Kasteel De Wijenburgh verwerft collectie Provatorov Een politiek karikaturist die geliefd en gevreesd was De aangrijpende van Albert Hahn lis eendagsvliegen öw NOOIT GEWEEST? NVV-bond roept op tot eenheid onder kunstenaars Informeel uit naar Concertgebouworkest 1 J door Cees Straus Studiecentrum v uis Signering w «B| 455' 2 25 KUNST 197 7 NOVEMBER DONDERDAG 3 - f ij MM o Da^ly^,k(iukep open van war. h- tag. GENÈVE. Een van de mooiste ikonenverzamelingen in Europa zal voor een groot gedeelte in Nederlands bezit komen. Het gaat hier om de 38 ikonen tellende verzameling van graaf Victor Provatorov die is .aangekocht door de Amsterdamse kunsthandelaar Michel van Rijn. Deze werkt sedert enige tijd nauw samen met de directie van kasteel De Wijenburgh in het Gelderse Echteld waar een bekende ikonengale- rie is gevestigd. De Wijenburgh heeft een gedeelte van de ikonen aangekocht die over enige tijd worden ondergebracht in een particu lier museum dat naast de galerie wordt gevestigd. De overige ikonen een gedeelte heeft reeds een koper gevonden zullen op de markt komen. Anders vanouds bezocht door Walvisvaarders. ,,De Hoop opG’Swarte Walvis”. Een eersteklas restaurant, gelegen in een uniek Zaans buurtje. Het authentieke interieur straalt de onvervalste sfeer uit van koene walvisvaarders. Een sfeer, die u in internationaal gezelschap of „en familie” kunt proeven. W'illen deed hij wel. Monsterde aan als jongmaatje op de Ruyters „Groene Leeuw”. Ach en jee. Ter hoogte van Breezand a* sloeg ’t ventje overboord. En nooit zag Lij zijn staminee weer terug. Die knusse „Gelagkamer”. Waar ’t goed toeven was. Zaanse Schans, Kalverringdijk 15, Zaanstad. Telefoon (075) 165629. W WK- lp. (ADVERTENTIE) Nederlands bezit Ikonencollectie in s 1903 IN DEN NAAM VAN CHRISTUS! vallen, zo samen met die honderd- KO VAN LEEUWEN Omdat versnippering wat betreft de be- langenbehartigingstaak voor de beeldende kunsten moet worden tegengegaan, heeft de organisatie nu een open oproep gedaan aan beide beroepsverenigingen om nog eens te overwegen in gezamenlijk overleg één organisatorisch verband te scheppen. Victor Provatorov is een gevluchte Rus die in de jaren ’20 naar de Verenigde Staten trok waar hij al spoedig fortuin wist te maken, eerst als bonthandelaar, •later zou hij ingenieur worden. Hij begon De verzameling is door Provatorov in langdurig bruikleen gegeven aan het Mu- sée d’Art et d’Histoire in het Zwitserse Genève. In de vier jaar dat de ikonen daar zijn uitgestald, hebben ze de aandacht weten te trekken van meer dan 60 duizend bezoekers. Provatorov die op gevorderde leeftijd is gekomen, vond de tijd aange broken om afstand van zijn bezit te doen. Van Rijn, momenteel een van de meest deskundige ikonenhandelaren, slaagde er in de verzameling van Provatorov over te nemen. Hoewel financiële cijfers niet bekend zijn gemaakt, gaat het hier om een transac tie waarmee vele miljoenen zijn gemoeid. De gemiddelde waarde van deze ikonen ligt tussen de 50 duizend gulden en een ton per object, maar er bevinden zich vele ikonen onder van een grote zeldzaamheid en uiteraard zal de prijs daaraan zijn aan gepast. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De Kunstenaarsorgani- satie-NVV roept beeldende kunstenaars, die verenigd zijn in de BBK en BBK ’69, op zich aan te sluiten bij haar organisatie. Eenheid onder de beeldende kunstenaars is nu van het grootste belang, omdat - aldus de KunstenaarsorganisatieNVV- CRM opnieuw bezuinigingen voor deze sector heeft aangekondigd. Tijdens het fusieberaad van een aantal kunstenaarsverenigingen, dat op 31 okto ber 1976 leidde tot de oprichting van de Kunstenaarsorganisatie-NW, trokken de twee verenigingen van beeldende kunste naars zich terug. Inmiddels hebben zich echter zo’n 60 beeldende kunstenaars aangesloten bij de organisatie, die steeds meer vragen krijgt van met name BBK-leden, die willen we ten of de mogelijkheid bestaat dat de be roepsverenigingen en de kunstenaarsorga nisatie samenwerken. Het hoofdbestuur van de organisatie heeft intussen een spe ciale vakgroep ingesteld en er is thans een vakgroepsbestuur van zes personen actief. op jeugdige leeftijd met het verzamelen van ikonen en wist door uitbreiding van zijn kennis en connecties zijn verzameling op een steeds hoger peil te brengen. Dat heeft er indirect toe geleid dat Provatorov na de Tweede Wereldoorlog door het Brit se veilinghuis Sotheby werd aangetrokken als deskundige bij het verwerven van Rus sische kunst met als belangrijkste specia lisme de ikoonkunst. Provatorov heeft die taak verscheidene jaren op zich genomen, maar trok zich enige tijd geleden terug in verband met zijn leeftijd. De verzameling, die verder geheel uit stukken bestaat uit de Russische wereld, bevat een ikoon van de hand van George Kortezas, een kunstenaar die in de tweede helft van de 16e eeuw op Kreta werkzaam was. Als een van de weinige ikonenkunste- naars heeft hij zijn werk gesigneerd. Zoals wellicht bekend is, werden ikonen veelal door anonieme meesters vervaardigd, waar onder uiteraard ook geestelijken. De ikonencollectie waartoe ook een prachtige tweezijdige tabletska kan wor den gerekend hangt nu nog in haar volle glorie in het Geneefse museum dat naast een goede verzameling oude en moderne kunst ook een uitstekende collectie van zeer zeldzame Byzantijnse kunstvoorwer pen bezit. Voor museumdirecteur M. Lazo- vic vormt het vertrek van de ikonen naar Nederland uiteraard een geduchte aderla ting, temeer daar de verzameling bijdroeg aan de grote bezoekersaantallen van de laatste jaren. Het museum heeft echter nooit de toezegging gekregen dat het de verzameling in zijn definitieve bezit kon krijgen omdat Provatorov als zovele col- lectionneurs altijd van mening is geweest dat zijn ikonen ooit weer bij verschillende verzamelaars terecht moet komen. Dat een belangrijk gedeelte toch bijeen blijft is te danken aan de inspanningen die Michel van Rijn zich op dit punt heeft getroost. De Wijenburgh, het levenswerk van di recteur Robbert Roozemond, heeft na een aanvankelijk moeilijke start in Amster dam, in de laatste twee adrie jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt die er mede toe heeft geleid dat de belang stelling voor deze vorm van religieuze kunst in ons land snel stijgende is. Overi gens bestaat de belangstelling in het wes ten voor de Oost-Europese kunst nog maar een halve eeuw. Handelaren die in Rus land en Turkije kwamen, begonnen de ikonen te verzamelen en verkochten ze weer. De grote populariteit en het relatief geringe aanbod van goede en mooie stuk ken heeft ertoe geleid dat de prijzen tot ir Albert Hahn in zijn huiselijke werkkamer (foto welwillend in bruikleen gegeven door mevrouw T. Senff-Hahn). dige mogelijkheden en Hahn buitte deze dan ook tot op de bodem toe uit. Zijn dochter Tiny zegt daarover: „Hij zag in Kuyper de belichaming van de christen die met de bijbel als dekmantel heulde met het kapi talisme. Zo zei hij het altijd tegen ons. Honderden prenten van Kuy per heeft hij gemaakt. Zelf heeft Kuyper eens opgemerkt: „Er wordt altijd gezegd dat de mensen die mij tekenen dat zo knap doen, maar ik ben het die ze de onderwerpen geeft.” „Mijn vader heeft altijd oprecht zijn mening gegeven in zijn teke ningen. Voor Kuyper was de worg- prent het ergst. Maar toen in het parlement het grote debat gehou den was tussen Troelstra en Kuy per, waarbij de socialistenleider niets van Kuyper heel liet, kwam De Heilige Nicolaas behoort tot de meest afgebeelde heiligen in de ikoonkunst. Dit paneel werd aan het einde van de 16de, begin 17de eeuw in Centraal Rus land gemaakt. Het is ooit onderdeel ge weest van een ikonostase, de beelden- wand die in Oosters-orthodoxe kerken de afscheiding vormt tussen het altaar en de ruimte der gelovigen. fabelachtige hoogten gingen reiken. Voor werkelijke topkwaliteit moeten dan ook bedragen worden neergeteld die met vier of meer nullen worden geschreven. In deze categorie moeten ook de ikonen van Pro vatorov gezocht worden. De ikonen van de collectie Provatorov zullen negen maanden van het jaar in De Wijenburgn te bezichtigen zijn. Tijdens de zomermaanden zullen ze echter worden uitgeleend. Er bestaat bij grote musea als het Metropolitan Museum in New York en die van Berlijn-Dahlem alsmede het Prado in Madrid grote belangstelling voor. geheel bezichtigd kunnen worden op het kasteel. Daarna is het een definitief „(Au) Revoir d’une collection”, zoals ook de titel van de tentoonstelling luidt. De Wijen burgh is daartoe dagelijks van 11-17 uur geopend, met uitzondering van de zondag, maandag en de feestdagen. De bestaande Frans-talige catalogus van de collectie zal vertaald worden en gaat dan afbeeldingen van alle inkonen in kleur bevatten. boek ligt er nu nog, voor maar weinig geld te koop. Het derde toe val wilde dat Tiny Senff-Hahn rtiij belde over haar vader. Drie voor- katurisit. ir De beroemd geworden worgprent. Vanuit een duistere achtergrond grijpt Abraham Kuyper de geketende arbeider bij de keel. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het Concertgebouw orkest gaat deze week een poging onder nemen, om een nieuw publiek naar de optredens van het ensemble in het Am sterdamse Concertgebouw te trekken. On der het motto „Informeel uit naar het Concertgebouworkest” begint komende vrijdagavond een serie van drie concerten om zowel jong als oud en met name die muziekliefhebbers die nog nimmer naar het orkest kwamen, muziek te bieden in een ontspannen en ongedwongen sfeer. ste geboortedag, die genood heb ben tot dit beknopte stukje tekst over een geliefd en gevreesd kari- ieling leken in onze iservice 1- x- In de collectie bevinden zich schitteren de voorbeelden van de School van Novgo rod met vele ikonen die uit de 15e en 16e eeuw dateren. Daarnaast is de School van Moskou bijzonder goed vertegenwoor digd. Vermelding verdienen voorts twee ikonen in de manier van Stroganov, een paneel uit het einde van de 16e eeuw met een voorstelling van de Wederopstanding die aan vier zijden omgeven wordt door taferelen van de grote feesten en een pa neel met de profeet Elia temidden van scènes uit zijn leven. De Wijenburgh wist in 1976 met tal van wisselende (verkoop) exposities zo’n 50 duizend bezoekers te trekken, hetgeen een hoog aantal is voor een particulier gedre ven galerie die niet of nauwelijks met het openbaar vervoer bereikbaar is. De collectie Provatorov zal van 22 no vember tot en met 14 januari in haar De entreeprijzen voor deze avonden zul len laag zijn en de plaatsen kunnen niet worden besproken zodat men vrij is in zijn keuze. Na afloop blijven de foyers open tot middernacht terwijl een strijkje voor ach tergrondmuziek zorgt. Colin Davis leidt het orkest deze avond in bekende composities van Ives, Stravin sky en Dvorak. Solist is de fameuze Itali aanse violist Salvatore Accardo. Het twee de informele concert heeft plaats op vrij dag 16 december onder leiding van Ber nard Haitink. Dan staan Moessorgsky, Mendelssohn, Lutoslavsky en Tsjaikovsky op het programma met als solist Christian Altenburger. Het derde concert, op 3 februari, bevat Beethoven en Tippett. Dit paneel, in de 17de eeuw in Moskou gemaakt, laat Christus zien geflankeerd door de Heilige Maagd en Johannes, te gen een okerkleurig fond dat waar schijnlijk van goud is geweest. De titel van de ikoon die „deisis” heet, komt uit het Grieks en betekent zoveel als het vragen om vergeving. Het woord is afge leid van het deisme, het geloof aan een God maar niet aan een openbaring. Albert Hahn, illustrator maar vooral politiek tekenaar, portrettist van maatschappelijke misstanden. Dit jaar is het precies een eeuw geleden dat Hahn werd geboren. Reden om samen met de in Overve- en wonende dochter van Hahn te rug te blikken in de geschiedenis. Praten over haar eertijds om zijn politieke' prenten gevreesde vader en zijn werk bekijken. Langzaam ontstaat dan het beeld van een be wogen kunstenaar, die zich on- HAARLEM. „Gans het rader werk staat stil, als uw machtige arm het wil... Die titel draagt de eerste politieke prent die tekenaar Albert Hahn maakte naar aanlei ding van de grote spoorwegstaking in 1903. Deze staking, wel eens het centrale punt in de geschiedenis van de arbeidersbeweging vóór de eerste wereldoorlog genoemd, werd door Hahn op niet mis te verstane wijze in beeld gebracht en maakte de tekenaar met recht be roemd. Ik moest er onlangs weer aan denken, omdat het vormings- toneelgezelschap De Nieuwe Ko medie uit Den Haag de naam van deze eerste stakingsprent als titel voor een toneelstuk over diezelfde spoorwegstaking gebruikt. danks zijn slechte gezondheid Albert Hahn Sr. werd slechts 42 jaar nimmer ontzag als hij zijn scherpe tekenpen tegen onrecht in stelling kon brengen. Het heeft meer dan een halve eeuw geduurd voordat er een waar dering van permanent karakter ontstond voor de dikwijls aangrij pende tekeningen van deze socia listische kunstenaar. Zelf hield hij zijn mening over de prenten die hij maakte alleen voor het moment 'van belang, zo vertelt zijn dochter. Mevrouw Tiny Senff-Hahn: „Mijn vader vond zijn politieke te keningen ééndagsvliegen. Hij maakte er nooit enige ophef van. Ik herinner mé een voorval, vlak voor zijn dood. Hij had toen stapels prenten en wist niet meer wat hij ermee moest doen. Op een dag zei m’n vader tegen m’n twee zusters, m’n broer en tegen mij: „Jongens, ga maar tegen al je -vriendjes ver tellen dat er in de tuin bij Hahn een reuze fik komt. M’n vader zou dan al zijn tekeningen verbranden. Toen het zover was, werd ik ziek. Een eenvoudig griepje, maar het verbranden werd uitgesteld. Ge lukkig is dat griepje de redding geweest; het is er nooit van geko men, van die brand”. Gestimuleerd door de nieuwe belang stelling heeft De Wijenburgh het plan ont wikkeld om in Echteld een wetenschappe lijk studiecentrum te vestigen waar ikonen op hun kunstzinnige waarde en authenci- teit kunnen worden onderzocht en waar een documentatiecentrum met de modern ste technische hulpmiddelen een overzicht zal verschaffen van wat er in de wereld aan belangrijke ikonen te zien is. Dit insti tuut zal over enige jaren zijn beslag krijgen. Dan kunnen ook de plannen verwezen lijkt worden die moeten leiden tot een museum. De Wijenburgn wil op de aan grenzende weilanden die nog niet konden worden verworven een gebouw plaatsen waar een permanente collectie wordt on dergebracht. Nu al bezit de Wijenburgh zo’n honderd tot twee honderd nog niet eerder getoonde objecten die straks met de ikonen van Provatorov ongetwijfeld voor een internationale erkenning zullen zorgen. m’n vader thuis en sprak van zijn enorme bewondering voor Kuy- pers incasseringsvermogen. De volgende dag tekende hij Abram de Geweldige. Als mijn vader en Kuyper elkaar in de wandelgangen tegen kwamen, dan knikten ze min zaam naar elkaar.” „We hebben met mijn vader een fijnè jeugd gehad”, vertelt Albert Hahns dochter Tiny. „Als hij een idee bedacht, dan moest je als kind stil zijn. Was hij eenmaal aan hét tekenen, dat hingen we allemaal om hem heen. Mijn moeder was een Friezin, zij begreep hem goed en voerde thuis een wijs beleid. Mede daardoor voelde m’n vader zijn ziekte en gebrek zo min moge lijk.” In zijn jeugd was Albert Hahn eens gevallen, maar daaraan was volgens zijn dochter nooit veel aan dacht besteed: „Hij hield er een blijvende verlamming aan over. Ja ren heeft hij in het ziekenhuis in Groningen gelegen. Daar begon hij te tekenen. Ooorspronkelijk was hij decoratieschilder en hij gaf ook les aan een ambachtsschool. Dat werk lag hem niet, hij was teveel jongen met de jongens. Later kreeg m’n vader tuberculose. Ik heb hem maar tot m’n elfde jaar gekend... gek, dat je op die leeftijd toch zo’n levendig beeld van iemand kan tvormen, dat je het zo goed kunt bewaren ook.” Aan het leven en werken van Albert Hahn Sr. wijdde Koos van Weringh een indrukwekkende stu die, die in 1969 in boekvorm ver- (Scheen. De herdruk daarvan, die in ,1975 verscheen en waarin talloze schitterende voorbeelden van Hahns treffende prenten staan af gedrukt, ontdekte ik dit jaar op de tafel met af geprijsde uitgaven bij de erkende boekhandel. Albert Hahn is de titel daarvan en het Hahns opzienbarende tekenin gen verschenen in het begin van deze eeuw in Het Zondagsblad en in De Notenkraker, het blad voor de arbeider in die dagen. Tiny Hahn: „De arbeiders keken echt uit naar de Notenkraker. Of daar weer een nieuwe van mijn vader in stond.” Het was in Amsterdam dat Al bert Hahn Sr. geconfronteerd werd met de slechte toestanden waaron der de arbeiders in zijn dagen moesten leven. Hahn ontmoette er Louis Hermans, die in 1901 van de Amsterdamse Bestuurdersbond opdracht kreeg een onderzoek te doen naar de woonomstandighe den van de meest behoeftige Am sterdammers. Heimans verzocht Hahn tekeningen te maken en sa men trokken zij de sloppen en ste gen van de hoofdstad in. Er volgde een ontmoeting met tal van erbar melijke woontoestanden. Tiny Hahn: „Uit de samfenwer- king met Hermans is het boekje „Krotten en sloppen” ontstaan. Mijn vader heeft dat geïllustreerd. Wat hij daar bij de armsten van de armsten tegenkwam heeft hem erg aan het denken gezet. Toen is hij ook lid geworden van de SDAP. Het was de tijd Waarin het socialis me langzaam doorbrak, een tijd waarin de arbeiders er achter kwa men dat ze op een ontzettende ma nier werden uitgebuit. Ja, die ont moeting met Hermans en wat hij toen zag, dat betekende een omme keer in het leven van mijn vader.” Met zijn tekenpen bond Albert Hahn de strijd aan tegen kerk en kapitalisme. In de christen-politi- cus Abraham Kuyper zag hij de grote exponent van het toenmalige christendom. De politicus werd niet gespaard. Zijn markant uiter lijk bood de tekenaar Hahn gewel- WMM MMMt WESTZ*M* Vanuit richting Amsterdam i afslag Purmerend. I daarna afslag Zaandijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 25