Nahum Nardi Scherpste kanten van Ayckbourns vijfluik niet geheel zichtbaar overleden 5 Eerste foyer-portretten gereed in Toneelschuur 5 Onverteerbare bombarie L Tolkien’s laatste boek bij Robert de Gaetano Het verhaal van een man die bruggen bouwt" ^Cuenieuwe variabele kastenwand MARC BOLAN OVERLEDEN ÏÏ8OCHE-BOBOIS ■■HIW Gebrek aan werkelijk muzikaal gevoel Russen stemmen toe in emigratie van Melamid Russen laten weer andersdenkende gaan interlübke bio Is 15 19 7 7 SEPTEMBER 1 6 KUNST R I J D AG j LJ »foon Hast 9rse vrij- sen- tus- HAARLEM. „Voor mij is Ayckbourn de grootste come- iieschrijver die er op het ogenblik in Engeland is” zei Pieter Lutz na afloop van de première van Ver warringen (Confusions), donder- jagavond in de Stadsschouw burg. Lutz had er zojuist een heer lijk geslaagde voorstelling op zit ten en had ook niet de voorbeel den van andere schrijvers direct bij de hand. Maar helemaal onge lijk heeft hij niet. Zeker niet wat Verwarringen betreft, een avond vullend toneelwerk waarbij nu eens niet een doorlopend en afge rond verhaal de dienst uit maakt, [n vijf ogenschijnlijk op zichzelf staande korte stukken tracht Ayckbourn daarin te zeggen wat hij op het hart heeft. En omdat hij daarbij ook nog een leuk brok toneel wil geven, is de opgave niet eenvoudig. I Sterk komediespel in Verwarringen Verwarringen doet voor Confusions niet att 7 Op deze foto in willekeurige rang- Mannen van den Dam: voortreffelijk EN JOHN OOMKES onder. Van den Heuvel, Kitty Janssen, Hetty Verhoogt, Jaap Stobbe en Pieter Lutz hebben er een voorsteUing van ge maakt die met enig doorzicht aantoont wat de auteur met deze vijfling wil zeggen. Guus Oster heeft er voor gewaakt het stuk te zeer naar de kolderieke sfeer te trekken. Het web van relaties, dat vooral gevoels matig is, werd door Oster onderkend en in z’n waarde gelaten, al liet hij niet na de scherpste kanten te polijsten met vrolijk heid. Daardoor krijgen de ernstige mo- Oude Groenmarkt 20-22 Haarlem, tel 023 - 31 02 20 Overigens, en daarover bestaan nogal wat misverstanden, was de voornaamste reden om uit elkaar te gaan, geen conflict over de te volgen politieke koers. De uitge- tredenen hadden meer moeite met het ar- De eerste serie portretten voor de groepswand van bekende en minder bekende Haarlemmers, die de foyer van Pierrots Paradise in De Egelantier gaat sieren, is klaar. De kunstenaars Willem Snitker en Pieter Zwaanswijk hebben hun eerste creaties bij Perspekt ingeleverd en het zijn treffend gelij kende portretten geworden. Tot nu toe zijn er tweeëndertig aan meldingen binnengekomen van perso- vijf keer bij jezelf een onuitgesproken ex cuus vanwege de bittere achtergrond. Marc Bolan, oorspronkelijk een fotomo del, vormde in 1967 Tyrannosaurus Rex, een formatie die zich in korte tijd erg grote faam verwierf. Aan het begin van de jaren zeventig ontwikkelde hij zich tot een teeny- bopperster, geliefd bij een zeer jong pu bliek en veranderde de naam van zijn groep in T-Rex. Het afgelopen jaar maakte hij een onverwachte come-back. LONDEN (AP). Het laatste boek van de op 2 september 1973 overleden Prof. Uiteindelijk wordt lasser Frank Helle- mans de dupe en vindt de dood. Maar al geruime tijd is in dit stuk duidelijk dat het moeilijk anders had kunnen aflopen. Alle handelingen van het gezin van de inge nieur hebben rechts op het podium plaats in een wit interieur en de ontwikkelingen in het arbeidersgezin van Hellemans in een grauw-bruin decor. Strikt gescheiden wel te verstaan. Zoon Jackie Goedvriend (Her man Gilis) speelt een brugfunctie tussen TEL AVIV (UPI). De in Kiev gebo ren Joodse componist Nahum Nardi is op 80-jarige leeftijd in Tel Aviv overleden. Hij schreef meer dan tweeduizend liedjes, en was een van de grondleggers van de moderne Hebreeuwse volksmuziek. MOSKOU (Reuter). De joodse schrij ver Felix Kandel-Kamov (44), die de ideeën leverde voor een van de populairste teken filmseries in de Sovjet-Unie, heeft donder dag na vier jaar van de autoriteiten te horen gekregen dat hij toestemming zal krijgen om te emigreren. Hij zei dat zijn vrouw en twee zoons mee zullen mogen. Kandel-Kamov is de tweede belangrijke andersdenkende in het land die in de afge lopen dagen toestemming toegezegd heeft gekregen het te mogen verlaten. Voor de uitgeversmaatschappij Allen and Unwin zijn in eerste instantie 100 duizend exemplaren met harde band ge drukt, een record van die aard in Groot- Brittannië. Gelukkig wordt de bittere ernst van dit stuk gerelativeerd door het losse, levens blije spel van de Mannen van den Dam; waarbij het acteren van met name Jackie Goedvriend (Herman Gilis) en de kostelij ke rol van Annie Hellemans (Mia van Roy) het meeste opvalt. Maar ook de muziek en de manier waarop bijvoorbeeld de licht man tijdens het stuk wordt aangesproken, levert heel wat humoristische momenten op. Maar inmiddels hebben de Mannen van den Dam ingezien dat toneel met min der gesuggereerde oplossingen een groter effect sorteert. In hun volgende stuk „Ma rianne wacht op het huwelijk” zal dat het geval zijn. Tolkien, een Zuid-Afrikaan die Engels doceerde aan de Universiteit van Oxford, hat „The Silmarillon” waaraan hij in 1916 was begonnen, nog niet helemaal voltooid ten tijde van zijn dood. In 1916 was hij als militair gewond geraakt op het vasteland van Europa en ging hij met groot verlof. Het boek vormt een (door Tolkien vele jnalen herschreven) beeld van de mythi sche en zinnebeeldige wereld van de „mid- den-aarde” door hem geschapen voor zijn „The Lord of the Rings”. Kitty Janssen en André van den Heuvel in een der kostelijkste scènes in Weldadigheids feest, deel vier van Alan Ayckbourns komedie Verwarringen. tistieke beleid. Zij wilden bepaald voorko men weer aan een stuk van Dario Fo of Arturo Corso vast te zitten. Niet om de inhoud, maar om de sfeerbepaling. De stukken van Dario Fo zijn geënt op de Italiaanse situatie en laten zich lang niet altijd even toepasbaar maken op de Bel- gisch/Nederlandse omstandigheden. nen die voor de ontmoetingsruimte van Perspekt en de Haarlemse Mu ziekschool vereeuwigd zullen worden. Met man en man en macht wordt er door de beide kunstschilders aan ge werkt. Ook de verbouwingswerkzaam heden van de foyer verkeren in een gevorderd stadium. De streefdautm van de opening van de foyer is nog steeds 24 september. MOSKOU/PARIJS (Reuter/AFP). De Russische autoriteiten hebben de niet- conformistische kunstenaar Alik Mela mid toestemming gegeven om naar Israel te emigreren. Volgens mevrouw Melamid dreigt door de toestemming een jarenlan ge samenwerking tussen Melamid en Vi tali Komar, eveneens kunstenaar, te wor den verbroken. Deze samenwerking heeft in het verleden geleid tot grote schilderij en in een volgens kenners, unieke pop-art stijl. De documenten zijn door Tolkiens zoon Christopher uitgezocht en geredigeerd. Christopher is docent in de Engelse taal in Oxford en beheerder van de literaire nala tenschap van zijn vader. Ten koste van veel doden komt in de finale van dit stuk de door Goedvriend ontworpen brug toch gereed. Het is im mers de realiteit. De poen wint het van het idealisme. Er is meer voor nodig om de macht van de heersende klasse te doorbre ken. Organisatie van de arbeidersklasse is de boodschap. „We willen naar boven, ’t Is nog niet te laat”, wordt er tot slot ge zongen. Mensen die de proeven al hadden gele zen, aldus een woordvoerder van Allen and Unwin, waren „wild enthousiast” geweest. (Van onze kunstredactie) LONDEN. Vanmorgen is de Engelse rockster en componist Marc Bolan bij een auto-ongeluk in Londen om het leven ge komen, zo deelt de politie van de Britse hoofdstad mee. De 29-jarige Bolan zat in een auto, die bestuurd werd door een vrouw, die gewond naar een ziekenhuis is overgebracht. John Tolkien is gisteren verschenen. Het heet „The Silmarillion” en de uitgevers verwachten dat dit werk van de schrijver van „The Lord of the Rings” zeer goed zal verkopen. Of het nu gaat om de moederfiguur die niet anders meer doet dan elke andere volwassene ook als kind behandelen, of de ober uit Tussen de happen door, beiden zijn eenzaam maar roepen humor op. Ayckbourn noemde zijn stuk Confusions en Verwarringen is daar de aangewezen vertaling voor. Maar zie je het opgevoerd, dan zou een titel als De Eenzamen niet misstaan. Daarvan geeft vooral het laatste deel van Verwarringen een schrijnend voorbeeld. Mensen die elkaar steeds het leed van zichzelf willen vertellen krijgen geen gehoor. Je mag je eigen ellende niet op de schoot van een ander werpen. Dat is toch immorreel? Maar is het ontkennen van andermans leed niet hetzelfde? Tij dens een praatje in een park komt de contactstoornis boven drijven. Een ge waagd slot voor een blijspelauteur, maar het lukt. De voorstelling van Katrijnprodukties (André van den Heuvel en Kitty Janssen werken zoals bekend in de ongesubsidieer de sector) mag een verademing binnen het commerciële toneel worden genoemd. Dat Van den Heuvel een fijne neus heeft voor realiteit heeft hij al eerder bewezen. Met Verwarringen kan hij een aangenaam sei zoen tegemoet zien, evenals het publiek dat er naar komt kijken. Spelprestaties noemen heeft weinig zin, alle vijf de spe lers die in deze Ayckbourn meedoen bewe gen zich op hetzelfde niveau en dat lijkt me ook voor een regisseur een niet onbelang rijke verdienste. Rest mij nog een compliment voor het lastig te verzorgen decor dat in alle opzich ten geslaagd aangeeft waar het per onder deel van de voorstelling om gaat. KO VAN LEEUWEN. »Altérnum«, het nieuwe, variabele interlübke is zo overtuigend En dat is maar goed ook. Want als je, (ADVERTENTIE) De critici hebben „The Silmarillion” nogal gemengd ontvangen. John Ezard van de Guardian beschreef het werk als „genesis, exodus, het verloren paradijs en de ondergang van Atlantica door elkaar gemengd”. Terence Taylor van de Daily Express vond het boek „een zware kluif” omdat de Silmarillion is geschreven „in een stijl ge lijk aan die van de Bijbel in de King James’ vertaling”. „The Rings” was een boek waarvan de taal „veel beter liep”, aldus Taylor. „The Silmarillion” is vermoedelijk het laatste boek van John Tolkien dat ooit zal verschijnen. Christopher die in Frankrijk vertoeft maakt thans wel een aantal ge dichten en korte verhalen van zijn vader persklaar. Wanneer deze zullen verschijnen is nog niet bekend. Echte Romantiek was ook in het, even min al erg smaakvol samengestelde pro gramma (met aan het slot een draak van een sonate van Samuel Barber) aanwezig: Introduction et Rondo capricioso van Mendelssohn, in een aanpak die eigenlijk schikking bijeen de portretten van (v.l.n.r.) Jannie Sipkes (Stichting Beel dende Kunst), Kees Sipkes (voorzitter Vereniging Toneelschuur), Pieter Zwaanswijk (een der uitvoerende kun stenaars die permanent een oogje op zijn scheppingen blijft behouden), Si mon Koster (toneelhistoricus, vroeger toneelcriticus Haarlems Dagblad), het hoofd van Wigbold Kruijver (Duo Tri plex) en Chris de Jong, zakelijk leider Perspekt. twee gedateerder dan ooit aandoende Etu des Tableaux (opus 33 nr. 5 en 9) van Rachmaninov. Robert de Gaetano is het type van de (goed geschoolde Amerikaanse musicus, die met veel pianistisch talent maar met een tekort aan artistieke persoonlijkheid begiftigd is. We zien wel meer pianisten van dit genre de sprong naar het Europese podium wagen. En als je de publiciteit mag geloven, is er in het geval van De Gaetano al een succesvolle carrière in de Verenigde Staten opgebouwd. Dat is daar misschien ook best mogelijk. Maar één ding is wel zeker: in de Kleine Zaal zien we hem niet meer zo gauw terug. AMSTERDAM. Alsof het Romantiek was; zó speelde Robert de Gaetano een bewerking van het Siciliano uit een fluitsonate van Bach (nu eens niet in de bekende versie van Lupatti, maar een harmonisch opgevulde bewerking van een zekere Hughs, waarbij driekwart van het stuk wordt herhaald). De „gevoelerigheid” die hierin door \deze in Amsterdam debuterende Amerikaanse pianist aan de dag werd gelegd, wees al op een gebrek aan werkelijk gevoel. En de buitensporige vertragingen aan het eind van een frase idem op een bedenkelijke artistieke instelling en smaak. Een hoedanigheid,die jzich voortzette in een gechargeerde uitvoering van Bachs Toccata in D. zoals gisteravond, meesterlijke composi ties van Ravel Jeux d’eau, Oiseaux Tristes, Toccata op een manier hoort verkrachten, die duidelijk maakt dat deze reproducent „maar wat doet”, althans met de uitbeelding van deze literatuur totaal geen raad weet, dan zou je de handel en wandel van impressariaten die dergelijke misstappen op hun geweten hebben ver wensen. Hoeveel jonge Nederlandse kun stenaars van heel ander kaliber staan niet te trappelen om zo’n kans, en dan welver diend, te krijgen om zich aan het publiek te presenteren. En dan met muzikale kost, waarbij dan zo’n onverteerbare portie bombarie achterwege kan blijven. De gruwelijke wijze met name waarop de Sonate opus 12 van Sjostakovitsj (die als compositie toch al beter achter het Ijzeren Gordijn had kunnen blijven) zo ongeveer door de vleugel heen geslagen werd, maakt misschien in Amerika nog indruk, maar het slaat in Amsterdam ge lukkig nergens op. JOHAN VAN KEMPEN HAARLEM. Twee lichtvlakken, een aari'elke kant van het speelvlak, vooraan. In een ervan komt mevrouw Goedvriend, in het andere Annie Hellemans. Beiden kondigen aan wat er gaat gebeuren. „Dit is het verhaal. Lang en treurig. Van een man, mijn man, die bruggen bouwt. Zijn naam is David Goedvriend. Zijn naam is Frank Hellemans”. Zo begint Underneath van de Britse toneelschrijver en regisseur John McGrath, dat gisteravond in de Toneelschuur (vanavond en morgenavond zijn er ook nog voorstellin gen) door de Antwerpse groep INS Mannen van den Dam onder de titel „Het verhaal van een man die bruggen bouwt” gespeeld werd. Het bleek een uitgelezen mogelijkheid om je te laten informeren over de stand van ontwikkeling van het activerend theater. De Mannen van den Dam zijn daar duiden ook dè drie initialen op, een afsplit sing van de Internationale Nieuwe Scène, een vrij omvangrijke groep acteurs en actrices die de strijdcultuur waren toege<- daan en nogal wat succes hadden met hun Mistero Buffo van Dario Fo. Vorig jaar liepen de opvattingen over het te volgen beleid uiteen, voldoende reden tot een scheiding die zicli niet beperkte tot het artistieke en twee aparte toneelgroepen opleverde. De afsplitsing, met een kern van acht vaste acteurs en actrices, han teert de naam Mannen van den Dam. De moedergroep voor zover je daarvan kunt spreken noemt zich nu Kollektief Internationale Nieuwe Scène. André van den Heuvel zag het stuk Con fusions in Londen, vond het om van te smullen en ging onmiddellijk achter de achten voor Nederland aan. Hij zou het niet zijn eigen toneelonderneming Katrijn produkties spelen. Een gewaagde onder neming, want het Londense succes kwam niet doordat er een soort theater van de lach aan het werk was. Integendeel, er irerd daar door talentvolle acteurs (John Alderton/Pauline Collins) in moedige ernst gewerkt en er ontstond een prima voorstel ling. menten in Verwarring niet steeds voldoen de accent. Wat wilde Ayckbourn met Confusions? Hij wilde er vooral de menselijke tekortko mingen ten opzichte van elkaar mee uit drukken. Een dankbaar onderwerp, want er zijn er nogal wat. Ayckbourn, altijd al een taalvirtuoos, schrijft hier zeker sterk toneel. Vijf éénakters bij elkaar, die elk voor zich in korte tijd dienen te boeien, dat is niet gering. En dan nog vijf keer lachen omdat er inderdaad wat te lachen valt met Om dat te kunnen beoordelen moeten we even terugschakelen naar het begin van het stuk en de aanhef van deze recen sie. Twee mannen en hun familieleden vertellen elk het verhaal van een man die bruggen bouwt. De een, een rijk en gesett- led ingenieur bekommert zich alleen nog maar om de esthetische waarde van zijn scheppingen; zeker nadat een vriend van hem, een zekere dr. Verbiest, op de prop pen is gekomen met een spectaculaire uit vinding op metallurgisch gebied. Het maakt duizelingwekkende constructies met nooit eerder verwezenlijkte overspan ningen mogelijk en daarnaast drukt het de kosten van het bouwen van een brug ook nog eens met „25 ten honderd”. Ingenieur Goedvriend heeft het patent en hij schuwt niet om onverantwoorde bouwconstruc ties toe te passen. Ook Underneath van John McGrath kampt met hetzelfde nadeel, zo blijkt in een gesprekje achteraf met de acteurs. Het publiek kan zich over het algemeen slecht herkennen in de zwart-wit verhouding tus sen de ingenieur David Goedvriend en zijn verwanten aan de ene kant en de arbeider (lasser) Frank Hellemans. Maar dat is dan ook tegelijk het enige dat je ten nadele van Underneath en de wijze waarop de Man nen van den Dam het spelen kunt opmer ken, want er blijft voldoende over om te spreken van voortreffelijk activerend toneel. kastenwandprogramma van dat u het eigenlijk meteen bij ons moet komen bekijken De mogelijkheden zijn oneindig Drie verschil lende kastdiepten, meerdere uitvoeringen in lak en hout, als wandkast of als scheidingswand voor woon- of slaapkamer Alles is mogelijk. de beide milieus; zij het dat hij tot het inzicht komt dat zijn vaders oogmerken verderfelijk zijn. I «neer aan Liszt deed denken, en voorts in I ,7-> i HBh v 'fl»! d i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15