Element van latente homoseksualiteit in De Kus Vermaak ten koste van COLIN DAVIS IMPONEERT MET SHOW EN STRAVINSKY liefdespoëzie Missa S. Papae Pii X sluit aan op Franse tradities Overtuig een ander Zeer geslaagde premiere van uitbundige mis van De Klerk Speelse tocht door Marianne Faithfull 99 Manifestatie rond J. C. Bloem in HOT-Theater Overbodig en beschamend concert in Paradiso Splien met Ars Amandi W. F. Hermans door VARA geïnterviewd Dikkere boeken Bon Voor u ROLLUIKEN tegen INBRAAK STORM KOUDE. Bestel vroegtijdig uw zonwering Vraag vrijblijvend in lichtingen en offerte. Si 9 19 7 7 NOVEMBER KUNST ZATERDAG 5 Parachutist door Hans van Straten en AMSTERDAM. In de voor Nederland ongehoorde oplaag van 90.000 exemplaren verschijnt deze maand de nieuwe roman van Jan Wolkers, De Kus. Daarvan is tweederde al afgenomen door de boekhandel. Er zijn win kels die in één klap 1500 exemplaren hebben besteld. een prachtig (pletina) miniatuurtje Firma J. P. SENFT ZONEN -HAARLEM Showroom: Nassaulaan 72 Tel.: 310040. roman een JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) PIET RUIVENKAMP (ADVERTENTIE) Adres: Plaats Naam aanbrenger Adres: Plaats: JOHAN VAN KEMPEN De nieuwe abonnee maakt eerst 2 weken gratis kennis met de krant en wil daarna kwartaalabonnement Stuur hem/haar Haarlems Dagblad IJmuider Courant Beverwijkse Courant kwartaalabonnement Stuur hem/haar: jaarabonnement Stuur mij als dank voorde .moeite" miniatuurtje: Zelf schrijft Wolkers die gigantische belangstelling toe aan het feit dat twee jaar geleden een fragment uit De Kus is afgedrukt in het weekblad Vrij Nederland. „De mensen gingen er in de winkels om vragen, leraren bespraken het hoofdstuk in de klas.” AMSTERDAM. Dat met de serie „In formeel uit naar het Concertgebouw” wel een zaal is vol te krijgen werd vrijdag avond bij de start van deze reeks concer ten in de grote zaal van het Amsterdams Concertgebouw bewezen. Het aardige van de gedachte zit hem niet zozeer in het feit dat de rokkostuums door dirigent en or kest thuis zijn gelaten en dat ieder pro gramma onderdeel door de dirigent zelf wordt aangekondigd, hoewel dit de ont spannen sfeer natuurlijk wel bevordert. Zo zullen ook de lage toegangsprijzen wel een drempel wegnemen. Het belangrijkste van alles lijkt mij echter dat de essentie van muziek en van musiceren niet afhan kelijk blijkt te zijn van entourage en van uiterlijkheden. De Engelse dirigent Colin Davis ook maar heel gewoon in overhemd heeft vele jaren de Prom-concerten in Londen geleid en bezit daarom wel ervaring in het creëren van een leuk sfeertje. Hij maakt van het dirigeren ook meer show dan we van hem gewend zijn. Dat bleek vooral na de pauze in Dvorak’s negende symfonie „Uit de nieuwe wereld” voor iedereen natuurlijk het feest der herkenning bij uitstek waardoor het werk zwaar in boette aan nuance en de opbouw er van jammer genoeg toch wel omkwam in uiter lijkheden. effectief georkestreerd. De muzikale op bouw is rijk aan afwisseling. Onder leiding van de componist werd de Missa Pii X, met volledige inzet van zowel het Koor Katholiek Haarlem als het uitste- „Ik had De Kus nooit kunnen schrijven zonder het schuldgevoel over de dood van mijn oudste broer. Ik had zijn foto’s verbrand voor hij dood ging, zoals ik heb verteld in Terug naar Oegstgeest. De verhouding tot die broer keert terug in de verhouding tot de vriend.” „Er is een groot verschil tussen het werk van een schilder en dat van een schrijver. Schilderen is vechten 400 pagina’s. Waarom schrijft hij tegenwoordig veel dik kere boeken dan vroeger? derde een vastomlijnde opbouw en struc tuur ook niet bepaald. kend begeleidende Noordhollands Phil- harmonisch Orkest, op waardige wijze ten doop gehouden. Het KKH reageerde als altijd zeer gedisciplineerd en met grote betrokkenheid op de inspirerende leiding van zijn dirigent en bracht een prachtig afgewerkte en evenwichtig geprononceer de totaalklank teweeg. Dat laatste gold overigens ook voor de twee andere, op deze avond vertolkte com posities die De Klerks eigen werk in het programma omsloten: allereerst het Mag nificat van Vivaldi en tenslotte de Vespe- rae solennes de Confessore van Mozart. Het gewenste vakje aankruisen en deze bon, in een open envelop, zonder postzegel sturen naar Damiate Pers, Antwoordnummer 416, Haarlem Als abonnee kent u onze krant U weet dus hoe prettig het is om elke dag uit de eerste hand te vernemen hoe het gaat in de wereld, in ons land en in de buurt Toch zijn er mensen die onze krant nog niet lezen! Uw beste vriend of vriendin, buurman of kennis misschien? Breng daar gewoon even verandering in. Maak hem of haar abonnee. Zo gefikst. En mooi beloond! Want voor die kleine moeite krijgt u van ons een van die prachtige miniatuurtjes kado Kijk eens om u heen. Heeft u al een abonnee op het oog? Vast wel Marianne haalde ooit de voorpagina’s van alle Britse kranten omdat ze het niet kon verkroppen door Jagger aan de kant te worden geschoven en derhalve verschei dene malen probeerde zich van het leven te beroven. En dat terwijl het zo mooi was begonnen. Stones-producer van het eerste uur, Andrew Loog Oldham had het frisse meiske ontdekt in een Londense club, de contacten gelegd met het componistenduo Jagger en Richard en voordat Marianne het zelfs maar besefte stond ze in een platenstudio hun As Tears go by op te nemen. Na het kortstondige succes, na Jagger en na alle opschudding probeerde ze het in de toneelwereld, maar waarom ze dat vak nu de rug heeft toegekeerd, is me een raadsel. Vermoedelijk ook daarvoor te weinig talent. Het was gisteravond waarachtig nog druk ook. Nieuwsgierigheid is bij dit soort gelegenheden de enige drijfveer. Zou ze eindelijk eens.maar nee, hoor. Veel meer dan wat verbleekte uiterlijke schoon heid heeft deze tante niet te bieden. Zodra ze haar mond opendoet heeft het resultaat van deze vermetele daad een verrassende uitwerking op het publiek. In het eerste deel kwamen de middeleeu wen en onze Gouden Eeuw aan de orde, met de laatste periode duidelijk als de meest aansprekende. De vroegste teksten Na afloop ben ik het die bij wijze van spreken met de staart tussen de benen afdroop, zo beschaamd voel ik me voor deze zangeres, die nog steeds As Tears go by en Sister Morphine (geschreven door en met Jagger, die haar links liet liggen) op haar leitje heeft staan. Om terug te komen op de vraag aan het begin van dit artikel tje, zou je moeten ingaan op de mindere kansen voor de vrouw om in deze sector iets te kunnen betekenen. Een algemeen bekende zaak, maar een verschijning als Marianne Faithfull maakt het er voor haar zusters niet beter op. vragen een grote concentratie van de toe schouwer, die de vaart, welke Stedelinck in zijn enscenering brengt, niet altijd zal kunnen bijbenen. An de Donder, Henk van Loenen, Tatia na Radier, Ineke Roosen, Huub Scholten en René Verheezen kwamen in de anekdo tische teksten het best voor de dag („Heer Halewijn”) en leveren zo waardeerbare spandiensten voor het literatuuronder wijs. Met de steun van de bekorende aan kleding van Mario Mocenni jongleerde Stedelinck onder meer sterk in de over- gangen toen de zeventiende-eeuwse poëzie van statige noblesse naar schelmse gratie evolueerde. Laurens Jansz Coster Net als De Walgvogel is De Kus een boek van tegen de Naam nieuwe abonnee Hand persje NS COS „Ik ben steeds gecompliceerder gaan schrijven. De Kus is qua structuur een ingewikkeld boek. Je kunt stukken van Shakespeare op verschillende manieren lezen, alleen om de inhoud of alleen om de taal. Ik geloof dat ik daar zelf ook naar zoek’.. In De Kus behandelt Wolkers een voor hem nieuw onderwerp: het element van latente homoseksualiteit in de vriendschap tussen twee mannen. Twee jeugdvrienden in dit geval, van wie er één (de „hij”)) in 1945 als oorlogs vrijwilliger naar Indonesië gaat. Voor zijn vertrek geeft hij zijn vriend (de „ik”) een afscheidskus. Vele jaren later maken zij samen in groepsverband een-reis van achttien dagen door de Indonesische republiek. „Het boek speelt in 1970, juist in de tijd dat Soekarno sterft”, aldus Jan Wolkers. „Die was in 1965 afgezet als president, maar toch hangen overal de vlaggen halfstok. Het volk is zelf die vlaggen gaan neerzetten, toen heeft de regering maar verordend dat het moest. Ze konden het toch niet tegenhouden.” Er wordt ook een grote boom geveld, kortom de dood van Soekarno gaat gepaard met allerlei symboliek. Maar intussen gaat de hij-figuur ten gronde. Hij wordt ziek en i keert als een wrak terug. Het verhaal eindigt waar het is begonnen: boven de zee bij Griekenland, ze zien uit het i/liegtuig een schildpadachtig eiland. „Het is een Odyssee in de tijd”. Jan Wolkers is, ook als voorbereiding voor zijn vorige roman De Walgvogel, tweemaal in Indonesië geweest. De eerste keer in 1970 met een vriend die daar had gevochten en die zich later te pletter heeft gereden, de tweede keer met zijn vrouw Karina in 1972. Bij die tweede reis hebben zij voortdurend aantekeningen gemaakt. Menigeen vouwt zich dubbel van het lachen want haar stembereik omsluit wei nig meer dan een enkel octaaf. Het lijkt als of een hese scheepstoeter het levendige gedruis op de wal probeert te overstem men. Overbodige moeite dus. Marianne’s stem is niet veel meer dan een hees geluid waarmee mededelingen worden gedaan tegen de achtergrond van een armzalig rockend bandje, dat bestaat uit bas, slag werk, gitaar en fenderpiano. „Bij mij zijn het twee dingen geweest: de dood van de broer en de dood van het kind in Een roos van Vlees. Soms schrijf ik over het een en bedoel het ander. Het loopt door elkaar. En dan die verminkte soldaten, die ik het zieken huis heb zien binnendragen, in mei 1940. Zoiets krijg je zelfs op de televisie niet te zien. Een parachutist die helemaal in elkaar was geperst, zijn tanden zaten in zijn borst.” „Je leven wordt bepaald door maar enkele thema’s, maar die thema’s blijken algemene geldigheid te hebben. Ik schrijf over dingen die mij privé zijn overkomen, maar het blijkt dat die allerlei mensen aanpakken. Mijn Ameri kaanse uitgever zei mij over de figuur van mijn vader: die man heeft een oud-testamentische gestalte, ik heb dat met mijn eigen vader net zo beleefd.” Niet alleen in Nederland, ook in andere landen is het verschijnen van „een nieuwe Wolkers” een gebeurtenis. In Zweden is zojuist zijn vijfde boek verschenen, Terug naar Oegstgeest. Op tafel liggen uitvoerige recensies uit Zweedse kranten, door de uitgever in het Engels vertaald. Zijn meest vertaalde boek is Turks Fruit. Ook in Spanje gaan nu boeken van hem verschijnen. Dé eerste Portugese vertaling staat al op de plank. „Maar in Rusland moeten ze niets van mijn werk hebben!”, zegt Wolkers, die vroeger zulke mooie verkiezingsborden maakte voor de CPN. „Dat vinden ze maar smerig. Tien jaar geleden waren ze bezig mijn werk te vertalen in het Tsjechisch, maar toen werd het land door de Russen bezet en meteen was het afgelopen. Daar lezen ze alléén Fabricius.” Intussen is Jan Wolkers alweer bezig aan zijn volgende boek, dat De Doodskopvlinder gaat heten. Hij laat het bruine diertje zien in een plastic doosje. Inderdaad zie je op de kop duidelijk de tekening van een doodshoofd. Hoe is hij eraan gekomen? „Gekregen van een meisje, maar daar zeg ik verder niets over. Als ik het je nu ga vertellen, hoef ik het boek niet meer te schrijven!”. Het concert bestaat uit vier delen Toccata, twee Aria’s en Capriccio en In het oogmerk van de groep om litera tuur om te zetten in een theatrale vorm speelt ook de taal natuurlijk een grote rol en die krijgt bij Stedelinck altijd minder aandacht. Het dualisme in die twee ele menten deed zich voelen in het niéuwe programma „Ars Amandi”, dat in de Graanschuur werd gepresenteerd. Neder land blijkt ongedacht toch over een zo geweldige erfenis aan liefdespoëzie te be schikken, dat zelfs een beperkte bloemle zing tot 1920 slechts in twee lange avond vullende programma’s te vatten valt. ZOETERMEER. De toneelgroep Splien van Cor Stedelinck ontwikkelt zich speels en met stijlgevoel naar een bijzondere plaats in hét Nederlandse thea- terwezen, sterk bepaald door wat altijd de kwaliteiten van zijn artistiek leider zijn geweest. In beweging en vorm toont hij een grote vindingrijkheid, hij bezit een verfijnd stijlgevoel, kent de stijlvormen en weet ermee te werken in een zwierige en kleurrijke sfeer. om de techniek meester te worden en uit dat gevecht ontstaan de schilderijen. Maar de schrijver werkt met de taal en de techniek daarvan leren we allemaal als kind.” „Om schrijver te worden, moet er wat met je aan de hand zijn. Ik denk dat elke schrijver zijn Lebak moet hebben. Zonder die botsing in Lebak zou Multatuli nooit de Havelaar hebben geschreven. Er moeten dingen in je leven gebeuren, die je talent inhoud geven.” Verwerking van het gregoriaans (in het Credo), suggestief instrumentaal effect ge combineerd met een klankrijke en dik wijls een etherische atmosfeer oproepende koorbehandeling (zoals in het Sanctus), alsmede toepassing van de principes der polyfonie (in het monumentale Agnus Dei), zijn de elementen die deze mis tot een boeiend geheel maken. En doordat De Klerks uitdrukkingswijze geen exhorbi- tante uitvoeringsmoeilijkheden veroor zaakt, betekent dit soms juichende en dan weer ingetogen, maar steeds dankbaar klinkende werk tevens een aanwinst voor het repertoire van de oratoriumvereni- gingen. Zeker, de dirigent van het KKH geniet behalve internationale roem als organist ook bekendheid als componist. Maar slechts zelden is men in de gelegenheid om een uitgebried werk als diens Missa S. Papae Pii X, die gisteravond in de versie met orkestbegeleiding in het Haarlemse Concertgebouw in première ging, te be luisteren. Het is daarom verheugend dat van de uiteindelijk zeer geslaagde uitvoe ring ervan een radio-opname werd ge maakt, die dan te zijner tijd dus aan een veel groter publiek ten dienste zal komen. In beide werken is een vocaal solisten kwartet benodigd, dat ditmaal bestond uit Christine Harvey, Joke de Vin, Ruth Pos en Josèph Truijens (respectievelijk so praan, alt, tenor, bas). En al pakte, verhou dingsgewijs ten opzichte van haar part ners, de partij van de (stralende) sopraan in de samenzang weleens iets te volumi neus uit; in de regel werd ook hier een eenheid bereikt in een realisatie die (even als de individuele bijdragen) zowel aan de intenties van de componist(en) als aan die van de dirigent zal hebben beantwoord HAARLEM. Voor het eerst in de meer dan dertig jaar dat Albert de Klerk zijn Koor Katholiek Haarlem leidt, werd op het traditionele halfjaarlijkse concert van dit gemengd koor een compositie van 'deze dirigent zelf uitgevoerd. En werd daarbij recht gedaan aan dat aspect van De Klerks kunstenaarschap, waarmee hij in het algemeen niet zo naar voren treedt, maar dat evenwel een belangrijk deel van zijn existentie als musicus bepaalt en dat evenzeer voor het publiek de moeite waard is om mee geconfronteerd te worden. Het verloop van de meeste crescendi was kan een ingetogen composite worden ge- - --- --1 noemd, kenmerkend voor een tijd waarin AMSTERDAM. Hoe zou het toch ko men dat zo weinig vrouwen werkelijk een rol van betekenis spelen in de rock? Neem Marianne Faithfull zou. Ooit inder daad, ja een van de meest begeerde leden van het vrouwelijk geslacht vanwe ge een verhouding met Stones-voorzanger Mick Jagger, later iemand die allesbe halve benijd werd, maar daarover straks meer. Veel meer dan een eendangsvlinder is ze achteraf en artistiek gezien niet geweest, maar haar naam was ruim tien jaar geleden zo’n begrip dat het geen kwdad kon eens te kijken hoe ze het vandaag de dag op de planken doet. Giste ravond gebeurde dat vrij onverwacht in het hoofdstedelijke Paradiso en haar dui delijke staat van openbare dronkenschap wekte bij mij achtereenvolgens vrolijk heid, woede, beschaamdheid en medelij den op. Jan Wolkers: „De kus is qua structuur een ingewikkeld boek”. De Klerks Pius-mis, oorspronkelijk (in 1956) geschreven voor vierstemmig koor met orgelbegeleiding en waarvan de orgel- partij onlangs door de componist werd geïnstrumenteerd voor Symfonieorkest, is gezien het uitgangspunt een zeer uitbundig werk, dat een geest ademt die aansluit op de laatromantische, Franse tradities. Het is voortreffelijk (naar men kan denken) voor koor gezet en bijzonder Een werk als de Variaties over „Ameri ca” van Charles Ives kan wat dat betreft natuurlijk veel meer hebben omdat het nu eenmaal in de sfeer van grappenmakerij wordt gehouden. Zelfs de voorboden van zijn latere, vergaande experimenten ver oorzaken in dit werk alleen maar gegrin nik en geen ontsteltenis in de zaal. Het concert in D voor viool en orkest van Igor Stravinsky het enige vioolconcert dat deze componist heeft geschreven, ont staan in 1931 onder invloed van de Ameri kaanse violist Samuel Dushkin werd door de Italiaanse violist Salvatore Accar- do zo gaaf ingepast in het zeer delicate en transparante werk dat het Concertge bouworkest hier leverde dat je soms ver gat dat er een solist aan het werk was. HILVERSUM. (ANP) De schrijver Willem Frederik Hermans, die gisteren in Brussel de Grote Prijs der Nederlandse letteren heeft gekregen, is naar aanlei ding daarvan geïnterviewd door de VARA-radio. Het interview is gemaakt door Jeanne van Munster en Willem G. van Maanen. Het is te beluisteren in het programma „Het zout in de pap”. (Zaterdag 5 novem ber, 16 uur, Hilversum 1.) Het draait tenslotte uit op vermaak ten kosten van Marianne Faithfull, want niemand zal de ijdele combinatie van ge kreun en ongecoördineerde bewegingen vanwege het hoge alcoholpromilage in haar bloed serieus hebben genomen. Een overbodig concert, een uitstalling van menselijke ellende waarover je je alleen maar zorgen kunt maken. Want hoe haal je het anders in je hoofd om met zo weinig capaciteiten en zo’n tekort aan overtuiging met of zonder alcohol het podium op te gaan? De stakkerd kon de weg naar de kleedkamer na het laatste nummer nauwe- lijk vinden, zoveel tol eist Bacchus. Het aanwezige volkje vindt het wel leuk alle maal en weet Marianne zelfs een toegift afhandig te maken. DEN HAAG. „Ongewild archief” is >de titel van een boek met niet eerder gebundelde beschouwingen van dichter J. C. Bloem, dat door de stichting BZZTOH wordt uitgegeven ter gelegenheid van een speciale Bloem-manifestatie op 13 no vember in het Haagse HOT-theater. Als belangrijkste reden om juist nu aandacht tan de in 1966 overleden dichter te beste len geeft BZZTOH op het onlangs ver- chenen boek „Leven met J. C. Bloem” ran Clara Eggink. Tijdens de manifestatie, die om half ne gen begint, spreekt auteur Willem G. van Maanen met mevrouw Eggink over het boek. Het gesprek wordt onderbroken door diaprojecties en het voorlezen van enkele gedichten van Bloem door Henk van Ulsen. De avond wordt ingeleid door prof. A. L. Soteman, die bij Querido het boekje over de dichter „J. C. Bloem” liet verschijnen. Hij bereidt momenteel een uitgave voor van de briefwisseling tussen P. N. van Eyck en Bloem, alsmede een wetenschap pelijke editie van de „Verzamelde gedich ten”. Tot slot praat Van Maanen over Bloem met uitgever Johan Polak. Behalve „ongewild archief” geeft uitge- rerij BZZTOH ter gelegenheid van de ma nifestatie ook nog een boekje met aforis men van Bloem uit. zonder meer grof te noemen (zoals vooral noemd, kenmerkend voor een tijd waarin tot uiting kwam in het eerste en het vierde Strawinsky streefde naar een muziek die deel) terwijl het koper dat steeds weerke- iedere heftige romantische emotionaliteit rende thema ook steeds in hetzelfde fortis- vermeed. Uit het gebruik van namen uit simo de zaal in schetterde. Dat behoudens vroegere stijlperioden blijkt trouwens dat in het tweede deel Largo de tempi wat de. componist zich heeft laten inspireren met de losse hand genomen werden bevor- door de barok. Colin Davis, die als vertolker van Stra vinsky’s muziek een grote naam heeft hoog te houden, imponeerde evenals Salvatore Accardo met zijn stijlvolle en gedetailleerde verdediding van deze waar devolle partituur. GEMMA COEBERGH 1. Laurens Jansz Coster 2. Papierschepper 3. Handpersje 2. Papier- schepper Jan Wolkers noemt zijn nieuwe Odyssee in de tijd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 9