Matige finale van Terug uit het Verre in RK Bavo Oosten: vaag en onontwikkeld toneel De kaslen- wand met de zwevende deur J 2490,- Uiteraard met automatische ritmebegeleiding, solostemmen; o.a. piano, accordeon, banjo enz., alsmede het one-finger-chord-systeem. f f R Houdini" tijdens wereldpremière in Theater Carré Magie geaccentueerd in songs van Dowland BOCTE-BOBOIS EINDELIJK IS HETZOVER^n HAMMOND DOORBREEKT DE PRSJSBARRIÈRE OPORGELGEBIED. ra F N ■-I'S! ■11 H r Kosten noch moeite A Alfred Deller en Leonhardt vanavond in Haarlem interlübke Grifteater bestaat nu officieel Ouwens wint kort geding Hitkrant rfll VANAF VANDAAG DE NIEUWE HAMMOND-'ROMANCE”. SERIE BIJ MUZIEK SICKING Maatschappijvisie >R;: fc 22 VRIJDAG 3 O SEPTEMBER KUNST 19 7 7 te- Mg NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Oudp Groenmarkt 20-22 Haarlem. Tel. 023-310220 I f-’.a KO VAN LEEUWEN. JOHN OOMKES. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIES) abonnement 6 concerten f 55,- (a.i.) Sedert 1849 Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel. 023-3129 92 JOH AN VAN KEMPEN 1 Al snel nadat de hoofdpersoon het ou derlijk huis heeft verlaten om op toernee te gaan, wordt de dubbele bodem in Schats opera duidelijk. Houdini, de boeienkoning heeft succes en de artiest weet zich los te maken van de uitbuiting. In het bevrij- dingslied, „A Song of Liberation” - waarin ■ü- Houdini (Jerold Norman) in een scène waarin gesymboliseerd wordt dat politiekorp sen de vrijheid van de mens beperken. (Eoto Jaap Pieper) (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Bernard Bartelink, de vaste organist van de Kathedrale Basiliek Sint Bavo (Leidsevaart, Haarlem) en de vaste bespeler van het Willibrord-orgel be sluit de reeks zaterdagmiddag-concerten in de Kathedrale Basiliek volgende week zaterdag met het spelen van werken van Widor (Finale van de Vijfde Symfonie), Brahms, Saint-Saëns, en Orthel. In de Uitwijzer van gisteren stond abu sievelijk vermeld dat het concert dat Jean Janssen aanstaande zaterdagmiddag zal geven, het laatste zoty zijn. Aanvang van beide concerten is 15 uur. Het collectief bestaat uit de acteurs Naomi Duveen, Klaske Bruinsma, Els van de Nes, Warry van Klaveren en Paul van Kolck. Frits Vogels voert de regie. Hun eerste produktie, in 1975, droeg eveneens de naam „Grif” en was afsluitingsproject van een lessenperio- de aan de mime-school. In 1976 volgde een nieuw project genaamd Grotten- Van. De groep verbouwde daartoe de voormalige bioscoop De Liefde aan de Dacostakade tot een theater, dat sinds dien intensief wordt gebruikt. Dit jaar werd besloten de activiteiten op offi ciële leest te schoeien en een subsi dieaanvrage in te dienen. Die werd on langs door CRM ingewilligd. De ge meente Amsterdam verstrekte een aan vullende subsidie. zal de nu officieel bestaande zien zijn van 12 t.m. 15 oktober Shaffy-theater in Amsterdam t.m. 22 oktober. AMSTERDAM (ANP). Deze week is in Amsterdam een nieuw theaterge zelschap opgericht onder de naam „Coöperatieve vereniging Grifteater”. Het gezelschap dat al sedert 1975 actief is, richt zich in het bijzonder op experi mentele en kunstvernieuwende pro jecten. Norma Schittert - legt Schat de link met het loskomen van onderdrukking, gevan genschap en uitzichtloosheid. De mens kan en moet zichzelf bevrijden. Prachtig is de begeleiding in deze aria getroffen. Sub tiele, beeldende muziek waarin een ver wachtingsvolle hoornsolo of crescendo’s van de aan het Concertgebouworkest toe gevoegde steelpangroep wezensvreemde, maar boeiende elementen vormen. Niet het wijd en zijn bekende Deller-consort dus, maar ditmaal een solo-optreden van de leider en geeste lijke vader ervan. Niemand minder dan Gustav Leon hardt begeleidde de beroemde falset-zanger volgzaam op het klavecimbel en liet zich, zoals bij een figuur van dergelijke naam te verwachten was, eveneens solistisch horen. De twee door hem verzorgde instrumentale inter mezzi in het geheel aan barok muziek gewijde concert, bestonden uit composities van Byrd en Couperin. Alhoewel Leonhardt de van hem bekende affiniteit met deze oude kunst steeds aan de dag legde, kon de na de pauze gespeelde Suite in F van Louis Couperin de intensiteit van Byrds mooie en interessante Fantasia bij voeren. Het lijkt dan op een/verwelkte witte roos. Historisch zijn daarna de ge beurtenissen met het echtpaar Conan- Doyle (de schepper van Sherlock Holmes en zijn vrouw) die Houdini proberen te overtuigen van de mogelijkheden van het spiritisme om in contact te komen met de overledene. Houdini doorziet het bedrog en ontmas kert het medium tijdens de valse seance. Het symboliseert Schats visie op leven en dood. Er is geen andere hemel dan de aarde. Het hiernamaals is een illusie, waarop na Houdini’s dood de nadruk wordt gelegd doordat zijn weduwe Bess geen contact met hem kan krijgen. Tot aan het slot komt Schats mening zeer goed uit de verf, vooral omdat het immense podi um met de aangebouwde zijpodia een speelvlak vormt, die de handeling beter doet uitkomen dan bij een normaal toneel het geval zou zijn. Belichting, aankleding, de vlotte wijze waarop Norman, Peters en Farha elkaar de presentatie overdragen, alles is tot in de puntjes verzorgd. In de finale echter kristalliseert het een en ander minder uit. De handeling is dan minder omdat de vier hoofdpersonen - Houdini, Bess, zijn moeder Cecilia en zijn manager - de boodschap van de opera nader toelich ten. De mensheid moet de ketenen af schudden, is Schats stellige mening. Wat die opgave voor gewone mensen inhoudt, wordt uit Schats opera niet duide lijk. Misschien is het ontbreken van een voudige positieve handvatten de reden dat de finale tegenvalt. Weinigen is het ver gund over dezelfde mannetjesputters-ca- paciteiten te beschikken als Schats Houdi ni, die nota bene de dood ontmaskert. Velen kunnen immers vandaag de dag het leven al niet aan? Toch is Houdini een opera, waarin Schat tot een volwassen hoogte is gegroeid. Het is geen probeersel, maar een gebeurtenis dip het bijwonen waard is. Op 1, 3, 5, 7 en 11 oktober zijn er avondvoorstellingen in het Amsterdamse Carré; op 9 oktober is er een matinee (aanvang 14 uur). lange na niet evenaren. Byrds muziek bleek tegen Leonhardts immer sobere registratie-aanpak (waarbij het hogere octaafregister vrij weinig wordt ingescha keld) veel beter bestand dan de meer uiterlijk gerichte suite van de midden zeventiende-eeuwse telg uit het geslacht Couperin. Bovendien werkte het vele pluche van de Kleine Zaal niet positief uit op de klank van het klavecimbel (hout en steen daarentegen, flatteren in zo’n geval). Bij de begeleidingen van vijf songs van Dowland, waarmee het programma werd geopend, viel ook op dat de „attaque” van dit instrument eigenlijk wat te agres sief aandeed ten opzichte van de tere falset-zang. Een luit (Dowland was zelf een beroemd luitspeler) is hier oorspronkelijk ook bedoeld. Misschien had daarom het gebruik van het luitregister op het klavecimbel uit komst kunnen bieden. Overigens behoorde dit eerste programma-onderdeel tot het beste wat op deze avond werd geboden. Alfred Deller geeft deze verfijnd-spirituele songs precies wat zij moeten hebben om in alle aspecten tot hun recht te komen. Daarbij lijkt het of Deller in het hierbij steeds aangewende uiterst zacht en ingehouden stemgebruik, de lijnen steeds modellerend, zijn hele ziel kan leggen. En het is juist in dit ongehoord maar blijvend kernach tig pianissimo, waar de magie van deze meester-coun- tersinger zetelt. De Kleine Zaal is ook nog nooit zo „Terug uit het Verre Oosten” heet het stuk dat Hertje Peeck zelf schreef en regis seerde en het lijkt symbolisch voor haar bedoelingen. Dire jonge mensen, twee jon gens en een meisje, keren terug van een reis van drie maanden uit een geheel ande re wereld. Bij elkaar hadden ze het fijn, maar eenmaal weer thuis valt alles uiteen, loopt alles mis. Het meisje blijkt een ver houding te hebben met haar zwager, een van de jongens smokkelde heroïne en dat brengt respectievelijk veel verdriet en dood. Het stuk van Hertje Peeck ging donder dagavond is première in de Toneelschuur. Het is nogal chaotisch van opbouw, al zijn er enkele facetten die dramatisch niet on interessant overkomen. Zoals de desillusie die optreedt als het ideale vrije leven een fictie blijkt. Maar alles blijft dramatur gisch onontwikkeld op een hoop liggen. Problemen worden aangeroerd,maar de oorzaak blijft verborgen. Wat we zien zijn slechts clichématige karaktertekeningen. Het blijft allemaal steken bij vage indica ties van de werkelijke bedoeling, al wordt wel duidelijk dat ook een alternatieve leef wijze z’n eigen uniformiteit kent. Hertje Peeck en haar mensen willen in korte tijd het stuk duurt een uur zoveel kwijt dat ze de adem in de keel stokt en we niets wezenlijks meer horen. Daar komt bij dat lang niet iedereen in dit gezelschap qua toneelspelen boven het ni- muisstil geweest als tijdens een indringend lied als „In darkness let me dweil”. Het was misschien wel jammer dat daarnaast ook Handel op het programma stond. Al klonk warempel hier in het accompagnement het klavecimbel juist het best; het counter-tenortimbre verloor er zijn overtui ging. Niet zozeer omdat dan de zuiverheid hier en daar in het geding komt, de coloratuur „glijerig” wordt en de materie niet meer voor de volle honderd procent tech nisch kan worden beheerst, maar veeleer vanwege de akelige, geforceerde klank die daarbij om de hoek komt kijken. De opera-aria „But hark, the heavenly sphere” (uit Semele) was daarvan helaas een treffend voorbeeld. Je gaat dan naar éen „normale” alt verlangen. Gelukkig werd de wijze van intiem maar uitdruk kingsvol musiceren zoals je dat in het werk van Dow land had kunnen proeven, weer opgevat in de vijf na de pauze gebrachte, suggestieve songs van Purcell. En dat dan wel heel adembenemend in „that makes me wish to die” uit „Since from my dear Astrea’s sight” en tenslotte in de onovertroffen barok-topper „Music for a while”. Muziek die Alfred Deller als op het lijf geschreven is en die bovendien door zijn toedoen, tegelijk met het ver werven van erkenning voor de falsetzang, in deze eeuw opnieuw (en zeer terecht) een vaste plaats op het inter nationale repertoire heeft gekregen. veau van de betere dillettant uitkomt. Jammer van al het goed bedoelde enthou siasme. Vanavond en zaterdag wordt de voor stelling herhaald. Er wordt om zeven uur begonnen. HAARLEM. De actrice Hertje Peeck heeft naar eigen idee met een groepje enthousiaste collega’s een toneelstuk ge maakt over de generatie „nieuwe vrijge stelden”. Onbekrompen levende jonge mensen van na de oorlog, die er in hun bestaan ruimere opvattingen op na hou den dan misschien ooit tevoren mogelijk was. Een bestaan dat vooral gevoed werd met een niet onaanzienlijke dosis idealis me. Een generatie van mensen die vrijheid van denken en doen in de ruimst mogelij ke zin willen en die de loodzware bagage van overleefde normen van zich hebben afgeschud. Maar wat is de uitkomst? Bin nen dit wereldje is eigenlijk niemand los ser van algemeen geldende normen komen te staan dan in het burgerlijk bestaan van weleer. Zijn maatschappijvisie kan hij met be- I hulp van de figuur van Houdini overduide lijk vorm geven. Net zoals de boeienkoning haastig uit netelige situaties moest zien te I komen, omdat anders de dood kon volgen, zo dient de mensheid zich volgens Schat ook tijdig te bevrijden. Zo niet dan is het trieste resultaat de ondergang van de men selijke waardigheid, de dood of de verne dering. De vrije mensheid staat centraal in de opera Houdini, die verder de aandui ding Circusopera draagt, omdat los van de figuur van Houdini en de politiek-maat- schappelijke verwerking van het thema de boeienkoning een circusattractie was, een brokje boeiend volksamusement uit de eerste helft van deze eeuw. Dat facet aan de zaak heeft geresulteerd in een grootse en kleurrijke presentatie, die gezien het gebruik van vuurvreters, clowns, acrobaten, illusionisten en het Amsterdams Electrisch Circus, de om schrijving waar spektakel behoeft. te emigreerde naar Amerika, waar de vooruitzichten beter leken. Beschrijvingen van Eriks jeugd zijn mengsels van waar heid en verdichting, dus die laten we in dit bestek buiten beschouwing, maar feit is dat hij zich al op jonge leeftijd richtte op het variété. Met weinig succes bouwde hij moeizaam een bestaan op als manusje van alles, i totdat hij op een dag een boek in handen kreeg van de Franse illusionist Robert- Houdin, gegrepen werd en zijn aanpak drastisch veranderde. Hij bekwaamde zich in spectaculaire ontsnappingen, train de zijn lichaam en oefende op allerlei „onmogelijke” uitdagingen. Al spoedig stond de kleine Amerikaan zowel in- de Oude als in de Nieuwe Wereld bekend als „The great Escape”. Hij het zich boeien, in elke gevangenis opsluiten; Houdini kwam eruit. Slechts twee keer bereikt Schat eenzelf de intensiteit. Dat gebeurt in een scène waarin Houdini zijn overleden moeder op gebaard vindt en rouwt. Met eenvoudige middelen heeft Donya Feuer een welhaast sprookjesachtig doodsbed weten te rang schikken door dansers een verstilde ver siering met een groot wit kleed uit te laten ü- Scène uit „Terug uit het verre oosten" dat gisteravond voor de eerste maal in de Toneelschuur werd uitgvoerd. I d Lisse Blokhuis 24 Tel 02521-10569 Rijnsburg - Winkelcentrum Hoftuin Tel 01718-224015 muziek sicking Official Hammond-dealer t’ Concertgebouw Haarlem - dinsdag 4 oktober 1977 - 20.15 uur EERSTE CONCERT SERIE A dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist EDUARDO DEL PUEYO - piano Wie nu is deze Houdini die Schat heeft geünspireerd tot het componeren van een opera die meer is dan een spektakelstuk en een biografie, hoewel deze volksopera be gint met de geboorte en eindigt met ’s mans tragische dood. Ruim een halve eeuw na zijn overlijden weten we iets meer over Erik Weiss, zoals Houdini in werke lijkheid heette. Hij werd in 1874 in Boeda pest geboren als zoon van een joodse Hon gaar, een rabbijn die snel na Eriks geboor- Bij de verwerkelijking van Schats derde opera (na Labyrint en Reconstructie) zijn kosten noch moeite gespaard. Het Con certgebouworkest onder leiding van Hans Vonk, Het Nederlands Operakoor en leden van Het Nationale Ballet werkten onder regie van Doya Fener maandenlang hard aan een resultaat, dat de opera overziende, er wezen mag. De titelrol, Harry Houdini, wordt gezongen door de jonge Amerikaan se tenor Jerold Norman, gedanst door Clint Farha en cachet gegeven door boei- enkoning Howard Peters. Jennie Veeninga speelt Houdini’s vrouw Bess, naast Cecilia, zijn moeder en zijn manager (respectieve lijk vorm gegeven door Sarah Velden en de subliem acterende Jan Derksen), een van de vier hoofdpersonen. AMSTERDAM (ANP). De Hit krant moet op de voorpagina van haar eerstvolgende editie een rectificatie plaatsen van een eerder gepubliceer de recensie over het grammofoonplaa tje „I remember Elvis Presley”. Bij in gebreke blijven zal de Hitkrant ,een dwangsom van 10.000 gulden per week moeten betalen. Dit heeft rechtbankpresident mr. W. J. Borgerhoff Mulder bepaald naar aanleiding van een kort geding dat de producer van dit plaatje, Eddy Ou wens, tegen het tijdschrift had aange spannen wegens belediging. Felix Meurders, recensent bij Hitkrant, had zich in een bespreking nogal laatdun kend over zijn schepping uitgelaten. Onder andere had hij gesproken van „een ergerlijk staaltje van lijkenpikke- rij”, „misselijk makende geld-uit-de-zak-klopperij” en „een ui termate eng produkt”. Meurders doelde daarmee op het feit dat Ouwens de hit door hemzelf gezongen onder de schuilnaam Danny Mirror ónmiddellijk na de dood van de beroemde rockzanger op de markt had gebracht: de plaat lag al in de winkels voordat Elvis begraven was. Naar het oordeel van de rechter heeft Meurders vooral met de termen „lijken- pikkerij” en „geld-uit-de-zak-kloppe- rij” gesuggereerd dat Ouwens met zijn plaat op een onoirbare wijze zou heb ben getracht zich te verrijken. Gecom bineerd met de „onnodig grove bewoor dingen” waarin het artikel was gesteld, leverde dit volgens de rechter een on rechtmatige daad op. -T Dit fabelachtige kunnen van deze haast zoals gezegd mythische figuur, van wie vele stoute staaltjes bekend zijn, bracht Peter Schat op het idee om een Bevrij- dingsopera te maken. Houdini is het sym bool voor de eigen bevrijding van de com- ponist, het loskomen van zijn politieke denkbeelden, die hij van huis uit heeft meegekregen. Achter deze niet opdringerige, zwevende deuren bevindt zich een oneindig variabel kastenwapdsysteem. Zwevende deuren in lak- uitvoeringen, in spiegel- fronten of indien gewenst met moderne meubel stoffen bekleed. De kastenwand met zweven de deur is met alle andere interlübke meubelen te kombineren. AMSTERDAM. Ter gelegenheid van zijn 65ste verjaardag, zo heet het, concerteert de counter-tenor Alfred Deller tweemaal in Nederland. Dit op uitnodi ging van de Nederlandse Bachvereniging, die deze concerten organiseert. Alleen de randstad wordt deze eer aangedaan. Vanavond is de Haarlemse Bakenesser- kerk de plaats van handeling en gisteravond verzamel de zich hiertoe reeds een grote groep liefhebbers van deze intieme zangkunst in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Vijfenzestig jaar en een onverminderde expressiviteit in de muzikale voor dracht, bij een nog steeds volkomen gaaf stemgeluid. En dat na een exclusieve, maar grootse carrière van meer dan dertig jaar. Schat predikt bevrijding van de mens AMSTERDAM. Theater Carré bestaat binnenkort 90 jaar en geheel in overeen stemming met de tijd waarin we leven wordt er teruggeblikt naar de goede oude tijd. Het publiek zal tegen nostalgische prijzen naar binnen mogen. Gisteravond had in het jubilerende theater een wereldpremière plaats, waarnaar we lang hebben uitgekeken. In opdracht van de Nederlandse Operastichting wijdde Peter Schat - in nauwe samenwerking met de Engelse schrijver Adrian Mitchell, die bereid was het libretto te schrijven - zijn tijd, concentratie en onmiskenbaar groot, edoch soms controversieel compositorisch talent aan de legendarische boeienkoning Harry Houdini. Deze bij zijn leven al mythische figuur, die feilloos sloten ontgrendelde en zich uit alle ketenen wist te bevrijden, verpersoonlijkt en symboliseert voor Schat alles wat met bevrijding te maken heeft. programma Beethoven - Pianoconcert no 4 Mahler - Symfonie no 5 entrée f 11,- (a.i.) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 Haarlem, van 10-15 uur; telefonisch 3209 94 van 12-15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23