Aanklacht in Belgrado Dissident Toertsjin blijft verdediger van socialisme ju LASTER TEGEN STAAT I Uitgewezen Rus gelooft dat protest moeite waard was 1 t Zwijgen door Fred Sanders Helsinki-groep Cynisme Misverstand II 18 lijk, vereld I 1 ?men i daars nop on- )W/ iet „Het politieke stelsel in de Sovjet-Unie is fascistisch, vermomd inxlinks woordgebruik. Het systeem kan alleen voortbestaan doordat het volstrekt totalitair lis en elke vorm van verzet, van zelfstandig denken, onderdrukt.” vindt als u Geleidelijk aan kwam Toertjsin terecht in de „harde kern” van de dissidenten - mensen zoals Andrei Sacharov, die nauwelijks nog iets anders doen dan protesteren tegen het optreden van de Sovjet-autoriteiten. Niet omdat ze dat zo leuk vinden, maar omdat hun elke mogelijkheid tot andere arbeid wordt ontnomen. Valentin Toertsjin (46 jaar), enkele weken geleden uit de Sovjet-Unie geëmi greerd, waarbij hem zijn nationaliteit werd ontnomen en waarbij hem werd -meegedeeld dat hij nooit meer in zijn land mag terugkeren, kan het weten. Hij is lie we dissident, iemand die bezwaar maakt tegen het bewind in de Sovjet-Unie, en wel sinds 1968, het jaar waarin Brezjnjev en de zijnen voor het eerst begonnen aan de rehabilitatie van Stalin, het jaar ook van de inval in Tsjechoslowakije. k, I Boekovski Andrej Sacharov desgewenst nog te laten terugkomen.” Kluur. Alexander Solzjenitsin i de Valentin Toertsjin heeft tijdens zijn bezoek aan Nederland vooral getracht aandacht te vragen voor het lot van tien leden van de z.g. Helsinki-groep, onder wie voorzitter Joeri Orlov, die in Moskou gevangen worden gehouden wegens „activiteiten gericht tegen de staat”. De Sovjet-Unie ontkent dat zij inbreuk maakt op de beloften van Helsinki inzake de mensenrechten en leden van de Helsinki-groep, die aantonen dat het regiem in de Sovjet- Unie wel degelijk de bepalingen van Helsinki schendt, worden opgesloten, wat op zich weer een schending van die bepalingen inhoudt, aldus het betoog van Toertsjin. De oproep wordt gesteund door een groep Nederlandse slavisten, onder wie prof. dr. J.W. Bezemer, prof. dr. M.C. Brands, M.P. van den Heuvel en Nico Scheepmaker. In gesprekken met leden van de Tweede-Kamercommissie voor buitenlandse zaken en met staatssecretaris dr. P.H. Kooijmans heeft Toertsjin gevraagd de Nederlandse delega tieleider bij de Toetsingsconferentie in Belgrado, ambassadeur drs. J. van der Valk, opdracht te geven de Sovjet-Unie in Belgrado aan te klagen en de namen van de gevangen leden van de Helsinki-groep te noemen, als slachtoffers van schendingen van de rechten van de mens. Overigens is Toertsjin ervan overtuigd dat men hem uiteindelijk niet zozeer het land heeft uitgezet vanwege zijn activitei ten voor Amnesty. „Ik denk dat dat het gevolg is geweest van andere dissidente activiteiten. Zo heb ik materiaal verza meld voor de z.g. Helsinki Monitoring Groep. Dat is een groep van mensen die materiaal verzamelt over schendingen van de mensenrechten door de Sovjet-autori- teiten, schendingen die in strijd zijn met de bepalingen van de Slotakte van de Confe rentie over Europese Veiligheid en Samen werking in Europa.” Toertsjin was overi gens formeel geen lid van de Helsinki- groep, waarvan tien leden, onder wie voor zitter Joeri Orlov, op het ogenblik gevan gen zitten. „Dat boek was toen nog niet eens uitge geven (inmiddels wel, in New York, bij een uitgeverij die zich specialiseert in uitgaven in de Russische taal), het bestond alleen in getypte vorm. Ik heb die KGB-man gezegd dat ik het recht had contacten te hebben met buitenlanders en dat ik daar ook mee zou doorgaan.” Toertsjin stemde in met de voorwaarden en kreeg in oktober de benodigde papieren om met zijn vrouw en twee zoons (20 en 16 jaar oud) de Sovjet-Unie te verlaten - via Wenen, net als de „echte” Israël-emigran- ten. „Hier in het westen is het de taak van de pers informatie te geven. Je kunt zeggen wat je wilt, al maakt men nog zoveel fou ten, dat is de taak van de pers. Maar in de Sovjet-Unie is daar geen sprake van. De officiële taak van de pers is: opvoeden van het volk in de geest van de communisti sche ideologie, beïnvloeden. Daarom lees je ook nooit een negatief bericht in een Sovjet-krant.” Toertsjin gelooft intussen wel dat de meeste leden van de intellectuele boven laag in de Sovjet-Unie beseffen dat er iets mis is in hun maatschappij. „Maar een andere vraag is: zijn ze bereid er iets aan te doen? Dat hangt ervan af waaraan zij voorrang geven. Als ze veel waarde hech ten aan hun materiële welvaart, dan pas sen ze zich aan en zwijgen.” Toertsjin besloot destijds voorrang te geven aan een meer principiële benade ring: het protest, met alle gevolgen van dien. Maar volgens hem verzetten de mees te Sovjet-burgers zich tegen het gezag door zich af te wenden van alles wat autoriteit is en door in een mengeling van lijdzaamheid en voorzichtige illegaliteit zijn eigen weg te zoeken. Tot schade van het politiek be wustzijn van de bevolking. „Die propaganda wordt in enorme hoe veelheden over het volk uitgestort, maar in de hoofden van de mensen blijft alleen cynisme achter, ongeïnteresseerd onge loof. Dat cynisme is voor de autoriteiten acceptabel, omdat het inactief is. Het enige waar de autoriteiten tegen optreden is tegen ideeën, tegen constructieve kritiek.” Toch blijkt tijdens ons gesprek dat Toertsjin ook wel degelijk in de eerste plaats een „ideële dissident” is. „Ik besefte destijds bij mijn verdediging van Sacha rov, dat ik een stap deed op een weg zonder terug. Ik wist dat ik risico’s liep, ik wist alleen natuurlijk niet welke, ik wist niet dat ik uiteindelijk zou mogen emigre ren. Maar ik geloof achteraf dat het alle maal zeker de moeite waard is geweest. Een mens, een volk, moet strijden voor zijn vrijheid van meningsuiting.” ’Sovj et-systeem vernietigt normbesef van de burgers’ „De officiële leugen in de Sovjet-Unie is bezig het normbesef en het stelsel van waarden van de mensen geleidelijk aan te vernietigen, die leugen doordringt het hele maatschappelijke leven. De mensen gelo ven niets meer van wat er door wie dan ook tegen ze wordt gezegd. Ze ontwikkelen geen eigen ideeën meer, er bestaat geen uitwisseling van gedachten, behalve mon deling.” Valentin Toetsjin met zijn vrouw en één van zijn zoons. In tegenstelling tot mensen zoals Amal- rik, Solzjenitsin en Boekovski is Toertsjin uiteindelijk meer om praktische redenen dan, uit principiële overwegingen uit de Sovjet-Unie weggegaan. „Ik heb in de eer ste plaats het land willen verlaten omdat ik mijn beroep niet meer kon uitoefenen”, vertelt hij, terwijl we op zoek naar een café, geschikt voor een interview, over het Haagse Binnenhof lopen. Hij heeft zojuist een gesprek gehad (net staatssecretaris dr. P. H. Kooijmans in het ministerie van buitenlandse zaken. „In februari van dit jaar kreeg ik een laatste waarschuwing. Ik werd op straat opgepakt en in een auto naar de gevange nis gereden, waar enkele dagen eerder Joeri Orlov was opgesloten. Dat was alleen maar intimidatie. We reden door, naar het districtshoofdkwartier van de KGB. Daar kreeg ik mijn laatste waarschuwing, van het plaatselijk KGB-hoofd: „Uw activitei ten schaden de belangen van de staat. U heeft contact met buitenlanders en u heeft een boek geschreven.” Toertsjin trad toe tot de rangen van de ex-Sovjetburgers, zoals Solzjenitsin, Almarik en Boekovski - mensen die het Sovjet-systeem aan den lijve hebben on dervonden, er over kunnen oordelen. Men sen ook die vijand zijn geworden van het Sovjet-systeem, die daardoor misschien bevooroordeeld zijn in hun weergave van wat men in Moskou noemt „de socialisti sche werkelijkheid.” Toertsjin, computerdeskundige en di recteur van een laboratorium in Moskou, werd in 1974 ontslagen, nadat hij in de loop van 1973 al was gedegradeerd tot „gewoon wetenschappelijk werker” aan hetzelfde instituut. Redenen voor zijn degradatie en ontslag: uiteraard niet de kwaliteit van zijn werk. Hij werd gedegradeerd en ont slagen omdat hij in 1968 zijn handteke ning had gezet onder een protest tegen de rehabilitatie van Stalin, vervolgens een brochure had geschreven („De Traagheid van de Angst”) - een politiek filosofisch wetenschappelijke verhandeling geba seerd op zijn eigen terrein (cybernetica). Maanden later, in juli 1977, besloot Toertjsin, die nog steeds geen baan had kunnen krijgen, een poging te doen om te emigreren, althans vergunning te krijgen om tijdelijk in een ander land te gaan werken. Hij had verschillende aanbiedin gen van Amerikaanse universiteiten. Dat werd door het ministerie van Binnenland se Zaken niet toegestaan. „Ik kreeg te horen dat ik wel mocht vertrekken, maar dan permanent en alleen als ik toestem ming zou vragen voor emigratie naar Is raël. Ik ben niet joods, mijn vrouw ook niet, we hebben er ook geen familie. Maar ik heb later begrepen waarom het Israël moest zijn: wanneer ik zou emigreren naar een land waarmee de Sovjet-Unie diplo matieke betrekkingen onderhoudt, dan zou men verplicht zijn mij binnen vijf jaar verdedigers van de Sovjet-Unie maar eens een jaar komen kijken, als journalist bij voorbeeld, en proberen gewoon de feiten weer te geven zoals ze dat in het Westen gewend zijn. Dan worden ze in de Sovjet- Unie onmiddellijk uitgemaakt voor vijan den van het socialisme.” Dissidente Sovjet-burgers worden door de autoriteiten meestal aange klaagd wegens „laster tegen de staat”. Valentin Toertsjin vertelt hoe dat in zijn werk gaat: „Baptisten en leden van de Pinkstergemeente hebben erg veel last van godsdienstvervolgingen. Meer dan 5000 van hen wachten tever geefs op toestemming om te mogen emigreren. Maar als ze klagen, als ze vertellen dat ze vanwege hun gods dienst worden lastiggevallen, dan stel len ze zich bloot aan een aanklacht wegens „laster tegen de staat”. wil Toertsjin actief blijven in Amnesty International: „Deze organisatie, die op komt voor politieke gevangenen waar ook ter wereld is een van de belangrijkste en positiefste verschijnselen van deze tijd.” „Als ik, al is het maar op papier, naar Israël emigreer, dan verlies ik mijn Sovjet- burgerschap en hoeven zij mij nooit meer toe te laten.” De propagandamakers van het regiem, de enigen die toegang hebben tot de offi ciële drukpersen, geloven zelf ook niet in wat ze zeggen. Ze praten en schrijven zoals ze moeten praten en schrijven, traditio neel, zoals mensen in de kerk zingen, soms zonder stil te staan bij de betekenis van de woorden.” Valentin Toertsjin is een bezield verde diger van de westerse maatschappij, het „vrije Westen” zoals hij ons deel van de wereld nöemt. „Natuurlijk is er best kri tiek mogelijk op het Westen. Maar het gaat erom, dat men hier de elementaire men senrechten erkent. Dat doet de Sovjet- Unie niet. Daar heeft men de economie genationaliseerd en de mensen beroofd van de elementaire mensenrechten, en ver volgens gezegd: dit is nu het socialisme. Ik ben nog steeds socialist, ik ben zelfs radi caal socialist, maar met mijn ideeën voel ik mij beter thuis in het Westen dan in de Sovjet-Unie”. „In september 1973 deed ik de beslissen de stap: Sacharov werd toen aangeklaagd in de Sovjet-pers, als een „vijand van de vrede”. Ik heb hem in het openbaar verde digd. Een maand later werd in Moskouse eerste (en tot nu toe enige) Russische groep van Amnesty International opgericht, ik werd daar voorzitter van.” Ook na zijn vertrek uit de Sovjet-Unie Volgens Toertsjin berust die laatste ver onderstelling op een misverstand. „De mensen in het Westen begrijpen vaak niet goed hoe de toestand in de Sovjet-Unie is. Zij denken dat bestrafte of geëmigreerde dissidenten bevooroordeeld zijn. Laten die „Nog een sterker voorbeeld: als ik °P mijn schrijfmachine, met vijf doorslagen, een vel papier tik waarop staat: „Ik ben van mening dat ik in dit land geen vrijheid van meningsuiting heb”, dan kan ik worden aangeklaagd wegens „laster tegen de staat”. Een vicieuze cirkel. Wie daarin ronddraait blijft overeind door cynisme door schouderophalen. Wie tracht uit die cirkel te breken wordt dissident. Andrej Amalrik vraagt met zijn demonstratie voor de woning van de Franse president in Parijs aandacht voor de volgende tekst: „Eist toepassing van de verklaring van Helsinki". a 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 19