gelijkgestemden in de blues Centrum briljant in gevoelige eenakters ob Hoeke en Alan Price: twee Opmerkelijke kwaliteit bij Don Dekker COMMEDIA DELL'ARTE BIJ HAAGSE COMEDIE I six FOURTY CLUB I PASTA meteen ^auto, boot,caravan „WE ZIJN ER AAN TOE OM NU HET TONEEL OP TE GAAN p 4 Draaitoneel door Ko van Leeuwen door Cees Straus „£rfrn kunt ourral Dineren bort <1. bij Roijnl •"^VEERTIENDE ELPEE STAAT OP STAPEL WEL Engelse cursus at the British Council Beter kan ’t niet! AMSTERDAM/HAARLEM. Driemaal heeft André van den Heu vel vorig jaar in Londen de opvoering van Alan Ayckbourns Confusi ons gezien, maar na zijn eerste bezoek wist hij het al: Hij zou dat stuk in Nederland gaan spelen. Nu, ruim een jaar later is het zover. Op 15 september gaat dit toneelwerk in de Haarlemse Stadsschouwburg officieel in première. Josephine Soer, die Confusions vertaalde, gaf het de titel Verwarringen. Met deze produktie heeft André van den Heuvel ook Guus Oster weer actief op het toneel gekregen. Oster regisseert het stuk dat in feite een verzameling is van vijf op zichzelf staande eenakters. In Haarlem is Verwarringen trouwens al eerder te zien, dan op de vastgestelde premièredatum. Op 10 september, aanstaande Shetland trui jaterdag, wordt het stuk ook al in de Stadsschouwburg gespeeld. Vauxhall Dealers proberen automobilisten om te kopen. KUNST :- 4-HI af Andre en Kitty spelen Ayckbourn (ADVERTENTIE) even naar Vorig seizoen speelde André van den „Zonder de anderen te kort te doen hoor, (ADVERTENTIES) SPAARNWOUOERSTR 122 HAARLEM Fantasie ontoereikend in KO VAN LEEUWEN Goldoni’s De Waaier (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) PIET RUIVENKAMP fsc Hlf DAM i KI. Houtstraat 44 - Haarlem Tafelres. 323734 en 3253Ó9 Zoals bekend opereert André van den feuvel samen met Kitty Janssen onder de Bam Katrijn Produkties in de vrije ngesubsidieerde toneelsector. Verwar- hgen is de zesde voorstelling die Katrijn naakt en elk seizoen weer streeft Van den j Heuvel er naar een stuk van goede artis- jeke kwaliteit op de planken te zetten. lerkte dat de mensen in hun vakantie al link met het stuk bezig waren geweest.” Via het lezen komt een tekst van Goldoni dan ook als tamelijk flauw over. Toch moet men zich niet in zijn kwaliteiten i vergissen, want hij was in staat, zeker in I zijn beste werk, een elementair stramien te Miller. Nu dus Verwarringen. Allebei ze ker geen niemendalletjes. Van den Heuvel: „Zeer beslist niet. Daar ben ik ook erg gelukkig mee. In de vrije sector ben je in je keuze toch al wat beperkt. Dat komt doordat je nu eenmaal alles zelf moet betalen. Van veel stukken moet je daarom afblijven, die zijn gewoon te duur. Als vrije producent zijn we ge noodzaakt met een kleine bezetting te spe len. Dat is bijna niet op te brengen.” In de Engelse voorstelling van Verwar ringen stonden bekende acteurs. John Ai derton speelde er een groot aantal rollen in en ook zijn vrouw Pauline Collins. In de Nederlandse produktie speelt Kitty Jans sen alle rollen die Pauline deed en André van den Heuvel neemt de meeste rollen van Aiderton voor zijn rekening. Bijzon der ifigenomen toont Van den Heuvel zich met een acteur als Pieter Lutz. Ayckbourn doet dat op zo’n geraffineerde en tegelijk komische wijze, zo ongelooflijk knap, dat het geen vervelend en belerend toneelstuk geworden is. Het is gewoon heel fijn amusement, maar ondertussen zegt de schrijver wel even precies waar het op staat.” Enthousiasme bij André van den Heuvel ook voor de schrijver van Verwarringen: „Ayckbourn laat hier in vijf korte stukken zo’n enorme waarschuwing zien. Het is een blijspel, maar overal is een diepe en ernsti ge ondertoon. In alle stukken merk je opnieuw hoe weinig mensen eigenlijk met elkaar te maken hebben. Hoe groot de persoonlijke eenzaamheid eigenlijk is. maar Pieter en ik zijn destijds samen op de toneelschool geweest. We waren daar al heel goeie vrienden en we wilden altijd al een keer samen spelen. Nou, dat is er tot nu toe nog nooit van gekomen. Nu is het dan eindelijk zover. Een goeie acteur, Pieter Lutz, ik ben blij dat hij vrij was.” leveren, dat een regisseur alle kans en zelfs de plicht verschaft om zijn fantasie voor honderd procent in bedrijf te stellen. Guido de Moor, met Italiaans bloed in zich, heeft zich de laatste jaren meer met Goldoni beziggehouden. En met aanmer kelijk succes. In zijn opvatting heeft hij ditmaal kennelijk willen uitgaan van een vrij traditioneel blijspelrealisme, en dat is eigenlijk juist wat Goldoni niet meer naar onze tijd draagt. Geert de Jong bewees dat als een boerin netje met een rauwe vulkanische heftig heid. Maar zij stapte ook juist over van De Appel naar de Haagse Comedie: O, er waren zeker verzorgde, aardige typerin gen te vinden op het pittoresk Italiaanse pleintje van Hans Christiaan, zoals die van Eric van Ingen en Gaston van Erven - aan I het echte overtuigde, kwikzilverige toneel- plezier kwam „De waaier” beslist niet toe. Het borduurwerk op het Goldoni-stramien bleek te mager ingevuld. Dat merkte met name Jules Royaards, die zijn minnaar nauwelijks tot enige ontplooiing kon brengen. De zondag na ons gesprek zitten de repe tities in de bovenfoyer van Carré erop. In de Haarlemse Stadsschouwburg wordt dan onder leiding van André van den Heuvel het decor voor het eerst uitgepakt en opgebouwd. „Het is de derde of de vierde keer dat we in Haarlem onze pre mière geven”, zegt Van den Heuvel. „Be valt ons prima. Er is hier uitstekend tech nisch personeel, je hoeft ze niets' te vertel len. We kunnen hier straks heerlijk gaan -belichten. Iedereen kent z’n zaakjes en op die manier wordt het geen strijd tegen de klok. We waren er trouwens allemaal aan toe echt het toneel op te gaan. Je voelt dat opeens, dan moet je eruit.” Je zit ook met een draaitoneel. Dat bete kent dat je je eigen podium van tien bij zes meter moet meenemen, waarin dat draai toneel is verzonken. In Londen hadden ze het geweldige voordeel dat zo’n produktie maanden achtereen steeds in hetzelfde theater blijft. Daar kunnen ze helemaal op bouwen.” omdat Pauline Collins in verwachting was.” Zoals gewoonlijk ontwierp André van den Heuvel ook nu weer zijn eigen decors. „Niet eenvoudig, deze keer. Ik moest wel hetzelfde systeem en dezelfde volgorde aanhouden als bij de Engelse voorstelling. Voorlopig komen er in Haarlem veertien voorstellingen. De dagen na de première volgen er onmiddellijk nog twee in de Spaarnestad, daarna gaat Verwarringen het land in. Het aantal geboekte voorstel- met alle jaloezie en wraak daaromheen, verdient als intrige overspeeld te worden. Door brio, door tempo, door scènevond- sten. De Haagse Comedie is ook niet, in een andere richting denkend, helemaal het ge zelschap dat een overtuigende innerlijke buiging kan maken naar een kinderlijke speelwereld, die in kan nemen door zijn naïviteit. 'A' O Ook hier weer gave prestaties van Onno Molenkamp ep Elisabeth Hoijtink als zijn vrouw. Beurtelings voelde ik voor beiden ontroering en warme sympathie, soms zelfs huiver vanwege de kou waarin het leven deze twee mensen heeft laten staan. Om misverstanden te voorkomen: de tra giek voert bij beide stukken beslist niet de boventoon. Er is een grote dosis knap verdeelde humor aanwezig waardoor een fijnzinnig evenwicht aan emoties is ont staan. Conclusie kan alleen maar zijn dat het door Don Dekker aangedragen tekst materiaal door Oosthoek en zijn spelers met grote zorg is behandeld. Ik heb er van zitten genieten. voor zo'n in 8 kleuren slechts32.90 Kleine Houtstraat 36 Haarlem - tel. 023-321347 „En het is precies wat Ayckbourn zegt: we hebben eigenlijk zo weinig met elkaar te maken. In het laatste deel van Verwar ringen ontmoeten mensen elkaar in een park. Ze zitten naast elkaar op banken en doen niet anders dan eigen ellende op de schoot van een ander leggen. Is dat niet erg impertinent, om anderen op te zadelen met het leed van jezelf? Je ziet het overal om je heen. Mensen vallen elkaar voortdurend lastig. Ayckbourn zegt dat op een leuke manier en met veel humor. Ik geloof dat er veel gelachen zal worden. Of die ernstige ondertoon dan over zal komen? Ja, dat geloof ik zeker. In Londen had het stuk enorm veel succes. Ze zijn ermee gestopt The British Council, erkende instantie voor het behalen van diploma s van verschillende Britse instellingen, start 12 september met een nieuw programma „Cursus Engels’ De cursussen zijn specifiek gericht op diverse studie- of zakelijke doeleinden, zoals Engels In 't za kenleven, schrijfvaardigheid, uitspraak en literatuur De leraren zijn gekwalificeerd en ervaren, met Engels als moedertaal Geïnteresseerd’’ Bel voor nadere informatie 020-223644. Keizersgracht 343. Amsterdam- 1016 EH In een knettering van grappen, die de machinerie van mannetjes en vrouwtjes in volle beweging brengt. De regie van de Moor deed daar hier en daar wel aan, maar leek er ten slotte minder ver in gekomen dan voor ogen heeft gestaan. DEN HAAG. Een theorie van de menselijke ontwikkeling wil, dat vlegeljaren, puberteit en adolescentie als cultuurdrempels pas in de jongste eeuwen zijn ontstaan. Een soort hordes met steeds meer afvallers op weg naar de toppen van onze beschaving. Het tweede deel van de avond wordt gevuld met een eenakter van zeker zo opmerkelijke kwaliteit. Later Op De Avond heet het stuk, wederom van Don Dekker, dat getuigt van een ongewone gave tot observeren. Een echtpaar beleeft zijn levensavond en kijkt terug op wat het aards bestaan hun bood. Veel is het niet: vrolijkheid maar ook verdriet. Kinderen waren er niet maar tussen de oudjes is tevredenheid en warmte. Onder die uiter lijke fagade gluurt toch ook de teleurstel ling. Heel gewone mensen, herkenbaar in de kleine dingen die hun leven gevuld hebben. Dekker heeft er een juweeltje mee geschapen vol burger mans wijsheid en vooroordelen. Als publiek ben je de toe hoorder waartegen deze mensen in de win teravond van hun leven rechtstreeks pra ten en je denkt: het leven heeft ze van hun deel voorzien, maar wat was de reden van hun bestaan? BUTAANGAS KAMPEERARTIKELEN <1 o o ODE GASVAKMAN TEL J2077Z lingen is nu al 148 en dat betekent vergele ken met vorig jaar een forse stijging. Van den Heuvel: „Vorig jaar hebben we Van de Brug af Gezien 121 keer gespeeld. En nu al zoveel voorstellingen van dit stuk, nou, ik vind het geweldig, zo vroeg voor de pre mière. Ik beloof je dat het een leuke voor stelling zal worden. Geen shock-effecten, maar fijn en goed amusement. Ik geloof nu eenmaal niet zo erg in toneel dat de men sen steeds op hun fouten wil wijzen. Ayck bourn blijkbaar ook niet. Daarom heeft hij datgene wat hij te zeggen heeft zo vrolijk verpakt. Maar het blijft herkenbaar. Het gaat ook over allemaal heel gewone men sen”. Glimlacht en zegt: „Heel gewoon, het gaat om de burgerlijkheid van ons men sen, daar horen we allemaal bij. Geen uitzonderingen! Love” en „Call me the Breeze” van J. J. Cale komen op de plaat te staan. Alan Price heeft enkele van zijn musici uit Engeland meegenomen, onder wië drummer Theo Dentist, terwijl voorts een beroep kon worden gedaan op de basgita risten John Schuursma en Willem Schoone en gitarist Eef Albers. In sommi ge nummers zal zelfs sprake zijn van een strijkorkest ter begeleiding. Maar zonder nu af te dingen op de onberispelijke kwali teit van de violisten Benny Behr en Sem Nijveen, hun vorm van musiceren is toch totaal wezensvreemd aan de authentieke blues en boogie woogie van Hoeke en Price. Na lang aandringen geeft Rox Hoe- De onnozele ontwikkelingen om een waaiertje, dat niet bij de geliefde van een jonge minnaar belandt, maar bij een boe renmeisje en dan van hand tot hand gaat HAARLEM. Regisseur^Peter Oosthoek van toneelgroep Centrum heeft in het verleden al vaker aangetoond hoe ragfijn hij korte stukken behandelt. Een scherp voorbeeld daarvan was zijn regie van de éénakter Keefman destijds. Nu is het weer zover. Centrum heeft een begin gemaakt met het nieuwe seizoen en in de Toneelschuur beleefden twee korte toneelstukken van Don Dekker woensdagavond hun première. Oosthoek regisseerde ze en tilde vier spelers naar een artistiek hoogtepunt. Don Dekker schreef twee stukken. In spelvolgorde genoemd heet het eerste daarvan Tussen De Middag. Daarin trak teert een direkteur een van zijn onderge schikten op een royale lunch als extra beloning bij een zilveren dienstverband. Directeur, gewoon aan etentjes buitens huis, werknemer onwennig, dienstbaar. Verbouwereerd ook door wat hij geser veerd krijgt, want zo’n overvloed aan ex quise gerechten heeft hij nimmer ervaren. Gekunstelde tafelmanieren zijn hem vreemd en het samenzijn van baas en knecht krijgt in dit sjieke restaurant een uiterst geforceerd karakter. Bij de werk nemer overheerst de angst te falen, maar bovenal tergt hem het besef van de plicht tot dankbaarheid. Hij is het product van Calvinistische geremdheid en de afhanke lijkheid die tot berustende onderdanigheid dwingt. Met stijgende bewondering heb ik geke ken naar Onno Molenkamp die van de gefêteerde kantoorbediende een aandoen lijke maar pijnlijk reële creatie maakt. Het snijdt je door de ziel als hij zijn directeur bedankt voor het horloge met inscriptie. Samen met zijn regisseur heeft Molen kamp een speelstijl gevonden die bijna duidelijk de wanverhouding weergeeft. Luidruchtig, alles en iedereen om zich heen bij de situatie betrekkend camou fleert de werknemer zijn bijna slopende onzekerheid ten opzichte van deze voor hem zo onwezenlijke gebeurtenis. Lou Steenbergen vindt alle zelfverzekerdheid en rust en vormt daarmee de vereiste tegenpool. Elias van Zanden speelt een tot in de perfectie verzorgde kelnerrol com pleet met de misplaatste neerbuigendheid. De 85 Nederlandse Vauxhall dealers bereiden een geraffineerde omkoopaktie voor. Een aktie waarin zij elke automobi list in een Vauxhall proberen te praten voor een testrit. Dit onder het motto dat iedereen een keer in een nieuwe Vauxhall gezeten moet hebben, voor hij (of zij) een nieuwe wagen kiest. Daar zit inderdaad heel wat in. ie. In mei zijn we al met de repetities egonnen. Toen kwam de vakantie en het >uke was dat ik na die tijd heel duidelijk De gedachte daaraan overvalt je onwil lekeurig kijkend naar de stukken van de Italiaan Carlo Goldoni. Zeker „De Waaier” van de achttiende-eeuwse Italiaan, die de laatste dertig jaar van zijn leven in Parijs doorbracht, roept dat besef sterk wakker. De Haagse Comedie kwam met dit zeer zelden gespeelde blijspel uit 1763 gister avond als eerste première in het nieuwe seizoen. Natuurlijk, Goldoni komt de eer toe met zijn vele stukken het improviserende en daardoor wel zeer stereotiepe karakter van de commedia dell’arte te hebben ont wikkeld naar doordachte constructies in de intrige. Maar niettemin zijn die con structies tamelijk kaal en als verwikkelin genkomedies met veel misverstanden, naar onze maatstaven aan de kinderlijke naïeve kant. De figuren werken In de dia logen zeer rechtstreeks aan het onbegrip; de geraffineerde dubbele bodems of toe spelingen onder de oppervlakte, waarop de toneelgeschiedenis later vergast werd - niets daarvan vindt men bij deze Goldoni. André van den Heuvel, na een dag repe teren in Carré nog vol geestdrift: „We zijn »el erg blij met dit stuk van Ayckbourn. ïat wil je nog meer? Iedereen aast op ioiets en wij hebben het. Je moet ook eens rat geluk hebben. Ik hoop dat het goed gaat lopen. Het stuk zelf is prima en ik raid dat we een verdomd leuke bezetting hebben. Kitty en ik doen mee en verder 'i Betty Verhoogt, Pieter Lutz en Jaap Stob- Vorig seizoen speelde André van den i i leuvel Van de Brug af Gezien van Arthur Chemische Fabr 'Schiedam' 010-26.47.56 Rob Hoeke is met de komst van Alan Price naar ons land zeer blij. Hij was allang een fan van hem, een voorkeur die nog dateert uit de jaren '60 toen Price -jpopulair werd met The Animals. In die tijd was het nummer „Bring it on home to me” een grote hit, maar Hoeke werd vooral getroffen door de B-kant waarop Price het nummer „For Miss Caulker” bracht. „Weet je dat die song nog altijd in clubs en ■IMdiskotheken wordt gedraaid, dat er nog {altijd vraag naar is? Ik vind het een heer lijk nummer, dat type blues dat niet puur is brengt Price piano-technisch erg knap. Voor mij is dat een moderne uitvoering van de blues zoals ik ze nog altijd wil spelen" Hoeke, die ook in het buitenland een grote faam geniet (in Scandinavië worden zijn platen na een optreden van enkele jaren geleden nog altijd in grote omlagen verkocht), wist Price over te halen naar de studio’s in Weesp te komen. Aanvankelijk A werden de Nederlanders nogal geïmpo- ■iBneerd door de levensstijl van de Engels- man. „Hij werkt erg aan zijn image en besteedt veel geld aan luxe. Zo woont ie in een van de duurste wijken van Londen en rijdt in een Rolls Royce Silver Shadow rond. We konden aanvankelijk niet eens rechtstreeks met hem in contact komen. Je moest eerst naar zijn manager en dan kwam vervolgens zijn boekhouder naar ons toe. Langzamerhand is dat wat beter geworden en ik moet zeggen dat de samen werking in de studio erg goed was. Berry Zand Scholten, die de productie van „Two of a Kind” voor zijn rekening neemt, heeft goede invloed op Alan Price gehad. Price staat er om bekend dat hij om het minste of geringste uit de studio’s stapt om er niet meer in terug te komen. Maar Berry kon hem bij wijze van spreken om zijn vingers winden”. De plaat zal verschillende elementen van de blues, boogie woogie en rock and roll bevatten. De meeste nummers zijn be staande songs, waar onder twee van The Atlantic Rhytm Section: „lavin’ lovin’ Wreck" en „When I live on”. Ook „Careless ke toe dat hij hiermee heeft willen voldoen aan de eisen die bij de productie werden gesteld. Hoeke: „Mijn rol in dit geheel is terugge drongen tot het begeleiden van de zanger. Ik zie dat op zich niet als een stap terug. Ik doe hetzelfde als op mijn oude platen, maar de teksten zijn nu belangrijken Bo vendien, Price is toch een schitterende bluespianist. Op deze plaat blijkt nog eens dat hij volkomen in mijn straatje zit. Het is een van die jongens die de blues met een paar akkoorden kunnen waarmaken en er nog eens een schepje bovenop kunnen doen, waardoor zijn muziek extra aantrek kelijk wordt”. Elisabeth Hoijting en Onno Molenkamp in Later op de Avond. (foto Kors van Bennekom) Aandacht voor de opnamen: van links naar rechts Alan Price, producer Berry Zand Scholten en Rob Hoeke tijdens het beluisteren van de nummers die straks op de elpee „Two of a Kind" zullen komen, (foto Henk Cobelens) André van den Heuvel: „Ik geloof nu eenmaal niet zo erg in toneel dat de mensen steeds op hun fouten wil wijzen ZAANDAM.'Voor Rob Hoeke breken Br hoopvolle tijden aan. De oud-Haarlemse r>.^ pianist die alweer verscheidene jaren in de Zaanstreek woont, wordt steeds regelmati ger voor optredens gevraagd. En al kan hij lang niet aan alle verzoeken voldoen in - verband met het auto-ongeluk waarbij hij twee vingers verloor, de belangstelling doet hem nog steeds zichtbaar goed. Voor de komende maanden staan hem drie tele visieprogramma’s te wachten, maar het belangrijkste nieuwe feit is de presentatie, van zijn veertiende elpee die aan het einde van de maand beschikbaar zal komen. De plaat laat Rob Hoeke horen in een rol lie we nog nauwelijks van hem kennen. Tij treedt namelijk op als begeleider van le bekende Engelse musicus Alan Price lie zelf als zanger en incidenteel ook op riano te beluisteren is. De elpee zal „Two >f a Kind” gaan heten, een titel die de Volkomen gelijkwaardige inbreng van wee boogie woogie musici moet onder- itrepen. Wanneer het uiteindelijke resul- ;aat nog beter zal zijn dan wat van de demonstratiebanden (de zogenaamde de mo’s) kon worden beluisterd, dan belooft de plaat een succes te worden. 11 Sr 1 r Ji

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17