De wereld in Fietsen op Manhattan Wat doe je met I Voedselweigering is duidelijk signaal LIEFST TEGEN VERKEER IN z Air I i u REACTIES BUITENWERELD LOPEN UITEEN door Willem Vermeulen door G. A. de Kok LOUIS IN EEN' OMZIEN Gedragslijn j V] l&j'j O F Twee gebieden I w /j *1 staan, dat men in het Belgi sche Knokke op de Boulevard kan huren. Hier was het met een ketting aan een lantaarn paal vastgeklonken en diende het als reclamezuil, meldend dat er op nummer twee-der- tien fietsen te huur waren. En jawel, voor één dollar vijftig per uur kon men zich een velo aanschaffen om zich in het Newyorkse verkeer te stor ten. Het leverde een ervaring van een geheel eigen stijl op: fietser in New York. .a 7 Leden van de Baader-Meinhofgroep gaan in hongerstaking om te protesteren tegen hun gescheiden opsluiting. Een landbouwer weigert voedsel teneinde aansluiting van zijn boerderij Sk-j' op waterleiding en lichtnet af te dwingen. Gevangenen nemen hun toevlucht tot hongerstaking pm betere interneringscondities te bewerkstelligen. Het is een kleine greep uit berichten in kranten van de laatste weken. Achtergronden zijn van geval tot geval verschillend, doelstellingen lopen uiteen, maar het middel om een en ander gedaan te krijgen is gelijk: hongerstaking. De reacties van de buitenwereld lopen niet zo sterk uiteen. Onverschilligheid is dikwijls troef als tiet om hongerstakers en hun wijze van protesteren gaat. Of men denkt: ze doen er niemand kwaad mee, dus laat ze maar. In het beste geval trekt men partij. Anarchisten en gevangenen lorden dan doorgaans als oproerkraaiers en onruststokers gezien, een landbouwer die vecht raor zijn bedrijf wordt in het gelijk gesteld en slachtoffer van bureaucratie en bestuurlijk moeilijk- joen bevonden. Een begrijpelijke rechtvaardigheidsselectie, maar niettemin een onjuiste ejegening van de persoon of groep, die het rigoureuze middel van de hongerstaking aangrijpt en liet in de laatste plaats van degenen, die met een dergelijke actie worden geconfronteerd. Het onmogelijke is in New York gewoon, zeker op de fiets. Een automobilist moet zich aan strikte regels hou den, maar een fietser kan zich permitteren vrijbuiter te zijn. Ik heb het geprobeerd, ik heb een fiets gehuurd. Op zondag morgen zag ik op de hoek van de Seventh Avenue en de Achtenvijftigste straat zo’n merkwaardig fietsautootje om betere interneringscondities te bewerkstelligen. Het is een kleine greep uit berichten in I 1 I y/' 1 ‘j- a ii o I Het bleef na Spa dus allemaal érg meevallen. fj '1 jord rom dat noti- rou- e en itiek ook het :aak gere die ndse snen Isge- den uil i vogel- n heen an zijn tegelijk it voor 10e men ouw- of Jt prof, 'den en ekomst Ihristus en der Vooral oordeel n boek. de vrij >n, zeg i gebon ;wege i rd”. Ni "om de s liepen gepraat loiets is i boekje le hulp, forming Eerst het Central Park in, het heu velachtige Vondelpark van Manhat tan. Niks aan de hand, alsof men in Nederland op een rustig B-weggetje peddelt. Na die oefening het rauwe leven in: het verkeer van Manhattan. Eerst over de Fifth Avenue, richting Washington Square in Greenwich Vil lage er is hier eenrichtingverkeer, ’dus’ peddel ik met het verkeer mee.. Zorgvuldig blijf ik in de tweede baan plicht (het redden van mensenlevens) en ander zijds werkelijk iets oplost in de situatie van de hongerstaker. De laatste is immers iemand, die liever sterft dan terug te keren in zijn oude levens situatie. Het kunstmatig voeden is dan zinloos, omdat het slechts een leven rekt, dat door het uitblijven van toekomstverbeteringen dood wil zijn. Vandaar de opmerking van Fainberg: „Hon gerstaking is een ultimatum: jij vecht voor je dood en zij vechten voor je leven”. De artsenwereld heeft de „niet-oplossing” van de kunstmatige voeding ondertekend, wat de Com missie van Ethiek van de Worlds Medical Associa tion tot het formuleren van de volgende gedragsre gels bij hongerstakingen bracht: „Als een gevange ne voedsel weigert en door de arts wordt geacht bij zijn volle verstand te zijn en de consequenties van zijn besluit te overzien, mag hij niet kunstmatig tegen een democratisch genomen beslissing in hongerstaking gaat, kan men zeggen dat zijn actie van alle billijkheid gespeend is (het gaat dan om het wezen van de democratie), maar zo duidelijk liggen de kaarten slechts zelden. Het handhaven van orde en rust overheerst doorgaans de wil om de oorzaak en diepere achtergronden van een hongerstaking uit te zoeken en zo mogelijk de deur naar een oplossing, vergelijk of schikking open te duwen. De medicus zou eerder een schakel moeten zijn in een keten van personen in wier handen de oplossing ligt, dan dat hij de taken van het hele gezelschap op zijn schouders neemt (lees: gescho ven krijgt). In feite is het gewoon logisch dat psychologen en werkers op sociaal-maatschappe- lijk gebied om er enkelen te noemen zich evenzeer met het lot van de hongerstaker bezig houden. Maar de praktijk leert altijd weer, dat het veel polemiek en discussie vereist om iets als zijnde logisch onderkend te krijgen. Het opvallende is, dat ten aanzien van het fenomeen hongerstaking zowel stakers als autoriteiten de dupe zijn van het ontbreken van een beproefd hongerstakingsbe- leid. Hongerstaking, door dr. H. A. van Geuns, dr. N. Lachinsky, dr. L. J. Menges en dr. J. Smeulers. Uitgeverij Het Wereldvenster, Baarn. Prijs: 9,50. Het lijkt welhaast uitgesloten dat een kind van onze tijd zich later nog zijn eerste buitenlandse reis herin nert. Dat is een gevolg van het feit, dat in de huidige maatschappelijke omstandigheden het kind meesten tijds als zuigeling reeds in vakantietijd over de grenzen heen en weer gesleept wordt en bij de eerste oogopslag niet het bloemetjesbehang van zijn slaapkamertje, maar de Costa Brava aanschouwt. Vroeger was dat, zóals alles, anders. Behoudens zeer korte uitstapjes naar België aan de hand van mijn grootmoeder die een smokkelomane was, had ik vóór mijn zeventiende nooit het grote mysterie dat „buiten land" genoemd werd, met eigen ogen aanschouwd. Mijn zuster, die wat ouder was, had eens een week in Parijs doorgebracht als logee bij een achterneef met twijfe lachtige reputatie en twee dochters. Daar werd jaren later in ons gezin nog met enige paniek over gesproken. Het was ook volkomen onduidelijk hoe zij kans had gezien, de toestemming tot die logeerpartij los te krijgen en hoe zij erin geslaagd was weer ongedeerd in het ouderlijk huis terug te keren. Als beloning voor mijn zeer geslaagd eindexamen werd mij, na schier eindeloze onderhandelingen tussen betrokken ouders, toegestaan met drie vrienden veertien dagen het .buitenland in te trekken. Om te voorkomen dat die zwerftocht zou uitmonden in Tibet of andere contreien van waaruit terugkeer een onzekere zaak zou zijn, werden er een aantal voorzorgen genomen die volkomen af doende waren: we moesten per fiets en we kregen per man f 25,- mee. De route, keurig op een kaart uitgestippeld, liep over gezellige maar ietwat kronkelige wegen. We zouden volgens de geraadpleegde deskundige daardoor, niet alleen onherroepelijk in Echtemach uitkomen, maar bovendien van zeer fraai natuurschoon kunnen ge nieten, waar we zonder enige moeilijkheid onze tent in lieflijke omgevingen zouden kunnen neerzetten. Pas toen ja! Pas toen! schoot ons de vermaning te binnen van onze wijze adviseur: stop niet in Spa! Wij haastten ons naar de tent die in een gemeentelijk plantsoen was geplaatst, braken haar af, stapelden onze bagage op de fietsen en reden als duivels weg van de verderfelijke stad, als inwoners van Sodom die aan de goddelijke, regen van zwavel en vuur trachtten te ontko men. Wij keken niet om, wij veranderden dus niet in zoutpilaren en wij arriveerden des morgens uitgeput in het beloofde land Luxemburg, na onderweg ook nog acht maal de gewraakte voorband te hebben geplakt. Dus zetten we ons tentje op een weiland dat golvend afliep naar de rivieroever en vonden de volgende och tend bijna de dood door verplettering onder de omvang rijke lichamen van drie wasvrouwen, die in de grijze ochtend onze spanlijften niet hadden gezien. i vertel door a rift. Het waaruit van de mg, ge- aar bij- ■n. Een dat de f aange- De tocht verliep iets minder vlot dan we hadden berekend, aangezien een onzer niet de moeite had geno men de banden van zijn geleende fiets te inspecteren. Bij de nadering van Spa hadden we zijn voorband al twaalf maal geplakt. Het argument was duidelijk: we zouden in Spa een nieuwe buitenband moeten kopen, ook al zou dat een ernstige recessie in onze financiële welstand veroorzaken, want zo’n band kostte toch tenminste f2,50. i die eken g te .1 de dat s ge- s be- >ten- iren. :ken ■t tot Het zal duidelijk zijn, dat het voor een arts iML e IHilH De berijder van het ongelukkige vehikel kwam echter in Spa tot een grandioos idee. Hij loodste ons die avond een helverlichte en gezellig uitziende gelegenheid bin nen, waarboven in flakkerende lichtletters „Petits Jeus" vermeld stond. Wij amuseerden ons kostelijk. De ondernemer van „Petits Jeus” had zich uitgesloofd om zijn gasten op ingenieuze wijze bezig te houden. Hij hield ons op een zo ingenieuze wijze bezig, dat wij op zeker moment alle vier ons geld kwijt waren. Enkele franken was ons gezamenlijk bezit, waarmee we nog elf dagen in leven moesten zien te blijven. In onze doodsangst probeerden wij elkander op te monteren met volstrekt onzinnige argumenten, waardoor de doodsangst nog slechts toe nam. Toch staat vast, dat in zulke situaties doodsangst de beste remedie is. Anders zouden we nooit de euvele moed hebben gehad, die paar franken nog in de paarden rennen van „Petits Jeus" te steken. En de wonderbaarlij ke redding voltrok zich: bij middernacht beschikten we over méér geld dan we bij ons vertrek gezamenlijk hadden bezeten. uiTïij i irii'jiVi hIj De route liep in een wijde bocht om Luik heen in de richting Spa. Ofschoon deze laatste stad volkomen logisch in de route paste, zei onze raadgever met opgehe ven vinger: „Stop echter niet in Spa, onder geen voor waarde. Hij weigerde verdere uitleg en schiep daar door, helaas, bij ons vieren een onbedwingbare nieuwsgierigheid die aanleiding gaf tot allerlei opwin dende veronderstellingen. Het was duidelijk. Wij moch ten beslist niet stoppen in Spa, maar reeds toen we in de grauwe augustusmorgen onze vaderstad uitfietsten, stond vast dat in Spa onze benen de dienst zouden weigeren. waarom zou je het dan niet doen? Eigenlijk is er maar één regel: zorg dat je niet aangereden wordt.” Een simpele overlevingsregel. Voor zover ik kan nagaan werkt die rede lijk goed. Ik ben dwars tegen het verkeer in teruggefietst, zo mogelijk stoplichten negerend, zwierend van de ene baan naar de andere, terug naar het uitgangspunt: nummer twee- dertien in de Achtenvijftigste straat bij de Seventh Avenue. En daar ben ik zonder kleerscheuren aangeko men. Het onmogelijke is mogelijk in New York, zeker op de fiets. Het onmogelijke gebeurt in deze stad ook in de concertzaal. In de Avery Fisher Hall van het Lincoln- Centre speelt Eugene Istomin het pia noconcert in C van Mozart, K 467. Een uitverkocht huis, maar ik kan een kaart overnemen van een jongeman wiens vriendin niet is komen opda gen. Dirigent is Lawrence Foster van het Houston Symfonie-Orkest, een nog jong musicus van zevenendertig. Er werd uitstekend gemusiceerd. Isto min ook wel eens „de man van mevrouw Casals” genoemd: twee jaar geleden trouwde hij de weduwe van de grote cellist speelt het Mozart- concert gearticuleerd en uiterst tran sparant. Na het eerste deel klatert een ver diend, maar voorbarig applaus op. Dirigent Foster maakt een bezwerend gebaar en de zaal, in de ban van dit boeiend musiceren, gehoorzaamt: de legendarische speld kan men onmid dellijk horen vallen. Langzaam heft Foster de armen omhoog voor het tweede deel, Andante. Maar dan ge beurt het: op de eerste rij niest een mevrouw uiterst luid en zéér nadruk kelijk. Het galmt door de zaal: „Haaaa-tsjiéééééé....” En vrijwel on middellijk klinkt van de andere kant een welgemeend „Bless you”. Het pu bliek reageert alsof er een goede mop is verteld: daverend gelach. Weg con centratie. Er gaat een verhaal over Mengel berg, die eens werd geïnterrumpteerd tijdens een uitvoering van Pijpers Zes Epigrammen. Na een nogal luid slot van een van deze korte stukken, merkte een nuchtere bezoeker duide lijk verstaanbaar op: „Da’s hard”. Mengelberg draaide zich om en zond een vernietigende, ja dodelijke blik de zaal in: hij duldde geen inbreuk, noch op zijn autoriteit, noch op zijn muziek. Foster blijkt uit een ander hout gesne den. Ook hij draait zich om, maar in plaats van een woedende blik, vraagt hij vriendelijk-laconiek: „Is there a handkerchief in the house?”, is er een zakdoek in de zaal? Publiek en orkest applaudisseren enthousiast voor deze gevatheid. En dan wordt het opnieuw stil voor het Andante. De concentratie blijkt er niet onder te hebben geleden: in New York is het onmogelijke im mers mogelijk. Gelukzalige gedachte aan die eerste stralende och tend, aan het romantische riviertje de Sauer, dat zich als een lint van zilver en groen fluweel vrolijk kronkelend een weg zoekt van de ene Ardén naar de andere. Vier rijkaards op vier fietsen met gloednieuwe banden, op weg naar het onbekende Echtemach, dat destijds nog geen gelijkenis met het kermisvierende Valkenburg ver toonde. Gods wijde natuur van glooiende heuvelhellin gen en bloeiende dalen, waar een politieagent even zeldzaam was als een postbode. In ons beste schoolduits vroegen wij hem waar wij onze tent zouden mogen neerzetten. Hij maakte een armbeweging alsof hij een gouden poort opengooide, en zei: „Wo? Wieso Wo? Got- tes Natur ist gross!!" Het is een mooie regel, maar geestelijk gezonde mensen die in bepaalde landen in psychiatrische inrichtingen worden opgesloten en daar tegen hun opsluiting in hongerstaking gaan, kopen er niets voor. De auteurs komen in hun boekje min of meer tot de conclusie, dat er veel te weinig aandacht wordt besteed aan het belang van de hongerstaker. Verwonderlijk is die verwaarlozing niet; de hon gerstaker is kwetsbaar, omdat men niet weet of zijn motivatie „echt” of „onecht” is. Als iemand ok vo< preke sch ve ei Set, J band tussen beide). Vandaar het „probleem” hon gerstaking. an Kok ite vat preek” de prij lezens1 Maari e plaat moete len kun ten va nen (c er voo wil zij ranaf d len va ■meen! tandre ït is ee dat pr ig (ma van o dat i van rechts om niet in conflict te ko men met afslaand verkeer. Voor de zekerheid pak ik het wiel van een jonge neger op een schitterende fiets met alles er op en er aan, minstens tien versnellingen. Die van mij heeft er maar drie, maar met mijn Neder landse tegenwindervaring houd ik hem makkelijk bij. Bij het eerste rode licht rem ik haas tig af, maar oei, de man met de blitse fiets kart opgewekt door het stoplicht, zwierend van links naar rechts om auto’s te ontwijken. En héé, kijk daar: van de andere kant komt een fietser aanrijden, nota bene dwars tegen het verkeer in. Waar is de politie? Is dat geen geval voor Kojak? Maar nee, niemand trekt zich iets van de tegen ligger aan, alleen een taxichauffeur claxonneert even. Ik peddel ondertus sen voorzichtig door, van blok naar blok, van stoplicht naar stoplicht, met een onbekende fiets en een Neder lands achterlichtjes-geweten. Op Washington Square het is er gezellig: popgroepen, poppenkast, straatgoochelaars houd ik een me- defietser aan: hoe dat eigenlijk met de fietsregels op Manhattan zit? Hij haalt zijn schouders op. „Ik ken ze niet. De beste manier is om dwars tegen het verkeer in te gaan, dan zien ze je tenminste. Rijd je met de auto’s mee, dan heb je een mooie kans om geschept te worden. Stoplichten? Och, soms kan je er nog net door en Bestemming en route kostten enige hoofdbrekens. Aangezien er destijds nog geen rekenmachines beston den, nam de berekening van het aantal kilometers dat heen en terug maximaal kon worden af gelegd zonder dat we het gevaar zouden lopen als uitgehongerde skeletten te worden gerepatrieerd, aanzienlijke tijd. We kozen tenslotte voor Echtemach in Luxemburg. De weg daar heen was door een kennis van ons, die wat jaartjes ouder was, al enkele malen met succes afgelegd en hij verstrek te ons zelfs de adressen van de pleisterplaatsen, waar we onze dagelijkse warme maaltijden konden kopen zonder per man boven de gulden uit te komen. 1'JA llliiiillllllllllliiillllilllllllllllllliiiiiiiiiiiliiiliiiliillllllllllllliiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiililliilliiiiiiiiilillllllllliillilliliiiiiiiilliliini^ Heel summier geformuleerd werpt het ver schijnsel hongerstaking twee problemen op: het WSzWOlTI? ene °P ^et gebied van het gezag, het andere op ’aa' **111. het medische vlak. Eigenlijk zijn het twee dilem- Waarom gaat iemand in hongerstaking? Korte ma’s. De autoriteiten willen voorkomen dat de - voedselweigeringen (één tot enkele dagen) hebben hongerstaker overlijdt, maar voelen er niets voor :gt. Hel ten doel een signaal te geven. Voorbeeld: Sacharov zijn verlangens in te willigen. en zijn vrouw wilden door voedselonthouding aan- Deze patstelling wordt evenwel een niet minder dacht vestigen op het lot van de politieke gevange- groot dilemma: laat hij de hongerstaker sterven, nen in de Sovjet-Unie. De lange hongerstakingen dan kan hij daarvoor ter verantwoording worden kunnen protesten zijn tegen kamp- of gevangenis- geroepen. Gaat hij dwangmatig voedsel toedienen omstandigheden (Baader-Meinhofgroep in Duits- (via een neussonde, een maagslang of intrave- in Bijis land), tegen onrechtmatige daden van autoriteiten, neus), dan loopt hij het risico zich aan martelprak- tegen wreedheden of martelingen, tegen gevan- tijken schuldig te maken (het kunstmatig voeden is genschap, procesvoering of politieke toestand (de in de aard al pijnlijk, zeker als daar ook nog eens Price-zusters in Engeland gingen in hongerstaking geweld bij wordt toegepast). Soms probeert de om hun eis naar Ierland overgeplaatst te worden hongerstaker het ingebrachte voedsel kwijt te ra- kracht bij te zetten) en tegen strikt individuele ken. De Rus Fainberg deed dit door braakneigin- omstandigheden (bovengenoemde landbouwer), gen op te wekken en door het doen van gymnasti- wórden gevoed. Een onafhankelijke arts moet het De tijdsduur van lange hongerstakingen is zeer sche oefeningen. Dit noopt de autoriteiten de hon- oordeel van zijn collega bevestigen”, verschillend. De Price-zusters staakten 200 dagen, gerstaker vast te binden, waarbij opnieuw geweld Amalrik 117 dagen en een andere Rus, Victor kan worden gebruikt. Fainberg, 82 en 66 dagen. In enkele gevallen heeft een hongerstaking de dood tot gevolg gehad. Hoewel de (gevangenis)autoriteiten bijna altijd naar eigen goeddunken handelen, zit er wel een zekere lijn in de houding, die ze ten aanzien van de hongerstakers aannemen. Allereerst wordt ge tracht de actie uit de publiciteit te houden. Men nauwelijks mogelijk is een gedragslijn te volgen, wijst de hongerstaker op de zinloosheid van zijn die enerzijds overeenkomt met zijn medische onderneming of negeert deze. Ook wordt getracht het moreel te ondermijnen door het voorzetten van verlokkelijke spijzen. Als de hongerstaking toch naar buiten uitlekt of eventueel andere gevange- Drie artsen en een psycholoog hebben het feno- nen aansteekt, leidt dit soms tot (valse) beloftes meen hongerstaking via onderzoek en literatuur- aan de hongerstaker. In de regel echter verharden studie geanalyseerd. Hun bevindingen legden zij de standpunten zich en wordt er wederzijds geen neer in het boekje „Hongerstaking”, dat wordt duimbreed toegegeven. Bedreiging, isolering of gepresenteerd als een monografie met een open ruwe behandeling valt de hongerstaker ten deel, einde; een discussiebijdrage over een onderwerp, Het kunstmatig voeden, waartoe men op een gege- dat eigenlijk nog nauwelijks leeft onder het pu- ven moment kan besluiten, gaat niet zelden met bliek. En dat laatste niet omdat het een nieuw geweld gepaard en is voor de hongerstaker bijzon verschijnsel is, want reeds in 1889 protesteerde der ongaangenaam. Anatoly Martsjenko, een Rus- de sociaal-revolutionaire Vera Figner in het Rus- sische voedselweigeraar, zegt hierover: „De kunst- land der tsaren door middel van voedselweigering matige voeding is ’n kwelling. Het gevoel van tegen de illegale wijze waarop de gevangenisdirec- honger verdwijnt niet. Je krijgt slechts ’n zwaar teur zijn instelling leidde. Uit de eerste helft van de gevoel in je maag, alsof men in je binnenste een of twintigste eeuw zijn de hongerstakingen van de ander vreemd voorwerp heeft gelegd”. Boven- lenker. antimilitaristen bekend, die om hun dienstweige- staande schets van het verloop van een hongersta- 1 ring in de cel werden gezet. Niets nieuws onder de king tekent de gecompliceerdheid van het feno- zon dus. Wel een toeneming van het aantal honger- meen. i stakingen en meer publiciteit, die eraan gegeven •grijpd Wordt (waarschijnlijk bestaat er een causaal ver- n beta en geld eken z 'emeen e predi 'oliiieM l of 'zrl ijken d i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 21