Theaterunie subsidie half miljoen minder Parodiërend theater te weinig doortastend 1765^ 3-zits 2.370,- L" meesterlijk Eft 1 zacht Twee omvangrijke cycli in Filmweek Arnhem E Engels zitcomfort IN PRODUKTIE BIJ THEATERUNIE Erasmusprijs voor cultuurhistoricus Rotterdam vraagt Rijk 10 miljoen extra voor kunst Folkloristisch Danstheater bedreigd met opheffing N S R N Prof. Werner Kaegi ■M Carré 90 jaar terug in de tijd (Van onze Haagse redactie) „JAN RAP EN Z’N MAAT” i vanwenneker in ru SIXTY minute QUEER show in Mickery Indiase danser Uday Shankar overleden Gescher&Kemper Dans Theater naar Joegoslavië KOOIJMAN SANITAIR B.V. 12 13 KUNST SEPTEMBER 19 7 7 2 8 WOENSDAG Manifestatie 13 tot 20 oktober AMSTERDAM. naar het serieuze theater. i diS1 •t I er allenig nog koud water uit. In anders. □•el. SANIPOORT 023 - 37 03 50 (COMPLETE BADKAMERS inclusief tegelwerk. door Peter Huysman AMSTERDAM. John Vaccaro’s Playhouse of the ridiculous is na jarenlange afwezigheid weer in Amsterdam neergestreken. In Mickery aan de Rozengracht, vanzelfsprekend, waar dit gezelschap tot en met 2 oktober een absurde theatersatire laat zien: „The SIXTY minute QUEER show”. Een bont en soms smakelijk grotesk spektakel dat is opgebouwd uit acht totaal verschillende scènes, die elkaar alleen raken omdat ze gemeen knipogen Vrijheidsdrang Ml 2-zits fauteuil 1.135,- 4 a nF Die klere does van jullie ken de tering krijgen Sta ik net helemaal ingezeept met een kop met haren, komt Bel Air hebben ze dat wel even rfWxf De in linnen cretonne -JKL V VV t hoezen zijn heel AVitÈ’ i *- verwi Linda van Dyck als meisje in een opvanghuis Linda van Dyck, die Gemma speelt in Jan Flap en z’n maat. 1 jk. 1 :ois. ik. 3 5) (Foto Bob van Dantzig) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) AMSTEL DIJK 217 AMSTERDAM TEL 020-44 5655 HM k- V Dit is rondborstige taal van Gemma, een rauwe meid met een klein hartje. Ze is een van de hoofdpersonen in het boek „Jan Rap en z’n maat” van Yvorine Keuls over de schokkende gebeurtenissen in een op vangcentrum voor jongeren. De schrijf ster maakte ook een toneelbewerking van haar boek. Het stuk gaat onder dezelfde titel op 1 oktober in De Brakke Grond in Amsterdam in première. De produktie is in handen van de Stichting Theaterunie. Linda van Dyck speelt de rol van Gemma, het meisje dat, omdat het nergens anders terecht kan, haar heil zoekt in het (Rijs- wijkse) opvanghuis. Zij beschikt met haar 29 jaren dus al over een tamelijk kleurrijke carrière. Een wild leven achter de rug? Nou, dat valt nogal mee. Vindt ze. „Ik zou er niet een speciale top uit kunnen halen. Ik heb in derdaad ontzettend veel mensen ontmoet, die mij op één of andere manier hebben geïnspireerd. Dat zijn cadeautjes. Dat ik het imago zou hebben een wilde meid te zijn, klopt niet met de werkelijkheid. Ik Over Yvonne Keuls is Linda prima te spreken. „Een zeer slimme, maar ook emo tionele vrouw. Vaak is zij meer bewogen dan wie ook van ons. Nee, Yvonne is absoluut geen verstarde Haagse dame. Als ze dat was geweest, had ze het nooit in dat opvanghuis kunnen uithouden als staflid”. Iets weet Linda overigens wèl af van hulpelozen, van mensen die door de maat schappij verpletterd zijn. „In Zweden, waar ik best weer eens naar terug zou willen, heb ik in gevangenissen en inrich tingen toneelgespeeld. Daardoor kan ik een beetje aanvoelen, wat „misfits” zijn. Bovendien pik je voldoende informatie op uit de kranten en van de televisie. Als je die dingen goed op je in laat werken, weet je precies hoe afschuwelijk het leven is dat deze mensen ja, vooral ook die uit het huis waar Yvonne werkte leiden Om een heleboel redenen vindt Linda van Dyck het fijn met deze produktie mee te werken. Cor van Rijn, Huib Broos, Coc- ki Boonstra: het zijn maar een paar namen van de vele goede acteurs die er in meespe len. Ze is er dol op te werken met regisseur Christiaan Nortier. „Er blijft met deze man geen deur gesloten. De hele boel heeft hij in de hand. Net Cecil B. de Mille. Een heel vakbekwame man. Een warm bad waar je je in kan wentelen. Ik ben gewoon trots op de Theaterunie, dat ze dit stel mensen bij elkaar heeft gebracht”. Hetzelfde zou gelden voor een kind uit een kindertehuis; dat zou niet graag met al haar ellende op het toneel willen staan. Maar ik voel daarentegen geen enkele gê ne. Om de rol te spelen heb ik wél het oude klofje, waarin Gemma gelopen kan heb ben, nodig”. vers, dansers en overheidsfunctionarissen, aan de oever van de heilige rivier de Gan ges verast. Uday Shankar was een oudere broer van de bekende sitarspeler Ravi Shankar. Hij begon zijn loopbaan als schilder; daarna ging hij over naar de danskunst, nadat de beroemde danseres Anna Pavlova hem daartoe had aangemoedigd. Hij had de Russische ballerina in West-Europa ont meet tegen het eind van de jaren twintig. Zij koos hem als partner in een ballet, gebaseerd op de Indiase mythologie. Met hem maakte zij een tournee door de Vere nigde Staten en Europa. Later keerde Uday Shankar naar zijn land terug om de klassieke dansvormen van India te bestuderen. Vervolgens richt te hij een eigen dansgroep op. In de bioscopen Scene 1 en Scene 2 wordt een programma vertoond met nos talgische films, in Luxor komen de film musicals aan bod, terwijl Saskia retro spectieve voorstellingen gaat geven van de Amerikaanse cineasten Robert Altman, John Milius, Martin Scorsese en Peter Bogdanovich. Het Rembrandtprogramma ziet er voor lopig als volgt uit: „Star Wars” van George Lucas (VS); „Providence” van Alain Res nais (Frankrijk); „Last Remake of Beau Geste” van Marty Feldman (VS); „La Den- tellière” van Claud Goretta (Frankrijk); „Valentino” van Ken Russell (Engeland); „Le juge fayard” van Yves Boisset (Frank rijk); „L’homme qui aimait les femmes” van Francois Truffaut (Fr.); „Le désert des Tartares” van Valerio Zurlini (Italië). De prijs is Werner Kaegi verleend om zes redenen. Als historicus bestudeerde hij diepgaande de renaissance en het huma nisme in zijn thans bijna voltooide mono grafie over de negentiende-eeuwse renais- sance-kenner Burckhardt en beoefent hij het genre van de wetenschappelijke bio grafie op onovertroffen wijze. Historici hebben deze monografie als fenomenaal gekenschetst. Kaegi heeft zich vooral bezig gehouden met de vraag hoe een bepaalde tijd zich rekenschap geeft van zijn verleden. De laureaat kan ook gelden als een universeel historicus in de traditie van Jacob Burck hardt en Johan Huizinga. Hij geeft uit drukking aan een Europees humanistisch ideaal dat teruggaat op Hugo de Groot, Castellio en Erasmus. Een van de redenen voor toekenning van de prijs is voorts dat Kaegi het werk van de Nederlandse histo ricus Johan Huizinga voor het Duitse taal gebied heeft ontsloten. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Het Nederlands Dans Theater zal op 29 en 30 september voorstel lingen geven op het BITEF-Festival in Belgrado. Het programma van de dans groep, die tot en met 2 oktober in Joegosla vië blijft, zal werken uitvoeren van de eigen choreograaf, Jiri Kylian. Dat zullen zijn: Elegia (op muziek van Sjostakovitsj), Symphonie in D (Joseph Haydn) en Stool game (muziek Arne Nordheim). Aansluitend op het festival zal het Dans Theater nog voorstellingen geven in het Nationale Theater. Dat gebeurt in het ka der van een cultureel uitwisselingspro gramma tussen Belgrado en Den Haag. wis (Engeland); „Rubber gun” van Allan Moyle (Canada); „Das Brot des Backers” van Erwin Keusch (Duitsland); „Langt borta okh nara” van Marianne Arne (Zwe den); „Harlem County USA” van Barbara Kopple (VS); „Tagebuch eines Liebenden” van Sohrad Shahid Saless (W. Duitsland). (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het Centraal Dansbe- raad heeft er bij de minister van CRM op aangedrongen dat er middelen worden ge vonden om het Internationaal Folkloris tisch Danstheater te kunnen laten voortbe staan. Het IFD kampt met een tekort van twee ton. Wordt dit tekort niet tijdig aange vuld, dan zal de groep moeten worden geliquideerd. Het IFD wordt gesubsidi eerd door het departement van CRM en een aantal gemeenten. Rotterdam voelt zich duidelijk ten ach ter gesteld op kunstgebied. In de brief aan de kabinetsinformateurs schrijft het colle ge, dat voor 1977 21,6 miljoen is uitge trokken voor de musea in de Maasstad. Daar staat geen bijdrage van het rijk te genover. De stadsbestuurders wijzen erop, dat het Museum Boymans-Van Beuningen en het Maritiem Museum van nationale betekenis zijn. De buffetprijzen zijn ook die van 90 jaar terug. Om iedereen gelijke kansen te ge ven, zal er geen telefonische en schriftelij ke reservering plaatsvinden. Niemand kan er in Carré bij de musicalpremière in zonder ervoor in de rij te hebben gestaan. De kassa gaat zondag om elf uur open. Voorts klaagt het college over de achter stelling van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest bij het Concertgebouwor kest. De geringe rijkssubsidie voor het toneel, die van 1,9 naar 2,4 miljoen omhoog moet, het exploitatietekort van de muziekschool van 7,5 waarin het rijk slechts 600.000 mee betaalt, en de te klei ne hulpverleningen bij andere activiteiten, zoals film international, stadsbeschilde ring, wijktentoonstellingen, musische vor ming enz. NEW DELHI (UPI). Uday Shankar, de man die de dansen van India in het westen introduceerde en populair maakte, is na een langdurige ziekte in Calcutta overleden. Hij was 77 jaar. Zijn stoffelijk overschot werd in tegenwoordigheid van’ duizenden bewonderaars, onder wie beel dende kunstenaars, dichters, romanschrij- DEN HAAG (ANP). Prins Bernhard heeft als regent van De Stichting Erasmus prijs de prijs, die 100 duizend gulden be draagt, gisteren uitgereikt aan de Zwitser se cultuurhistoricus Prof. Dr. Werner Kae gi. De plechtigheid had in de Ridderzaal in Den Haag plaats in aanwezigheid van Ko ningin Juliana. ois. B Tijdens de afgelopen jaarvergadering van het Centraal Dansberaad, overlegor gaan op het terrein van de dans in zijn diverse beoefening, heeft men zich uitge sproken voor handhaving van het gezel schap. Het heeft zich volgens het Dansbe raad een duidelijke plaats veroverd tussen andere Nederlandse groepen en draagt bij tot de diversiteit van het nationale aanbod. Het IFD is in Amsterdam gevestigd. Linda van Dyck heeft met opzet het boek van Yvonne Keuls vooraf niet gelezen. „Ik was eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in wat voor soort toneelstuk er uitkwam en welke ideeën regisseur en schrijfster had den. Ik heb het op me af willen laten komen. Het stuk (de toneelbewerking) was nog niet af, toen we friet de repetities begonnen. Dat was begin augustus. Met z’n allen hebben we er aan geslepen en gepo lijst. Dat is het voordeel als je met een Nederlandse schrijfster werkt”. ROTTERDAM (ANP). Het College van B. en W. van Rotterdam heeft in een brief aan de kabinetsinformateurs aan dacht gevraagd voor de achterstelling op kunstgebied door het rijk. Al jaren wordt in een regelmatige briefwisseling tussen de Maasstad en de regering geredetwist over de hoogte van de rijksbijdrage aan de Rotterdamse kunstsector. Nog-steeds be staat er een aanzienlijk verschil tussen de bijdragen aan Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Het Rotterdamse stadsbestuur wil, dat dit verschil nu eindelijk wordt opgeheven. „Praten over een toneelstuk vóór de pre mière vind ik eigenlijk verschrikkelijk, maar we zijn er nu toch roept Linda opgewekt door de Frascati-„kantine” aan de Nes. Ze heeft net een repetitie achter de rug. Omdat ze de hele dag nog niet gegeten heeft, propt ze met veel geestdrift een belegd broodje in haar mond. Haar be faamde lange lokken heeft ze ten behoeve van de rol van Gemma afgeknipt tot schouderhoogte. Ze moet even slikken als zij terugdenkt aan het moment dat ze de schaar erin zette. Bij alles, wat ze zegt, vraagt ze zich af of ze duidelijk genoeg is. „In het verleden ben ik zo vaak misver staan”, legt ze uit. „Ik ben vaak zo ongenu anceerd, zo opgeblazen belangrijk in de krant gezet”. BIJ UTRECHTSE BRUG Eigen parkeerterrein De burgemeester en wethouders vragen de kabinetsinformateurs ervoor te zorgen, dat Rotterdam minimaal 10,2 miljoen extra van het Ministerie van CRM krijgt. Dit bedrag is nodig om de rijksbijdrage voor de kunstsector per hoofd van de bevolking voor Rotterdam gelijk te trek ken met dat voor de gemeente Den Haag. Hans Saaltink, tevens programmeur van de Utrechtse Cinemanifestatie, die om de twee jaar in afwisseling met de Filmweek Arnhem georganiseerd wordt, heeft voor het Luxor-programma de volgende films al onder contract: „L’une chante l’autre pas” van Agnes Varda (Frankrijk); „Chi nese Roulette” van Rainer Werner Fass binder (W.-Duitsland); „Telefoni Bianchi” van Dino Risi (Italië); „Bondage of Love” en „Platonow” van Nikita Michalkov (USSR); „Wizards” van Ralph Bakshi (VS); „Before hindsight” van Jonathan Le- A1 heeft Linda dan veel meegemaakt, op geen enkele wijze komen de levens van Linda en Gemma met elkaar overeen. „Ik zou niet weten wat een kindertehuis bete kent. Ik kom uit een heel ander milieu, heb een leuk familieleven en een goede oplei ding gehad. Maar ik geloof trouwens ook niet, dat je dezelfde figuur moet zijn, die je speelt. Je kan ook met je hersens en gevoe lens bij iemand zijn. Het bestaat niet dat een hoer haar eigen leven zou kunnen spelen. Ze zou te veel van zichzelf moeten prijsgeven. Ze zou zich gegeneerd voelen daarmee in de openbaarheid te treden. AMSTERDAM. Het ministerie van CRM heeft een half miljoen gulden beknibbeld op het budget van de Stich ting Theaterunie, die als eerste produk tie in het nieuwe seizoen 1977-’78 Yvonne Keuls’ „Jan Rap en z’n maat” (kosten 3 ton) op haar programma heeft staan. Publiciteitsman David Schild zegt: „Het zou best een s bij deze ene produktie kunnen blijven. Het vreemde is dat CRM wel knijpt op het geld voor de produkties, maar ons apparaat fi nancieel intact laat. Maar laat men niet vrezen dat we duimen gaan draaien: we zijn bezig te onderzoeken op een andere manier aan het noodzakelijke geld te komen”. Vorig seizoen bracht de Theaterunie vier produkties uit. In verband met de nu al gebleken grote belangstelling voor „Jan Rap en z’n maat” over de problemen in een opvanghuis voor jon geren heeft de Theaterunie besloten twee premières in De Brakke Grond te houden: één op 1 oktober en één op 3 oktober. Tot 22 oktober wordt daar doorgespeeld. Daarna gaat het stuk het land in. Met Linda van Dyck, één der hoofdrolspeelsters in „Jan Rap en z’n maat”, hadden wij een gesprek. (Van onze Haagse redactie) ARNHEM. Voor de elfde maal zal in de Gelderse hoofdstad een Filmweek Arnhem worden georganiseerd. Deze tweejaarlijkse manifestatie vindt plaats van 13 tot en met 19 oktober en zal in totaal zes Arnhemse bioscopen in de feestelijkheden betrekken. met verwisselbare hoes. De in linnen cretonne uitgevoerde hoezen zijn heel gemakkelijk verwisselbaar Linda’s loopbaan. Geboren in Amster dam (op 18 mei 1948). Gymnasiumoplei ding. Een half jaar bij de toneelgroep „Ensemble”. Daarna „per ongeluk de pop muziek ingegleden”. Van 1969 tot ’73 in Zweden („vier tv-programma’s per jaar, gewerkt met Ardy Struwer, toneel ge speeld, muziek gemaakt: ik kon al m’n eieren kwijt!”). Terug in Nederland: rollen in „Tanchelijn” van Mulisch en VARA’s Waaldrecht-serie. Vorig seizoen met Ton van Duinhoven in „Niet bereikbaar” van Simon Gray: „Meer dan 180 voorstellin gen, een waanzinnige tournee, een fantas tische ervaring met een superacteur als Van Duinhoven zij aan zij te staan”. houd wel van avonturen, zoals bijvoor beeld in m’n eentje naar Zuid-Amerika gaan. Maar ik ga altijd heel analytisch te werk. Ik kom zelden voor verrassingen te staan. Ik ben niet iemand die in zeven sloten tegelijk loopt. Wat je ook doet, het moet allemaal overdacht zijn. Als tegen pool daarvan moet je veel lachen”. De Rijksbijdrage voor de kunstsector per hoofd van de bevolking van Amster dam bedroeg in 1976 74, die voor Den Haag 25 en voor Rotterdam 8. Het College van B. en W. tekent daarbij aan, dat Rotterdam verreweg het meest per hoofd van de bevolking aan kunst uitgaf. De Maasstad wil daarom voor 1976 17 per inwoner erbij. Men gaat uit van een bevolkingsaantal van 600 duizend. Dan weer ernstig over Gemma en „Jan Rap en z’n maat”: „Ze is zo rebels! Door haar moeder is ze, toen ze nog erg jong was, afgestaan aan de kinderbescherming. Ze is van het ene tehuis naar het andere gezeuld. Daardoor is Gemma een niet te stuiten meid geworden, met een onvoor stelbare vrijheidsdrang. Ze wil alles, be halve de muren van een inrichting om zich heen. Ze is door de ergste stront heen geweest. Toch weet ze er steeds weer uit te komen. Maar ze is heel erg eenzaam. Pro beert contacten te leggen door te stompen, te schelden, en te sarren. Ze levert continu met iedereen veldslagen. Maar toch gaat iedereen na verloop van tijd veel van haar houden”. De nieuwe show van het gezelschap uit New York wordt bewust gepresenteerd alsof ze nog niet rijp is voor opvoering. Het publiek woont een „openbare repetitie” bij van een voorstelling die veelal aardig tot wasdom gekomen is maar op sommige plaatsen fantastisch hapert. De „regis seur” is aanwezig, bekijkt het gebeuren op het speelvlak met een kritische blik vanuit verschillende hoeken van de theaterruim te en roept aanwijzingen en/of correcties. Zo’n repetitiesfeer is door The Playhou se uitstekend benut om ook alle kinderach tige toneelspelers-aanstellerij uit te meten. Spelers die hun rol niet kennen, die te laat op de repetitie verschijnen met een stomp zinnige smoes of die zeuren tot ze er bij neervallen. Zulke aspecten worden in deze show prachtig doorgeprikt. Het zijn maar korte momenten, maar ik vind ze de beste. Beter dan al het andere toegegeven prachtige bonte, groteske en noem-maar-op-werk. Dat is al zo dikwijls door allerhande andere groepen gedaan en van Vaccaro en de zijnen verwacht je dan een werkelijk aanpakken. Dat proef je in deze show niet. Daarvoor ontbreekt het aan doortastendheid. Steeds als de groep Debra Greenfield en Marie Antoinette Rogers in het openingsnummer van The SIXTY minute QUEER show. M In het Arnhemse Gemeentemuseum zul len nog nader te bepalen activiteiten plaatsvinden, waaraan medewèrking wordt verleend door het Nederlands Film museum en het Verenigd Nederlands Filminstituut. En ten slotte vindt op 18 oktober per traditie in dit kader de mani- féstatie Open Doek plaats, die een ieder in staat wil stellen zelf vervaardigde films openbaar te vertonen. AMSTERDAM. Het Amsterdamse theater Carré gaat het 90-jarig bestaan vieren met een speciale voorstelling waar voor het publiek toegangsprijzen-anno- 1889 kan betalen. Dit betekent dat voor de première van de nieuwe musical Fox trot van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink de toegangsprijzen variëren van een kwartje (galerij), drie kwartjes (bal- con) en één gulden (parterre) tot 1,50 voor stalles en loge. Er t staan twee omvangrijke filmcycli gepland. De ene (in het Rembrandttheater) vertoont de meest prestigieuze projecten die de onderscheiden Nederlandse distri buteurs het komende filmseizoen denken uit te brengen. De andere (in het Luxor- theater) presenteert een selectie films met een meer uitgesproken art-karakter, of gemaakt met uitgesproken politieke inten ties. binnen een bepaald programma-onder- deel met vaart parodiërend op weg lijkt, begint de hapering en wordt er niet tot op de bodem doorgegaan. Elk onderdeel op zich verzandt en verstart en eindigt in het niets. Overigens, de show duurt langer dan de zestig minuten die de titel suggereert. Die titel leidt trouwens niet zo naar verduide lijking. Queer is slang voor homoseksueel en een echte homo-theatershow is dë Sixty minute Queer show niet, al worden veel mannen ingezet in vrouwenrollen. Queer staat ook voor wat niet gebruikelijk is en die betekenis is hier meer van toepassing. Om nu niet in mineur te eindigen: ik heb me zeker vermaakt en veel gelachen, want de spelers van The Playhouse tonen feeste lijk de fijnste humorkneepjes en dat ge beurt in dezelfde ontspannen souplesse die je bij Nederlandse groepen aantreft die de toneelschoolballast terzijde geschoven hebben. Na de voorstellingen in Mickery gaat de show het circuit in en komt op zaterdag 8 oktober in de Toneelschuur in Haarlem. KO VAN LEEUWEN I DUJARDIN VIEUX èK v

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13