Vervolgd door de moslims Dr. Beijers Naude vol bewondering voor Biko sp vo m Be lil NAAR NEDERLAND GEVLUCHT D( 1 r Oude vete 4 1 «I door J. Haverkate ZUID-AFRIKA KON HET ZICH NIET PERMITTEREN HEM TE VERLIEZEN door dr. Beyers Naudé 1. Een boodschap voor de zwarte gemeenschap 3. Een boodschap voor de Afrikaner gemeenschap Denho Nergiz heeft zijn land voorgoed de rug toegeKeerd. „Ik had honderd geiten om in m’n levensonderhoud te voorzien, maar op een morgen waren ze weg. Gestolen door de moslims uit het dorp. Aangifte doen bij de politie had geen zin, omdat je als christen toch niet wordt geloofd. Vluchten was voor mij de enige uitweg, want de eerste keer roven ze je kudde, de tweede maal steken ze je wijngaard in brand en tenslotte vallen ze je vrouw en kinderen lastig. Alleen als ik mij had laten besnijden en moslim was geworden, was ik met rust gelatenDenho Nergiz was boer, nu werkt hij in een fabriek. Hij heeft vier kinderen. De jongste is een paar weken oud. Het kindje ligt boven in dezelfde kamer waarin hij met z’n vrouw en de andere kinderen woont en slaapt. „W hebbe verscl de mii te got methe meen bij zij enige bruikt af te I bij vo betrof voorh staat omda voor gebn f. 2. Een boodschap voor de Engelssprekende blanke gemeenschap Het verhaal van Camuh Oral is niet anders. Hij was koster, maar ook hij vluchtte. Vorig jaar. Vier maanden geleden hebben z’n vrouw en kinderen zich bij hem gevoegd. Ook voor hen was er geen andere uitweg. „We moesten weg. Voor ons was ginds geen leven mogelijk. Ik wilde voor m’n gezin een toekomst”. 1 - Turkse christenen voelen zich alleen ■Or Negen van de 48 kinderen uit het Rijsense pension I t Is de bijzondere hulp die de Turkse christenen krijgen recht- De centrale verwarming heeft ook zo Wat is zijn boodschap? Ik geloof, dat Steve Biko: de man en zijn boodschap. Daarover moet ik spreken. Dat wil ik graag doen, hoewel ik weet dat het onmo gelijk is recht te doen aan een man, wiens brede visie, wiens menselijkheid, wiens opmerkelijke talenten, wiens toewijding voor zijn ideaal en wiens politieke wijsheid hem geplaatst hebben in de kategorie „toe komstige premiers van ons land”. Minis ter-president zou hij naar mijn overtui ging zeker zijn geworden, ware zijn leven gespaard gebleven om zijn beteke nisvolle rol te spelen. Nergiz en Oral zijn Syrisch-Orthodoxe Turken. Samen met 27 geloofsgenoten en hun 45 kinderen bewonen ze een pension in Rijssen. De villa van de voormalige jute- fabrikant Ter Horst. Op de morgen dat ik er, vergezeld van een tolk, op bezoek ben, zijn een stuk of acht mannen thuis. Een paar van hen zijn net ontslagen bij het Oldenzaalse bedrijf Rinco, dat moet „af slanken”. Ze zitten zwijgend in een kring op de kamer van Oral, de meesten op de rand van een bed, een enkeling op een mager formica-stoeltje. Aan de muur hangt een zoetelijk gekleurde afbeelding van Jezus, van het soort dat voor de oorlog de huiskamer van menig vroom gezin sierde. Verder zijn de muren kaal. In een hoek van de kamer staat Orals vrouw naar buiten te kijken. In de verwilderende tuin kondigen rode kleuren de naderende herfst aan. Buiten de kamer, in de hoge gangen van het kille huis, klinken de opge wonden stemmen van spelende kinderen. Er huilt er een. Mijn dilemma echter is, »dat ik moet spreken tot een overwegend blank gehoor over een Zuidafrikaan van wie 90% der blanke Zuidafrikanen weinig of niets weet. Zie hier slechts weer een bewijs temeer van de tragedie en het gevaar van de onvoorstelbare onwetendheid, die het apartheidsbeleid heeft gekreëerd over lei dende en uitzonderlijke zwarte persoon lijkheden; over mensen, die in een normale samenleving wijd en zijd bekend en toege juicht zouden zijn. Steve Biko’s dood roept nu in onze samenleving de vraag op: Wie is nou die Steve Biko? Hier vinden we weer een bewijs van het verachtelijke van het „banningsysteem”, waardoor het grote pu bliek opzettelijk verhinderd wordt in aan raking te komen met kreatieve en uitda gende ideeën van personen als Steve Biko. In dit geval echter kon het systeem niet alles verbloemen. Want de overtuiging en daden van Steve waren zo van zo wezen lijk belang, zo ter zake voor de hele ge meenschap, dat ze niet onder de duim van „banning”, noch binnen de gevangeniscel gehouden konden worden. Dat is de groot heid van de man waarover wij spreken. Wie was Steve Biko? Eén van de meest uitzonderlijke zwarte leiders die dit land ooit heeft gekend een man met minstens dezelfde bekwaamheden als Albert Luthu- ly. Hoewel jong in jaren had hij al een zeer rijp inzicht en was hij zeer wijs. Hij had een scherpe analytische geest, die hem feilloos en snel tot de kern van het pro bleem deed komen en de oplossing ervan deed komen. Daarbij was hij een man met een diepe toewijding voor de zaak van de bevrijding van de zwarten, waardoor hem dienstoorlogen nog van over was, kreeg in het begin van deze eeuw de genadeslag, toen miljoenen Armeniërs in de Eerste Wereldoorlog door Turkse nationalisten werden uitgemoord; een triest record, dat later alleen door Hitler zou worden over troffen. haar gebreken. De tolk wijst me in het benedenhuis op een kamer waar alle bui zen doorheen lopen. „Als het hier behaag lijk is, vernikkelen ze boven van de kou, maar draai je de thermostaat op, dan sterven ze hier van de warmte”. Met de winter voor de deur baart het verwar- mingssysteem begrijpelijk zorg. Een bevredigend gezinsleven kan zich in zo’n omgeving nauwelijks ontwikkelen. „De meeste van ons gaan ’s morgens al voor dag en dauw de deur uit. Met trein en bus naar de fabriek. Tegen een uur of zes 's avonds zijn we weer terug. Veel tijd blijft er dan niet over. Er moet gegeten worden en daarna gaan de jongsten naar bed. Omdat het dan stil moet zijn op de kamers, gaan we zelf niet veel later”. De vrouwen komen de deur helemaal niet uit. Ze brengen bijna de hele dag door op de kamers, de tijd dodend met het zorgen voor de kinderen en het huis houden. Hoe schrijnend hun huisvesting meestal ook is, uitzicht op iets beters is er voorlopig niet. Als er zich al een mogelijkheid voor doet een gezin ergens zelfstandig te huis vesten, is het verzet onder de bevolking om een Turks gezin in de wijk op te nemen vaak een moeilijk te nemen hindernis. Zo riep het voornemen van het Hengelose gemeentebestuur om een Syrisch-Ortho- dox gezin in een gemengde woonbuurt aan een huis te helpen, kortgeleden nog felle reacties op onder de buurtbewoners. Toch willen en mogen ze alle 600 blijven, al zijn voor nieuwe vluchtelingen uit Oost- Turkije de grenzen sinds 1 maart prak tisch gesloten. De Syrisch-Orthodoxen hebben sinds Pasen een eigen kerkgebouw in Hengelo, waar ze elke zondag uit alle delen van Twente met het hele gezin naar toe reizen. Daar vieren ze hun liturgie en legt hun priester de oude Aramese teksten uit. Voor velen is het het hoogtepunt van de week. Dat willen ze graag blijven vieren. „Hier in Nederland worden we niet ver volgd. Daarom willen we ons hier blijvend vestigen, want hier zijn we vrij. We zullen moeten leren ons aan de Nederlandse ge bruiken en leefwijze aan te passen. We willen geen gettovorming en geen verbitte ring, maar broederschap met onze eigen mensen en onze omgeving. We hopen dat we daarvoor de kans krijgen”, zegt de tolk namens Nergiz, Oral, Aslan en hoe ze allemaal ook mogen héten. Het zou aanmatigend zijn van welke blanke dan ook te proberen om deze bood schap over te brengen. Ik geloof niet dat ook maar één blanke het recht of het morele gezag heeft deze boodschap over te brengen aan de zwarte gemeenschap. Het is trouwens ook niet nodig. Het antwoord van miljoenen zwarten op Steve’s visie en leiderschap is een duidelijk bewijs van het feit dat zijn boodschap werd begrepen, aanvaard en graag beantwoord, zelfs als dat met zich mee bracht: lijden, opoffering en dood. Want zij wisten: dit was de bood schap van bevrijding, van bevrijding voor hen zelf en van bevrijding van iedereen in ons land. Jullie moeten aktiever en zinvoller mee werken aan een radikaal programma van geweldloze akties om fundamentele socia le en politieke veranderingen tot stand te brengen. De Turkse asielzoekers de status van vluchteling geven, zou in wezen, zo redeneerde justitie, de Turkse regering als de vervol gende partij brandmerken. Om dat te voorkomen, gaf men ze de status van asielgerechtigde, dat is iemand van wie redelijker wijs niet verlangd mag worden dat hij naar zijn land terug keert”. zelfs aan ten grondslag dat hij hen wilde helpen als zij dat wilden om zichzelf te bevrijden van hun slavernij aan hun ideologie en hen te leiden naar een groter, ruimer Zuidafrikanerdom, waarin genoeg plaats zou zijn voor iedereen, voor elke groep, voor elke klasse, voor elk ras en voor elke kuituur. Maar waarin geen ruim te zou zijn voor een bevoorrechte elite, die zichzelf het recht aanmeet het leven van anderen te kontroleren en hun hun eigen identiteit voor te schrijven. Mr. Muller: „Het is moeilijk, maar we moeten niet vergeten dat de Syrisch-Orthodoxe en Armeense Turken asielzoekers zijn, die hier willen blijven. Daarom is het terecht dat ze een extra steuntje in de rug krijgen”. Dit is de boodschap van Steve Biko Sullen wij er aandacht aan schenken en ei >p reageren zolang er nog tijd is? zij to Een 1 geval ning Mie ook e groef gene: aan d daarl ziekte buite ment word de zs over patië king 1 i c t 1 l i 1 i De nieuv Parij door arts volwi bij to ook f was» leven In ee daar cabir tot 91 Mi< onge bero< hier gen. zoiet de b< echtt Al jarenlang wordt de christelijke splin- tergroepjes het leven in eigen land ver gald, vooral in de kleine dorpen van Oost- Turkije, waar oplevend nationalisme en godsdienstige conflicten in naburige lan den de oude vete weer hebben doen oplaai en. Al waarborgt de Turkse grondwet de gewetensvrijheid, in de dorpen op het plat teland blijken de gezaghebbers en orde handhavers niet in staat de minderheden tegen vervolging door moslims te bescher men. Vandaar de grote uittocht van de laatste jaren. Duizenden zijn uitgeweken naar nieuwe vaderlanden, waar zij asiel hebben gevraagd: Zweden, West-Duits- land, Frankrijk en Nederland. Van de on geveer 600 die naar Nederland kwamen, hebben de meesten zich in Twente geves tigd. Daar woonden bekenden die de reis al eerder als gastarbeider hadden ge maakt. Ook als je moet vluchten is de wereld klein. Steve Biko’s getuigenis in de loop van de tijd aan invloed en belangrijkheid zal win nen. Maar ook vandaag al heeft zijn leven en dood een drievoudige boodschap: „Het leven hier is moeilijk”, zegt iemand het zwijgen verbrekend. „De overgang is heel erg groot. Soms is er wel eens een uitbarsting. Dan wordt alles ineens te veel en bekruipt je het gevoél dat je verloren bent, vernietigd, niets. We zijn hier nog niet thuis en de weg terug is afgesloten. Onze enige zorg is dat de kinderen onze ellende niet merken". Als dit het gevolg van Steve’s dood is zoor een belangrijk aantal Afrikaners lan heeft Steve niet voor niets geleefd ntegendeel: Steve en zijn boodschap zou len dan pas voor het Afrikaner volk be ’innen te leven. Steve Biko’s leven en dood heeft ook een speciale boodschap voor de blanke Afrika ner gemeenschap en voor elke individuele Afrikaner. Het is de Afrikaner, met zijn heldhaftig verleden, zijn gebrachte offers voor zijn grootste ideaal, die gewerkt heeft als stimulans voor Steve toen hij zijn ont werp maakte voor zwarte bewustwording, zijn strategie van zwarte solidariteit en de verwezenlijking daarvan. Bij de uitvoe ring daarvan heeft Steve nooit de sugge stie gegeven dat dat alles een bedreiging zou vormen voor de Afrikaners. Er lag We maken een rondgang door de oude villa. Achter elke deur nagenoeg herzelfde tafreel. Een keurig schoongehouden, maar armoedig ingericht kamer. Langs de mu ren wat bedden en verder een tafel met een paar stoelen. In de verste hoek bijna altijd een vrouw, schuw en verlegen lachend, soms met een kind verborgen in een plooi van haar rok. Aan de muur een afbeelding als op Orals kamer. Elk gezin heeft één kamer tot zijn beschikking, waarin men moet wonen en slapen. Op de eerste verdieping is de gemeen schappelijke wasruimte. In plaats van wastafels, die op de kamers ontbreken. Vijf douches op een rij, waar zelfs een derderangs plattelandsclub geen genoe gen mee zou nemen. „Als je geluk hebt, is er warm water”, legt iemand de werking van de installatie uit. „Maar de móesten moeten zich met koud water wassen, want de capaciteit van de boiler is beperkt”. Als het pension in Rijssen een goed voorbeeld is, is de situatie van de Syrisch- Orothodoxe en Armeense vluchtelingen haast uitzichtloos. Samenwonend en door gaans veel te kleine huizen, de taal van ons land niet of nauwelijks machtig en geman geld door het eentonige ritme van onze werkdagen, lijken ze weinig reden te heb ben van de toekomst al te grote verwach tingen te koesteren. Steve richt zich met zijn leven en zijn dood ook tot de Engelssprekende blanke bevolking in Zuid-Afrika, inklusief de blanke progressieven. Tot het groeiend aantal konservatieven, die uit angst of uit eigenbelang de regering steunen, zegt Ste ve: Jullie bouwen je toekomst op een valse zekerheid. Breek met de illusie dat de weg die jullie inslaan de veiligheid en zeker heid brengen zal, die jullie zo angstvallig zoeken. Ons team ziet het verder als zijn taak de Turkse christenen, door het organiseren van taallessen en introductieprogram- Dat laatste is met de Turken niet het geval. Daar is niet de ma’s, vertrouwd te maken met de Nederlandse samenleving”, overheid, maar een bepaalde bevolkingsgroep, in dit geval de moslims, de vervolger en blijft de overheid alleen in gebreke -___.r Z__'. doordat zij niet in staat is de burgers afdoende te beschermen. vaar(]ig tegenover de^andere minderheidsgroepen? de bewondering en verering toekwam van alle jonge zwarten en het respekt van zijn hele volk. Zodoende werd hij de inspire rende en leidende figuur en de meest be kwame vertolker van de zwarte bewust- wordingsbeweging. Maar bovenal was hij een man met een diep respekt voor elk mens, ongeacht welk ras; een christen, diep bewogen met zijn medemens. Daar om stond hij ver boven elk rassenvooroor deel, elk klassenonderscheid, elke trouw aan alleen maar de eigen bevolkingsgroep en het eigen stamverband. Zijn toewijding betrof de mensheid als geheel en de erken ning van de waardigheid van elk menselijk schepsel. Is het dan verrassend opmerke lijk dat hij zich eenvoudigweg niet kon en niet wilde inpassen in een samenleving, die een willoos en slaafs gehoorzamen voor schrijft aan morele en sociale waarden, die Steve volkomen verwierp. Dat is de man die Zuid-Afrika heeft verloren en zich niet kon permitteren te verliezen. Dat is de man die op het altaar van de „gescheiden ontwikkeling” is geofferd. Steve Biko’s dood spreekt dus de Afrika ner in het bijzonder aan en daagt hem uit de schouders te zetten onder een nieuwe heroïsche taak. Dit is wat Steve tegen de Afrikaner gezegd zou hebben als hem de mogelijkheid daartoe gegeven was. Als zijn zo veelbelovende leven niet te vroeg was beëindigd door een voortijdige en onverklaarbare dood. Als zijn dood u Afrikaner koud laat, laat u mij dan verzekeren dat uw leven en uw toekomst hem allerminst koud heten. Integendeel, hij was diep om u bekommerd. In het nieuwe Zuid-Afrika dat hij voor ogen had, zou hij ruimte gemaakt hebben voor u Afrikaner als mens én gelijke. Zijn voortijdige dood heeft ons land in een ernstige krisis geworpen met verregaande, niet te overziene, konsekwenties voor ons allen. Nergiz, Oral en de anderen die in Rijssen wonen, behoren tot de groep van 500 Sy risch-Orthodoxe christenen die in de afge lopen twee jaar met een kleine 100 Arme niërs naar Nederland zijn gevlucht. Ze zijn afkomstig uit Oost-Turkije, waar ze .als handswerkman of boer de kost ver dienden. Beide groepen zijn restanten van wat sinds de vijfde eeuw grote volkeren zijn geweest, met een eigen taal, cultuur en godsdienst. De opkomst van de islamiti sche godsdienst was er de oorzaak van dat hun getal in de loop der eeuwen ziender ogen is geslonken. Wat er na talloze gods- Het Algemeen Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken in Ne derland te Leusden ontving van een vriend van dr. Beyers Naudé, de nu door de Zuidafrikaanse regering in de ban gedane leider van het Christelijk Instituut, de toespraak die hij nog on langs hield tijdens een protestbijeen- komst in Johannesburg naar aanlei ding van de dood van de zwarte leider Steve Biko. Dit is de laatste openbare toespraak geweest van dr. Beyers Naudé, voordat hij op 19 oktober monddood gemaakt werd. In deze toespraak, die we hierbij afdrukken, schetst hij de grote beteke nis van Steve Biko, die een van de toekomstige minister-presidenten van Zuid-Afrika had kunnen worden, en de boodschap, die er van zijn leven en dood is uitgegaan voor de zwarte be volkingsgroep, de blanke Engelstali gen en de blanke Afrikaners in Zuid- Afrika. Onder onze Afrikaner akademici, onzt Afrikaner jeugd, onze Afrikaner arbei ders, ja, zelfs onze Afrikaner predikanten zullen daar geen mannen en vrouwen naai voren treden en zeggen: „Steve Biko’s dood heeft onze ogen geopend? Wij zien nij wat er werkelijk aan de hand is, wat e werkelijk op het spel staat. Zijn bood schap raakt ons in het hart en wij kunnei er niet aan ontsnappen. Hij daagt ons ui niet langer te zwijgen, maar juist nu onzt stem te verheffen over wat recht is ei waar. Hij daagt ons uit voor onze overtui ging uit te komen en ervoor te lijden al lat nodig is, zelfs als dat betekent: veroor ieling en uitstoting door een deel van ons /olk. Steve Biko’s dood heeft ons geholpen ie realiteit van ons Jeven en onze werkelij <e bevrijding te vinden.” Tot de blanke progressieven zegt Steve: Het is niet langer voldoende om alleen door moties en resoluties jullie stem te verheffen tegen de apartheid of geschei den ontwikkeling. Jullie moeten verder gaan: jullie moeten daadwerkelijk betrok ken raken bij de vrijheidsstrijd door je bereidwillig te tonen jullie onrechtmatig verkregen privileges en macht op te geven en die te delen met iedereen in ons land. Als u mij vervolgens vraagt, wat de boodschap van zijn leven is voor de Afri kaners, waaraan wij nu gehoor moeten geven, zou ik dit willen zeggen: Breek los uit de gevangenschap van het slaafs vol gen van een ideologie, die ons land leidt naar een ramp, die ook de Afrikaner zal kunnen vernietigen. Breek los uit de wurg greep van het ideologische systeem, dat jullie leven degradeert tot slavernij. Zoek geen heil in wapens, in een aparte identi teit; zoek geen heil in valse trouw. Reali seert u zich dat de oplossing van ons probleem niet ligt binnen de kaders van de apartheidspolitiek. Zie af van de gewoonte te spreken over de zwarte man; zie af van het nemen van beslissingen voor en over hem achter gesloten deuren of in de rege ringsgebouwen van de blanke politieke macht. Kom te voorschijn en ontmoet de zwarte zoals hij zichzelf in alle oprechtheid aanbiedt om u te ontmoeten. Grijp de zwarte hand, die zelfs nu nog uit vriendschap wordt uitgestoken en zeg to hem: laten we samen plannen maken voo en werken aan de toekomst van ons mooi) land; laten we samen de vrede zoeken vooi dit geplaagde, tragisch verdeelde Zuid| Afrika. Het hulpteam, dat een jaar de tijd gekregen heeft om het karwei te klaren, heeft een werkplan opgesteld, dat uitgaat van een snelle integratie van Turkse christenen in onze samenle- De komst van de Syrisch-Orthodoxe en Armeense Turken ving. „We moeten eerst zorgen voor een behoorlijke huisvesting, plaatste de overheid voor twee grote problemen. Mr. Mullef: Van de pensions moeten we zo snel mogelijk af. Om een „Het ministerie van justitie had er moeite mee de Turkse vloeiende inpassing mogelijk te maken, proberen we de mensen christenen de officiële status van vluchteling te verlenen. De in Twente redelijk te verspreiden, zowel wat gemeente als wat motivering was, dat vluchtelingen in de zin van het Verdrag buurt betreft. Ook het vinden van werk voor deze groep heeft van Genêve mensen zijn die gegronde reden hebben te vrezen onze aandacht, al is dat natuurlijk moeilijk. In ons voordeel is, dat ze in hun eigen land door de overheid vervolgd zullen dat deze mensen bereid zijn vele soorten werk te aanvaarden. worden om hun ras, politieke overtuiging of godsdienst. terug; kind waari de Michi perioi die d' voor Sini Michi de ha ling g geren Michi overs Dr. F. C. Beijers Naudé In de afgelopen twee jaar zijn ongeveer 500 Syrisch-Ortho- Het tweede probleem was, wie de hulpverlening voor zijn doxe en 100 Armeense christenen ons land binnengekomen, die rekening zou nemen. Mr. Muller: „Het ministerie van CRM hier allemaal asiel hebben gevraagd, omdat ze in hun eigen land voelde er aanvankelijk weinig voor de organisaties voor vluch- door moslims werden vervolgd. Over die Turkse asielzoekers is telingenwerk in te schakelen. De officiële reden is nooit ont- weinig geschreven. Niet meer dan wat verspreide berichten huid, maar vermoedelijk gebeurde ook dat omdat men de over hun dreigende uitwijzing en het bezoek van hun patriarch asielvragers niet als vluchtelingen wilde beschouwen. Het bij de opening van de Syrisch-Orthodoxe kerk in Hengelo. De ministerie vroeg in eerste instantie hulp aan de provincie spaarzame berichtgeving is symptomatisch voor het isolement Overijssel, waar de meesten onderdak hadden gezocht. Er werd van deze groep buitenlandse asielzoekers. Sinds 1 september is een provinciale werkgroep ingesteld voor de coördinatie van in Hengelo een speciaal hulpteam van de Samenwerkingscom- het werk van de verschillende gemeenten. Daarnaast waren in missie voor Vluchtelingen gevestigd, dat aan de doorbreking Hengelo en Almelo vrijwilligersgroepen met de opvang bezig, van dat isolement iets gaat doen. Toen de stroom bleef aanhouden, groeide het werk iedereen boven het hoofd. Het ministerie heeft toén aan ons gevraagd de Hengelo is als vestigingsplaats gekozen, omdat verreweg de begeleiding over te nemen”. meeste Turkse christenen in Twente wonen. Er zijn pensions in Rijssen, Lonneker en Hengelo. Het team bestaat uit acht men sen. Coördinator is mr. P. L. Muller. Steve Biko

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 18