NIEUW WERK VAN JAN VAN DER VEER IN DE VISHAL Fenomenale techniek J. C. Zuurbier voorzitter NPO Lucie Faure overleden Identificatieproces in Kinderboekenweek bij pianist Pommier OPJICENI kuipers Mevr. J. COLLEWIJN (mannequin) Uw boterham is dol op ’n lekkere spekbokking. Zoon voor Paul en Linda WINTERMANTELS KLASSE BONTMANTELS en 1 13 DAMES EN HEREN! Buma biedt geen onderdak aan Seba-schrijvers SCHRIJVERS BOOS OVER WIJZE VAN TOEKENNING VAN Stemmingen Alles met volledige garantie! „GRIFFELS” Doe meer met vis, omdat ’t zo lekker is. IR» 1W J I* J 2 19 7 7 SEPTEMBER KUNST DINSDAG 27 sen 15.- - Inderdaad: „HET MOOISTE VAN HET MOOISTE’’ KLEINE HOUTSTRAAT 24 - HAARLEM. NOORDHOLLANDS PH1LHARMON1SCH ORKEST De prijzen zijn zo fantastisch laag gesteld, dat wij U dit niet mogen onthouden. GRIJP DE KANS! LAAT DIT NIET AAN U VOORBIJGAAN! EEN WAAR KOOPFESTIJN! Naast onze normale aanbiedingen hebben wij van één der grootste fabrikanten de opdracht aanvaard een overproduktie te verkopen van □en. n x Smachten naar sardines of pilchards. Verrukt van ’n moot gebakken schelvis. Gek op L-»j gerookte haringfilets. Weg van ’n heerlijke Hollandse Nieuwe. Tja, als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, weten ze niet meer van ophouden. En geef ze eens ongelijk. ZIJLSTRAAT 97 TEL. 310181 HAARLEM A HAARLEM. Vrij onopge merkt heeft Jan van der Veer op 5 augustus jongstleden zijn 65e ver jaardag gevierd. Het ligt niet in zijn aard om daar veel gewag van te maken. Op publiciteit is hij nooit belust geweest, al zijn er tijden geweest dat zijn schilders- boterham heel wat beter belegd had kunnen worden als hij met extravagante uitingen de media had kunnen strikken. Jan van der Veer is het type waar elke stad met een redelijk kunstenaarsle ven er wel een paar van heeft. Het type schilder dat jarenlang in stil te kan werken, waarvan je weet dat ze er zijn maar die van tijd tot tijd ook kunnen verrassen met een hoog kwaliteitsniveau dat ze steeds wisten te handhaven. Van der Veer is zo’n „gewone” schilder van alledaagse gegevens die toch van een grote schoonheid kunnen zijn, getuige ook wat hij nu in de Haarlemse Vishal laat zien. Ook voorradig een kleine, doch zeer fraaie kollektie NAPPA MANTELS - SUÈDE MANTELS - JEUGDBONT Boterhammen, broodjes, tosti’s... als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, weten ze niet meer van ophouden. Lonken j naar paling. Dwepen met garnalen. Knipogen naar een stevig lekkerbekje. Ver kikkerd op een sappige vissalade. HHHN V (ADVERTENTIE) Poëtische werelden van een rasechte realist w (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) AMSTERDAM. Het pianospel van Jean-Bemard Pommier is eerste klas. Van internationale standing. Dat dient in elk geval gesteld te worden, voodat je er eventueel kritische kanttekeningen bij gaat plaatsen. En die liggen dan nog louter en alleen op het artistieke vlak, want Pommier’s pianistiek is fenomenaal. Wat een bijzondere aanslagmogelijkheden en vooral; wat een grandioos soepele vingertechniek. langs de westelijke Randweg treft door de verzadigde kleur. ambacht te kunnen doorgronden en om de vaardigheid bij te houden, landschappen en stillevens in olieverf om zijn expressie de losse teugel te geven. Elk doek is als een eiland, een aparte wereld, die een eigen bestaan gaat leiden als het werk eenmaal van de schildersezel is afgehaald. Er is een serie „paletten” van hem te zien, stillevens met wat kwasten, tubes en een fles terpen tijn tegen een houten wand of op een tafel. Elk zo’n palet heeft een volslagen eigen karakter al verschilt het gegeven onder ling niet zo erg. Tubes en verf groeien uit tot een slagveld waar de strijd met een somber verloop is gestreden, of waar de Jan van der Veer werkt erg sterk met stemmingen die hij door zijn kleuren laat bepalen, kleuren die vaak een onderkoeld karakter hebben. Toch wil hij oplaaiende emoties niet uit de weg gaan. Een schijn baar simpel gegeven als een vlinder tegen een stuk hout komt als brandend op het netvlies over. Het is weer zo’n wereld die haar eigen leven gaat leiden, die een fasci nerende wereld suggereert achter het de cor van de realiteit die op het eerste ge zicht alleen zo’n felle gloed heeft om te behagen. Twee doeken geven aan welke nieuwe wegen de Haarlemse schilder recentelijk heeft ingeslagen. Zijn bekommeringen om de kwetsbare natuur die door het autoblik wordt belaagd, het leven dat door de atoombom definitief ten einde kan komen geven zijn maatschappijbewuste opvattin gen weer. Natuur en het bestaan zijn abstracte, filosofische begrippen die door Jan van der Veer op een voor de hand liggende, gesymboliseerde wijze worden weergege ven. Het protest tegen de auto vindt vorm in een verkeersbord „stop”, uit de padde stoelvormige wolk na de explosie grijnst een doodshoofd tegen een naakte vrouw. Het is weliswaar een duidelijke maar jam mer genoeg ook te veel gebruikte symbo lentaal die net het vervreemdende mist van de meer magisch-realistische doeken en die daardoor ook minder kan boeien. Al hebben deze schilderijen toch weer de poëzie meegekregen die zo heel sterk zijn uitgangspunt vormt. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De heer J. C. Zuurbier, lid van het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, volgt de heer drs. J. Reehorst op als voorzitter van het bestuur van het Noordhollands Philhar- monisch Orkest. Drs. Reehorst is in ver band met zijn benoeming tot burgemees ter van Haarlem afgetreden. Ook de secre taris van het Bestuur, mevrouw H. Gott- mer is afgetreden. In haar plaats in het bestuur is de heer drs. J. W. de Koning, chef van de 7e afdeling van de Provincia le Griffie. In het NPO hebben enige wisselingen plaats gehad. De eerste trompettist, Wil lem van Vliet, ging in dezelfde functie naar het Radio Filharmonisch Orkest. In diens plaats is Radko Berka benoemd. Violist Michael Smith werd plaatsvervangend aanvoerder bij de altviolen. Bij de contra- basgroep werd Ron van Klooster, voor heen deeluitmakend van het Nederlands Ballet Orkest, benoemd. De Gouden Griffel - er werd er dit jaar maar één toegekend - wordt dan uitgereikt aan Henk Barnard voor zijn boek „Kon besi baka/Kom gauw te rug”. Voorts worden negen Zilveren Griffels verstrekt, waarvan twee aan Nederlandse auteurs (Wim Hofman en Guus Kuijer), en een Gouden Penseel. Deze bekroning voor het best geïllus treerde kinderboek gaat naar Max Vel- thuijs. Vooraf zal de Haagse jeugd theatergroep „Pssstt” een opvoering geven van „de Droomsoezer”, een to neelstuk dat speciaal voor kinderboe kenweek werd geschreven en geregis seerd door Herman Frank. In de hal van het Haagse Centraal Station wordt 6 concerten op de dinsdagavonden 4 oktober, 1 november, 6 december, 10 januari, 7 februari en 7 maart gastdirigenten: JERZY KATLEWICZ, YOAV TALMI en ELYAKUM SHAPIRRA solisten: EDUARDO DEL PUEYO, TAMAS VASARY, JACQUES KLEIN - piano RUGGIERO RICCI, EMMY VERHEY - viool JEAN DECROOS - cello abonnement 6 concerten f55,- (a.i.) c.j.p. geldig losse kaarten til,- (a.i.) kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 Haarlem, van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT SEIZOEN 1977-1978 SERIE A Concertgebouw Haarlem - 20.15 uur eerste concert op 4 oktober a.s. Het Buma zou slechts geïnteresseerd zijn in de vertegenwoordiging van het „col lectieve repertoire”. PARIJS (AP). De 69-jarige echtgenote van de president van de Franse Nationale Vergadering, Lucie Faure, die in literaire kringen welbekend was, is zondag in haar buitenhuis bij Parijs aan een hartaanval overleden. AMSTERDAM (ANP). Het bureau voor muziekauteurrechten Buma heeft geweigerd de belangen te behartigen van de zestien schrijvers die onlangs hun ver trouwen in de Seba, het auteursrechten bureau van de vereniging van letterkun digen, opzegden. Dit heeft een woordvoer der van „de zestien” maandag bekendge maakt. (Tot en met zondag 9 oktober, dagelijks van 10-17 uur, op de zondagen vanaf 13 uur geopend). CEES STRAUS Jan van der Veer is er de man niet naar om al zijn werk van de afgelopen tientallen jaren bijeen te garen om te tonen wat hij allemaal heeft gemaakt. Voor hem geldt het moment van nu en dat biedt al genoeg zoals deze expositie bewijst. Een tentoon stelling waaruit Jan van der Veer niet alleen als een pure realist te voorschijn komt, maar waarmee hij ook toont met een rijke fantasie te zijn gezegend die binnen het realistisch kader op een voortreffelijke wijze gestalte krijgt. Een rasechte realist die de nadruk legt op de ambachtelijke kanten van het kun stenaarsbestaan is Van der Veer in zijn portrettekeningen in Siberische houts kool. Heel expressief zijn die koppen, van zijn kinderen die je met heel hun zich vormende psyche aankijken, van de mo dellen die hij bij het kunstenaarsgenoot schap KZOD kan uitbeelden en de portret ten van hemzelf waaruit blijkt dat hij zichzelf ouder en vermoeider ziet dan de werkelijkheid doet vermoeden. Zo genade loos als hij zichzelf ontleedt, zo bevangen is hij door vrouwelijk schoon waaraan hij keer op keer een ode kan brengen. Geen overzicht dus van de fasen in zijn ontwikkeling, maar wel een uitstalling van zijn kunnen, zijn technieken en vooral van zijn fantasie die op veel detailpunten schier onbeperkt lijkt. Portretten om het voorts die middag een kinderboeken- markt gehouden. De werkgroep jeugdboekenschrij vers van de Vereniging van Letterkun digen heeft zijn verontwaardiging ken baar gemaakt over de wijze waarop dit jaar de toekenning van gouden en zilve ren griffels tot stand is gekomen. Deze griffels worden jaarlijks door de Stich ting collectieve propaganda van het Ne derlandse boek uitgeloofd voor de bes te kinderboeken. De jeugdschrijvers zijn gebelgd over het feit dat dit jaar „met hangen en wurgen” slechts een Gouden Griffel is toegekend, omdat naar hun mening de kwaliteit van het aanbod aan kinderboeken juist hoger was dan ooit. De protesten van de jeugdboeken schrijvers, die loskwamen op een bij eenkomst in Amsterdam ter gelegen heid van de komende Kinderboeken week, golden verder het feit dat slechts twee van de negen uitgeloofde zilveren griffels door Nederlandse auteurs wa ren gewonnen. Zij stelden voor in het vervolg een vast aantal bekroningen voor Nederlandse boeken te reserve ren. De Nederlandse auteurs kunnen nu eenmaal niet op tegen het veel grote re buitenlandse aanbod”, aldus de schrijvers die de jury ervan beschuldig den zich teveel te verliezen in „persoon lijke argumentatie en manipulatie” en te weinig oog te hebben voor de kwali teit van boeken. kleuren haast een apocalyptische sfeer we ten te verbeelden. Heel sterk en suggestief is Van der Veer in het neerzetten van science-fictionachti- ge landschappen. Grillige of juist heel ga ve zeesterren tegen een kraterrijk land- schap, vrij zwevend in een eindeloze he mel, zijn weergegeven in een wezens vreemde kleur die goed past in deze ma gisch-realistische schildertrant. Beperkt hij dan die vervreemding en verdicht hij zijn kleuren dan blijft de poëzie over en daarmee de essentie van zijn werk. Heel duidelijk wordt dat in de aquarellen waar van vooral het gezicht op het landschap En deze 33-jarige Franse musicus, die zondagavond een recital in de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw voor zijn rekening nam, weet ook heel goed wat hij wil met de uitbeelding van de composities. Het enige is dat de door hem gesuggereerde romantische gevoeligheid soms ineens even aandoet als zijnde juist een zeker gebrek aan spontaniteit, in de vorm van „bestudeerde bewogenheid” die zich dan onder andere plotseling uit in overdrijving van een rubato-effect. Zo kon het komen dat de door deze pianist voorgedragen Abegg-variaties van Schumann, naast prachtig subtiele momenten, soms ook passages kende die onnodig in de richting van het salonmuziek-karakter werden getrokken. Nergens was dat overigens het geval bij Beethoven’s fijne Sonate nr 11 in Bes opus 22, die in de uitvoering werkelijk precies op die grens tussen romantiek en klassicisme kwam te liggen. Een omstandigheid waarbij Beethoven’s muziek, vooral die uit de eerste periode, in artistieke zin het meest wel bij vaart. En nu we toch bezig zijn het programma van vóór de pauze in omgekeerde volgorde te behandelen: de ter opening gespeelde sonate van Haydn, in Es, riep soms dezelfde indrukken op als hier en daar bij de Abegg-variaties het geval was geweest. Een supervloeiende pianistiek met ongelooflijk glad verlopende coloratu ren en dan naar je idee ineens het etaleren van iets namaak-gevoelsmatig. Bovendien was er een zekere ambivalentie in de aanpak. Want naast het helder en zelfs zeer nadrukkelijk tegen elkaar uitbrengen van de stemmen, was er elders ook weer een tekort aan klassiek reliëf in daartoe ook al te snel, overigens steeds met verbluffend technisch gemak, genomen vlinderlicht passagewerk. Een heel eigen conceptie, die je praktisch nergens aan de gevoels-integriteit van deze zeldzame virtuoos deed twijfelen, kreeg na de pauze Chopin’s Derde Sonate. Een vertolking uit één stuk, die uiteindelijk gevolgd werd door een wals (toegift) van dezelfde componist, waarbij in het beluisteren dan warempel die eerdere twijfels weer een beetje boven kwamen. Maar Chopin’s sonate was, evenals die eerder gespeelde van Beethoven, eigenlijk van begin tot eind zonder zulke bijgedachten te genieten. De uiterst beheerste vertolking had weliswaar haast iets terughoudens en misschien was je geneigd om wat meer hartstocht te wensen in de finale. Maar van Chopin zelf is bij overlevering bekend dat zijn spel ook allesbehalve teugelloos gepassioneerd was. En dus lag deze weergave misschien wel dicht in de buurt van de oorspronkelijke bedoelingen. Hoe het ook zij en ondanks de in deze recensie gestelde vraagtekens over de interpretaties van Jean-Bernard Pommier: het voltallige publiek kreeg uitsluitend pianistiek van de hoogste orde voor geschoteld. JOHAN VAN KEMPEN Het echtpaar Paul en Linda McCartney blikt hier samen met hun zo juist geboren zoontje James Louis vreugdevol in de lens. Paul en Linda hadden al drie dochters, Linda, Mary en Stella. Het Buma heeft de schrijvers laten we ten niet bereid te zijn om voor een minder- heidsgroepje van schrijvers de concurren tie met andere organisaties op het gebied van auteursrecht, zoals Seba en WL, aan te gaan. Van dit minderheidsgroepjé ma ken onder ander de schrijvers Eli Asser, Jan Willem Hofstra, Marti Verdenius, Jac. Besangon, Willem G. van Maanen en Max Nord deel uit. Mevrouw Faure richtte in 1943 tezamen met Pundit Raymond Aron het literaire en politieke tijdschrift „La Nef” op en voerde hierover de redactie tot aan haar dood. Het tijdschrift was zeer bekend om zijn gezag hebbende analyses van hedendaagse pro blemen. Voor de Tweede Wereldoorlog had Lucie Faure een internationale reputatie opge bouwd als boekbindster. Ze bond onder andere het gouden boek van de toenmalige prinsessen Elisabeth en Margaret van En geland. Na een bezoek aan China met haar echt genoot Edgar Faure, publiceerde ze het „Dagboek van een reis naar China” in 1958. Daarna schreef ze een aantal psy chologische romans waaronder „Filles du Calvaire” in 1964. Samen met haar echtgenoot ontmoette ze vele internationale leiders onder wie Mao-Tse-Toeng en Tsjoe-En-Lai, Nikita Chroetsjov, Gamal Abdel Nasser en Eisen hower. Lucie en Edgar Faure traden in 1933 in het huwelijk en hadden twee zoons. AMSTERDAM (ANP). „Wie je droomt ben je zelf”. Dat is het thema van de 24ste Kinderboekenweek, die van 19 tot en met 29 oktober aanstaande wordt gehouden. Zoals uit dit motto blijkt zal tijdens de Kinderboekenweek vooral aandacht worden besteed aan de manier waarop kinderen zich identificeren met wat zij lezen. De uitwerking van het thema en de opzet van de speciale Kinderboekenweek-uitgave zijn er dit jaar op gericht het traditionele identifica- tiepatroon te doorbreken, en te stimuleren dat de jonge lezers zich nu eens niet alleen vereenzelvigen met de hoofdpersoon of de held van hun boek. Het speciale Kinderboekenweek boekje, dat dezelfde titel „Wie je droomt ben je zelf” draagt, zal hen daarbij behulpzaam zijn. Schrijver Paul Biegel bewerkte daarvoor het be kende sprookje Roodkapje. De bedoe ling is dat de kinderen zich in dit ver haal met alle sprookjesfiguren kunnen vereenzelvigen. De illustraties zijn van Carl Hollander. Als altijd zal de Kin derboekenweek weer worden opgeluis terd door tal van evenementen, waar van de uitreiking van de Gouden Grif fel de voornaamste genoemd mag wor den. Die uitreiking heeft 19 oktober plaats in het Haagse Hot-theater en vormt tegelijkertijd het startschot van de actie. (ADVERTENTIE) Produktschap voor Vis en Vïsprodukten, Javastraat 2b, Den Haag,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13