Bernhard Droog aangrijpend in De Vader Marjan Berk La Cantatrici Villane Richman: buitenbeentje tussen de schuifdeuren Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor in Vara-matinee Romeo en Julia imponerend uitgevoerd F Humor-gebrek in show van Frascati blijft open tot begin volgend jaar onbenullig operaatje F on s Moeder en haar jongens THEATER SPEELT DE SUBJECTIEVE VISIE VAN VROUWENHATER STRINDBERG Grafisch ontwerper Beneden het peil van Nederlandse Opera Stichting The Modern Lovers authentiek in Paradiso iG Componist Winkler in Beieren overleden Piet Zwart overleden KUNST 19 7 7 SEPTEMBER 2 6 MAANDAG 10 19 trice Siri von Essen. In zijn toneel stuk De Vader, dat toneelgroep Theater zaterdag als een geladen en scherpzinnige voorstelling in de Nijmeegse Stadsschouwburg in première liet gaan, zou de schrijver sterk autobiografisch aan het woord zijn. 13 KJ I a -fe. NIJMEGEN. De Zweedse schrijver August Strindberg hield er een sterk afgebakende, uiterst reactionnaire mening over de vrouw op na. Hij haatte vrouwen toen de zomer van zijn leven» prak tisch voorbij was. In een van zijn brieven moet hij eens gezegd heb ben: „Kinderen moeten ze baren, dat is het enige waarvoor vrou wen nodig zijn, al het andere kun nen we zelf beter. Ze is volstrekt overbodig behalve de baarmoe der die wij missen; en als zodanig is ze uitstekend”. Een uitspraak die als olie kan werken op het vuur van feministen. Maar Strind berg had juist flink wat onaange name ervaringen met de andere sexe achter zich, zoals het stuklo pen van zijn huwelijk met de ac- »rlem. lebor- I WIM HELVERSTEIJN. Jonathan Richman: een lieve jongen. JOHN OOMKES AMSTERDAM (ANP). Het vorige maand failliet verklaarde theater Fra scati in de Amsterdamse Nes blijft in elk geval open tot volgend jaar februa ri. De curator van het voormalige ves- tinggebouw heeft dat bewerkstelligd. Aahvankelijk zou het theater reeds eind deze maand sluiten. int. terdam n bij u forma- lelding ne lo- >1.00- 023- roble- Yereld nbad, geo- irena- 2 uur onne, ist St. ners- Tel. or de lerfa- aarn- '’lem- In 1927 begon Pieter Zwart met fotogra fie. Hij zocht in deze techniek een relatie met de typografie en maakte als zodanig catalogi en advertenties, postzegelontwer- pen en boekomslagen. Het werk van Piet Zwart is onderge bracht in het Gemeente Museum in Den Haag. Strindberg de vrouwenhater windt ner gens meer doekjes om en het meest ijzing wekkende in zijn subjectieve visie, schijn baar een verdediging, luidt dat de vrouw „haar instinctieve verdorvenheid zelf niet ten volle beseft”. Het lijkt op de uitspraak van de stervende Christus: Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. De Vader autobiografisch? Er zijn ken merken voldoende voor aanwezig. Evenals de ritmeester in De Vader moet ook Strindberg grote twijfels hebben gehad omtrent zijn vaderschap. Een niet te verte ren twijfel en wantrouwen, dat de ritmees ter te gronde richt. De ritmeester is een emotioneel en egocentrisch mens. Daar naast een mens dat zich keert tegen de bestaande opvattingen. Allemaal trekken die ook bij de auteur van toepassing ge weest moeten zijn. Regisseur Ger Thijs heeft van De Vader een magistrale voorstelling gemaakt. Hij huldigt inderdaad de opvatting dat alles wat zich binnen deze tragedie afspeelt de voortdurende weerspiegeling is van de ge dachten van de ritmeester. Die gedachten worden aangereikt door de andere perso nen, waardoor het karakter van de hoofd den) en Amerika (hoofdzakelijk New York). Punk en new wave zijn de desbetreffen de etiketten, maar vaak worden groepen ten onrechte als zodanig geëtiketteerd. Zo behoren de jonge groepen van het onbe kende, maar o zo belangrijke Beserkley- label wel tot de nieuwe oogst, maar is het labeltje new wave een ontoerijkende aan duiding voor de muziek waarvoor ze staan. De ster-artiest van de nog zo jonge Beser- kley-stal is genoemde Jonathan Richman. De Modern Lovers behoren tot de merk waardigste artiesten die ik ooit heb zien optreden. Muzikaal gezien zijn het goed willende amateurs. Leroy Radcliffe, de gitarist, kan aardig uit de voeten in de rock rollnummertjes uit de jaren vijftig die het repertoire ten dele (ook indirect, want een aantal eigen songs zijn in dezelfde stijl geschreven) bepalen. Asa, de nieuwe bas sist, is schuchter, bereidwillig en nog niet helemaal ingeburgerd en D. Scharpe toont zich een inventieve, maar een abnormale drummer, al was het alleen al vanwege zijn rare kit. De heren hebben al een drietal albums op hun naam. De eerste werd geprodu ceerd door John Cale en is hoogstens re presentatief voor de aanloopfase van de Modern Lovers. Op de andere twee is het afwijkende talent van zanger en compo nist Jonathan Richman doorgebroken en treedt iets heel anders aan het daglicht. Een mengsel van vijftiger jaren en high- school-rock, semi-akoestisch gebracht, ste viger werk a la Roadrunner, doo-wop- koortjes, folkloristische songs en kinder liedjes. Liedjes als Ice Cream Man of I’m a little Dynosaur. Simpel, direct en tot mee zingen nopend, zoals blijkt in het goedge vulde Paradiso, waar een deel van het publièk het moeilijk heeft met de afwij kende presentatie van Richman. Niet alleen het feit dat hij dergelijke nummers schrijft en ze brengt alsof hij thuis in de huiskamer tussen de schuifdeu ren staat, bestempelt de inmiddels besnor de en kortgekapte Jonathan tot een buiten beentje. Uit zijn hele gedrag blijkt dat we te doen hebben met een lieve, merkwaardi ge, ongetwijfeld gefrustreerde jongen, die zo oprecht bezig is dat zijn kitscherige act weer een schone kunst genoemd mag wor den. Want wat hij ook brengt en hoe hij dat ook doet - met een nooit vertoonde gepo seerde bedremmeldheid (ophalen van de broek, schuchter vragen om verzoekjes) of een met schaatsbewegingen ondersteunde dynamiek; hij blijft zichzelf. Geestig om het kinderlijke, niet vanwege een dubbele bodem. Natuurlijk heb ik genoten van The Sweeping Wind, Rockin’ Rockin’ Lepre chauns, Hi Dear, My Love is a Flower, Back in the USA en wat al niet meer. Maar na het optreden zat ik met meer vragen dan vooraf. Alleen weet ik, dat de Modern Lovers authentiek bezig zijn en ondanks het bescheiden volume waarmee zij zich presenteren, door miljoenen gewaardeerd zullen worden. figuur van verschillende kanten wordt be licht. Dat vooral is het razend interessante aan dit stuk, waar de vader allesoverheer send aanwezig is, ook op de momenten dat hij niet voor het publiek zichtbaar is. In de voorstelling van Theater is dat alles tref fend aangegeven en ik heb er dan ook met stokkende adem naar zitten kijken. Zijn geliefde, aan Shakespeare ontleende thema van Romeo en Julia vormde de (voor Berlioz’ kunst haast onontbeerlijke) pro grammatische grondslag tot deze compositie, die dankzij de gene reuze financiële steun van de vi- oolvirtuoos Paganini „in rust en vrijheid” geschreven kon wor den. Eigenlijk zijn, merkwaardig genoeg, de orkestrale delen van deze „Romeo et Juliette”-symfo- nie bepalend voor het werk. De partijen van het koor en de solis ten zijn tot een tamelijk onderge schikt gedeelte beperkt gebleven en de immense hartstocht en de Illustratief voor de essentie van Strind bergs denken is het fraai uitgevoerde de cor van Tom Schenk, dat in het in gebro ken wit, naar achteren geplaatste boudoir van Laura een scherpe indicatie geeft van de geïsoleerde positie van de vrouw. Daar vóór is het kamerdeel waar de man heerst, somber en zakelijk. In zijn regie laat Ger Thijs de vrouw daar steeds meer bezit van nemen. Tijdens de première was de voorstelling vooral in het begin niet steeds even duide lijk te verstaan. Mogelijk zal dat een inci denteel manko geweest zijn. K.O VAN LEI.UWEN Berhard Droog en Nettie Blanken in De Vader, (foto Wouter van Heusden). David Zinman, die op dit (160 minuten aan één stuk durende) concert de leiding had over het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor, toonde een natuurlijke geconditioneerd- heid ten opzichte van deze dra matische kunst. Zinman, in Am sterdam destijds vooral bekend Initiatiefnemer van de vereniging Vrienden van Frascati is film- en tv- regisseur Hans Van den Busken, die zegt met lede ogen te hebben gezien hoe de laatste jaren het een na het andere theater uit Amsterdam is verdwenen. Het Centraal theater is afgebroken, de Doelenzaal staat te verloederen, De Kleine Komedie staat leeg en het Van Nispenhuis is onlangs afgebrand. Met enige weemoed kijkt Van den Busken terug naar de tijd, dat de Nes een theatercentrum was. Als Frascati ver dwijnt blijven nog slechts twee theaters in het straatje over: de Brakke Grond en theater De Engelenbak. Een klankrijke en expressieve creatie van Romeo en Juliette lag in handen van respectievelijk Ni co Boer en Carolyn Watkinson. Het vervulde je met spijt dat hun Zinmans talent op het gebied van de theaterkunst viel hier pre cies op zijn plaats en zorgde in goede samenwerking met de so listen voor een geladen en impo nerende uitvoering. Er werd, ook door het Omroepkoor, uitstekend op hem gereageerd en ondanks enige waarneembare nervositeit in sommige blazerspartijen was ook de technische weergave door het RFO van een grote allure. MÜNCHEN (DPA). In het Beierse Kempten is zondag de componist Gerhard Winkler op de leeftijd van 72 jaar overle den. Winkler kreeg grote bekendheid met composities als O Mia bella Napoli en De vissers van Capri. skends 12 i: 75 106 <f 136 <f 165 182 221 iptijden euwe ARA- van Gro- tour- mo- anen- jwone )uwen i. t.m. uur. nster- 13. eaan- nedia, m. DERS I tel. Pas agen: 023- Van 1902 tot 1907 studeerde Zwart aan de voormalige Rijksschool voor kunstnij verheid in Amsterdam en was vervolgens werkzaam als leraar tekenen en kunstge schiedenis in Leeuwarden. Na de Eerste Wereldoorlog werkte hij op de architecten bureaus van Jan Wils en Berlage. Daarna vestigde hij zich als zelfstandig ontwerper van onder meer meubilair, glasserviezen en straatlantarens. Het programma vermeldt dat Fioravantï in 40 jaar tijds 77 opera’s heeft geschreven. Voor hem is dat ongetwijfeld een aardig tijdverdrijf geweest, maar om daar de conclusie uit te trekken, dat het voor ons de moeite waard is óm er naar te luisteren is een lichtvaardige gedachte. Jochum Slothouwer, die al jarenlang als dirigent verbonden is aan de Nederlandse Opera stichting en die al verscheidene zeer goede voorstellingen op zijn naam heeft staan, heeft aan de hand van een pianouittreksel een partituur samengesteld, die wat in strumentatie betreft zeker niet onaardig is, maar hij had beter zelf een nieuwe opera kunnen schrijven. Om de kosten te druk ken heeft hij zich beperkt tot vijf strijkers en vier blazers (twee fluiten en 2 hobo’s) maar dat is te weinig, zelfs voor een niemandalletje van een vergeten Italiaan. Het minimum is 10 of twaalf strijkers en Ik neem aan, dat Marjan Berk haar show nog zal bijstellen en zal proberen, haar teksten meer recht van leven te ge ven. In dat geval hoef ik een gang naar Frascati niet af te raden, zeker niet aan degenen, voor wie de muziek in zo’n show het belangrijkste is. Hij komt beslist aan z’n trekken. Ger Thijs heeft in Bernhard Droog een acteur gevonden die de ritmeester indruk wekkend door menselijkheid gestalte geeft. Warm en koud tegelijk wordt je, als je ziet hoe Droog de ontluistering van de vader over zich laat komen, zonder het minste effectbejag, maar met de oprechte inzet van heel zijn rijk talent. Menselijk heid is er ook bij Elisabeth Andersen als zijn vrouw Laura. Wanneer haar besluit tot liquideren van haar echtgenoot geno men is, vermijdt zij het alleen maar kil en hard' te zijn. Er gloeit spijt om de scheef gelopen situatie, al gaat zij nog zo meedö'- genloos door. Niet begrijpend wat er wer kelijk aan de hand is, maar daardoor prachtig naïef, speelt Nettie Blanken hun dochter Berthe. acht blazers (met hoorns en fagotten) en anders kun je het beter niet doen. De tweede principiële vergissing was de vertaling in het Nederlands, want aan een dergelijke klucht valt niets te vertalen. Het verhaaltje is zo simpel, dat het kleinste kind begrijpt wat er aan de hand is en in het Italiaans klinkt elke opera beter dan in het Nederlands. In het programma wordt ook nog ver meld, dat het werk van Fioravanti geba seerd is op een gezond gevoel voor humor. Met andere woorden u moet niet den ken, dat wij op de kermis staan wij brengen humor met een grote H. Maar inmiddels werden er wel volzinnen uit de „Gijsbrecht” voorgedragen, die kant noch wal raakten en werd er van de toeschou wers verwacht, dat zij hierom zouden bul deren van het lachen. Dat is een soort geestigheid, die het goed doet in een revue van Snip en Snap, maar het is beneden het peil van de Nederlandse Operastichting. De muzikale prestaties van de zangeres sen Angela Bello (Rosa), Thea van der Putten (Agata) en Hélène Versloot (Gianet- ta), zijn wel degelijk de moeite waard om naar te luisteren, maar de mannen schieten en als zangers en als acteurs te kort. Het orkest, dat is samengesteld uit conservatoriumleerlingen levert eigenlijk nog de beste prestatie het is alleen maar jammer, dat zij hun krachten moeten in spannen voor een voorstelling waar toch geen eer aan te behalen valt. J. H. MOOLENIJZER Een door hem bewonderde jongleur had met een welkome combinatie van Ameri kaans professionalisme en jeugdige over moed het talrijke publiek al in de stem ming weten te brengen. Paradiso leek dan ook Paradiso niet meer. De hele atmosfeer deed dan ook sterk denken aan die met positieve gevoelens bezwangerde sprook jessfeer van de Efteling toen Jonathan Richman and the Modern Lovers van wal staken. Anderhalf uur lang zit je met open mond te kijken naar wat er zich op het podium afspeelt, nauwelijks wetende wat er van te denken. Goed, toegegeven, de Modern Lo vers zijn wel te plaatsen, maar daarmee ben je er nog niet. Zoals bekend mag worden verondersteld, is in het jaar 1977 de stagnatie in de ontwikkeling van de rock definitief doorbroken doordat steeds meer muziekfans oor krijgen voor de nieuwe groepen, uitingsvormen en stro mingen uit Engeland (voornamelijk Lon- AMSTERDAM. Met een overdonde rend en oorverdovend geweld, zowel vo caal als instrumentaal, is Marjan Berk gisteravond in Frascati van start gegaan met haar muzikale show „Moeder en haar jongens”. Haar uitgebreide kennissen kring, onder meer uit het sfeertje van theater en tv, zorgde voor een goed gevul de zaal en beantwoordde het volume, dat vanaf het toneel de muren op hun grond vesten deed trillen, met minstens zo krachtig applaus. Maar alle bloemen, die na afloop het podium opgesleept werden, ten spijt en ondanks alle luidruchtige bijvalsbetuigingen, zal menigeen in de stilte, die na de storm toch wel zal zijn neergedaald, zich afgevraagd hebben, waar Marjan Berk hem of haar mee bezig gehouden heeft. miek en kleurrijke instrumentale effecten, waarachtig ook wel van uitpakken weet, is er overigens eigenlijk nergens sprake van eni ge onverteerbare zwaarte of langdradigheid. Iets waar zijn Duitse collega en (in zekere zin ook) navolger zich wel degelijk aan schuldig heeft gemaakt. AMSTERDAM. „One, two, three, four, five, six, Roadrunner, Roadrunner’ roept Jonathan Richman uit met zijn wat overslaande tenor, nadat hij glimlachend het podium van Paradiso was opgelopen in de wetenschap, dat de veertienhonderd aanwezigen al voor zijn muziek gewon nen waren. Eigenlijk kon er zaterdaga vond redelijkerwijs gesproken helemaal niets meer fout gaan, omdat elk spoortje van een relativerende afstandelijkheid bij het publiek al als sneeuw voor de zon gesmolten was na het door Jonathan zelf gekozen voorprogramma. AMSTERDAM. Omdat de Franse romanticus in optima for ma, Hector Berlioz, na het fiasco van zijn in 1838 opgevoerde ope ra „Benvenuto Cellini”, de kan sen op een terugkeer bij de Parij- se Opera voorlopig wel verkeken achtte, luchtte hij in dat zelfde jaar Zijn dramatisch kunste naarshart in een „Symphonic dramatique” voor groot orkest, koor en vocale solisten. (Van onze kunstredactie) VOORSCHOTEN. Zaterdagmiddag is in de Zuidhollandse gemeente Voor schoten de grafisch en industrieel ontwer per Piet Zwart overleden. Piet Zwart, die in 1885 in Zaandijk werd geboren, kreeg zijn grootste bekendheid na de Tweede Wereldoorlog toen hij keukenmeubilair opgebouwd uit losse elementen ontwierp. In 1964 ontving hij de David Roëllprijs. Ze heeft ruim twintig liedjes geschreven, waarvoor haar man Ruud Bos de muziek componeerde, en die in een pittig tempo haar publiek gepresenteerd werden, hetzij gezongen door haar zelf (moeder), of sa men met Bill van Dijk en Bob van Leeu wen (haar jongens) of door die twee. De titel van haar show verantwoordt slechts het optreden van dat trio, niet de inhoud van de liedjes, die vrij willekeurige en soms heel obligate onderwerpen behan delen. Ik weet waarachtig niet, wat Marjan Berk nou precies wil: vermoedelijk een wervelende show, waarmee ze haar pu bliek overrompelt in samenwerking met haar orkest The Mother Cookies, dat er ook wat van kan. In dat opzicht is ze dan wel geslaagd, maar een van de voorwaar den voor het welslagen van een voorstel ling is toch wel, dat de teksten te verstaan zijn. Dat was bepaald niet altijd het geval, waardoor ik de indruk kreeg, dat zij zich zelf overschreeuwde om maar zoveel mo gelijk show te brengen. Maar dat is nou net niet het wezen van een show. Het kan zijn, dat de geluidsinstallatie niet juist was afgesteld, maar dan nog is er zoveel bruut geweld, dat er van een stil zwijgende verstandhouding met het pu bliek geen sprake kan zijn. Er was een moment van vertedering, van ontroering, de humor was schaars, geestig was Marjan Berk niet, er was geen echte satire, wat mij betreft sarcasme. Het was allemaal soft, zo’n beetje er tegen aan. Zo’n liedje als „Leve de koningin” is natuurlijk wel leuk, maar het is niet nieuw. Zovelen hebben al wat fluttig gespeeld met de koningin en haar dochters en natuurlijk in dat verband uitgehaald naar bladen als Libelle en Mar griet. Alleen vraag ik me dan af, waarom Marjan Berk zelf zich dan zo laat etaleren in Margriet. Het is allemaal een beetje goedkoop, wat ze met en in haar teksten doet. Enkele keren had ze het goede toontje te pakken. De manier waarop ze de afslan kende vrouw op de hak nam evenals enkele andere liedjes geïllustreerd met di a’s steeg uit boven het gemiddelde van haar show. Zo ook de WVD (Vereniging voor vrolijk doodgaan) en haar boogie op zwart geld. Maar daarmee zijn de hoogte punten wel genoemd. beider solistisch aandeel beperkt J; bleef tot het eerste deel (omdat de componist dat nu eenmaal zo ge zien heeft).De barriton David Shapiro was geëngageerd als ver vanger van de oorspronkelijk aangekondigde John Bröcheler, die op het ogenblik helemaal in beslag wordt genomen door de voorbereidingen voor Schats opera Houdini. Shapiro’s zang in de rol van Pater Laurentius, in de finale, viel enigszins tegen. Al klonk zijn muzikale voordracht wel betrokken, het timbre van zijn stem was wat aan de „kale” kant en de uitspraak van het Frans was al evenmin erg mooi te noemen. De succesvolle Vara-matinee’s, die zestien jaar in handen zijn geweest van organisator Hans Kerkhoff, zijn vanaf dit seizoen aan de zorgen van diens opvolger Kees Hille (31) toevertrouwd. Na afloop van het bovenbesproken concert, werd deze wisseling van de wacht, op een aansluitend ge houden feestelijke receptie in de Spiegelzaal, op hartelijke wijze beklonken. JOHAN VAN KEMPEN ZAANDAM. De Nederlandse Opera stichting heeft in de „Speeldoos” de pre mière uitgebracht van „Le Cantatrici Vil lane”een „lach of ik schief’-operaatje van een zekere Valentino Fioravanti. De goede man aanschouwde het levenslicht in hetzelfde jaar als Beethoven, namelijk in 1770, maar dat is ook het enige wat hij met Beethoven gemeen heeft. Waarom de Nederlandse Operastichting het nodig of nuttig heeft gevonden om deze opera op haar repertoire te nemen is mij een raad sel, want het hele geval hangt van onbe nulligheden aan elkaar. Berlioz’ partituur is op een en kele triviale passage en het goed kope „happy end” na, waarin op zeer uiterlijke wijze aan de mode van die tijd wordt geofferd, ook vandaag een enorm boeiend ge heel. De hoogst originele en sfeer- sterke bladzijden erin maken de zwakke plekken ruimschoots weer goed. (Helemaal gaaf zijn Berlioz’ werken überhaupt vrij wel nooit). m -- rijkdom aan grillige fantasie die Berlioz erin legde, spreken juist het sterkst uit de orkestbehande- ling. Berlioz had een beheersing ov er het handwerk van de moderne orkestratie als geen ander. En de succesvolle première van deze symfonie, in 1839, maakte niet alleen in het algemeen veel in druk op de toenmalige mu ziekwereld, maar speciaal ook op Richard Wagner, die toen juist in Parijs verbleef. Bij hernieuwde kennismaking met deze integraal uitgevoerde „dramatische symfonie”, waar toe men eergisteren op de „Mati nee op de vrije zaterdag” in de (uitzonderlijke) gelegenheid was, moet het niet moeilijk geweest zijn voor het Amsterdamse Con- certgebouw-puliek om te besef fen hoe voor de hand liggend het was dat Wagner in 1860 zijn „Tristan” aan Berlioz opdroeg met de woorden „Aan de geliefde schepper van Romeo et Juliette, van de dankbare auteur van Tris tan und Isolde”. Ondanks dat Berlioz met zijn verrassende en meeslepende rit- geworden door zijn artistieke di- rectie-verrichtingen bij het Ne derlands Kamerorkest en thans in functie gestreden bij het Rot terdams Philharmonisch als tweede vaste dirigent, verklaarde vorig jaar in een intervieuw in onze krant, een grote liefde voor de opera te koesteren. Nog on langs dirigeerde hij de „Tosca” bij het (Amerikaanse) Rochester Symphony Orchestra, waarvan hij chef-dirigent is. rf Dat laatste verklaart dan vooral de kracht die er van dit zeer subjectief ge schreven drama uitgaat. De Vader draait louter om de mening en de gedachtengang van de hoofdfiguur, de ritmeester Adolf, die op patriarchale wijze zijn gezin re geert. Als de wetmatige machthebber bin nen het familiepatroon, die geen enkele inmenging van zijn vrouw duldt bij de opvoeding van zijn dochter. Oppervlakkig gezien handelt De Vader over de meedo genloze strijd tussen man en vrouw met betrekking tot de zeggenschap over hun kind. Die intrige dient slechts om een veel huiveringwekkender mededeling te doen. Strindberg kent in feite de vrouw een psychologische almacht toe. Hij is van mening dat zij gewapend is met een angst aanjagend raffinement, dat zij, wanneer er niets meer te verliezen is, met ongekende vernietigingsdrang zal hanteren. Het faillissement werd uitgesproken vanwege de grote schulden die het the ater had bij Frascati bv, de eigenaar van het gebouw en geldschieter AGO. Voor dit seizoen was een tekort ge raamd van drie ton. De gemeente Am sterdam heeft gezegd dat niet te kun nen betalen. Inmiddels is een vereniging „Vrienden van Frascati” opgericht, die zal proberen het benodigde geld bijeen te brengen. De vereniging wil verder inventariseren hoeveel geld nodig is voor restauratie van het uit de vorige eeuw stammende gebouw. Frascati komt voor op de monumentenlijst. Als derde taak ziet de vereniging het stimu leren van het theatergebeuren in Fra scati. In de komende maanden worden onder andere vijftien tv-shows van Sonja Barend opgenomen. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11