Jf?' Slll |f TV is voor mij ellendige fabriek” Kit Nooit hit I Dillinger (2) Vrij man Verborgen door René Tenkink Emotioneel I Bob Marley I ja „Ik heb nog zo ontzettend veel te doen. Minstens vijftien ideeën heb ik in mijn hoofd voor programma's die ik wil maken”. WI IK. „Een uniek mens”, noemt Van Verre de schrijver die onlangs de P. C. Hooftprijs kreeg. „Vijftien uur heb ik met hem sproken, en hij is en blijft voor mij een van de grootste persoonlijkheden die ik ken B it is Tony van Verre ten voeten uit: energiek, zich voor honderd procent inzettend voor zijn werk. Veertig jaar is de geboren igetogen Middelburger nu. Meer dan de helft van zijn leven is hij actief bij de radio. Begonnen bij Mignon, de jeugdomroep in de AVRO. Korte tijd daarna leerde hij Joop Koopman van de VARA kenqen. Van hem leerde Tony het radiovak. Sinds die tijd is de Zeeuw voor de VARA bezig geweest. Een van de laatste produkten or deze omroep was het programma over Simon Carmiggelt dat iedere zondagochtend op Hilversum III was te beluisteren. - fcoS i. v 1 iS‘ Ldj niet te horen is Simon Carmiggelt fcWEC LLit 127 het gesproken 5 i* Pony van Verre interviewer die Ik ben erg geïnteresseerd in mensen, t ben vooral gek op eenlingen die iets j vertellen hebben. Niet dat ik nou zo an mensen hou, dat bedoel ik nou ook reer niet. Ik vind dat ieder mens een erhaal te vertellen heeft waar anderen aar kunnen luisteren. Je moet echter rel de aardigste uitzoeken.” Iemand interviewen en zelf toch niet horen zijn. Want de stem van Tony in Verre is zorgvuldig uit het Carmig- ;lt-programma weggelaten. Ook dat is inmerkend voor hem. Hij is een stille - roeger die zichzelf wegcijfert als dat idig is om naar zijn mening een beter ogramma te maken. „Ik vond dat het nodig was om mezelf et te laten horen. Ik kon namelijk niet >ed formuleren. Daarom lichtte ik ijn stem eruit. Dat doe ik trouwens al )’n jaar of tien. Op een gegeven mo- lent ben ik begonnen bekende mensen i interviewen. Dat vond ik spannend. an meet af aan ben ik nooit te horen eweest. Mijn vragen komt dan ook iemand te weten. Alleen de antwoor- en van de geïnterviewden zijn te be- 1 jisteren. Daardoor lijkt het alsof dege- ■■1 e die praat zich rechtstreeks tot de listeraar richt en dat vinden de men en leuk. Enige tijd geleden schreven we over het mysterie-Dillinger, dat dat zou worden opgelost op het moment dat deze onbekende Jamaicaanse zanger of liever gezegd prater zijn onverwacht grote hit „Cocaine in my Brain” zou komen mimen in het zo dicht bekeken programma Toppop. Enfin, Dillinger staat in het gewone leven bekend als Lester Bullocks, 24 jaar oud en geboren en getogen in Kingston Jamaica, wat had je anders verwacht. „Als producer maak je eerst een ei gen concept. Je geeft adviezen. Je be paalt samen met de artiest de soort muziek die wordt gespeeld. Daarbij moet je steeds in je achterhoofd houden dat je repertoire uitkiest waarvan je hoopt dat zoveel mogelijk mensen het mooi vinden. Het komt er op neer dat je je constant een beetje met de artiesten moet bemoeien”. In de loop van de jaren heeft hij zoveel vrienden en kennissen gekre gen. Louis van Dijk is een van hen. Hij vertelt over Tony: „Twaalf jaar werken we nu intensief samen. We hebben el kaar daardoor goed leren kennen”. Producer zijn van een muziekprogram ma: een heel ander facet van Tony van Verres loopbaan. „Tony is een man met een beweeglij ke geest en met een grillig gevoel voor humor. Hij kan goed luisteren en hij kent de muzikale smaak van wat je modaal Nederland zou kunnen noemen. We zijn beiden erg emotioneel; kunnen gewoon goed met elkaar overweg, om dat we op dezelfde golflengte zitten. Desondanks zien we elkaar privé niet Maar om op mijn werk terug te ko men. Ik ben blij dat ik een vrij man ben. Ik ben zeer tevreden over mijn werk. Of dat zelfverzekerd is? Nou ja, ik ben overtuigd van mezelf maar tegelijker tijd erg onzeker. Ik twijfel toch doorlo pend of ik het wel goed doe. Daardoor ben ik soms wel geremd. Maar hoe gek het ook klinkt: je kunt best weten waar je staat en toch twijfelen. Zodra je alles zeker weet, dan ga je dood, volgens mij. Zo ben ik nu eenmaal. Ik stel me op •mals ik ben Anders kan ik niet, want ie Al die jaren dat Tony voor de VARA en de KRO werkt heeft hij nooit met de gedachte gespeeld om in vaste dienst te treden bij welke omroep dan ook. Een freelancer zal hij voorlopig blijven, want hij „hoeft dan alleen maar ver plichtingen na te komen”. Ik heb geluk kig ook niet te maken met die vervelen de vergaderingen die bijna iedere dag worden gehouden. Ook hoef ik mij poli tiek niet uit te laten. Nee, ik vind poli tiek geen aangenaam bedrijf. Natuur lijk heb ik wel een eigen mening: Ik durf te bekennen dat ik aan de linkse kant sta. Ik ben bijvoorbeeld voor ont wikkelingshulp. Je zult toch arme ne gers moeten helpen, want als je dat niet doet, dan komen ze het voedsel over enkele jaren zelf halen. Ontwikkelings hulp is natuurlijk op de eerste plaats een kwestie van zelfbehoud. Tony van Verre is op en top „radio man”. Van de televisie moet hij niets hebben. Weliswaar maakte hij al op 20- jarige leeftijd zijn debuut als zanger met een zelfgeschreven liedje voor de NCRV, maar van „de beeldbuis” is hij niet gecharmeerd. „Televisie vind ik verschrikkelijk, hoewel ik moet erkennen dat er af en toe best aardige dingen zijn te zien. Die Engelse tv-films zijn vaak erg mooi. Toch kan ik niet bij de tv werken. Ik geloof uit een soort zelfkritiek. Ik ben gewend alleen te werken, thuis. Bij de tv is dat niet mogelijk. Je hebt te maken met meer dan zestig mensen per pro- duktie en dus meer kans op fouten. Nee, ik vind het een ellendige fabriek. Voor mij is het een onmenselijk bedrijf”. meer dan viermaal per jaar. En dat is heel gezond, want als je met iemand een wezenlijke band hebt, dan blijft die het hechtst als je elkaar niet te veel ziet”. Eigenlijk ben ik geen luchtig type. Ik zou het wel willen zijn natuurlijk. Nee, ik ben zwaar op de hand. Er zijn men sen die mij een Bourgondiër noemen, iemand die van lekker eten en drinken houdt. Ja, dat klopt wel, ik houd van een goed materieel leven. Ik geef bijvoor beeld liever 150 gulden uit voor een lekkere maaltijd dan voor kleren. Ik wil niet op uiterlijkheden leven, maar uit sluitend op mijn zinnen”. Een tijdje geleden hadden Harry en ik een nummer geschreven voor Edwin Rutten dat volgens ingewijden hitpo- tentie had, zoals dat heet. Maar het liedje heeft het nooit gedaan, omdat in het refrein en titel het woordje „klote” voorkwam. De mensen durfden het daarom niet te kopen, want dan moes ten ze in de platenwinkel datzelfde woord zeggen. Hypocriet is dat natuur lijk, maar ja dat krijg je als je in een Calvinistisch land leeft. Dit is dan Dillinger, de 24-jarige Lester Bullocks uit Jamaica Maar het mysterie is nog lang niet opgelost. Tony van Verre maakt behalve voor e VARA ook programma’s voor de KO. Ruim vijf jaar is hij voor de aatste omroep bezig op het terrein van e muziek. Geen verwonderlijke zaak Is je bedenkt dat Tony een muzikale Vt Dillinger is, tussen twee haakjes, een typische vertegenwoordiger van de D.J.-reggae of de reggae van het ge sproken woord, die andere kopstukken kent in de personen van Big Youth, U- Roy en I-Roy. Allen ooit onbekende Jamaicaanse entertainers die oor spronkelijk als disc-jockey werkzaam waren in een van de vele „sound-sys- tems” op het tropische eiland. Sound systems waren en zijn rondtrekkende discotheken en de d.j.’s in deze mini- bedrijfjes leerden zich in de praktijk te handhaven door niet enkel het volgen de plaatje aan te kondigen, maar zelf tegen de achtergrond van een instru mentaal stukje reggae praatjes te ver kopen, die het publiek zouden bezig houden. Dat verklaart ook de grappige tekstuele werking in een nummertje als „Cokane in jny Brain”, waarin een zekere Joe wordt gevraagd het woord New York te spellen. Deze reggae van woord is een andere vorm dan de reg gae zoals die inmiddels al enkele jaren in Europa bekend is. De gezongen, rit mische én melodische tropische mu ziek zoals van Toots and the Maytals en The Mighty Diamonds. De muziek „Muzikanten zijn onzekere mensen, daarom is het belangrijk dat zij zich in een studio op hun gemak voelen. Je bent in feite een zonder spons en hand doek „opererende” verzorger. Het moeilijke is, dat je de artiesten niet het gevoel geeft dat je ze overheerst. Ze kunnen namelijk niets hebben. Het is een kwestie van wederzijds respect en ook heeft het te maken met een vriendschappelijke sfeer. Ik hou ervan een persoonlijke band te hebben met de mensen met wie ik werk. Dat vind ik erg belangrijk”, zegt Tony. opleiding heeft gehad. Zo maakte hij een programma dat onder de titel „Van Dijk en Schoonderwalt bv” vanaf 8 juli op Hiversum 2 te horen was. Het is een programma rond het trio Louis van Dijk met solistische medewerking van Herman Schoonderwalt, Hans Holles- telle en de zangeres Wanda Stellaard. Het schrijven van (cabaret)teksten gaat me ook lang niet altijd gemakke lijk af. Schrijven is het moeilijkste dat er is. Daar komt nog bij dat ik zeer kritisch ben. Als het moet, dan maak ik een bepaald stukje wel twintig keer over. Tja, schrijven heeft me al koffers vol frustraties opgeleverd” Het begint een bedroevende ge schiedenis te worden, omdat inmiddels bekend werd dat Dillinger in een week tijds in Londen maar liefst vier elpees heeft opgenomen. Onbekenden staan te dringen om die in Nederland uit te kunnen brengen. Maak je borst maar vast nat, straks hoor je niets anders meer dan Dillinger, wordt hier en daar al verzucht. Zo hard zal het wel niet lopen. Basart, een andere maatschappij hapte toe, en Dillinger kwam een dag eerder naar Nederland, gehaald en ver borgen gehouden voor de concurrent Ariola. Bliksemsnel werd door Basart een nieuw plaatje met de ingenieuze titel „Marihuana in my Brain” uitge bracht teneinde van de onverwachte meevaller te kunnen profiteren. Zo doende zag het Nederlandse publiek dinsdagavond Dillinger niet over co caïne, maar over de geneugten van ma rihuana zingen. die de grote ster Bob Marley maakt is weer een hoofdstuk apart. Hij heeft succes dankzij een reggae die een haast disco-achtige „stomp” pompend en zwaar geaccentueerd ritme) bezit. Inmiddels is het mysterie-Dillinger bepaald nog niet opgelost. Het lijkt wel alsof het antwoord op één vraag, vijf nieuwe problemen oproept. Afgelo pen week-end was hij dan eindelijk in Nederland, maar zijn verblijf hier was omgeven door een ordinaire ruzie tus sen twee grammofoonplatenmaat schappijen. Ariola haalde Dillinger naar Nederland omdat zij zijn hit en twee albums had uitgebracht,, maar de manager van de nieuwe ster besloot anders. Er was immers geen contract en de meest biedende mocht van hem be slag leggen op de pratende goudmijn. Tony van Verre is niet alleen radio producer, maar ook schrijver. Hij is de auteur van veel conférences, onder an dere van Wim Sonneveld, Henk Elsink en Coen Flink. Bovendien heeft hij sa men met Harry Bannink zo’n 500 liedjes gecomponeerd. Niet één ervan is ooit een hit geworden. Tony zegt dat hij daar niet rouwig om is. h L' moet jezelf zijn. Je kunt je wel anders voordoen dan je bent, maar dat heeft geen zin. De mensen doorzien je zo. Louis van Dilk ■- w

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 25