Subliem vermaak op eenmalig concert in Haags Congresgebouw Hoofdrollen Rigoletto redelijk goed bezet staat boven de materie Ingrijpende verbouwing voor modern expositiebeleid in Dordrecht Virtuoze Misha Dichter Tsjechov-sfeer goed aangevoeld De mooiste geschenken vindt U bij i van duivenboden Rob Sipkes Edelsmid I Musici zakken door hun stoel Miljoenste bezoeker Soldaat van Oranje valt in de prijzen Nederlander betrokken bij kunstontvreemding I I liBii 17 Italiaanse solisten en Roemeens orkest in Zaanstad Muzikale heftigheid drijft Davis tot dynamiek Caraibisch volksfeest ■I Souwens Autoverhuur Ged. Oude Gracht 88-108 - Haarlem s maandags gesloten r Pc EEN VRACHTAUTO HUREN? lenlct SIR) VRIJDAG NOVEMBER 19 7 7 1 1 KUNST Exklusieve sieraden KLEIN RIJBEWIJS VOLDOENDE!! inhoud 16 nrr 1 el b.i EXCLUSIEF IN VERUCHTING o.a. VERLICHTING - BIJZETMEUBELEN FAUTEUILS - T.V.- en STEREOMEUBELEN SIERKUSSENS - GLAS- en AARDEWERK enz SHTS ILEMS IOUT Mercedes 406D Kampervest 23, Haarlem, tel. 312638 DEN HAAG. Drie van zijn eigenschappen nemen me voor hem in. Zijn natuurlijke ongedwongenheid, de manier waarop hij zijn publiek waar voor zijn geld geeft en de wijze waarop hij onverschrokken voor zijn mening uitkomt. Harry Belafonte neemt bepaald geen blad voor zijn mond als zijn politieke overtuiging ter sprake komt. Die is niet in een paar woorden weer te geven, maar op de persconferentie die hij gistermiddag hoe vermoeid ook gaf, vielen uitspraken te noteren, die voldoende pro Derde Wereld, links en progressief genoemd konden worden om de vertegenwoordigers van enkele familiebladen zich te laten concentreren op de rijkelijk aanwezige zoutjes. Eindelijk eens een persbijeenkomst waarop niet gevraagd werd naar de kleur van de sokjes van iemands jongste nakomeling. it er ndoe Ontdek de andere trouwringen bij Rob Sipkes... HOU' ir 20 kg ieliger: Laat het in lief en leed .anders klinken. Persoon- lijke kreaties in trouw- 1 ringen vormgegeven naar uw eigen idee. 7 Rob Sipkes! (ADVERTENTIE) Belafonte straalt warmte uit (Van onze kunstredactie) J. H. MOOLENIJZER (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIES) Aelbert Cuyp in vernieuwd museum (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) I Oude Groenmarkt 4 Haarlem ZAANDAM. Voor operaliefhebbers is „Rigoletto” een toverwoord, vandaar dat de „Speeldoos” gisteravond zonder moeite volstroomde met opera-minnaars uit de Zaanstad. Het publiek vraagt zich nauwe lijks af, wie er zullen zingen, welke diri gent de voorstelling zal leiden of welk orkest er in de bak zit. Staat er dan ook nog op het aanplakbiljet, dat een Italiaans gezelschap bij de voorstelling betrokken is, dan móet je er naar toe. ien: vrijdag tur - 1 AMSTERDAM. Uit de manier waarop dirigent Colin Davis gisteren op het derde B-abonnementsconcert van het Amster dams Concertgebouworkest de Symfonie nr 39 in Es van Mozart aanpakte, kon je eigenlijk meteen opmaken dat het een spannende avond zou worden. Zonder de helderheid in de opbouw uit het oog te verliezen, drijft Davids’ muzikale heftig heid hem in de praktijk ook hier tot felle dynamiek en romantisch nuanceren alsof het om Beethoven gaat. Iets dat de late symfonieën van Mozart wel kunnen verdragen. Zeker als het gaat om orkestspel op het niveau zoals door het Concertgebouworkest met grote muciseer- vreugde werd afgeleverd en waarbij Da vis’ neiging tot het aanwenden van een verzadigde klank en streven naar drama tiek, ondergeschikt bleef aan een als klas siek gedachte constructie. De romantiek kreeg uiteraard veel vrije re teugels in het na de pauze uitgevoerde Tweede Pianoconcert van Brahms, met Misha Dichter als solist. Vrijere zoals gezegd maar beslist geen lósse teugels. Want, al betreft het een minder streng schematische wijze van aanleggen van een grondstructuur in de compositie; ook Brahms’ kunst is in wezen juist veel te klassiek van vorm om zonder gevoel voor het daarbij horende evenwicht te kunnen benaderen. Alles in dit vierdelige en bijna driekwar tier durende pianoconcert een triomf van architectonisch meesterschap en ro mantische geladenheid werd door Colin Davis uiterst stoer in klank geboetseerd, daarbij op gelijke golflengte opererend als de virtuoze solist. Een onstuimige maar beheerste vertolking, waarbij het aspect van intimiteit grotendeels verloren ging, maar waarin het in elk geval niet ontbrak aan gepassioneerdheid die je aan het ka rakter van Brahms’ andere, van meer pa ri- HARRY BELAFONTE (Foto Anton Corbijn) thos vervulde en nóg symfonischer ge dachte, pianoconcert herinnerde. Aan Misha Dichters spel kon je nauwe lijks merken dat het hier een solopartij betreft van een concert dat, samen met het „Derde” van Rachmaninov, tot het moei- lijkst uitvoerbare gerekend kan worden dat de Romantische literatuur heeft opge leverd; zó staat deze 32-jarige Amerikaan se meesterpianist boven de materie. Even stormachtig als de aard van het musiceren, waren ook de reacties van het publiek op dit meeslepende evenement. JOHAN VAN KEMPEN Toch is een concert van de koning van de calypso een titel die hij zelf verafschuwt Great Song, Streets of Londen (erg traag) en Try to remember behoren nog ARNHEM. Drie musici van het Gelders Orkest zijn in het vorige sei zoen door hun stoelen gezakt. Ze hepen daarbij schrammen op en een hoornin- strument liep een deuk op, schade 150 gulden. De verouderde stoelen in het gebouw Musis Sacrum in Arnhem blij ken hard aan vervanging toe te zijn. Ook het gebouw zelf verkeert in deer niswekkende toestand. meter tussen twee zalen moet overbruggen. Bij de kleurkeuze moest neu traliteit vooropstaan. Ontwerper Walter Nikkels daarover: „Je zit hier in dit museum met het gege ven dat je zowel oude als moder ne kunst hebt. Daar moet je geen extra accenten aan geven. We hebben na dagenlang beraad ge kozen voor een tiental verschil lende soorten grijs, van heel mat tot zilver- en parelgrijs”. Sommi ge deuren en de halfronde ra- Zijn wijdlopige verteltrant is niet zo maar een stijltje en zeker geen gebrek aan puntige zeggingskracht. Ze is wel een ver rassende manier om de kleinburgerlijk heid van zijn typetjes te beschrijven en ze al pratend te laten ondergaan in hun eigen bekrompenheid. Tsjechov doet dat met een fijnzinnige ironie, de gevestigde deug den van het middenstandsmilieu of de verlopen adel laat hij zonder verwijt tot ondeugden verworden. min of meer tot het geijkte repertoire, maar een hamerende piano en stekende gitaren laten zien hoezeer de atmosfeer in Trouble te snijden is. Falumi Prince krijgt daarna de gelegenheid om haar vocale capaciteiten te laten horen, voordat het al eerder gememoreerde Turn the World around en een prachtig gesyncopeerde lied over de New Yorkse taxichauffeurs de handen minutenlang op elkaar brengen. Het is dan een Caraibisch volksfeest, waarbij het zanggroepje dansend het podi um verlaat. Na de pauze het gaat om een extra lang concert krijgt dat achtergrond koortje keer op keer de gelegenheid om te schitteren. Perfect vierstemmig en toch swingend leveren zij een groot aandeel aan dit schitterend concert. Vrolijk gaat het er aan toe in het gospelachtige Joy, we’re going down, ingetogen in Merci mon Dieu (een Haïtiaans volksliedje, waarna Falumi en het koortje oorstrelende prestaties leve ren in een meerstemmig gezongen Afri kaans volksliedje. Het aanzetten van de stemmen is daarbij het meest opvallende facet. Volgens de FBI heeft het Spaanse consu laat in New York laten weten dat de Ne derlander haar regering in oktober had meegedeeld dat zij het retabel voor 3,75 miljoen gulden kon kopen. De Nederlan der zou ook hebben getracht om het in Amerika kwijt te raken. Volgens de Nederlander moet er van een „ongelooflijk misverstand” sprake zijn. Hij zou een bona fide gesprek hebben gehad met de Spaanse regering over terug gave en ontkent dat hij het retabel op onwettige wijze had verkregen. krachten en wij kregen ook de overtuiging, dat hij zich het lot van zijn dochter ernstig aantrok. Hij heeft een fraaie, sonore bari ton, maar hij verkeerde evenals zijn aarts vijand de Hertog in de mening, dat hij alleen maar indruk kon maken door zo hard mogelijk te zingen en dat is een akelig misverstand. Angelo Nosotti heeft een edele basstem en weet die goed te gebruiken hij was eigenlijk de enige die zijn krachten goed verdeelde. Alle goede eigenschappen die een operazanger moet hebben zijn in hem verenigd, daarom was het jammer dat hem de rol van de schurkachtige Sparafu- cile was toebedeeld hij was een nobele moordenaar. Ook de Roemeense zangeres Rodica Mitricü beschikte over een fraai stemgeluid, maar je kon duidelijk merken dat het verleiden niet haar dagelijks werk was, daarin was zij nogal stuntelig. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Een miljoen Nederlan ders zullen vanavond Soldaat van Oranje, de succesvolste Nederlandse speelfilm van dit jaar hebben gezien. In 18 Nederlandse steden, waaronder ook bij het Haarlemse theater Cinema Palace, waar de film draait, kan de miljoenste bezoeker worden geteld. In de 17 andere plaatsen wordt iemand uit de bezoekers gehuldigd ter gelegenheid van dit bijzondere feit. Alle achttien gelukkigen wordt door het bio- scoopconcern Tuschinski een tweedaagse reis naar Londen aangeboden, waar men de lokaties zal kunnen zien waar Soldaat van Oranje geschoten is. 120 K)UW REN 53, H* 43, Spoot 37-32116! (Van onze kunstredactie) NEW YORK. Een Spaans altaarstuk uit de 14e eeuw met een geschatte waarde van 3,75 miljoen gulden dat in 1972 werd gestolen uit een kerk in de Spaanse stad Lerida, is in New York teruggevonden. In verband hiermee is een 44-jarige Neder lander aangehouden die verdacht wordt van heling. Het kunstvoorwerp een retabel dat bestaat uit negen panelen ver vaardigd door de gebroeders Serra zou illegaal de Verenigde Staten zijn binnen gebracht, aldus de FBI. eg 13, ■31745 eweg 2'| en >9491’ Het Dordrechts Museum, voor al bekend door zijn uitmuntende verzameling van werken van de vroeg-romanticus Ary Scheffer, was tot voor kort een steriel, soms zelfs doods onderkomen voor oude en moderne kunst. Er is weliswaar altijd een actief be leid gevoerd, maar zoals het vaak gaat, waren de budgetten ontoer eikend om aan alle wensen te kunnen voldoen. Twee jaar gele den bleek het allemaal wel moge lijk en toen kon ook eindelijk een der vleugels gebruikt worden die ruim 80 jaar heeft leeggestaan. Het resultaat is zeer verras- HAARLEM. Ine Veen en Coen Pronk waren gisteravond in de Toneelschuur, waar zij onder de titel „Man, vrouw, liefde?” zes korte verhalen van Anton Tsjechov speelden. Het zijn, wat mij be treft, zes interessante, soms boeiende kwartiertjes geworden, waarin de vertel kunst van Tsjechov binnen de intieme lichtkring op de speelplanken ongestoord kon opbloeien. De sfeer, die Tsjechov op roept in zijn verhalen en toneelstukken, is in onze contreien gelukkig heel vertrouwd geworden, er is hier altijd nog een grote trek naar zijn vertellingen. ^gdert 1849 Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel. 023-312992 Over de finale van Belafonte’s show kunnen we kort zijn, want traditioneel zijn Hole in the Bucket een komische sketch voor heer en dame het community singing in Deo (Daylight come and I wan na go home) en een ditmaal spetterende versie van Mathilda, waarin de musici en het koortje hun vaardigheden andermaal kunnen tonen. Het publiek reageert daar steeds geestdriftiger op en Belafonte ge niet dan alsof hij een aankomend sterretje is. Aan zijn warmte kun je je dan helemaal niet onttrekken. JOHN OOMKES ri- Een der vernieuwde zalen van het Dordrechts Museum: strakke vormen en neutrale kleuren die ondergeschikt zijn gemaakt aan het tentoongestelde. De kunst in deze zaal is van Carel Visser die zijn objecten speciaal voor deze gelegenheid gemaakt heeft. Vaak hebben de critici hem beticht van het populariseren van de volksmuziek, het commercialiseren zelfs van de folk. Iets dat hij wel wil toegeven, maar niet zonder te filosoferen over de functie van die volksmuziek. „Dat is geen elitaire zaak; je moet het naar de mensen toebrengen”. Toch heb ik het gevoel dat hij zich die kritiek aan heeft getrokken, want hoe pro fessioneel zijn twee gitaristen, drie per cussionisten, bassist en twee toetsenbespe- lers en een zeven man sterk koortje begeleidingsensemble dan ook mag zijn, zelden heb ik zozeer de combinatie van het showbizz-element en de volksmuziek erva ren als een vruchtbare. Heel sterk speelde dat gisteravond in het verhaal „Loslippig”. Op de meest onschul dige manier vertelt een vrouw over een reiservaring, ze lijkt de deugd zelve, die altijd zal waken over haar eer, maar ze praat en praat tot ze zichzelf hopeloos verstrikt. In „De wraak van een vrouw” is het weer zo’n kuise, gereserveerde vrouw, die terwille van de doktersrekening een kamertjeszonde niet schuwt. Ine Veen en Coen Pronk hadden dat Tsjechovsfeertje goed te pakken, zij het dat ze met wat meer nuances de vertellin gen speelser hadden kunnen maken. De betrekkelijkheid van het milieu zou dan ook meer lijn hebben gekregen. In Hans Boswinkel bleken zij een vaardig regisseur gevonden te hebben, die het kleine drama en de burgerlijke tragiek in zijn enscene ring bondig had vastgelegd. Tsjechov- liefhebbers kunnen vanavond nog in de Toneelschuur terecht. WIM HELVERSTEIJN send. Zo is er eindelijk ruimte vrijgekomen voor een centraal depot, er is een smaakvolle cof feeshop ingericht (Mignon gehe ten, waarmee wordt verwezen naar een schilderij van Ary Scheffer dat in de collectie een prominente plaats inneemt), er kon een filmzaal tot stand komen en er zal een gespecialiseerde kunstbibliotheek komen die ook voor het publiek in de ochtendu ren toegankelijk zal zijn. ?derlandt i wereld .toeptreda ipstapjesl akels te voor- te ruimen ,toelen of m* ;en die slecht uw invloed? Ig. op de stil i uw werkKrt 'egingsvrijl* dgenoten Toch maakt een groot deel van het gister avond tijdens Belafonte’s enige Neder landse concert aanwezige publiek niet de indruk sterk geporteerd te zijn voor ’s mans overtuiging. Daarvoor liepen er in het uitverkochte Haagse Congresgebouw te veel nouveau riche en middle class rond; geen wonder want voor het concert wer den flinke toegangsbedragen gevraagd. Nu richt Belafonte zich tijdens het over grote deel van zijn concert dan ook op het entertainen, op het vermaak, maar het lijkt me toch frustrerend om vast te stellen dat er daarnaast weinig overkomt van je meningen en bedoelingen. Wie in het pu bliek zal beseft hebben hoe radicaal en revolutionair de strekking is van de titel song van zijn laatste album, het opwinden de Turn the World around? Zo op het oog en het oor is het immers een spectaculair en vrolijk lied met leuke en vermakelijke soli op Afrikaanse drums door Belafonte en zijn leading lady, de Ghanese zangeres Falumi Prince. ÏIALU1 s som en ru» - wand» iffen- i i van t in. ar doa iledlnm jrten pl Itegeli. in: Op« <enKw tegels. Voor meer •deriand ds en welzijg DORDRECHT. Voor het eerst wordt in ons land een ten toonstelling gehouden die geheel gewijd is aan de Dordtse schil- dersfamilie Cuyp van wie Ael bert Cuyp de bekendste was. Dat gebeurt in het Dordrechts Mu seum dat daarmee op feestelijke wijze zijn vernieuwde en uitge breide ruimten aan de Museum straat in gebruik neemt. Het Dordrechts Museum heeft in de afgelopen twee jaar een forse gedaanteverwisseling onder gaan die geleid heeft tot een heel moderne expositiegelegenheid die gestoken is in een prachtig antiek jasje. Het Roemeense koor van twaalf man tenslotte zong uitstekend zij speelden gedisciplineerd en verloren de dirigent geen ogenblik uit het oog en dat was maar goed ook, want Paul Popescu lijkt mij geen man om mee te spotten. Het kleine orkest kweet zich ook uitstekend van zijn taak en liet zich niet van de wijs brengen door de overdrijvingsgezinde Italiaanse zangers. Het gezelschap blijft nog enige tijd in ons land en treedt nog op in Den Helder, Apeldoorn, Deventer en Rot terdam. Dagelijks geopend van 10.00 tof 17.00 uur 's Maandags gesloten men, opgetrokken in Water- t staatsstijl, hebben een wat don kerder kleurtje gekregen maar dat zijn ook de enige opvallende gegevens in een verder zeer strakke stijl. Nu het museum over ruim 30 procent meer oppervlakte be schikt kan ook op ruimere schaal aan een modem expositiebeleid worden gedaan. Afwisselend zal zowel recht worden gedaan aan de oude kunst de 19e eeuw maar ook de vroege 20e eeuw met MEUBELSHOW SLEEPINGHOUSE GED OUDE GRACHT 88 90 92 4000 m AFD WONINGTEXTIEL (TAPIJTFN-GORDIJNEN BEDDEN) GED OUDF GRACHT 108 110 HAARLEM TELEFOON 02 3 31 3840 4 i .INI N S MAANDAGS GESLOTEN Isaac Israels, Jan Sluyters en Wil ly Sluiter is heel aantrekkelijk vertegenwoordigd als aan he dendaagse uitingen. In de vernieuwde zaal „Waar heid en Vrede”, zo genoemd naar een christelijke jongelingenvere niging die er ooit bijeenkwam, wordt momenteel een tentoon stelling gehouden van schilderij en, tekeningen en teksten van Hans van Arkel, terwijl elders nieuw werk is te zien van de beeldhouwer Carel Visser. Naast een groep plastieken die op het gegeven van deze ruimte zijn ge maakt, laat Visser ook een serie tekeningen zien waarvoor hij als inspiratiebron een gezicht op Dordrecht koos van de hand van Jan van Goyen. Dit schilderij is een topstuk in de collectie van het museum. De tentoonstelling over de Cuyps geeft een beeld van de activiteiten van Gerrit Gerritz Cuyp, stamvader van de familie, van Benjamin Gerritz en zijn halfbroer Jacob Gerritz Cuyp waarvan Aelbert een zoon was. Er is een aantal schilderijen uit Engels bezit gekomen, daarnaast stelden Nederlandse musea en particuliere verzamelaars schild erijen en tekeningen beschik baar. ‘Deze tentoonstelling die vanaf dit weekeinde voor het pu bliek toegankelijk is, blijft open tot 8 januari 1978. Warmoesstraat 2 Haarlem zozeer een eenmalige gebeurtenis, dat het fout zou zijn, om je alleen maar tot kanttekeningen te beperken. 51 jaar is hij nu en als ik dezelfde leeftijd had, zou ik er heel wat voor over hebben om even fief en jeugdig door het leven te gaan. Met zijn fotogenieke kop, lange lichaam en de sou plesse, die hij op het podium tentoon spreidt, kan hij doorgaan voor achter in de dertig. Harry Belafonte is wat de Amerika nen een perfect performer noemen, een man die aura en warmte uitstraalt, goed zingt, grapt en danst en die je ogenblikke lijk mist als hij zich even verkleedt. valiteit I :loofd N- 2 m3 150,- racht „Rigoletto” is een volmaakte opera en werkt als een magneet op iedereen die van opera houdt. Het aantal hoogtepunten is niet te tellen en alle voorwaarden voor een hevig drama zijn aanwezig. De hertog van Mantua is een lichtzinnige verleider en Gilda de maagdelijke onschuld zelve. Ri goletto is daarbij een arme hofnar die zielsveel van zijn dochter houdt en bereid de diepste vernederingen te doorstaan om haar te redden. De melodieën, die Verdi voor deze opera heeft gecomponeerd, zijn bovendien met zijn hartebloed ge schreven. Het gezelschap, dat gisteravond de „Ri goletto” speelde, noemt zich: „Compagnia d’Opera Italiana, Milano”, maar er zat een Roemeens orkest in de bak en ook het koor was van Roemeensen bloede. De voorstel ling werd geleid door Paul Popescu uit Boekarest. Alleen de solisten kwamen uit Italië en dat is voor het publiek de hoofd zaak. Italianen hebben nu eenmaal de naam te kunnen zingen en ik moet toege ven, dat de hoofdrollen redelijk goed bezet waren. Umberto Taurino, een typische Italiaan se tenor, voelde zich in zijn element als Hertog van Mantua de hooghartige glimlach, die nu eenmaal bij zijn rol past, stond hem goed. Het was zijn taak de onschuldige Gilda te verleiden en daar maakte hij geen geheim van. Verleiders zijn wrede kerels, die zich niet om hun slachtoffers bekommeren en dat deed hij dan ook niet. Hij bekeek de arme Gilda nauwelijks, maar zorgde er wel voor dat zijn stem op de voordeligste manier uit kwam; dat hij een gevoelloos mens was bleek voornamelijk uit de keiharde hoge slotnoten van zijn aria’s. Ezia Colangeso Rolfini, die de rol van Gilda zong, kon zich niet tegen deze wreed aard verweren. De kracht van haar stem was op sommige momenten wel toerei kend, maar in coloratuur schoot zij tekort en dat was jammer. Salvatore Sassu zong de Rigoletto-partij met inzet van al zijn Bij de verbouwing moesten verschillende problemen worden overwonnen. Het museum is in vroegere tijden nooit voor de functie van expositiegelegenheid bestemd geweest. Ooit was er op dezelfde grond een klooster ge vestigd en in de latere Middel eeuwen heeft er een pesthuis ge staan. De min of meer sociale functie is altijd bewaard geble ven, want na de kloosterperiode werd het gebouw waarvan de ou de muren zoveel mogelijk intact zijn gehouden, een krankzinni gengesticht. De verbinding tus sen het oude gedeelte en de nieuwe zaal is handig opgelost met een kwart ronde serre die meteen een aardig uitzicht geeft op de aangepaste tuin. Voor inva liden en gehandicapten zijn voor zieningen aangebracht waaron der een zacht glooiende oprit die een niveauverschil van ruim een t>z

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17