Actueel aanzien van oude filmcultuur weefwerk van klankkleuren premieres Kunstonderwijs in isolement Suite van Osieck subtiel geplaatst Stijgende belangstelling voor Romantische School Bijbels drama Salomé in een opmerkelijke visie bij Kiss EXTRA DAMIATE Dagje uit in Düsseldorf busreis op elke eerste zaterdag van de maand Le pays bleu van Jean-Charles Tacchella in Arnhem DRIE VOORSTELLINGEN IN DE TONEELSCHUUR Sculptuur op reis naar buitenland Teylers-concert grote trekpleister WA f RG ■«■SIS r 17 19 7 7 1 9 OKTOBER KUNST n e vens t'i Inlichtingen bij al onze kantoren eerstvolgende datum: 5 november 1977 Terug om plm. 21.30 uur. Reissom: ƒ27,50 per persoon Voor deelname aan deze reis is het noodzakelijk, dat u over een paspoort, dat maximaal vijf jaar verlopen mag zijn, of over een geldige toeristenkaart beschikt. U dient ook reeds in Nederland Duitse marken te kopen, aangezien aan de grens niet wordt gestopt. l| W O E N S D A G ARNHEM. In de garde jonge regisseurs die het aanzien van de Franse film de laatste jaren ingrijpend hebben veranderd, speelt Jean- Charles Tacchella een niet onaanzienlijke rol. Na zijn debuut met „Voyage en Grande Tartarie” brak hij met „Cousin, Cousine” door tot internationale erkenning. Van zijn film, „Le pays bleu” deze week op het filmfestival in Arnhem, is het thema de groteske situatie die ontstaat als de autochtone bevolking van het platteland naar de steden trekt en stadsmensen de opengevallen plaatsen komen bezetten. I Een scène uit Que la fête commence waarin we onder meer Philippe Noiret (rechts) en Jean Rochefort (midden) zien. nigin- em de uur. (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) Ss (I •5, 7 Vertrek om 8 uur uit Haarlem Vertrek om 7.30 uur uit IJmuiden Telefonisch via nr. 31 31 50 (Hoyman Schuurman - van 13.00 tot 17.00 uur). suiver lalen. Rond deze basis-intrige laat Tacchella zijn camera vrijmoedig rondkijken in de blauwe vallei van Lubérond in de Haute- Provence naar andere kleine intriges. Be halve „Providence” die Frans is door zijn maker Alain Resnais, maar verder Engels gedomineerd wordt door de taal en door de spelers, is „Que la fête commence” van Bertrand Tavernier een overtuigend voor beeld van het hoge niveau van de huidige Franse film. Tavenier die pas later het hier bekende „Le Juge et 1’Assassin” maakte en voor „Que la fête commence” met het hier nooit vertoonde „L’horloger de Saint- Paul” (naar een roman van Simenon) de- Ze werd samengesteld in opdracht van het ministerie Van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk. Daartoe was een werkgroep gevormd door Paul Hefting, Cornelius Rogge en Gijs van Tuyl. Zij verzamelden en selecteerden tekeningen van beeldende kunstenaars die driedimen sionaal werken. De tekeningen hebben alle betrekking op uitgevoerde werken: sculp turen, objecten, environments of ze gaan zelf als ruimtelijke objecten werken. Deelnemers aan de tentoonstelling zijn 'geworden: Theo Kuypers, Johan Claassen, Krijn Giezen, Ray Staakman, Cornelius Rogge, David van de Kop, Carel Visser, Arie Berkulin, 'Jan van Munster, Jan Maaskant, Douwe Jan Bakker en Peter Struycken. Naast de aanwezigheid van wijn en kaas en nog andere evenementen, zoals een grabbelton, stond de muziek deze avond centraal, muziek die belangeloos ten bate van het goede doel werd vertolkt door diverse instrumentalisten. Er had op dit concert zelfs een première plaats: een suite voor fluit en piano van de in 1910 geboren Nederlandse componist Hans Osieck, die zelf de pianopartij voor zijn rekening nam en prachtig tegenspel bood aan fluitist Johan van Kempen, die met veel gevoel voor nuance en voor het mooi afgerond neerzetten van de muzikale lijnen te werk ging. De compositie zelf die in gematigd modern idioom was geschre ven liet vooral de indruk na van een subtiel weefwerk van klankkleuren die overwe gend Frans getint waren. Hier waren al diverse composities van Jepke Goudsmit speelt nog steeds de dubbelrol Herodias- 'Salomé en Matthijs Rümke de rol van Johannes de Doper. John de Feu, die voorheen ook al eens bij Kiss gespeeld heeft en nu weer bij het Rotterdam se gezelschap is teruggekeerd, staat nu in de rol van koning Herodes. B Frédéric Chopin aan voorafgegaan, te we ten de Nocturne in fis opus 15 no. 2. en de bekende Polonaise in as opus 53, met tem perament vertolkt door pianiste Tiny Kai ser, gevolgd door een aantal Preludes opus 28, om precies te zijn twaalf stuks. Pianist Piet Kostense wist met voldoende techni sche en muzikale bagage al deze twaalf stemmingen op de juiste manier in te kleu ren: bezonkenheid, lieflijke romantiek en geladen Sturm und Drang, het was er allemaal. Na de pauze vertolkten Selma Coolwijk en Hans Bruin de sonate voor 2 piano’s KV. 448 van Wolfgang Amadeus Mozart, die probleemloos en parelend-lichtvoetig over het voetlicht kwam. Tot slot trad het Danzi Kwintet op, be staande uit fluitist Frans Vester, hoboist Jan Spronk, klarinettist Piet Honingh, fa- gottist Brian Pollard en hoornist Adriaan van Woudenberg. Zij hadden het blaas- kwintet in es opus 88 no. 2 van Antonin Reicha meegenomen, een Franse compo nist van Boheemse afkomst, die Van Beethoven en Haydn in levende lijve heeft gekend en een aantal beroemde leerlingen heeft gehad, waaronder Berlioz en de jon ge César Franck. Met milde klank en groot muzikaal gevoel vertolkt, vormde dit kwintet een aangenaam sluitstuk. GEMMA COEBERGH B Het is voor de eerste maal dat Salomé in Haarlem komt. Deze week van donderdaga vond tot en met zaterdagavond wordt de produktie opgevoerd in de Toneelschuur, in de grote zaal. Kiss blijft Salomé dit sei zoen doorspelen, maar bereidt zich daarnaast voor op nog twee andere produkties, beide in een bewerking van Jean Pierre Voos. Hij zal deze stuk ken ook regisseren. Na de serie van drie voorstellingen, deze week, zal Salomé naar alle waarschijnlijkheid niet meer in Haarlem terugkomen. 14- Tijdens de veiling bij Christie’s in het Singer Museum in Laren kwam ook dit gezicht op de Amsterdamse Poort in Haarlem onder de hamer. Het relatief kleine werk (50 bij 60 centimeter) is van de hand van J. C. K. Klinkenberg en werd in 1900 geschilderd. De koper betaalde er 8500 gulden voor, een naar verhouding gering bedrag. Een zij het veel groterRotterdams stadsgezicht van Klinkenberg bracht bij Christie’s 70 duizend gulden op. Johannes Christiaan Karei Klinkenberg leefde van 1852 tot 1924. Hij schilderde aanvankelijk landschappen en historische voorstellingen, maar rond 1880 stapte hij over op stadsgezichten waaraan hij zijn grootste faam dankt. Klinkenberg schilderde vooral in Den Haag (waar hij werd geboren en woonde), Amsterdam en Rotterdam. Tal van musea bezitten werk van hem. Zo heeft het Frans Halsmuseum een stadsgezicht en het Rijksmuseum Twenthe in Enschede bezit een gezicht op het Spaame. HAARLEM. Toneelgroep Kiss uit Rotterdam heeft een nieuwe interpretatie gemaakt van „Salomé”, dat ook vorig seizoen al op het repertoire stond. Het gezelschap, dat is samen gesteld uit een internationale groep acteurs en actrices en haar voorstellingen in de Engelse taal speelt, is voor dit seizoen drastisch gewijzigd. Van de acht spelers die in Salomé acteren zijn alleen Jepke Goudsmit en Matthij Rümke, beiden afkomstig uit ons land, over.gebleven. Verder is het gezelschap weer op sterkte gebracht met zes acteurs uit Engeland, een uit de Verenigde Staten en een uit Griekenland. Bij deze „overloop” ontmoet een jonge verpleegster (Brigitte Fossey, ook te zien in „L’homme qui aimait les femmes”) een handelaar in groente en fruit (Jacques Serres) en er ontstaat een relatie waarin ieder voor zich vecht voor zijn vrijheid en voor een leven volgens eigen normen en opvattingen. den, bloemen door Willem van Leen 24.000 gulden. De haven van Harlingen door W. G. F. Jansen: 8.000 gul den. Een Abel Grimmer, voorstellende de toren van Babylon gedateerd 1604: 90.000 gulden, een Jan Ekels, Oude Schans, 21.000 gulden en een bloemstille- ven door Arnoldus Bloe- mers 13.000 gulden. Christie’s heeft overigens geconstateerd dat bij deze veiling het aanbod uit het buitenland groter was dan ooit tevoren. Blijkbaar, zo concludeert het veiling huis, vinden steeds meer buitenlanders het aantrek kelijk hun kunstwerken in Nederland op de markt te brengen. Op deze veiling waren 50 van de 430 schild erijen uit het buitenland af komstig, en wel uit Duits land, Portugal, Frankrijk, België, Engeland en Verenigde Staten. HAARLEM. Een romantisch klassiek concert dat $oor de Stichting Vrienden van Teylers Museum was georganiseerd ten bate van dit in ernstige financiële I moeilijkheden verkerende museum, bleek een goede trekpleister te zijn. De grote zaal van het Haarlemse Concertgebouw was dinsdagavond tenminste nagenoeg vol en dat zal voor organisatoren en uit voerenden een plezierige ervaring hebben betekend. Jean Pierre Voos heeft Salo mé met de nieuwe spelers van Kiss opnieuw in scène gezet, maar de nu ontstane voorstel ling wijkt niet af van die welke vorig jaar werd uitgebracht. Kiss zelf vindt de voorstelling zelfs in kracht toegenomen. Dat moet wel een zekere belof te inhouden, want Salomé werd vorig seizoen overal bij zonder gunstig ontvangen. Als meest indrukwekkende scènes in Salomé worden aangemerkt de ontmoeting, tussen Herodi- as/Salomé en Johannes de Do per en later de strijd om het hoofd van Johannes de Doper, gevoerd tussen Salomé en ko- handeling speelt zich af aan het decadente hof van Judea. Koning Herodes heeft zijn oog laten vallen op Salomé, doch ter van zijn vrouw. Zij is ook zijn nicht, want Herodes dood de de eerste echtgenoot van koningin Herodias om haar tot vrouw te kunnen nemen, ’s Avonds, in het maanlicht, danst de betoverende Salomé de beroemde dans van de ze ven sluiers voor Herodes. In de bewerking van Kiss is het koningin Herodias die deze dans uitvoert. Herodes spoort haar daartoe aan. Dat wil zeg gen dat de koningin in dat spel de belichaming beoogt te zijn van haar nietbestaande doch ter. Dit als spel bègonnen ritu eel groeit voor de moeder tens lotte uit tot een ware beproe ving, omdat het de enige ma nier blijkt te zijn waardoor zij de oververzadigde vorst nog kan opwinden. Koningin Hero dias betaalt tenslotte met haar eigen leven door haar hart stocht voor de profeet Joka- naan (Johannes de Doper) te bevredigen. gulden. Een schilderij van Schelfhout ter grootte van een briefkaart ging voor 20.000 gulden van de hand. Een bedrag van 58.000 gul den werd betaald voor een schilderij van Johannes Weissenbruch voorstellen de de Prinsengracht in Den Haag. Ook de kleine meesters deden het volgens Chris tie’s zeer goed. Een aquarel door Floris Arntzenius, voorstellende stadsgezicht in Den Haag, ging voor 19.000 gulden van de hand, ,een aquarel door Akkerin- ga voor 9.500 gulden. Verrassend waren ook de prijzen voor kleine 17e- eeuwse meesters. Zo bracht een werk van Pieter Nolpe 19.000 gulden op en een gezicht op de Rijn door\ De Willigen ging voor 13.000 gulden weg. Enkele andere prijzen: een stille ven door Heda 32.000 gul- 9 In gebouw De Populier in Amsterdam (Nieuwe Herengracht 93) wordt zaterdag 22 oktober begonnen met een nieuwe afle vering van Poëzie Hardop. Het nieuwe programma heet „O nieuwe getijde dat is nu”. Ineke Holzhaus en Rutger Weemhoff vertellen en spelen verhalen van en over Herman Gorter. Antoine Oomen maakte er muziek bij. Op 23, 24, 29 en 30 oktober wordt het programma herhaald. De studentencabaretgroep Floh de Co logne komt op 30 oktober in het HOT in Den Haag met de kritisch getinte Rock Revue Profitgeier Co. De groep stelt een uiterst scherpe en direct gerichte maat schappijkritiek in haar programma voor op. Profitgeier Co. is gegoten in revue- vorm met slap-stickelementen en draagt ook wel het karakter van commedia del- l’arte. Aan de orde komen jeugdwerkloos heid, arbeidsmarkt, crisisproblemen, winstjagers en verlangens naar vrijheid en toekomst. Floh de Cologne wordt door het Goethe Instituut in ons land geïntrodu ceerd. De Juf van de Czaar Peterstraat heet de nieuwe toneelproduktie van de politieke theatergroep Sater. De première is öp vrij dag 21 oktober in de Blauwe Zaal van de Utrechtse schouwburg. Het stuk, waar voor Guus Baas en Peter Baan het werk- script maakten, gaat over sociale ontwik kelingen van vlak voor en na 1918, een mislukte revolutiepoging in Nederland, het aardappeloproer, een school in een Amsterdamse volksbuurt. Peter Baan heeft het stuk, dat mede door improvisa ties en bijdragen van de spelers zelf tot stand kwam, geregisseerd. LAREN (ANP). Een vrij klein schilderij van de schilder Barend Comelis Koekoek, voorstellende een boslandschap, heeft op een veiling van Christie’s in het Singer Museum te Laren de onverwacht hoge prijs opgebracht van 160.000 gulden. Volgens het veilinghuis is deze ge beurtenis kenmerkend voor de toenemende be langstelling van het pu bliek voor de Romantische School, een ontwikkeling die al bij de 'voorlaatste kunstveiling in maart werd gesignaleerd. Ook andere romantische werken behaalden hoge prijzen. Een Rotterdams stadsgezicht van Klinken berg werd geveild voor niet minder dan 70.000 gulden, een landschap met maan licht van de pré-impressio- nist Jongkind voor 48.000 buteerde, koos voor zijn tweede film een vrijwel onbekend stukje Franse historie dat zich na de dood van Lodewijk XIV, de puriteinse Zonnekoning, afspeelt. Het is de periode van de prins-regent Philippe d'Or- léans, een periode van lichtzinnigheid en opstandigheid die ontstaat als de katho lieke despoot van het toneel verdwenen is en het feest kan beginnen. Dat ook nu weer het volk er niet bij betrokken is, spreekt haast vanzelf. Alleen de adel en de clerus kunnen hun gang gaan. Over dit zelfs door de Fransen nauwe lijks gekende interregnum heeft Tavenier in samenwerking met de 72-jarige Jean Aurenche een boeiend scenario geschre ven dat op zeer eigentijdse wijze het verle den bekijkt, zich daarbij concentrerend op historische figuren als Philippe d’Orléans Philippe Noiret), de opstandige markies de Pontcallec (Jean-Pierre Marielle) die een afscheidingsbeweging in Normandië leidt en de in ontucht en misdaad levende abbé Dubois. Rond deze schilderachtige persoonlijk heden ontwikkelen zich verschillende in triges die niet leiden tot historische ver kleedpartijen maar behandeld worden ook in hun psychologische uitwerking, als modern drama. Zodoende heeft Tavenier een tijdperk doen herleven in al zijn afsto tende aspecten van corruptie, willekeur, geldverspilling, onzedelijkheid en onder drukking van het onwetende volk. De uiterst actieve camera van Armand Penny is voortdurend op zoek naar type rende details en nieuwe situaties, zodat het gecompliceerde verhaal dat eigenlijk meer de uitgebreide tekening van een tijdperk is, geen ogenblik stagneert tot mooie kos- tuumplaatjes. Als terloops glijdt de came ra langs de handelende personen of ze betrapt ze in hun alledaagse bezigheden Een voortreffelijke, turbulente en van cynische dialogen voorziene film die een breuk betekent in het genre kostuumfilm en geheel past in de nieuwe stroming in de Franse film die, zoals ook de vooraf ge noemde films een opleving aankondigt van een oude filmcultuur. En tot dit inzicht heeft in niet geringe mate de grote aan dacht van Filmweek Arnhem voor het actuele Franse filmprodukt bijgedragen. Salomé speelt zich af aan het hof van de ouder wordende koningin Herodias en haar tweede echtgenoot koning Her odes. In de interpretatie van toneelgroep Kiss zijn twee rol len in elkaar geschoven: die van koningin Herodias en die van haar dochter Salomé. Kiss maakte gebruik van de Engel se vertaling die lord Douglas maakte van het door Oscar Wilde oorspronkelijk in het Frans geschreven stuk. De DEN HAAG (ANP). „Paper for spa ce” heet de tentoonstelling, waarmee Ne derland in het buitenland meer bekend heid wil geven aan de Nederlandse sculp tuur. Voor de rondreis begint is de exposi tie van 21 oktobei^tot 28 november in het Stedelijk Museum in Amsterdam te zien. DEN HAAG (ANP). Het- kunstonder wijs is in zijn isolement van de vorige eeuw teruggeplaatst. Aan de lerarenoplei dingen in de kunstvakken is een wezen lijk aspect ontnomen. Dit laten de mensen van het kunstonderwijs niet over hun kant gaan: zij hebben zich tot de volksver tegenwoordigers gewend, die de zaak kunnen terugdraaien. De betreffende commissies van de Tweede Kamer hebben dit kunnen lezen in de brief, die de sectie kunstonderwijs van de HBO-raad heeft gestuurd. Deze raad is het advies- en overlegorgaan voor het Ho ger Beroepsonderwijs in ons land. De sec tie vernam de „stilzwijgende beleidsom buiging” uit de toelichting op de begroting. Daaruit blijkt, dat minister Van Keme- nade de eerstegraads lerarenopleidingen tekenen, handvaardigheid, textiele werk vormen en muziek heeft losgeweekt van het kunstvakonderwijs. Docenten drama, dans en mime staat waarschijnlijk hetzelf de lot te wachten. Het beleid was er tot dan toe op gericht deze lerarenopleidingen zeer nauw te koppelen aan de opleidingen voor uitvoerende kunstenaars. De betrokkenen vinden, dat deze oplei dingen bij het kunstvakonderwijs op de zelfde wijze moeten wórden geregeld als voor de andere vakken bij het wetenschap pelijk onderwijs het geval is. Net als de lerarenvarianten in de universitaire stu dies dienen de opleidingen voor docent in de kunstvakken ook geïntegreerd te zijn in de academische opleidingen. In hun brief aan de kamerleden voert de sectie muziekonderwijs van de HBO-raad verschillende redenen aan waarom de om buiging die de minister kennelijk voor staat, ongewenkt is. Ze wijst er ook op, dat de indruk wordt gewekt als zou overeen stemming met betrokkenen zijn bereikt. „Dit nu is zeker niet het geval”. Op funda mentele bezwaren tegen beleidsvoorne mens werd tot nu toe geen antwoord ont vangen, aldus de sectie kunstonderwijs. ning Herodes, die door Salo- més wens (zij wil het hoofd van de profeet aan tafel hebben opgediend) in grote verlegen heid wordt gebracht omdat hij Johannes niet had willen doden. Jepke Goudsmit als Salomé met het hoofd van Johannes de Doper. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17