Vijf bioscopen in vol bedrijf en een tentoonstelling filmhuizen voor Skrien hciQrlem OVERDEKTE ROMMELMARKT Collection DS amsterdcim "sEen kleurig nieuw jasje terstal r >et By BL Arnhem won Nieuwe theatertjes 19 7 7 OKTOBER VRIJDAG 7 Charles Boost f ten! .0,5 st r m EEN GROTE PARTIJ KLEDING teveel om op te noemen >801 TOT ZIENS 8 OKTOBER OP ONS WATERLOOPLEIN DE BIETENBOUWERS Alles is laag geprijsd. Er zijn, stoelen, glazen, pannen, oude tegels, boeken, vazen, speelgoed, serviezen, radio’s, kinderboe ken, puzzels, 1 pers, ledikanten, romans, sierflessen georganiseerd door de (carnavalsvereniging DE BIETENBOUWERS op zaterdag 8 oktober a.s. van 9-17.00 uur in de KERKHOFLAAN 78 te ZWANENBURG. Op brengst geheel voor onze feestmiddag voor zieke en gehandicapte medemensen op 12 november a.s. GASTARBEIDERS 4- HOLLANDERS IBISHI Volgende week donderdag oj heeft voor de zoveelste keer in het Arnhemse Rembrandt de feeste lijke opening plaats van wat als Filmweek Arnhem (met in kleine letters daarboven „internationa le”) na jaren van aarzeling en pro beren tot een.volbloed Filmfesti val is uitgegroeid. Deze tweejaar lijkse manifestatie vond haar oor sprong in de zomer van 1955 na dat in voorafgaande jaren film als bescheiden onderdeel van het Holland Festival mee had mogen doen aan het jaarlijkse festijn der muzen. Het zestigjarig bestaan van de cinematografie (denk aan de eerste filmvoorstelling van de gebroeders Lumière op 28 de cember 1895) gold als een soort excuus om van 27 juni t.m. 2 juli 1955 een geheel zelfstandig festi val te houden, waarin uitsluitend aandacht aan de film werd be steed. Een hele stap vooruit waar aan dan ook het ministerie (toen nog) van OKW, uiteraard de Ned. Bioscoopbond, verder het Hol land Festival, dat de lastig inpas bare filmdeelname het heilige •5043! tiaswjkriiis nagaf en niet het minst de VW van Arnhem hun gulle bij dragen gaven. AGS EN «SM Progressieve en conventionele verrassingen in Filmweek Arnhem Harvey Keitel en Keith Carradine in The Duellists ■A r (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) jel zit Roy Tucker (Gene Hackman) een ge- der deSede aier open DS-65/66 - zijn twee bizondere deSede-modellen. Het model DS-66 heeft een iets hogere rugleuning en is daardoor een rustbank van de hoogste perfektie. Beide modellen zijn in letterlijk ieder interieur in te passen en worden geleverd als 2- en 3-zitsbank met bijpassende fauteuils, in soepel, onverwoestbaar leder eerprijs iciering :i 24 uU winkel- gs IEN NEN 1NTIE me organisatie bevrijd wordt die als te genprestatie van hem verlangt dat hij een in Lido en „Madame Claude” die haar tweede week volmaakt in Luxor. Die pikante „Madame Claude” van Just Haeckin doet mij opeens herinneren dat er toch nog een première in Haarlem te signaleren valt, n.l. „Pikante Avonturen Conrads vertelling speelt zich af in de Napoleontische tijd en berust op een viertal ontmoetingen tussen de jonge Franse huzaar Armand d’Hubert en de ruziezoekende en wraakzuchtige officier Gabriel Feraud. Om een onbetekenend incident krijgt Feraud een hekel aan de evenwichtige en filosofisch aangelegde Armand d’Hubert, die hij een lesje wil geven door hem tot een duel op de sabel uit te dagen. Hoewel d’Hubert (Keith Carradi ne) geen vechter is, is het zijn eer te na de uitdaging te ontlopen en in een achtertuin van een herberg vindt de eerste vijandige ontmoeting tussen beide uiteenlopende of ficieren uit Napoleons leger plaats, onbe slist eindigend met enige bloedende ver wondingen in het gezicht. Feraud (Harvey Keitel) is met die uitslag niet tevreden. Hij heeft van zijn onwillige tegenstander het symbool van zijn op niets berustende haat gevoelens gemaakt en in de komende ja- ren, terwijl Napoleon Europa verovert en weer verliest, zal iedere ontmoeting van het tweetal resulteren in een wraakzuchtig duel, dat steeds gevaarlijker en bloediger wordt. Ongezocht en ongewild krijgt d’Hu- bert in zijn omgeving de reputatie van een onverschrokken vechter, een vermaard heid, die hem een snelle promotie in het leger bezorgt. Als Napoleon verslagen is en Lodewijk XVIII de troon van Frankrijk in bezit heeft genomen, trekt d’Hubert, die inmiddels getrouwd is, zich terug op het platteland, maar nog eenmaal wordt zijn rust verstoord door de komst van Feraud, die een aanhanger van de keizer is geble ven en aan lager wal is geraakt, maar de oude vete niet vergeten is. Nog eenmaal zal er, nu met pistolen, geduelleerd worden. In een gedragen verteltrant weet regisseur Ridley Scott deze intrige met zijn vier bloedige hoogtepunten als een zinvolle pa rabel over de redeloze wraak te doen over komen. De filmliga JHVU in de Kamperstraat 37 in Haarlem draait vrijdagavond Catch 22 van Mike Nichols. Nichols maakte van het gelijknamige boek van Joseph Heller een opmerkelijke anti-oorlogsfilm. Heel indringend en met vlijmscherpe humor toont Nichols de waanzin van de oorlog aan. Een sterke rolbezetting met onder meer Orson Welles, Anthony Perkins, Ar thur Garfunkel en Alan Arkins. Aanvang 20.15 uur. n 69 r 83 A schu >d. op i boer 96.5 Tel. smsta en be r 35.00 ?de. 1- de. 11 Het Melkwoud heeft oktober tot Japanse filmmaand gemaakt en draait in het kader daarvan van 6 tot en met 9 oktober Dodes- ’ka-den van regisseur Akira Kurosawa. De rolprent toont mensen die aan de onder kant van de indutriële maatschappij leven. Om aan de hardheid en de uitzichtloosheid van hun bestaan te ontsnappen zoeken zij hun toevlucht tot louter illusies. Kurosawa vertelt het verhaal van mensen die niet meeprofiteren van de technische vooruit gang en de verworvenheden van de huidi ge samenleving. Menselijke problemen, in een somber daglicht. In het voorprogram ma een film die handelt over een dag uit het leven van een doorsnee Japanse fami lie. Zaterdagmiddag om 12 uur draait Mi- nimata. In het stadje Minimata staat een chemische fabriek, onderdeel van een groot concern. Deze industrie loost zoveel kwik op zee, dat de bevolking die van de visvangst leeft, op grote schaal wordt ver giftigd. Ter gelegenheid van het eerste Noord- hollandse Filmfestival zullen op 7, 8 en 9 oktober in het Filmhuis Velsen zo’n twin tig speelfilms worden vertoond. Korte films over energie, voeding, wonen, wer ken en onderwijs, animatiefilms. Daar naast zullen plaatselijke filmamateurs in de gelegenheid worden gesteld hun bijdra gen te tonen op 8 mm. Tijdens het festival beschikt het filmhuis over meer zalen, waardoor verschillende films tegelijk kun nen draaien. worden afgezwakt. Drie onderwerpen be heersen de inhoud van dit 68ste nummer van „Skrien”: „Soldaat van Oranje” die in natuurlijke kleuren op de omslag met zijn Londense vriendin in bed ligt, verder „Jo ris Ivens op t.v.” en tenslotte „Porno”. Het overzicht van Ivens’ China-film wordt aar dig doorsneden met vrouwelijke reacties, waarvoor een beroep gedaan werd o.a. op acht vrouwen uit de IJmuidense VOS- cursus (Vrouwen Oriënteren zich op de Samenleving), gevolgd door een bijzonder leesbaar en verhelderend interview afge nomen door Annette Apon, Jan Heys en Paulien Terreehorst waarna de antwoor den op hun vragen aan Ivens en zijn vrouw Marceline Loridant tot een doorlopend goed leesbaar „Statement” van het fil mend echtpaar verwerkt is. eigen bodem waren „La Strada” van Felli ni, „East of Eden” van Elia Kazan, „Bad Day at Black Rock” en „Du Rififi chez les lommes” van Jules Dassin. En Bert Haan- stra liet er zijn film „The Rival World” zien, een Shell-opdrachtfilm over bestrij ding van besmettelijke tropische ziektes. Hoewel iedereen wel tevreden was over Arnhem als gastheer werd twee jaar later toch nog voorzichtigheidshalve een andere plaats voor de Filmweek geprobeerd. Dat werd toen Den Haag-Scheveningen en er was opnieuw een Fellini, ditmaal „Le Notti di Cabiria” (met Giulietta Masina, die per soonlijk aanwezig was). Ook Jules Dassin keerde terug (met „Rembrandt, Schilder van de Mens”). van filmillusie en werkelijkheid met aan doenlijke rollen van Woody Allen en zijn vaste tegenspeelster Diane Keaton. En vriendin die hem niet alleen dwingen wie nog eens een echte spaghetti-western ■A Diane Keaton, Woody Allen en de geest van Humphrey Bogart in Play it again Sam. De meest opvallende première in Am sterdam, dat zich in verband met Arnhem wat op de vlakte houdt met het uitbrengen van nieuwe films, is „The Duellists”, die deze week in Calypso is ingezet. „The Duellists” is gemaakt naar een verhaal van Joseph Conrad en in een Frans-Engel- se co-produktie onder regie van Ridley Scott tot stand gekomen. Hoewel Ameri kaanse acteurs als Harvey Keitel en Keith Carradine de hoofdrollen spelen, is een duidelijke west-Europese invloed de hele film door merkbaar, zowel in het camera werk, dat bijzonder mooi en doeltreffend is als in de uitwerking van de intrige, waarbij de tijd genomen is het thema van het verhaal uit te werken tot een morali teit zonder dat dit met enige nadruk gebeurt. Maar hoe succesvol Den Haag ’57 ook mocht zijn, mede door „Stranding”, het speelfilmdebuut van Louis A. van Gaste ren, uiteindelijk won Arnhem de race om de Filmweek, die met een keer onderbre king iedere twee jaar het grote filmgebeu- ren werd in de Gelderse hoofdstad. Wel werd van de zomer afgestapt en kwam de week wat later in het seizoen te liggen, zodat de nieuw vertoonde films recht streeks in de bioscopen hun eventueel suc ces konden voortzetten. De sfeer werd in de loop der jaren wat levendiger en op standiger, er kwamen alternatieve films en nachtvoorstellingen en ieder jaar stelde de leiding van de Filmweek nadrukkelijk vast dat ditmaal het festival in het teken van de verjonging zou staan. De blijvende winst van dit alles was het progressieve programma in Luxor naast het program ma van de filmimporteurs in Rembrandt dat dus een keuze uit de bioscooppre mières van het komend seizoen bevatte. Ook dit jaar heeft Hans Saaltink ge zorgd voor een reeks randverschijnselen in de filmwereld, films uit Canada, Austra- a Cause”, „Bonnie and Clyde”, „American Graffiti”, „That’s Entertainment” en nog andere titels uit een recent verleden, die toch al nostalgie om zich heen verspreiden. Tegelijkertijd is Luxor herschapen in een „musicaF’-schouwburg met „Hello Dolly”, „Funny Girl”, „Les Parapluies de Cher bourg”, „My Fair Lady”, „Fiddler on the Roof” en andere melodieuze schouwspe len, die eveneens het heimwee van een verleden tijd met zich mee dragen. In tegenstelling weer tot de films van Saskia, die tot doel hebben de jonge garde van Amerikaanse regisseurs aan het woord te laten: Bogdanowich, Scorsese, Altman, Paul Mazursky („Blume in Love”). Vijf bioscopen in vol bedrijf om de be zoekers (en inwoners) van Arnhem op re genachtige oktoberdagen bezig te houden. Leg het programmaboek van Filmweek 77 eens naast dat uit 55 en ontdek dat er toch wel wat veranderd is in ons filmbestel. En voor wat buitengebeuren zorgt het Ned. Filmmuseum in het Arnhemse Ge meentemuseum met een tentoonstelling gewijd aan hèt conserveringswerk van dit instituut. Aan de hand van twee oude Nederlandse speelfilms, resp. uit 1914 en 1920 zal met foto’s en filmvertoningen ge toond worden hoe het researchwerk en het daarop volgende conserveringsprocédé op gang komen en tot vertoonbare resultaten zullen leiden. De titel van deze „bewegen de” tentoonstelling is „Weergevonden Weergevonden” en is ontleend aan de vo rig jaar teruggevonden kopie van een in Haarlem, in de Hollandia Studio’s tot stand gekomen korte speelfilm die „Weer gevonden” heette. In een van de hoofdrol len van dit weergevonden voorbeeld van vroege (1914!) Nederlandse filmactiviteit speelde de toen nog zeer jonge actrice Enny de Leeuwe, die nu nog steeds een zeer actieve rol in onze amusementswereld speelt. De tweede weergevonden film, eveneens uit de Hollandia Studio’s, stamt uit 1920. Het was een Nederlands-Engelse co-produktie en had als hoofdrolspeelster de bekende cabaretière Lola Cornero. Van beide krasse dames is onlangs een filmpje gemaakt, waarop hun reacties op de histo rische fihnprodukties zijn vastgelegd en herinneringen uit die tijd worden opge haald. Dit kleine programma dat naast de ten toonstelling in de koffiekamer-projec- tiezaal van het museum op gezette tijden zal worden gedraaid, is nog aangevuld met een eveneens onlangs gevonden filmdocu ment over Arnhem in het jaar 1925. lië, de USSR, een Fassbinder („Chinese Roulette”), een tekenfilm van Ralph Baks- hi, de man van „Fritz the Cat”, en nog allerlei andere verrassingen, die straks ho pelijk ook hun weg naar de bioscopen zullen vinden. Maar ook het z.g. meer conventionele programma in Rembrandt bevat surprises. Het opent op donderdag a.s. met de groots opgezette science fiction film „Stars Wars”, omschreven als een wildwestfilm, die zich over verschillende planeten in het heelal verplaatst. En er is de nieuwe Truffaut, het geestige en aan doenlijke „l’Homme qui aimait les Fem mes”, verder „Valentino”, een film over de laatste grote minnaar van het witte doek door Ken Russell en met Rudolf Nureyev in de titelrol en het nu al vele malen over de tong gaande „Providence” van Alain Resnais met een internationale rolbezet ting, John Gielgud, Dirk Bogarde, Ellen Burstyn. Dan is er een nieuwe Zwitserse film van Goretta, „La Dentellière” en een Nederlands-Tunesische co-produktie „So- leil des Hyènes” Met beide bioscopen is het feest in Arn hem nog niet bekeken. Twee nieuwe thea tertjes, Scène 1 en Scène 2, zetten een reeks voorstellingen in van wat genoemd is „nostalgische films”, zoals „The Gradu ate”, „Last Picture Show”, „Rebel without gen, o.a. door het aantrekken van een eindredacteur en een uitbreiding vari het medewerkersbestand. Het eerste nummer in de veranderde en vernieuwende om standigheden ligt nu in de kiosken of bij de abonné’s in een kleurig, niet over het hoofd te zien omslag en in een opzichtige lay-out waarbij op levendige en soms zelfs onrustige wijze met tekst, koppen en foto’s gespeeld is. Ook het binnenwerk is dus opvallend, al moet mij van het hart dat door een teveel aan lijnen, balken en zwar te vlakken, maar vooral door een teveel aan zware koppen en dan nog koppen die van de horizontale lijn vallen bladzijden zijn ontstaan die zich minder makkelijk en rustig laten lezen. Maar dat zijn waar schijnlijk wat wilde en opzettelijke ingre pen om een breuk met het verleden te markeren die op de duur wat kunnen Men rekende er toen op dat de stap eenmalig zou zijn, dat hier dus sprake was .van een experiment met geringe kans op herhaling, waarbij vooral niet vervallen moest worden in kostbare recepties en drankfestijnen, waarmee buitenlandse festivals elkaar beconcurreerden. Er zou getracht worden een eigen gezicht, een Hollands gezicht aan de Filmweek te ge ven en dat lukte de debuterende feestcom- SCh missie vrij aardig die eerste keer. Iedereen was het erover eens dat de film ditmaal centraal had gestaan en dat er drastisch de schaar gezet was in de overbodige franje seder Van drinkgelagen en schranspartijen rond •en inf geïnviteerde sterren en aanhang. De op vijtsch bescheiden schaal uitgenodigde buiten- •ern^landse gasten dienden, volgens de toenma lige Bondsvoorzitter Mathieu Vermin om jhun met trots te tonen „al datgene wat ÏHerrijzend Nederland heeft gepresteerd (en waartoe ons volk, dankzij zijn energie ^en werkzaamheid in staat is”. Uitblinkers op dit eerste met veel forums wil zien kan ’s nachts terecht in Palace bij „Een vuistvol Dynamiet, in ’72 gere gisseerd door de grote man in het genre, Serge Lepne, waarin Rod Steiger als Ju an Miranda eerst een klein formaat strui krover is, vervolgens achter Pancho Villa de Mexicaanse Revolutie dient en daarna plannen heeft bankrover in Amerika te worden. Maar de revplutie houdt hem vast en ontneemt hem zijn zes zonen en zijn beste vriend (James Coburn). En tenslotte blijft in Stüdio in de nachtvoor stellingen en op de maandagavond de intrigerende sciencefiction-film „The Man who felt to Earth” met de „onaard se” David Bowie. Voor de kinderen zijn op de matinees van Palace Kuifje (in „Kuifje en het Haaiepyneer”) en op de matinees van Studtó voor de tweede week Speedy Gonzales aanwezig. Wat „Soldaat van Oranje” betreft die tot de artikelkop „Verzet in Jaquet” inspireer de, wordt na een overzicht van de inten sieve reclamecampagne in de damesbla den die aan de koninklijke première is voorafgegaan, vooral aandacht geschon ken aan de figuur Hazelhoff Roelfzema zélf waarbij het vijfde deel van L. de Jongs „Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog”, brieven van Jac ques Gans aan Gerbrandy, een artikel in „The New Statesman and Nation” van 12 augustus 1944 en andere bronnen geraad pleegd worden om tot een historisch juis ter en tegelijk veel spannender beeld van de toestand binnen de Nederlandse kolo nie in Londen te komen dan de film van Houwer en Verhoeven gewenst vindt te laten zien. De conclusie van de schrijvers van deze onorthodoxe filmbeschouwing is dan ook dat „Soldaat van Oranje een amu sementsfilm is wat inhoudt dat de makers zich afkeren van ellendige levensomstan digheden en een bevrediging zoeken in dromen waarin de gebreken van het dage lijkse leven worden ontkend”. Waaruit de juiste terechtwijzing resulteert: „...het blinde voorbijgaan aan de maatschappe lijke realiteit en het oneigenlijke gebruik van begrippen als oorlog en amusement onthullen niet alleen een gebrek aan liefde voor de medemens maar ook een waarden stelsel dat berust op ontkenning, egoïsme en exploitatie. In die zin zegt „Soldaat van Oranje” veel over hen die deze film tot stand gebracht hebben...” In de rubriek „Vakwerk” schrijft Edgar Burcksen over montage wat ook het onderwerp is van de eerste van een vaste reeks bijdragen die Johan van der Keuken zal leveren onder de titel „Uit de wereld van een kleine zelfstandige”. Een ontmoedigend gesprek met eerstejaarscandidaten voor de Film academie, een beknopt overzicht van wat ons komend seizoen op de tv. boven het hoofd hangt, een stuk over „Het pornobe- leid van een gedoogd heerschap” met als inleiding „Aborteren doe je drie hoog ach ter, ’s avonds laat bij een erkende breinaal- denprikster, porno zie je in kleine schim mige zaaltjes met hooguit achtenveertig anderen...”, boekenbespreking en een arti kel over „De knevelcontracten van de NBB” dat is met nog wat filmnieuws en filmrecensies de gevarieerde inhoud van het pittige meest linkse filmblad wat we in ons kleine landje kennen. RPORATIO» De Haarlemse première van deze week is te vinden in Roxy waar „The Domino Principle" draait, een politieke thriller van Stanley Kramer. Kramer die zich in het verleden nog wel eens bezighield met geëngageerde films van een bescheiden opzet („Home of the Brave”, „The Men”) en later met groter opgezette films als „The defiant Ones”, „Judgement at Nu remberg" en „Guess who’s coming to Dinner" toch ook steeds van zijn betrok kenheid met actuele problemen - zoals bijv, het neger-vraagstuk- liet blijken, heeft ditmaal zijn onderwerp gezocht in 7an ^nTaxichauffeur’’; soft porno uit de sfeer van wantrouwen en angst in de Engeland dat nooit op zijn best was in VS, opgeroepen door de oncontroleerba- erotische humor. In de nachtvoorstellin- re macht van politieke instanties en in lichtingendiensten. A- Marty Feld man zorgt voor de vrolijke noot in het Arhemse Rem- brandt-program- ma met The last Remake of Beau Geste. Engelaind dat nooit op zijn best was in gen komen enige aantrekkelijke reprises voor, speciaal in Roxy dat de uit ’73 daterend comedie „Play it again Sam!” Hij heeft die strekking van zijn film met de onnavolgbare komiek Woody Al- echter bekwaam verpakt in een sensatio- len vertoont, een van de beste prestaties neel verhaal dat zo spannend gemaakt is van Allen die voor de zoveelste maal een en opwindend verloopt dat de eventueel schuchtere jongeling speelt maar nu te- „diepere” bedoelingen nauwelijks aan gelijk een groot cinefiel is met een kamer bod komen. Voor moord op de echtge- vol filmboeken, affiches en foto’s die zich noot van zijn vriendin (Candice Bergen) uit zijn schuchterheid tracht op te trek- r»-.. m..„i/<-•ken aan (je door hem vereerde „he-man” vangenisstraf uit als hij door een gehei- Humphrey Bogart. Met diens schim heeft hij verstrekkende gesprekken en als hij de vrouw van zijn beste vriend verleid 1 waar de olie-business uit de weg ruimt. Tucker vandaan de man zijn ontrouwe vrouw is voor dit karweitje uitgezocht omdat hij als voormalig Vietnamstrijder en als be kend scherpschutter de juiste kwalitei- ten heeft voor dit vuile werkje. Tucker Een voortreffelijk gevonden vermenging verzet zich in de eerste instantie tegen de opdracht maar de ’’organisatie” heeft machtsmiddelen, o.a. chantage op zijn j:„ i_iiji opnieuw moordenaar te worden maar hem ook daarna de gevangene maken van het groepje huurmoordenaars waar-- in we onaangename figuren aantreffen als Richard Widmark, Mickey Rooney en Eli Wallach. De opzet met een effectvolle sensatiefilm voor de dag te komen heeft bij Stanley Kramer zo dominerend ge werkt dat hij de hoogte van andere voor beelden in dit genre als „The Conversati on” (ook met Hackman), „The Parallax Vieuw” of „Three Days of the Condor” niet haalt, maar er een sterke actie film met goed spel tegenover stelt. Overigens zijn er slechts prolongaties te noteren: „Soldaat van Oranje” voor de derde week in Palace, „Slap Shot” met Paul Newman voor de zesde week in Studio, „Verdwenen in de Bermuda Driehoek’” („Airport 77”) ook al veor de derde week gelijk. Belden 24) 36) 48) 54>en gespreksthema’s opgevulde festival van 60) „Skrien”, zo staat er in een persinforma- 6Jtie te lezen, „is in de bijna tien jaar van zijn bestaan uitgegroeid van een gesten cild blaadje wat door de redacteuren vaak nog zelf bij de abonnees in de bus werd gedaan, tot een professioneel ge drukt blad met een oplaag van 2500 exem plaren. Nóg niet veel zult u zeggen, en dat vinden wij ook” Eind vorig jaar, zo lezen we verder, zijn er discussies begonnen over de toekomst van het blad, de geijkte opmerkingen zijn >00 ka toen gemaakt, dat Skrien te moeilijk zou y zijn, de stukken die er in verschenen vaak luister geschreven waren en dat het tijd- schrift er zo onaantrekkelijk uitzag. Een niets en niemand ontziend zelfonderzoek dus dat leidde tot drastische vemieuwin- gen en ook tot journalistieke veranderin- MWMWW interieurarchitektuur WF wagenweg 1 hoek houtplein/haarlem/(023) 312172 vooraanstaande persoonlijkheid in heeft, speelt zich op een vliegveld wil verlaten een scène af die nagenoeg een herhaling is van de slotbeelden van „Casablanca”, Bogart’s grootste triomf.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23