i LLCt 5^- S.- gina IF - door Evert van Tijn w muohi 4' jg J NIEUWE OMROEPSECRETARIS g ■Omroepsecretaris: hoe bevalt zoiets? ■h I JS Ronstadt en Linda buj'-’-A - F '"A -• e ook weer geen 1 mei-programma laten samenstellen. Zijn functie is kritiek geven”. •Toen sloeg het klimaat om. De dag Van het Montreuxsucces was ook de lag van het grapje over de politie, dat pen zich dacht te kunnen permitteren. Drie weken later bleek de VARA niet tens meer genoeg leden te bezitten om A-omroep, en dus groot, te blijven. Her man van Wijk (43 jaar) was toen negen inaanden aan de slag, aan de Hilver- Sumse Heuvellaan. „Het is eigenlijk wat ik ervan ver wacht had. Ik verwachtte geen simpele job. Veel troubles en problemen. Die problemen zijn wel meegevallen. Het tijn zorgjes binnenshuis en zorgen die kan buiten op ons afkomen. Er zit wel rerband tussen. De resultaten van de edentelling, en de zorg om de continu- teit. Dat kende ik vroeger niet. Ik was loofd centrale afdeling personeels voorziening en loopbaanontwikkeling bij de PTT. Daar hoef je je niet bezorgd te maken over de continuïteit, die is gewaarborgd”. „De manier waarop ik als outsider toegang heb gekregen bij de VARA, pen opgenomen, heb ik erg fijn gevon den. De structuur van het werk kun je tevoren wel ongeveer bepalen, maar de toegankelijkheid niet. Ik vind het hoop gevend, als je zo goed opgenomen wordt, en de kans krijgt overal achter te komen. Het is een teken dat je in een brganisatie komt die leeft”. Dat was de kennismaking. Er gingen po’n twintig jaar als min of meer sla pend lidmaatschap van de VARA aan vooraf, onderbroken door een leerzame excursie naar de studio. Pas als om roepsecretaris ging hij beseffen welke tnogelijkheden een eenvoudig lid heeft bm invloed uit te oefenen. „De toegang tot de programmering loopt in feite niet via de vereniging. De hereniging is, mits hij goed is gestruc tureerd, een goed meetpunt voor de Identiteit. Maar voor inhoudelijke iden- iteitszaken hebben we gespreksgroe pen. Daar wordt gesproken over de „De WSV vormt een principieel punt. Men heeft zichzelf buiten de VARA- organisatie geplaatst. In de gesprekken die we hebben gehad bleek bovendien dat de WSV een conglomeraat van me ningen omvat, met alleen de VARA als gelijke noemer. Het is niet gelukt er een eensluidend geluid uit te krijgen. Zij hebben wel voorstellen gedaan, zo als de programmatische participatie van de leden, maar daar konden we geen kant mee uit”. „De VARA werkt met identiteitscon- Stuntje In Los Angeles, waar de prijzen wer den uitgereikt, zorgde Stevie Wonder voor een stuntje door zijn onderschei ding af te staan aan de componist Otis Santana De zeer populaire latinrockgroep rond gitarist Carlos Santana, die kort gele den zo’n 9 duizend Nederlanders aan genaam bezig hield tijdens een concert ClA-agenten De autoriteiten verklaarden in koor dat de ongeregeldheden waren veroor zaakt door leden van de ’’gecoördineer de proletarische jeugdgroep", die actie voort voor prijsverlagingen in biosco pen, theaters, winkels en warenhuizen. Carlos Santana verklaarde na afloop verontwaardigd dat hij de tournee niet alleen zou afbreken, maar nooit meer naar Italië zou terugkeren. Hij zei het niet te nemen dat hij lege flessen en stukken metaal naar zijn hoofd kreeg en dat zijn groep voor "agenten van de CIA" werd uitgemaakt. Blackwell, wiens liedjes "Don’t be cruel” en „Return to Sender” door wij len Elvis Presley beroemd werden ge maakt. Elvis werd trouwens posthuum geëerd; hij wordt opgenomen in de "Hall of Fame” van de rock. Lowdown van Boz Scaggs werd ge kozen tot beste single van het jaar en Bruce Springsteen kreeg een onder- sceidtng voor zijn compositie „Blinded by the Light”, die bekendheid verwierf in een uitvoering van de Engelse for matie Mannfred Mann’s Earth Band. Yvonne Elliman, onder meer deel uit makend van de band van Eric Clapton, kreeg het titeltje van beste nieuwe zan geres dankzij haar liedje ”1 think we can make it". Stephen Bishop werd haar mannelijk evenbeen met "Save it for a rainy day”. Beste nieuwe groep is Boston. programma’s. Die gespreksgroepen be staan al een jaar of drie, vier, en we hebben er een stuk of vijftig”. „Uitgangspunt is dat de gespreks groepen die gemotiveerd zijn, praten met programmamakers, die deskundig zijn. Zij mogen niet op de stoel van het bestuur gaan zitten, of machtsblokken vormen. De moeilijkheid met deze groepen is het voorkomen van frustra tie. Dit jaar betrekken we ze voor het eerst in de planvoorbereiding. We leg gen ze onderwerpen voor, bijvoorbeeld wat er moet gebeuren met de dinsdag op Hilversum 3. Maar ze moeten ook weer niet het gevoel krijgen dat ze gemanipuleerd worden”. „Ik ben bang dat een eerlijke discus sie van onderop, ook dit jaar nog wel niet zal lukken. Het wantrouwen jegens ons is groot. Of beter, de onzekerheid of wij wel rekening houden met hun wen sen. Maar je kunt een gespreksgroep in Leiden, heeft zich genoodzaakt ge zien zijn tournee door Italië af te bre ken. Concerten in Milaan en Turijn eindigden in complete veldslagen. In Milaan liepen vier mensen verwondin gen op, toen jongeren stenen en benzi nebommen naar het podium wierpen. De musici trokken zich terug nadat een deel van de geluidsinstallatie in brand was geraakt. In Turijn ging het nog heftiger toe. clusies. Die bepalen het gezicht en dan kunnen we pas aan de gang. Welke dat zijn is wel te zien aan onze opstelling in de stakingsaffaire en de verkiezingen. De Tesselschadestraat het secreta riaat van de PvdA bepaalt heus niet welke programma’s wij maken. Maar het is geen geheim dat de VARA vond dat links moest winnen, en ook doorre geren. Ik vind het zo uitkomen voor je mening eerlijker dan niet hardop zeg gen dat je vindt dat rechts moet winnen”. Hoe groot is uw eigen invloed binnen de VARA. De omroepsecretaris is altijd een machtig man geweest. Is u dat in dat jaar ook gelukt? „Het bedrijf is erg democratisch, erg gedecentraliseerd. De redacties ken nen een eigen verantwoordelijkheid. Mijn invloed is niet zo groot. Ik hou een oogje op de coördinatie en voeding van uit de vereniging en het bestuur naar het bedrijf. De faciliteiten en de finan ciën. Directe invloed op de program ma’s heb ik niet. Ik zit in een positie waarin ik gedachten kan stimuleren en een discussie kan bevorderen. Veror donneren doe ik niet. Daar geloof ik niet in. Verdedigen en structureren van het programmabeleid dat is mijn taak. En zorgen voor een redelijke afstem ming op elkaar van radio, televisie en de gids. Ik heb gezegd: ik kan wijd beens lopen, maar op een gegeven mo ment scheur ik toch uit. Ik ben niet uitgescheurd”. „In normale situaties stop ik geen standpunten in het bedrijf. Wel als er grote, omvangrijke actualiteiten zijn. Dan is het helpen gedachten te formu leren, dat werkt dikwijls erg verhel derend”. „Waar ik erg van geschrokken ben, zijn de kosten. Het programmabeleid is schreeuwend duur. Daar moet wat aan gedaan worden. De te geringe stijgin gen van de vergoedingen voor de pro grammakosten dwingen de omroepen met een leegloop te werken. We zenden niet uit weelde programma’s uit die al een jaar geleden zijn opgenomen. De financiering is een belemmering voor een goede profilering van een omroep”. „Het pluriforme bestel laat zich niet alleen met een wet afdwingen. Je moet ook zorgen dat er programma’s worden gemaakt. Den Haag onderschat dat. Er dreigen gigantische tekorten, dat mag geen kwestie van afwachten zijn. Het slaat terug op de objectieve kwaliteit, op het personeelsbeleid, de onmogelijk heid van promoties. Door het ontbreken van geld schuiven series op naar later, blijven zaken liggen en sneuvelen voor al een heleboel ideeën. Van de zomer hadden we een programma willen ma ken over de Nederlander in Nederland op vakantie. Het kon er niet af”. „Als wij leegloop hebben, is het ge volg dat de faciliteiten van de NOS ook overbemand raken. Het faciliteitenbe- drijf, decorafdeling, montage, studio’s die leeg staan. Het hele bestel raakt erdoor aan het rammelen”. De VARA loopt de kans een stapje lager in het bestel te komen. Komt daar een programmatisch antwoord op? Een duidelijker gezicht nog, of is het zaak voorzichtig te zijn en onnodig ledenver lies te voorkomen? „Ten aanzien van de programmering gaan we beslist niet op de voorzichtige toer. Waarvoor zijn we er anders. De VARA moet groot blijven, om zijn ge zicht te kunnen laten zien en de statu ten te kunnen uitvoeren. Ik ben hier gekomen om te kiezen. Geen voorzich tigheid, maar wel zakelijkheid. Ons af vragen: voor wie Zenden we eigenlijk uit. De situatie vraagt van ons te laten zien dat we een functie hebben. Daarin passen geen experimenten met een hoog risico”. „Het informatieve magazine is geen experiment. Het is vorig najaar uit de televisiedienst zelf gekomen. Het was te realiseren en het is tamelijk ideaal gegaan. Voorwaarde is dat het frequent komt en veelzijdig is. Koning Klant en ook sport had ik er graag in gehad. Zo’n magazine moet bijdragen tot de beeld vorming en totaliteit van de VARA en een breed publiek aanspreken door een bijdrage te leveren ter verduidelijking van een ingewikkelde wereld”. „Een satirisch programma? Ja, daar hebben we ook wel behoefte aan. Het probleem is daar of we de mensen hebben die het kunnen. Dat geloof ik niet. We hebben ons afgevraagd of er mogelijkheden waren uit „Hoe bestaat het” een satirisch programma te laten groeien. Maar ook zonder de verrassing van de tellinguitslag ligt het zwakke punt van de VARA niet in het aanspre ken van de massa, niet in het getal, maar in het bereiken van doelgroepen”. „Daar helpt een ontkoppeling niet bij. De vraag is of mensen kiezen op ideële gronden of op een programma-inhoud. Als wij vinden dat ze op ideële gronden zouden moeten kiezen, moeten we daar naar toe werken. De narigheid is dat de VARA zijn doelgroepen wel bereikt, maar dat die groepen zich niet met de identiteit van de VARA vereenzelvigen. Dat is geen verwijt aan de VARA of aan de kijkers maar een eigen actiepunt”. s'M Lxy O Bijna een jaar geleden trad bij de VARA de nieuwe, lang verwachte omroepse- iretaris in dienst. Vanaf dat moment leek het tij gekeerd. De collegialiteit tussen de irogrammamakers groeide, de „rozenactie” bracht 50.000 nieuwe leden binnen, Ie identiteitscrisis leek bezworen, het aanzien van de programma’s nam toe. Irugsma kwam als betrouwbaar geweten fungeren voor de actualiteit, Sonja larend gaf het amusement haar charme, allemaal sinds Herman van Wiik imroepsecretaris werd. Wim Kan zorgde voor het meest bekeken programma liter tijden, Postuma’s Uren U deden er nauwelijks voor onder. En als om te «wijzen dat de gouden tijden van weleer terug waren, won „Dat ik dit nog mag neemaken” in Montreux naast een eervolle vermelding ook nog een prijs. ^1 w Lastig I „De meeste mensen weten het niet. Ik beschouw de vereniging als een Soort consumentenorganisatie, en die kan wat mij betreft niet lastig genoeg rijn. Ik bedoel lastig in de zin van op iveg naar verdere volwassenheid. Niet vanuit een soort achterlijkheid dingen vragen die toch niet kunnen. Een con versatie op manshoogte kan nooit lastig genoeg zijn”. I „De werkgroep socialistische VARA, de WSV? Ik heb steeds gezegd dat ze Via de vereniging moeten opereren. De Werkgroep begon buitenparlementair, 6n richtte zich rechtstreeks tot het be stuur en de programmamakers. Ik weet liet wat ik aan moet met een organisa- :ie naast een organisatie. Daar kan ik liet mee uit de voeten. Een groep heeft :en studie gemaakt van de inhoud en ijn van Achter het Nieuws. Ik ga met len praten, maar ik weet echt niet hoe k het moet wegen”. k- Waar zou kritiek van leden die niet |n de verenigingsraad zitten, of die geen toegang krijgen tot de verenigingsraad, uan terecht moeten? Was de WSV niet te beschouwen als een soort spontane gespreksgroep, met bovendien nog een behoorlijke dosis programmatische deskundigheid in huis Rockies Stevie Wonder, Fleetwood Mac zijn de grote winnaars geworden bij de jaarlijks uitreiking van "rockies”, in de wereld van de rockmuziek even belangrijk als oscars voor filmsterren. Stevie Wonder kreeg de onderschei ding omdat hij tot de beste zanger was uitgeroepen; Linda Ronstadt gold als de beste zangeres. Fleetwood Mac is na jaren van anonimiteit terug aan de top en kreeg de eretitel van beste groep. Stevie Wonder kreeg bovendien een Rocky voor het beste rhythm and bluesalbum, waartoe zijn Song in the Key of life werd uitgeroepen. Het Ru mours - album van Fleetwood Mac werd eveneens onderscheiden. |k - Si aFI Herman van Wi op manshoogte -■ Stevie Wonder Stephen Bishop M J:'AL i ■v.*j ■’T'l Carlos Santana hllH^fniHIllllfHIUIUIIIIIimillUUfflIlHllitlIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllillIlllHllllilillllllllll illlllllHHIIIliHIlllHlllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllilll wil conversatie binnen de VAR - 3 X

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 25