"\fENTRUMOPVOERING VAN GEMENGDE KWALITEIT Nieuw ballet van Maurice Béjart een loflied op mooie mensen Enige echte Jordaancabaret ■n Iggy Pop: stijlvol en volleerd volksmenner NMB Ga NMB-girosparen Da’s’nheel voordeliger! Pak de pen. Neem de stap. I III li overleden Ex-acteur Jaap van der Poll J II I Debuut van Bowie’s beschermeling in Nederland I 'La Plus que lente' in Brussel in première I II h 23 19 7 7 SEPTEMBER 1 5 KUNST gevoelens gestalte geeft. /AMSTERDAM. Toneelgroep Centrum heeft st het spelen van Rock ’69, woensdagavond in emière in Bellevue, weer eens geen gemakkelijke >g gekozen. Deze toneelproductie, geschreven or de Engelsman David Hare, gaat over de verloe- ring van een popgroep en speelt zich af in het jaar 69, als de band volgens contract optreedt tijdens n studentenfeest in Camebridgé. De musici zijn n de drank en aan de drugs geraakt en met het tistieke werk is het duidelijk een aflopende zaak. verpersoonlijking daarvan is wel de zangeres aggie, die er per dag een hoeveelheid whisky orspoelt die zelfs een eik zou vjellen. Een lastige 11, die van Maggie, want er moet een actrice voor men die ook nog eens over een behoorlijke stem schikt. Centrum blijkt die in huis te hebben: jnriëtte Tol die Maggie hard en met gecamoefleer- De NMB introduceert het NMB-girosparen: U krijgt maar liefst 5% in plaats van 4% rente, als u uitsluitend schriftelijk stort of opneemt via uw eigen bank of postrekening. Dat is voordelig, dat is gemakkelijk en dus aantrekkelijk. En uw spaargeld staat niet vast. Alleen voor hetppnemen van bedragen boven 5000 gulden geldt een opzegtermijn van een maand. En dat alles zonder retourrente, boeterente of rentereduktie. De eerste inlage dient ten minste 400 gulden te bedragen. “lO N D E R D AG ll y t Sfeer van droefenis in Rock ’69 ün 5A (ADVERTENTIE) Rotterdamse CONRAD VAN DE WEETERING Dhr./mevr./mej. Adres tel. Woonplaats 1> k: Hebtueenbank- of postrekening? laarmee is dan eigenlijk het meeste van -'•'S echte kwaliteit van deze voorstelling i Rock ’69 genoemd. Toegegeven, er zijn g enkele rollen die redelijk gespeeld van grond komen, maar erg veel body heeft voorstelling niet. Toch heeft regisseur dy Habbema er naar gestreefd bij elk (i de personages een eigen essentie naar iten te laten komen. Dat is echter alleen ukt bij spelers met toneelervaring. En dit stuk heeft Habbema ook moeten rken met musici die voor het eerst echt leel moesten spelen. In de meeste geval- gaat dat hier nauwelijks verder dan het iw oplepelen van de tekst. Handtekening. (bij minderjarigen moet ouder of voogd mede ondertekenen I Datum: Voor Henriëtte Tol moet de rol van Mag gie een zware opgave zijn. Zij kent geen moment van zwakte in de voorstelling en bewaart knap onderscheid tussen de zan- geres-tijdens-optreden en de beklagens- waardige vrouw die zij is in de uren dat zij de microfoon heeft verruild voor de drankfles. Jules Hamel brengt ironie in het gezelschap als vroegere vriend van Mag gie, een songwriter die ook z’n beste tijd gekend heeft en Ben Hulsman doet hetzelf- Bob Zimmerman, die de oorspronkelijke composities van Nick Bicat verving voor de zijne. Vooral het laatste nummer Tita nic is bij mij favoriet, ook doordat Hen riëtte Tol het fel en dynamisch zingt. Het optreden van Iggy Pop in de ademde gevoel voor esthetica uit. uiterst boeiend zijn die twee werken met elkaar te vergelijken. Nog boeiender wordt het als Béjart in het volgend voor jaar ook de eerste drie delen aan die sym fonie zal toevoegen. Als het een gelijkwaardig lijflied op mooie mensen wordt als het fragment dat Béjart nu al maakte, dan mogen we nog veel verwachten. I l()pen voor mij een N M B-girbspaarrekening. ROTTERDAM. Je kunt van alles hebben tegen de figuur als David Bo wie ik denk alleen maar aan de fascistoïde trekjes in zijn shows vorig jaar maar feit is dat hij zijn crea tieve drift combineert met een zeld zaam gevoel voor de dingen die gaan komen. Zijn relatie met ene Iggy Pop is daar ook het gevolg van, al was een ander fijnbesnaard talent (John Cale) al eerder bezig met James Osterburg uif het Amerikaanse Michigan, die vandaag de dag beschouwd wordt als een van de weinigen die van invloed is geweest op de punkbeweging. Bowie haalde James alias Iggy Pop enkele jaren geleden al naar Europa, maar eerst zijn jongste bemoeienissen met hem hebben effect gesorteerd. Twee door Bowie geproduceerde albums, The Idiot en Lust for Life, betekenden even zovele sensaties en zowel in Enge land als hier ontstond een cultusachti- ge verering rond Iggy Pop, die gistera vond in de Rotterdamse Doelen einde lijk zijn eerste Nederlandse concert gaf. Toch ben ik niet met veel voldoening uit de voorstelling gekomen. Het werkelijk dramatische in het stuk schijnt mij niet te hebben aangesproken, afgezien van enke le geslaagde momenten bij Maggie. Meer zat er voor mij niet in. KO VAN LEEUWEN AMSTERDAM (ANP). De ex-ac- eur, auteur en oud-administrateur van le Nederlandse Opera Jaap van der ’oil is op 88-jarige leeftijd overleden n zijn woonplaats Amsterdam. Hij is laar in stilte op „Zorgvliet” begraven. I Jacobus Gerardus Wilhelmus van der (’oil werd 19 juni 1889 in Amsterdam geboren, bezocht de Toneelschool en debuteerde in 1911 in „Vorstenschool” /an Multatulli. Vervolgens werkte hij jij het gezelschap van Heijermans, in iet voormalige Indonesië, bij Hofstad Toneel, de Speeldoos, Schouwtoneel, Ensemble De Boer-van Rijk en Gezel schap Jan Mus. Voor de Tweede Werel doorlog ontwikkelde hij zich ook tot toneelschrijver, en bewerker van to neelstukken. Na de oorlog keerde hij niet terug als acteur. Hij werd in ’45 administrateur bij de Nederlandse Opera. Zijn toneel werk „Ziende Blind” werd in 1914 be kroond door de stad Antwerpen. 1957 bleek in vergelijking tot het voor gaande nog steeds bijzonder vitaal in zijn tekening van wat mensen elkaar zoal kun nen aandoen. Maar schitterend poëtisch hoogtepunt van de hele voorstelling was „Was mir die Liebe erzahlt” op de drie laatste delen (van de zes) van de derde symfonie van Mahler (1974). Eind deze maand zal het ballet van Ham burg een choreografie van John Meumeier brengen op diezelfde symfonie. Het zal Baaien rokken en onvervalste Jordaangein: u vindt ze nog tot en met zondagavond in café „De Bedstee”, het etablissement waarin de bovenzaal van gebouw De Palm in de Jordaan op het moment is omgetoverd. Het Jordaanfestival regeert de buurt en dat betekent behalve markt, kermis en muziek op straat ook het optreden in „De Bedstee” van het enige echte Jordaancabaret. Met, twee keer per avond, om acht uur en half tien, de kans om mee te zingen en mee te deinen en weer te horen van die goeie BRUSSEL. „La plus que lente” zou uitsluitend een genrestukje in jugendstil geweest zijn, als er door het decor met palmbomen, met een pianiste in rose ja pon voorzien van sjaal, lange franje, hals kettingen en languisante gebaren en met een heer in smoking, niet ook nog een dame in maillot en met een wit masker voor had rondgelopen. Rondlopen is ei genlijk niet het juiste woord, ze voerde nogal vreemde, hoekige, onritmische geba ren uit waarbij ze vaak een keukenstoel betrok. „La plus que lente” is het nieuwe ballet van Maurice Béjart dat dinsdag in de uitvoering van het Ballet van de XXste eeuw in première ging. De sfeer werd getekend door muziek van Claude Debus sy en door monotoon voorgelezen teksten Gisteravond gaf Iggy, begeleid door Hunt Sales (drumsX Tony Sales (bas), Stacey Heydon (gitaar) en Scott Thur ston (toetsen); hij verving David Bowie, die kampt met een gebroken duim), een optreden dat waard was om gefilmd te worden. Neem nou zo’n overdonderend begin. Gekleed in een strakke, opgelap te oude spijkerbroek, een wit shirt dat een deel van de borstkas bloot laat en getooid met een bonte staart, fladdert Iggy als een aangeschoten pauw het podium op. Hij maakt op de muziek de merkwaardigste subtiele bewegingen, alles met een overdosis aan dynamiek en tempo. Zoals een straatmadelief haar potentiële klanten ongegeneerd opvrijt, zo dringt Iggy zich op aan zijn microfoonstandaard. Na het razende Sixteen wordt Lust for Life ingezet; ondertussen stript hij als een volleerde nachtclubattractie. Met een handige beweging ontdoet hij zich van zijn korte laarsjes en sokken, werpt ze de zaal in waar ze als een kostbaar kleinood gekoesterd en in be zit worden genomen. Tegen zoveel raf finement is zelfs het nuchtere Neder landse publiek niet bestand. Binnen de kortste keren staan de meesten op en wordt er op het stuwende ritme van de band gedanst. Maar als een volleerd volksmenner houdt Iggy de emoties in toom. Wellicht dat er in de wereld van de lichte muziek nog wel opwindender podiumattracties (Bad Boys bijvoor- beeld) zijn, maar dan zijn ze ook me teen veel gevaarlijker omdat ze geen gevoel voor esthetica hebben en zich niet bekommeren om wat ze oproepen. Dat doet Iggy juist wel. Zijn stijl, de vele merkwaardige hou dingen, die hij inneemt, zijn zijn han delsmerk geworden. Iets dat hem on derscheidt van alle „gewone” opwin ding, zoals de fihale duidelijk maakt. Tijdens de toegift beklimt hij de boxen aan een kant van het podium. Na prachtige versies van Passenger, Night Club, Fall in Love, C.C. Rider, Raw Power, That’s how strong uit hij zo hoog boven alles verheven dat hij van ons wil zijn. In wanna be your Doll betekent het slot van nog geen 70 minu ten krankzinnig amusement, dat om meer vraagt. JOHN OOMKES Rock ’69 oorspronkelijke titel Teeth ’n’ smiles heeft veelal een pittige dialoog en er worden door musici Bob Zimmer man (keyboards), René van der Valk (drums), Leslie van der Lek (lead gitaar) en Jimmy Berghout (basgitaar) uitstekende prestaties in de band geleverd. Jimmy Berghout is oorspronkelijk acteur bij Cen trum en hij speelt dan ook de lastigste toneelrol onder de musici. Hij doet dat met prachtig lamlendige overgave. De prima klinkende muziek is in deze productie van drie is maar die is dan toch wel uiterst dun. Na afloop vroeg ik Maurice Béjart wat de bedoeling van dit ballet was. Antwoord: „Ik heb niet geprobeerd de sfeer van Proust tot leven te wekken, het gaat niet om een bepaalde tijd, maar om de tijds duur van de dingen, waarbij ieder voor zichzelf kan beslissen hoe hij die ervaart”. In relatie tot een paar andere heden daagse ontwikkelingen op muziek en dans- gebied lijkt me dit het gemakkelijste zo te begrijpen. Vroeger waren muzikale ritmes en dansritmes hoofdzakelijk afhankelijk van lopen of springen. Wat nu belangrijk is, is hoe we een bepaalde tijd doorkomen, een tijd in een vliegtuig, in een auto of in de tram, een tijd voor een stoplicht of voor een televisietoestel in afwachting van het volgende programma. Hierbij gaat het in derdaad om de tijdsduur van de dingen waarvan ieder voor zichzelf kan beslissen hoe hij die ervaart. Dit afgezet tegen een lang vervlogen tijd, waarin het ritme ver geten is en waarvan we alleen weten dat er weinig gebeurde maakt misschien de bete kenis uit van „La plus que lente”. De danseres Jacqueline Rayet kweet zich voorbeeldig van haar moeilijke taak, de pianiste Elisabeth Cooper speelde haar rol en de noten uitstekend en de derde figuur, Thierry Parmen tier had zo weinig te doen dat ik hem mij slechts als een schim herinner. Nog interessanter dan het achterhalen van de betekenis van dit niet zo belangrij ke werkje, was de vergelijking daarvan met de rest van het programma. Een ballet als Sonate a trois, gebaseerd op het stuk „Huis clos” van Sartre en al gemaakt in OAankruisen wat gewenst is. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Deze coupon in ongefrankeerde enveloppe zenden aan NMB. Antwoordnummer 131. Amsterdam. g- Scène uit Rock’69. Op de voorgrond Ben Hulsman als manager Saraffian en Henriëtte Tol (liggend in de stoel) als Maggie, (foto Kors van Bennkom) Osterburg maakte tussen 1969 en 1973 naam met een heavy metal band, Iggy and the Stooges, die muzikaal mis schien niet meer dan drie gitaaraccoor- den om het lijf had, maar wel samen met Wayne Kramers legendarische MC5 model stond voor alle latere Ame rikaanse heavy metalgiganten als Blue Oyster Cult, Ted Nugent en Aerosmith. Osterburg of zoals we hem van nu af noemen, Iggy, was daar alleen verant woordelijk voor. Hij legde en legt in zijn podiumoptreden alles wat een ge boren theatermens bepaalt. Het is wild en beestachtig-explosief, maar ademt daarnaast zo’n zeldzaam gevoel voor stijl uit dat de combinatie tussen die twee elementen Bowie en Cale in een vroeg stadium geïmponeerd moet heb ben en ons nu geboeid naar de bühne doet staren. een verdienste van Habbema en zijn spe lers genoemd worden dht het oproepen van dat klimaat van droefheid tenvolle gelukt is. Het moet gezegd, de grote zaal van de Doelen was zeer goed bezet, al zou een dergelijk concert in het voor modieuze verschijnselen veel gevoeliger Amster dam vermoedelijk zijn uitverkocht. Maar juist daar bestaat een groot te kort aan geschikte zaalruimte. s Rock ’69 daarom een oninteressant k? Zeker niet. Het geeft een helder eld van de verwording van een generatie arin idealisme bij velen de hoofdrol ielde. Dat moet ook zo zijn bij deze band J in de tekst wordt daarop ook wel gezin- leld. Maar de idealen zijn vervlogen en ■band is inclusief zangeres Maggie, met ^^Jirdigheid bezig aan een slopend proces ■HHl zelfvernietiging. Er druipt een veria i sfeer over het geheel en het mag zeker IIStuur mij meer informatie over het NMB -girosparen. van Marcel Proust (uit ’A la recherche de temps perdu’). Het publiek in de Muntschouwburg rea geerde enthousiast. Toch is er iets aan de hand met dit kleine ballet. De choreograaf is duidelijk op zoek. Hij creëert spannin gen uit botsende elementen maar er ont staat geen danservaring, alleen een denk- probleem. Vermoedelijk is hier eerder de filosoof Béjart aan het woord dan de cho reograaf. De verklarende tekst uit het pro gramma kan me niet veel helpen: „Een dróomwereld, een eenzame vrouw die zich tegen de tijd verzet”. De man in smoking wandelt langzaam poserend rond. De pia niste speelt eens wat, staat dan op en maakt krullerige armgebaren met haar sjaal. De danseres bij de keukenstoel maakt ondynamische bewegingen. Af en toe denk je dat er nog een relatie tussen de ouwe Jordaan, een stijfselkissie en de Westertoren. Ook nog in het Jordaanfestival: kermis op de Palmgracht, feestmarkt op de Lindengracht, café-chantant in de benedenzaal van „De Palm", zaterdag camavalsorkest De Rinkelbom in de muziektent op de Lindengracht, zondag de Jozef Lam Jazz Band, het drumband festival zaterdag en zondag om twee uur op de Noordermarkt, en vrijdag op de Westerstraat van acht tot tien het handkarrencon cours. Doelen gisteravond (foto: Lex van Rossen) de als manager Saraffian, maar dan verge zeld van kil sarcasme en zakelijkheid. Hij slaat zelfs links en rechts aan het jatten als hij denkt dat de band niét krijgt uitbe taald. Een opvallende prestatie levert dit maal Johnny Peters, die in de bescheiden rol van de organiserende student gaaf werk laat zien, zonder een spoortje van overdrijven. Bi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23