m I pagina I- 5 I sc** n# door Evert van Tijn Weerbarstig talent op de TV samen brengen I I I I r „WAT BEWIJS JE ERMEE?” ft nnl ■I 1 I Kwetsbaar i I De Bankiers v Weinig talent FC Avondrood? NCRV-voorzitter Telefoon-enquête in n' 7’ nn;n i I 111 - j 1 n 30 - „Er is weinig nieuw talent, en dat maakt het moeilijk Weinig jonge ac- Van de Rest heeft van de KRO een maandelijkse zondagavond gekregen waarop hij het televisiepubliek in aan raking brengt met hoogtepunten uit de wereldtoneelliteratuur. „Het is niet al leen een zaak van hoogtepunten uit de toneelliteratuur, maar die stukken zijn ook beter dan hedendaagse schrijvers kunnen. En ze worden niet meer ge speeld. Daar heeft televisie een functie vind ik. Een hele generatie wordt op het moment, de laatste jaren, te kort ge daan. Het dramawereldrepertoire is gebaseerd op kwaliteit, en die kwaliteit geldt vandaag de dag nog steeds. Het is echt beter, wezenlijker dan de heden daagse produkten. En de werking is, hoop ik, in de televisiebewerking nog even sterk als toen bij de première”. Van de Rest raakt helemaal in ver voering bij zijn uitleg. Josine (Jos bin nenshuis) heeft zich weer gewijd aan de moederrol. Gelegenheid voor een I „Een zwarte stolpboerderij, aan je linkerhand als je het dorp binnenkomt, tegenover weilanden. Je kunt het niet missen”. De routebeschrijving die John van de Rest bepaald niet overbodig verstrekte voor de reis naar zijn paradijsje ergens in de wijde vlakten van het Noordhollandse tussen Alkmaar aan Schagen, bleek achteraf te kloppen. Enigenburg bestaat echt, een hand vol boerderijen en woninkjes in de schaduw van een middeleeuwse zeedijk. Van de Rest was er eveneens en volgens afspraak aanwezig. Om te praten over zichzelf en toneel op televisie. Tussendoor zorgde Josine van Dalsum voor drankjes, voor hapjes en vooral voor de anderhalfjarige Van de Rest junior. „Televisie is kort-snel-weg hè, iets van hap-snap-klaar. Wat de KRO nu doet, is het tegenovergestelde. Het is: hier staan we en hier blijven we. Met gevoelsovergangen en deelprocessen, mensen is leven, leven is processen, van de ene gevoelsstroom naar de ande re. Op die toneelavonden geven we een basis en een opbouw, waarin dat heel kwetsbaar te zien is”. thousiasme over de tuin, over de ge schiedenis van de voornoemde zeedijk, over de boerenafkomst van zijn Josine en het werk aan het huis. „Ja, we overvallen het publiek. In dit werk is een voorvertoning voor de pers eigenlijk verpichf en wezenlijk. Voorin formatie is belangrijker dan de kritiek achteraf. We maken iets waar honderd- duizenden, ik hoop miljoenen, mee worden geconfronteerd. Ongevraagd leggen we beslag op een avond, met toch moeilijk toneel. Dat is het ontroe rende ook van dit vak. Een tijd ben ik niet op die manier bezig geweest, maar ik ben blij terug te zijn. Nu word ik even sentimenteel en emotioneel. Ik wil uitstralen „houdt van elkaar”, desnoods door het tegendeel te laten zien. Ik werk vanuit betrekkelijkheid, en tege lijk uit een heel groot voelen.” „En ik vraag me af of je daarbij rekening kunt houden met het gemid delde televisiekijkende gezin. Als ze maar goede van slechte regie kunnen „Specifiek televisietoneel is het niet, maar het ontwikkelen van drama kost tijd. In een periode van afwachting kun je dit repertoire, de grote van de toneel kunst, brengen. Niet alleen als doel, maar ook uit de overweging dat geen enkele andere omroep doet. Ik geloof dat het „straight, well made play” te rugkomt. Misschien als reactie op de oppervlakkige series, op het te snel gemaakte televisiespel. Dank zij de se ries is de televisie het tegelijk laten gebeuren van diverse handelingen op verschillende plaatsen, als tegenstel ling op de eenheid van tijd, plaats en handeling van het klassieke toneel, tot in de perfectie gaan beheren. Nu valt men terug op de karakteropbouw”. onderscheiden, ze maar geraakt wor den. Als een regisseur de kijkers ont ziet, moeten ze zelf hun houding bepa len, en hoeveel zijn daartoe in staat?” „De televisie is namelijk niet in staat de leugen tachtig keer te herhalen. Die ene leugen blijft hangen, het hele volk heeft het gezien. Televisie is voor to neel fantastisch en gevaarlijk. Wat over komt, is niet kwaliteit maar de integriteit. In het nieuwe drama gaat het steeds om de integriteit, dat straalt er steeds vaker af. In die zin heeft de jongere generatie het woord.” „Ik ben terug op mijn stekkie, heb mezelf terug gevonden, durf te denken wat ik wil en vraag me niet meer af of wat ik doe interessant is voor anderen. Werken aan een produktie is het over winnen van onzekerheid, creëren is werken met je eigen kwetsbaarheid. Oprecht, Jos en ik zijn dankbaar dat we dit werk mogen doen. Met name bij de KRO, waar ik respect ondervind voor uitgangspunten en talent. En voor vrij heid en liefde. Werk wordt weer com municeren. Jos en ik zijn zo direct. Bergman heeft hetzelfde in Zweden. In een klein land staat men een ander niet toe groot te zijn.” „Ik wil niet het beeld scheppen dat Van de Rest even bepaalt wat er gaat gebeuren. Ik ga door dalen van twijfel, maar heb ook blijken van liefde ontvan gen die heel groot zijn. Die je doen denken dat er toch wat te gebeuren staat op toneelgebied. Je moet zwakte durven tonen, als het de ander helpt te komen tot de prestatie die nodig is. De regisseur is een eenling, de stimulator en de usurpator (overweldiger). Hij geeft en zuigt ook uit. Ik ben dankbaar dat ik die gelegenheid krijg”. lijke leiding. Acteurs hebben recht op een integere vakuitoefening, en er is een kern van goede mensen die niet functioneert op het toneel. Ik hoop dat weerbarstig talent samen te brengen op de televisie. Een rol, een interpretatie, wordt niet anders door televisie. De grootste moeilijkheid is acteurs tot prestaties te brengen die op het toneel zelden voorkomen”. Waar staat Van de Rest in die compo sitie? Van de Rest is niet bescheiden. Zijn uitgangspunt is, dat hij met zijn 37 jaar, waarvan 15 met televisie-ervaringen en vijf als leider van het Nieuw Rotter dams Toneel, zo ongeveer alles bereikt heeft wat er te bereiken was. „Andere regisseurs in mijn klasse zijn 50, 55 jaar.” Toch is hij de televisie dankbaar dank zij de televisie is zijn naam een begrip geworden al kankert hij er gedurig op. „Een cabaretier moet in zijn eentje een hele zaak vermaken. Of dat hem lukt, controleert hij bij die paar mensen in de zaal die hij kan zien. Daar richt hij zijn voorstelling op. Ik doe hetzelfde. Ik hou geen rekening met de kijkcijfers. Ik heb de familierelatie. Jos komt uit een gezin van tien kinderen. Een gezin dat zich aan het katholicisme ontwor steld heeft, maar wel die achtergrond heeft gehouden. Ik werk voor de KRO, ik richt me op die mensen. Eén familie, dat is voor mij te overzien, het is mijn criterium, mijn publiek. Na een uitzen ding organiseer ik mijn eigen telefoon- enquête. En het gaat niet om de artis tieke kant, maar om de dingen waarvan ik denk dat ze wezenlijk zijn. En als ik hoor „dat was niet goed, hoor”, „Daar vond ik niks an”, heb ik het verkeerd gedaan”. „Niet de kortademige, filmisch-dra- matische televisiestukken die we ge wend zijn geraakt. Deze stukken zijn een contrast. Wat we daarom vragen aan het publiek is niet te snel weg te lopen, maar te proeven. Het is geen plate-service, dit keer, en ik weet niet in hoeverre de kijkers dat zullen waar deren. Maar ik weet heel zeker dat de keuken goed is, naar ons beste kunnen. We weten alleen niet of de kwaliteit ook bij het publiek aanwezig is”. ,;Gezien de moeilijkheidsgraad van deze toneelstukken, krijgen we veel te weinig tijd voor voorbereidingen. In Duitsland gelden bijvoorbeeld heel an dere repetities- en opnameperioden. Toch, als het publiek schrikt van zo’n uitzending, is dat niet het gevolg van de kwaliteit maar van de programmering van de laatste tijd. Men schrikt van de intensiteit in vergelijking met de inten siteit van de andere programma’s”. Is het zo reëel te rekenen met kwali teit die onder de kijkers aanwezig is. Of schiet de televisiemaker te kort als hij geen waardering ondervindt en niet be grepen wordt. Het is nogal niet wat het gemiddelde televisiegezin toneelstuk ken voor te schotelen die ze als betalen de toeschouwers nooit waren gaan (tweegesprek. De inleidende formalitei- zoeken. ten zijn achter de rug. De familie woont een jaar of twee in Enigenburg, ge vlucht uit Amsterdam, waar een zeer ruime en prettige etage toch geen om geving gevonden werd voor de opgroei ende telg. Van de Rest praat met en- teurs en geen grote dramaregisseurs voor televisie. Afgezien van Jan Keja, die ik bewonder. Voor goed televi siedrama zijn er te weinig mensen die kwaliteit in zich hebben. Dat maakt mensen als Van der Kamp en Van He- mert tot nog steeds unieke figuren. Televisie eist minima voor kwaliteits- en integriteitsnormen. Ik weet wel, dra ma kost veel geld, en als een omroep een onbekend, onervaren regisseur een produktie in handen geeft, loopt zij een risico. En dat doet men liever niet”. „Mijn carrière lag op een gegeven moment uitgestippeld. Er waren aan biedingen uit Engeland en Amerika, ik werd gevraagd als televisieregisseur bij het toneel. Ik heb de betrekkelijk heid ervan gezien. De warmte, de grootsheid van elke dag, ken ik nu, op zoek naar de waarheid. Ik heb alles gehad wat een theatermens en een tele visiemaker kan bereiken, en ik heb ervaren dat een mens nooit „waarder” kan zijn dan je zelf bent. Ik ben nu de best betaalde televisieregisseur, maar wat koop je daar nu voor, wat bewijs je ermee? Ik mag alleen hopen dat ik in mijn werk wezenlijk kan zijn. Op zoek naar de harmonie, dat is leven. Wij denken dat we zo’n model gevonden hebben. Maar je bereikt er niets mee. Dat is toch ene Reden voor de uitnodiging zijn Van de Rests ideeën over toneel en televi sie. Ideeën die hij, sinds hij een jaar geleden als drama-adviseur aan de KRO werd verbonden ook in de prak rijk kan brengen. De eerste vrucht van de samenwerking met de KRO is enkele weken geleden al te zien geweest. John Osborne’s „Omzien in wrok”. Het pu bliek schijnt te hebben-genoten, de pers was over het algemeen minder tevre den. Op 13 november was het tweede (stuk aan de beurt: „Het land waar de koning een kind is” van Henry de Mon- therland. „Dat gaat ook op voor het toneel. Ook dat gaat gebukt onder een te zwakke artistieke leiding en een te sterke zake- iiill w k John van de Rest: de best betaalde televisieregisseur e 1 LZXLL LLlt ;n ig :n ezingen, »5A steeds acteren kan. NCRV-voorzitter dr. mr. J. Ozinga ieze per isten ire i ektie lorp. op België Nederlands) en de AVRO heeft een claim op het produkt, met in de hoofdrol Kirk Douglas. In het Ne derlands heeft het de titel De Bankiers meegekregen en het gaat dan ook over de handel en wandel van het bankle ven, waarbij natuurlijk de persoonlijke problemen van enkele directeuren niet vergeten worden. Mocht de AVRO be sluiten de serie niet aan te kopen, dan staan nog altijd de NCRV en de TROS te trappelen van ongeduld om het ge val aan de lijst van buitenlandse series toe te voegen. de )3) De omroepsecretaris van de VARA. Herman van Wijk, kondigde onlangs aan dat men weer wil gaan praten met de makers van het VARA-sportpro- gramma FC Avondrood, Frits Barend en Henk van Dorp. Frits en Henk beslo ten na enkele seizoenen het program ma te stoppen, omdat zij zich wilde bezinnen op de toekomst. Uit een inter view op de Pauze-pagina bleek destijds dat de heren niet over één nacht ijs wilde gaan voor zij opnieuw het pro gramma wilde starten. Gebleken is dat veel kijkers FC Avondrood weer graag op het scherm terug willen. Mocht dit gebeuren dan zal dat echter niet voor oktober volgend jaar zijn. Dr. mr. J. Ozinga, voorzitter van de NCRV, zal zijn functie tot 1 juni 1978 blijven vervullen. Het lag aanvankelijk in de bedoeling dat Ozinga met ingang van 1 januari 1978 zou vertrekken, maar aangezien men nog steeds geen geschikte opvolgenr heeft gevonden, blijft de heer Ozinga een half jaar langer. Men hoopt dan wel een geschik te voorzitter te hebben gevonden. Het team van FC Avondrood zoals dat enkele seizoenen de kijkers op soms merkwaardige wijze informeerde over het sportgebeuren V.l.n.r. Frits Barend, Felix Meurders en Henk van Dorp. 'X” - Series waarin werk en privéleven de rode draad van het verhaal vormen, lijken de grote voorkeur van de A VRO te hebben. Ooit was het Peyton Place, de Hammonds hebben we net achter de rug, terwijl Executive Suite op ons te wachten ligt. Deze laatste serie gaat over de problemen (persoonlijke en za kelijke) van de directie van een grote industrie. Maar de AVRO houdt niet op met het speuren naar dergelijke series. Nu heeft men het oog laten vallen op de Amerikaanse serie The Moneychangers, naar het gelijknamige boek van Arthur Hailey. Deze serie draait al twee weken in Belgie: (mor genavond is de derde aflevering te zien WOOl o Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat deze foto van Kirk Douglas werd genomen. Maar zijn uiterlijk is niet veel veranderd en in de serie „De Bankiers” laat hij zien dat hij nog

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 31