrak zullen stripuitgeverijen, antiquariaten, stripbladen en stripschaps- winkels strips te koop aanbieden. Tenslotte zal een aantal striptekenaars in de Brakke Grond een zogenoemde ket- tingtekening maken waarop elk het werk van de’ vorige tekenaar voortzet. Tevens zullen zij in een forum zitting nemen en wat meer ingaan op hun werk en manier van werken. ARNHEM (ANP). De uit 1847 date rende concertzaal Musis Sacrum aan het Velperplein in Arnhem zal, als de plannen van het gemeentebestuur doorgaan, gron dig worden opgeknapt. De verbouwing van de zaal en een opknapbeurt in de rest van het gebouw zullen een kleine zeven miljoen gulden gaan kosten, waarvan on geveer de heeft voor rekening van de gemeente, eigenares van het gebouw, zal komen. ROTTERDAM. (ANP) De heer Oli vier B. Bommel en zijn jonge vriend Tom Poes jubileren. Woensdag 14 september zal de tienduizendste genummerde afleve ring van de dagblad strip, die door Mar ten Toonder al sinds 16 maart 1941 wordt geschreven en getekend, verschijnen. stu- euen 1.05 8.55 iws. (tie. Tie. iali- am- cht. Das dyl- en 18.05 reus >pen lede- Four- 21.05 erie. De Vastgoed-ontwikkelingsmaat- schappij Nederland in Arnhem zal volgens de plannen ruim 35 miljoen gulden gaan investeren in de bouw van woningen, win kels en een ondergrondse parkeergarage (ruim 300 plaatsen) in de nabijheid van Musis Sacrum. de eel- jse- iali- ise- >ur- tzes >ur- ma. J.45 JOHN OOMKES ;en- rie. >ro- ).45 tv- rie. pel. 3 Se- am- In- Tv- ws. 1.15 .en- im- 117 iur- Dit jubileum wordt gevierd in de Rotter damse Erasmusuniversiteit. Daar zullen de econoom prof. dr. A. Heertje en de geestelijke vader van heer Bommel, Mar ten Toonder, gastcolleges geven. Respec tieve oraties luiden: „Heer Bommel als theoretisch econoom” en „De nullijn in de economische praktijk”. Het bereiken van dit jubileum is gedenk waardig, omdat het voor een Nederlandse strip een unicum is, dat er tienduizend afleveringen van verschijnen. Heer Bommel, de feitelijke hoofdfiguur van de strip, heeft zich in de loop van zijn meer dan 170 verhalen ontwikkeld tot een spreekwoordelijke figuur. Zijn wereldvi sie, mimiek en taalgebruik zijn een voort durende bijdrage gebleken tot de teken kunst en de literatuur. Iets, dat ook tot uitdrukking komt in de tot nu toe twintig boekdelen waarmee Bommel uit de tijde lijkheid van de dagbladverschijning is geheven. Ter ondersteuning van dit jubileum wordt in museum Boymans-Van Beunin- gen in Rotterdam in het prentenkabinet een tentoonstelling gewijd aan Olivier B. Bommel en zijn jonge vriend. De tentoon stelling gaat 14 september open. Elementen uit klassieke muziek of fanfa- re-achtige explosies maken die refreinen tot verfrissende oases tussen lange, en woeste steppe-achtige intermezzi van bij voorbeeld Peter Bennink, die in altsoli zijn eenzame wanhoop over zoveel onherberg zaamheid uitstoot en vervolgens onmid dellijk relativeert. Ongedwongen en ver frissend. De.honden'lusten er bij wijze van spreken geen brood van, maar het 70- koppige publiek reageert alert en uitgela ten. Een blues en een compositie van Horst huis zijn verder de beste stukken. Jammer is dat piano en bas niet beter versterkt waren, want Bennink deelt vanachter zijn kolderieke slagwerk - toonbeeld van con centratie - gigantische en allesoverheer sende klappen uit. Het combo van Herman de Wit, waarin een kern van ICP-musici actief is, lijkt een van die ensembles waarin wat meer demo cratische verhoudingen tussen de musici onderling verwezenlijkt zijn. De Wit stelt zich helemaal niet op als de voorman die even de show moet stelen, de dienst uit moet maken of de schoonste soli tevoor- schijnt toetert. Dat werkt bevrijdend op het samenspel, waarin dan weer een bij drage van trompettist Kees Klaver dan weer een compositie van altist Gilius van Bergeyk te noteren valt. Dat werkt ook bevrijdend op het publiek, dat kermis kan nemen van de persoonlijke inbreng van iedere musicus en zich kan concentreren op de communicatiepatronen tussen hen. Het Herbie White Combo, zo deelt De Wit minzaam mee, begint in de volgende sa menstelling vaste vorm te krijgen: De Wit (tenorsax), Han Bennink (slagwerk, sax), Peter Bennink (saxen), Gilius van Bergeyk (sopranino, altsax), Kee Klaver (trompet), Maurice Horsthuis (altviool), Dik Schoon- derbeek (bas), Bert Koppelaar (trombone), Guus Janssen (piano) en Joop van Erven (slagwerk). Dat is te merken ook. De over- gangen lopen zo waar nu en dan zeer getimed en chorussen - refreinen zou haast een betere omschrijving zijn - worden met een enorme inzet en power gespeeld. Rembrandt’s roem wordt door drie ver schillende musea uitgedragen. In Teylers Museum in Haarlem ligt minder nadruk op de educatieve aspecten. Daar worden zijn bekende prenten en tekeningen ge toond. Begin volgende maand gaat in het Amsterdams Historisch Museum een ex positie open die gewijd zal zijn aan het feit dat 125 jaar geleden het Rembrandplein in Welnu, hij is gevonden in Waddinxveen en zijn naam is Wim Koolmees. Hij is tuinman van beroep en kwam als jongen van acht jaar bij „Cor.Cordia” op de althoorn. Hij is nu 20 jaar en althoorn spelen is nog steeds zijn lust en zijn leven, maar voorlopig blijft hij hovenier. Koolmees was de man, die het televisieconcert van de NOS buitenge woon heeft gemaakt, maar dat wist niemand van tevoren. Hans Kox niet, Ro berto Benzi niet, en de programmasamen- steller helemaal niet. Waarom dit frisse werk onmiddellijk be dekt moest worden door het pianoconcert van Schumann en vervolgens werd begra ven onder de „unendliche” symfonie van Schubert is een buitengewone blunder van de programmasamensteller. J. H. MOOLENIJZER De dialoog tussen de brassband en de strijkers is volkomen geslaagd, dankzij de verbinding die tot stand gebracht wordt door de althoornpassages. Het is een boei end en kundig geschreven werk, dat steunt op het ritme van een reeks kleine trom men, die met de hand bespeeld worden. „Vangoghiana” is een levendige overture, die mij deed denken aan „Till Eulen- spiegels lustige Streiche” van Richard Strauss, natuurlijk door die hoornsolo. VELSEN. Tijdens een tenorduet van Han Bennink de Wit lijkt het op een gegeven moment wel alsof je de scheepstoeters in de IJmuidense haven te keer hoort gaan. Zaterdagavond was het tien man sterke ensem ble van De Wit, het Herbie White Combo, neergestreken in Jazzhuis Velsen - een van de drie onderdelen of „poten" van de Stichting Het Witte Tejater - om het maandelijkse concert te verzorgen. Want ondanks de verbouwing die momenteel door de vrijwilligers van de stichting na een aanloopfase van bijna De actuele geïmproviseerde muziek is een Westeuropese stroming in het mu ziekleven met de Amsterdamse scene als middelpunt. Zonder nu op de onderlinge verschillen tussen de verschillende groep jes musici - de BV Haast van Willem Breu ker en Leo Cuypers, de ICP-musici rond Mengelberg en Bennink, de ploeg van Dul- fer, de Sunship-groep uit Rotterdam, enzo voort - in te gaan kunnen we zonder dik doenerij vaststellen'dat deze stroming een van de eerste was in de jazz die niet meer wortelt of gestoeld is op de Amerikaanse traditie, zoals dat tot nog toe vrij algemeen met de Europese geïmproviseerde muziek het geval is. AMSTERDAM (ANP). Zaterdag 15 oktober zal in Amsterdam de negende dag van het beeldverhaal worden gehouden. Amsterdam is als plaats voor deze manifesta tie gekozen, omdat daar tien jaar geleden „Het stripschap”, het Nederlands centrum voor belangstellenden van strips werd opgericht. Burgemeester en Wethouders van Arn hem hebben gekozen voor het ontwerp van het Amsterdamse Architectenbureau Hertzberger. Eind september zal de ge meenteraad zijn oordeel over de plannen moeten geven, zo is bekendgemaakt. jazz, waarbij het technisch kunnen van de „performer” nog steeds voorop staat. Over het effect dat deze stroming op de lange duur zal sorteren of de voor een buiten staander volstrekt wanordelijke klanken wordt helaas nog al te vaak en. zonder kennis van zaken geschamperd. Diezelfde dag zal in het gebouw de Brak ke Grond in de Nes de.winnaar worden bekendgemaakt van dq jaarlijksë strip- schapsprijs. Eerder wormen Marten Toon der en Hans Kressie die prijs. Op verschillende plaatsen in het cen trum van de stad zullen die zaterdag ten toonstellingen worden geopend, die weken gratis te zien zijn voor stripofielen. Zo wordt er in de universiteitsbiblio theek aan het Singel een expositie inge richt waarvan de centrale thema’s zullen zijn het vooroorlogse Nederlandse beeld verhaal en het 25-jarig bestaan van de Nèfïerlandse uitgave van het weekblad Donald Duck. Van het vooroorlogse beeldverhaal is over het algemeen bekend dat Marten Toonder, maker onder meer van Tom Poes, reeds voor de Tweede Wereldoorlog strips tekende. Hij maakte toen onder an dere de strip Bulletje en Boonestaak. Toch en met het einde van de vorige eeuw aan dacht heeft gekregen. Dit overzicht, dat een uitstekend verzorgde indruk wekt, is te zien in de vernieuwde prentenzaal van het museum. Het Gemeente Museum in Den Haag stelde zich de vraag of Mondri aan wel zo beroemd is als vaak gesteld wordt en plaatst zijn roem tevens tegen het avant gardistisch-intellectuele milieu waarin Mondriaan heeft verkeerd. Ook de rol van de musea komt daarbij ter sprake. De scholen in Haarlem de Lorenz- school en de Prinses Beatrixschool wer den gekozen om hun ligging in bepaalde [wijken zodat twee contrasterende bevol kingsgroepen konden worden benaderd. De eerste groep had een hogere sociale status dan de tweede groep. Uit de uitkom sten van het onderzoek dat door zijn aard redelijk representatief voor de rest van de bevolking mag zijn blijken over igens geen al te grote verschillen tussen de beide groepen. Op het „top-tien lijstje” van de groep met de hogere status prijken ook namen als Ruysdael, Da Vinei en Rubens waarvoor op het lijstje van de lagere sta- tus-groep namen staan als Potter en Mesdag. Het onderzoek, geleid door drs. Ferry Walberg van het Frans Halsmuseum en drs. Henk Overduin van het Haags Ge meente Museum, vormt onderdeel van een samenwerkingsproject van Openbaar Kunstbezit en zes musea in Amsterdam, Haarlem en Den Haag. In deze musea hebben vrijwel tegelijkertijd exposities plaats die een licht werpen op „de roem van de kunstenaar”. Zo toont het Vincent van Goghmuseum in Amsterdam in vitri nes en op wandborden welke aandacht met name de media aan de Brabantse schilder hebben geschonken. Daarnaast worden werkelijkheid en legende naast elkaar gezet. In het Frans Halsmuseum is het proces van de roem door de eeuwen heen rond de schilder te zien waarbij in het bijzonder de op- en neergang van Hals’ populariteit tot ■tr Films naar het leven van beroemde schilders zijn in ons land geen dagelijks gemeengoed. Een film waarin Vincent van Gogh centraal (gespeeld door Dirk Bogar de) n^oest uit de studio’s van Hollywood komen, maar over enkele maanden gaat dan eindelijk een „echte" Nederlandse film over Rembrandt in première, „Rem brandt fecit 1669”, een avondvullend werkstuk van de Utrèchtse cineast Jos Stelling. De jonge Rembrandt wordt ge speeld door Frans Stelling, de oudere schilder is een rol van Ton de Koff. Hun tegenspeelsters zullen Lucie Singeling en Aya Gil zijn, respectievelijk als Rem brandts vrouwen Saskia van Uylenburgh en Hendrickje Stoffels. Stelling wil in zijn film de nadruk leggen op Rembrandts schilderijen, daarbij uitgaande van diens laatste zelfportret. De foto toont een scè ne tijdens het uitbeelden van „De anato mische les van Professor Tulp", het be roemde doek dat in Het Mauritshuis hangt. gerealiseerd wordt, vindt dat concert op de eerste zaterdagavond van de maand gewoon doorgang, zij het in een andere ruimte van het voormalige Pen-gebouw. De drie poten van de stichting stellen zich ten doel op film-, theater- en jazzgebied dat programma-aanbod te bieden dat tot nog toe in de IJmond ontbroken heeft. Nu stond een van de vooraanstaande groepen uit de actuele geïmproviseerde muziek op het programma en dat sluit goed aan op de doelstellingen van het Jazz huis; maar daarover zo dadelijk meer. Ondanks het feit dat de Instant Compo sers Pool - de oudste groep van musici - onlangs haar tienjarig bestaan heeft ge vierd, staat de actuele geïmproviseerde muziek nog in haar kinderschoenen, of zoals De Wit het uitdrukt: „Onze muziek is nog een jungle, jongen, een moeras. Ik beschouw het als mijn taak om die zaak wat omhoog te trekken, om daar wat - groot woord, hoor - structuur in aan te brengen.” de musea onder de loep wordt genomen. Een van de artikelen is van de hand van Peter Biesboer, de onlangs aangestelde conservator oude kunst van het Frans Halsmuseum. Hij stelt zich in zijn artikel de vraag of het bij Frans Hals om geniali teit of slordigheid gaat, een veel omstreden gegeven dat in de loop der eeuwen menige pen in beweging heeft gebracht. Biersboer komt tot de conclusie dat pas in de laatste twintig jaar een juist beeld van Frans Hals is ontstaan. De mythe als zou Hals een losbollige en vechtende drinker zijn ge weest, is nu pas eindelijk doorgeprikt. Terug naar het Witte Tejater, waar de vrijwilligers nog handen voj werk hebben om de verbouwing zo snel en goed moge lijk af te ronden zodat boven in het voor malige PEN-gebouw een vblwaardige theater- annex muziek- en filmzaal ont staat, waarin de nagestreefde programme ring de meeste vruchten afwerpt. Of het allemaal nu over vijf of zes weken voltooid zal zijn, is niet zeker, maar volgende maand treedt het Gijs Hendriks Kwartet op in het Jazzhuis en in november geeft radiopresentator Michiel de Ruyter er een lezing blijkt bij nadere studie, volgens het Strip schap, dat enkele tientallen Nederlandse striptekenaars al voor déoortóg'werkplT""* bliceerden. Aan dat werk zal dan ook veel aandacht worden geschonken tijdens de tentoonstelling. In de mensa aan de Damstraat, vlak bij de Dam, worden die dag tekenfilms ver toond, voornamelijk van de hand van Walt Disney en er is dan een ruilbeurs. de hoofdstad werd opgesierd met de beel tenis van de schilder. In het Haagse Mau ritshuis tenslotte is een kleine expositie ingericht, rond De Anatomische Les van Professor Tulp. Daar is ook de kopie te zien die Breitner ooit van dit doek heeft gemaakt en waarin hij een heel eigen visie geeft op het oorspronkelijke werk van Rembrandt. Verschillende musea omlijsten hun ten toonstellingen met dia’s en films die bij het oudere publiek soms wel de nodige nostal gie zullen opwekken. Behalve voor het museumpubliek wordt het gegeven van de roem ook voor kunst historici en sociologen aan de orde gesteld. Voor hen en uiteraard ook voor andere belangstellenden wordt op 11 november in Den Haag een internationaal symposium gehouden onder auspiciën van het Ge meente Museum en het Sociologisch Insti tuut in Utrecht. Op radio en televisie zal het onderwerp door Openbaar Kunstbezit worden behan deld. Op Hilversum II is het introduc- tieprogramma op 25 september van 9.30- 10.30 tijdens het NOS-Cultuur uurtje te beluisteren. Het eerste programma gaat dan op 9 oktober om 22 uur van start, eveneens op Hilversum II. Openbaar Kunstbezit was tijdens de voorbereidingen van het project nog niet op de hoogte van de uren die het op de televisie zal krijgen. Wie zich als lid opgeeft van Openbaar Kunstbezit krijgt een bijzonder nummer van het Kunstschrift, het tijdschrift dat voor alle abonnees bestemd is. In dit num mer zijn verschillende artikelen opgeno men over de schilders wier roem elders in Tenorist Her man de Wit blaast hier nog bedacht zaam enonder steunend, maar tij dens een saxduet met Han Bennink ging het er zater dagavond in Jazz huis Velsen hart verscheurend aan toe. Rembrandt meest geroemde schilder Chemische Fabr 'Schiedam' 010-26.47.56 i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11