Kunstenaarsbond NVV Kamerrevue intiem programma in Toneelschuur Trio levert samenspel van volwassen niveau Onderscheidingen voor Robert Long, Shirley en anderen Zilveren borden van Picasso in Amsterdam vol kritiek uit Federatie gestapt BOUWMARKT kKEUR B.V.» 17 FEDERATIE IN AANHANG GEHALVEERD Eerste abonnementsconcert in Kadens verfwaren en houtveredelings- middelen Koudenhorn 54 Politie: Kat op affiche Toneelraad werd niet mishandeld KUNST 16 VRIJDAG 14 19 7 7 OKTOBER be- GROTE SORTERING tel. 023 - 321212. s n Ie 10 in a- S, E- W. lost- 121. HAARLEM. Ooit meege maakt dat er een ondefineerbaar geluid uit je radio komt als je die ’s morgens aanzet en niet het ver trouwde gepruttel van een van de drie Hilversums? Haastig schiet je hand naar de kiesschaal om het manco te herstellen, maar half slaapdronken als je bent, draai je de verkeerde kant op. Uit de luid sprekers stroomt een kakafonie van allerlei onverklaarbare harde en zachtere geluiden, zwevende muziekflarden en stemmen die zich gorgelend en in vreemde ta len tot je richten. Tientallen, hon derden radiostations. Plotseling rolt er een duidelijk muziekje de huiskamer in. Bij de afkondiging blijkt echter dat je met Radio Praag te doen hebt. Je zoekt ver der en eindelijk hoor je iets dat je kunt verstaan en begrijpen: Hil versum. (Van onze correspondent) man haar verlaat, als schrijnend ervaren. JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) ion- tra- Openingstijden: dagelijks van Edisons weer in ere hersteld 1 GEMMA COEBERGH van jlei- en ate am HAARLEM. In kamermuziekcentrum Kadens ging donderdagavond de serie Abonnementsconcerten van start met een optreden van fluitist Rien de Reede, cel list Wim Straesser en pianist Theo Bles, in een programma met trio’s van Joseph Haydn en Carl Maria von Weber alsmede een sonate voor cello en piano van Ludwig van Beethoven. Gezien de achtergrond van de drie musici (De Reede en Straesser zijn lid van het Concertgebouwkorkest, Bles is naast leraar theorie in Amsterdam hoofddocent piano in Tilburg) mochten er twel hoge verwachtingen worden gekoes- terd in betrekking tot hun spel. Met hun I technisch en muzikaal subliem musiceren hebben zij die verwachtingen ruimschoots \waargemaakt. Bles en de warme celloklanken van Straes ser „droegen” dit stuk, terwijl de fluittoon van Rien de Reede wat omfloerst daar doorheen speelde. Afgezien daarvan was het er allemaal: Moeiteloze virtuositeit in de hoekdelen, doorleefd en cantabel werk in de langzame middendelen. Wist men Haydn al zo overtuigend te brengen, des te meer indruk maakte de manier waarop het trio opus 63 van Carl Maria von Weber tot stand kwam: haarscherp werd deze Duits-romantische muziek door de drie musici getroffen. Ook het fluitspel van Rien de Reede kwam in dit werk zeer overtuigend naar voren door de veel duidelijkere en warme re klankkleur er van. Met goed gekozen tempi en de juiste dosis stuwing en ont spanning werd eersteklas werk afgele verd, waarbij ook nog mag worden opge merkt dat de simpele melodie van de „Schafers Klage” (het derde deel van het trio) met precies de juiste nostalgie werd vertolkt, zonder ook maar één moment te zwemen naar sentimentaliteit. Beethovens sonate voor cello en piano die door Wim Straesser en Theo Bles als sluitstuk voor de pauze werd uitgevoerd stamt uit het jaar 1796, de tijd waarin Beethoven nog de klassieke beginselen van Haydn en Mozart hanteert en nog niet de geweldige gevoelsontladingen laat ho ren die zijn later werk kenmerken. Een blijmoedig stuk muziek, deze sonate, met markante thema’s en een duidelijk te vol gen vormgeving. Zeldzaam mooi wist Wim Straesser het hele kleurenpalet van zijn cello naar voren te brengen, daarbij zeker geïnspireerd door het voortreffelijk begeleiden van Theo Bles. ROTTERDAM^ Volgens de Rotter damse politie, die de zaak heeft onder zocht, heeft de Toneelraad Rotterdam zich niet schuldig gemaakt aan dierenmishan deling bij het maken van een foto voor een affiche. De Dierenbescherming had een klacht ingediend, omdat er op de affiche een kat te zien is, die aan zijn poten opge hangen lijkt te zijn. Volgens directeur Hans Luyten van de Toneelraad is het dier in het geheel niet mishandeld. „Het lijkt alsof hij hangt, maar als je goed kijkt dan zie je dat hij op één poot staat. Hij werd met heel losjes geknoopt touw omhoog gehouden en had daar zelf veel plezier in”, aldus Luyten. De gewraakte affiche maakt reclame voor het toneelstuk „Het huis van Labda- kus” dat vanavond in première gaat in de Rotterdamse schouwburg. „In het stuk, dat gebaseerd is op een verhaal uit de Griekse mythologie, wordt nogal achteloos met mensenlevens omgesprongen. Aange zien de media er voor hebben gezorgd dat het publiek is afgestompt voor menselijk lijden”, aldus Hans Luyten, „heeft de To neelraad gekozen voor het tonen van een „gemarteld” dier, in de hoop de mensen daardoor wel aan het denken te zetten”. Relaties tussen mensen, contacten met anderen worden ook wel eens voorgesteld als zou elk mens uitgerust zijn met een zender en ontvanger. Als de een wat aan de ander probeert duidelijk te maken, kan het zijn dat de ontvangst flink gestoord wordt door een derde, een stoorzender. Het feit dat er geen of een slecht contact tot stand komt, kan aan veel factoren geweten worden. De ontvanger kan zich beroerd voelen, verdriet hebben, of een hekel hebben aan degene die probeert het contact te leggen. Situaties die we allemaal herkennen en waarvan we dagelijks getui ge zijn. Toevalligerwijze begint de Kamerrevue met de stem van een radio-omroeper die ’s morgens vroeg vertelt hoe het program ma er verder uitziet, waarna een zalvende (Van onze Haagse redactie) WASSENAAR. Wim de Bie en Kees van Kooten voelen zich niet thuis in de statige zalen van het kasteel Oud-Wassenaar. Het Simplisties duo was dan ook niet aanwezig bij de uitreiking van de Edison voor hun tweede elpee. Via een bandje lieten ze de tallo ze aanwezigen dan ook weten: „We zitten op de wc. Wij durven zo’n statige zaal niet binnen te gaan. Zo zijn we niet opgevoed. Vanaf de wc bieden wij onze ex cuses aan voor onze schijterig heid. Al geruime tijd zijn taak en functie van de Federatie van Kunstenaarsverenigin- stem de overpeinzing van de dag uit spreekt. Daarna voltrekt zich onder de regiehand van Herman van Veen een col- lage-achtig geheel van sketches, stukjes mime en gitaarspel, monologen en samen spel, dat misschien wat al te verbrokkeld overkomt, maar waarvan elk onderdeel een functie heeft. De verschillende onderdelen zijn zo functioneel omdat ze afgestemd zijn op de karakters van de spelers, iets vertellen van hun persoonlijkheden, tegelijkertijd inspe len op het ontbreken of tekortschieten van de intermenselijke relaties of in enkele gevallen een werkelijkheid cynisch uit beelden, terwijl die onder normale om standigheden helemaal niet als absurd wordt ervaren. Zo wordt tijdens een mono loog een pasgeboren kind verdedigd, die zijn geboorte en de behandeling daarna als een marteling heeft ondergaan, zo dat hij Bouwmaterialen P.V.C.-artikelen Wand- en vloertegels Open haarden Ijzerwaren Verfwaren Elektra art. Sanitair Tuinartikelen Hout- en plaatmat. naar het oordeel van de K-NW de Neder landse kunstenaar niet aanspreekt. De dagelijkse praktijk van de federatie ont trekt zich namelijk aan elke controle van de kunstenaars aan de basis. Van de de dokter vermoordde. De uitspraak van de rechtbank houdt een aanpassing aan het leven in, waarin elk compromis als een aanslag op de identiteit wordt ervaren. Prachtig uitgebeeld door Michiel Ker- bosch. Na de pauze neemt de intimiteit zo moge lijk nog toe en wordt de emotie in bijvoor beeld de monoloog van het vrouwtje wier 8.00- 12.30 uur 13.30 - 18.00 uur zaterdags van 8.30 - 16.00 uur De single „It’s me” van Shirley werd uitgeroepen tot de single van het jaar, waarvoor de Edison aan de zangeres werd uitgereikt. Marlous stelt vragen naar de „ander”, maar wil de antwoorden niet kennen. Ook de monoloog van Kerbosch over „Jan”, in puur Amsterdams uitgesproken, is tref fend. De afhankelijkheid van de overblij ver van degene die de dood vond omdat hij een ideaal had („Vrijheid is niet bang te zijn”) en de terloopse vergelijking tussen de apathie van de jaren 70 en de bruisende beweging van de jaren 60 zal met name de twintigers en dertigers van nu diep ont roeren. DEN HAAG. De Kunstenaarsorga- nisatie-NVV met 3500 leden, is uit de Federatie van Kunstenaarsverenigingen gestapt. De federatie, die vóór het uittre den van de Kunstenaarsorganisatie nog 16 verenigingen met in totaal circa 7000 kunstenaars overkoepelde, is nu in aan hang gehalveerd. De kunstenaarsbond heeft haar lidmaatschap opgezegd, om dat zij grote kritiek heeft op de cultuur politieke stellingname van de federatie. Hans Vermeulen ontving de Edison in de categorie pop voor de elpee „I only know my name”. Vermeulen heeft zich in de loop der jaren al onderscheiden als de stuwende kracht achter de for matie Sandy Coast. Zijn talloze produkties hebben Vermeulen daarna geen windeieren gelegd. Als aanbeveling diende voor de jury, dat „I only Know my name” geïnspireerd is door de stijl van Stevie Wonder. De Kamerrevue blijft indringend en ab- surdistisch tot het eind. Het is een voorstel ling die men niet mag missen, al was het maar om het gedicht van het centrale gegeven. Vandaag en morgen nog in de Toneelschuur. I AMSTERDAM (ANP). Een serie van I negentien zilveren borden is het middel punt van de tentoonstelling „Meesters uit de negentiende en twintigste eeuw” van 117 oktober tot 4 november bij kunsthan del E. J. van Wisselingh en Co. in Amster- dam. De Franse edelsmid Francois Vic- 1 tor-Hugo maakte de borden naar een ont- werp van Picasso. De federatie had volgens de K-NW ook veel duidelijker stelling moeten nemen tegen het bezuinigingsbeleid van CRM en tegen de vermindering van de mogelijk heden voor jonge kunstenaars om zich te ontplooien. Daarbij komt dat de federatie niet krachtig genoeg de toenemende ver- ö- De Kamerrevue beleefde gisteravond in de Toneelschuur de eerste Haarlemse voorstelling. Marlous Fluitsma leest hier uit haar poëzie-album, terwijl niemand naar haar wil luisteren. Onbegrip en zelfs desinteresse voor wat een ander te vertellen heeft - een van de kwalen in een steeds harder wordende samenleving (althans zo ervaren tallozen het) - blijkt ook uit het fenomenale Wie is deze mens? op tekst van Van veen, waarin een publieksquiz voor de tv eindigt met de zelfmoord van meneer X, die kapot gaat aan de genadeloos-indringende vragen van de quizmaster. I Zij zijn opvallend goed op elkaar inge- I speeld, maar verstaan daarnaast de kunst om in sfeertekening en dynamische scha- Ikeringen elkaar op de voet te volgen, wat [het samenspel een zeer volwassen niveau Kaf. I Van Haydn werden twee trio’s gespeeld [die beide werden gecomponeerd in 1790 en [in sfeer en opbouw elkaar niet ver ont- Iliepen. Vooral het heldere pianospel van gen in discussie. De kritiek van de Kun- stenaarsorganisatie-NVV (K-NW) richt zich met name tegen de structuur en het functioneren van de federatie. De K-NW acht deze structuur niet democratisch op gebouwd. Hierdoor zijn er onvoldoende mogelijkheden, aldus de K-NVV, een cul tuurbeleid te ontwikkelen, dat represen tatief is voor de kunstenaar in ons land. Bovendien verwijt zij de federatie een te grote afhankelijkheid van de overhe den (de federatie wordt voor 80 percent door het departement van CRM gesubsi dieerd) en andere beleidsvormende en - uitvoerende instanties. Dit resulteert in een functioneren van de federatie, dat commercialisering in sommige kunstsec toren bekritiseerd heeft. Een voorstel dat de kunstenaarsorgani satie enkele weken geleden heeft inge- diend om de structuur van de federatie te problemen, waar de kunstenaar dagelijks verbeteren, haar afhankelijkheid van de mee te maken heeft, lijkt de federatie zich weinig of niets aan te trekken. In de Kamerrevue staan dergelijke inter menselijke relaties centraal in een mooi collage-achtig programma, dat onder auspiciën van Harlekijn tot stand kwam en gisteravond in de Toneelschuur zijn eerste Haarlemse voorstelling beleefde. Vijf mensen komen binnen de intimiteit van de Kamerrevue - vermoedelijk een van de redenen waarom het programma zo genoemd is - min of meer geprofileerd voor het voetlicht. Het zijn de acteurs Fransjes Gelderblom en Michiel Ker bosch, de actrice Marlous Fluitsma, pia niste Anita Riezouw en gitarist Ad Rooy- mans. „Afscheidstournee I”, de elpee van het cabaret Don Quishocking werd in de categorie cabaret-the ater met een Edison beloond. De dubbelelpee blinkt naar de me- In de hulde werd ook producer ning van de jury uit door een zeldzame combinatie van inventi viteit, zowel qua tekst als qua muziek. Namens Koot en Bie nam Ton- ny Eyk de Edison voor „De twee de langspeelplaat van het Sim plisties Verbond” in ontvangst uit handen van Henri Knap. Vlot babbelend maakte Knap de door het grote aantal Edisons langdu rige uitreiking tot een gezellige bijeenkomst. In het populaire genre werden negen Edisons ach tereenvolgens uitgereikt aan Ro bert Long, Conny Vandenbos, Anita Meyer, Pussycat, Don Qui shocking, Hans Vermeulen, Shir ley, Han Peekei en het Simplis ties Verbond. De Edison is dit jaar in ere hersteld ter gelegenheid van het feit, dat Thomas Alva Edison honderd jaar geleden de fonog raaf uitvond. De uitreiking zal voortaan weer jaarlijks ge schieden onder auspiciën van de Nederlandse Vereniging van Pro ducenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) met medewerking van de Neder landse Vereniging van Grammo foonplaten Detailhandelaren (NVGD). Voor het populaire gen re bestond de jury uit Meta de Vries, Jip Golsteijn, Ruud Kuy- per, Jan Maarten de Winter en Rien van Wijk. In de categorie Nederlandse zang werden twee Edisons uitge reikt Robert Long kreeg het Jaap Eggermont betrokken. In de reserve-categorie gingen de Edisons naar het Simplisties Verbond en producer Han Peekei voor de eerste drie afleveringen van „Kroniek van de Nederland se Kleinkunst”. Peekei behandelt de perioden met grote zorgvul digheid, waarbij hij niet altijd het populairste uit die tijd kiest. Tek sten, foto’s, brieven en een speci ale bijlage maakten Peekels kro niek van de Nederlandse Klein kunst tot een auditief en visueel hoogtepunt. In de categorie instrumentaal en kinderrepertoire konden geen Edisons worden toegekend. In de kunstenaars te vergroten en haar onaf hankelijkheid tegenover beleidsinstan- ties te versterken, is door de andere feder- atie-veren'igingen verworpen (op 7 okto ber jl.). Het bestuur van de K-NW ziet hierdoor de sanering van de federatie volledig geblokkeerd. Zij wenst dan ook geen verdere verantwoordelijkheid voor het beleid van de federatie te aanvaarden en heeft daarom haar lidmaatschap opge zegd. instrumentale sector blijkt vol gens de jury weinig originaliteit te bestaan. De orkestleiders be perkten zich tot arrangementen van bestaande composities, die te gemakkelijk in het grote gebied van de achtergrondmuziek te recht is gekomen. Bij het kinder repertoire bleek de rol van de volwassenen te overheersen. Bo vendien heeft het imiteren van kinderstemmen door volwasse nen volgens de jury de grens van het belachelijke overschreden. Voor de toekenning van de Edisons waren 155 produkties in gezonden. De artistieke en tech nische kwaliteit werd over het algemeen als hoog ervaren. De winnaars van de Edisons zullen zondag 16 oktober optre den in een televisieshow van de TROS. Ze maken deel uit van een serie ontwer pen, die de kunstenaar omstreeks de jaren zestig door Victor-Hugo in edelmetaal liet uitvoeren, louter en alleen voor zijn eigen (genoegen. Naar verluidt hebben maar weinigen de bewuste borden tot nu toe ooit mogen bekijken: volgens Douglas Cooper, een vriend van Picasso, die het voorwoord bij de begeleidende catalogus schreef, schep te de meester er altijd een buitensporig genoegen in de enige bezitter van dergelij- ke borden te zijn. Zelfs aan bezoekers in [zijn atelier zou hij ze zelden hebben ge- jtoond. Later, in 1967, gaf Picasso tenslotte [toestemming om van elk bord 20 exempla ren te laten slaan. I Het is deze vrijwel nooit geëxposeerde -collectie die vanaf 17 oktober bij Van [Wisselingh te zien is. Alleen in Parijs en [Londen zijn de borden eerder dit jaar [tentoongesteld. Ze hebben allemaal een afbeelding in reliëf, in vele gevallen een gezicht. Ze Wegen circa twee kilo. De prijs is 27.000 gulden per stuk. Behalve de borden is er [ook een serie van negentien gouden mun- ten, waarop dezelfde afbeeldingen voorko- [ruen en die eveneens door Victor-Hugo in [opdracht van Picasso zijn gesmeed. Deze |23-karaats gouden munten wegen 240 I gram, zijn vijf centimeter in doorsnee en posten ongeveer 7.500 gulden. Stralend en glimmend van trots lieten Conny Vandenbos, Anita Meyer en Shirley (van links naar rechts) zich gisteren bij de uitreiking de Edisons fotograferen. beeldje, dat door Pieter d’Hont is vervaardigd, voor zijn elpee „Le venslang”. Het juryrapport was uitermate lovend: „Robert Long is een van de meest interessante kunstenaars in het Nederlandse repertoire, die erin geslaagd is, na zijn sensationele elpee-de- buut, met deze produktie zijn ho ge peil te handhaven en soms zelfs nog te overtreffen.” In deze categorie ging de ande re Edison naar Conny Vanden bos voor haar elpee „Zo wil ik leven”. Anita Meyer ontving de Edison voor de elpee „Iri the me antime I will sing” in de categorie buitenlandse zang. De tweede Edison in deze categorie werd uitgereikt aan de Limburgse for matie Pussycat voor de elpee „Souvenirs”. Intermenselijke relaties centraal in mooie collage 1 t F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17