voor Voorstel tot „kraag"-bebouwing rond Circustheater Nederlands Dans Theater in Scheveningen onder dak Woody Herman’s big band met eigentijdse klanken Adriaan van Limpt tenor ontbreken van een eigen oe Inferieur orkest Bach’s Hohe Messe Meubelfabriek Oisterwijk Uitvoering Het Nationale Ballet laat niets te wensen over Expositie in Geloogd Massief Europees Eiken Cl van Meubelfabriek Oisterwijk op maar 10 plaatsen te koop: en acteur van formaat ■wMHam dg regio LR 24 helpt écht. Als u meer transpireert dan uw kleding kan verwerken, is het tijd voor: LR 24. Veel luistergenot tijdens Haags concert KLEUREN-T.V.’s UN BALLO IN MASCHERA VAN VERDI KCOV gedegradeerd j o* 13 19 7 7 KUNST NOVEMBER 4 Amsterdam, Berkel (ZH), Beverwijk, Ede, Heerenveen, Hengelo (O), Oisterwijk, Utrecht Valkenburg (L) en Zuidlaren. koop't maar bij A metzelaarl 1^ VRIJDAG AMSTERDAM. Met donde-rende ovaties, alsof er wereldschokkende pres taties geleverd waren, werd donderda gavond in de Stadsschouwburg het nieuwe ballet van Hans van Manen „Vijf Tango’s” door het publiek ontvangen. De uitvoering door Het Nationale Ballet laat dan ook weinig te wensen over en de tango-muziek van de Argentijn Astor Piazzolla klinkt meeslepend uit de luid sprekers. 1 Niveauverschil in Vijf Tango’s (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) Beverwijk, Parallelweg 100, tel. 02510-26923 ma t/m za 9-18 uur tüt De slotstand van het ballet Vijf Tango’s dat gisteravond zijn première beleefde in Amsterdam. Hij is geen tenor-amoroso met een fluwe len stem - zijn geluid is mannelijk en fors en zijn techniek is onberispelijk. De Ne derlandse Operastichting kan er trots op zijn zo’n tenor in huis te hebben en het zal een hele kunst zijn om hem hier te houden. AMSTERDAM. Martin Kamminga is de toegewijde dirigent van de Koninklijke Christelijke Oratoriumvereniging Amster dam. Deze leerling van Piet Kee (orgel), Anton Kersjes en Frans Moonen (directie) overtuigde op het in mei van dit jaar gegeven KCOV-concert, vanwege diens ar tistieke en succesvolle aanpak van Koda- ly’s Psalmus Hungaricus. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Het Neder lands Dans Theater zegt dat het elk nieuw seizoen grotere moeite heeft om met andere gezelschappen in binnen- en buitenland in de pas te blij ven, terwijl het juist in begin sel de toon wil aangeven in de balletkunst en nieuwe ontwik kelingen wil bevorderen. Het kost het gezelschap steeds gro- teliers en opslagruimten en kantoren. Daarnaast een oe fentoneel met toneeltoren die zal aansluiten op een niet tot het NDT-complex te behoren zaal met circa 800 zitplaatsen en die door het NDT voor ver schillende doeleinden gebruikt zal kunnen worden, zoals thea ter, concertzaal, tv-studio, en dergelijke. Over de totale kosten van deze voor het Circustheater aanvullende bebouwing, waar over het NDT gistermorgen de Commissie voor Kunstzaken van de gemeente Den Haag uit voerig informeerde, is nog niets bekend. In de bibliotheek aan de Prinsesseweg 34 te Zandvoort wordt komende zaterdag middag om 16 uur een tentoonstelling ge opend van werken van Arie Wallert. Een uur later kan men zich in Beverwijk ver voegen waar in het cultureel centrum De Nieuwe Slof aan de Kerkstraat een exposi tie begint van Gerard Delaval die aquarel len van de Bourgogne laat zien. Tot en met 24 november, maandag tot en met vrijdag van 10-22 uur geopend, op zaterdag van 14- 17 uur. HAARLEM. Op verschillende plaat sen in onze omgeving zijn deze maand weer nieuwe exposities te zien. Zo stellen Greet Last en Willie van Haard onder auspiciën van Kunst Zij Ons Doel respec tievelijk bronzen beeldjes en aquarellen tentoon in het Waaggebouw aan het Spaarne, hoek Damstraat in Haarlem. Hun tentoonstelling gaat vrijdagavond open om 20 uur en duurt tot 28 november. Dicky van de Zalm exposeert olieverven en grafiek in de bovenzaal van De Ark, Nieuw Heiligland 3 in Haarlem. Zijn werk blijft daar tot 28 november hangen en is dagelijks te bezichtigen van 17-0.2 uur, op zondag vanaf 14 uur. weliswaar nog in juli het Northsea Festival op, daarvoor deed Stan Kenton ons land aan, binnenkort is het Duke Ellington Or chestra onder leiding van diens broer Mer cer present op het mager ogende Jazz from Newport in de Rotterdamse Doelen en een concert van het Thad Jones/Mel Lewis Orchestra schijnt eveneens aanstaande. Miniem dus, maar de topdagen van de big band liggen al lang achter ons, ook al houdt Woody het al meer dan veertig jaar uit en ook al bestaat er in ons land een hartverwarmende hernieuwde belangstel ling voor het werken met grotere bezet tingen. Eigenlijk kwam het erop neer dat Kam minga zichzelf, de vocale solisten en de medewerkende organist Bernard Barte- link met deze hachelijke onderneming bla meerde, terwijl hij de klasse van de KCOV-uitvoeringen er mee degradeerde. JOHAN VAN KEMPEN Bohumil Gregor, de dirigent van de Praagse Staatsopera, deed wat hij kon om de zangers te bezielen. Met een stuwend enthousiasme vuurde hij het Utrechtse Or kest aan, dat de uiterste krachten inspan de, maar er kwam geen vaart in de voor stelling. Gisteravond klonk de ouverture nog wat schuchter, daarbij hadden de so- lo-cellist en de solo-trompet kennelijk niet hun beste avond, maar dat kan op reke ning .van de première-koorts geschreven worden. Het vierde tafereel, waarin de eigenlijke samenzwering wordt bekrachtigd en dat meestal een haast ondragelijke spanning teweeg brengt, was nu een min of meer zakelijke aangelegenheid, die met routine werd afgedaan. Een kleine verrassing was het optreden van Jana Jonasova als Oscar, de page van de koning, die als een onschul dig lammetje over het toneel huppelde en met het grootste gemak ingewikkelde en glasheldere coloraturen liet hóren. Ook Libuse Marova, als Ulrica liet zich niet van de wijs brengen. Zij was niet alleen de eerste blonde zigeunerin in een Verdi-ope- ra, maar zij joeg met haar diepe stem en suggestieve gebaren koude rillingen door de zaal. Gisteravond leidde Kamminga zijn koor in Bach’s Hohe Messe. Voor de uitvoering hiervan, in het Amsterdamse Concertge bouw, was het Nederlands Vocaal Ensem ble toegevoegd en waren solisten van naam aangetrokken. Dat desondanks de vonk van inspiratie op dit concert gemist moest worden, was te wijten aan het feit dat Kamminga - waarschijnlijk als gevolg van minder rooskleurige finapciële om standigheden - ditmaal niet beschikte, zo als in het verleden, over een orkest als het USO, maar óver een inferieur ensemble dat opereert onder de naam Haags Bege- Geen wonder dus dat het solistenviertal Jeanette Bakker, Aafje Heynis, Marius van Altena en Bernard Kruysen niets méér konden doen dan degelijk vakwerk afleveren. Dergelijke begeleidingen kun nen slechts irriteren en brengen je eerder van je „a propos” dan dat ze inspireren. HAARLEM-PR BERNHARpLAANTEL Wandkleden van Gerda Edens en Lidia Taubman Kostecka zijn tot 25 november op werkdagen van 9-17 uur te zien in de entreehal van Gebouw Noord-Holland aan de J.J. Hamelinkstraat in Haarlem. In de zalen van Treslong in Hillegom wordt het komende weekeinde weer een an tiekmarkt gehouden. Bijzondere trekpleis ter is ditmaal een collectie zeldzame fono grafen en hoorngrammofoons waaronder een unieke Fireside fonograaf van Edison uit 1909. Vuurwerk valt er echter eerst goed te beleven als Corea’s La Fiesta aan bod komt, waarin Woody’s sopraantremolo’s boven het Latijns geweld uitstekenen, de ritmesectie de polyfone lijnen van de bla zers goed ondersteunt en de bastrombo nist sprintend net de laatste noten kan pakken. Klasse! Ook het tromboneduel met de veel glissandi in Alan Broadman’s Reunion at Newport en het door tenor saxofonist Gary Anderson gearrangeerde Pavane van Fauré vallen vanwege de gro te schoonheid op. Terug naar de Thundering Herd, die ik na gisteravond definitief onder mijn favo riete big bands rangschik, want de forma tie probeert zich niet alleen aan deze tijd aan te passen, maar is zonder meer van deze tijd. Want ook al tracht men de ouwe getrouwen te gerieven met overigens koortsige versies van de antieke succes songs als het springlevende The Four Bro thers waarin het saxwerk van de eerste lijn opvallend goed wordt aangevuld door de fills van drummer Jeff Hamilton (be kend van het Monty Alexander-trio, maar in deze context aanmerkelijk beter op dreef), Greasy Sack Blues, het komische, maar door Woody traag gezongen Baby, I got New’s for you en Caldonia. ü- Andriaan van Limpt vindt in Un ballo in maschera Cristina Deutekom aan zijn zijde tere moeite dansers, choreo- I grafen, ontwerpers en compo- nisten voor haar streven te i interesseren, omdat uitvoe ring van grootse artistieke plannen veelal stuit op onuit voerbaarheid als gevolg van de slechte huisvesting en het fentoneel. Dit staat te lezen in de nota-Randbebouwing Cir custheater waarin het NDT plannen ontvouwt om defini tief gehuisvest te worden in een om dit Schevenings thea ter aan te brengen „kraag”- bebouwing. Lieuwe Visser (Graaf Horn) en Pieter van den Berg (Graaf Ribbing) maakten van hun kleine solo-rollen op het galgen veld een scène apart. Het macabere hoon gelach, dat zij lieten horen, deed ons de haren te bergen rijzen. Het was merkwaar dig, dat eigenlijk alle rollen goed en zelfs uitstekend -bezet waren en dat toch de solisten veelal in hun goede bedoelingen bleven steken. Het Operakoor had er geen last van, dat heb ik zelden zo goed ge hoord. Waarschijnlijk stak de schuld van de matheid der solisten in de regie van John Copley, die maar heel weinig bewe gingsvrijheid toestond. J. H. MOOLENIJZER Over de voorstelling zelf heb ik eigenlijk verder niet veel opwindends te melden, want het leek wel of de overige zangers verbluft waren door de kracht, die eruit ging van de hoofdrol. Jan Derksen, wiens ogen vuur kunnen schieten en wiens stem de muren kan doen trillen, maakte een wat vermoeide indruk. Zelfs Christina Deute kom, die toch meestal het publiek aan haar voeten heeft, stond nu op het tweede plan. leidings Orkest. Leuk voor de amateur- operette in de provincie, maar ongeschikt om een meesterwerk mee te lijf te gaan. De vioolsolo van de concertmeesteres in Lau- date Dominum was representatief te noe men voor het orkestspel in het algemeen: uiterst onzeker van intonatie en ritmisch onvast. geleden plannen aanvaardde waarin de huidige huisvesting nadrukkelijk van tijdelijke aard werd genoemd en er ge streefd werd naar een defini tieve huisvesting voor dit ver buiten onze grenzen befaamde balletgezelschap. De bovenzaal is met uitzondering van de maandag iedere dag van 14-17 uur geopend. Het Nederlands Dans Thea ter dat in 1959 werd opgericht, is sinds 1962 gehuisvest in twee oude, niet geschikte, maar tel kens opgelapte panden aan de Koningstraat in de Haagse Schilderswijk. De behuizing is niet berekend op een professi oneel balletgezelschap, zo meent het NDT en het Haagse college van B W dat al jaren er nu goed nieuws voor u: LR 24. Het meest effectieve middel tegen overmatig transpireren, dat op dit moment verkrijgbaar is. Geen deodorant die onaange name luchtjes maskeert. Maar een crème, die 24 uur per dag transpiratie tegengaat. In de nota zet het NDT uiteen onder welke omstandigheden het de laatste 15 jaar balletpro- ducties heeft moeten voorbe reiden: de drie huidige studio’s zijn te klein; een noodzakelijke vierde studio ontbreekt; repeti ties met orkest en décor zijn onmogelijk; décor- en kos- tuumvervaardiging en opslag zijn onvoldoende; sanitaire en andere voorzieningen zijn niet berekend op het gebruik door zestig volwassenen; als gevolg van omringende nieuwbouw verzakt het gebouw, wat scheurende muren tot gevolg heeft; een verouderd riole ringssysteem heeft telkens stank en rattenplagen tot ge volg; en de slechte dakcon structie veroorzaakt regelma tig wateroverlast; waardoor meermalen kostbare appara tuur werd beschadigd. Daarbij komt dat het NDT zich nooit vaste bespelingsrechten van enig theater in Den Haag heeft kunnen verwerven. De produc ties (10 premières per jaar) werden dan ook meestal onvol doende voorbereid aan het pu bliek getoond. DEN HAAG. Woody Herman is er niet zeker van dat het hem nog een keer gege ven mag zijn een maand lang door Noord en West-Europa te toeren. „Als ik geluk heb zie ik jullie nog een keer”, zei hij tegen het donderdagavond in behoorlijk groten getale opgekomen publiek in het Haags Congresgebouw, dat aan het eind van dit eenmalige concert van Woody en zijn drastisch verjongde Thundering Herd alle scepsis had laten varen. Ook al zal menigeen zijn komen opdraven om Her man zijn klassieke nummers nog eens te horen afdraaien en bij voorbaat al min of meer voor lief hebben genomen dat dat met wat minder diepgang zou gebeuren, de maestro blijkt nog altijd weinig ruimte voor sentimentele gevoelens te laten. ook bij uiterst trage bewegingen of zelfs bij stilstand een enorme spanning vast te houden. Om deze solo alleen had ik dit ballet voor geen geld willen missen. Voor de rest: er zijn zeven paren in het eerste en laatste deel, in het tweede deel danst Sonja Marchiolli met zes heren, in het vierde deel dansen soms twee heren samen, terwijl ze zich ook af en toe nogal onverschillig ieder met een dame behelpen. Aan het slot komt de hele machinerie langzaam en effectief tot stilstand. Effectief zijn ook de kostuums en het dec.or van Jean-Paul Vroom, een grijs be tonnen stadsgezicht met smalle poortjes en hoge ramen, voor de mannen zwarte, hoog gesloten overhemden bij nauwe zwarte tricots, voor de vrouwen zwarte pakjes met rode onderrokjes en borststuk- jes. Als ik hierbij over „effectief” spreek moet dit woord in een dubbele betekenis gelezen worden. Het geheel doet aan „zwarthemden” denken, dat nog versterkt wordt door het rood-zwart, het grauwe stadsbeeld en marcheer-effecten bij de dans. De voorstelling werd besloten met Ca priccio van Balanchine. CONRAD VAN DE WEETERING Piazzolla (geboren 1921) gebruikt voor deze com posities zowel typische tango-ritmes en harmoni eën als elementen van hedendaagse „serieuze” muziek, waarbij de echte tangofragmenten beter uit de verf komen dan de rest. Opvallend vind ik in de eerste plaats het enorme niveauverschil tussen de verschillende tango’s waarbij de eerste, de derde en de vijfde door hun spanning en vaart bijzonder fraai zijn en de twee tussenliggende nogal slap. Dit geldt zowel voor de muziek als voor de choreografie. Doordat de voorstelling begint met Four Schumann Pieces van Hans van Manen, krijgt Vijf Tango’s iets van een herhalings oefening. Veel passencombinaties en zelfs groepsopstellingen komen vrijwel identiek in beide werken voor, waarbij gezegd moet worden, dat het stilstaan van twee dansers tegenover elkaar en dan om beurten ach ter het been heffen, of vóór het been hef fen om er dan een grote zwaai naar achte ren mee te maken, veel beter past bij de tango’s dan bij Schumann. Eén ding tilt deze tango’s ver boven het voorgaande werk uit, dat is de wervelende solo op het derde fragment van Clint Far- ha, die zich werkelijk fabuleus begint te ontwikkelen. Hij springt licht als een veer, heeft een lang katachtig lichaam en weet Herman weerstaat als een van de weini ge jazzgroten uit de eerste dagen van de swing de tand des tijds. Hijzelf en zijn spelvreugde maken een redelijk geconser veerde indruk, ook al komt hij moeizaam strompelend het podium oplopen en moet hij zijn partijen grotendeels zittend spelen. Zijn hart, en dat maakt de repertoirekeus van zijn laatste half dozijn albums ook duidelijk, is jong. De luisteraar wordt al dus geconfronteerd met een Thundering Herd-bezetting die niet alleen verjongd is - en zoals altijd het nodige talent herbergt (Woody geldt als een talentscout bij uit stek) - maar daarnaast de kans krijgt om actief bij te dragen aan het zo rijk gevari eerde geluid en het repertoire van deze big band. Vergelijkingen treffen met andere big bands is eigenlijk een hachelijke zaak, want de mogelijkheid om ze aan het werk te zien is te miniem. Count Basie sierde Het NDT heeft na uitgebrei de studie gekozen voor nieuwbouw, want verbouw van een aantal daartoe ge schikte oude panden in de Haagse binnenstad zou beslist niet goedkoper zijn. In overleg met het Beheerskantoor Sche veningen BV heeft het NDT gedachten en plannen ontwik keld om tot een volledige be huizing te komen rond het Scheveningse Circustheater (dat door genoemd kantoor be heerd wordt). De plannen 'voorzien in vier ruime studio’s, kleedkamers, kantine, ruimte voor fysiotherapie, technische ruimten, decor- en kostuuma- ür Een indruk van de voorzijde van het Circustheater in Sche- veningen als de plannen vpn het Nederlands Dans Theater voor een randbebouwing gehonoreerd zullen worden. In het rhiden de al bestaande koepel. SCHEVENINGEN. De Nederlandse Operastichting heeft er een tenor bij, Adriaan van Limpt. Hij is niet alleen een tenor die zingen kan, maar ook een acteur van grote klasse. Dat heeft hij gisteravond bewezen als Gustaaf III, koning van Zwe den, in „Un ballo in maschera” van Verdi. Adriaan van Limpt is geen nieuweling bij de Nederlandse Operastichting, want wij hebben hem reeds herhaaldelijk zien ver schijnen in kleine rollen in verschillende kameropera’s. Dat waren meestal rollen met een komisch karakter, waarin het zingen op de tweede plaats kwam. Gister avond heeft hij zijn eerste grote kans gekregen en voordat hij nog zijn mond open gedaan had - wisten wij al, dat er een zanger van groot formaat op het toneel stond. Na de pauze is het pas goed raak. De jonge garde d -et de naam Thundering Herd daverende kudde) dan pas waar lijk eer aan. Eerste trompettist Al Vizzutti heeft dan meer in huis dan het onverdro ten Fire Dance al eerder deed geloven. Een trits, bestaande uit Coltrane’s Giant Steps, een speciaal door Chick Corea voor Woody geschreven Suite for Hot Band (dat binnenkort wordt opgenomen) en een door Gary Anderson gearrangeerde, heavy ver sie van The Fanfare for the Common Man bezorgt het publiek een veelheid van luis tergenot en is een grote kick. Perfect, maar met veel gevoel voor de juiste verhouding blijft men in het spoor, zodat de veelge roemde klankkleur van de blazers niet in de verdrukking komt. Zo wil ik Woody Herman en zijn Thundering Herd wel elk jaar zien. (ADVERTENTIE) U hebt waarschijnlijk al van alles Van vochtige plekken m uw geprobeerd. Zonder succes? Dan is kleding zult u geen last meer hebben. - 1 t t> £)e crème wordt helemaal door de huid opgenomen, is niet vet en heeft een aangename doch bescheiden geur. LR 24 is verkrijgbaar bij uw drogist. Prijs f 9,80 per tube (goed voor een behandeling van 2 a 3 maanden) Zijn entrée als koning Gustaaf had in derdaad koninklijke allure. Zijn vorstelij ke houding en zijn gebiedende blik voor spelden al, dat er iets bijzonders ging ge beuren en toen hij begon te zingen hoor den wij een tenor, zoals wij in jaren niet gehoord hebben. Zijn hoogte is gaaf en krachtig zonder dat hij hoeft te forceren 1 en zijn middenregister staat als een huis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13