hits fris van de lever Blues-concours in Bergen (NH) Frigitte Schaap-Holster toont vooruitgang 'remière in Haarlem van Als je lacht dan ben je rijk NEEM WAT VAN ONS MEE, tijdens de wereldspaarweek van 17 tot en met 21 oktober 1977. Briljante Haitink treft met geladen vertolking /paarbank PUBLIEK IN DEN HAAG ENTHOUSIAST door Ko van Leeuwen KLEINE SPAARDERS NIEUWE SPAARDERS TROUWE SPAARDERS -wa/t ncdarland- voor sparen en lenen sinds 1817 Cf •w s.'j'f* r* 'J AT E R D A G u i I Ook de kinderen nemen wat mee tijdens de wereldspaarweek. voor hen ligt het boekje met plaatjes van "Meneer Tombola en de bloemen" klaar of voor de iets ouderen 24 plaatjes "Het leven in de natuur”. (Alles natuurlijk zolang de voorraad strekt.) Dus redenen genoeg om eens bij een van onze 63 kantoren aan te komen. Behalve de kalender ontvangt ieder die een nieuwe rekening opent met een eerste inleg van minimaal f 50,- (die minstens 2 maanden blijft staan) naar keuze éénmalig een aanmoedigings premie van f 7,50, het boek "Buiten is dichtbij" of een kunstboek over een beroemde schilder. AMSTERDAM. „Ik hou van al deze mensen, het zijn mijn katten. Lieverds zijn het. Over zeven maanden zijn ze weer allemaal >g, dan is mijn liefde ook weer voorbij, maar dan komen er weer ■uwe en daar hou ik dan weer evenveel van. Hahaha...” Het Amsterdams Volkstoneel, vorig seizoen bijna gedoemd voorgoed n de planken te verdwijnen na de instorting van toneelmoeder ppie Nooy, leeft weer. En bruisend van geestdrift staat Beppie zelf er temidden van haar troep, een vingertikje hier, kus daar en zo af toe een liefderijke omhelzing. „Ben je goed thuisgekomen Dick?” ot Dick Rienstra, die juist binnenkomt) En Dick: „Hoezo?” Beppie er, breed glimlachend: „Vraag ik zomaar!” U als trouwe spaarder neemt dan natuurlijk de fraaie spaarbankkalender mee,^^ die deze keer vol staat met tal van toeristische tips. -Ai i 13 KUNST (Foto Poppe de Boer). (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES (Van onze kunstredactie) Batiktechniek smaakvol aangewend t De batiktechniek heeft als voornaamste r Amsterdams Volkstoneel leeft weer De Shadows sPelen °ude HANK B. MARVIN (Foto Lex van Rossen) i AMSTERDAM. Het Concertgebouw orkest onder leiding van Bernard Haitink, rresenteerde gisteravond op een NTC-ab- onnementsconcert (waarvan het program ma gelijk is aan dat van het Z-serieconcert tan aanstaande zondagmiddag) twee or kest stukken die in bepaalde opzichten teel gemeen hebben: de Sinfoniëtta van Léos Janaqek en „Les Biches" van Francis Poulenc. Beide werken verschillen qua geest evenveel als de respectievelijke landsaard van beide componisten, maar in de opzet ervan is daarentegen juist grote overeen komst aan te wijzen. HAARLEM. De Overveense kunste nares Frigitte Schaap-Holster heeft na een experimentele aanloopfase de laatste jaren een snelle kwaliteitsontwikkeling in haar batiktechniek te zien gegeven. Dat resulteert nu in een expositie van haar smaakvolle batikschilderijen in Gebouw Noord-Holland aan de J. J. Hamelink- straat in Haarlem waar opvalt dat haar werk op een technisch zeer aanvaardbaar niveau is aangekomen. Van de batiktechniek wordt in feite in de westerse kunst een oneigenlijk gebruik gemaakt. Het is een Oosterse techniek om katoenen kleren kleurige patronen als ver siering mee te geven, een techniek die veelal heel mooi wordt toegepast in de fabrieks- en huisindustrieën van landen als Indonesië en India. In Nederland en Engeland, die deze landen als kolonie be zaten, is deze techniek al vrij spoedig geïn troduceerd, zij het dat de toepassing ervan vooral langs industriële weg ging. Weinig bekend is dat de Twentse textielindustrie nog vandaag de dag heel goede batikdruk- ken maakt die echter alleen voor de ex portmarkt (Suriname bijvoorbeeld is een decoratieve aard. Gerda Spierenburg, die nog niet lang geleden een tentoonstelling in het Frans Halsmuseum had, heeft dat weten te ondervangen door westerse mo tieven te gebruiken waardoor het decora tieve karakter als het ware onderschikt wordt. Bij Holster (zoals haar kunste- naarsnaam is) zien we een heel goed ge bruik van de kleurensymboliek die in een fantastisch, vaak sprookjesachtig kader Nee, hun idool was de netjes gekapte en olijk door zijn dikke brilleglazen heen kij kende Hank B. Marvin, die telkenmale een meestal gemakkelijke in het gehoor liggen de melodielijn aan zijn gitaar wist te ont lokken. De „original” Shadows een aan duiding die de waarheid wel benadert om dat naast Marvin in iéder geval ook de andere man van het eerste uur, ritme gita- DEN HAAG. Als achtergrond voor Cliff Richard, het vrij cleane Engelse ant woord op de Amerikaanse rock roll, verwierven de Shadows zich eerst grote bekendheid toen zij zo rond 1960 bewezen op eigen benen te kunnen staan. Vanuit Cliff’s schaduw droegen zij een kristalhel dere, melodieuze muziek aan, niet zelden eenvoudig van opzet. Het bleek de ideale, geciviliseerde rock voor een publieks- en leeftijdsgroep die wat minder warm liep voor de Amerikaanse „originators" als Chuck Berry, Muddy Waters en dergelij- ken, noch veel op had met hun rauwe navolgers als Presley en Little Richard tieve karakter weliswaar een sterkere na druk, maar het is toch steeds de voorstel ling die het uiteindelijke beeld bepaalt en niet een bepaalde ritmische werking van herhaalde monogrammen. Naarmate haar kleuren „aardser” zijn of een meer beschouwelijke aard hebben, verdwijnt het decoratieve karakter. Het neemt echter weer toe in die gevallen waarin ze zich-laat beïnvloeden door speci fieke Oosterse kleuren. Het geheel heeft wel echt de pretentie van een schilderij: de doeken worden gespannen op hardboard- paneeltjes en lenen zich goed om te wor den ingelijst. Het blijft vooralsnog een open vraag of Frigitte Schaap-Holster een verdieping, in psychologische zin bijvoorbeeld, aan haar voorstellingen kan geven. Tot nog toe heeft ze zich niet op dit terrein begeven, maar waar ze zo uitstekend de techniek beheerst, lijkt het me voor de hand te liggen dat experimenten in deze richting zeker een kans van slagen zullen hebben. (Tot en met 26 november, op werkdagen geopend van 9-1 7 uur.) De winnaar van het concours dat door Krijn Torringa wordt gepresenteerd krijgt een zogenaamde Zilveren Toets-trofee die is ontworpen door de Bergense zilversmid Flip van Herwijnen. Tevens wordt hij uit genodigd om op te treden in het radiopro gramma Middagje-AVRO. Het concours, dat in de middaguren wordt gehouden (aanvang 14 uur) wordt besloten met een muzikale finale. De win naar speelt dan samen met Rob Hoeke en Jaap Dekker en een begeleidingsgroep, bestaande uit Ab Dekker (drums), Herman Schoone (gitaar) en Ben de Bruin (sologi- taar). Kandidaten kunnen zich gratis opgeven bij de VW, Plein 1 in Bergen. Dat dient ES o- ta rk, en ior ie- in- or te rist Bruce Welch, present was traden gisteravond en -nacht tweemaal op voor een laaiend enthousiast publiek in het tot de laatste plaats bezette Congresgebouw: Voorbat je je laat meeslepen door een voudige sentimenten, dien je je evenwel af te vragen of de idolen van weleer nog wel tot een echte uitstraling in staat zijn en wat de verschillen zijn met toen. Het gebeurt namelijk sneller dan je denkt; niet voor niets stammen Marvin en de zijnen uit een periode (de jaren 50) waarin een jong pu bliek zich voor het eerst in de geschiedenis met volle overgave richtte op vele muzika le helden. Een teken van een toenemende welvaart: de amusementsmuziek wordt belangrijk. Terugkerend tot onze vraag moeten we vaststellen dat er ofschoon Brian Bennett een grijze eminentie achter zijn drumkit zit, het een en ander is veranderd. Twee sessiemusici completeren de groep. Alan Jones (bas) en Cliff Hall (toetsen) maken een goed ingespeelde indruk. Daar naast kunnen de vele dertigers en veerti gers onder het publiek opgetogen conclu deren wat hifi betekent voor een geluid dat altijd maar mono tot je kwam. Met een flink volume wordt de vertrouwde sound bovendien uitgestuurd. Het gevaar bestaat dat helden van wel eer 15 of 20 jaar na dato plichtmatig hun succesnummertjes vertolken, alsof de grammofoonplaatjes in de jukebox in al die tijd dezelfde zijn gebleven. Niet echter met de Shadows, die fris van de lever spelen, nergens arrogant of pretentieus overkomen en met humor een interessant opgebouwd programma verzorgen, dat niet alleen stilstaat bij Man of Mystery, Kon-Tiki, Atlantis, The Guitar Tango, Chickwick, Apache, Frightened City Won derful Land of hoe al die gouwe ouwe ook mogen heten, maar verschillende facetten in hun carrière niet vergeten. De Marvin, Welch and Farrar-periode (accent op vokalen) wordt eer aangedaan met een levendige versie van Marmaduke, een mooi lied (Don’t Throw it all away) vormt een aardige afwisseling, een Cliff Richard-medley met The Day I met Marie, Summer Holiday en Please don’t tease en soli van Jones (Nivram) en Bennett (in het verzoekje Little Tree) geven aan dit zeldza me optreden iets spontaans, ongedwon gens; dat het genietbaar maakt. Dat Mar vin daarnaast vermag te imponeren zal niemand verbazen. Vreemd genoeg heeft hij minder in huis als hij decoratief spel moet leveren. Batikken wordt in ons land wel als een hobby gezien, kunstenaars ervaren het echter als een beperkte techniek voor hun expressiemogelijkheden. Dat batikken toch goede resultaten kan opleveren be wijst de Spaarndamse kunstenares Gerda Spierenburg en, met deze expositie, ook Frigitte Holster. door Haitink zo met overtuiging verdedig de, kunst volledig zichzelf. Poulenc’s be kende neiging tot grillige wisseling van stemmingen en het aaneenrijgen van speelse vondsten, komen optimaal van pas in deze soms brutale soms tedere muziek, die tenslotte speciaal voor het ballet ge schreven is en als zodanig, ook in ritmisch opzicht, dit doel uitstekend dient. Janaeek heeft ontegenzeggelijk minder hechte banden met uitingen van een vorige generatie. En zijn Sinfoniëtta kent het volksliedachtige, maar niet het mousse rende karakter (grote keuze in siropen muzikale limonades in overvloed; - vol gens Satie) als in „Les Biches”. Poulenc’s Tsjechische collega was in zijn compositie ook niet uit op feestelijke vrijblijvendheid, maar hield eigenlijk min of meer een poli tiek pleidooi. Het schrille licht dat in de instrumentale kleuren overheerst, de opzwepende ostina- to’s en koperfanfares zijn elementen die hij combineert als een vlammende rede voering. Bij hem is de exentrieke opeen volging van invallen een poging om een keten van nationalistische visioenen voor te schotelen tegenover het luchtige en vlinderachtige spel dat Poulenc met zijn beeldende fantasie wil suggeren. Een snoer van soms zelfs ietwat kitscherige edelstenen met een sensueel tintje; „musi- que pour faire plaisir”. Haitink trof in de met exactheid uitge voerde fascinerend geïinstrumenteerde werken de geest van alle aanverwante en tegengestelde aspecten voortreffelijk, met een geladen vertolkingswijze. Niet alleen klank, maar ook in beweging. Vlot en expansief in „Les Biches”. En even virtu oos, maar met een duidelijk betogende ondertoon, in de Sinfoniëtta. Voor het inventierijke „vroege” Piano concert KV 451 van Mozart (een buiten kansje om het eens op een concert te horen) was de tot Engelsman genaturali seerde Hongaar Peter Frankl als solist aangetrokkén. Een uitstekende pianist, maar eigenlijk niet het juiste type om Mozart te vertolken. Men hoorde geenszins het voor dit Weens-klassicisme geëigende, parelende (non legato-) toucher, maar (ook door middel van pedaalgebruik) tamelijk „wollig”, gebonden spel zonder het analy tisch helder houden van alle details. Des ondanks toch ook weer niet zonder inner lijke kracht hetgeen met name positief merkbaar was in het uitgesponnen melo dische Andante dit overigens zeer De twee componisten zijn in hun, hier voortvarende musiceren van Peter Frankl. En het belangrijke orkestaandeel was ook hier weer bijzonder fraai van transparan tie en expressie. JOHAN VAN KEMPEN A „Witte nachten van een matroos" is de titel van dit batikschilderij van Frigitte Schaap-Holster dat een onderdeel vormt van haar expositie in Gebouw Noord-Holland in Haarlem. BERGEN (NH). Op zaterdag 5 novem ber zal in de zaal van hotel-restaurant De rustende Jager een blues en boogie-woog ie concours voor pianisten worden gehou den. Een jury waarin zitting zullen nemen Martin van Olderen (bestuurslid Neder landse Blues en Boogie-woogie Organisa tie), de pianisten Rob en Jaap Dekker en de popcritica Elly de Waard beoordelen de deelnemers op een verplicht repertoire van drie nummers met een keuze uit de categorieën blues, boogie-woogie en ragtime. In Beppies nieuwe Amsterdamse show zullen de onsterfelijke liedjes van weleer niet ontbreken. Beppie: „Óooh, nee, die liedjes, die zijn er bij.” En ze zingt met een gelukzalige lach op het gezicht: „Wat hèèèb ik een reuze paaaling...” Neemt me mee naar de palingkar: „Kijkes, is dat geen pracht paling? „Grijpt erin en daar kronkelt het levendig. Als je lacht wordt muzikaal ondersteund door een orkest van zes man, dat onder leiding staat van Martin Kesseler. Hij maakte op alle bestaande liedjes, waaron der „Sally, goocheme Sally” en de „Radijs wals” nieuwe arrangementen, met hand having van de oude melodie. Sommige liedjes werden zelfs voorzien van een nieuwe tekst, als de oude niet in Beppies opzet paste.” „Dit is allemaal niet te vergelijken met Gypsy”, zegt Beppie Nooy weer berstens vol enthousiasme. „Ik weet het, ik weet het, vorig jaar was ik net zo enthousiast. Maar dit werk, dat kunnen wij, daar heb ben we sjoege van. En jongen, ik geloof er weer in. Als je al die mensen hieraan ziet werken... als er een paar niet in de scène zitten, dan kijken ze toe vanuit de zaal. En bij een droevige scène, dan hoor ik er opeens eentje snotteren. Snap je, zo zijn ze d’r mee bezig!” 1 Het pleintje van de zon en de regen, zo noemt Beppie dat stukje Amsterdam dat zij speciaal voor op reis in elkaar zette. Een pleintje gevuld met sentiment van weleer. Beppie: „Nee, met sentiment ook van nu! We hebben alles een beetje naar deze tijd gebracht. Er is toch nog steeds verdriet en plezier? Dat is eigenlijk nooit veranderd. Die oude stukken hebben een stevige ba sis, die kun je best bewerken, ze hebben zoveel moois te bieden. Maar dat is geen wet hoor, dat we alleen van oude bestaan de toneelstukken werken. We zijn echt op zoèk naar nieuwe schrijvers, volksschrij ver hè, maar ze zijn zo moeilijk te vinden. Dus daarom toch maar weer eerst terug naar vroeger.” „Weet je, van al die oude stukken, dijken van stukken, zijn films gemaakt. Zo’n film draaien we altijd eerst af voor alle mensen die er aan meewerken. Zo hebben ze een idee hoe het vroeger was. Dat hebben we nu ook gedaan. En als je dat dan weer ziet, dan merk je dat vijftig jaar terug heel veel met nu te maken heeft”. Dick Nooy valt z’n moeder bij: „Wij vullen met het Amsterdams Volkstoneel een gat binnen het totaal van de toneelwe reld. Wij spelen ook voor mensen die nor maal gesproken nooit een voet binnen de schouwburg zullen zetten.” De toekomst voor het Amsterdams Volkstoneel lijkt er plots weer heel wat zonniger uit te zien. Zakelijk leidster Mar tine Verhoog: „CRM heeft ons een subsidie verstrekt en wel op een manier dat ze aantonen dat het Amsterdams Volkstoneel als gezelschap moet blijven bestaan. De Raad voor de Kunst heeft bij CRM ook een gunstig advies over ons uitgebracht. We zijn nu eenmaal een uniek gezelschap, nergens mee te vergelijken. Erg fijn dat zoiets nu eens wordt erkend”. Iet Amsterdams Volkstoneel is-gelijk- ppie Nooy. Gaat het Beppie slecht, dan haar gezelschap. Zie als voorbeeld ig seizoen, toen de groep druk bezig s aan de try-outs van de musical Gypsy, ppie had teveel van zichzelf gevergd, rtte in en dat vond z’n terugslag op heel [gezelschap. Beppies rol de hoofdrol werd door Mady Misset overgenomen, ar de lol was eraf. Ook voor de critici jkbaar, want erg gunstige beoordelin- 1 verschenen er niet in krantedruk. ,Genoeg”, roept Beppie nu. „Gelukkig is t allemaal voorbij. Nu zijn we weer ihard aan het werk en alles is anders worden. Veel beter geregeld, moet ik ’gen, ik heb nu een zakelijk leidster en n boekhouder. Ik hoef niet alles meer f te doen”. Dit seizoen komt het Amsterdams Volks- leel weer eens met een theaterbijdrage het genre waarin het gezelschap werke- k lauweren oogstte. Een echt Amster- ms lach-en-traanprogramma. Onder de el Als je lacht dan ben je rijk speelt de oep onder regie van Beppie een muzika- volkskomedie. Losse volksschetsen uit t Amsterdamse leven. Onvervalst senti ent, want als er gehuild moet worden, in moet dat kunnen, maar daarna: on- iddellijk de Amsterdamse gein, de hu- or die nooit verloren gaat. Maandag gaat >t gezelschap met de produktie naar de aarlemse Stadsschouwburg, waar op za- rdag 22 oktober de landelijke première ligt. Daarvoor zijn er op donderdag en •ijdag ook al voorstellingen. Beppie: „In st hele land hebben we al meer dan onderd voorstellingen geboekt. Gek hè, a vorig jaar... maar we hebben niet voor iets een reputatie van vijfendertig jaar. aar kan één misser niets aan veran- eren”. Maar liefst zevenendertig mensen zijn ij het Amsterdams Volkstoneel in touw m Als je lacht leven in te blazen. Tweëen- vintig spelers op het toneel, waaronder iarry Tefsen, Hetty Blok, Dick Rienstra, hm Wama, Mimi Kok en Martin Brozius. leppie:' „Prima mensen, die ook goed kun- en zingen. Mensen die hun naam in de >neelwereld hebben verdiend. Maar ik nderschat ook de kleintjes niet, wat zou c zonder ze moeten beginnen!” Als je acht dan ben je rijk wordt een afwisse- end programma, dat is afgeleid van twee volksstukken van Herman Bouber: Bleke iet en Oranje Hein. Beppie: „Maar ze lebben niets meer met de oorspronkelijke nhoud van die stukken te. maken. Die tukken van Bouber hebben ons geïnspi- eerd en samen met mijn zoon Dick heb ik iu een bewerking van allerlei ideeën ge naakt. Alles speelt zich af in een echt Amsterdams buurtje, een pleintje waar je tlle Amsterdamse sfeer proeft. Op dat ileintje, daar leven de mensen, daar hui- en ze, lachen ze, maken ze ruzie en lachen lun verdriet weer weg. Daar worden ze 'eboren, maken ze gein en daar sterven Carry Tefsen, Hetty Blok en Beppie Nooy repeteren het Amsterdamse volksleven in „Als je lacht dan ben je rijk". r b. A 4 ffe. goede afnemer) zijn bestemd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13