haarlem Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers viert 25-jarig bestaan BOVAG OCCASION SHOW 3 sle I l cimstcrdam Sylvia Kristel weer een koele Emmanuelle 4 BOVAG UünuuuucjntjnaaiJUünnDnDnnrinnriDnni 11 im k h uk h jdi iohik lonrii mi ificpoonor-' 11 ii ir ji ji i. h k m k irirn u n h k k i. a ilk h j; h’ji k ji ,i iji >i hjljlji m ji n De Wonderen zijn de wereld nog niet uit WK 21 FILM R I J D A G y BEVERWIJK VEILINGHALLEN PARALLELWEG Openingstijden: vrijdag 11 nov. vanaf 18.00 uur zaterdag 12 nov. van 10.00-17.00 uur LID W Voor echte Perzen naar^k fStoutenbeek. Daar vindt u een grote en prachtige I kollektie (waaronder de 1 I meest exklusieve). stoutenbeek wooncentrum - De NBF bestaat sinds 6 september van dit jaar een kwart eeuw. Daar uilen weinig Nederlanders van opkijken, eenvoudigweg omdat ze van et bestaan van de NBF niet op de hoogte waren, zo ze dit al waren, niet risten wat de initialen betekenden, en zo ze dit al wisten buiten de ring van belanghebbenden maar matig geïnteresseerd waren. F Tijdelijke voordeelaanbieding Vrouw die twee keer leefde spannend maar erg onzinnig fi it h k k if iori( iriiibii Vakbond ziet om in lichte wrok Charles Boost Van Koolhaas „De Dijk is dicht” uit 1950 Moment uit De vrouw die tweemaal leefde (Studio, Haarlem). (ADVERTENTIES) (ADVERTENTIE) Hoe de viering van het 25-jarig bestaan ■wJ an de NBF ook moge uitvallen, een winst- unt zal in ieder geval zijn dat wat meer - lensen over het doen en laten van de ereniging ingelicht zullen zijn en mis- chien in de toekomst met wat meer be- mgstelling haar activiteiten zullen vol- an. Om het raadsel op te lossen: NBF iaat voor „Nederlandse Beroepsvereni- ing van Filmers” met daarvoor als recen- en meer complete omschrijving Audio- suele Beroepsvereniging. Het vereni- ngsorgaan, eens „NBF Bulletin” geheten »eft in diezelfde tijd de meer algemene tel „Film- en TV-maker” gekregen. Het jubileumnummer van „Film- en TV- laker” heeft als feestelijk omslag het affi- he in kleuren van „De Dijk is dicht”, een an de eerste grote Nederlandse speel- ilms van na de oorlog, geregisseerd door Lnton Koolhaas, met in de hoofdrol Kees Irusse en uitgebracht op 6 oktober 1950. laarmee wordt de inhoud van het voor- lalige NBF Bulletin tegelijk aardig geka- akteriseerd, het wordt een omzien in lich te wrok omdat veel wat in die hoopvoHe ia-oorlogse jaren met enthousiasme en 'erwachting begonnen is niet tot een resul- aat met perspectief heeft geleid. Vandaar de vele nostalgieke terugblik- :en en roze gekleurde herinneringen die oorkomen dat over het weinig florissante eden geschreven zou worden. Jan Ger- lard Toonder opent de rij met het ophalen an de vele problemen die stichting en Toei van het NBF (oorspronkelijk BVNC) atern opriepen. E.J. Verschueren heeft et over de vroegste Nederlandse speel film, Max de Haas vertelt anecdotisch over fijn crematiefilm in opdracht van de Ar- eiders Vereniging voor Lijkverbranding lit 1934 en Gerard Rutten denkt terug aan ie jaren van „Sterren stralen overal”, hoe pel hij besluit met de wijze woorden dat lerinneringen veel weg hebben van flash- Maar met al die weemoedige herinnerin gen en grapjes uit het verleden, hoe aardig ook om te lezen, kan de indruk niet wegge nomen worderi dat de ruimte beter besteed zou zijn aan een historische verantwoor ding van het beleid dat de NBF in haar 25- jarig bestaan gevoerd heeft, aan een over zicht van bereikte resultaten en teleurstel lende ervaringen, aan een balans van ge rechtvaardigde verlangens en van door de overheid niet ingewilligde wensen. Wat meer pit, kritiek en desnoods wrok had dit jubileumnummer van de NBF niet mis staan, vooral nu het verschijnt in een (nieuwe) weinig rooskleurige periode van onze vaderlandse filmproductie die maar ït Pubscéne met Peter Ustinov (links) en Fred Astaire in Le Taxi mauve (City 2, Amsterdam). Toch begint „Obsessions” boeiend ge noeg. N.l. met de tiende verjaardag van het gelukkige huwelijk van Michael Courtland (Cliff Robertson) en zijn mooie vrouw Eli sabeth (Geneviève Bujold) een feest dat als de gasten vertrokken zijn in een nachtmer rie verandert. Dan worden in een blik semsnelle verrassingsoperatie Elisabeth en haar tienjarige dochtertje ontvoerd. De en Max de Haas „De Dagen mijner Jaren” (1960) tot Philo Bregstein’s „Dingen die niet voorbij gaan” en Lodewijk de Boer’s „The Family”. En dat alles wordt besloten met een Filmmarathon die op zaterdag avond om 10 uur zal beginnen en 10 uur duurt. Geen bezoeker zal om 8 uur zon dagmorgen nog durven beweren dat de Nederlandse film niet bestaat. En het sym posium en de discussiemiddag ontbreken natuurlijk ook niet. Het symposium op zaterdag 12 novem ber zal ’s ochtends bestaan uit een inlei ding van drie gastsprekers (respectievelijk uit Canada, Zwitserland en W.-Duitsland) waarna 's middags G. J. van der Molen van CRM, G.A. van Leeuwen van de Filmex ploitatie van de RVD, Th. van der Hoeven, afd. Filmzaken NOS, Jan Röfekamp als vertegenwoordiger van het Vrije Circuit, Wim Verstappen, een medewerker van het Instituut voor Audiovisuele Media en een filmdistributeur met de zaal zullen discus siëren over onderwerpen als tv-program- ma’s in de bioscoop, bioscoopfilms op tv, blokkade 16 mm-rechten door de Ned. Bioscoopbond, samenwerking bioscopen alternatief circuit en meer hete hangijzers. Als er spijkers met koppen geslagen gaan worden, zal het jubileum van de NBF ook nog blijvende resultaten weten op te leveren. Die zeker dinsdagmiddag 15 november zullen komen als in het Wiskundegebouw van de Universiteit (tegenover Kriterion) Peter Hofstede, Bouke Poelstra en (na tuurlijk) Chriet Titulaer hun visie geven op wat film en televisie de komende kwart eeuw voor ons in petto zullen hebben. Met als voornaamste thema de stelling dat de monopolies van overheid, bureaucratie en grootschalige technologie doorbroken zul len moeten worden door de creativiteit van de mediamensen. Een strijdlustig thema dat ongetwijfeld een uitdaging zal beteke nen voor allen bij de NBF aangesloten mediamensen. Na de grote premièreslag waarbij zoveel mogelijk films uit de Filmweek Arnhem in de bioscopen kwamen om de aanslui ting met de festival-publiciteit niet te missen, is het rustig gebleven op het Am sterdamse bioscopenfront waar ook deze week de prolongaties geprolongeerd blij ven en zich slechts een drietal nieuwe films van wisselend belang zich heeft aan gediend. bij Amsterdam Boek - nu te koop in de boekhandel en bij de bladenman Breestraat82-84-Beverwijk-Tel (02510) 29033 geen eigen gezicht, enige vorm van conti nuïteit of een logische historische opbouw wil krijgen. Een mooi onderwerp voor een geschreven terugblik over een kwarteeuw strijd. Maar naast de feestelijke editie van „Film- en TVMaker” is er voor de pro bleemloze buitenwacht een NBF-week van de Nederlandse film die gisteren begonnen is in het Amsterdamse Kriterion en het aanbelendende Studio K en tot en met volgende week woensdag zal voortduren, iedere dag met een middag- en twee avondvoorstellingen. Dat geeft in totaal een uiteraard onvolledig maar toch boei end overzicht van onze filmprestaties tus sen 1950 en 1977. „Een Ochtend van Zes Weken”, het hoopvolle debuut van Nikolai van der Heijde uit 1966 valt er te zien en Jan Vrijman’s „Op de Bodem van de Hemel”, evenals diens „Karei Appel”. Korte films van Bert Haanstra zijn er en ook diens „De Zaak M.P.” Fons Rademakers is aanwezig met „Het Mes”, met „Makkers staakt uw wild Geraas” en met „De Dans van de Reiger” en Louis van Gasteren met „Het Huis”, „Stranding”, „Omdat mijn fiets daar stond” en „Begrijpt u nu waarom ik huil”. Oud en nieuw zijn kleurig gemixed tot programma’s die misschien een heel nieuwe kijk op de veelzijdigheid van de Nederlandse film geven. )OtS n Met „Carrie” heeft Brian de Palma zich als een nieuw maar niet jeugdig filmtalent uit Amerika verlaat bij ons aangediend. Hij was toen 36 maar was al sinds 1960 ijverig met allerlei filmprojecten bezig en had in ’68 het hier niet vertoonde „Greetings” gemaakt (met Robert de Niro) waarmee hij in Berlijn de Zilveren Beer kreeg. „Carrie” werd hier gevolgd door „Obsessions” die het hier ondanks de titelvertaling in „De Vrouw die twee Keer leefde” niet bijzonder heeft gedaan. En dat terwijl de gezamenlijke kritiek van een tweede Hitchcock had gesproken. backs en dus gevaarlijke dingen zijn, in het leven maar ook in de film. Naast die persoonlijke bijdragen wordt het jubileumnummer grotendeels gevuld met kort en kernachtige knipsels uit vroe gere jaargangen. Waarvan het meest op- vaHende voorkomt in het decembernum mer 1959, voorstellende een overlijdensad vertentie met als tekst „Hiermede vervul len wij de treurige taak kennis te geven van het feit dat in het rampjaar 1959 geen enkele hoofdfilm van een Nederlandse fil mer is uitgekomen”. Waarbij verder aan getekend wordt dat deze kennisgeving on dertekend had moeten worden door de Filmmaatschappijen met productie-ver- gunning, het Productiefonds voor Neder landse Films, het Ministerie van O.K. W, de Rijksbelastingdiensten en „andere vrienden van de speelfilm” maar dat zij door omstandigheden slechts ondertekend wordt door de Nederlandse Beroepsvere niging van Filmers. Van f 24,50 voor f 18.50 per deel 17 Wonderen Boeken: fascinerend beeld van de wonderen der schepping. En van 1 november tot 24 december maar liefst f 6.- per deel goedkoper. Gerard Rutten’s Sterren stralen overal met Guus Oster en Kitty Janssen is een van de films die tijdens de NBF-week (in Kriterion, Amsterdam) te zien zal zijn ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers. Cineac Damrak en Nöggerath hebben zich met een tiental andere bioscopen in het land tevreden gesteld met „Emmanuel le 3” die de hoopvolle titel „Goodbye Em manuelle” gekregen heeft; Rembrandt- plein Theater eveneens vergezeld van di verse landelijke bioscopen, gaat zich te buiten aan een onbehoorlijke sensatiefilm waarin een electrische zaag als wapen en verder kannibalisme en lijkenschending de voornaamste griezel-elementen vor men. En tenslotte dient zich kort na de première in Arnhem van Yves Boisset’s politiedrama „Le Juge Fayard, dit le Sher- rif” een nieuwe Boisset aan, nieuw in een dubbele betekenis, „Un Taxi Mauve”. Wat „Emmanuelle” betreft, ze doet in dit derde vervolg precies wat van haar ver wacht wordt: ze leeft vrolijk en ongeremd ditmaal in het exotische landschap in het eilandengebied de Seychellen, waar de zon altijd schijnt en de zee altijd blauw is. Aan een verhaal, een plot, een intrige hoeft men bij dit soort films niet te denken, evenmin als aan de ook maar meest oppervlakkige karaktertekening. Uit het niets duiken de mannen en vrouwen op met wie E. het bed zoekt. Uiteraard blijkt ze onberoerd te blijven bij dit hectische liefdesleven, koel en mager, maar elegant loopt ze uitdruk kingsloos van het ene rendez-vous naar het andere. Haar minnaars omschrijven haar als een schoonheid, maar dat ziet de leek er niet van af. En als ze eindelijk, om de een of andere reden teleurgesteld de tropische eilanden verlaat, uitgewuifd met af scheidskreten als „Goodbye Emmanuel le”, vraagt men zich gespannen af of dit een afscheid voor immer zal worden. Ten slotte kan een vrouw in dit volstrekte luchtledige niet blijven vegeteren. Zelfs ons aller Sylvia Kristel niet. Met zijn paars geverfde auto, model 1920 rijdt dr. Seames Scully (Fred Astaire) door eis van de kidnappers is niet onredelijk, 500.000, maar bij de uitwisseling van de gegijzelden tegen de gevraagde losprijs gaat er iets mis en Michael Courtland ziet vrouw en dochtertje in een brandende auto van de brug storten. In een sterk stromende rivier want hun lichamen wor den niet gevonden. Michael blijft ontroost baar achter maar als hij vijftien jaar later op zakenreis in Florence komt ontmoet hij in een kerk een meisje dat aan restaura tiewerk bezig is en precies op zijn veronge lukte vrouw lijkt. Er ontstaat een innige relatie tussen hen beiden, Michael neemt zijn als het ware hervonden vrouw die echter Sandra heet naar de States en staat op het punt haar te trouwen als ook zij gekidnapt wordt. Dat lijkt een onoplos baar mysterie, vooral als precies dezelfde losprijs gevraagd wordt. Het is beter niet in te gaan op de verklaring die De Palma weet te geven voor dit raadselachtig ge beuren. Het is een volstrekt onzinnige en ongeloofwaardige verklaring maar het is de filmer gelukt de toeschouwers tot het laatst in spanning te houden. Dat hij daar bij met wat goedkope en „geleende” effec ten werkt en voor sentimentele trucjes als „slow-motion” en „bevroren beelden” niet terugdeinst, wisten we al uit „Carrie”. Zo als we ook uit die film wisten dat hij zich nog lang niet een tweede Hitchcock mag laten noemen. Studio brengt de Haarlemse première van de film die vooral door zijn flitsend en Er gebeurt namelijk van alles in dit ontheemde gezelschap, drinkpartijen in de plaatselijke pub met natuurlijk hoog op laaiende Ierse temperamenten, er wordt schokkend begin en door goed spel van de hoofd- en bijrol-spelers zijn publiek zeker zal vinden. In Roxy kan men genieten van een te kenfilm, nieuwe stijl. „Fritz the Cat” is de titel van deze door Ralph Bakshi gemaakte animatieproductie waaraan iedere Dis- ney-liefelijkheid ontbreekt. Want „Fritz the Cat” is bedoeld als parodie op de bestaande tekenfilms met hun kinderlijk- naïeve dierenfabels. Men merkt dat niet alleen in de tekenstijl maar vooral ook naar inhoud die geëngageerde tendenzen vertoont en tegelijk ook allerlei erotische elementen inlast zodat men is gaan spre ken van een erocartoonfilm. Hoe tekenaar Bakshi zich verder heeft ontwikkeld heb ben zijn volgende films „Heavy Traffic” en het in Arnhem vertoonde „Wizards” on dubbelzinnig duidelijk gemaakt. In de nachtvoorstellingen zijn gelukkig gebleven „The last Detail” in Roxy en „Cousin Cousine” in Studio waar de Fran se familiekomedie ook maandagavonds draait. Voor de kinderen is opnieuw in Studio Disney’s „Merlijn de Tovernaar” gepro longeerd, terwijl Cinema Palace „Peppi gaat van boord” voor de matinees heeft gecontracteerd. Prolongaties verder in Luxor waar „The Deep” is aangehouden en in Palace waar voor de achtste week „Soldaat van Oran je” draait. het Ierse landschap en vormt daardoor het verbindingselement tussen uiteenlopende figuren die dit eiland buiten de inheemse bevolking bewonen. Dat zijn de myste rieuze en aan een hartkwaal lijdende Fransman Philippe (Philippe Noiret) de zonderlinge Taubelman (Peter Ustinov) die met zijn (doof)stomme vrouw of doch ter of vriendin in een groot en vervallen kasteel woont, (dat later in vlammen op gaat), de jonge rijke Amerikaan Jerry Kean die de jachtvriend van Philippe is en een beroemde schoonheid tot zuster heeft, Sharon (Charlotte Rampling), getrouwd met een prins van Hannover en onver wacht ook komt opdagen in dit stelletje nietsdoende continentale immigranten. gepokerd bij Taubelman die vol ongeloof waardige verhalen zit, men gaat op jacht en probeert er achter te komen wat Philip pe Marchal er toe gebracht heeft Parijs in te ruilen voor de verlatenheid van het Ierse landschap. Regisseur Boisset, daarbij geholpen door een keur van acteurs, tracht uit die heterogene gegevens een verhaal samen te stellen (zoals vóór hem Michel Deon deed in zijn gelijknamige roman) maar de man van de actie en van de politieke thriller heeft geen vat op zijn personages, weet er geen levende mensen van te maken en slaagt er niet in ons te interesseren voor het doen en laten voor de wat wezenloze en ieder op eigen manier acterende leden van het bizarre gezelschap. Zelfs Fred Astaire als de verbindende figuur, staat er wat onwennig bij als wist hij niet precies wat van hem verlangd werd. Hij is trouwens niet de enige die over zijn aandeel in de handeling in het onzekere verkeert. Wat wil de NBF? Het staat nog eens kort i krachtig omschreven in de redactionele deiding van het jubileumnummer; „De IBF is in de eerste plaats de organisatie ie paraat staat wanneer er voor gezamen- jke beroepsbelangen in de bres moet orden gesprongen. Wanneer er bij de verheid aangedrongen moet worden op ërruiming van de armslag, of bij de tele- isie op betere samenwerking met de (lm”. Een vakbond dus met een blad dat gratis len maal per jaar toegestuurd wordt aan jersonen die beroepsmatig te maken heb- en met audiovisuele media, terwijl de rest Bn de oplage van 2500 exemplaren ver- tmden wordt aan belangsteUenden die 45 ’Iden voor een jaar-abonnement betalen, a daarvoor ook nog het NBF-jaarboek rijgen, een kloek boekwerkje met een Ifabetisch gerubriceerde ledenlijst en iet andere informaties als de situatie van e televisie in het afgelopen jaar, lijsten lm filmverhuurders, filmrecensenten, an de voorlichtingsambtenaren op de di- erse ministeries, van de personeelsbezet- ng op de Rijksvoorlichtingsdienst en het irectoraat Culturele Zaken CRM. .•-2

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 21