in Bescheiden maar helder beeld van Rembrandts bekende grafiek vanURK Rainbow staat bol van goedkope pretenties Sacco blijft steken absurde vrolijkheid Maatwerk in tiideliik s Pil NVV: bezuinigingen CRM catastrofaal „DE ROEM VAN DE KUNSTENAAR” IN TEYLERS MUSEUM OPVATTINGEN VAN RITCHIE BLACKMORE VEROUDERD STRUCTURELE SUBSIDIËRING DOOR CRM, NOORD-HOLLAND EN HAARLEM 2,20 Club Teatro uit Rome in Mickery Bijna half miljoen provinciale steun toneelgroep Centrum Honderd-Guldenprent JT uitzendbureau KUNST 19 7 7 OKTOBER WOENSDAG 5 (Van onze kunstredactie) metworst dat Perspekt voor het eerst in haar bestaan een structurele basis heeft gekregen. Dat be tekent ook voor de volgende jaren een norma le inpassing in het subsidiebeleid van de onderscheidene overheden. RESTAURANT Verse erwtensoep 1,30 HAARLEM. „De roem van de kunstenaar” is een onderwerp waarover kapitale boekwerken kunnen worden geschreven. De stichting Openbaar Kunstbezit greep het thema aan voor een se rie instructieve radio- en televi sieuitzendingen en een aantal grote musea haakt daar weer op in met over het algemeen vrij te leurstellende tentoonstellinkjes die maar een heel klein deel van het bijna onoverzichtelijke ter rein bestrijken. Zonder in chauvi nisme te vervallen: het Vincent van Goghmuseum in Amsterdam, het Mauritshuis (met Rembrandts Anatomische les) en het Gemeen te Museum (met Mondriaan) in Den Haag steken met hun beperkt opgezette exposities toch maar pover af tegen wat het Frans Halsmuseum in Haarlem op een der bovenzalen bijeen heeft we ten te brengen rond de glorie die Frans Hals en zijn werk in latere eeuwen te beurt viel. Teylers Mu seum heeft van alle musea de minste financiële middelen, maar kon, puttend uit het rijke bezit, toch een verzorgde expositie sa menstellen rond Rembrandt. Een tentoonstelling die in haar be scheiden omvang toch een helder beeld werpt op Rembrandts beste grafiekbladen en als zodanig de moeite van een bezoek waard is. Electronische orgels HAARLEM. De Technische Theater groep Perspekt heeft meer zekerheid van bestaan gekregen in de vorm waarin zij zich nu bevindt. Maandagmiddag is daartoe ver vroegd overleg geweest tussen het ministerie van CRM, de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlem. De uitkomst daarvan is Met uw wensen wordt terdege vw» w rekening gehouden. EVRO maakt er werk van 40vestigingen: Haarlem, NassaulaanSO, 023-31.17.10 ‘-Ba/ Het resultaat van het subsidie-overleg en de officiële (Van onze Haagse redacteur) (ADVERTENTIE) Rechtstreeks van importeur. (ADVERTENTIE) Levering en onderhoud door geheel Nederland. CEES STRAUS zelf bij het terugkopen van de prent een (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES i Rotterdam, Westersingel 42, tel. (010) 363500 Theatergroep Perspekt krijgt eindelijk een vaste basis Dat is het voorlopige oordeel van de Kunstenaarsorganisatie-NW over de sec tor kunsten van de CRM-begroting 1978. Een goede analyse van de begroting voor volgend jaar is overigens geen eenvoudige zaak, omdat er tal van posten heen en weer zijn geschoven, waardoor de vergelijk baarheid zoek is geraakt. Dit geldt vooral voor de kunstuitgaven, omdat het budget voor amateuristische kunstbeoefening nu ook onder „kunsten” is gebracht. Nergens wordt vermeld om welk bedrag het gaat. Er is daardoor met name onzekerheid over de gelden voor dans en muziekbeoefening. Ook bij het toneel is de vergelijkbaar heid volslagen zoek geraakt. In 1977 nog viel vormingstoneel onder de post kunst zinnige vorming voor de jeugd en cultuur- Ten slotte wijst de organisatie erop dat vooral de film er in de nieuwe begroting erg slecht van afkomt. Met name op de korte film wordt 46 percent over twee jaar bezuinigd. De omroep gaat er in twee jaar 14 miljoen op achteruit, „ten koste van free-lance musici en acteurs”. spreiding; het heeft nu een plaats gekre gen in de post „toneel”. Het lijkt alsof deze post sterk stijgt, maar dat is dus schijn. In feite wordt er op toneel een bezuiniging van dik twee ton doorgevoerd, aldus de Kunstenaarsorganisatie-NVV. bedrag van honderd gulden hebben be taald. Dat blijkt op verkeerde informaties te berusten. Er wordt meer toegelicht. Zo is er een tekening te zien van Geertje Dircx, letter lijk geheten „Vrouw in Noordhollands kostuum”. De prent dateert uit de periode 1642-1745 toen Saskia van Uylenburch was gestorven en Hendrickje Stoffels nog niet ten tonele was verschenen. Geertje Dircx, de „minnemoer” van Rembrandts zoon Titus werd door de schilder als concubine in huis gehaald, maar moest het veld rui men toen hij trouwde met Hendrickje Stoffels. De waarschijnlijk geëmancipeer de vrouw die haar verstoting niet accep teerde, werd op last van Rembrandt in een gesticht opgesloten. Eeuwenlang zijn dergelijke feiten als deze aan het publiek onthouden. De kun stenaar moest op een voetstuk staan, zijn kunst kon als een goddelijk geschénk aan beden worden. Dat daarmee de geschiede nis onrecht werd gedaan, dat kon geen kwaad. Ooit is het museum op een gelukkige wijze aan deze tweede staat gekomen. Om dat hier en daar de plaattoon is blijven staan en er vermoedelijk ook extra correc ties met de penseel zijn aangebracht, was Het toekennen van de structurele subsidie betekent niet dat Perspekt alsnog kan gaan werken als volwassen theatergezelschap. De groep zal zich binnen deze toch beperkte financiële mogelijkheden moeten houden aan de zelf ontworpen herstructurering. Dat betekent in de eerste plaats technische theaterresearch. Het spelen van kleine eigen produkties vindt de groep daarbij van levensbelang om op die wijze de gevonden technische wetenschap zelf te kunnen blijven toetsen aan voorstellingen. Er blijft van Perspekt dus een beperkt eigen podiumaanbod komen, dat vooral z’n weg naar het publiek zal vinden via het eigen theatertje in De Egelantier, Pierrots Paradise. Of er ook weer voorstellingen zullen komen in de Haarlemse Stadsschouwburg van Perspekt-produkties is in dit stadi um zeer onzeker. Een nieuwe activiteit, afgeleid van Perspekt, gaat zich vaststelling van de financiële steun aan theatergroep Perspekt, betekenen dat het gezelschap kan doorgaan met het werken in de constructie waartoe het begin dit jaar moest besluiten. Beperking van geldelijke overheidssteun was toen de oorzaak van het ontslag van drie acteurs en twee technici van de groep. Eén van de technici is inmid dels weer in gedeeltelijke dienst terug bij Perspekt. De meeste bladen die men hier in het Teylers Museum kan zien zijn met veel oog voor kwaliteit al in de 19de eeuw op de veiling aangekocht. Reeds in die tijd slonk het budget van Teylersstichting op onrust barende wijze maar het ging toch niet zo snel als in deze eeuw. De huidige prijzen die in de afgelopen tien tot twintig jaar een komeetachtige stijging te zien gaven, ma ken het voor een museum als het Teyler momenteel onmogelijk om tot uitbreiding over te gaan. Wie ziet dat het museum al zo’n uitstekende brede basis heeft, kan het alleen maar betreuren dat de ooit ingesla gen weg niet kan worden gecontinueerd. de prent voor het Rijksmuseum in Amster dam van „mindere” kwaliteit. In de tweede helft van deze eeuw heeft men daar het unieke karakter van dit werk van Rem brandt ingezien en nu vormt Het een benij- denswaardig bezit. DEN HAAG. Als je de uitspraken van Ritchie Blackmore er eens op naleest, dan begrijp je niet waarom hij niet in staat is zijn mening in praktijk te brengen. Zijn vertrek uit Deep Purple inmiddels al weer enkele jaren geleden maar toentertijd een van de toonaangevende groepen op hardrockgebied, verklaarde hij simpel door te zeggen ,,’t er in de rock and roll zo langzamerhand wat vervelend aan toe ging”. De muziek moest wat melo dieuzer van aard zijn en het riff je waaraan de succesnum mers werden opgehangen, was niet meer zo vanzelfspre kend. Mmm, denk je dan als je hem met zijn eigen groep bezig ziet. Ritchie Blackmore Rainbow concerteerde gis teravond in het Haagse Congresgebouw. Een overgevoe ligheid ten aanzien van subtiliteiten kun je hem niet aanwrijven. In vergelijking tot het concert dat Rainbow vorig jaar in Den Haag gaf, zijn er enkele wijzigingen in de bezetting te bespeuren. Bassist Jimmy Bain en toetsenman Tony Carey werden ingeruild tegen respectievelijk Bob Daisley (ex-Widowmaker) en David Stone (ex-Symphonic Slam), waarmee de band weliswaar een meer cosmopolitische samenstelling kreeg, want Daisley is Australiër en Stone een Canadees. Gebleven zijn de Amerikaanse zanger Ronnie James Dio, Cozy Powell (een op en top Engelse slagwerker) en Ritchie Blackmore dus. De laatste woont al jarenlang in Hamburg. Voor de rest is er niets veran- Ook in het kader van Paradise Produkties zijn de voorbereidingen bezig van een uitgebreider muzikaal spektakel met Chaim Levano (ook bekend van het Resis tentie Orkest). Model daarvoor staat het werk Die Zwiebel van Kurt Schwitters. dit lopende seizoen afspelen op het gebied van enkele bijzondere produkties. Onder de naam Paradise Produk ties gaat onder de titel Het Grote Fatsoen op 17 november aanstaande een programma in première dat uit twee korte toneelstukken bestaat. Dat zij Het verhaal van de dieren tuin van Edward Albee en Ik Zelf van Ellen Drury. Beide stukken zullen gespeeld worden door de acteurs Gees Linnebank en Jeróme Reehuis. Naar alle waarschijnlijk heid zal Linnebank de regie hebben. derd. De groep werkt van begin tot het eind met een toe te juichen inzet, maar maakt volstrekt verwaarloosbare mu ziek, die niet alleen steeds meer verouderd aandoet, maar bovendien technisch gebrekkig wordt afgeleverd. Al gaan de fouten dan schuil achter de overdaad aan presentatie. Om te beginnen werkt het vijftal onder een gigantische halve cirkel, die een regenboog moet voorstellen, die daarboven nog op allerlei mogelijke manieren kan wor den verlicht. De zuurstokkleurtjes doen denken aan de goedkope sentimentaliteit van een veelkleurig opgetuigde kerstboom. Daarnaast zijn er dan nog sprookjesachtige decors. Het zou allemaal nog wel te verteren zijn, als de jongens het met een zeker gevoel voor relativering zouden bewerkstelligen. Maar Rainbow staat bol van de preten ties. Na een show van zo’n anderhalf uur, waarin de fans hartstochtelijk genoten van Kill the King, het oude Mistre ated van Deep Purple, het bombastische 16th Century Greensleaves, het aardige Catch the Rainbow, het sto- meenvoudige titelnummer van de nieuwe elpee (Long Live Rock and Roll), een dieptepunt, en Man on the Silver Mountain, had ik weinig trek meer in een toegift. Voor eerlijke harde muziek moet je tegenwoordig zeker bij de punks zijn. kleurde regenboog boven het podium zou het misschien lukken, maar Rithie wil de blits maken en faalt daardoor. SINOS 1898 Grote Houtstraat 21 Perspekt krijgt van CRM een subsidiebedrag van drie ton, de provincie Noord-Holland betaalt aan het Haarlem se gezelschap dit jaar 89.000 gulden en de gemeente Haarlem heeft toegezegd dat zij in elk geval er naar streeft de komende jaren gelijke tred te houden met de hoogte van de subsidiëring van de provincie. (Tot het einde van de maand, dagelijks van 10-16 uur behalve op zondag en maandag). Een prachtig voorbeeld voor die stelling is het finale- nummer Still I’m sad, in zijn oorspronkelijke uitvoering van de Yardbirds een juweeltje. Het orgelintro is wat overtrokken, maar dat krijg je nu eenmaal snel als je een dozijn toetsenborden en knoppenpanelen om je heen hebt staan. Daarna neemt meester Blackmore de melodiepartij over. Een typerende solo komt er uit zijn vingers, in het lichtvoetige werk bij tijd en wijle sprankelend, maar ’s mans tekort ligt in het feit dat hij de emotie zöekt in zo groot mogelijke muzikale contrasten. Zonder zo’n ge- DEN HAAG. Er is duidelijk sprake van een catastrofale bezuiniging op pos ten waarvan kunstenaars in hun werk en levensvoorwaarden direct afhankelijk zijn. Alleen de mime lijkt daaraan te ontkomen; „letteren” krijgt een fooitje. AMSTERDAM. Wat zich in de voorstelling Sacco van het gezelschap Club Teatro uit Rome af speelt ziet er aanvankelijk nogal luguber uit. Een man, gekleed in een witte pantalon met daarboven een steunbiedend corset sleept een jute zak voor het front van het publiek. Met touw en met stukken hout gaat hij daarop slaan en aan de twee steigertorens die aan weerskanten van het speelplan staan opgesteld hangen nog veel meer martelattributen. Luguber lijkt het omdat die jute zak beweegt, Er ziet iemand in, blijkbaar een mens, want een dier zou de slagen niet zonder kermen hebben opgevangen. Dit dus als begin van de voorstelling die dinsdagavond in Mickery in première ging. J kroontje beeld. Betekent Paradise Produkties een nieuwe theaterpro- duktie-maatschappij er bij? Chris de Jong, zakelijk leider van Perspekt ontkent dat: „Het zijn niet zomaar willekeu rige produkties. Het gaat om enkele dingen die wij heel bijzonder vinden. Daarvoor hebben we een vorm gevon den. Perspekt heeft zoiets ook nodig om zelf te kunnen blijven werken”. Half maart is de première van het muziekspektakel in het HOT in Den Haag. Het toppunt is evenwel de solo van drummer Cozy Powell en dan hebben we het nog altijd over het ingetogen Still I’m sad. Maar Powells achternaam was oorspronke lijk kennelijk Power, want hij hakt het laatste restje gevoel in panklare brokken van vier bij wier. Zou zijn drumriser wel tegen zoveel geweld bestana zijn, maar het tegendeel van waarvoor je vreest, gebeurt. Ónder het geluid van een van nergens komende orkestband roffelt Cozy zich naar een verheven positie. Langzaam beweegt zijn drumstel de lucht in. Op het hoogste punt een felle flits en rookontwikkelingen en aan het oog onttrokken zakt Powell met drumstel weer terug op de oorspronkelij ke plaats. Er zijn minder scabreuze onderwerpen die in Teylers Museum worden geïllu streerd: Rembrandts vriendschap met jonkheer Six (enkele magnifieke drukken) en Sylvius, de beroemde voorstelling van „,De drie kruisen” die in een tweede en vierde staat twee geheel verschillende voorstellingen te zien geeft. Is de tweede staat nog droomachtig van sfeer, de vierde wordt heel persoonlijk en bevat veel meer commentaar van de kunstenaar op de ver oordeling van Christus aan het kruis. In tegenstelling tot zijn schilderijen die al bij zijn leven op hun kwaliteit werden aangevochten, is de waarde van Rem brandts etsen en tekeningen al tamelijk snel erkend. Teylers Museum heeft enkele historische studies tevoorschijn gehaald die teksten bevatten die in de tweede helft van de 17e eeuw zijn geschreven en waar uit blijkt dat figuren als Houbraken, De Piles en Von Sandrart uitstekend op de hoogte waren van wat Rembrandt placht te maken. Ook Gerard de Lairesse (1641- 1711) weet Rembrandt in zijn ontwikkeling te plaatsen en toont en passant zijn voor keur voor het Italiaanse academisme waaraan hij overigens een groter belang I hecht. HAARLEM (ANP). Noord-Hol land heeft voor toneelgroep Centrum een subsidie voor volgend jaar uitge trokken van 478.000 gulden. Het to neelgezelschap zou daarmee het ko mend jaar kunnen blijven functione ren als regio-gezelschap in Noord-Hol land. Gedeputeerde Staten verwach ten dat de huidige situatie in de toneel wereld blijft gehandhaafd, omdat de nota toneelbeleid vanuit de vaste Tweede-Kamercommissie veel kritiek te verduren heeft gehad. Op korte ter mijn komt het daarom naar de mening van Gedeputeerde Staten niet tot een nieuw toneelbeleid. De groep „Wederzijds” in Amster dam heeft een hogere inspanning van de provincie nodig, nu het rijk in de verlening van subsidie een stap heeft teruggedaan. Voor het seizoen 1976- 1977 kreeg het gezelschap van de pro vincie 320.000 gulden. Het komend sei zoen wordt dat 420.000 gulden. De provincie wil tevens meer aan dacht besteden aan de bevordering van de eigentijdse muziek, als jazz, pop en volksmuziek. Zo buigt het bestuur van de stichting Noordhollands Philharmo- nisch Orkest zich al over een nieuwe beleidsnota. Daarin moet ruimte zijn voor educatieve functies van het or kest. Er zijn al enkele ensembles sa mengesteld, die concerten geven op scholen. Voorts experimenteert het or kest met jeugd- en wijkconcerten, aldus Gedeputeerde Staten in een toelichting op de begroting van 1978. Ook in het Shaffy-theater in Amster dam worden in dat kader in 1978 muzi kale evenementen gehouden. Men wil eveneens proberen enkele grote symfo nische concerten buiten de geijkte za len te geven. ir Scène uit Sacco waarin Riccardo Ca- porossi met speciaal daarvoor ontworpen apparatuur de vin gers van zijn slachtof fer strekt. (Foto Bob Dantzig) Dagelijks geopend van 9 -17.30 uur. Vrijdag koopavond van 19- 21 uur. Het aardige van deze tentoonstelling is dat we de prenten kunnen zien die in de bewuste studies worden genoemd en die j nadien grote bekendheid hebben gekre gen. Zo schrijft Houbraken bijvoorbeeld over de Junofiguur „met of zonder kroon tje” die voorkomt op een ets van „Medea, of het huwelijk van Jason en Creuse”. Teylers Museum laat de uit 1648 dateren de derde staat zien waarop Juno met en dus zonder kapje staat afge- De man die martelt doet dat met stoïcijnse blik. Op z’n mond zit een strak sluitende pleister, er valt dus niet met hem te praten. Hij gedraagt zich als een plichtsgetrouw ambachtsman en verricht in het verloop van de voorstelling allerhande martelachtige handelingen. Club Teatro uit Rome is een groep die destijds ontstond op initiatief van Claudio Remondi, die oorspronkelijk archiktekt is, en zijn vriend Ricardo Caporossi, grafisch kunstenaar. Zij zijn het allebei die Sacco spelen. Sacco is Italiaans voor zak en het is danook die met mens gevulde jute zeik die op een fascinerende wijze de voorstelling blijft beheersen. Vooral de nieuwsgierigheid naar de inhoud daarvan houdt je als toeschouwer bezig. De martelingen op zich zijn beslist niet vreesaanjagend, eerder lachwekkend door elk ontbreken van werkelijke overtuigingskracht. Sacco groeit in de voorstelling die ongeveer een uur en een kwartier duurt uit tot een genoeglijk samenzijn met die twee Italiaanse acteurs. Zij gedragen zich als absurde clowns en trekken het martelen door tot een verfijnd gestileerd spel vol aardige verrassingen en grapjes. Maar door alle subtitliteiten heen worden de gedachten achterom toch naar werkelijke onderdrukking en marteling geleid en vooral naar de zinloosheid daarvan. Want wat deze twee mannen hier doen is op zich volstrekt zinloos, er wordt niets mee bereikt. Een politieke boodschap? Inderdaad verwijst dit stuk toneel dat zich boven de werkelijkheid afspeelt naar het absurde negativisme binnen menselijke verhoudingen. Maar het gebeurt eigenlijk zo vriendelijk dat niemand zich daar pijn aan zal doen. Jammer, want het onderwerp is ernstig genoeg. Nu valt er bij deze voorstelling alleen te genieten van vervreemdingsgrapjes. Leuk, meer niet. Sacco blijft in Mickery tot en met 9 oktober en gaat dan het circuit in. Op 12 november te zien in de Toneelschuur. KO VAN LEEUWEN Natuurlijk kan een museum als dit er niet omheen om de bekende Honderd- l Guldenprent met een illustratie uit Mat- theus: 19 te laten zien. Er wordt meteen een mythe opgehelderd: Rembrandt zou de allernieuwste WurliTzer model W625 16.900.- Zie, hoor en speel hem in onze showroom, de nieuwe dimensie in geluid Nieuwe model"^^g 3.295.- de grootste keus - de beste service ook HUUR met recht van koop 1 •tr „Zittende, half naakte vrouw” is een van de vele bekende etsen van Rembrandt (zevende staat, 1658) die Teylers Museum uit eigen bezit laat zien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15