o Haagse School en vroeg-impressionisme bij Kunsthandel Scheen Volstrekte zekerheid bij Annerose Schmidt vertuig een ander Interview met Modern Lovers in belangstelling met ouderwetse rock De verwarrende kinderlijkheid van vreemde Jonathan Richman i Wolkers volgens Elsevier echt Rfaferfta Trekermaardik’nuurvooruit. nterieur ctaue RTS loaïl L.'i-: r f Uitstekend eerste concert in Mozart-serie I I .-==H 12 I 13 ZATERDAG NOVEMBER 1 9 19 7 7 KUNST «OM Vertrouwd beeld Kerkinterieur n ns jmz. coa t Auteur breekt met uitgever I door John Oomkes ni Jawel hoor: zoals verwacht grijpt jong en Oud elke twee weken naar die dikke Stripkoerier. Zo’n dertig strips per nummer! Het moet al gek zijn als je niet minstens ’n uur zit te smullen. Voor maar f 1,95 elk wat wils: Flippie Flink, Hagar de Verschrikkelijke, Roodoog, Rip Kirby, Prins Valiant, Beertje,Tijger, Popeye. Buz Sawyer, Steve Canyon, Flash Gordon, De Ark van Zoo, Johnny Hazard. Gunner. Blondie.en dat is nog maar de helft! Geniet. Koop Stripkoerier zodra je ’m ziet. Overal verkrijgbaar, f 1,95. i DEN HAAG. Als laatste, maar ongetwijfeld niet als de minste brengt Kunsthandel Pieter Scheen BV in de Zeestraat 50 in Den Haag zijn najaarstentoonstelling van schilderijen uit de periode van de Haagse School en het vroeg-impressionisme. Het is naar traditie opnieuw een werkelijke topcollectie geworden in weerwil van andere, sombere tijdingen die sommige kunsthandels te melden hebben die vaak met minder genoegen moeten nemen. De Haagse kunsthandel sedert enkele jaren geleid door Pieter Scheen’s schoonzoon Joep Breeschoten heeft een collectie bijeengebracht van een unieke samenstelling. een prachtig (pletina) miniatuurtje (bei voor posi^bonnernent 023-319420) r, in rt gespecialiseerd in noten meubelen. 1 Schilderkunst van uniek gehalte CEES STRAUS (ADVERTENTIE) JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) Naam nieuwe abonnee r Adres: Plaats l Naam aanbrenger: Adres; Plaats: t Stuur mij als dank voorde „moeite" miniatuurtje i i t i f De gewijzigde smaak bij het publiek brengt met zich mee dat de romantiek bij Scheen geheel verdwenen is. Breeschoten is van mening dat topstukken uit deze periode niet meer kunnen worden verwor ven. Zij komen nog wel eens op de grote veilingen, maar maken daar prijzen die voor de handel over het algemeen niet meer aantrekkelijk zijn. Bovendien wil Breeschoten geen enkele concessie aan kwaliteit doen, zodat er niet veel keuze overblijft. Kort na het voor velen verwarrende con cert dat Jonathan in het Amsterdamse Paradiso gaf, kon ik hem bij twee gelegen heden even spreken, hoewel hij formeel te schuchter is om een interview toe te staan. De tweede keer betrof een lunch, waar zoals gebruikelijk is slechts enkele verte genwoordigers van de schrijvende pers aanwezig kunnen zijn. Voor Richmans komst heerste er een wat katterige stem ming die zijn oorzaak vond in het feit dat diens vreemde gedrag tijdens het concert Ondertussen is het vertrouwde beeld dat de kunsthandel zo’n tien jaar geleden te bieden had wel drastisch veranderd. Tien jaar geleden was dat beeld precies het omgekeerde van nu. Toen een ruim aan bod en een kleine vraag, nu een sterk toegenomen populariteit voor de tweede helft van de vorige eeuw en een relatief schaars aanbod. Wie dan vermoedt dat de kunsthandel op rozen zit, komt bedrogen uit want de investeringen die nodig zijn om op voorhand een goede collectie bijeen te brengen zijn zo reusachtig gestegen dat het voor velen niet rpeer aantrekkelijk is. Kunsthandel Scheen heeft zich als een der weinige groten de laatste jaren kunnen handhaven, al moet met leedwezen wor den geconstateerd dat malafide praktijken in doorsnee zijn toegenomen. Praktijken die ook ongunstige effecten hebben op de algemeen blijft een zeer groot gedeelte hier hangen. Het gewenste vakje aankruisen en deze bon, in een open envelop, zonder postzegel sturen naar Damiate Pers, Antwoordnummer 416, Haarlem. Als abonnee kent u onze krant. U weet dus hoe prettig het is om elke dag uit de eerste hand te vernemen hoe het gaat in de wereld, in ons land en in de buurt Toch zijn er mensen die onze krant nog niet lezen! Uw beste vriend of vriendin, buurman of kennis misschien? Breng daar gewoon even verandering in. Maak hem of haar abonnee. Zo gefikst. En mooi beloond! Want voor die kleine moeite krijgt u van ons een van die prachtige miniatuurtjes kado. Kijk eens om u heen. Heeft u al een abonnee op het oog? Vast wel Van Johannes Bosboom hoe kan het anders een heel gaaf kerkinterieur, in dit geval de consistoriekamer van waar- Haagse School en impressionisme dus bij Scheen. Ze zijn zo overtuigend verte genwoordigd dat het je het gebrek aan romantiek haast doet vergeten. Neem een Willem Roelofs als voorbeeld. Als andere collegae van de Haagse School was hij regelmatig in het Zuid-Hollandse Noorden te zien waar hem de plassen, de weilandeiï en de stemmige wolkenluchten trokken. Breeschoten heeft een fors opgezet doek van zijn hand, heel eenvoudig van thema tiek. In een zilverend water vist een gebo gen mannetje, terwijl het stormachtig weer zich boven hem samenpakt. Wolken luchten zijn bij de Haagse Scholers altijd belangrijk geweest ze waren in de vori ge eeuw de eerste plein-air-schilders maar wat Roelofs hier laat zien is onge kend fraai van toon. Willem Maris doet dat weer heel anders in een gezicht op een paar koeien in het weiland waar de helde re lucht tussen de bomen het doek binnen- siepelt. Zijn toets is wat ruiger van aard, ze mag best worden gezien maar heeft pas op enige afstand het mooiste effect. Zoals ook een wat latere Weissenbruch die op heel snelle wijze de bekende molen bij Noorden als in een schets neerzette. gerenommeerde handel die bewust kwali teit wil handhaven. Met Johan Barthold Jongkind zijn we in de overgangsfase naar het (Franse) im pressionisme gekomen. Breeschoten heeft een schitterend kwartet van hem, zo Frans van sfeer dat er haast aan Jongkinds af komst moet worden getwijfeld. Er is een heel klein paneeltje bij van een door drie paarden voorgetrokken kar, „La Charret- te” dat een vpor de Hollanders ongemeen blauwzilverige kleur heeft. schijnlijk Onze Lieve Vrouwekerk in Bre da. Bij Bosboom zijn de figuren altijd van ondergeschikt belang, slechts als stoffe ring van de voorgrond. In dit geval hebben ze een iets prominentere plaats gekregen, en een geestelijke kunnen we zelfs in het gezicht kijkon Jongkind brengt ons bij de Franse (vroeg-)impressionisten, een terrein dat door Breeschoten nu meer betreden zal worden. Er is een verrukkelijke Harpig- nies, een landschap met een zandweggetje in de beste stijl van de school van Barbi zon. En dan de twee Boudins: twee strand- gezichtjes op een klein formaat maar heel verschillend van opvatting. Het eerste pa neeltje, rond 1868 gemaakt, is iets stati- scher, het tweede wat levendiger en wat minder berustend van kleur. Alleen al deze twee schilderijtjes (prijs rond de dri eëneenhalve ton) zijn een bezoekje aan de Haagse kunsthandel waard. Van vrijdag 23 november tot en met zaterdag 3 december, dagelijks van 11-17 uur). Laurens Jansz Coster HAARLEM. Op het eerste concert van zijn Mozartserie, had het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest vrijdaga vond weer uitsluitend voor begeleidingen zorg te dragen; bij drie pianoconcerten van de Weens-klassieke meester aan wie deze abonnementsserie gewijd is. Begelei ding die overigens van even grote beteke nis is als de solistische pianopartij, en die op dit, onder leiding van Jerzy Katlevicz gegeven concert, van uitstekende kwali teit was en op belangrijke wijze aan het succesvolle eindresultaat bijdroeg. Wat de vertolking van de drie composi ties uit Mozarts gerijpte periode aan gaat, werd in het gedeelte na de pauze het artistiek hoogtepunt bereikt. Dat betrof dan het indrukwekkende Pianoconcert in c, KV 491, vol donkere stemmingen en een thematiek die Beethoven al aankondigt. Vóór de pauze had het zeer talrijke en enthousiaste publiek de soliste hier en daar van een andere en wat de interpreta- Eenmaal aan de praat overwint Jona than zijn schuchterheid, al laat hij zich snel afleiden, alsof hij aan het dagdromen is. Plotseling komt hij dan met een ant woord op een vraag die je een half uur eerder hebt gesteld. „Natuurlijk heb ik iets van een kind, dat heeft iedereen toch, al is ie zeventig. Alleen ik probeer het niet te ontkennen. Daarom kan ik ook zo’n plezier hebben als ik meerdere keren Ice Cream Mazing. Dat is dan echt, hoor!” AMSTERDAM (ANP) Het „gefin geerde” interview met Jan Wolkers dat Elseviers Magazine deze week af drukt, is wel degelijk gebaseerd op een gesprek met de schrijver. Hoofdredac teur Ferry Hoogendijk zegt dat EM- redacteur Wim Zaal bijna een half uur met Wolkers getelefoneerd heeft. „Daarbij heeft heer Zaal de heer Wolkers een aantal vragen voorge legd”, schrijft Hoogendijk in een brief aan uitgever Meulenhoff. 15, aels- nwn» Den »lste- G hen; Ha- ilaan bou- ,ode- eiloo 3 Hand persje 2. Papier scheppen Hoe echt dat zullen we binnenkort weer kunnen beluisteren, want van de opnamen die van zijn laatste Europese tournee ge maakt zijn, komt over enige tijd een liwie» elpee uit, waarop overigens ook nieuwe nummers zullen voorkomen. hit Roadrunner niet waarschijnlijk een nog merkwaardiger voorval dan voor hen die hem over het podium van Paradiso hadden zien kruipen toen hij letterlijk zijn kinderliedje I’m a little Dynosaur uitbeeld de of een keer of zes Ice Cream Man hadden zien zingen. Wie is die vreemde Richman? Is hij knots, gesjochten, of speelt hij zijn kinder lijkheid op zo’n handige manier dat het geld toch in het laatje komt? Jonathan is 26 jaar oud, kort geknipt en staart je met zulke eerlijke kijkers aan dat je de vraag of hij beseft dat velen hem een aansteller zullen vinden, haast niet over de lippen krijgt. Het is wel de vraag die de gemoede ren bezighoudt, want voordat zijn drie albums waarvan de laatste Rock ’n Roll with the Modern Lovers aantoont dat het predicaat new wave nauwelijks van toe passing is omdat er uitsluitend rock uit de jaren vijftig gecombineerd met kinder- en volksliedjes op voorkomen werden al vele duizenden platen naar Nederland geïmporteerd en hier verkocht. „Ja, hoor eens”, sputtert hij uiteindelijk, De soliste, Annerose Schmidt, die voor de uitvoering van drie pianoconcerten zoals bij deze NPO-formule gebruikelijk is was aangetrokken, trof in de eerste plaats door zekerheid van techniek en ge heugen, alsmede vanwege een onverstoor bare concentratie. Het moet voor een or kest en zijn dirigent uiterst prettig zijn om te musiceren met een soliste die zo vol strekt zeker van haar zaak is en bij riskan te aansluitingen in het samenspel geen twijfels ontrent haar bedoelingen oproept. Mede daardoor konden in deze Mozart- concerten alle kwetsbare instrumentale onderdelen steeds op transparante en kleurrijke wijze tot een gaaf geheel wor den aaneengesmeed. De Amsterdamse uitgeverij beschul digde Elseviers Magazine donderdag van een verzonnen interview. „Ik neem dat hoog op”, aldus dr. F. A. Hoogen dijk. Dat doet Jan Wolkers ook. „Een leu genachtige verklaring”, zegt de schrij ver. „Wim Zaal heeft een half uur aan mijn hoofd gezeurd of hij een interview mocht maken. Over werk is niet ge sproken en ik vermoed dat Zaal citaten gebruikt heeft uit interviews die ande ren met me gemaakt hebben”. Wolkers: „Het sterkste punt is dat ik die Wim Zaal van mijn leven niet gezien heb. Hoe komt de man ertoe om mij te beschrijven in mijn atelier?” Jan Wolkers verwijt zijn uitgever dat die een typoscript van zijn nieuwste boek, „De Kus”, heeft toege speeld aan Elseviers Magazine. Hij heeft daarom alle banden met Meulen hoff verbroken en wil er niet bij zijn als het boek vandaag in Amsterdam ten doop gehouden wordt. De onenigheid met Meulenhoff bete kent wel een paar maanden vertraging voor het boek waaraan hij nu werkt, zegt Wolkers. Dit gaat „Doodshoofd vlinder” heten en zou in de herfst van 1978 uitkomen. AMSTERDAM. Nogal wat enquêtes wijzen uit dat veel radioluisteraars en vooral de muziekliefhebbers onder hen een sterke voorkeur hebben voor levende muziek op de radio. Sinds kort lijkt het erop alsof de verantwoordelijken in het Gooi niet helemaal ongevoelig zijn voor de stem des volks; elke vrijdagnacht (23 tot 1 uur/Amigos de Musica) b/esteedt de VPRO-radio bijvoorbeeld veel tijd aan live-opnamen, die zij niet zelden zelf gemaakt heeft. Zo waren gisteravond Jonathan Richman and the Modem Lovers te beluisteren. Vrij recentelijk gaven zij een drietal concerten in Nederland, die veel belangstelling trokken, omdat het hier gaat om een relatief nieuwe groep uit Boston aan Amerika’s oostkust, waar zoals bekend al enige tijd sprake is van een ware explosie van nieuw talent, dat meestal als new wave (nieuwe golf) wordt aangeduid. Zo zijn er maar liefst vier werken van Jongkind, drie van Isaac Israëls, een viertal J. H. Weissenbruchs en als onbe twist hoogtepunt twee kleine panelen van Louis-Eugène Boudin die zich hier van zijn allerbeste zijde laat zien. Het is ook een collectie geworden waarin namen als die van Bosboom, Roelofs, Jacob Maris, Mesdag en De Zwart niet ontbreken. Dat is de oogst die Breeschoten in de afgelo pen vijf, zes maanden heeft binnenge haald en die vanaf volgende week vrijdag met enige trots aan het publiek wordt getoond. Die trots is wel gerechtvaardigd, want de gerenommeerde Haagse kunsthandel nog altijd eep punt van oriëntatie voor de •den- igelo at 1. :rans I. G. )lde- iana- Annerose Schmidt zorgde hier voor een doorleefde weergave, in geïnspireerde eenheid met het orkest, waarmee dit aan grijpende stuk muziek (de smakeloze en storende cadensen buiten beschouwing ge laten) een treffende afsluiting van deze Mozartavond vormde. (ADVERTENTIE) ü- In 1877 schilderde Jongkind dit gezicht op de Boulevard de Port-Royal. Het is een van de vier werken die kunsthandel Pieter Scheen tijdens haar najaarstentoonstelling van hem laat zien. door de ene als persiflage en door de ander als levensecht en kinderlijk was ervaren. Aan de discussie kwam een abrupt einde toen plotseling achter ons de vraag weer klonk: „Heeft iemand van jullie Matthew Kaufman gezien?”. Als één man draaiden we ons om en staarden in de van ontzetting getuigende ogen van Jonathan. Zijn alles wetende namager was spoorloos. Hij was gekleed in korte broek, sportschoenen en - kousen, wat de situatie helemaal belache lijk maakte. Voor wie nog nooit van het fenomeen- Richman heeft vernomen al is dat na de tie aangaat, minder positieve kant leren kennen. In het dan uitgevoerde feestelijke en briljante Concert in C, KV 467, vooraf gegaan door dat in D (een buitenkansje om met dit weinig gespeelde werk vol harmo nische verrassingen eens kennis te kunnen maken) hoorde men tamelijk ongenuan ceerd spel in forse aanpak met zelfs enigs zins vergrovende tendensen. Vaak deed de overigens zeer beheerste pianistiek nogal routineus aan en miste men innerlijke be wogenheid in deze praktisch overal te ge jaagde verklanking. Wat overbleef was niet het minst dankzij het knappe symfonische aandeel van het NPO steeds wel van een derge lijke klasse, dat de schoonheid van de partituur en het essentiële deel van de inhoud van Mozarts geniale muziek op de luisteraar kon worden overgebracht. KENNBMERLAAN 3B IJMUIDEN CZ V— Anders ligt dat bij de Haagse School en het impressionisme. Uit deze periode zijn nog relatief vrij veel goede stukken voor handen, ook al moeten de meeste van ver weg komen. Veel Haagse School ging praktisch nat van de ezel door naar de Verenigde Staten en Canada. Hoe groot dat kwantum daar is, dat is natuurlijk niet te becijferen, maar het moet zonder twijfel 1 reusachtig zijn. Pieter Scheen reisde bij voorbeeld al in 1948 naar Amerika en is er sindsdien vele malen geweest. Een bewijs te meer ook dat er veel Nederlandse kunst uit het buitenland weer terug in ons land komt. Een gedeelte daarvan verdwijnt weer over onze grenzen maar over het „De moderne opnametechnieken zijn j niet geschikt voor onze muziek. Ik kan toch niet zingen ik kan er zelfs niet naar luisteren dus wat maakt het uit? Sfeer is het belangrijkste immers, dat hoor je toch ook op die doo-wop platen uit de jaren vijftig? Toen namen ze heus niet met tientallen microfoons en 24 sporen op. Dat had toen we Rock ’n roll with the Modern Lovers maakten heel wat voeten in aarde. Daar zaten we in een gloednieuwe, van alle gemakken voorziene studio, waarin je elke piepje tien keer zo sterk hoort. Uiteindelijk hebben we de echokamer ontruimd en daar alles live opgenomen’ De nieuwe abonnee maakt eerst 2 weken gratis kennis met de krant en wil daarna kwartaalabonnement Stuur hem/haar Haarlems Dagblad jaarabonnement IJmuider Courant Beverwijkse Courant „ik vraag jou ook met of je wel werkelijk bent die je bent. Neem dat maar gerust aan, ik voel er weinig voor om voor een ander door het leven te gaan. Je verandert natuurlijk wel in de loop der jaren, dat blijkt wel uit het verschil van onze laatste plaat en de eerste, die vorig jaar pas werd uitgebracht.” „Op die plaat komen opnamén voor die we in 1971 hebben gemaakt, maar door moeilijkheden met de grammofoonplaten maatschappij nooit zijn uitgebracht. Mat thew, die ik al lang kende en zo langzamer hand de enige was die ik vertrouwde, heeft de opnamen voor een prikkie een kleine 6 mille opgekocht, en zo zijn ze toch nog op een plaat terechtgekomen. Maar in 1971, 1972 maakten we muziek die sterk leek op de Velvet Underground, erg somber en hard allemaal. Dat is ook de reden dat John Cale (ooit voornaam lid van de Vel vet Underground - JO) een gedeelte van die elpee heeft geproduceerd. Ik kreeg daar later genoeg van.” „Toen ik D. Sharpe, onze drummer, ont moette, werd het allemaal radicaal anders. Hij had thuis een flinke verzameling van allerlei opnamen uit de jaren vijftig en hoe langer hoe meer gingen we op zoek naar andere opnamen, later ook van Zuidame- rikaanse muziek. Man, we bivakkeerden haast in de openbare bibliotheek van Bos ton, waar ze dat spul allemaal in voorraad hebben. Je kent Eddy Cochran, Dion and the Belmonts, Berry. Dat is nou onze mu ziek ten voeten uit, rock and rol. Dat streven we ook eigenlijk na. Die muziek is zo heerlijk luchthartig. „Later wilden we daar ook wat meer nadruk opleggen, vandaar dat we vrij zachtjes spelen. Vond jij het dit keer niet hard? Ik wel, we willen eigenlijk akoes tisch spelen en dan is elke elektrische gitaar haast te rauw.” heleT9e-eeuwse kunsthandel heeft een geheel vernieuwde collectie moeten sa menstellen. Dat was noodzakelijk gewor den na de praktisch geheel uitverkochte I stand op de beurs voor beeldende kunst „Pictura” die in mei van dit jaar in Maas tricht werd gehouden en waaraan Scheen voor de tweede keer meedeed. O 1. Laurens Jansz Coster 2. Papierschepper 3. Handpersje Jonathan Richman in Amsterdam: „Elke elektri sche gitaar is eigenlijk te rauw voor onze muziek”. (Foto Chris van de Vooren).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13