pagina Waanzin Concertagenda Belafonte Joan Baez Jazz from Newport Theater-rock Pretentieloos Stranglers „ALLES BLIJFT BU HET OUDE IN DIT VAK e Acteur worden: kiezen voor minste weerstand »g itakt tel. iring rko- aan per <- I Robert Mitchum was even in Nederland ter gelegenheid van de première van The Amsterdam Kill, een heroine-thriller waarvoor opnamen werden gemaakt op de Utrechtse paardenmarkt, op de Aalsmeerse bloemenveiling en op een aantal (toeristische iokaties in Amsterdam. The Amsterdam Kill, gemaakt door Robert Clouse die tot voor kort gespecialiseerd was in karate-knokkers, lijkt nauwelijks een behoorlijk onderwerp van gesprek. Een stuk interessanter leek het de Amerikaanse acteur (bekend van 76 films) aan te spreken over het feit dat hij zo wist in Londen voor de tweede keer in drie jaar tijd de hoofdrol gespeeld heeft in een nieuwe versie van een Chandler-film Robert Mitchum houdt audiëntie in een luxueuze suite van het deftige hotel (.'Europe, waar je je nek breekt over de lege flessen. Het moet erg gezellig zijn geweest de avond tevoren. I Aan het trage tempo waarmee hij zijn rose overhemd in de groene pantalon (rommelt, zou je kunnen opmaken dat de acteur problemen heeft met het beginnen van een nieuwe morgen. Robert Mitchum in „The Amsterdam Kill" (links) en in „The last Tycoon” (foto rechts). 1 Robert Mitchum speelt Ss llllltllllllllllllllllllllllllllllll 1 Wat wordt uw volgende film? Dat is waar u nog voor acteert? LZJ. LL LLl t I Hugh Cornwell van The Stranglers Harry Belafonte F gekend heeft, Rin Tin Tin is geweest. En dat was een hond dus”. November levert traditiegetrouw een drukke concertagenda op, zeker wat de lichte muzieksoorten betreft. Ofschoon de jazzmaand oktober nog maar net achter ons ligt, biedt de Rotterdamse Doelen het jaarlijkse Jazz from New- port-festival aan. De komende editie oogt wat gedegenereerd in vergelijking met wat het festival vorig jaar te zien gaf. Sterren als McCoy Tyner en Sonny Rollins zijn dit jaar niet van de partij, maar misschien vindt U iets van uw gading in het volgende rijtje artiesten, dat zaterdag 12 november vanaf 15 uur tot 3 uur ’s nachts zal optreden. speeld. Sorry dat de vraag niet origineel is, maar Marlowe spelen is sinds Bo gart het gedaan heeft, heel lang be schouwd als een riskante onderneming. U doet het meteen twee keer. „Het is een pure coïncidentie. En ik kan er verder weinig over zeggen, aan gezien ik die vroegere Chandlerverfil- ming nooit gezien heb, eerlijk gezegd. Hoewel, laatst trof ik op de televisie toevallig een stukje aan van The Big Sleep, met Bogart. En toen ben ik me inderdaad gaan afvragen hoe ik ooit aan een nieuwe verfilming heb kunnen mee werken. In 1946 namen ze nog tijd voor het maken van films, bij ons kon dat niet. Winner werkt als geslagen door waanzin, neemt er de tijd niet voor expressies te registreren van wat voor aard dan ook. Hij vliegt van de ene scène naar de andere. Het is wel jam- Twee dagen eerder verzorgt de „ko- ning van de calypso", Harry Belafonte, een eenmalig concert in Nederland en wel in het Haagse Congresgebouw op donderdagavond 10 november. Vorig jaar om deze tijd bezocht hij Neder land ook en liet bij de heren recensen ten een grote indruk achter, en niet alleen omdat hij nog steeds zijn kas successen d la Island in the Sun brengt. Belafonte, ervaren in het film- en tv- werk, weet als geen ander een werve lende en subtropische show op de plan ken te zetten. het gebeuren zich weer naar de hal waar achtereenvolgens het Ferdinand Povel-Frans Eisen kwartet en het Duke Ellington Orchestra (onder leiding van diens broer Mercer) zeker van wanten zullen blijken te weten. Een andere hoofdattractie, de George Duke Band een formatie rond de toetsenman die ooit deel uitmaakte van Zappa’s Mo thers Of Invention zal de grote zaal vanaf 22 uur weten te boeien. De klei nen uurtjes worden tenslotte in de hal doorgebracht met het Trio-Manus, het George Lewis Quartet en het Sam Ri vers trio. mer dat het tegenwoordig zo moet gaan, maar ze kunnen het van mij krij gen zoals ze het hebben willen. Willen ze het slecht hebben, dan kunnen ze het slecht krijgen”. Behalve een mogelijk ontroerend weerzien met allerlei ouwe getrouwen, zoals toetsenbespeler en zanger Ben Sidran (woensdagavond 16 november in het Amsterdamse Paradiso), soulko- ningin Aretha Franklin (woensdag avond 23 november in het Amsterdam se Concertgebouw), de Engelse topfor- matie Yes (donderdagavond 24 en vrij- Na de laatste jaren in tamelijk sjieke produkties te hebben gezeten on der prominente regisseurs als Ri chards, Pollock en Kazan, nam u de hoofdrol in een pretentieloze knokker als The Amsterdam Kill. Hoe kwam dat zo? „Een ramp! Een complete ramp! Hij wist het van tevoren hoor, maar dat vindt hij dan leuk. Hij vindt het ook verschrikkelijk leuk dat de vakbonden hem bovenaan op de zwarte lijst heb ben gezet. Nee, een masochist zou ik hem niet willen noemen, wel een sadist. Al moet ik toegeven dat hij ook zichzelf niet spaart. Michael Winner is hyste risch, heeft een onmogelijk karakter. Ik weet niet hoe hij erin slaagt te overleven. Hij schijnt een paar films te hebben gemaakt die goed liepen, ik heb ze niet gezien. Een onmogelijke man Er was een scène in een garage en ik probeerde Michael iets uit te leggen. Hij had geen tijd om te luisteren, dus ik greep hem vast, tilde hem op en schud de hem door elkaar. Je zult het niet geloven, maar hij scheet in zijn broek van angst. Echt zijn broekspijpen volik wilde hem alleen iets uit leggen Winner heeft daar ook een film over gemaakt Won Ton Ton, The Dog That Saved Hollywood. dagavond 25 november), de voormalige protestzangeres en folkster Joan Baez (zondagavond 27 november in de Rot terdamse Doelen; de eerste keer dat zij in ons land optreedt!) en het jazzy scat- gezang van Al Jarreau (de dag erna in het Amsterdamse Carré), biedt novem ber nog het een en ander aan nieuwe artiesten. De verrassing van de maand hebben we tot het laatst bewaard. De Tubes, een fameuze theater-rockgroep uit Ca- lifomië, doet op zondagavond 20 no vember voor het eerst ons land aan. De formatie is in staat tot een show waar in projectie, video, film, belichtings technieken en allerlei mime- en thea- tervaardigheden zijn geïntegreerd tot een geheel dat de toeschouwer met verbijstering slaat. Zo willen de recen senten aan de overzijde van de grote plas ons althans doen geloven. Als de helft er van waar is, lijkt het nog de moeite waard. „Ja, voor een gratis lunch en een reisje. Acteren is tenslotte ook het eni ge wat ik kan. De rest heb ik allemaal wel eens geprobeerd, maar daarmee is het niets geworden. Ik was vrachtwa genchauffeur, arbeider in de Lockheed- fabrieken, verkoper van sinaasappel sap. Acteur worden was een kwestie van kiezen voor de weg van de minste weerstand. Tijdens opnamen voor een western zat ik een keer vlak naast de camera, toen ze een cowboy te kort kwamen en er in mij een meenden te herkennen, want ik had paardepoep aan mijn schoenen hangen en sprak met een Texaans accent, vonden ze. Ik ben nota bene in New York op school ge weest en zag daar voor het eerst van mijn leven paarden. Maar even goed kwam ik zo terecht als bandiet in Hopa- long Cassidy en dat heb ik dus jaren lang volgehouden”. „Tyrone Power vroeg me later nog eens wanneer ik van plan was mijn neus recht te laten zetten, want die was jaren tevoren gebroken in de tijd dat ik mijn brood verdiende met boksen. Ik had er niks aan laten doen, want ik kon nog uitstekend ademen. Ik heb hem toen toch maar laten fatsoeneren ik zit nu 35 jaar lang in het vak en dat is dus veel te lang. Nee, belangrijke ont wikkelingen heb ik tussen 1942 en 1977 niet meegemaakt. Alles blijft het oude liedje. Het gaat maar door”. Robert Mitchum speelt iemand die de schok van zijn leven te verwerken krijgt, een excuus om snel de Bourbon- fles weer naar zijn mond te brengen en te laten klokken: ’’Wéér een volgen de film. Komt er dan nooit een einde aan. Help! Ik moet er niet aan den ken Nou ja, ik ga weer zo’n soort Midway-optreden weggeven. Al Ruddy vroeg me voor een film die Mathilde gaat heten, over een boksende kangoe roe. Zes dagen werk. Drie dagen in Reno en drie in Los Angeles. Take the money and run! moest, nou dan was het een knap lange lunch geworden. Niet dat ik zo flauw ben uitgevallen hoor, tenslotte ben ik hier in zo’n stinkgracht gesprongen en heb de tetanusinjectie achteraf nog zelf kunnen betalen ook. Maar goed ik zei dat dan tegen Bob Clouse. Hij haalt een van die dopjes uit een oor en mompelt iets terug van „bedoelt u te zeggen dat ook uw belastingen zijn verhoogd?” Er viel niet met hem te communiceren. Toch was het met hem prettiger samen werken dan met Michael Winner, Clou se doet alles op zijn gemak, blijft bed aard. Je kunt naast hem dood vallen en dan gaat hij nog door, want hij had je niet horen vallen. Echt zo doof als een kwartel. Eigenlijk weet ik ook niet hoe je dan films kunt regisseren, maar hij doet het”. wondert me niets. Het was een Engel stalige produktie, maar in Nederland was er een Nederlandse script girl die haar aantekeningen maakte in een soort Engels met Nederlands accent. In Hongkong hadden we een Chinees meisje, die schreef Engels in een Chi nese versie. Dan vraag je om proble men: de mouwen van je jasje kunnen van het ene moment op het andere veranderen van blauw in groen”. „Robert Clouse, een van mijn regis seurs was doof in stereo. Ik had het er een keer over dat het misschien wijzer was een bepaald acrobatisch klusje niet door mij te laten opknappen, maar door een stuntman. Want als een stuntman zijn been breekt, pak je een andere stuntman. Maar als ik een week plat Zo concerteren de nieuwkomers Ul travox! en Dictators respectievelijk op vrijdagavond 11 en zaterdagavond 12 november in Paradiso, dat zijn podium hoe langer hoe meer beschikbaar stelt voor jonge, veelbelovende punk- en new wave-groepen. Zo debuteren The Boys (donderdag 17) en Blondie (zater dag 19 november) er. De toonaangeven de Stranglers zijn er precies zes weken na hun Nederlandse debuut opnieuw present. Deze Engelse punkgroep, ietwat voortbordurend op wat de Doors ooit deden, ontpopt zich als een krach tige publiekmagneet. Ze spelen dan ook tweemaal, waarschijnlijk op dins dag 22 en woensdagavond 23 november. Drie jaar geleden heeft u onder Hek Richards al eerder Marlowe ge- Robert Mitchum graait een halfvolle les whisky van een tafel, zet die aan ijn lippen en laat het even doorklok- en. Dan is het gesprek op gang: „Heeft lichael Winner dat gezegd. Zozo! Ik reet niet wat hij dan bedoeld kan heb- ten. Ik weet alleen dat Winner een film net een opname-schema van twaalf reken in een schema van acht weken leeft geperst. Dat we 14 uur per dag noesten pezen, acht dagen per week, lij deed alle toiletten op slot en hield ïdereen flink bezig. Dat is typisch iichael Winner. Waarom hij juist mij oor deze film heeft genomen, ik weet et niet. We hebben heel weinig ge- neen. Onze verhouding was er een als „a— nssen de markies De Sade en iemand lie probeert te overlevenDit was en originele vraag. Ga door”. „Wel, ik bedacht dat ik zo een leuke trip naar Amsterdam kon maken en nog eentjê naar Hongkong en een gratis lunch. Dat is zo slecht niet. Ik heb hem nog niet gezien Nee, dat is waar, ik hou er niet van om me netjes aan te moeten kleden, de auto te pakken en naar een theater te rijden enkel en alleen om mezelf te gaan bekijken Als ik timmerman was geweest, zou ik niet graag iedere deur willen gebruiken die ik ooit had getimmerd. Ik geloof niet dat ik voor The Amsterdam Kill een uitzondering hoef te maken”. „In Londen zei men mij dat er aan die film geen touw is vast te knopen. Ver- illlllllllllllllllllllllllllllllllll Mitchum als Phi lip Marlowe in „Goodbye, my lo vely”. Het Frits Katee Kwartet, Hans Dul- fer en de Perikels en Stu Goldberg spelen tussen 15 en 18 uur in de hal en zullen zeker met veel charme de wat kille atmosfeer van het gebouw weten te verjagen voordat de Lightning Hop kins Blues Band (18 uur) en het Freddie Hubars Quintet (19 uur) schitteren in de grote zaal. Vervolgens verplaatst V Mitchum tijdens zijn interview in Amsterdam. „Dat is ook wat Johnny Huston een keer zei: „Willen jullie een slechte film? Dat kan, het kost iets méér, maar je kunt hem slecht van me krijgen!” Je wordt niet gehuurd om een film goéd te doen, je wordt gehuurd om een film te doèn Je hebt nu al veel mensen die genegen zijn om een ovatie te gaan geven voor Michael Winners The Big Sleep, omdat de film in maar acht we ken gemaakt werd. Een gouden start Bravo! Als je die mensen van Van Gogh of Rembrandt laat zien, vragen ze eerst hoe lang heeft die man aan dat doek zitten schilderen? Acht dagen?, hoe be staat hetApplaus!God maakte een boom in twintig minuten. Ap plaus!! de filmbusiness. Je moet je in mijn vak altijd goed realiseren dat de grootste filmster die de wereld ooit voor een gratis lunch )ie slaperige blik zegt niets, zo kijkt lobert Mitchum altijd. Het is zelfs een oort handelsmerk. En zijn oogjes be ginnen zo waar heel wakker te glim- nen, als hij mij de pas afsnijdt tijdens iet stellen van de eerste vraag. „Ja inderdaad, ik heb nu voor de weede keer in korte tijd Philip Marlow gespeeld. En nu wil jij me een van de olgende vragen stellen: of ik het een Uitdaging vind om rollen te spelen die l! een keer een klassieke vertolking (ebben gekregen van Humphrey Bo- lart, of ik het wel in orde vind dat het verhaal van The Big Sleep getransfor- neerd is naar het Jaar 1977, of ik er vertrouwen in heb dat de Engelsman Michael Winner de film zelfs in Londen laat spelen, in plaats van in Los Ange- lïs. Geef me één originele vraag over Uit onderwerp en ik sta tot je beschik king". Grnmpfh eh Michael Win er heeft gezegd dat The Big Sleep een lm wordt waar meer „Michael Win er" in gestopt zal worden dan in enige an zijn vorige films. Waarom denkt u \at Winner u dan als hoofdrolspeler \eeft genomen?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 25