Nureyev speelt Valentino Rosi schept achterdocht tegen macht hoarlem amsterdcim WELKOM IN DE KEUKENHOF 2 HET KEUKEN DOMEIN VAN CHEFKOK TECHNISCHE UNIE. DRAMA VAN COMMUNICATIETEKORT DOOR GORETTA ONTROEREND WEERGEGEVEN ■Fellini’s ongeremde fantasieën maken van Casanova structuurloze film A E TECHNISCHE UNIE B.V 1 lb I Machinaties Kindermatinees Nachtvoorstellingen Maximale geladenheid Hoogtepunten 19 2 1 OKTOBER 19 7 7 FILM Charles Boost ebied itvoe- tor, J. dres. U vindt er niet alleen de veelzijdigste collectie keukens, maar ook de modernste inbouwapparatuur. Openingstijden: dinsdag t m vrijdag 09-18 uur, zaterdag 09-13 uur en donderdagavond 19-21 uür. Tulpenkade 1, Haarlem. Telefoon (0231-319345. VRIJDAG r Tenslotte is er in een festival _J|*Vran behoorlijk niveau en met ver- 1 scheidene aantrekkelijke uit- schieters een bescheiden Zwitser- t film als onbetwist hoogtepunt ran Filmweek Arnhem 77 uit de bus gekomen. Dat was „La Den tellière” van Claude Goretta, de Frans-Zwitser die ditmaal in Frankrijk en voor een Franse fir ma, „Action Films”, werkte en iaar de sfeer en de technische (mogelijkheden vond om het mees terwerk af te leveren waarvan in 'orige films („LTnvitation”) de eloftes voortdurend aanwezig haren. Arnhem bood grote verscheidenheid mkant.1 I In korte flitsen, momentopnamen bijna, In Casanova heeft Fellini zich weer eens De film kent weinig lijn en komt erg ADVERTENTIE) (Alhambra en Nöggerath) Als uitgangspunt voor dit Franse debuut oos Goretta de gelijknamige roman van Pascal Lainé die er drie jaar geleden de tix Goncourt mee won. Franse produkties als „Les Valseuses” en het nu ook het in Arnhem vertoonde en inmiddels in roulatie gebrachte „Que la Fête commence”. heeft Goretta intussen Pomme in haar gedragingen en reacties op diverse gebeur tenissen bij de toeschouwers geïntrodu ceerd als een opgewekt maar teruggetrok ken meisje dat moeilijk contact maakt met anderen. Ook al omdat ze door haar wei nig spontane natuur en door een zekere taalarmoede gesprekken vermijdt en zich daardoor buitensluit van haar omgeving. Hoewel zij het einde van hun samenzijn ziet aankomen, komt toch nog onverwacht de definitieve breuk met Francois. Zij gaat even stil weg als zij in zijn leven is geko men maar haar onverwerkte liefde en woordeloos verzet brengen haar in een zenuwinrichting waar ze mysterieus glim lachend de hele dag onnutte dingen breit in therapeutische opdracht. Fernando Rosi’s onderzoekingen naar de verborgen machinaties van de macht die zich volgens Rosi voedt met lijken kregen al eerder indrukwekkend gestalte in „Salvatore Giuliano”, „Lucky Luciano”, „II Caso Mattei” en „La mani sulla Citta”. te verhalen die rond zijn figuur zijn ge sponnen. Merlijn de tovenaar in Studio biedt de kinderen een heel genoeglijke middag. Hetzelfde plezier is ook in Palace te bele ven .waar anderhalf uur tekenfilms met onder andere popeye en de Pink Panther wordt geboden. In de nachtvoorstellingen gaat Women in Love van Ken Russell naar de roman van D.H. Lawrence in Roxy, The Getaway (veel spanning en sensatie met Steve McQueen in een voortreffelijke Peckin- pah-film) in Frans Hals, terwijl Studio in de nacht maar ook op maandagavond Le chaud lapin brengt, ,,’n Hete Bliksem” zoals de film hier heet, gaat over heel gewone mensen, met hun alledaagse zor gen en verdrietigheden. Pascal Thomas die voor deze film tekende, is echter in staat om van die „normale” gegevens een heel fascinerend gegeven te maken dat fascineert door zijn herkenbaarheid. Ver der in Lido Meisjes achter de tralies, een „onthullend” beeld van het leven in vrou wengevangenissen. Spanning, recht toe recht aan gefilmd is er te beleven in de rond Jean-Paul Belmondo opgebouwde rolprent Fear over the City die in Cinema Palace is te zien. Het zoveelste softpornoprodfikt laat Frans Hals onder de titel Sexjool in wel lustig Tirol zien. maakte film over een eenzame buitenlan der in Berlijn. Arnhem heeft dit jaar ook meer dan vroeger belangrijke gasten ontvangen, Jean-Charles Tacchella had geen moeite met een publiek dat zich al gewonnen had gegeven voor de vrolijkheid van zijn ode op het Franse plattelandsleven in „Le Pays bleu” terwijl daarentegen regisseur Saless met zijn „Tagebuch eines Lieben- den” meer tegenstand vond, vooral over de vraag of de hoofdpersoon in zijn film over de eenzaamheid al dan niet gewild geen contact zocht met zijn omgeving. liefdeskomedie van Francois Truffaut met in de belangrijkste rollen Charles Denner en Brigitte Fossey. Liefde ook in Kriterion, waar De car rière van een kamermeisje in première gaat. Regie van deze komische rolprent heeft Dino Rossi. Telefoni Bianci is de Italiaanse titel en Agostina Belli, Vitto rio G assman en Ugo Tognazzi zijn daar in de belangrijkste rollen te zien. Een film die deze week ook al op het Arnhemse filmfestival werd getoond, La Dentellière, gaat in Alhambra en in The Movies draaien. Zowel in Cannes als in Arnhem bleek deze wondermooie rolprent van Claude Goretta een aange name verrassing. In de hoofdrollen Isa belle Huppert en Yves Beneyton. De titel „La Dentellière heeft vaag iets te maken met het beroemde schilderij van Vermeer, De Kantkloster door auteur Pa scal Lainé als model gekozen voor de zwij gende, toegewijde en bezige jonge vrouw die het door Isabelle Huppert gespeelde meisje Pomme tenslotte wordt in de film. Ze heet eigenlijk Béatrice, is pas met haar moeder uit de provincie naar Parijs geko men waar ze werk gevonden heeft als hulpje in een kapsalon. Daar raakt ze bevriend met de kapster Marylène die het stille meisje tracht over te halen tot een wat joyeuzere levensstijl onder andere door haar mee te nemen naar een bad plaats aan de Normandische kust waar ze zelf een paar weken vakantie houdt om te bekomen van een mislukte liefde. ïi- Donald Suther land speelt de ti telrol in Fellini’s Casanova. (Studio) Ditmaal komt de handeling op gang als na de moord op enkele vooraanstaande figuren van de rechterlijke macht een poli tiek onbesmette politieman (Lino Ventura) de zaak moet behandelen. Hij wordt ver moord als hij achter de ware toedracht van de zaak komt: achter de moorden schuilt een politiek complot. Met minimale middelen en steeds zoe kend naar beelden met een maximale gela denheid heeft Goretta dit drama van een communicatietekort, van een onvermogen elkaar met woorden te bereiken op be klemmende en ontroerende manier ge filmd. Het is een thema dat meer aan de orde is gekomen tijdens de Film week, in Daniel Deval’s „L’Ombre des Chateaux” bijvoorbeeld en in „Tagebuch eines Liebenden”, een in West-Duitsland door de Iranese filmer Sohrab Shadid Saless ge- niet zozeer sterren dan wel regisseurs van naam die interessante explicaties en aan vullingen konden geven op hun werk. Zo als Yves Boisset, met hoofdrolspeler Pa trick Dewaere aanwezig, een interessant debat met de aanwezigen kon aangaan over de al dan niet op waarheid berusten de gebeurtenissen in zijn aanklachtfilm /„Le Juge Fayard dit le Sheriff”, of Alain Corneau die kon uitleggen in hoeverre hij bij het maken van „La Menace” geïnspi reerd was in bepaalde scènes door een vroegere film met Yves Montand, diens beroemde „Le Salaire de la Peur”. En natuurlijk was er Agnes Varda die haar „L’Une chante...” moest verdedigen tegen de klacht van te poëtisch feminisme. Dit „tekort” wreekt zich op dramatische manier als Pomme tijdens de vakantie een ernstige student Francois (Yves Beneyton) ontmoet die met veel geduld en aanhou- dingsvermogen toenadering blijft zoeken tot zij zijn vriendin wordt. Terug in Parijs verlaat ze haar moeder bij wie ze inwoont en trekt bij hem in op een zolder in Mont parnasse. Ze wordt een toegewijd huis vrouwtje maar voelt zich ongelukkig als ze naar de geleerde gesprekken van de vrienden van Francois luistert. De grote maar onuitgesproken liefde voor haar eer ste minnaar maakt haar aan de andere kant wanhopig omdat zij voelt hun ver houding geestelijk niet aan te kunnen. 1n Casanova heeft Fellini zich weer eens Oergegeven aan zijn onbeheerste fanta- sieën die hij in niet te stuiten stromen over Overigens was het een festival met een grote verscheidenheid aan thema’s, stijlen, onderwerpen en boodschappen, waarbij de programma’s in Rembrandt en Luxe, vroeger streng geïsoleerd, steeds meer raakpunten gingen vertonen. Wat achteraf nog beter vast te stellen is nu blijkt dat een achttal Luxe-films normaal in roulatie ko men, zoals de tekenfilm „Wizards”, de Ita liaanse satire „Telefoni Bianchi”, de Ne- derlands-Tunesische „Soleil des Hyènes”, de Zweedse film „Ver en Dichtbij”, ,,L’ Ombre des Chateaux” van Daniel Duval en Fassbinder’s „Chinese Roulette”. Ter wijl Varda’s „L’Une chante, l’autre pas” zelfs al een week draait in Amsterdam, een gunstige ontwikkeling die laat zien dat de minde!’ commercieel georiënteerde film meer dan ooit vertoningsmogelijkheden heeft. In het Rembrandtplein Theater is de première van The Amsterdam Kill met in de hoofdrol Robert Mitchum, een verhaal vol spionagespanning onder re gie van Robert Clouse. De film „Le Sherriff” De terechtstelling van rechter Fayard bekroond met de Prix Delluc gaat in Calypso. Het betreft een film van Yves Boisset met in de belangrijkste rol Patrick Dewaere. In Tuschinksi 3 draait voor het eerst Providence van Alain Resnais en daar in schitteren Dirk Bogarde, Ellen Bur stin, John Gielgud, David Warner en Elaine Stritch. Tuschinski 2 vertoont ook een nieuwkomer: L’Homme qui aimait les femmes. Een briljante Naast de prolongatie van al dan niet loeiende spektakelfilms als Soldaat van Oranje in Cinema Palace, The Deep in Mxor en Bermuda Driehoek in het Lido- heater, gaat deze week de meeste aan lacht uit naar een tweetal belangrijke taliaanse films. Redelijk kort na de lan- ielijke première althans voor Haarlem- e begrippen is het Studio die Fellini's aatste meesterwerk Casanova brengt, laamaast biedt Roxy een indrukwek kend en ook beklemmend inzicht in macht n misdaad, zoals dat door Fernando Rosi is opgetekend in Cadaveri Eccelenti. de kijker heen giet. Het zijn daarbij niet de erotische heldendaden die Casanova be roemd hebben gemaakt, maar veel meer is het een beeld van een tijd geworden waar in Casanova toevallig leefde. De mens Ca- fanova komt nauwelijks ter sprake, bij Fellini is hij zelfs gedegradeerd tot een bewegende pop die op emotieloze wijze bijna plichtmatig en zonder veel geestdrift ie rol speelt die hem is opgelegd. Een uiterst subtiele roman die in al zijn ‘rfijnde nuances volledig overkomt in loretta’ film en misschien méér dan volle- ig. Omdat Goretta een uiterst geraffi- eerd gebruik kon maken van het gevoeli- e gezicht van de vrouwelijke hoofdrol peelster Isabelle Huppert, bekend uit ver- chillende Zwitserse films maar ook uit Films en persconferenties, gecombi neerd met samenhangende activiteiten buiten het Rembrandtgebouw als de in het Gemeentemuseum vertoonde oude Neder landse films met bijbehorende foto’s uit het bezit van het Filmmuseum, de Educa tieve Projecten van het Verenigd Neder lands Filminstituut en de dag van de Ne derlandse film („Open Doek”), dit alles zorgde voor een overladen programma dat de organisatoren, pers en publiek handen vol werk bezorgde. Maar door enige schit terende hoogtepunten waartoe ook het te laat op het programma geplaatste „II De- serto dei Tartari” van Valerio Zurlini gere kend moet worden, is alle moeite en in spanning niet voor niets geweest en zal Filmweek Arnhem 77 door een reeks lang in de roulatie blijvende films in de herin nering blijven. hoofdfiguur eigenlijk wel ontluisterd wordt. Want Fellini doet er veel aan van Casanova een „ontzielde” figuur te maken die in niets doet denken aan de vele pikan- Cadaveri Eccelenti is ook gezien tegen het huidige decor van allerlei politieke machinaties in Italië, een beangstigende film. Feiten en gebeurtenissen zijn zo ge rangschikt dat het effect schrik veroor zaakt en een indruk van onheilspellende werkelijkheid achterlaat. Rosi’s voor naamste streven bestaat hieruit dat hij het publiek een blijvende achterdocht ten aan zien van machtsconstructies wil bij brengen. •Twee beelden van de grote verleider Valentio. Boven de echte Valentino met een onbekende actrice, onder Rudolf Nureyev als Valentino met Michelle Philips. Grote trekpleister onder de pre mières in de Amsterdamse bioscopen is natuurlijk Rudolf Valentino, ’s we relds grootste minnaar met in de titel rol de balletdanser Rudolf Nu reyev moet onder regie van Ken Rus sell tot een prachtige Valentino zijn geworden. Andere sterren in Valenti no: Leslie Caron, Michelle Phillips en Carol Kane. Te zien in Alhambra en in Nöggerath. A- Een beeld uit Zurlini’s II Deserto dei Tartari. chaotisch en fragmentarisch over. Haar waarde ligt vooral in de schitterend aange klede beelden, de ongebreidelde fantasie waarmee de legende van de beroemde Yves Beneyton en Isabelle Hupert in La Dentellière van Claude Goretta. i I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 19