Tie 3 prikkelt de fantasie Eigen produktie Mickery fraai uiterlijk vertoon Vrolijke kommer en kwel bij Simmons Escher’s ’rouwmuziek visitekaartje APhO Tegenvallende publieke opkomst in Rotterdamse Ahoyhal Fossiele rock van Chicago stelt teleur HOOGEVEEN VEILT Euro heeft plezier in uw werk ft Derde Wereld gepresenteerd in vernieuwd Tropenmuseum tieapparatuur op de zolder van het gebouw houdt de temperatuur op ongeveer 20 graden en de vochtig heid op 55 a 60 procent. Alle ruiten zijn vervangen door een dubbele zonwe rende beglazing. Drempels zijn er niet in het gebouw. Ook de nieuwe entree wordt geschikt gemaakt voor invalidenwagens. Op de galerijen wordt een hou ten vloer gelegd ter vervan ging van het vijftig jaar ou de linoleum. 5 SITI FAUZ1AH DRAGENDE KRACHT IN GECONCENTREERD SPEL ONDER KERSJES 9 uitzendbureau „A TALE OF 2 WORLDS” 15 KUNST WOENSDAG JOHN OOMKES JOHAN VAN KEMPEN Engelse cursus at the British Council Beter kan ’t niet! lingen in Mickery, wordt daar zelfs ritueel doorgezaagd en be graven. AMSTERDAM. De Engelse theatermaker Pip Simmons is Weer in het land en dat betekent vrolijke kommer en kwel. Grieze len met bloed, levende ratten, bloot gevilde dieren, afgehouwen lichaamsdelen. Voor wie dat niet zo kent, klinkt het misschien een beetje luguber, maar Simmons en de zijnen doen al die vreselijke doodenge dingen zo aandoénlijk onbevangen dat je er beslist geen slapeloze nachten van over houdt. Simmons nieuwste produktie doet hij in samenwerking met Mickery en zij gaat over de schrij- ver-dichter Edgar Allen Poe. Poe is lijfelijk aanwezig in de voorstel- ‘efi Hoe beter uw tijdelijke baan u bevalt, hoe liever het ons is. Daarom zoeken we net zo lang tot u de baan heeft die by u past. E VRO maakt er werk van - 40 vestigingen: ll I pi it Scène uit The Masque of te Red Death, een theaterproduktie van Mickery en Pip Simmons uit Londen. Siti Fauziah kwam na afloop (dat was al 1. KO VAN LEEUWEN luchtcircula- (ADVERTENTIE) KUNST - ANTIEK - MEUBILAIR Zie veilingaankondiging vrijdag (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) ü- Trombonist James Pankow M de kernachtige grondgedachte optimaal tot uitdrukking te brengen. Escher is intussen in zijn orkestrale ui tingen moderner, in elk geval „eigener” geworden. Maar al stoelt zijn in de oorlog geschreven „rouwmuziek” op de principes van de nieuwere Franse toonkunst en is de dan nog jonge componist hierin nog niet vrij te pleiten van een (duidelijk in de richting van Debussy en Ravel wijzend) epigonisme, toch is dit juist Eschers mees terwerk geworden. AMSTERDAM. „Musique pour l’esprit en deuil” is de prachtige titel voor een al even prachtig Nederlands orkestwerk. De nu 65-jaar oude Rudolf Escher schreef deze „muziek voor de geest die in rouw verkeert” gedurende de oorlogsjaren 1941-1943 en geeft daarin op muzikaal indringende wijze de aanklacht tegen de toen alom heersende geest van destructiviteit weer. Gevoelens van die strekking bleken een krachtige inspiratiebron tot het componeren van een uiterst suggestief symfonisch gedicht, in uitgesproken Gallische muziektaal, waarmee de maker ervan in 1946 de muziekprijs van de stad Amsterdam verwierf. Niet omdat het vakmanschap en zeld zaam raffinement inzake het hanteren van een fluctuerend orkestcoloriet hier sterker aan de dag zouden treden dan in zijn andere composities, want dat zijn de alge mene kenmerken van zijn oeuvre gewor den. Maar juist omdat dit vroege werk een krachtige eenheid toont, waarin het vereis te evenwicht in spanning en ontspanning is gevonden om de geladen atmosfeer van Gisteravond liet Anton Kersjes deze mu ziek nog horen aan het Amsterdamse pu bliek, op het vierde en laatste APhO-Zo- merconcert van dit jaar in het Concertge bouw. Ook twee van de andere werken die op de (tweede) Russische toernee worden meegenomen; Mozarts Posthoornserenade KV 320 en de Zevende Symfonie van Beethoven waren te beluisteren. Al zullen de vrij talrijke bezoekers van dit zomer- concert-zonder-solist voornamelijk zijn af gekomen op Beethovens „Zevende”, waar in Kersjes het accent legt op de gloeiende, dynamische ritmiek van deze symfonie; het bijzondere ervan lag toch in de presen tatie van het Nederlandse werk. Nadat Mozarts serenade deels spiritueel en helaas ook deels routineus had geklon ken, wist Kersjes zijn orkest te bewegen tot het uiterste aan concentratie om een uitvoering van „Musique pour l’esprit en deuil” tot stand te brengen, die zowel grote bewondering voor het APhO en zijn diri gent, als voor deze compositie afdwong. Weinig is Pip Simmons te dol. Dat wis ten we al van zijn vorige produktie Dracu la, maar in dit nieuwe project overtreft hij zichzelf in vindingrijkheid waar het om fraaie theaterbeelden en composities be treft. Uitgangspunt is een verhaal van Edgar Allen Poe: The Masque of the Red Death. Zo luidt ook de titel van de pro duktie, die is verdeeld over het hele Mic- kery-gebouw, inclusief de binnenplaats. Daar is een juweel van een kerkhof geko men om Edgar Allen Poe zijn laatste rust te gunnen. The Masque of the Red Death speelt zich af in een tijd waarin de zwarte dood ofwel de pest in het land woedt. Een zekere prins Prospero nodigt zijn vrienden uit om bij' hem in het paleis te komen en betere tijden af te wachten. Als iedereen binnen is wordt die residentie hermetisch afgesloten teneinde de gevreesde ziekte buiten te houden. Intussen wordt binnen feest gevierd dat de stukken eraf vliegen. AMSTELVEEN. Een handjevol bezoekers zag gisteravond in het Cultureel Cen trum in Amstelveen een voorstelling in het kader van de Belgische week onder de titel „A Tale of 2 Worlds”. De schrijver van dit spel is Tone Brulin en de twee bedoelde werelden kunnen zowel Maleisië (waar het verhaal vandaan komt) als Suriname betreffen(waar het verhaal zich af speelt), als ook de wereld van de fantasie tegenover die van de werkelijkheid. De dragende kracht in deze voorstelling is de zeer kleine, maar uiterst dynamische Siti Fauziah. Ze zingt, danst, vertelt (in het Maleis en Engels) en hanteert enkele enor me plastic poppen. Soms is ze uiterst ex pressief, dan weer laat ze haar fantasie zodanig de vrije teugel, dat ze maar met moeite bij te houden is. Het is niet een stuk dat je op een dienblaadje wordt gepresen teerd maar veel eerder een serie injecties voor je voorstellingsvermogen, dat dan driftig aan het werk moet om het verhaal in te vullen. De voorstelling gaat over de schepping van de eerste mensen in de vorm van reusachtige uit plastic vuilnis zakken opgebouwde marionetten en over het meisje Fatima (Siti Fauziah) die ver heft wordt op een enorme opgeblazen plas tic zak waarin zich in haar verbeelding de zoon van die eerste mensen bevindt. Waarom het allemaal is? Ik heb er geen flauw idee van. Ook niet waarom die o zo warme habijten aan moeten. Maar feit is dat het een opmerkelijk gezicht is, al die mensen als Klu Klux Klan bijeen. Zet je echter alles wat je te zien krijgt eens keu rig op een rij, dan kom’je tot de slotsom dat Simmons niet helemaal duidelijk maakt wat hij precies wil. Hij speelt schitterend met de mogelijkheden die het theater hem biedt, maar het blijft allemaal erg uiterlijk. Pret met griezelen. Dat betekent weinig echte spanning, die naarmate de avond vordert helemaal weg ebt. d Al is het tegen de boven omschreven achtergronden geen representant van echt Nederlandse toonkunst te noemen; „Musi que pour l’esprit en deuil” is wél een muzikaal visitekaartje te noemen, waar mee met een zekere trots voor de dag kan worden gekomen. Zo heeft waarschijnlijk ook de leiding van het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest geredeneerd, toen de ze besloot om dit stuk mee te nemen op de aanstaande toernee door Rusland. Zo zal Escher’s werk de tweede helft van deze maand klinken in Moskou, Tiflis en Lenin grad. Inmiddels is hun nieuwe schijf (Chicago XI) op weg naar de platenzaken en eens te meer valt op dat het opgekrikte verleden slechts kunstmatig tot dezelfde, eens zo heerlijk vurige opwinding komt. Critici doen Chicago anno 1977 dan ook als verou derd af, ook al omdat over de fusie van jazz- en rockelementen anders gedacht wordt na de rockjazz-evolutie van Weather Report en Return to Forever. Het bijwonen van een Chicago-concert komt dan ook nog bijna uitsluitend neer Geheimzinnige rituelen, gebaseerd op el lende uit vroeger eeuwen. De pest als straf van een god die niet mis was. Vreselijke rampen voltrekken zich maar Simmons buigt dat om in braspartijen, decadentie en heel veel prachtig bloot. Het bloed vloeit roder dan ooit en het gezelschap weet nauwelijks meer van ophouden. Met welhaast satanisch plezier is er inventief gewerkt. Er wordt uitstekend gebruik ge maakt van de ruimte die Mickery biedt en het publiek, dat zich in de linnen uitmon stering als een vreemdsoortige sekte door het gebouw beweegt, wordt met soepele intervallen rondgeleid. In die geest voltrekt zich ongeveer de voorstelling in Mickery ook. Dinsdag avond had de eerste officiële presentatie ervan plaats. De bezoekers worden als gasten gezien en krijgen bij binnenkomst een linnen habijt met capuchon op. Een wit masker maakt je dan volledig onher kenbaar en zo allemaal samen in hetzelfde gewaad heeft het iets van een feestelijke kerstnachtviering. Maar lang blijft het niet vredig. In de Mickery-foyer staat een bed waarop Poe ligt. De ellende begint, Poe ziet er slecht uit, kokhalst en geeft over. Dan gaat het naar binnen, waar de voor stelling zich voortzet. weten zich geen raad met hun houding en staan onderling grappen te maken. Gita rist Terry Kath richt zich zelfs tijdens het overgrote deel van zijn soli naar de bla zers, zodat het publiek zich andermaal over zijn profiel kan verbazen. Slechts de achterhoede drummer Danny Seraphine, percussionist Laudir de Oliveira en Robert Lamm (toetsenbespeler en de beste zanger van de groep) werken zonder flauwekul. Slechts songs als Bye Varese (met een afwijkende maat), de medley Searching so long/Mongonueclosis en het afsluitende oudje 25 or 6 to 4 berei ken de vereiste spanning, voor de rest wekken de Chicago-miljonairs de indruk dat het heilige moeten er voor hen af is. Al vertelt Feyenoordspits Best na afloop dat hij Chicago wel onderhoudend vond. Chicago en ik ben de eerste om dat te erkennen is nog steeds een begrip. Zo rond 1969/1971 werd deze met een koper- sectie versterkte band als vernieuwend beschouwd. Terecht, want de combinatie van big band-achtige arrangementen en de rauwe directheid van de rock leidde tot een nieuw opwindend geluid, dat zich dankzij een dozijn pakkende melodietjes in ons geheugen grifte. Na een aanvanke lijk voorspoedige ontwikkeling de al bums kregen gewoon een nummering: Chicago I, Chicago II, enzovoort werd het steeds moeilijker om binnen de zelf aangemeten stijl nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen. ken. Het stuk zou volgens haar, behalve een legende ook kritiek op de huidige maatschappij leveren, maar behalve wat kreten als onafhankelijkheidsdag, corrup te administratie, Hindoestanen, Chinezen, Libanezen en shit, kwam dat er allemaal niet zo erg uit. Wat wel duidelijk werd was de boeiende theaterpersoonlijkheid van Siti Fauziah en een prachtige ballon met handjes en voetjes van Jo Noorbergen. Het geheel is een produktie van een groep die zich Tie 3 noemt. CONRAD VAN DE WEETERING The British Council, erkende instantie voor het behalen van diploma’s van verschillende Britse instellingen, start op 12 september met een nieuw programma „Cursus Engels”. De cur sussen zijn specifiek gericht op diverse stu die of zakelijke doeleinden, zoals Engels in 't zakenleven, schrijfvaardigheid, uitspraak en literatuur. De leraren zijn gekwalificeerd en ervaren met Engels als moedertaal. Geïnteresseerd? Bel voor nadere informatie. 020-223644. Keizersgracht 343, Amsterdam 1016 EH. In deze produktie wordt overigens pri ma gemusiceerd, ziet de aankleding er weer prachtig verzorgd uit en valt heel wat af te lachen. Griezelen en eng? Kom nou! Wie griezelen wil hoeft hier niet te gaan kijken. Wie eens wil zien hoe een theater- gek hier een waanzinnige droom uitbeeldt moet Mickery de komende twee weken toch eens binnen gaan. om half tien) de zaal in om eventuele vragen over het spel te beantwoorden. Ze vertelde ondermeer dat het stuk nog voort durend aan veranderingen onderhevig is en dat ze op dit moment twijfelt of ze het helemaal naar de folklorekant of helemaal naar de kant van het surrealisme zal trek- ROTTERDAM. „Overexposure” is een Engelstalige term waarvoor niet al te ge makkelijk een Nederlands equivalent te vinden is, maar die wel duidelijk maakt wat er met Chicago aan de hand is. Nog recentelijk, in februari van dit jaar, gaf deze zeer gefortuneerde Amerikaanse achtmans formatie hier een drietal uitver kochte concerten in zalen met de doorsnee capaciteit van zo’n 2000 bezoekers. Gister avond stond de groep met het meest inge- burgerde logo (naam-embleem) al weer op de planken, nu voor een eenmalig concert in de Rotterdamse Ahoyhal. De opkomst was vanzelfsprekend niet om over naar huis te schrijven. Zo'n 3000 getrouwen waren ondanks de lauwe kritieken op de vorige concerten komen opdagen. De re den? Overexposure of met andere woor den: zelfs de leukste mop is bij de tweede keer dat je 'm hoort minder grappig. De nieuwe Feyenoordspits, Clyde Best, een van de kijkers, moest constateren dat ook elders in Rotterdam-Zuid de bezettings graad niet opweegt tegen de kosten. •A Siti Fauziah is de uiterst dynamische hoofdpersoon in „A Tale of 2 Worlds”, dat Tie 3 gisteravond in het Cultureel Centrum te Amstelveen opvoerde. op het werpen van een kwartje in een oude juke-box. Het succesnummertje van toen kun je weer beluisteren, alleen kraakt het en ruist het veel meer dan „toen”. Als je eerlijk bent, vind je het jammer. Als je toch waar voor je dure geld wilt, laat je je meevoeren door de sentimentaliteit. Maar de sfeer wordt nooit meer hetzelfde, hoe graag wij en waarschijnlijk ook de Chica- go-leden dat zouden willen. We zijn name lijk allemaal ouder en/of anders dan voor acht jaar. En hoe professioneel de band er bij vlagfen na de pauze ook tegen aangaat, de indruk dat er fossiele rock wordt gepro duceerd, verdwijnt nauwelijks. Hoe wil je ook met zo’n frontlinie. Ui terst rechts staat blonde Peter Cetera voor aap in een turkois trevira pak, rustig zo nu en dan even zijn belichter bedottend, door even uit de lichtkring te stappen en achter de boxen schuil te gaan. Dan in het midden de blazerssectie, Lee Loughnane (trom pet), Walter Parazaider (saxen, fluit) en de nichterige neigingen vertonende opper- spreekstalmeester James Pankow (trom bone). Verder naar links doemt dan het machtig postuur van de moddervette gita rist Terry Kath op, wiens gitaarspel geen ontwikkeling meer vertoont en wiens stemgeluid niet noemenswaardig de twee octaven teboven gaat. Geen van de vijf beschikt over podiumpersoonlijkheid, houdt de aandacht van het publiek gevan gen of weet nu eens echt alle registers open te trekken of een nummer overtuigend te brengen. Daarnaast en zeker voor de pauze is dat het geval maakt de groep de indruk dat ze zich niet overdreven hoeft uit te sloven om het oude repertoire over de voetlichten te krijgen. Dat leidt tot vreem de buitenissigheden. Nauwelijks hebben de blazers een chorusje geblazen of ze Oorspronkelijk werd dit gegeven door acteurs in keurig nette kostuums gespeeld maar in de loop van de tijd (wij zagen de 75ste voorstelling) is er veel veranderd, de kostuums werden steeds voddiger, de pop pen kwamen erbij en sinds kort is er ook een slagwerker bij betrokken, die alle ac ties uiterst beeldend van geluid voorziet. Dit is echter zo nieuw, dat zijn naam nog niet eens in het programma staat genoemd. Haarlem, Nassaulaan 30, 023-31.17.10 AMSTERDAM (ANP). Het Tropenmuseum aan de Mauritskade in Amster- dam-Oost gaat volgend kaar mei weer open na een verbouwing en een half jaar zal dan zijn gewerkt aan het museum dat een „presentatiecentrum van de Derde Wereld” moet worden. „Het leven van de mens in de derde wereld en de veranderingen die zich daarin voltrekken” zullen het thema vormen van de permanente tentoonstel ling. Daarnaast zullen in specia le afdelingen thema’s wor den behandeld die betrek king hebben op de ontwik kelingsproblematiek en de relatie tussen arme en rijke landen. Daarbij denkt het museum aan tentoonstel lingen over wereldhandel, wetenschap en techniek, en bevolkings- en landbouw problemen. Ook zullen spe ciale afdelingen voor kunst en voor muziek worden in gericht. De nieuwe presentaties van het museum worden tentoongesteld in de gale rijen naast de twintig me ter hoge lichthal die door de verbouwing is ver nieuwd. De hal wordt uit gerust met een demontabe le vloer die het mogelijk maakt snel een amfitheater met decors op te zetten. De hijsinstallatie daarvoor is bevestigd aan een loopbrug die in de nok van de hal is aangebracht, van hieruit kan ook de belichting voor het theater worden bediend. Nieuwe De collecte wordt in ver band daarmee uitgebreid met voorwerpen uit het da gelijks leven die kunnen variëren van prokukten van een straatmarkt in Sy rië (die op het ogenblik worden aangekocht) tot weefgetouwen uit het An- desgebied. De vaste expositie wordt ingedeeld in vijf regionale afdelingen: Afrika, La- tijns-Amerika, Zuid-Azië, het islamitisch cultuurge bied en Zuidoost Azië. De bezoeker kan in het nieuwe museum ook ge bruik maken van een vide otheek. Hiervoor worden televisiecabines ingericht. Een informatiebalie bij de ingang moet de bezoeker wegwijs helpen maken in het museum. Het Tropen museum zal ook blijven fungeren als cultureël cen trum. Het Soeterijntheater za] tijdens de verbouwing voorstellingen blijven geven. Het gebouw wordt ge schikt gemaakt voor invali denwagens. 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15